Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Sotilaskivääri

auttakkee

suositelkaa mulle metsästysasetta. tarkoituksena tiputella lintuja & hirviä. aattelin kyseistä tykkiä mutta en tykkää varmistimen toiminnasta. saako siihen vaihdettua lukon tai jollain muutoksella varmistimen toimivaksi... kiitos ja anteeksi.

18

5711

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • AndyS

      Monet asesepät tekevät pyydettäessä mosin-nagantiin nykyaikaistyylisen varmistimen. Maksaa ehkä 100€.

      Noin muuten suosittelisin kyllä jotain nykyaikaisempaa konstruktiota, kuten käytettyä Tikkaa. Kun mosiniin on teettänyt uuden varmistimen, taivuttanut lukonkammen kiikarin tieltä, hankkinut jostain sopivan kiikarikiinnityssysteemin ja kiinnityttänyt sen, aletaan olla jo lähellä modernin käytetyn kiväärin hintaa, eikä se silti ole läheskään yhtä hyvä.

    • Liipasimen lukitsevan varmistimen saa parillakympillä.
      Keltaisen Pörssin palstalta löytyy tarkkakäyntisiä aseita joissa kampi on taivutettu ja kiikarin kiinnitys valmiina 150:stä alkaen. 250:llä voi saada kiikarillisen jos on aikaa seurata myynnissä olevia.

      • omat kokemukset

        Sotilaskiväärit on pääsäntöisesti tarkkoja pelejä mitä on myynnissä(Epätarkat on jo näihin vuosiin pääosin karsiutuneet)
        Ja toimintavarmuushan niissä on omaa luokkaansa ja mikä parasta ovat TODELLA yksinkertaisia!
        Itselläni on ollut sakon 308,midland 308, 30-06.
        Mutta yksi on ollut ylitse muiden. Asesepän sotilaskivääristä tekemä ase. kolmestasadasta metristä 15mm kasoja. Henk.koht en ole muilla aseilla pystynyt samaan(Ase on kyllä sepän taidonnäyte, tukki ym täydellisen sopivat MINULLE)
        Ja vielä eduksi mainitsisin solttuun halvat patruunat! Itse olen ostanut valtionpatruunatehtaan 12g täysivaippoja hintaan 0,34e/kpl. Ja on niin tarkka patruuna!


      • AndyS
        omat kokemukset kirjoitti:

        Sotilaskiväärit on pääsäntöisesti tarkkoja pelejä mitä on myynnissä(Epätarkat on jo näihin vuosiin pääosin karsiutuneet)
        Ja toimintavarmuushan niissä on omaa luokkaansa ja mikä parasta ovat TODELLA yksinkertaisia!
        Itselläni on ollut sakon 308,midland 308, 30-06.
        Mutta yksi on ollut ylitse muiden. Asesepän sotilaskivääristä tekemä ase. kolmestasadasta metristä 15mm kasoja. Henk.koht en ole muilla aseilla pystynyt samaan(Ase on kyllä sepän taidonnäyte, tukki ym täydellisen sopivat MINULLE)
        Ja vielä eduksi mainitsisin solttuun halvat patruunat! Itse olen ostanut valtionpatruunatehtaan 12g täysivaippoja hintaan 0,34e/kpl. Ja on niin tarkka patruuna!

        " Asesepän sotilaskivääristä tekemä ase. kolmestasadasta metristä 15mm kasoja."

        BUAHAHHAHHAHHAA!!!!!!!!

        Mietipä nyt vähän. Väität, että ammut 114 vuotta vanhaan lukkokonstruktioon perustuvalla aseella, jossa on mm. iskurin liike pitkä kuin nälkävuosi 0,17MOA kasoja 300 metriin. Ja ilmeisesti vielä tehdaspatruunoilla. Mikäs oli kiikarina? 4X32 Tasco? Kannattaisi ehkä käydä pokkaamassa kasa-ammuntakisoista pokaalit pois. Mitenköhän hyvin ampuisit oikealla kasakiväärillä?

        Jotain rajaa noissa jutuissa pliis.

        "Ja vielä eduksi mainitsisin solttuun halvat patruunat! Itse olen ostanut valtionpatruunatehtaan 12g täysivaippoja hintaan 0,34e/kpl. Ja on niin tarkka patruuna!"

