Taas aukeaa ankeinen aamu

Taas aukeaa ankeinen aamu
ja metsissä tuulo tuo soittaa
Ei lähelle lämpö saavu
vaan kylmä sen helposti voittaa.

Itkee pilvi harmaa itkuaan
kun me ihmispolot, lapset maan
kuljemme hiljaa eteenpäin
muista kaukana, ei lähekkäin.

Kohta harmaaksi muuttuu martainen maa
pian valkopeitteen lumesta saa
sitten voimme vaik lähteä hiihtämään
elon latua - yksinään.

21

1306

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fiiuliN

Viuhuu tuuli oksistoissa
      kaikki lehdet varistaa.
      Mieli maatuu miettiessä
      yksinkö mä jäädä saan.

Jossain hehkuu lämmin liesi,
      kenelle se hehkuukaan.
      Silti kulje oma tiesi
      kylmyyttäkin kohtaamaaan.

Lentää linnut kaukomaille,
      kylmän taakseen jättävät.
      Lämpöön kaipaamme myös lintuin lailla
      usein haaveemme vain pettävät.

Ehkä saamme lämpöäkin,
      jos osaisimme etsiä
      Riittää meillä toivoakin
      on jossain lämmön liesiä.

• Olit jossain vaiheessa nykyrunon (minusta epärunon) ystävä.

Olen tuntenut Sinut vuosia ja ihmettelen suurta edistymistäsi kirjoittajana.

Olisikohan pitänyt keskustella runoviestein, vain niillä?

• fiiuliN
        Ruuneperi kirjoitti:

Olit jossain vaiheessa nykyrunon (minusta epärunon) ystävä.

Olen tuntenut Sinut vuosia ja ihmettelen suurta edistymistäsi kirjoittajana.

Olisikohan pitänyt keskustella runoviestein, vain niillä?

En ole muuttunut, minulla on aikaisempia runoja vaikka kuinka paljon pöytälaatikossa, kaikki loppusoinnuin kirjoitettuja.
        Eräs kaveri luki niitä CD:lle ja kun sattui joukossa olemaan pari loppusoinnutonta nin omasta mielestäni ne kuulostivat lausuttuina paremmilta.
        Siksipä yrittelin kirjoittaa jonkun aikaa ei loppusointuisina.
        Pidän molemmista tyyleistä.

En siis ole muttunut, enkä ole oppinut paremmin kirjoittamaan, olen vain enemmän esillä sellaisena kuin livenäkin olen.

• Maalaismies*
        fiiuliN kirjoitti:

En ole muuttunut, minulla on aikaisempia runoja vaikka kuinka paljon pöytälaatikossa, kaikki loppusoinnuin kirjoitettuja.
        Eräs kaveri luki niitä CD:lle ja kun sattui joukossa olemaan pari loppusoinnutonta nin omasta mielestäni ne kuulostivat lausuttuina paremmilta.
        Siksipä yrittelin kirjoittaa jonkun aikaa ei loppusointuisina.
        Pidän molemmista tyyleistä.

En siis ole muttunut, enkä ole oppinut paremmin kirjoittamaan, olen vain enemmän esillä sellaisena kuin livenäkin olen.

Olen myös pannut merkille saman kuin Ruuneperikin. Tekstisi ovat parantuneet sillä tavoin, että niistä huokuu itseluottamus. Et pyytele anteeksi ja se on hyvä.

• Maalaismies*

Ankeassa aamussa yksin vaeltaessani kolkon syystuulen puhaltaessa armottoman kylmästi, ajattelin syrjään vetäytymistä. Oikeastaan ajattelin tyytyväisenä, että minulla on oikeus yksinäisyyteen. En tarkoita loittonemista vaimostani tai lapsistamme, vaan yhteisöstä.

En tunne enää halua osallistua paljon mihinkään. Ei, en tunne itseäni masentuneeksi, päinvastoin vetäytyminen antaa voimaa ajatella niin kuin tunnen ja haluan. Yksinäisyys on oikeuteni.

• Nuorempana koki yksinäisyyden uskomattoman suurena tuskaisuutena, nyt lähes hyvänolon tunteena.

On niin paljon seurattavaa, informmaatiota tulee "tuutin täydeltä", oppiakin.

Kuinka paljon saakaan oppia historiasta, maantieteestä y.m.. Elämä on vielä mielenkiintoista.

• alias

kyllä me tiedämme.

Otan hyvän kirjan ja luen sen.

