Olemme uusimassa keittiötä ja apukeittiötä ja poistamme vanhoja laattoja välitiloista. Ne on aikoinaan liimattu ja poistaminen onkin hankalaa, laatat lähtee melkeinpä sentin paloissa. Laattojen alla on lastulevy. Voiko uudet laatat kiinnittää lastulevyyn ja pitääkö liima poistaa jotenkin vai voiko saneerauslaastin levittää liiman päälle? Paikoitellen on tullut poiston yhteydessä puolen sentin syviä koloja levyyn, saako ne tasattua laastilla?
Ja vielä olis sellanen juttu, että kun ensinhän laitetaan kaapit ja sitten laatat, mutta laitetaanko tasot vasta sen jälkeen, kun on laatotettu vai laitetaanko nekin ennen?
Välitilan laatoituksesta
10
3201
Vastaukset
- ja ei sillä
taustalla niin väliä, kaikki käy.
Tason jälkeen ne laitetaan. - Maisa*
Irtonaiset liimaroikaleet pitänee ottaa jollain puukolla pois. Vai kuinka tarkaa se on... kai irtonainen liima pitää ottaa pois, vaikka pinta jää sitten vähän epätasaiseksi?
- Tsero
se olisi helpointa sirkkelöidä koko laatoitusala pois ja sitten laittaa uusi lastulevy palan tilalle?
- Minni5
Tsero kirjoitti:
se olisi helpointa sirkkelöidä koko laatoitusala pois ja sitten laittaa uusi lastulevy palan tilalle?
Liiman poiston kipsilevystä ainakin minä kohdallani aloitin vkl. Tarkoitus on sitten tasoittaa tausta massalla ja täyttää kolot, jota tuli kun laatat irroitti seinästä. Fileeraus veitsi osoittautui parhaaksi työkaluksi.
Vähän se niin on, että pohjat kannattaa aina tehdä kunnolla, muuten saattaa tulla ongelmia sen uuden pinnoitteen kanssa. - nopeaa
Tsero kirjoitti:
on todellakin sahata vanhat levyt pois kaakeleineen sekä levyttää uudestaan poistetun sahatun levyn kohdalta. Ei pölyä. Samalla saa uuden tasaisen pinnan.
- Maisa*
Minni5 kirjoitti:
Liiman poiston kipsilevystä ainakin minä kohdallani aloitin vkl. Tarkoitus on sitten tasoittaa tausta massalla ja täyttää kolot, jota tuli kun laatat irroitti seinästä. Fileeraus veitsi osoittautui parhaaksi työkaluksi.
Vähän se niin on, että pohjat kannattaa aina tehdä kunnolla, muuten saattaa tulla ongelmia sen uuden pinnoitteen kanssa.Täytätkö ne kolot pakkelilla vai voiko ne täyttää laastilla samalla kun kaakeloi...?
on todellakin sahata vanhat levyt pois kaakeleineen sekä levyttää uudestaan poistetun sahatun levyn kohdalta. Ei pölyä. Samalla saa uuden tasaisen pinnan.
Siinähän se tuli lyhyesti ja ytimekkäästi.
Jos jostain kumman syystä haluat paikata vanhat levyt niin homma menee seuraavasti:
- Pikkaat vanhan tavaran irti
- Tasoitat seinät _ennen_ kaappien laittamista
- Laitat kaapit kiinni
- Laatoitat välitilan
Jos kiinnität kaapit ja vasta sitten tasoitat on työskentely paljon hankalampaa. Eli ensin tasoitus kunnon tasoitusaineella.
Kannattaa sitten katsoa että tasotus on tasainen, muuten irvistää laatat pahasti. Ensikertalaisena jos tota hommaa teet, kannattaa hieman lukea tasoitusoppaita, imo se on kaikkein vaikeinta koko remontissa.
Mutta uusi suosiolla koko seinä. - Maisa*
ville kirjoitti:
Siinähän se tuli lyhyesti ja ytimekkäästi.
