kuljetus

monni

On se kummallista, että tätä alaa ei saada kuriin, edes viranomaisten voimin. Otin pari päivää sitten yhteyttä työsuojelupiiriin. Palkoista,työajoista, pekkasista ja muista asioista.
Sanoivat,että eivät olleet kuulleet kyseisistä epäkohdista tällä alalla.Olen itse tietoinen kyseisistä epäkohdista pelkkänä kuljettana noin 30 vuoden ajalta. Olen täysin kyllästynyt tähän markkinatalouteen jossa kuljettajan pitää ostaa yrittäjälle työvälineet kilometripalkalla.
Tehdään jotain että voisimme ansaita elantomme niin kuin muutkin työntekijät kaikilla elämänaloilla Suomessa.Tv. Monni 52 v.

9

2187

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • penkille

      Eiköhän sinunkin, niin kuin minunkin, kannata jatkaa opintoja.
      Suomen kuljetusmarkkinat näet vapautuvat kansainväliselle kilpailulle parin vuoden päästä! Kyllä nimittäin halpakuskeja ja -firmoja tulee riittämään, kun ei tuo kielitaitokaan enää ratkaise. Ajojärjestelijät hoitavat puhumisen ja GPS vie perille...

    • monni

      Et näköjään ymmärtänyt mitä tarkoitin,ostetaan elintasoa kilometri palkoilla.Olen nimittäin sitä
      mieltä että koko ala siivottava.Kusettajista.
      Paljonko elämässä on tunteja
      paljonko elämässä on kilometrejä
      paljonko elämässä on aikaa
      Ajatelkaa. Kuka on seuraava uhri.

      • puukuski

        En itse kyllä ymmärrä kilometripalkkaan "suostuvia" kuskeja. Tietysti jos ajo on suht säännöllistä pitkän matkan ajoa ja vuoteen tulee paljon kilometrejä niin se varmasti houkuttaa monia kilometripalkkaukseen. Ja on varmasti sekin ota tai jätä- vaihtoehto, että joillakin ei ole muuta vaihtoehtoa kuin suostua km-palkkaukseen. Nojaa... En ole ollut ihan 4:ä vuotta alalla, mutta isännistä on jäänyt se kuva (omat kokemukset ja muiden puheet noin 10 vuoden ajalta), että jos on mahdollista jostain nipistää rahaa itselleen, niin se sitten nipistetään myös. Tarkoitan lähinnä rengin palkkaa. Itä-Suomessa tuntuu ainakin olevan harvinaista, että maksettaisiin ilta- ja yötyölisät vikisemättä, ainakin pienemmissä taloissa. Toki poikkeuksiakin on. Joissain isommissa taloissa kuskit ovat laittaneet isännän selkä seinää vasten, että nyt olisi hyvä aika alkaa maksamaan lakisääteisiä lisiä tai ne peritään vaikeimman kautta. Eipä siinä ole isäntä muuta voinut kuin suostua. Itse olin joitakin vuosia sitten tuoreeltaan vastaavassa tilanteessa, että vanhemmat kuljettajat vaativat lisiä. Siinä kun oli joka ikinen kuski takana, niin oli hyvä alkaa neuvottelemaan. Lisiä ei tullut, mutta suht mukava korotus tuntipalkkaan. Näin siis mitä itse olen kokenut ja kuullut.
        Varmaan muutaman vuoden sisään tapahtuu jonkin asteinen "murros" koska digipiirturit alkavat yleistymään ja poliisit näkevät pitkältäkin ajalta montako tuntia sitä on oltu töissä. Siinä kun aletaan ottamaan kortti pois "ylitöistä" niin on nauru kaukana. Varmaan kuljettajia lähtee paljon poiskin kuskin hommista, mutta on varmasti niitäkin jotka jäävät. Mie ainakin taidan katsella ihan rauhassa mihin suuntaan ala muuttuu. Kovin pieneksihän ne ansiot jäävät jos/kun ajellaan aivan pykälien mukaan niin ehkäpä palkkauksessa tullaan näkemään muutosta parempaan suuntaan. Voi olla pelkkä märkä uni, mutta ehkä sittenkin...
        Sivuaa monni sinun aihetta, eli kilometritaksaa, mutta ajattelin kirjoittaa omista kokemuksistani koska en ole, enkä varmaan koskaan tule olemaankaan, kilometripalkkauksen "uhri". Niin monet sahaavat sitä meidän kaikkien oksaa...


