Itse juuri sain rakennushommat loppuun. Kun aloin kysellä pystytys-ja rakennusmiehiä kaikki sanoivat, että älä ota urakkaa firmalta, säästät ALVin. No kun en ole kovin kokenut, ajattelin että firman kanssa, oli se sitten TMI tai ei, on aina enemmän vahvoilla asiakas, ja urakka on selkeämpi, kun ei ikinä tiedä mitä sattuu eteen.
Ja onneksi myös tein näin. Urakka venyi lopulta pitkäksi erinäisten syiden johdosta, hommia jouduttiin korjailemaan ja tekemistä olikin yllättävän paljon enemmän kun alunperin ajateltiin. Tuntitöinä olisin joutunut maksamaan itseni kipeäksi. kaiken lisäksi toinen miehistä loukkasi itsensä kesken kaiken. Nyt oli helppo vaatia korvaava mies paikalle, kun urakka on urakka.
Helppo ratkaisu minulle, ei tarvinnut pelata velvien ja sairaspäivärahojen kanssa, ja tuli loppujen lopuksi halvemmaksi jopa ALV:in kanssa kuin olisi tullut suoraan palkattuna.
Joten uskoisin, että suuret kokonaisuudet on tavallisen rakentajan siltikin helpompi ja jopa halvempi hoitaa urakkana, riippuen tietenkin miten asiat sujuu.
Urakka/tuntimiehet
8
4591
Vastaukset
- Jii
Monet rakentajat hakevat kissojen ja koirien kanssa mahdollisuuksia säästöihin, jotka sitten osoittautuvatkin täysin kuvitelluiksi.
Tekemällä selkeän sopimuksen ammattilaisen kanssa tiedät, mitä olet ostanut ja pystyt sen myös vaatimaan.
Näin on koko taloprojektin ajan ideasuunnittelusta viimeiseen pihalaatoitukseen saakka. - sitä
firmaltakin ottaa tuntitöinä. Itse tein näin ja sain juuri sellaiset sähköt kun halusin, koska koko ajan mieli muuttui. Itse olin kokoajan läsnä, jottei kusettanut tunteja.
- ottaa
ja sähkötyöt otin itsekin tuntitöinä, juuri mainituista syistä. Vaikka kyseinen firma oli tehnyt myös sähkösuunnitelmat ja näin oli aika lailla tiedossa budjetti. Pienemmässä urakassa vain tuo hinnoitteluun vaikuttava "varmuusvara" muodostuu kohtuuttoman suureksi. Isossa urakassa, kuten pääurakassa sen osuus on tietenkin suhtessa pienempi. Omalla kohdallani miesten urakka varmasti ns. kusi, eli tuntitöinä olisivat päässeet huomattavasti paremmille palkoille. Ja jos ottaa firmalta tuntitöinä, ei miehillä monesti ole kovin kiire tehdä hommia, kun palkka juoksee. Asia on tietysti täysin tapauskohtainen eikä sitä voi yleistää.
- yhtä totuutta
Ei ole yhtä totuutta miten kannattaa rakennuprojekti hoidattaa.Kaikissa on riskinsä ja kaikki maksaa kuitenkin.
Urakassa on riskinä esim.kuseminen eli urakka kilpailutetaan liian tiukaksi jolloin riskinä on loppupäässä kiire,että saadaan työ pois käsistä jolloin laatu kärsii hermot on kireällä ja kaikista asioista tapellaan ja ilmaantuvat lisätyöt jätetään tekemättä tai roiskitaan sinnepäin ja joka tapauksessa asiakas kärsii.
Laskutuksessa eli tuntiveloitus työssä riskinä on hinta ja ja sen lopullinen määrittäminen. Joskus se laiskistaa tekijöitä.
Tekijän palkkaamisessa riskinä on rakennusvirheet.Työ on halvempaa mutta itse vastaat kaikista tehdyistä virheistä samoin kuin pimeästi tehdyistä.
Minä tettäisin tuntityönä jollakin tunnollisella hyvämaineisella ammatinharjoittajalla.- aina menee
urakat lasketaan aina yli,riittävästi et varmasti reilu kate jää.urakat on myös sellaisia aina on joku kaverin kaveri, jossain hommassa.tunti miehiäkin on tietysti monenlaisia,hyvillä sellaisilla on vain niin paljon töitä, et joutuu aikaisin varaamaan hommiin jopa 1v ennen.