Jos jostain kumman syystä haluat paikata vanhat levyt niin homma menee seuraavasti:
- Pikkaat vanhan tavaran irti
- Tasoitat seinät _ennen_ kaappien laittamista
- Laitat kaapit kiinni
- Laatoitat välitilan
Jos kiinnität kaapit ja vasta sitten tasoitat on työskentely paljon hankalampaa. Eli ensin tasoitus kunnon tasoitusaineella.
Kannattaa sitten katsoa että tasotus on tasainen, muuten irvistää laatat pahasti. Ensikertalaisena jos tota hommaa teet, kannattaa hieman lukea tasoitusoppaita, imo se on kaikkein vaikeinta koko remontissa.
Mutta uusi suosiolla koko seinä.Mieluummin tasotettas tämä alue saatikka levytettäs uudelleen… Nyt vaan vieläkin ihmettelen sitä, että eikö sitä tasoitusta voi tehdä saneerauslaastilla samalla, kun kaakelit kiinnitetään? Vai pitääkö se tasoittaa ennen , jos niin millä? Meille kyllä tulee laatoittaja, ei tehdä sitä itse. Tosin, jos se tasoitus ei käy korjauslaastilla, niin sitten voitas tasoittaa se itse ennen kuin laatoittaja tulee.
- Minni5
Maisa* kirjoitti:
Täytätkö ne kolot pakkelilla vai voiko ne täyttää laastilla samalla kun kaakeloi...?
kolot ihan samalla massalla mitä käytetään kyproc- levyjen saumauksessa. Hion pinnan tasaiseksi ja siihen sitten mitä ikinä keksinkin. Ajattelin kokeilla jotakin muuta välitilan materiaalia kuin laattoja. Tasoitus siksi, että jos myöhemmin mieli muuttuu ja haluaa laatoittaa, niin ei tarvitse sitten enää uudelleen pölyttää kaikkea.
Mieluummin tasotettas tämä alue saatikka levytettäs uudelleen… Nyt vaan vieläkin ihmettelen sitä, että eikö sitä tasoitusta voi tehdä saneerauslaastilla samalla, kun kaakelit kiinnitetään? Vai pitääkö se tasoittaa ennen , jos niin millä? Meille kyllä tulee laatoittaja, ei tehdä sitä itse. Tosin, jos se tasoitus ei käy korjauslaastilla, niin sitten voitas tasoittaa se itse ennen kuin laatoittaja tulee.
Laatoituslaastia ei ole tarkoitettu tasoittamiseen vaan laatoittamiseen. Pienet epätasaisuudet vielä menevät, mutta pieni epätasaisuus on muutama milli. Sitä suuremmat tasoitukset pitää tehdä tasoitusaineella, jota saa rautakaupasta.
Suurin syy tähän on varmasti laatoitustyön jälki. Jos laattaa joutuisi laittamaan perunapeltoon olisi laattaa hyvin vaikea saada täysin suoraan. Tällöin kävisi niin, että saumakohdissa olisi suuret tasoerot, mikä näyttää tosi tökeröltä.
Tasottamiseen kannattaa varata pari tuntia ja seuraavana päivänä hiontaan pari tuntia. Sen jälkeen pitää puhdistaa koko homma jotta laatoituslaastin voi laittaa päälle.
Hionnasta tulee sitten sellainen pölymäärä, että kaikki pitää olla suojattuna.
Kannattaa huomioida, että mitä suurempi laatta, sitä tasaisempi alustan pitää olla. Tasotuksessa pitää siis oikeesti olla tosi tarkkana, sillä tasotus on oikeesti aika vaativaa hommaa .... jos tekee ekaa kartaa kannattaa varata aikaa kahteen tasotukseen, sillä eka kerta menee aina pieleen :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1522545Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?2031190Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131101Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi299923- 101912
- 66878
- 62855
- 53851
- 46849