      • moduuli
        puukuski kirjoitti:

        En itse kyllä ymmärrä kilometripalkkaan "suostuvia" kuskeja. Tietysti jos ajo on suht säännöllistä pitkän matkan ajoa ja vuoteen tulee paljon kilometrejä niin se varmasti houkuttaa monia kilometripalkkaukseen. Ja on varmasti sekin ota tai jätä- vaihtoehto, että joillakin ei ole muuta vaihtoehtoa kuin suostua km-palkkaukseen. Nojaa... En ole ollut ihan 4:ä vuotta alalla, mutta isännistä on jäänyt se kuva (omat kokemukset ja muiden puheet noin 10 vuoden ajalta), että jos on mahdollista jostain nipistää rahaa itselleen, niin se sitten nipistetään myös. Tarkoitan lähinnä rengin palkkaa. Itä-Suomessa tuntuu ainakin olevan harvinaista, että maksettaisiin ilta- ja yötyölisät vikisemättä, ainakin pienemmissä taloissa. Toki poikkeuksiakin on. Joissain isommissa taloissa kuskit ovat laittaneet isännän selkä seinää vasten, että nyt olisi hyvä aika alkaa maksamaan lakisääteisiä lisiä tai ne peritään vaikeimman kautta. Eipä siinä ole isäntä muuta voinut kuin suostua. Itse olin joitakin vuosia sitten tuoreeltaan vastaavassa tilanteessa, että vanhemmat kuljettajat vaativat lisiä. Siinä kun oli joka ikinen kuski takana, niin oli hyvä alkaa neuvottelemaan. Lisiä ei tullut, mutta suht mukava korotus tuntipalkkaan. Näin siis mitä itse olen kokenut ja kuullut.
        Varmaan muutaman vuoden sisään tapahtuu jonkin asteinen "murros" koska digipiirturit alkavat yleistymään ja poliisit näkevät pitkältäkin ajalta montako tuntia sitä on oltu töissä. Siinä kun aletaan ottamaan kortti pois "ylitöistä" niin on nauru kaukana. Varmaan kuljettajia lähtee paljon poiskin kuskin hommista, mutta on varmasti niitäkin jotka jäävät. Mie ainakin taidan katsella ihan rauhassa mihin suuntaan ala muuttuu. Kovin pieneksihän ne ansiot jäävät jos/kun ajellaan aivan pykälien mukaan niin ehkäpä palkkauksessa tullaan näkemään muutosta parempaan suuntaan. Voi olla pelkkä märkä uni, mutta ehkä sittenkin...
        Sivuaa monni sinun aihetta, eli kilometritaksaa, mutta ajattelin kirjoittaa omista kokemuksistani koska en ole, enkä varmaan koskaan tule olemaankaan, kilometripalkkauksen "uhri". Niin monet sahaavat sitä meidän kaikkien oksaa...

        siehä kirjotitkii asiaa.sie taiat ollakii karjalan poikii niiko miekii.täällä kaakon kulmalla ainaskaa ei kenenkää isännän tarvihe maksaa minkää tessin mukaan kun rajan takanta on kuskia jonossa tulossa.ja silti isännät itkee teboililla että kun ei kannata.ja voipha se olla ettei kannatakaan.mutta mielenkiintosessa tilanteessa ollaan.saa nähä mitä tuleman pitää.vituttaa kun kapitalistit ja markkina talous on pilannu koko alan.


      • puukuski
        moduuli kirjoitti:

        siehä kirjotitkii asiaa.sie taiat ollakii karjalan poikii niiko miekii.täällä kaakon kulmalla ainaskaa ei kenenkää isännän tarvihe maksaa minkää tessin mukaan kun rajan takanta on kuskia jonossa tulossa.ja silti isännät itkee teboililla että kun ei kannata.ja voipha se olla ettei kannatakaan.mutta mielenkiintosessa tilanteessa ollaan.saa nähä mitä tuleman pitää.vituttaa kun kapitalistit ja markkina talous on pilannu koko alan.

        Karjalan poikkii vaikkaki taijjan olla aika paljo ylemppee ku sie, jos kaakon kulmilta oot. Rajanpinnassa kuitenkin


      • -klup-
        puukuski kirjoitti:

        En itse kyllä ymmärrä kilometripalkkaan "suostuvia" kuskeja. Tietysti jos ajo on suht säännöllistä pitkän matkan ajoa ja vuoteen tulee paljon kilometrejä niin se varmasti houkuttaa monia kilometripalkkaukseen. Ja on varmasti sekin ota tai jätä- vaihtoehto, että joillakin ei ole muuta vaihtoehtoa kuin suostua km-palkkaukseen. Nojaa... En ole ollut ihan 4:ä vuotta alalla, mutta isännistä on jäänyt se kuva (omat kokemukset ja muiden puheet noin 10 vuoden ajalta), että jos on mahdollista jostain nipistää rahaa itselleen, niin se sitten nipistetään myös. Tarkoitan lähinnä rengin palkkaa. Itä-Suomessa tuntuu ainakin olevan harvinaista, että maksettaisiin ilta- ja yötyölisät vikisemättä, ainakin pienemmissä taloissa. Toki poikkeuksiakin on. Joissain isommissa taloissa kuskit ovat laittaneet isännän selkä seinää vasten, että nyt olisi hyvä aika alkaa maksamaan lakisääteisiä lisiä tai ne peritään vaikeimman kautta. Eipä siinä ole isäntä muuta voinut kuin suostua. Itse olin joitakin vuosia sitten tuoreeltaan vastaavassa tilanteessa, että vanhemmat kuljettajat vaativat lisiä. Siinä kun oli joka ikinen kuski takana, niin oli hyvä alkaa neuvottelemaan. Lisiä ei tullut, mutta suht mukava korotus tuntipalkkaan. Näin siis mitä itse olen kokenut ja kuullut.
        Varmaan muutaman vuoden sisään tapahtuu jonkin asteinen "murros" koska digipiirturit alkavat yleistymään ja poliisit näkevät pitkältäkin ajalta montako tuntia sitä on oltu töissä. Siinä kun aletaan ottamaan kortti pois "ylitöistä" niin on nauru kaukana. Varmaan kuljettajia lähtee paljon poiskin kuskin hommista, mutta on varmasti niitäkin jotka jäävät. Mie ainakin taidan katsella ihan rauhassa mihin suuntaan ala muuttuu. Kovin pieneksihän ne ansiot jäävät jos/kun ajellaan aivan pykälien mukaan niin ehkäpä palkkauksessa tullaan näkemään muutosta parempaan suuntaan. Voi olla pelkkä märkä uni, mutta ehkä sittenkin...
        Sivuaa monni sinun aihetta, eli kilometritaksaa, mutta ajattelin kirjoittaa omista kokemuksistani koska en ole, enkä varmaan koskaan tule olemaankaan, kilometripalkkauksen "uhri". Niin monet sahaavat sitä meidän kaikkien oksaa...

        "Varmaan muutaman vuoden sisään tapahtuu jonkin asteinen "murros" koska digipiirturit alkavat yleistymään ja poliisit näkevät pitkältäkin ajalta montako tuntia sitä on oltu töissä."

        Aika pitkältä aikaa löytyy tieto, kun vertaa esim. nykyiseen kiekkojen mukanapitovelvollisuuteen.

        "Piirturilaite tallentaa 365 vuorokauden ajalta tiedot ajoajoista ja 24 tunnin ajalta ajonopeuksista. Henkilökohtaiseen kuljettajakorttiin tallentuvat ajo- ja lepoaikatiedot, ajomatkat ja -nopeudet 28 vuorokauden ajalta."
        lähde: http://www.tekniikkatalous.fi/doc.ot?f_id=773598

        Tosin jokohan noita digipiirtureita on opittu jossain sorkkimaan, niinhän siinä kuitenkin käy...

        Asian vierestähän se meni tämäkin ;o)


      • olis
        -klup- kirjoitti:

        "Varmaan muutaman vuoden sisään tapahtuu jonkin asteinen "murros" koska digipiirturit alkavat yleistymään ja poliisit näkevät pitkältäkin ajalta montako tuntia sitä on oltu töissä."

        Aika pitkältä aikaa löytyy tieto, kun vertaa esim. nykyiseen kiekkojen mukanapitovelvollisuuteen.

        "Piirturilaite tallentaa 365 vuorokauden ajalta tiedot ajoajoista ja 24 tunnin ajalta ajonopeuksista. Henkilökohtaiseen kuljettajakorttiin tallentuvat ajo- ja lepoaikatiedot, ajomatkat ja -nopeudet 28 vuorokauden ajalta."
        lähde: http://www.tekniikkatalous.fi/doc.ot?f_id=773598

        Tosin jokohan noita digipiirtureita on opittu jossain sorkkimaan, niinhän siinä kuitenkin käy...

        Asian vierestähän se meni tämäkin ;o)

        korkea-aika laittaa kuljetus hinnat kohdalleen.
        Tuskin firmat omia autoja laittaa.
        Kyllä nää ruokakaupat osaa ainaki laittaa hinnat
        tavaraan ja palveluun(Käyttivät vielä euroa hyö-
        dyksi).


      • monni
        olis kirjoitti:

        korkea-aika laittaa kuljetus hinnat kohdalleen.
        Tuskin firmat omia autoja laittaa.
        Kyllä nää ruokakaupat osaa ainaki laittaa hinnat
        tavaraan ja palveluun(Käyttivät vielä euroa hyö-
        dyksi).

        Tässä olis hyvä foorumi asialle, jos keksittäis antibiootti, millä tämän tarttuvan kilometritaudin sais parantumaan.
        Voi olla vaikeaa nykymoraalilla,
        kun pitää päästä kilometreillä tavoitteisiin, ennätyksiin ja kehuskella niillä asioilla, joka baarissa, joka puhelussa ja vielä ystäville, jotka pitää meitä luonnevikaisina.
        Aikaa kukaan meistä ei tiedä kun se päättyy hautaan,ilman kilometrejä.
        Ps.katso keskustelun
        aloittaja monni.


    • Jos olisi kuskipulaa niin taatusti homma olisi kunnossa... nyt kuskeista ylitarjontaa joten palkalla ei niin väliä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2833
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2400
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2170
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      17
      1982
    5. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1826
    6. 166
      1820
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1777
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1726
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      132
      1513
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1304
    Aihe