Wiccoista..

Susku

Kertokaapa kaikki jotka halveksivat noitia, tiedättekö edes mihin me uskomme? Luonto on noidalle pyhistä pyhin, ja ilmoittautukoon minulle jokainen wicca joka ei tätä noudata, ja jokainen kristitty joka väittää noituuden tulevan saatanasta. Minä en usko Saatanaanne enkä Helvettiinne. Minulla on Jumalattareni suojelus puolellani, entä te muut wiccat? Vai oletteko noitia vain, koska se on "makeeta"? Haluaisin tavoittaa muita noitia ja kuulla heidän näkemyksiään.

16

1499

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sparkle

      Minäkin olen wicca ja olen ehdottomasti samaa mieltä kanssasi Susku. On pöyristyttävää miten ihmiset (ja kokemukseni mukaan erityisesti kristityt, anteeksi nyt vaan) tuomitsevat toisia pelkästään omien ennakkoluulojensa perusteella.Olen kertonut noituudestani vain parille lähimmälle ystävälleni, sillä yleisesti ottaen kaikkiin luonnonuskontoihin suhtaudutaan hyvin huonosti maassamme ja kaikki "epäilyttävä" yhdistetään heti vaikkapa saatananpalvontaan. Mielestäni Saatana ja Helvetti ovat kristittyjen keksintöä ja he voivat pitää nämä asiat aivan rauhassa itsellään!
      Toinen asia on nämä leikkinoidat, jotka ovat "tosi cooleja" ja käsittävät noituuden olevan sellaista kuin amerikkalaisissa tv-sarjoissa. Todellisuudessa noidaksi ei vain ruveta, vaan uskon, vaiston, herkkyyden, mahdollisten kykyjen ja luonnonläheisen asenteen on tultava ihmisen sisältä. Noitia leikkivistä teinitytöistä ei sinäsä ole haittaa, mutta useimmiten juuri he levittävät ympärilleen paikkansa pitämättömiä juttuja noidista ja näin vain voimistavat ympäröivän maailman ennakkoluuloja wiccoja kohtaan -todellisten noitien kustannuksella.

      Kaunista kesää kaikille!
      "An Ye Harm None, Do What Ye Will."

      • Angelina

        Olen teidän kanssa täysin samaa mieltä...jos ihmiset ottaisivat asioista selvää, tuskin kukaan luulisi wicca-uskontoa saatananpalvonnaksi!
        Kun itse taannoin aloin ottaa selvää asiasta ja menin wiccojen ylläpitämille nettisivuille, minulle selvisi paljon sellaista mitä en ennen tiennyt.Samoin ehkä nämä "noitavainoajat" voisivat ottaa selvää tai vain olla puhumatta asiasta, mistä eivät mitään tiedä..


      • sarkku

        olen täysin samaa mieltä! olen Wicca, enkä ole todellakaan sen takia että se "on makeeta!" vaan koska olen aina kunniotttanut luontoa, harrastanut noituutta ym. mutta en tiennyt että sillä on nimi, kunnes nahingossa eksyin sellaisille sivyúille.

        kerran isosiskoni luki lehdestä jotain wocca juttua, ja alkoi heti paasata et vitsi noi wiccat on pellei ku ne matkii jotain saatananpalvojii!(se ei tiiä et mä oon wicca) ja mun kaveri sai kuula mun bestikseltä et oon wicca, ja nyt itekki liehuu jossain hesas huudellen:"mä oon wicca ja teen taikoja! jee vähän siistii!" mut se on kuitenki sellai ihminen joka on aina vihannu ja tulee aina vihaa luontoo!
        p.s.haluasin vielä painottaa että mä en ruvennut wiccaksi, vaan olen aina ollut ja vaistonnut sen sisälläni. en vain tiennyt että sillä on nimi!


    • utu

      "Teininoidat" ovat rasittavia. Eivätkä he tiedä "uskostaan" se enempää, kuin kukaan ulkopuolinenkaan. Heistä on vain coolia tehdä "taikoja" ja kertoa kaikille olevansa noita. Hermothan siihen menee, ei auta. Oon yrittäny kirjotella tollasten kanssa, ja joka kerta joutunut myöntämään tappioni...
      Mutta jos haluat keskustella enemmän, niin laita postia osoitteeseen: [email protected]
      En ole ihan kirjaimellisesti wicca, mutta Jumalatar on minunkin kanssani. Blessed be!