• Maalaismies*
        Ruuneperi kirjoitti:

Nuorempana koki yksinäisyyden uskomattoman suurena tuskaisuutena, nyt lähes hyvänolon tunteena.

Kuinka paljon saakaan oppia historiasta, maantieteestä y.m.. Elämä on vielä mielenkiintoista.

Oppii vähitellen kuuntelemaan, ymmärtämäänkin hiljaisuuden ääniä. Olisiko siinä piilevänä se suuri yhtenäisteoria, josta Einsteinkin unelmoi, siis se joka selittää kaiken?

• Pääsky64
        Ruuneperi kirjoitti:

Nuorempana koki yksinäisyyden uskomattoman suurena tuskaisuutena, nyt lähes hyvänolon tunteena.

nuorena piti olla aina ohjelmaa,nyt nauttii pelkästä ulos katselusta, keittiön pöydän ääressä kun juo kahvia tai vain nostaa kirjasta pään ,katselee aaltojen kimallusta ,puita, luonnossa ei tunne olevansa yksin,pihalla kuuluu kaukaa suhinaa,ei muuta,hiljainen erämaa humisee,
        sitten vaihteeksi käy ihmisten kanssa ja taasen ei tarvitse muuta,kotityötkin menettelee ,

• Kirjar ilm. rek.

Vaikka tuuli ulvoo nurkissa ja puut taipuvat kuin kunnioittamaan tuulen mahtia, ei ankeutta ole näillä nurkilla sään takia.

Kahtena päivänä olen saanut seurata valtavien kurkiparvien liitelyä aukean yllä, vielä ne eivät ole muuttoon valmiita, koska kokoavat parvia isommiksi.
      Lienevätkö ne tunteneet tuulen suunnan muutoksen jo perjantaina, kun mantereen ylle jäivät?
      Taitaa olla kurkien, kuten muidenkin lintujen sisäinen vaisto meille ihmisille vieras.

Kaunista katseltavaa, kevyttä liitoa, muodostelmia ja taas hajalleen. Monta työtä on jäänyt kesken kun pitää kiiruhtaa pihalle katselemaan aina silloin kun huudot kuuluvat ihan katon yläpuolelta.

Yksinäisyys, ankeaa aika ajoin, mutta antoisaa aikaa. Kun tulee toimeen yksinäisyydessä itsensä kanssa, tulee joukossa muidenkin kanssa.
      Yksi paha tapa vain, jota pitäisi joukossa ollessansa yrittää hillitä; yksinpuhelu tai laulujen hyräily, josta tulee vuosien mittaan tapa.

Rauhaa ja hiljaisuutta, aikaa ajatuksille ja harrastuksille, mutta ei mitään velvollisuutta tehdä kaikki saman kaavan mukaan päivästä toiseen, tai toisten vaatimuksesta, vaan nautiskellen, silloin kun tuntuu hyvälle.
      Kaikessa on valinnan vapaus.
      Toisaalta, yksinäisyys on joskus kuin kalterein suljettu ovi, jonka lukkoon ei löydä oikeaa avainta. Silloin se ahdistaa.

Tuuli lennättää keltaisia lehtiä, kesän muistoja, mutta kun kietoo takin tiukemmin ympärillensä on niin lämmin....kaikenlaiset lämmittävät ajatukset mukana kuljemme kuitenkin kohti uutta kesää.

• Leny

Rakastan tätä vuodenaikojen vaihtelua. Nyt kun kesä on menneen talven lumia, alkaa siirtyminen hämärään.

Tuossa ikkunani edessä vaahtera on vaihtamassa väriään. Latvus hohtaa oranssisena ja tuuli puistattaa koko puuta voimakkaasti. Ennen pimeintä aikaa luonto hetkeksi puhkeaa väriloistoon. Niin, lehtivihreä varastoituu puun ravinnoksi, jotta taas keväällä jaksaa uudet hennon vihreät lehtensä kasvattaa.

Mutta kevääseen on aikaa. Kun tulee kylmä ja pimeä, nautin aamulla siitä ettei tarvitse työhön lähteä. Luen aamulehteni kirkasvalolampun loisteessa ja toivon, sen laittavan käpyrauhaseni toimimaan ja ehkäisemään mina vaipumista karhun talviunen tapaiseen horrokseen. Saan ja haluan olla kotona. Aina on tekemistä ja tutkimista, niin ja ajattelemista.

Kesällä on sellainen olo, että pitää olla koko ajan ulkona ja menossa, nauttimassa auringosta ja lämmöstä. Nyt on aikaa parille harrastukselle. Siis jotain säännöllistä menoa pitää olla. Kyllä tästä hyvä syksy tulee.

• Laritsa.M

Hoi laari-laari-laa.

• Maalaismies*

Luin runosi uudelleen, Ruuneperi. Siinä on suuri sanoma, sisältö meille, elämässä kypsyneille. Ei runosi surullinen ole. Se on tosi ja kaunis: hiihtää yksin umpihangessa. Sitä tämä on. Elämä.

• Kyllä minä "runoissani" yritän jotain syvällisempääkin sanoa.

Myös hävettää nuo äkkirunoni. Jotain tulee mieleen jonain ajanhetkenä ja siitä syydän sen palstalle, aikaa kuluu ehkä 5 min.

Stilisointia varmaan pitäisi tehdä!

• se pieni paimentyttö

"Lehti puusta variseepi
      päivä yötä pakenee.
      Lintu pieni syksyn tieltä
      kesämaille rientelee.

Minä pieni paimentyttö
      lentohon en pääsekään.
      Tänne, tänne jäädä täytyy
      syksyhyn ja ikävään."

• ei kumminkaan ankea,raikas syysmaanantai.
      Yksinkö-Miksi?

Elämä meille
      vanhaksi suotu,
      yksinkö kulkea,
      niinkö on luotu.

Onnea elomme
      vielä tarjoo,
      ei, älä ystävä
      mene varjoon.

Uskalla tarttua
      ystävän käteen,
      kulkea kanssaan ,
      myötämäkeen.

Päivä näin paistaa,
      elon iltaan.
      Yhdessä kulkien,
      kaarisiltaa.

Rakkautta jaamme,
      sitä myös saamme,
      Parannamme näin
      myös elämän laadun.

Voihan näinkin ajatella,eikö vaan;))

• Helpommon sanottu kuin tehty - ainakin tällä iällä.

• fiiuliN

Kun aurinko laskee pois metsien taa,
      niin päiväkin iltaan vaipuu uupuessaan.
      Pois tummenee hämärään kaukainen kajo
      taivaanrantojen loistava valo.

Ei maisemaa maalaa auringon kehrä
      ei pilvien reunat hopeaa hohda.
      Vaan syksyinen pimeys huntunsa kutoo
      sen varjojen suojiin polkumme johtaa.

• Haluaisin lentää läpi tuon syksyisen paksun pilvimassan, ylös aurinkoon.
      Haluaisin makoilla niillä pumpulisella pilven hattaroilla, ajehtia sen pumpulipatjan mukana

Ei, paras kai lienee Pohjosen ihmisen lepuuttaa silmien verkkokalvoja, ettei aivan häikäisty.

Tieto siitä, että se valo on siellä olemassa sen kaiken harmauden yläpuolella, se yksin riittäköön.

• Pääsky64

se mielekkyys syntyy,sateen jälkeen on aurinko vielä ihanampi kuin jos aina paistaisi,siksi kaamos aika on hyvä olla kotona eikä etelämeren rannalla,ettei tasapäino järky,saa pimeää ja valoa ,pimeässä nukutaan ja lataudutaan,valossa juostaan helmat hulmuten ja kylvetään auringossa,kyllä tosi on harmaus saattaa äkisti tehdä tahmeaksi tieto,ettei se kestä kauan auttaa toivo auttaa kaikessa,onneksi ihmisellä on toivo ja odotus ja kaipaus,tuntuu että luonnollakin on samat, se välittää meille saman siksi se puhuu niinkuin ystävälle,sitä voi jäädä kuuntelemaan,

• fiiuliN

Aika kiitää.

Se oli vain metsäpolku,
      jo vanha,
      ja umpeen kasvanut.
      Mä nyt polulle eksyin,
      ja jäin mietteisiin,
      muistin kaukaisen ajan
      kun nuorin ,
      niin kevein jaloin
      samaa polkua tanssien
      kiidin onnessain eteenpäin.
      Ei mieleen tullut silloin
      kuinka vuodet vieriessään
      sammaleet, sananjalat,
      polun metsäisen peittävät.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      155
      9127
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      49
      2779
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      31
      2547
    4. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      57
      2521
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      197
      1905
    6. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      97
      1847
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      23
      1783
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      48
      1326
    9. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      109
      1207
    10. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1191
    Aihe