kivitalon sähkö-/LVI-urakat

Rakentaja

Teen alustavaa kustannusarviota. Taloni kokonaisala tulee olemaan 270 m2, ja sijaitsee Helsingin seudulla. Lämmitysjärjestelmänä maalämpö porakaivolla, vesikiertoisella lattialämmityksellä. Olen varannut LVI-urakkaan 50 ke, ja sähköurakkaan 25 ke. Onkohan hinnat lähellä toteutuvaa? Mitä teillä on ko. urakat maksaneet?

16

6870

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaikka op:n

laskurilla, siinä on mukana nuo haluamasi asiat varsin tarkasti ja erittelystä voit katsoa miten se kokonaisuus muodostuu.

Pankille riittää em kustannusarvio kun katsotaan saatteko riittävästi lainaa kivitaloa varten.

• summia

Miksi aina pitää jauhaa, että laske laskurilla, jos joku kysyy täällä jotain kustannusta? Ehkä kysyjä on tehnytkin laskurilla ja juuri sen johdosta päätynyt budjetoimiinsa 50 ke ja 25 ke summiin, ja haluaa juuri varmistaa, pitääkö laskurin ilmoittama summa yhtä todellisuuden kanssa. Laskuri ja rakentamispaikkakunnalla toteutuvat hinnat voivat heittää paljonkin.

Ja kysymys ei kai ollut siitä, mikä riittää pankille vaan paljonko ko. työt maksavat. Vaikka pankille riittäisi alempi summa, niin rakentajahan sen toteutuvan summan joutuu maksamaan ja rahat on jostain revittävä, jos summa nousee budjetoidusta. Ei taloa voi lähteä tekemään sillä paperilla, mikä riittää pankille, vaan täytyy myös omien (laina?)rahojen riittää.

Itse emme ole vielä näin pitkällä, mutta kaverimme sai kokonaisalaltaan yli 300 krsm taloonsa kaksi sähkötarjousta, 19.000 ja 38.000 euroa.

• että ..
        summia kirjoitti:

Miksi aina pitää jauhaa, että laske laskurilla, jos joku kysyy täällä jotain kustannusta? Ehkä kysyjä on tehnytkin laskurilla ja juuri sen johdosta päätynyt budjetoimiinsa 50 ke ja 25 ke summiin, ja haluaa juuri varmistaa, pitääkö laskurin ilmoittama summa yhtä todellisuuden kanssa. Laskuri ja rakentamispaikkakunnalla toteutuvat hinnat voivat heittää paljonkin.

Ja kysymys ei kai ollut siitä, mikä riittää pankille vaan paljonko ko. työt maksavat. Vaikka pankille riittäisi alempi summa, niin rakentajahan sen toteutuvan summan joutuu maksamaan ja rahat on jostain revittävä, jos summa nousee budjetoidusta. Ei taloa voi lähteä tekemään sillä paperilla, mikä riittää pankille, vaan täytyy myös omien (laina?)rahojen riittää.

Itse emme ole vielä näin pitkällä, mutta kaverimme sai kokonaisalaltaan yli 300 krsm taloonsa kaksi sähkötarjousta, 19.000 ja 38.000 euroa.

toinen on 19000 ja toinen tasan 2 x ???

• Rakentaja
        summia kirjoitti:

Tästä juuri on kysymys. Kaikki mahdolliset laskurit käytetty, ja nyt teen tarkkaa kustannusarviota rakenneosittain. Kaikki hinnat minulla muuten on, mutta noista kahdesta urakasta ei hintatietoa ole oikein saatavissa (tai ole minun käytössäni)

• etukäteen
        Rakentaja kirjoitti:

Tästä juuri on kysymys. Kaikki mahdolliset laskurit käytetty, ja nyt teen tarkkaa kustannusarviota rakenneosittain. Kaikki hinnat minulla muuten on, mutta noista kahdesta urakasta ei hintatietoa ole oikein saatavissa (tai ole minun käytössäni)

mistään saakkaan varmaa tietoa, urakkahinnat vaihtelee mm kysynnän ja tarjonnan mukaan.

• Rakentaja
        etukäteen kirjoitti:

mistään saakkaan varmaa tietoa, urakkahinnat vaihtelee mm kysynnän ja tarjonnan mukaan.

Varmaahan ei ole kuin kuolema. Mutta jos ensin laskee kaikilla laskureilla, ja sen jälkeen tekee pientä galluppia, on kuitenkin helpompi osua oikein, kuin arvaamalla, tai uskomalla yhteen lähteeseen, eikö?

• urakkahinnoista
        Rakentaja kirjoitti:

Varmaahan ei ole kuin kuolema. Mutta jos ensin laskee kaikilla laskureilla, ja sen jälkeen tekee pientä galluppia, on kuitenkin helpompi osua oikein, kuin arvaamalla, tai uskomalla yhteen lähteeseen, eikö?