- Pientalourakoitsija
aina menee kirjoitti:
urakat lasketaan aina yli,riittävästi et varmasti reilu kate jää.urakat on myös sellaisia aina on joku kaverin kaveri, jossain hommassa.tunti miehiäkin on tietysti monenlaisia,hyvillä sellaisilla on vain niin paljon töitä, et joutuu aikaisin varaamaan hommiin jopa 1v ennen.
Kyllä rehellisillä ja pitkäjänteiseen toimitaan sitoutuneilla yrittäjillä hinnat lasketaan mahdollisimman tarkasti oikeiksi. Muuten jää työt saamatta, tai sitten riidellään lopussa siitä hinnasta. Tietysti kun asiaa tuntematon lähtee typeryyksissään huudattamaan transitti-miehiä niin tuo on yleinen ilmiö, mutta silloin korotettu urakkahinta on tarkoitettu siihen, koska tiedossa on ettei hommia kuitenkaan tehdä loppuun niin hinta on saatu siitä jo ennen sitä viimeistä suoritusta, eikä takuu ym. asioista tarvitse välittää. Mutta tottahan jokainen tekee asiat niin kuin parhaaksi näkee ja kalliimmaksi tulee säästöineen.
- lienee
Pientalourakoitsija kirjoitti:
Kyllä rehellisillä ja pitkäjänteiseen toimitaan sitoutuneilla yrittäjillä hinnat lasketaan mahdollisimman tarkasti oikeiksi. Muuten jää työt saamatta, tai sitten riidellään lopussa siitä hinnasta. Tietysti kun asiaa tuntematon lähtee typeryyksissään huudattamaan transitti-miehiä niin tuo on yleinen ilmiö, mutta silloin korotettu urakkahinta on tarkoitettu siihen, koska tiedossa on ettei hommia kuitenkaan tehdä loppuun niin hinta on saatu siitä jo ennen sitä viimeistä suoritusta, eikä takuu ym. asioista tarvitse välittää. Mutta tottahan jokainen tekee asiat niin kuin parhaaksi näkee ja kalliimmaksi tulee säästöineen.
maksaa työmiehelle kunnon palkka, niin se työntekokin kiinostaa. Itsellä suurin osa tuntitöinä teetettynä, mutta ainoastaan helkkarin hyvä ja tunnollinen timpuri pelasti minut uhkaavalta perikadolta. Onneksi näitäkin vielä löytyy, ihan sattumalta kävi tuuri itselle.
Mutta kun ei noita miehiä kaikille riitä, ikävä kyllä, niin kyllä sanoisin että seuraavaksi tekisin kokonaisurakalla hommat. Jos ei sitten sama mies olisi vapaana. - totuutta
lienee kirjoitti:
maksaa työmiehelle kunnon palkka, niin se työntekokin kiinostaa. Itsellä suurin osa tuntitöinä teetettynä, mutta ainoastaan helkkarin hyvä ja tunnollinen timpuri pelasti minut uhkaavalta perikadolta. Onneksi näitäkin vielä löytyy, ihan sattumalta kävi tuuri itselle.
Mutta kun ei noita miehiä kaikille riitä, ikävä kyllä, niin kyllä sanoisin että seuraavaksi tekisin kokonaisurakalla hommat. Jos ei sitten sama mies olisi vapaana.Joo näin se on,työ sujuu ja kaikki toimii kun ihmiset saa palkkaa,niin se vaan valitettavasti vaan on.Yli 99 prosenttia ongelmista syntyy kun työn tekijät kokevat saavansa työhönsä nähden liian pientä palkkaa.
Siksi sopiva tuntityö veloitus on minun valintani jos työtä teettäisin.Käytäntö on osoittanut,että usein kannattaa mieluummin maksaa ja odottaa sitä hyvää timpuria kunnes vapautuu käytettäväksi,saatikka alkaa tappelemaan jostakin olemattomasta.
Mikä ettei urakkakin ole hyvä systeemi mutta siinä voi joutua maksamaa ilmaa ja kaikkiin töihin se ei sovi koska työn kestoa voi olla vaikea määrittää esim. jatkuvasti vauíhtuvista toiveista tai projektin monimutkaisuudesta.
Helpossa töissä urakka on hyvä.
Vinkkinä sulle jos edellisellä kerralla meni hyvin niin miksi ottaa riskiä ja vaihtaa tyyliä.Mitä jos se helkkarin tunnollinen timpuri tekeekin liian kireä urakan?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236945Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää401231Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271032- 75891
Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61837Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47834Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93794Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38781Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733