      • Susku

        Olen aina halunnut ystäviä muista noidista! Nyt voin vuodattaa näkemyksiäni ja elämänviisauksiani niille, jotka niitä ymmärtävät! Pysytään yhteyksissä tällä palstalla ja sähköpostilla. Minkä ikäisiä olette?

        [email protected]

        -Blessed Be-


    • Avaddon

      Minä näen wiccalaisuudessa ja kristillisyydessä paljonkin samankaltaisia aineksia. Mm. molempien keskeisimmät opit ovat 'lainatavaraa', vaikka kummassakin tapauksessa julistetaan oman jumaluuden/uskonnon olevan 'se alkuperäinen'.

      Ei wiccalaisuus ole mikään ikiaikainen perintö, se muokattiin kuluneen vuosisadan aikana. Sieltä täältä on lainailtu ja hyväksikäytetty muinaisia aineksia, ja toisaalta puolestaan modernimpaa okkultismia. Kummallista muuten kuinka harva itseään wiccaksi kutsuva on viitsinyt tutustua Gardneriin.
      Minua huolestuttaa mm. wiccalaisten harjoittama massiivinen muinaishistorian vääristäminen. Vanhoja elementtejä yhdistellään mielivaltaisesti tai selitetään uudelleen omille tarkoitusperille suotuisasti. Vetovoima on aina tärkeintä, tarvitaanhan noviiseille kunnon viihdykettä että mielenkiinto säilyy. Voisin puhua monesta epäkohdasta, mutta toivon että edes joku ymmärsi pointtini näin lyhyesti..



      "Do what thou wilt shall be the whole of the Law." Liber AL, I:40

      • Vilja

        >Minä näen wiccalaisuudessa ja kristillisyydessä paljonkin samankaltaisia aineksia.

        Jos katsoo asiaa hiukan syvemmälti ihan uskon ja maailmankatsomuksen kannallata niin kyllä IMHO ero on aika räikeä.

        >Mm. molempien keskeisimmät opit ovat 'lainatavaraa',

        Kuten? Toiseksen onko sillä väliä? Vain typerä ihminen väittää, että hänen uskonsa ei ole saanut vaikutteita muista uskonnoista. Ei ihminen voi asua pussissa.

        >vaikka kummassakin tapauksessa julistetaan oman jumaluuden/uskonnon olevan 'se alkuperäinen'.

        Suuri ero tuon asian suhteen wiccalaisuudessa ja kristinuskossa on se, että wiccalainen eiv väitäkkään wiccalaisuutta muita uskontoja paremmiksi, vaan pikemminkin toteaa, että se on vain yksi tapa katsoa asiaa eikä sovi kaikille. Siksi wiccat eivät mm. käännytä kuten kristityt. Wiccat pyrkivät muutoinkin katsomaan suhteessa jumaluuksiinsa tämän maapallon kultturihistoriassa esiintyvien jumaltennimien taakse ja näkemään mitä siellä on. Jospa kaikki ovatkin eri käsityksiä siitä samasta (samoista) jumaluuksista. Jos heidät onkin eri aikoina vain nähty eri tavoin?

        >Ei wiccalaisuus ole mikään ikiaikainen perintö, se muokattiin kuluneen vuosisadan aikana.

        Ei olekkaan ja valveutunut wicca, joka tietää mistä puhuu, tietää myskin tämän seikan.

        >Sieltä täältä on lainailtu ja hyväksikäytetty muinaisia aineksia, ja toisaalta puolestaan modernimpaa okkultismia.

        Mielestäni vanhojen viisauksien uudelleenoppiminen ja sovittaminen nykyhetkeen sopivaksi ei ole mikään huono asia. pikemminkin oppimista.

        >Kummallista muuten kuinka harva itseään wiccaksi kutsuva on viitsinyt tutustua Gardneriin.

