Millon voi aikasintaa mennä kihloihin?

Rakastunut isolla R:llä

Pliis kertokaa mulle varmaa tietoo että minkä ikäsenä voi mennä kihloihin??? Olen 14 vuotta ja mietin että voiko mennä 15 vuotiaana varmasti kihloihin ja onko se silloin virallista? En tiedä paljoa näistä mutta ajattelin kysyä.. Mutta antaako nainen myös miehelle kihla sormuksen ?? ja kun menee naimisiin niin nainen antaa sittenkin miehelle sormuksen..sillä yleensä olen nähnyt miehellä vain yhden sormuksen niin vähän ihmetyttää että milloin sormus miehelle annetaan.. ne jotka tietää asian varmaksi niin vastatkaa, jooko? Olisi tärkeää saada tietää... KIITOS PALJON!!! :)

19

3424

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • marina

      kihlaus ei ole koskaan mitään virallista. se on vain kahden ihmisen sopimus tulevasta avioliitosta.

      perinteisesti kihlapari vaihtaa sormuksia, eli kumpikin saa kihlasormuksen, mutta jenkeistä on rantautunut viime vuosina tapa, että vain morsian saa kihlasormuksen ja molemmat vasta vihkisormuksen.

      kolmas vallalla oleva tapa on, että molemmat saavat sekä kihla- että vihkisormuksen.

      ja tokikaan kihlaus ei tarvitse ainoatakaan sormusta, eli pelkkä suullinen sopimus avioliitosta on ihan yhtälailla kihlaus kuin sormuksinkin merkattu.

      kihlaus on yhtä virallinen tai epävirallinen kihlakumppanien iästä riippumatta (toki voidaan miettiä, mikä kihlauksen arvo on, jos kihlakumppanit eivät edes tiedä mitä todella ovat kihlautuessaan luvanneet), mutta henkilökohtaisesti toivoisin kuitenkin, että lapset eläisivät lapsuutensa ilman sitoumuksia. niitä ehtii aikuisenakin tehdä yhden jos toisenkin laisia. sillon kun itse olin yläasteikäinen, emme edes puhuneet kihloista, mutta rohkeimmat saattoivat vaihtaa luokkasormuksia ja kantaa niitä kaulaketjussa seurustelun merkkinä.

    • Miettijä

      Ehkä kannattaisi ainakin ensiksi ottaa selvää mikä se kihlaus on ja sitten vasta mennä kihloihin. Tietosi tuntuu olevan kovin vajavaisia. Mutta nythän tietysti kysyt!

      Ikärajaa asiaan ei ole laissa kuten avioliiton solmimiseen. Ja teidän ei tarvitse ilmoittaa asiasta kellekkään.

      Usein on niin, että kun mennään naimisiin vaan nainen saa vihkisormuksen. (Miehen kihlasormukseen sitten voidaan kaiverruttaa vihkipäivämäärä). Mutta tätäkään ei ole laissa säädetty ja yhtä hyvin miehellekin voidaan vihkisormus hankkia. Ja naimisiin mennessä ei tarvitse olla välttämättä kummallakaan sormusta. Kihloihin mennessäkään ei tarvitse hankkia ollenkaan sormuksia. Kihloissa voi olla ilmankin niitä. Tärkeintä on vain se, että lupaus siitä, että mennään naimisiin on tehty. Mutta usein hankitaan kihlasormukset molemmille. Ne voi ostaa yhdessä tai toinen voi ostaa molemmat. Ihan miten vaan.

      Eli vaihtoehtoja on monia.

    • neiti immeinen...

      Haluaisin kysyä sinulta muutaman kysymyksen ennen kuin edes mietit kihatumista, tämän ei ole tarkoitus olla ilkeää mutta TODELLA toivon että miettisit näitä asioita...
      1. Pytytkö kuvittelevasi itsesi 20-vuotiaana?? entäs 40-vuotiaana tai saatika kuusikymppisenä??? mieti realistisesti voitko sanoa että pystyt sitoutumaan loppu elämäksesi???
      2. Tunnetko itsesi niin hyvin että voit luvata toiselle ihmiselle että sinä olet se, joka on se yksi ja ainut, nyt ja aina???mieti tarkkaan?? kysymys ei ollut että haluaisitko näin olevan???
      3. Pystytkö sanomaan että tunnet poikaystäväsi niin hyvin voit sanoa että hän on täysin sitoutunut viettämään loppuelämän kanssasi??? oletteko asuneet yhdessä, milloin huonot puolet tulevat viim. julki???Ja tunnetko että tiedät hänestä kaiken, ne salaisimmatkin jutut???
      4. Jos edellä mainittuihin kysymyksiin pystyt vastamaan hyvällä omallatunnola kyllä, niin seuraava kysymys! miksi teillä on niin kiire?? sinulla ainakaan ei ole edes laillisesti oikeutta mennä naimisiin vielä vuosiin, miksi luvata sellaista mitä ei pysty tekemään???niin...ainakaan vielä!
      5. Eikö olisi mukavaa että kun kihlaudut poikaystäväsi kanssa, kenellekkään ei jää epäselvää että mitä nuo nyt meinaavat??? voin luvata että kukaan 14-vuotias joka on mennyt kihloihin ei ole kovinkaan uskottava!eikö olisi kiva että äitisi ja isäsi uskoisivat teihin ja olisi onnellisia puolestasi??
      6. Lue vielä edellisten kirjoitukset ja mieti mitä kihlaus oikeasti on ja varmista että miespuolen väki myös ymmärtää mitä on tekemässä!!

