Niin onkohan täälä ketään joka kirjoittais ton suomi toisenakielenä? Oon meiä koulussa ensimäinnen joka ton kirjoitaa, enkä näin ollen oo mistään löytänyt minkä tyypisiä ne kokeet on. Vähäsen pelotaa kun ei tiiä yhtään mitä siä voi olla, no toivotaan et ei oo kauheen vaikeat=).
Niin olis tosi mukava saada ees vähän tietoa niistä kokeista!
Kiitos jo etukäteen!
Suomi toisenakielenä yo-koe
6
3689
Vastaukset
- nella_
tuolta löytyy suomen kielen yo-tehtäviä sekä pitkänä että keskipitkänä :). http://www2.hbl.fi/studM05/
- suomi toisena kielenä
Suomi toisena kielenä on eri asia kuin suomi toisena kotimaisena, jonka kirjoittavat ruotsinkieliset. Suomi toisena kielenä -koe on suomen kielen koe, jonka voivat kirjoittaa äidinkielen kokeen sijasta ne, joiden äidinkieli ei ole suomi, ruotsi tai saame.
En löytänyt tätä suomi toisena kielenä koetta HBL:n valikoimasta. Tämä kertoo varmaan siitä, että koe on suuressa osassa kouluja juuri niin tuntematon kuin alkuperäinen kirjoittajakin arvelee. Itse olen koulussa, jossa on joka kerta useita tuon kokeen kirjoittajia. Pitääpä katsoa, voisinko auttaa enemmän.
- anyta
Itsekin kirjoitan Suomi toisena kielenä kokeen nyt syksyllä, ja meillä isommassa koulussa on Suomi 2:n kirjoittajia löytynyt muutama joka vuosi.
Ja www.ylioppilastutkinto.fi sivulta pitäisi löytyä ohjeet tähänkin kokeeseen, tässä itse asiassa suora linkki siihen:
http://www.ylioppilastutkinto.fi/maaraykset/ainekohtaiset/suomitoisena.html
Onnea kokeeseen kaikille kirjoittajille! - ulkomaalainen
Itse kun tulin suomeen, ja menin ylä-asteelle, en osannut suomeksi muuta kuin "Minun nimeni on...". Piti sanakirjan kanssa kääntää joka ikinen sana oppikirjoissa, mutta hyvin olen mielestäni pärjännyt kun keskiarvo oli kuitenkin 8,5. Lukiossa kirjoitin suomi äidinkielenä, kuten kaikki suomalaisetkin. Vaikka opettajat eivät sitä suositelleet. Läpi pääsin, ja on enemmän syytä olla ylpeä, koska 6 vuodessa opin vieraan kielen nollasta, ja äidinkielenkokeesta eivät edes kaikki suomalaiset pääse läpi.
- Sumppi
Onnea sitten tästä suorituksesta! En kyllä tiedä ketään, kuka osaisi suomea noin hyvin kuuden vuoden opiskelun jälkeen. Mistä olet kotoisin? Entä missä asut nyt?
- Abi2005
Niin, mun paras kaveri on syntyperältään ulkomaalainen. Se kirjotti keväällä suomi 2 ja sai aivan huippupisteet. Ällän vetäs...
Siis sun kirjottelusta päätellen en ainakaan huomannu mitään eroa suomalaisen kirjoitteluun ja ne meidän koulussa sano, et se oli tosi helppo, jos suomea osaa. Siinä oli muistaakseni jotai taivutusmuotoja tyyliin: kenkät vai kengät?
Ihan hyvin selviit:) No panic!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 937968
- 403812
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘1021896- 241240
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html321093Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,281033Rakastuminenhan on psykoosi
Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk53837Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia10810Olisinko mä voinut käsittää sut väärin
Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt31802Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa
1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄60749