        Totta. Tämä on huolestuttavaa. Toinen mielenkiintoinen persoona olisi Alex Sanders. Lisäksi Doreen Valiente.

        >Minua huolestuttaa mm. wiccalaisten harjoittama massiivinen muinaishistorian vääristäminen.

        Heetkinen.. Miten?

        >Vanhoja elementtejä yhdistellään mielivaltaisesti tai selitetään uudelleen omille tarkoitusperille suotuisasti.

        Edelleen: miten muka?

        >Vetovoima on aina tärkeintä, tarvitaanhan noviiseille kunnon viihdykettä että mielenkiinto säilyy.

        Ei todellakaan. Itse asiassa kaikki on viime kädessä kiinni itsestä. "materiaali" ei vaan tipahda syliin jonkin yliyliylipapittaren sylistä, vaan itse pitää miteeiä, opetella ja harjoitella. Siellä ei todellakaan "viihdytetä". Kyseessä on elämän mittainen henkinen valinta oppia.

        >Voisin puhua monesta epäkohdasta, mutta toivon että edes joku ymmärsi pointtini näin lyhyesti..

        Kerroppa niistä.

        T:Aleksandrialainen


      • Käärmeensilmät

        Samaa löytyy useimmista uskonnoista.
        Jotenkin tuntuu että uskontojen levittämisen nimessä on aina tapana ottaa ja pakata tutut asiat uuteen kuoreen, jotta kiltti pieni (hengellinen)kuluttaja olisi tyytyväinen.
        Onhan toki helpompaa kuin kehittää aina uudet yksityiskohdat ja uudet totuudet.

        Miksipä wiccat olisivat mikään poikkeus, varsinkaan kun luontoon liittyvät pakanauskonnot koetaan muodin mukaiseksi nykyään.

        Uskonnon kuin uskonnon parista löytynee silti aina joitakin jotka etsivät omaa henkistä puoltaan, uskoaan ja pyrkivät oppimaan toistenkin etsinnästä. Ja ehkäpä laajan uskontojen valikoiman takaa todellakin löytyy jotain yhteistä, aitoa, jolle kukin vaan antaa omat kuvat ja nimet mukavuussyistä.


        Onnea vaan jokaiselle joka etsii oikeasti, eikä tyrkytä oppimaansa toisille väärin keinoin.


    • Yön Vaeltaja

      *köh köh* Mun kokemukseni näistä teini-"noidista" on ollut ei mitenkään mielyttävä..No, alotetaan alusta..
      Mä itse olen halunnut valinnoistani hyväksyntää, joten mä kerroin parhaalle kaverilleni, että olen päättänyt ryhtyä opiskelemaan itseni wiccaksi.. Kaveri otti asian ihan hyvin, joka oli minulle hyvin tärkeää..Yläasteella mentyäni sain pari uutta ystävää (toinen ei kuulu kirkoon ja toinen kuuluu), joille kerroin kun olin tutustunut melko perusteelisesti..Hekin ottivat asian hyvin.. No, sitten homma alkoi mennä niin, että eräs poika, joka oli kaverini, ei uskonut minua.. Sehän pisti silmään.. Kun olin saanut hänet vakuuteksi, että opiskelin itseäni wiccaksi (en kylläkään tajua, minkä helvetin takia minä tein niin?!?), olin tyytyväinen..Kului jonkin aikaa kunnes minä, Eeva ja poika (nimi on jonne), päätimme perustamaan oman uskonnon (siis Jonne ja Eeva. Minä vain myöntäilin lopussa)..(Typerää vai mitä..?) Minä nauroin asialle ja he suuttuivat..He kysyivät, että miksi nauroin.. Selitin heille, jotta uskonto hyväksyttäisii pitäisi olla ainakin 20-30 ihmistä, uskonnon perus asiat (säänöt jne.) jne...Hengasin heidän kanssaan kun he yrittivät muotoilla heidän uskontoaan..Annoin heille pari vinkkiä ja he ottivat osista vaarin..Minua alkoi harmittaa sillä kummallakaan ei ollut sitä harras henkisyyttä..He olivat pinnallisia.. Sehän harmitti todella paljon *murr*..Onneksi koko homma kuitenkin loppui (Luojalle kiitos..! Mulla on jäänyt näitä kristilisiä sanontoja hiukan päähän, enkä pistä pahakseni.. xp )..Se oli minun kokemuksisia teini-"noidista"..Hehän yrittivät loitsuja ja ties mitä..Mutta kaikki kaatui..Eli, joo..Aika varmasti mua vastaan tulee näitä teini-"noitia"..
      Kyllä minua harmittaa suuresti, että ihmisten pitää luulla kaikkea hömpötyksiä mitä he kuulevat noidista..Onneksi on niitä ihmisiä, joita puhtaasti kiinostaa asia ja he ottavat selvää..
      Jaa..En ole vieläkään varma olenko noita ja wicca..Aika näyttää..