      Suosittelisinkin oikein lämpimästi että ostaisitte toisillenne esim. seurustelu- tai vaikka rakkaussormukset joita voisitte kantaa ylpeinä vaikka siinä vasemmassa nimettömässä!!!Mutta ette kuitenkaan kutsuisi sormuksianne kihlasormuksiksi,tämä oli toki vain mielipide ja kehoitus.

    • kerran kokenut..

      niin että kannattaako mennä todella kihloihin niin nuorena? itse menin 14v kihloihin. sitä onnea kesti 2v, kunnes sitten muutimme yhteen. puoli vuotta ja ero. kihlat kuitenkin tarkoittaa lupausta (yleensä) avioliitosta. nyt olen elämän kumppanini löytänyt, lapsi tulossa, eikä vieläkään olla kihloihin menty. toki asiasta on keskusteltu.. ja mies pitää minua jännityksessä.. :) voi olla että moni on sitä mieltä, että minäkin olen liian nuori (17) mutta joskus sen vain tietää.. :)
      neuvona: odottele vielä pari vuotta! et voi tietää varmaksi kun ette ole edes asuneet yhdessä.. ei se ole sama asia kun on toisen luona yötä esim vk-loppuisin.. ainakin näin päättelin, kun ikääsi mietin. sulla on vielä ya kesken...? odota äläkä tee mitään hätiköityä..
      mut se on vain mun mielipide..!

    • ira

      Periaatteessahan kihloihin voi mennä lain mukaan miloin vaan, mutta suosittelen että odotatte vielä parisen vuotta! Jos ei naimisiin aio mennä ihan heti(niinkun et edes pysty vielä) kannattaa odottaa..olet niin nuori. Kyllä sitä ehtii mennä myöhemminkin kihloihin. En tietenkään tunne sinua enkä ystävääsi, mutta nyt kun ajattelen taaksepäin omaa elämääni olisin ollut aivan liian nuori menemään kihloihin 15-vuotiaana. Ne nuoruuden vuodet ovat tärkeitä ja sitoutuneena niistä ei saa samanlailla irti. Menkää kihloihin jos siltä tuntuu mutta miettikää vielä ihan tarkasti ja järjellä!! onnea elämään..!

    • Rouviintunut

      Kihloihin menemiselle ei ole ikärajaa, mutta en suosittele sitä kuitenkaan vielä noin nuorella iällä. Ehdit vielä myöhemminkin. Kihlaushan on lupaus avioliitosta; oletko varma, että voit luvat nykyiselle poikaystävällesi meneväsi hänen kanssaan naimisiin?

      Joskus miehellä on yksi sormus (kihla) joskus kaksi (kihla ja vihki), riippuu ihan siitä miten haluaa. Perinteisesti mies ostaa kihlasormukset molemmille. Toki nainen voi olla valitsemassa, jos haluaa, utta miehen homma on maksaa.

    • kerran pettynyt

      En todellakaan suosittele menemään kihloihin vielä. Et varmaan itsekkään usko että suhde jatkuu loppuelämän...sulla on vielä elämä edessä ja mieles voi muuttua kumppanin suhteen. Kokemuksesta voin kertoo, ei liian nuorena. Ite menin kihloihin 17v... nyt kun oon eläny elämää oon todennu et se oli liian aikaisin.