Meillä sähköön tuli lukuisista pyynnöistä huolimatta tasan kolme tarjousta (kokonaisala n. 180 neliötä, kivitalo), eka oli 8000 verottomana 5000 alv:n kanssa yht. 13.000, toinen 14.300 sis. alv 22 hälytysjärjestelmän kanssa (puuttui ekasta), kolmas veijari 29.000 euroa alv. 22%.
        Älkää kysykö mihin kolmas (Nurmijärveläinen yrittäjä) perusti hintansa. Otettiin tuo rehelliseksi kehuttu vantaalainen urakoitsija 14.300 euroa kun meillä on tapana maksaa nuo verotkin.
        Sähkön osalta joku urakoitsija vastasi täällä mainiosti, että jos ei ole suunnitelmaa niin neliölaskutus on sitten 60-90 euroa ilman valaisimia. Jos menee tähän haarukkaan ollaan oikeilla jäljillä (itsellä n. 80 euroa/neliö)eli haarukan yläpäästä.
        LVI juttuihin en vielä kommentoi, olen pilkkonut sen moneen osaan ja ostan sieltä mistä halvimmalla saan.

• Sohvatiikeri

Suunnilleen samat parametrit, suunnilleen samat kustannukset. Ehkä nuo on vähän alhaalla.

Vesikalusteiden tyypit ja valaisinten, erityisesti ulkovalojen tyypit vaikuttavat aika paljon. Muista antennijärjestelmä ja atk-verkko.

Meillä on muuten hyviä kokemuksia seinävessoista.

• yli 300 m2 pääkaupunkiseudulla

ja LVIS = 30.000€ kolme vuotta sitten, sis. mm. kaukolämpö, atk-verkko, hälytinjärjestelmä... pl. liittymismaksut.

• Ralsa

Mielestäni kovin kummoista sähköistystä/valaistusta ei saa kyllä 30 te:n LVIS:n kokonaishinnalla. Toki jos tyytyy perusvarustukseen, niin sitten. Tuo CAT5/6:lla toteutettu yleiskaapelointi (aka. ATK-kaapelointi) ei vaikuta juuri mitään sähköurakan hintaan esim. omassa talossani on 16 kpl RJ-45 -rasioita, kytkin ja ADSL-reititin ja hinta koko järjestelmälle oli n. 700 e. Minulla yleiskaapelointiin ei ole liitetty tv-antennijärjestelmää, koska kokemuksesta impedanssimuutokset aiheuttavat jo ennestään heikkotasoiseen Suomen tv-lähetykseen lisää häiriöitä. Tämän takia perinteinen tähtiantenniverkko koksulla (hinta n. 500 e). Yleiskaapelointiin liitetty hälyytysjärjestelmä kolmella liikeanturilla maksoi 450 e asennettuna. Eli käytännössä noihin mainitsemmiisi "hienouksiin" uppoaa 1000-1500 e.

Käytännössä kunnon valaistuksella, rasioituksilla ja säädöillä oleva sähköurakka maksaa yli 15000 euroa, todennäköisesti enemmänkin.

• huomaa

mahdollisuuttasi tehdä businesta?
        Muut joutuvat maksamaan yli 2,5 kertaisen summan??

• maalämpö

joten hintaa tulee se 20k€ lisää siitä. Mun mielestä realistinen arvio ap:llä. Meillä samankokoinen talo jossa nuo yhteensä jää alle 50k€ kun ammis tekee sähköt ja maalämpö muutettiin sähkölämmitykseksi. Ei sisällä liittymämaksuja, vain tarvikkeet ja asennustyöt.

• Jawa75

Kivitaloa, jotain 170 neliön luokkaa. Sähkäri ottaa urakasta muistaakseni 13,5t ja oli kaikkien mielestä sikahalpa, liikkeestä kysytty hinta oli 20t ja muut yhden miehen firmatkin olis ottanu
      16t->

• tuo on aika edukas

PK seudulla tuota kutsutaan kättelymaksuksi.

Omatönöni on 165m2 ja sähköurakka 14500€ LVI vastaavasti 33500€. Ei mitään erikoisuuksia, joten kyseessä on perustaso. Extrat asensin itse.

• halpa ja

hyvä ei kulje aina käsikkäin ja kannattaa muutenkin varoa ettei sokeripalat sula

• raksaaja--sh

Teen itse mahdollisimman paljon ja tuttu putkimies käy tekemässä kytkennät. Sähköpuolella sähkömies käy kytkemässä vahvavirran.

Saapa nähdä paljonko homma tällä systeemillä maksaa. Ainakin tarvikkeet saa noin 50% edullisemmin kuin niiden osuus saamiltani "urakka" -firmoilta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka sitä naista maalittaa

Täällä oikeasti?
      Ikävä
      192
      1368
    2. Anteeksipyynnöstä

Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän
      Ikävä
      138
      903
    3. Oletko päässyt minusta

Eteenpäin?
      Ikävä
      85
      862
    4. Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies

Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?
      Ikävä
      52
      761
    5. Ei kukaan ole katsonut

Kuten sinä. Niin välittävä ja hellä katse.
      Ikävä
      51
      758
    6. Martinan tarve valehdella.

Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t
      Kotimaiset julkkisjuorut
      253
      637
    7. Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla

Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä
      Maailman menoa
      320
      614
    8. Tumman vihreä mercedes

Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,
      Hyrynsalmi
      7
      595
    9. Olisitko oikeasti valmis rikkomaan

Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk
      Ikävä
      55
      589
    10. Rakastan sinua

Päivä päivältä enemmän 🥰 Miehelle.
      Ikävä
      53
      584
    Aihe