      Siunausta
      Yön Vaeltaja

      • ~olio~

        oikei, mä en oikeen tiiä mikä mä oon ja kihin mä kuulun? oon aina halunnut kuulua johonkin seuraan. tai siis en tarkoita mitn hiihtoseuraa vaan jotain seuraa mihin tunnen kuuluvani. mä oon ollu kiinnostunut noidista pienestä pitäen... mä stten tyhmänä menin kertomaan näistä mun aatteista kahdelle kamulleni ja ne rupes sanomaan että perustetaan oma uskonto, aluks se kuulosti hyvält mutta kun ne rupes keksimään uusia 10:ntä käskyä tajusin että he olivat ymmärtäneet väärin mitä halusin joten sanoin ettei siitä tuu mitään! mä oon lainannu kirjastosta monia noitakirjoja mutta ne kertoo niinku jostain harry potterista, ei se minun mielestä sellaista ole... lennetään luudalla... ei-ei.... mutta en minä osaa mitään taikoja... joten olenko "teini noita" joka on muka cool vai mitä? apua? mitä mä teen?

        ~eksynyt tai jotain~


      • Franchise-spesialisti

        Olikos teillä mitään bisnesplania? Idea kuulustaa hyvältä ja siitä voitaisiin kehittää erinomainen franchise-bisnes. Myyvä nimi ja komea logo vain tarvitaan ja sittenhân myydään ekslusiivisia alueoikeuksia ('seurakunta') hyvään hintaan. Sinä ja keverisi voitte jo ruveta katselemaan Marbellan kiinteistömarkkinoita - tai jotain parempaakin Raha ei enää ole elämässänne mikään kysymys. (Paitsi että lompakko on liian paksu taskuun - no, housut pois, kukapa monimiljonäärin vaatetusta arvostelee...) Saatte 50% prosenttia nettovoitosta: seurakuntapappifranchisee saa 25% ja meikämanne, bisnesasiantuntija, yrittää tulla toimeen jäljelle jäävällä surkealla osuudella. Itse asiassa, lahoitan rahaa teille ja 'papeille.' No, jos pappi rekrytoi 'alipapin', saa meidän konsortiumi niistä bnettovoitoista taas 50%, jaettuna yo. kaavalla, ja jos saadan alipapin alipappeja, taas raha kirstuun kilahtaa.

        Onkos meillä diili? Jos teillä on hyvä trademark nimi uskonnolle ja papeille (jne), voidaan hiukan joustaakin. After all, it is all in the name/brand!

        Paaviparka - nyt me vietiin siltä markkinat!


      • morgaine
        Franchise-spesialisti kirjoitti:

        Olikos teillä mitään bisnesplania? Idea kuulustaa hyvältä ja siitä voitaisiin kehittää erinomainen franchise-bisnes. Myyvä nimi ja komea logo vain tarvitaan ja sittenhân myydään ekslusiivisia alueoikeuksia ('seurakunta') hyvään hintaan. Sinä ja keverisi voitte jo ruveta katselemaan Marbellan kiinteistömarkkinoita - tai jotain parempaakin Raha ei enää ole elämässänne mikään kysymys. (Paitsi että lompakko on liian paksu taskuun - no, housut pois, kukapa monimiljonäärin vaatetusta arvostelee...) Saatte 50% prosenttia nettovoitosta: seurakuntapappifranchisee saa 25% ja meikämanne, bisnesasiantuntija, yrittää tulla toimeen jäljelle jäävällä surkealla osuudella. Itse asiassa, lahoitan rahaa teille ja 'papeille.' No, jos pappi rekrytoi 'alipapin', saa meidän konsortiumi niistä bnettovoitoista taas 50%, jaettuna yo. kaavalla, ja jos saadan alipapin alipappeja, taas raha kirstuun kilahtaa.