        Joo. Meillä kans tuo Ukko Mustalainen myy Lapuan kolmenollakasin patruunaa hintaan 10s/kpl ja on niin tarkka patruuna. Olisikohan nuo patruunat ehkä varastettu tai jotain, kun ei tuo VPT niin hirveästi siviilimyyntiin ole kamaa tuottanut.


      • AndyS kirjoitti:

        " Asesepän sotilaskivääristä tekemä ase. kolmestasadasta metristä 15mm kasoja."

        BUAHAHHAHHAHHAA!!!!!!!!

        Mietipä nyt vähän. Väität, että ammut 114 vuotta vanhaan lukkokonstruktioon perustuvalla aseella, jossa on mm. iskurin liike pitkä kuin nälkävuosi 0,17MOA kasoja 300 metriin. Ja ilmeisesti vielä tehdaspatruunoilla. Mikäs oli kiikarina? 4X32 Tasco? Kannattaisi ehkä käydä pokkaamassa kasa-ammuntakisoista pokaalit pois. Mitenköhän hyvin ampuisit oikealla kasakiväärillä?

        Jotain rajaa noissa jutuissa pliis.

        "Ja vielä eduksi mainitsisin solttuun halvat patruunat! Itse olen ostanut valtionpatruunatehtaan 12g täysivaippoja hintaan 0,34e/kpl. Ja on niin tarkka patruuna!"

        Joo. Meillä kans tuo Ukko Mustalainen myy Lapuan kolmenollakasin patruunaa hintaan 10s/kpl ja on niin tarkka patruuna. Olisikohan nuo patruunat ehkä varastettu tai jotain, kun ei tuo VPT niin hirveästi siviilimyyntiin ole kamaa tuottanut.

        Hei Andy! Vedäppä henkeä välillä, ettet nauramisees tukehdu.
        Mittasin äsken nälkävuoden mittaiseksi mainostamasi iskunpituuden. On aika tarkalleen 11 mm.Siitä voi helposti fiilata pois n. 4 mm.
        Sinulla on tainnut mennä sekaisin Ruotsin Mauserin iskunpituuden kanssa nämä iskuhommat,sillä sieltä löytyy mainostamasi nälkävuosi väliltä 27-31mm.
        Lapuan D46 luoti jota noissa VPT:n 12g luodeilla ladatuissa patruunoissa yleensä käytetään on edelleen yksi tarkimmista pitkän matkan .30 luodeista.
        Jos tutkit esim. Norman ballistiikkaohjelmalla eri luotien lentoratoja ja vaikkapa tuulen vaikutusta,
        huomaat että 2 metrin muutos suoraan sivulta puhaltavan tuulen nopeudessa aiheuttaa enemän hajontaa kuin eri lukkoaktioiden toimintaeroista voi aiheutua.
        Ja miksi tyytyä valmistajan ratkaisuihin,kun fiilalla ja hiomakivellä voi helposti parannella lukon toimintaa.Oman Ruotsin Mauserin iskupituuden lyhensin aikoinaan 27:stä millistä 15:ta milliin ja siitä voi vielä lyhentää jos tekee pienen hitsaushomman ensin.
        Kaksitoista milliä kuuluu oleva kasan tiukkuusennätys 300m matkalla.
        Keltaisessa Pörssissä on nytkin myytävänä sotilaskivääri Valmet Sniper piipulla.Ilmoituksessa kerrotaan aseella syntyvän 25 mm kasaa 300 m matkalta.Pistä paremmaksi.


      • AndyS
        Hirvensurma kirjoitti:

        Hei Andy! Vedäppä henkeä välillä, ettet nauramisees tukehdu.
        Mittasin äsken nälkävuoden mittaiseksi mainostamasi iskunpituuden. On aika tarkalleen 11 mm.Siitä voi helposti fiilata pois n. 4 mm.
        Sinulla on tainnut mennä sekaisin Ruotsin Mauserin iskunpituuden kanssa nämä iskuhommat,sillä sieltä löytyy mainostamasi nälkävuosi väliltä 27-31mm.
        Lapuan D46 luoti jota noissa VPT:n 12g luodeilla ladatuissa patruunoissa yleensä käytetään on edelleen yksi tarkimmista pitkän matkan .30 luodeista.
        Jos tutkit esim. Norman ballistiikkaohjelmalla eri luotien lentoratoja ja vaikkapa tuulen vaikutusta,
        huomaat että 2 metrin muutos suoraan sivulta puhaltavan tuulen nopeudessa aiheuttaa enemän hajontaa kuin eri lukkoaktioiden toimintaeroista voi aiheutua.
        Ja miksi tyytyä valmistajan ratkaisuihin,kun fiilalla ja hiomakivellä voi helposti parannella lukon toimintaa.Oman Ruotsin Mauserin iskupituuden lyhensin aikoinaan 27:stä millistä 15:ta milliin ja siitä voi vielä lyhentää jos tekee pienen hitsaushomman ensin.
        Kaksitoista milliä kuuluu oleva kasan tiukkuusennätys 300m matkalla.
        Keltaisessa Pörssissä on nytkin myytävänä sotilaskivääri Valmet Sniper piipulla.Ilmoituksessa kerrotaan aseella syntyvän 25 mm kasaa 300 m matkalta.Pistä paremmaksi.

        Mietipä nyt pikkuisen. Tässä on ampujainliiton sivuilta kopsattuna tietoa kasa-ammunnan SM-tulostasosta:

        "Kilpailujen tulostaso vaihtelee luonnollisesti olosuhteiden mukaan mitalisijoille oikeuttavien keskiarvojen ollessa suunnilleen
        ...
        25 mm/5 x 5 ls @ 300 m,
        35 mm/3 x 10 ls @ 300 m"

        http://www.ampujainliitto.fi/yleistietoja/lajit/kasa-ammunta/kilpailutoiminta/

        Ja nämä tehdään viimeisen päälle tarkoitukseen valmistetuilla erikoisaseilla, 40 kertaa suurentavilla kiikareilla, kasa-ammuntapöydillä jne.

        Nyt tämä kaveri sitten muka vetelee 15mm kasoja jollain mosinista värkätyllä tekeleellä. Varmaan joo. Kannattaisi ehkä potkia se Hirven Juha pois olympiajoukkueesta tai jotain, jos noin hyvin osuu.

        Tuon ilmoituksen 25mm/300m on vähän uskottavampi, mutta sitäkin voisi epäillä yksittäiseksi tuurikasaksi tai pahimmillaan joksikin 4/5 kasaksi, josta on raakattu kasan 40 milliin levittävä "kärpänen" pois.


      • Fasisti
        AndyS kirjoitti:

        Mietipä nyt pikkuisen. Tässä on ampujainliiton sivuilta kopsattuna tietoa kasa-ammunnan SM-tulostasosta:

        "Kilpailujen tulostaso vaihtelee luonnollisesti olosuhteiden mukaan mitalisijoille oikeuttavien keskiarvojen ollessa suunnilleen
        ...
        25 mm/5 x 5 ls @ 300 m,
        35 mm/3 x 10 ls @ 300 m"

        http://www.ampujainliitto.fi/yleistietoja/lajit/kasa-ammunta/kilpailutoiminta/

        Ja nämä tehdään viimeisen päälle tarkoitukseen valmistetuilla erikoisaseilla, 40 kertaa suurentavilla kiikareilla, kasa-ammuntapöydillä jne.

        Nyt tämä kaveri sitten muka vetelee 15mm kasoja jollain mosinista värkätyllä tekeleellä. Varmaan joo. Kannattaisi ehkä potkia se Hirven Juha pois olympiajoukkueesta tai jotain, jos noin hyvin osuu.

        Tuon ilmoituksen 25mm/300m on vähän uskottavampi, mutta sitäkin voisi epäillä yksittäiseksi tuurikasaksi tai pahimmillaan joksikin 4/5 kasaksi, josta on raakattu kasan 40 milliin levittävä "kärpänen" pois.

