Itselläni on kaksi degua ja olen syöttänyt niille ruokana ainoastaan marsun ja chinchillan pellettejä. Joskus kanin kun ei ole ollut muuta saatavilla. Olen lukenut, että tämä ruokavalio on deguille tällä hetkellä tutkitusti paras, koska niistä ei paljon tiedetä. Olen myös joka paikasta lukenut, että siemenseoksia ei saisi mielellään antaa.
Kun tässä vähän aikaa sitten kävin eräässä eläinkaupassa,siellä tarjottiin jotain uutta varta vasten deguille tehtyä ruokaa. Se oli kuitenkin aika perus siemenseos. Kannessa vaan luki että deguille. Mietin vaan, että voiko sitä antaa? Itse en kyllä antaisi koska joka paikasta olen lukenut että ei saa antaa.
Ihmettelin vaan kun se oli joku ihan uusi ruoka, että luulisi niiden tietävän mitä deguille saa antaa, vai onko nyt tullutkin joku uusi suositus? Joku asiasta todella tietävä voisi ehkä kertoa.
Degujen ruoka
6
1253
Vastaukset
- miksu
Tuolla mainitsemallasi ruokavaliolla (chinchillan ja ja marsun pellettejä 1:1) päästään lähimmäksi degun luonnollista ruokavaliota. Degut eivät luonnossakaan syö siemeniä, miten siis siemenseos olisi niille yhtäkkiä parasta ruokaa? Ihan oikein teit, kun et ostanut sitä siemenseosta. Pellettien lisäksi deguille tulisi antaa heinää, herkkuna voi silloin tällöin antaa porkkanaa tai bataattia (saavat c-vitamiinia). Oikealla ruokavaliolla on suuri vaikutus degun elinikään, väärällä ruokinnalla voi lyhentää elinikää monilla vuosilla. Esim. liiallinen sokerinsaanti aiheuttaa deguilla diabetesta.
Uutta suositusta ei degujen ruokinnasta ole tullut. Eläinkaupoissa myydään kyllä aivan turhaa tai jopa vaarallista tavaraa/ruokaa. Niitä myydään, koska ihmiset niitä ostavat! Olen törmännyt mm. chinchillojen herkkuihin, jotka siis todellakin ovat ehdottoman kiellettyjä, vaikka niitä chinchuille myydäänkin. Eikä esim. juoksupalloakaan ihan eläimen ehdoilla ole tehty, enemmänkin ihmisen miellyttämistä varten.
Olet jo varmasti tutustunut SGY:n sivuilla degu-osioon, mutta laitanpa sen tähän linkiksi silti, jos vaikka jotakuta muuta hyödyttäisi:
http://www.gerbiiliyhdistys.fi/degut/index.html
Ja myös gerbiili.infossa on keskustelua degujen ruokinnasta:
http://www.gerbiili.info/foorumi/viewforum.php?f=35- allu
Kävin tässä vähän aikaa sitten samaisessa eläinkaupassa, missä viimeeksi yritettiin myydä deguille siemenseosta. Nyt olin ostamassa chinchillan ja marsun pellettejä, niin myyjä sanoikin että pitäisi antaa vain chinchillan pellettejä. Onko näin? Epäilyttää kyllä kaikki mitä siellä sanotaan kun ei ne oikein tunnu asioista tietävän...
- Jenni
allu kirjoitti:
Kävin tässä vähän aikaa sitten samaisessa eläinkaupassa, missä viimeeksi yritettiin myydä deguille siemenseosta. Nyt olin ostamassa chinchillan ja marsun pellettejä, niin myyjä sanoikin että pitäisi antaa vain chinchillan pellettejä. Onko näin? Epäilyttää kyllä kaikki mitä siellä sanotaan kun ei ne oikein tunnu asioista tietävän...
Kyllä meillä ainakin 7 degua syö menestyksekkäästi Bellon marsupellettiä ja Altrominin chinchillapellettiä. Itse suosittelisin marsupelletissä Belloa, sillä siinä on vähemmän rasvaa kuin Altromin marsupelletissä. Juu, ja ei siemenseoksia, pelletit on degunruokaa ja miluiten ovat sitten vähän aikaa pelkällä heinäkuurilla kuin että antaa kaninpellettiä. Kaninpelleteissä on usein deguille sopimattomia ainesosia.
- Garfieldhatemonday
Kannattaa kyllä katsoa paljonko ruuissa on sokeria
- Zucifcoco
Degu
- Anonyymi
Tarvitseko Degu heinää ? Itsellä 2 hamsteria
Edellinen menehtyi ja nyt on toinen
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2412408Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101848Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse711690Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki801285- 631184
Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.171158TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi161048Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään901040Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos42894- 70872