KUTTULA

ihmettelijä

Hyvät palstan lukijat.Kertokaapa minulle joku muu laitos, lastenkoti,koulukoti tms. josta paatuneet rikolliset ja narkkarit on kirjoittanu ylioppilaaksi kohtuu hyvin arvosanoin.
On se rankkaa hommaa lukea kirjoituksiin kun hakataan vuosia ja henkisesti pahoinpidellään ;)

Asia on kenen tahansa tarkastettavissa, vuosina 1988-1999 (muistaakseni) noin 30 hörhöä sai valkolakin.

31

9518

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • laulua

kuttulalaiset jaksavat kyllästymiseen asti. Kuinka mahdolliset valkolakit pyyhkäisevät tekemättömiksi kuttulassa/jukolassa tapahtuneet pahoinpitelyt ja kaltoinkohtelut?
      Siellä on myös joidenkin lasten kohdalla kidutusmuotona käytetty estämällä ajoittain koulunkäynti. Eriarvoistetaan lapset.
      Ja mikä on satavarmaa, on että siellä ei tueta valkolakin saamista mitenkään. Osa lapsista on ITSE TAI BIOLOGISTEN VANHEMPIENSA tuella VÄEN VÄNGÄLLÄ lukion aloittaneita.
      Lapset ovat siellä karjaa, sijaisvanhemmat eivät ymmärtäneet lastani ohjata rippikouluunkaan, puhumattakaan lukioon. Itse olen lapseni molempiin toimittanut ja vielä salapäin sossuilta ja jukolalaisilta.
      Ei lapset ole myöskään mitään paatuneita rikollisia sinne viemisen hetkellä, mutta osa heistä oppii sellaiseksi jouduttuaan siellä asumaan ja ottamalla opin sijaisvanhemmista. Viina ja tupakka tulee siellä tutuksi, sekä niiden liitännäiset.

• ihmettelijä

Mukava lukea että olet osannut olla oma-aloitteinen ohjatessasi lapsiasi koulunpenkille.
        Tuliko hyvät yo-paperit?

• Virve
        ihmettelijä kirjoitti:

Mukava lukea että olet osannut olla oma-aloitteinen ohjatessasi lapsiasi koulunpenkille.
        Tuliko hyvät yo-paperit?

Mikä sinua vaivaa? Miksi tulet tänne biovanhempien keskusteluun loukkaamaan toisia, kun et selvästikään ole itse kokenut lapsen huostaanottoa.

• Käpy

Niitä ylioppilaita tuli Kuttulassa tasan 51, Jukolasta en tiedä.
        Olen myös sitä mieltä, että menestyminen koulussa korreloi hyviin olosuhteisiin kasvupaikassa

• kimb
        Käpy kirjoitti:

Olen myös sitä mieltä, että menestyminen koulussa korreloi hyviin olosuhteisiin kasvupaikassa

täällähän on itse kuttulan kari.B päässyt palstalle asti! ei ilmeisesti voi/uskalla enää suomeen tullakkaan... kuinkahan monet puolustelu kommentit olet itse kirjoittanut tuonne kuttula keskusteluun?

• kari bjorkman
        kimb kirjoitti:

täällähän on itse kuttulan kari.B päässyt palstalle asti! ei ilmeisesti voi/uskalla enää suomeen tullakkaan... kuinkahan monet puolustelu kommentit olet itse kirjoittanut tuonne kuttula keskusteluun?

No se
        Kylla tuo oli ihka ensimmainen nailla palstoilla. Jonkinverran olen kirjoittanut alan ammattilehtiin artikkeleita seka luennoinut eri puolilla Suomea.
        Perhe- ja nuorisokodit vierailevat luonamme ympari vuoden lukuisasti, jolloinka ajatuksia vaihdamme vilkkaasti. Yksi hauskimmista keskustelun avauksista oli romaaninuorukainen, joka Barcelonan kentalla ensimmaiseksi kysyi minulta - Teillako sita hakataan lapsia - johon tietenkin nauroin ja vastasin, etta kovasti. Ryhma oli meilla kaksi viikkoa, toivottavasti ruvet on jo parantuneet :)
        Hyvaa kesaa ja veda projektiot kotiin
        kb

• hörötti
        kari bjorkman kirjoitti:

No se
        Kylla tuo oli ihka ensimmainen nailla palstoilla. Jonkinverran olen kirjoittanut alan ammattilehtiin artikkeleita seka luennoinut eri puolilla Suomea.
        Perhe- ja nuorisokodit vierailevat luonamme ympari vuoden lukuisasti, jolloinka ajatuksia vaihdamme vilkkaasti. Yksi hauskimmista keskustelun avauksista oli romaaninuorukainen, joka Barcelonan kentalla ensimmaiseksi kysyi minulta - Teillako sita hakataan lapsia - johon tietenkin nauroin ja vastasin, etta kovasti. Ryhma oli meilla kaksi viikkoa, toivottavasti ruvet on jo parantuneet :)
        kb

oikeeta puhetta,ihan kuin vanhoina hyvinä aikoina...;)

• kari bjorkman
        hörötti kirjoitti:

oikeeta puhetta,ihan kuin vanhoina hyvinä aikoina...;)

mutta taytyy kylla sanoa, etta silloin oli miehet miehia ja laivat rrrrautaa :)
        kts www.saintmarsal.net

niin - ja kiitos
        kapy

• karhukuvaaja
        kari bjorkman kirjoitti:

mutta taytyy kylla sanoa, etta silloin oli miehet miehia ja laivat rrrrautaa :)
        kts www.saintmarsal.net

niin - ja kiitos
        kapy

Hei, Ukkeli :)

Hassua, en ole vuosiin enää etsinyt tietoa ex-Kuttulasta, nyt jotenkin tuli aihe mieleen..ja läysin tämän ketjun. Saintmarsalin paikka vaikuttaa upealta, onneksi olkoon! Minulla menee hyvin, on aina mennyt lukuunottamatta vuosientakaisia masennusjaksoja. Haluan "isona" valokuvaajaksi, sen eteen olen nyt tehnyt paljon töitä. Kouluun en ole sillä alalla vielä päässyt...ehkä tänä vuonna?
        Hassua, on helpompaa laittaa tämä viesti sinulle tänne kaikkien katseltavaksi, kuin että laittaisin sivujen kautta..hm :)
        (Meinasin kyllä kesän alussa laittaa kesätyöhakemuksen-sinne teille, mutta en "uskaltanut"...)
        Kaikkea hyvää teille!
        T: Tyttö jonka kanssa käytiin karhua katsomassa.

• kapy
        karhukuvaaja kirjoitti:

Hei, Ukkeli :)

Hassua, en ole vuosiin enää etsinyt tietoa ex-Kuttulasta, nyt jotenkin tuli aihe mieleen..ja läysin tämän ketjun. Saintmarsalin paikka vaikuttaa upealta, onneksi olkoon! Minulla menee hyvin, on aina mennyt lukuunottamatta vuosientakaisia masennusjaksoja. Haluan "isona" valokuvaajaksi, sen eteen olen nyt tehnyt paljon töitä. Kouluun en ole sillä alalla vielä päässyt...ehkä tänä vuonna?
        Hassua, on helpompaa laittaa tämä viesti sinulle tänne kaikkien katseltavaksi, kuin että laittaisin sivujen kautta..hm :)
        (Meinasin kyllä kesän alussa laittaa kesätyöhakemuksen-sinne teille, mutta en "uskaltanut"...)
        Kaikkea hyvää teille!
        T: Tyttö jonka kanssa käytiin karhua katsomassa.

Mietin kylla kuka olit, mutta en arvannut. Se karhuhan oli siella oikeasti, minua ensi kerran pelotti metsassa, kun nain, etta karhun jaljet kulkivat meidan jalkiemme yli.
        Olisit vaan hakenut toita meilta, olisit kylla paassyt.
        Tunnen yhden kovan luokan kuvaajan, elokuva, kutsumanimensa on PINI. Yhteystiedot loydat varmaan Ylesta oikea nimensa lienee Antti Hellsten. Sano meilta terkkuja, silta voisit jotain vaikka oppia.
        Hyvaa kesaa toivottaen
        nimimerkki
        moottoripyoralla lapi Kathmandun mellakoiden :)

• hörötti
        kapy kirjoitti:

Mietin kylla kuka olit, mutta en arvannut. Se karhuhan oli siella oikeasti, minua ensi kerran pelotti metsassa, kun nain, etta karhun jaljet kulkivat meidan jalkiemme yli.
        Olisit vaan hakenut toita meilta, olisit kylla paassyt.
        Tunnen yhden kovan luokan kuvaajan, elokuva, kutsumanimensa on PINI. Yhteystiedot loydat varmaan Ylesta oikea nimensa lienee Antti Hellsten. Sano meilta terkkuja, silta voisit jotain vaikka oppia.
        Hyvaa kesaa toivottaen
        nimimerkki
        moottoripyoralla lapi Kathmandun mellakoiden :)

tätä karhutyttöä en tunnistanut, antakaa vähän lisävinkkejä...