        Onkos meillä diili? Jos teillä on hyvä trademark nimi uskonnolle ja papeille (jne), voidaan hiukan joustaakin. After all, it is all in the name/brand!

        Paaviparka - nyt me vietiin siltä markkinat!

        heitit aika pahan! yritätkö provosoida vai mitä?


      • Käärmeensilmät
        morgaine kirjoitti:

        heitit aika pahan! yritätkö provosoida vai mitä?

        Mitenkähän onnistuisikaan uskonto vailla mitään kaupallisuutta. Aitoa henkisyyttä ja elämänätapaa, jonka useampi ihminen voisi jakaa yhteisin säännöin menemättä ääripäihin täyteen askeesiin- rahastusmeininkiin ?

        Any ideas ?


    • what i do

      HEI, olen kiinnostunut wiccalaisuudesta olen lukenut monia muita uskontoja, etsinyt tietoa netistä kuin kirjallisuudesta, ja todennut että kaikista löytyy jotain samoja piirteitä. mutten tunnu löytävän vastauksia, tiedän että jokaisessa elää pieni wicca, joskus nähdää enne unia, kuolleita, tiedetään muuten vaan mitä kullekkin tulee tapahtumaan, saatetaan jopa hereille nähdä "enne unta", kunnioitetaan luontoa kuin muitakin eläviä olentoja haluaisin ymmärtää paremmin wiccoja, en kuulu enään kirkkoon sillä minua ahdisti olla kirkon seinien sisällä kuuntelemassa sanoja jotka eivät tuntuneet oikeilta.

      • etiäisiä

        Ei enneunet tai muut etiäiset kerro sisällämme asuvasta pienestä wiccasta. Wiccat voivat nähdä niitä, toki, niitä voi nähdä kuitenkin kuka vaan. Wiccalaisuudessa opetellaan kuuntelemaan itseään enemmän, samoin kuin muissa luonnonuskonnoissa.
        Jos haluat ymmärtää wiccoja paremmin, on tämän tyyppisten uskontojen asema Suomessa nyt se, että luet, luet ja luet. Englanninkielistä kirjallisuutta löytyy netistä, sitä tilaamaan.
        Vastauksia. Jokaisella on eri kysymykset, vastaukset löytyvät eri paikoista. Usein vasta pitkän ajan jälkeen. Se vaatii kärsivällisyyttä.


      • mie vua
        etiäisiä kirjoitti:

        Ei enneunet tai muut etiäiset kerro sisällämme asuvasta pienestä wiccasta. Wiccat voivat nähdä niitä, toki, niitä voi nähdä kuitenkin kuka vaan. Wiccalaisuudessa opetellaan kuuntelemaan itseään enemmän, samoin kuin muissa luonnonuskonnoissa.
        Jos haluat ymmärtää wiccoja paremmin, on tämän tyyppisten uskontojen asema Suomessa nyt se, että luet, luet ja luet. Englanninkielistä kirjallisuutta löytyy netistä, sitä tilaamaan.
        Vastauksia. Jokaisella on eri kysymykset, vastaukset löytyvät eri paikoista. Usein vasta pitkän ajan jälkeen. Se vaatii kärsivällisyyttä.

        Vähiten muuttunut uskonto (elämäntapa) minusta on shamanismi. Ainoa juttu siinäkin tuntuu vain olevan että siitä ei länsimaissa tunnuta monesti tietävän muuta kuin rummutus. Siinä kaikki. Näytetäänköhän telkussa vielä joskus "rumpu on ratsuni, tuulet siipiäni" dokumentti?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4582
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2249
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1774
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1508
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1433
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1298
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1227
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. SOSIALI DEMOKRATIA

      AATE , JOKA ETENEE.
      22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe