Missä menee?

Minna

Meneeköhän Anton Tsehovin "Kirsikkapuisto" lähiaikoina teatterissa? Jos, niin missäpäin.

Olin kerran katsomassa kyseistä näytelmää, mutta jouduin lähtemään kesken pois. Olisi mukava nähdä se kokonaan.

Onko yleensä jotain sivuja netissä, joilta näkisi teattereiden ohjelmistoa?

2

318

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Crais
    • Kolmas sisar

      Ystävä hyvä,

      Olen itse teatterintekijä ammatiltani, ja halusin kommentoida viestiäsi. Näytelmä ja sen tulkinta eli esitykseksi saattaminen ovat kaksi eri asiaa. Eli jos joskus olet lähtenyt yhdestä Kirsikkapuistosta kesken, seuraava näkemäsi versio on eri taideteos, vaikka se perustuukin samaan pohjatekstiin. Sen on ohjannut eri henkilö, siinä näyttelevät eri näyttelijät, sen ovat visualisoineet eri henkilöt.

      Teatteri on taidemuotona erilainen kuin esimerkiksi elokuva tai kirjallisuus. Ero on se, että teatteri on katoava taidemuoto, ja teos elää koko ajan. Jopa saman produktion kaksi eri esitystä saattavat olla erilaisia. Eli jos on nähnyt Niskavuoren naiset kerran Kouvolassa, ja sitä esitetään tänä vuonna Turussa, niin kukaan ei voi väittää "nähneensä sen jo".

      Kannattaa tutustua näytelmäkirjallisuuteen, se kun on ihan oma alueensa ja hiukan eri asia kuin varsinainen teatterin tekeminen. Kirjastosta saat Kirsikkapuistonkin. Tietysti samalla tavalla kuin jotkut katsovat mieluummin kirjasta tehdyn elokuvan, koska se on joillekin ihan sama, harvaa kiinnostaa lukea näytelmiä, koska sen voi nähdä lavalla. (Mikä on tietysti mukavaa, koska meikäläiseltäkin loppuisi leipä, jos kaikille riittäisi pelkkä teksti ;)

      Suosittelisin muuten myös katsomaan esityksiä, joissa teksti tai puhe ei ole pääosassa. Teatteri kun ei ole vain sanoja.

      Kiitos, että avasit silmäni, koska on hyvä saada muistutus siitä, miten vähän katsojat lopulta tietävät ko. taiteesta. Eli meidän alalla toimivien pitäisi miettiä, miten avata katsojille esim. sitä, miten teatteriesitys syntyy, mistä elementeistä se koostuu jne. Tässä mielessä ikävää, että taiteen opetusta lapsille vain leikataan...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1305
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1217
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1155
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1070
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      56
      861
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      75
      751
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      682
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      681
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      669
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      646
    Aihe