Käpy kirjoitti:

tais karilla mennä lasku vähän yläkanttiin ;)

• kari bjorkman
        *** kirjoitti:

tais karilla mennä lasku vähän yläkanttiin ;)

laskut pieleeen. Ylioppilaita tuli kuttulasta tasan 51 kappaletta, joista kolme minun biologista lasta ja kaksi sivuperheiden lasta.
        Huomattavaaa on, etta kuttulassa biologiset lapset elivat tasan tarkkaan samaa elamaaa kuin sijoitetut.

• kapy
        hörötti kirjoitti:

tätä karhutyttöä en tunnistanut, antakaa vähän lisävinkkejä...

luulen viela, etta olen oikeilla jaljilla. Tulit kertomaan illalla, etta olit nahnyt karhun jaljet metsasssa lumessa, Niemelassa. Epailin, jolloin mentiin yhdesssa katsomaan - ja siella ne oli - jaljet, syvalla kuusikossa. Luulen, etta olit salatupakalla, mutta siita emme puhuneet.
        Tulit aikoinaan Kathmanduun, jossa hain sinut lentokentalta BMW 1100 RSlla ja ajoimme mellakoiden lapi. Voi olla ettet tajunnut vakijoukkojen olevan mellakoitsijoita.

• karhukuvaaja
        kapy kirjoitti:

luulen viela, etta olen oikeilla jaljilla. Tulit kertomaan illalla, etta olit nahnyt karhun jaljet metsasssa lumessa, Niemelassa. Epailin, jolloin mentiin yhdesssa katsomaan - ja siella ne oli - jaljet, syvalla kuusikossa. Luulen, etta olit salatupakalla, mutta siita emme puhuneet.
        Tulit aikoinaan Kathmanduun, jossa hain sinut lentokentalta BMW 1100 RSlla ja ajoimme mellakoiden lapi. Voi olla ettet tajunnut vakijoukkojen olevan mellakoitsijoita.

Tunnistit :) Se oli sitten hyvä traditio, aina synttäreillä pääsi moottoripyörän kyytiin :)
        En muuten todellakaan tajunnut että olivat mellakoitsijoita, ehkä oli pää pyörällä vielä matkasta.
        Taidan hakea teille töihin, jos en nyt pääse kouluun. Osaan kokata, siivota, hoitaa hevosia ja ihmisiäkin :)
        Kiitos, että vastasit tähän. Joitain kuviani (pari vuotta vanhoja kylläkin) löytyy jos googletat nimeni.Irc.fi:ssä on kuviani enemmänkin-etunimeni vaan siihen "nimimerkki"-kohtaan.
        Olisin vastannut jo aikaisemmin, mutta olin Joensuussa viikonlopun. Terveisiä Tuikille ja kaikille ketä muistaa. Marjutin kanssa ollaan oltu paljonkin tekemisissä, lähettää terveisiä.

• 90-luvulla.

Eihä tos oo mitään järkee..Mä en näit zättejä kato yleensä ollenkaan. Nyt vilkasin, jä tää saa riittää. Huomaa että, et ole tuolla ollut.. Mä olin, aika monta vuotta. Kylhä siel tuli aika monta asiaa opittuu ittelläki, mut tupakka ja alkoholi ei olleet yksi niistä..eikä niiden liitännäiset..Tuikille ja Käpylle paljon elämän vuosii.

• Nii just
        90-luvulla. kirjoitti:

Eihä tos oo mitään järkee..Mä en näit zättejä kato yleensä ollenkaan. Nyt vilkasin, jä tää saa riittää. Huomaa että, et ole tuolla ollut.. Mä olin, aika monta vuotta. Kylhä siel tuli aika monta asiaa opittuu ittelläki, mut tupakka ja alkoholi ei olleet yksi niistä..eikä niiden liitännäiset..Tuikille ja Käpylle paljon elämän vuosii.

Tuikki ja käpy saakoot ansionsa mukaan.

• 25
        Käpy kirjoitti:

"menestyminen koulussa korreloi hyviin olosuhteisiin kasvupaikassa"

Niin, voihan se jossain mielessä pitää paikkaansa. Kun minun 8-vuotiaani laittomasti huostaanotettiin, oli hän käynyt normaalisti koulua siihen asti. Mutta huostaanoton jälkeen arvosanat aloittivat laskunsa. Huosta kesti vain vähän aikaa, mutta hirveä paikka vammautti lasta niin, että kotiutumisen jälkeen kului puoli vuotta, ennen kuin hän kykeni jatkamaan opiskeluaan, sinne asti tuin häntä kotona toipumisessa ja koulusta poissa oloon lääkäri kirjoitti sairauslomatodistuksen.

Tottahan kotielämä voi haitata koulunkäyntiä, jos sieltä löytyy SELKEÄSTI TODISTETTAVAT perusteet huostaanotolle. Mutta ota huomioon, että täällä kirjoittaa paljon vanhempia, joiden lasten mahdollinen huostaanotto on ollut kaikkea muuta kuin laillinen ja siitä kyllä löytyy selkeät todisteetkin monilla.

Alussa lainaamasi väite on lapsellinen piikki siinä valossa, mitä kaikkea täällä kirjoittavien lapset ovat lastensuojeluksi kutsutun organisaation kynsissä joutuneet kokemaan.
        Pidä myös mielessäsi, että täällä ei ole koskaan väitetty kaikki huostaanottoja laittomiksi, eikä kaikkia sijaishuollon paikkoja huonoiksi.

• ökjiuk
        kari bjorkman kirjoitti:

No se
        kb

mikä on romaAni?et ole luultavasti itse kouluja käynyt=D

• vain

Itse kirjoitin ylioppilaaksi hyvin arvosanoin, vaikka isälläni oli alkoholiongelma, joka haittasi koko perheen elämää. Lisäksi hän silloin tällöin äityi pahoinpitelemään meitä lapsia sekä henkisesti että fyysisesti. Ei koulumenestys ole merkki siitä että kotona olot ovat hyvät.

Kuttulasta en sen paremmin tiedä, mutta tuo ei todista mitään oloista siellä, että ovat kirjoittaneet ylioppilaiksi.

• sijaisperheen biologinen tyttö

Kateellisten naapureiden, biologisten vanhempien ym ,sekä vapautta ja ryyppäämistä kaipaavien nuorten ilkeää juoruilua ja panettelua suurin osa sijaisvanhempiin ja nuoriso-/perhekoteihin liittyvistä syyttelyistä.. kokeilkaapa juoruilijat tehdä sitä työtä ja katsokaa miten pärjäätte. Suurimmalla osalla biologisista vanhemmista ei taida olla varaa valittaa..pitäis katsoa peiliin miksi lapsi sellaiseen paikkaan on joutunut eikä ole omien vanhempien "rakastavassa" hoidossa..(jos sijoitetusta ei muka välitetä..) itselläni on sijoituksen kautta 5 taimi sisarusta jotka ovat yhtä rakkaista kuin biologinen veljeni. Silti perheen ulkopuoliset muka tietävät asioista enemmän kuin me perheeseen kuuluvat ja yrittävät kovasti erotella omat ja "vieraat" lapset..typerää!!

• miksi esim. minun
        sijaisperheen biologinen tyttö kirjoitti:

Kateellisten naapureiden, biologisten vanhempien ym ,sekä vapautta ja ryyppäämistä kaipaavien nuorten ilkeää juoruilua ja panettelua suurin osa sijaisvanhempiin ja nuoriso-/perhekoteihin liittyvistä syyttelyistä.. kokeilkaapa juoruilijat tehdä sitä työtä ja katsokaa miten pärjäätte. Suurimmalla osalla biologisista vanhemmista ei taida olla varaa valittaa..pitäis katsoa peiliin miksi lapsi sellaiseen paikkaan on joutunut eikä ole omien vanhempien "rakastavassa" hoidossa..(jos sijoitetusta ei muka välitetä..) itselläni on sijoituksen kautta 5 taimi sisarusta jotka ovat yhtä rakkaista kuin biologinen veljeni. Silti perheen ulkopuoliset muka tietävät asioista enemmän kuin me perheeseen kuuluvat ja yrittävät kovasti erotella omat ja "vieraat" lapset..typerää!!

lapseni huostaan otettiin.

Tässä tarinani:

JA TÄHÄN LISÄÄN, ETTÄ KUN LAPSENI OLIVAT ENSIMMÄISESSÄ SIJAISPERHEESSÄ JA KUN VAADIN LAPSILLENI PAREMPIA OLOSUHTEITA, NIIN ESPOON LASTEN ERITYISTARPEIDEN JOHTAVA SOSIAALITYÖNTEKIJÄ SANOI MINULLE, ETTÄ

"MIKSI ET JO LUOVU LAPSISTASI. YLEENSÄ VANHEMMAT LUOPUVAT PALJON AIKAISEMMASSA VAIHEESSA."

1. Lapset VIETIIN turhaan.
        2. Ei tuettu tarpeeksi.
        Esitin sosiaalityöntekijälle, että tytöilleni silloin 9-vuotta ja 10-vuotta, haettaisiin VAIN TUKIPERHE, koska
        a) molemmat ovat päivisin koulussa.
        b) iltaisin oli paljon harrastuksia: kaksi iltaa oli sirkuskoulua, toinen ilta oli ilmaisutaitoa, yksi ilta oli musiikkiharrastusta, kerran viikossa kävimme uimassa ja viikonloppuisin lapsille suunnatuissa urheilu, kulttuuri ja muissa tapahtumissa.
        c) joka toinen viikonloppu lapset olivat isiensä luona.

Sosiaalityöntekijälle tämä ei käynyt. Espoon kaupungilla ei ollut VARAA eikä MAHDOLLISUUKSIA järjestää tukiperhettä, joten heidät otettiin huostaan ja sijoitettiin Keski-Suomeen. (Tuli varmaan halvemmaksi!)

3. Minä masennuin totaalisesti, sillä ratkaisu oli huono sekä lasteni että minun vuoksi.

4. Lapseni olivat sijaisperheessä. Nuorempi oli 2,5 vuotta ja täytettyään kaksitoista hän itse ilmoitti perhehoitoon haluavansa vaihtaa perhettä. Toisessa sijaisperheessä hän oli 1,5 vuotta. Sitten hän tuli kotiin. Ja hän lopetti koulunkäynnin ja otettiin huostaan ja on nyt sijoitettuna laitokseen.

Vanhempi tytöistäni oli alkuperäisellä sijaisperheellä 3,5 puoli vuotta, mutta koska hän oli masentunut sain hänet sijoitettua uuteen sijaisperheeseen siskolleni (kaikki tehtiin selkäni takana, mutta hyvä näin) ja lapseni alkoi voida paljon paremmin.

5. Ensimmäisessä sijaisperheessä ollessaan kaikesta piti tapella. Vaatteista, kengistä ja paljon muustakin.

Nuoremman vaihdettua sijaisperhettä, emme olleet paljon yhteydessä, mutta siellä hän kuitenkin sai vaatteita. Muuten hän voi huonosti.
        Nyt hän on nuorisokodissa, saa vaatteet, häntä kuunnellaan, otetaan huomioon hänen toiveensa ja häntä kannustetaan, tuodaan positiiviset asiat esille. Mitään ei tehdä minun seläntakana vaan kaikesta neuvotellaa. TODELLA HYVÄ HENKILÖKUNTA!

Vanhemman siirryttyä siskolleni, hän sai vaatteet ja jatkoi harrastustaa, jonka löysi ensimmäisen sijaisperheen luona. Nyt vanhempi tyttöni asuu tuetussa jälkihoidossa yksin. Hänellä on tukiperhe, ihan tytölleni entuudestaan tuntematon.

6. Yhteydenpitoa tyttöihini ensimmäisessä sijoituspaikassa ei tuettu alussa muutoin kuin, että tytöt kävivät kerran kuukaudessa myöhemmin harvemmin luonani. Alussa en saanut edes ruokarahaa, mutta sitten sain tapeltua heille ruokarahat.
        Nuoremman ollessaan sijoitettuna toiseen perheeseen emme juuri olleet tekemisissä. Hyvin harvoin, mutta näinä kertoina varmistui se, että hän ei voinut oikein hyvin. Nyt kun hän on nuorisokodissa, hän on luonani joka viikonloppu, saan ruokarahat tappelematta.

Vanhempi ollessaan siskollani kävi luonani usein ehkä salaa siskoltani. Ruokarahat olen todella joutunut tappelemalla tappelemaan. Nyt kun hän on ihan ventovieraan tukiperheen kanssa tuetussa asumismuodossa meidän yhteydenpitoa ei tueta.

OLEN OLLUT TYÖTÖN KOKO HUOSTAANOTON AJAN. MASENNUIN, ENKÄ OLE SAANUT TÖITÄ. Hakenut olen.
        Ennen huostaanottoa opiskelin 4 vuotta. Sitä ennen olin töissä firmassa, joka teki konkurssin.

• kyllästynyt sinuun
        miksi esim. minun kirjoitti:

Tässä tarinani:

JA TÄHÄN LISÄÄN, ETTÄ KUN LAPSENI OLIVAT ENSIMMÄISESSÄ SIJAISPERHEESSÄ JA KUN VAADIN LAPSILLENI PAREMPIA OLOSUHTEITA, NIIN ESPOON LASTEN ERITYISTARPEIDEN JOHTAVA SOSIAALITYÖNTEKIJÄ SANOI MINULLE, ETTÄ

"MIKSI ET JO LUOVU LAPSISTASI. YLEENSÄ VANHEMMAT LUOPUVAT PALJON AIKAISEMMASSA VAIHEESSA."

2. Ei tuettu tarpeeksi.
        Esitin sosiaalityöntekijälle, että tytöilleni silloin 9-vuotta ja 10-vuotta, haettaisiin VAIN TUKIPERHE, koska
        b) iltaisin oli paljon harrastuksia: kaksi iltaa oli sirkuskoulua, toinen ilta oli ilmaisutaitoa, yksi ilta oli musiikkiharrastusta, kerran viikossa kävimme uimassa ja viikonloppuisin lapsille suunnatuissa urheilu, kulttuuri ja muissa tapahtumissa.

Sosiaalityöntekijälle tämä ei käynyt. Espoon kaupungilla ei ollut VARAA eikä MAHDOLLISUUKSIA järjestää tukiperhettä, joten heidät otettiin huostaan ja sijoitettiin Keski-Suomeen. (Tuli varmaan halvemmaksi!)

3. Minä masennuin totaalisesti, sillä ratkaisu oli huono sekä lasteni että minun vuoksi.

4. Lapseni olivat sijaisperheessä. Nuorempi oli 2,5 vuotta ja täytettyään kaksitoista hän itse ilmoitti perhehoitoon haluavansa vaihtaa perhettä. Toisessa sijaisperheessä hän oli 1,5 vuotta. Sitten hän tuli kotiin. Ja hän lopetti koulunkäynnin ja otettiin huostaan ja on nyt sijoitettuna laitokseen.

Vanhempi tytöistäni oli alkuperäisellä sijaisperheellä 3,5 puoli vuotta, mutta koska hän oli masentunut sain hänet sijoitettua uuteen sijaisperheeseen siskolleni (kaikki tehtiin selkäni takana, mutta hyvä näin) ja lapseni alkoi voida paljon paremmin.

5. Ensimmäisessä sijaisperheessä ollessaan kaikesta piti tapella. Vaatteista, kengistä ja paljon muustakin.

Nuoremman vaihdettua sijaisperhettä, emme olleet paljon yhteydessä, mutta siellä hän kuitenkin sai vaatteita. Muuten hän voi huonosti.
        Nyt hän on nuorisokodissa, saa vaatteet, häntä kuunnellaan, otetaan huomioon hänen toiveensa ja häntä kannustetaan, tuodaan positiiviset asiat esille. Mitään ei tehdä minun seläntakana vaan kaikesta neuvotellaa. TODELLA HYVÄ HENKILÖKUNTA!

Vanhemman siirryttyä siskolleni, hän sai vaatteet ja jatkoi harrastustaa, jonka löysi ensimmäisen sijaisperheen luona. Nyt vanhempi tyttöni asuu tuetussa jälkihoidossa yksin. Hänellä on tukiperhe, ihan tytölleni entuudestaan tuntematon.

6. Yhteydenpitoa tyttöihini ensimmäisessä sijoituspaikassa ei tuettu alussa muutoin kuin, että tytöt kävivät kerran kuukaudessa myöhemmin harvemmin luonani. Alussa en saanut edes ruokarahaa, mutta sitten sain tapeltua heille ruokarahat.
        Nuoremman ollessaan sijoitettuna toiseen perheeseen emme juuri olleet tekemisissä. Hyvin harvoin, mutta näinä kertoina varmistui se, että hän ei voinut oikein hyvin. Nyt kun hän on nuorisokodissa, hän on luonani joka viikonloppu, saan ruokarahat tappelematta.

Vanhempi ollessaan siskollani kävi luonani usein ehkä salaa siskoltani. Ruokarahat olen todella joutunut tappelemalla tappelemaan. Nyt kun hän on ihan ventovieraan tukiperheen kanssa tuetussa asumismuodossa meidän yhteydenpitoa ei tueta.

OLEN OLLUT TYÖTÖN KOKO HUOSTAANOTON AJAN. MASENNUIN, ENKÄ OLE SAANUT TÖITÄ. Hakenut olen.
        Ennen huostaanottoa opiskelin 4 vuotta. Sitä ennen olin töissä firmassa, joka teki konkurssin.

Sinä terrorisoit kahta palstaa tuolla jatkuvalla saman asian jauhamisella.Tarinasi on jo varmaan kaikille tuttu ja kun tämä ei ole oikeuden istunto ei sitä voi täällä ratkaista.

Saat minut ainakin vakuuttuneeksi että lapsesi oli todella syytä ottaa huostaan. Taidat olla niitä jotka eivät itse tunnista olevansa sairaita, vaan vika on aina yhteiskunnassa, sossuissa, sijareissa ym. ym. ym.

• saat olla
        kyllästynyt sinuun kirjoitti:

Sinä terrorisoit kahta palstaa tuolla jatkuvalla saman asian jauhamisella.Tarinasi on jo varmaan kaikille tuttu ja kun tämä ei ole oikeuden istunto ei sitä voi täällä ratkaista.

Saat minut ainakin vakuuttuneeksi että lapsesi oli todella syytä ottaa huostaan. Taidat olla niitä jotka eivät itse tunnista olevansa sairaita, vaan vika on aina yhteiskunnassa, sossuissa, sijareissa ym. ym. ym.

kyllæstynyt!

• aiheesta
        saat olla kirjoitti:

kyllæstynyt!

Ihan aiheesta on taidettu huostaanotto ja sijoitus tehdä, miten lapset olisivat voineet asua kotona jos mm.rahaa ruokaan ei edes ole..Vaikeahan sitä on myöntää epäonnistuneensa, mutta paraneminen alkaa vasta siitä. Sijaisperhe on aina parempi vaihtoehto nuorisokodille..siellä opitan ne huonot asiat..

• 33
        sijaisperheen biologinen tyttö kirjoitti:

" Suurimmalla osalla biologisista vanhemmista ei taida olla varaa valittaa..pitäis katsoa peiliin miksi lapsi sellaiseen paikkaan on joutunut eikä ole omien vanhempien "rakastavassa" hoidossa..(jos sijoitetusta ei muka välitetä..) "

Mitä jos itse katsoisit peiliin ilkeilystäsi! Äläkä pirulainen tuuppaa rakastavaa ollenkaan sitaatteihin! Kyllä monet vanhemmat todella RAKASTAVAT lastaan niin, että laittomankaan huostaanoton jälkeen eivät luovu yhteydenpidosta, vaikka sijarit kuinka yrittävät tapaamiset estääkin kaikin mahdollisin laittomin kainoin.
        Harmittaako? Vai sekö vanhempiasi niin kovasti harmitti, että kaikki lasten vanhemmat eivät todellakaan luovuttaneet, kohdeltiin heitä tai lapsia miten laittomasti

Kyllä täällä kirjoittavat uskaltavat peiliin katsoa :D paljon rohkeammin kuin tuollaiset pissi-prinsessat.
        Sen takiahan täällä juuri kirjoitetaankin.

• 21
        aiheesta kirjoitti:

Ihan aiheesta on taidettu huostaanotto ja sijoitus tehdä, miten lapset olisivat voineet asua kotona jos mm.rahaa ruokaan ei edes ole..Vaikeahan sitä on myöntää epäonnistuneensa, mutta paraneminen alkaa vasta siitä. Sijaisperhe on aina parempi vaihtoehto nuorisokodille..siellä opitan ne huonot asiat..

Kyllä lasten laittomaan kohteluun saa olla hyvin kyllästynyt, niin minäkin olen. Jokainen terve ja normaali aikuinen pyrkii suojelemaan lapsia lakien rikkomiselta ja viranomaismielivallalta.

Onneksi ajat ovat julkisuudenkin osalta jo paljon muuttuneet noista vuosista, jolloin noita typeriä, vanhempia mollaavia kirjoituksia jotkut älyniekat ovat tänne vääntäneet.

Eivät lastensuojelutoimet todellakaan vastaa tarkoitustaan, jos huostaanotto mitenkään vammauttaa lasta. Se lienee asia, josta edes voimme olla yhtä mieltä, vai eikö muka?

• snhkm
        miksi esim. minun kirjoitti:

Tässä tarinani:

2. Ei tuettu tarpeeksi.

ikävää mutta ihmettelen vaan että olet työtön saat luultavasti jotain tukea joka on luultavasti erittäin vähäistä MUTTA jos et niillä rahoilla saa leipää pöytään viikonlopuksi lapsille niin taidatpa ajatella liikaa itseäsi....!

• gypsyboy

nyt pitää kyllä sanoo et käpy ja tuikki on parhaita ihmisiä ja ihmistuntijoita mitä olen koskaan tavannut =) terveisiä sinne ranskaan =)

• 26

Voi jessus, mikä kuvaus, kun kuvattavana ovat LAPSET:
      "josta paatuneet rikolliset ja narkkarit on kirjoittanu ylioppilaaksi kohtuu hyvin arvosanoin."

Ihan oikeinko PAATUNEET rikolliset? Sen ymmärtäisin, jos puhe olisi italialaisista mafiosoista, tai vuosia linnassa lusineista muista ammattirikollisista, mutta että oikein LAPSET ovat paatuneita rikollisia!
      Oikeampaa olisi varmasti sanoa, että yhden tai korkeintaan muutaman rötöksen tehnyt lapsi.

Ja narkkari-sanaa käytät IHAN VARMASTI väärin. Narkkari on henkilö, jolle on kehittynyt niin voimakas fyysinen ja psyykkinen riippuvuus päihteeseen, että hän voi jopa kuolla vieroitusoireisiin ilman lääkärin valvontaa. Tuollainen riippuvuus saavutetaan vahvoilla suonensisäisillä huumeilla, enkä ole ikinä kuullut, että kukaan lastensuojelulain piiriin kuuluva alaikäinen olisi Suomessa joutunut tuollaiseen riippuvuuteen.

Toki alaikäisilläkin on erilaisia päihdekokeiluja, jopa huumeilla, mutta suonensisäisiin huumeisiin he tuskin sekoavat, saati olisivat riippuvaisia niistä.

Kun muutama päivä sitten luin jostain arvioita siitä, miten suuri osa esim. lukioikäisiä kokeilee huumeita, niin voidaan sanoa, että hyvin suuri osa "narkkareiksi" nimeämiäsi nuoria suorittaa ylioppilastutkinnon.

Paatuneita rikollisia sen sijaan ei nuorissa ole, mutta eri asteisiin pieniin rötöksiin syyllistyneitä on jonkin verran. Heistä osa suoriutuu takaisin oikeille teille ilman huostaanottoakin, jos eivät ole jääneet kiinni touhuistaan. Ikävä kyllä osa päätyy hyvinkin hirveisiin laitoksiin, joissa voi kokea "henkisen herätyksen" tai sitten ei. Ihan samoin on huostaanoton ulkopuolisessakin elämässä.

Tärkeintä on tajuta se, että huono laitos ei ketään pelasta, monesti käy päinvastoin. Väärään suuntaan karannut elämä ohjautuu lopulliseen syrjäytymiseen. Syrjäytymisen syitä täällä on käsitelty paljonkin, ja suurin osa niistä ei todellakaan johdu huonosta tai riittämättömästä vanhemmuudesta.

• *ttula?

Kuttulan operhekodista löytyy Wikipediassa monenlaista tietoa.

Kannattaa aina yrittää löytää aiheista tietoa Wikipdiasta, jos ovat tehneet koosteen.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kuttula
        ------------

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen miettinyt kauan

miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h
      Ikävä
      29
      2350
    2. Archie ja Iida ero.

Suuri kohujen saattelema rakkaustarina on ohi?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      128
      2293
    3. Olen levoton takiasi

Enkä saa itseäni rauhoittumaan
      Ikävä
      158
      2054
    4. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      35
      1650
    5. Ostiko maailma sinut minulta?

Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue
      Ikävä
      20
      1648
    6. Älä stressaa. Rakastan sua

Eikä tämä tunne mene pois, se on varmaan jo huomattu kumpikin ❤️
      Ikävä
      51
      1037
    7. Mitä sanoisit mulle?

Niin, mitä sanoisit mulle! Sille ainoalle, jota rakastat..
      Ikävä
      86
      995
    8. On niin paha olla

Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      18
      939
    9. Minna Kuukka joutui jekuttamaan ovelasti TTK:n takia - Tästä oli kyse - Tunnustaa: "No joo, joo..."

Symppis Minna Kuukka! Minna on kyllä erinomainen valinta Tanssii Tähtien Kanssa -oppilaaksi - vai mitä mieltä olet? To
      Tanssii tähtien kanssa
      24
      932
    10. Onneksi meidän välillä ei ole mitään negatiivista

Olen tosi iloinen siitä.
      Ikävä
      114
      904
    Aihe