        Nuo legendaariset MN:t ovat maineeltaan kyllä jo hieman liiankin legendaarisia.
        Enkä minäkään jaksa oikein uskoa noihin kasoihin...:)

        Olen tuolla muualla vastaillut tuohon aloituksen peruskysymykseen:

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=2000000000000011&conference=4500000000000757&posting=22000000010473617

        F


      • AndyS kirjoitti:

        Mietipä nyt pikkuisen. Tässä on ampujainliiton sivuilta kopsattuna tietoa kasa-ammunnan SM-tulostasosta:

        "Kilpailujen tulostaso vaihtelee luonnollisesti olosuhteiden mukaan mitalisijoille oikeuttavien keskiarvojen ollessa suunnilleen
        ...
        25 mm/5 x 5 ls @ 300 m,
        35 mm/3 x 10 ls @ 300 m"

        http://www.ampujainliitto.fi/yleistietoja/lajit/kasa-ammunta/kilpailutoiminta/

        Ja nämä tehdään viimeisen päälle tarkoitukseen valmistetuilla erikoisaseilla, 40 kertaa suurentavilla kiikareilla, kasa-ammuntapöydillä jne.

        Nyt tämä kaveri sitten muka vetelee 15mm kasoja jollain mosinista värkätyllä tekeleellä. Varmaan joo. Kannattaisi ehkä potkia se Hirven Juha pois olympiajoukkueesta tai jotain, jos noin hyvin osuu.

        Tuon ilmoituksen 25mm/300m on vähän uskottavampi, mutta sitäkin voisi epäillä yksittäiseksi tuurikasaksi tai pahimmillaan joksikin 4/5 kasaksi, josta on raakattu kasan 40 milliin levittävä "kärpänen" pois.

        Mistäs tähän juttuun lähdettiinkään?
        Kaveri halusi napivarmistimen sotilaskivääriin ja nyt ollaan huippuunsa viritellyissä erikoisaseissa.
        Mitä olisikaan Häyhä saanut aikaan aikoinaan jos hänellä olisi olut 4 x suurentavan kiikarin asemasta 40 x suurentava etäisyysmittareineen ja tukena kasaampujan pöytä,välillä silmäillen tuulennnopeusmittarista tuulen suuntaa ja nopeutta.Eli kuka on kokeillut mihin sotilaskiväärillä pystyy kun siihen laitetaan kaikki nykyajan hienoudet?


      • AndyS
        Hirvensurma kirjoitti:

        Mistäs tähän juttuun lähdettiinkään?
        Kaveri halusi napivarmistimen sotilaskivääriin ja nyt ollaan huippuunsa viritellyissä erikoisaseissa.
        Mitä olisikaan Häyhä saanut aikaan aikoinaan jos hänellä olisi olut 4 x suurentavan kiikarin asemasta 40 x suurentava etäisyysmittareineen ja tukena kasaampujan pöytä,välillä silmäillen tuulennnopeusmittarista tuulen suuntaa ja nopeutta.Eli kuka on kokeillut mihin sotilaskiväärillä pystyy kun siihen laitetaan kaikki nykyajan hienoudet?

        Häyhä ampui avotähtäimillä. Maalit olivat miehen kokisia ja silloin on aivan sama, onko se 300m kasa 15mm, 25mm vai 100mm. Se, että Häyhä oli loistava ampuja, ei tee Mosinista yhtään sen parempaa asetta.

        "Eli kuka on kokeillut mihin sotilaskiväärillä pystyy kun siihen laitetaan kaikki nykyajan hienoudet?"

        No eiköhän noita nyt ole rakenneltu pilvin pimein koko sodanjälkeinen aika sekä yksityisten,että valtionkin puolesta. Tulokset tiedetään.

        Tarkkuuden puolesta Mosin on aihiona samaa luokkaa normaalin metsästyskiväärin kanssa, ei siinä mitään. Etenkin jos letkulle lukonkehykselle tehdään jotain. Ei se silti kasa-ammunta-aseita vastaa, saati että ylittäisi niiden tason.

        Ihmeellistä, miten Suomessa jaksetaan palvoa 114 vuotta vanhaa tsaarin armeijan tuotetta nykyaikaisia kiväärejä parempana vehkeenä.


      • Fasisti
        AndyS kirjoitti:

        Häyhä ampui avotähtäimillä. Maalit olivat miehen kokisia ja silloin on aivan sama, onko se 300m kasa 15mm, 25mm vai 100mm. Se, että Häyhä oli loistava ampuja, ei tee Mosinista yhtään sen parempaa asetta.

        "Eli kuka on kokeillut mihin sotilaskiväärillä pystyy kun siihen laitetaan kaikki nykyajan hienoudet?"

        No eiköhän noita nyt ole rakenneltu pilvin pimein koko sodanjälkeinen aika sekä yksityisten,että valtionkin puolesta. Tulokset tiedetään.

        Tarkkuuden puolesta Mosin on aihiona samaa luokkaa normaalin metsästyskiväärin kanssa, ei siinä mitään. Etenkin jos letkulle lukonkehykselle tehdään jotain. Ei se silti kasa-ammunta-aseita vastaa, saati että ylittäisi niiden tason.

        Ihmeellistä, miten Suomessa jaksetaan palvoa 114 vuotta vanhaa tsaarin armeijan tuotetta nykyaikaisia kiväärejä parempana vehkeenä.

        Saa halvemmalla ja vähemmällä työllä paremmin metsästykseen sopivia työkaluja.

        Mosinit on alunperin suunniteltu sodankäyntiin ja kuten sanoit : 114-vuotta. Tällä aikajatkumolla on käyty aika monta globaalia sotaa. Materiaalit ja työmenetelmät ovat kehittyneet ja tämän päivän metsästysase on parhaimmillaan nimenomaan metsästysaseena.

        F


      • se puolentoista kasa
        AndyS kirjoitti:

        " Asesepän sotilaskivääristä tekemä ase. kolmestasadasta metristä 15mm kasoja."

        BUAHAHHAHHAHHAA!!!!!!!!

        Mietipä nyt vähän. Väität, että ammut 114 vuotta vanhaan lukkokonstruktioon perustuvalla aseella, jossa on mm. iskurin liike pitkä kuin nälkävuosi 0,17MOA kasoja 300 metriin. Ja ilmeisesti vielä tehdaspatruunoilla. Mikäs oli kiikarina? 4X32 Tasco? Kannattaisi ehkä käydä pokkaamassa kasa-ammuntakisoista pokaalit pois. Mitenköhän hyvin ampuisit oikealla kasakiväärillä?

        Jotain rajaa noissa jutuissa pliis.

        "Ja vielä eduksi mainitsisin solttuun halvat patruunat! Itse olen ostanut valtionpatruunatehtaan 12g täysivaippoja hintaan 0,34e/kpl. Ja on niin tarkka patruuna!"

        Joo. Meillä kans tuo Ukko Mustalainen myy Lapuan kolmenollakasin patruunaa hintaan 10s/kpl ja on niin tarkka patruuna. Olisikohan nuo patruunat ehkä varastettu tai jotain, kun ei tuo VPT niin hirveästi siviilimyyntiin ole kamaa tuottanut.

        nämä kaupuunkilaiset vähä tuommosia. Ne kun on jostain lukeneet niin ne sen jälkeen tietävät asiat.
        Mutta ne miehet on erikseen jotka ite kokeilee ja tekee. Kyllähän tuo kun nuin naurattaa ja asiastaan on varma niin varmasti sitten voisit tökätä etusormes betoniseinän takaa näkysälle ja minä kokeilisin kolmestasadasta.
        Mutta samapa tuo minulle mitä nulikat naureksii.
        Ei se uskonu tuokaan helsinkiläinen lankomies(vielä mielestään kovakin metsämies hän) Sormeesa ei uskaltanu laittaa mutta niin varma oli etten satu että rannekellonsa laitto pilkaks ja lupas vielä että saan ampua vaikka viidesti no ei se ensimmäisellä sattunukkaa mutta toisellapa sattu. Ja olihan se kello iso mutta otetaan huomioon että napanteria oltiin otettu ja tuetkaan ei ollu parhaat maholliset.


      • Omat kokemukset
        AndyS kirjoitti:

        " Asesepän sotilaskivääristä tekemä ase. kolmestasadasta metristä 15mm kasoja."

        BUAHAHHAHHAHHAA!!!!!!!!

        Mietipä nyt vähän. Väität, että ammut 114 vuotta vanhaan lukkokonstruktioon perustuvalla aseella, jossa on mm. iskurin liike pitkä kuin nälkävuosi 0,17MOA kasoja 300 metriin. Ja ilmeisesti vielä tehdaspatruunoilla. Mikäs oli kiikarina? 4X32 Tasco? Kannattaisi ehkä käydä pokkaamassa kasa-ammuntakisoista pokaalit pois. Mitenköhän hyvin ampuisit oikealla kasakiväärillä?

        Jotain rajaa noissa jutuissa pliis.

        "Ja vielä eduksi mainitsisin solttuun halvat patruunat! Itse olen ostanut valtionpatruunatehtaan 12g täysivaippoja hintaan 0,34e/kpl. Ja on niin tarkka patruuna!"

        Joo. Meillä kans tuo Ukko Mustalainen myy Lapuan kolmenollakasin patruunaa hintaan 10s/kpl ja on niin tarkka patruuna. Olisikohan nuo patruunat ehkä varastettu tai jotain, kun ei tuo VPT niin hirveästi siviilimyyntiin ole kamaa tuottanut.

        tai älä, yks hailee mulle.
        Mutta tietäsitpä vaan miten helppoa se vieläpä on saada tuommonen 15mm läjä. Minä en esimerkiksi ammu mihinkään tavalliseen tauluun. Mutta se, etten käytä tavallista taulua ei johdu aseen huonoudesta vaan minun omasta arvioimiskyvystäni ja hieman jo heikohkosta näöstä


      • AndyS
        Omat kokemukset kirjoitti:

        tai älä, yks hailee mulle.
        Mutta tietäsitpä vaan miten helppoa se vieläpä on saada tuommonen 15mm läjä. Minä en esimerkiksi ammu mihinkään tavalliseen tauluun. Mutta se, etten käytä tavallista taulua ei johdu aseen huonoudesta vaan minun omasta arvioimiskyvystäni ja hieman jo heikohkosta näöstä

        Jos kerran olette niin hyviä, niin käykää kasakisoissa hakemassa pokaalit pois kuljeksimasta niillä mosininromuillanne. Kuka hyvänsä voi heittää netissä juttua mistä kasoista hyvänsä. Minäkin voin sanoa, että ammun ysimillin pistoolilla 10mm kasaa 300 metriin.

        Eri asia sitten, kun pitäisi oikeasti näyttää, mihin pystytään.

        Tietty, jos ampuu paljon, voi sinne joku 15mm kasakin tuurilla eksyä, mutta ei se tarkoita, että tämä olisi se aseen ja ampujan normaali tulos.

        Paskanpuhujia on maa täynnä, oikeasti hyviä ampujia stten vähemmän.


      • Kimi
        AndyS kirjoitti:

        Jos kerran olette niin hyviä, niin käykää kasakisoissa hakemassa pokaalit pois kuljeksimasta niillä mosininromuillanne. Kuka hyvänsä voi heittää netissä juttua mistä kasoista hyvänsä. Minäkin voin sanoa, että ammun ysimillin pistoolilla 10mm kasaa 300 metriin.

        Eri asia sitten, kun pitäisi oikeasti näyttää, mihin pystytään.

        Tietty, jos ampuu paljon, voi sinne joku 15mm kasakin tuurilla eksyä, mutta ei se tarkoita, että tämä olisi se aseen ja ampujan normaali tulos.

        Paskanpuhujia on maa täynnä, oikeasti hyviä ampujia stten vähemmän.

        tuskin ampuu 15mm kasaa ees 150m:ltä, saati 300:lta. Aseen mekaaninen tarkkuus ei yksinkertasesti vaan riitä.


      • pölhö41
        Kimi kirjoitti:

        tuskin ampuu 15mm kasaa ees 150m:ltä, saati 300:lta. Aseen mekaaninen tarkkuus ei yksinkertasesti vaan riitä.

        Moi 15-20mm kasa tulee mun mosinilla 150m
        helposti monta kertaa koitettu asetta tosin rakenettu.mäkisen vapaa kiväärin piippu,
        isku matka 7mm,lukon kampi muutettu taakse ja
        kehys vahvistettu kiikarin kiinnitus paloilla
        jotka juotettu,kiikari 6-20,ratatukki,äänen
        vaimennin mutta onko täs mitään järkee on eri juttu mutta tikkojen pesu on kivaa


      • Anonyymi
        AndyS kirjoitti:

        " Asesepän sotilaskivääristä tekemä ase. kolmestasadasta metristä 15mm kasoja."

        BUAHAHHAHHAHHAA!!!!!!!!

        Mietipä nyt vähän. Väität, että ammut 114 vuotta vanhaan lukkokonstruktioon perustuvalla aseella, jossa on mm. iskurin liike pitkä kuin nälkävuosi 0,17MOA kasoja 300 metriin. Ja ilmeisesti vielä tehdaspatruunoilla. Mikäs oli kiikarina? 4X32 Tasco? Kannattaisi ehkä käydä pokkaamassa kasa-ammuntakisoista pokaalit pois. Mitenköhän hyvin ampuisit oikealla kasakiväärillä?

        Jotain rajaa noissa jutuissa pliis.

        "Ja vielä eduksi mainitsisin solttuun halvat patruunat! Itse olen ostanut valtionpatruunatehtaan 12g täysivaippoja hintaan 0,34e/kpl. Ja on niin tarkka patruuna!"

        Joo. Meillä kans tuo Ukko Mustalainen myy Lapuan kolmenollakasin patruunaa hintaan 10s/kpl ja on niin tarkka patruuna. Olisikohan nuo patruunat ehkä varastettu tai jotain, kun ei tuo VPT niin hirveästi siviilimyyntiin ole kamaa tuottanut.

        Ei se 15mm läjä oo mikään mahdoton saavuttaa itellä on M91/30 7,62x54r kivääri. Varustettuna Timneyn laukaisukoneisto lla 1kg vastus jalkana Ww2 mallin uusio tuotanto jalka joka sallii käyttää 1tuuman runko putkella olevaa kiikaria. Kiikarina Leopold 2-7x33 käytössä 311 luodit Sierra sekä ppu
        Luotien painot Sierra pro-hunter 180gr
        Ppu 174gr fmj
        Seuraava resepti antaa 35mm läjää 132m matkalle mun aseessa
        Luoti ppu 174gr 11.3g
        Hylsy:Norma 7,62x54r
        Ruuti: Vihtavuori n150
        Lataus pituus 76.8mm (Barnaul ammuksessa sama)
        Lataus on haettu käyttäen Esa Paanasen kirjassa esiintyvän ppu 182gr ruuti ohjeita. Lähelle 150 max latausta. Seuraavaksi koitan vielä pienentää tuota läjää nostamalla lataus pituutta portaittain aina 77.14mm asti joka on 7,62x54r Max cip mitta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se 15mm läjä oo mikään mahdoton saavuttaa itellä on M91/30 7,62x54r kivääri. Varustettuna Timneyn laukaisukoneisto lla 1kg vastus jalkana Ww2 mallin uusio tuotanto jalka joka sallii käyttää 1tuuman runko putkella olevaa kiikaria. Kiikarina Leopold 2-7x33 käytössä 311 luodit Sierra sekä ppu
        Luotien painot Sierra pro-hunter 180gr
        Ppu 174gr fmj
        Seuraava resepti antaa 35mm läjää 132m matkalle mun aseessa
        Luoti ppu 174gr 11.3g
        Hylsy:Norma 7,62x54r
        Ruuti: Vihtavuori n150
        Lataus pituus 76.8mm (Barnaul ammuksessa sama)
        Lataus on haettu käyttäen Esa Paanasen kirjassa esiintyvän ppu 182gr ruuti ohjeita. Lähelle 150 max latausta. Seuraavaksi koitan vielä pienentää tuota läjää nostamalla lataus pituutta portaittain aina 77.14mm asti joka on 7,62x54r Max cip mitta.

        Ei se ole enää ns. perinteinen sotilaskivääri, jos siihen on vaihdettu osia.
        Jos vaihtaa piipun, vahvistaa lukkokehyksen ja laittaa uuden liipasinkoneiston ja keventää iskuri. Ja lyhentää iskupituuden, niin eikö kyseessä ole ihan eri ase.


    • Anonyymi

      Sotilaskiväärissä tosiaan tuo varmistin ei ole nivelrikkoisille sormille tarkoitettu. Itse kannan ko. asetta maastossa joko lataamattlmana tai jos patruuna on piipussa niin lukko osittain auki eli kampi ylhäällä, tosin kaatumistilanteessa lukko voi mennä kiinni kuten myös jos vanhingossa painaa liipaisinta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      83
      2122
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1808
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      30
      1760
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1520
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      65
      1471
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      76
      1392
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      20
      1354
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1312
    9. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1284
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1271
    Aihe