      • Rakastunut isolla R:llä

        Ei minulla ollut tarkotuskaan kiirehtiä asian suhteen, halusin vaan saada pientä infoa asiasta. Ja KIITOS siitä teille! Mun vanhemmatkaan (eikä mun poikaystävän vanhemmat), anna mennä vielä pariin vuoteen kihloihin ja se on aika ymmärrettävää. Mutta nyt sain pientä vihiä asiasta ja sormuksista joka on aikas tärkeää tietoa. Olen tuntenut pitkään poikaystäväni ja tiedän että se on lupaus avioliittoon menemisestä. Joten odotan kyllä suosiolla pari vuotta ja tutustun poikaystävääni sinä aikana paremmin. Kiitos vinkeistä! :)


      • fiksu tyttö
        Rakastunut isolla R:llä kirjoitti:

        Ei minulla ollut tarkotuskaan kiirehtiä asian suhteen, halusin vaan saada pientä infoa asiasta. Ja KIITOS siitä teille! Mun vanhemmatkaan (eikä mun poikaystävän vanhemmat), anna mennä vielä pariin vuoteen kihloihin ja se on aika ymmärrettävää. Mutta nyt sain pientä vihiä asiasta ja sormuksista joka on aikas tärkeää tietoa. Olen tuntenut pitkään poikaystäväni ja tiedän että se on lupaus avioliittoon menemisestä. Joten odotan kyllä suosiolla pari vuotta ja tutustun poikaystävääni sinä aikana paremmin. Kiitos vinkeistä! :)

        Olen iloinen puolestasi, että sinulle on hyvä ja järkevä asenne asiaan. Hiljaa hyvä tulee, niin kuin olet jo oivaltanutkin. Hyvä, että kunnioitatte molemmat vanhempienne mielipiteitä. He eivät halua teille mitään pahaa, vaan suojelevat teitä ikäviltä kokemuksilta, joita voi tulla, jos tekee liian nopeaa isoja päätöksiä. Olisipa kaikilla nuorilla järki päässä samalla tavalla ja malttia odottaa, että tulee vähän ikää lisää. Kyllä sitä useampi äiti tuskailee, jos oma lapsi menee liian nuorena kihloihin eikä kaikki edes tiedä, mitä se tarkoittaa. On ihan hyvä, että otat ensin asioista selvää ja sitten vasta toimit. Niin se pitää ollakin. Hyvää syksyn jatkoa aloittajalle ja kaikille muillekin. :)


      • nasu-85
        Rakastunut isolla R:llä kirjoitti:

        Ei minulla ollut tarkotuskaan kiirehtiä asian suhteen, halusin vaan saada pientä infoa asiasta. Ja KIITOS siitä teille! Mun vanhemmatkaan (eikä mun poikaystävän vanhemmat), anna mennä vielä pariin vuoteen kihloihin ja se on aika ymmärrettävää. Mutta nyt sain pientä vihiä asiasta ja sormuksista joka on aikas tärkeää tietoa. Olen tuntenut pitkään poikaystäväni ja tiedän että se on lupaus avioliittoon menemisestä. Joten odotan kyllä suosiolla pari vuotta ja tutustun poikaystävääni sinä aikana paremmin. Kiitos vinkeistä! :)

        Kuten joku tuossa jo sanoikin, niin voittehan toki sormukset ostaa, vaikka ette vielä kihloihin menisikään. Yksi kaverini teki poikakaverinsa kanssa niin että ostivat ihan tavan sormukset, eivätkä edes olleet ajatelleet kihloihin menemistä, pitivät niitä vaan vähän niinkuin merkkinä siitä että yhdessä ollaan..
        Itse menin viime uutena vuotena kihloihin ja olen sitä mieltä että ei se sormus sitä seurustelua mihinkään muuta.. jos tykkää toisesta niin tykkää ja jos ei niin ei, ei se niillä sormuksilla mihinkään muutu..
        Tietysti häähommaa piti ruveta miettimään ja suunnittelemaan, joten lisää tekemistä siinä kyllä sai reilusti..


      • o.O'
        Rakastunut isolla R:llä kirjoitti:

        Ei minulla ollut tarkotuskaan kiirehtiä asian suhteen, halusin vaan saada pientä infoa asiasta. Ja KIITOS siitä teille! Mun vanhemmatkaan (eikä mun poikaystävän vanhemmat), anna mennä vielä pariin vuoteen kihloihin ja se on aika ymmärrettävää. Mutta nyt sain pientä vihiä asiasta ja sormuksista joka on aikas tärkeää tietoa. Olen tuntenut pitkään poikaystäväni ja tiedän että se on lupaus avioliittoon menemisestä. Joten odotan kyllä suosiolla pari vuotta ja tutustun poikaystävääni sinä aikana paremmin. Kiitos vinkeistä! :)

        Ei anna mennä kihloihin. Heeeetkinen. Sehän on SINUN ja POIKAYSTÄVÄSI välinen LUPAUS AVIOLIITOSTA. Kihlaus ei siis ole merkki "Ihq Daa Ollaa yhes eiX je". Jos haluat jotain jakaa poikaystäväsi kanssa ostakaa sellainen puoliksi jaettava sydän ja kaivertakaa nimenne siihen.


    • Liina

      on sen verran kasvanut ja saanut yleissivistystä ettei kysele näin tyhmiä kysymyksiä!

      • sä ääliö

        oikein sönkötät?? Menepäs itse kotiin kasvaamaan äläkä tule tänne lietsomaan pahaa mieltä typerine kommentteinesi.


    • Hippu

      Mä menin kihloihin 18-vuotiaana, ja nyt kuus vuotta myöhemmin naimisiin....että ihan fiiliksen mukaan!

    • Outo

      Olen itse kuukautta vaille kuusitoista, ja voin hyvällä omatunnolla kertoa että olen menossa kihloihin tänä uutenavuotena.

      Isosiskoni, minua 12 vuotta vanhempi, onnitteli minua. Poikaystäväni, joka täytti 15.12.2005 18, hänen vanhempansakin iloitsevat puolestamme. Omille vanhemmilleni kerron ajan kanssa, koska olen neljästä sisaruksesta nuorin, ainoa joka asuu kotona ja näin ollen se vanhempien oma pikkutyttö. He eivät ehkä osaisi suhtautua vielä asiaa, antaa heidän saada aikaa. Vietämme suunnilleen viisi yötä ja päivää viikossa yhdessä, olen viikonloput heillä, hän viikolla sen kolmisen yötä meillä.

      Ennen kuin aloimme seurustelemaan, kukaan koko pieneltä kylältä ei olisi uskonut meidän alkavan seurustelemaan, varsinkaan että olisimme näin onnellisia. Ja tosissamme. Tiedän, että olen nuori, ja että minulla on koko elämäni edessä, mutta keitä muut ovat sanomaan, että kestääkö tämä? Minun mielestäni nämä asiat kuuluvat vain minun ja tulevan kihlattuni päätettäviksi, ja jos olemme molemmat tosissamme, meillä on hyvä mahdollisuus onnistua.

      Joillekin voi olla aikaista näin nuorena, ja jotkut ovat tavanneet elämänkumppaninsa jo 12-vuotiaana. Jotkut eivät sitä tee koskaan.

      Sitä minä yritän sanoa, on se, että kaikki ovat yksilöitä, jokaisella on oma erilainen elämänsä, jokainen tekee omat virheensä. Se, että joku menee kihloihin 13-vuotiaana, eikä kihlaus kestä pitkään, ei tarkoita sitä, etteikö joku muu eläisi koko elämäänsä samanikäisenä löytämänsä ihmisen kanssa.

      Toivotan erittäin hyvää joulua, ja tämä oli vain pieni välimuistutus.

      • Rakastunut isolla R:llä

        Hei!
        Oli kiva kuulla positiivista palautetta. Onnea myöskin sinulle ja tulevalle kihlatullesi. Olemme ajatelleet mennä 15-vuotiaina kihloihin. Tässä on hyvin vielä runsaat vuosi aikaa tutustua toisiimme, ja olen samaa mieltä kanssasi, me kaikki teemme kuin itse näämme parhaaksi, olemme yksilöitä.


      • o.O'
        Rakastunut isolla R:llä kirjoitti:

        Hei!
        Oli kiva kuulla positiivista palautetta. Onnea myöskin sinulle ja tulevalle kihlatullesi. Olemme ajatelleet mennä 15-vuotiaina kihloihin. Tässä on hyvin vielä runsaat vuosi aikaa tutustua toisiimme, ja olen samaa mieltä kanssasi, me kaikki teemme kuin itse näämme parhaaksi, olemme yksilöitä.

        oletko alkuunkaan tajunnut että kihlautuessasi lupaudut alttarille tämän miekkosen kanssa? Ja vanhan perinteen mukaan 6kk-1v kuluessa kihloista mennään naimisiin. Hankkikaa se jaettava sydän. Ei tule keltään sanomista ja on yhtä romanttinen juttu kuin kihlatkin. Kihloihin kannataa mennä sitten kun häät sarastavat tulevassa ajatuksessa.


      • ^^outolintu^^
        o.O' kirjoitti:

        oletko alkuunkaan tajunnut että kihlautuessasi lupaudut alttarille tämän miekkosen kanssa? Ja vanhan perinteen mukaan 6kk-1v kuluessa kihloista mennään naimisiin. Hankkikaa se jaettava sydän. Ei tule keltään sanomista ja on yhtä romanttinen juttu kuin kihlatkin. Kihloihin kannataa mennä sitten kun häät sarastavat tulevassa ajatuksessa.

        Eipä ole enää nykyään mitenkään yleinen tuo aikaraja 6-12kk. Suuri osa on kihloissa monia vuosia ennen naimisiin menoa ja osa ei koskaan menekkään, vaikka kihloissa olis oltu yli 10v. Ei kihlaus välttämättä tarkoita alttarille menoa. Se on jokaisen henk.kohtanen asia mitä kihlaus iteselle merkitsee, kaikilla se ei edes tarkoita mitään pitkäksetoista...

        Itselleni kihlaus tosin merkitsee lupausta viettää kumppanini kanssa loppuelämä, mutta alttarille ei siltikään ole mikään kiire, ei siis ole häitä edes suunitteilla vaikka kihlaus onkin jo käsillä. Molemmat olemme sitä mieltä, että kihloihin mennään nyt ja nsimisiin joskus hamassa tulevaisuudessa, jos mennään, mutta yhdessä pyytään kuitenkin. Eohän siihen papin tms. aamenta tarvita... =)


    • ^^outolintu^^

      Sitä kihloihin menoa kannattaa kyllä harkita kunnolla, mutta jos tuntee löytäneensä sen oikean, mitä sitä turhaan odottelemaan. =) Toivotan onnea!

      Itse olen tuntenut poikakaverini (25v.) "vasta" puolisen vuotta ja näillä näkymin kihlat on tiedossa siinä ystävänpäivän tienoilla. Voidaan siinä sit samalla tehdä molempien vanhemmille paljastuksia, kun ovat syntymäpäiväkahveilla. Menee siinä "sivussa" sopivasti kun toinen meistä on syntyny 14.2 ja toinen 16.2. =) Ite oon tällä hetkellä 18v. Yhdessä ollaan virallisesti asuttu sellaset pari kuukautta, enkä oo missään vaiheessa tuntenut edenneeni liian nopeasti. Harvinaista minulle, mutta TUNNEN löytäneeni sen oikean. =)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ole rohkeampi kuin koskaan

      ja kerro tähän suoraan kaivattusi nimi
      Ikävä
      107
      2189
    2. Oulussa puukotettu lasta

      Onko perussuomalaiset huolissaan julkisten tilojen turvallisuudesta. Miten sisäministeri Rantanen suhtautuu lapsiin kohd
      Perussuomalaiset
      433
      1664
    3. Mitä tekisit jos

      täällä ois viesti sulle, otsikossa sun etunimi ? Ja viestissä sanotaan "minä rakastan sua" ja allekirjoituksena kaiva
      Ikävä
      91
      1353
    4. Nyt pärähtää - Uusi lavatanssiohjelma starttaa tv:ssä!

      Oletko toivonut lavatanssiohjelmaa televisioon? Puoli seiskan kesäilta tuo lavatanssit suomalaisiin koteihin. Juontajin
      Tv-sarjat
      17
      1202
    5. Milloin olet viimeksi nähnyt

      Kaivattusi ja missä? Onko ikävä vastaa rehellisesti.
      Ikävä
      79
      1172
    6. Kokki Akseli Herlevin ex-rakas Emmi Suuronen kisasi Diilissä - Nyt Selviytyjissä: "Vaikka olen..."

      Emmi Suuronen ja Akseli Herlevi ovat ex-pariskunta. Nyt Emmi nähdään taas tosi-tv-ohjelmassa. Takana on jo Diili ja mis
      Suomalaiset julkkikset
      11
      1105
    7. Onpas punavihreät taas ärhäkkäinä

      😺 Ihan tuntuu kuin syyttäisitte meikäläisiä/meikäläistä Oulun puukotuksesta. Tapaus on hyvin ikävä ja tuomittava. En
      Luterilaisuus
      287
      1040
    8. Ääripersu puukotti taas.

      Kamalaksi on mennyt. Persut ammuskelee ja puukko heiluu..
      Oulu
      185
      1031
    9. Miten ihmeessä

      on kaksi niin samanlaista. Älä ymmärrä väärin, en yritä mitenkään itseäni ylentää mutta eiköhän me jollakin radioaallol
      Ikävä
      50
      1002
    10. Hauskaakin jopa...

      Että moni nainen olettaa, että kyse on vaan siitä kaanustinloukusta, kun mies jotain ehdottaa. 😄 Ja miettiikö monikaan
      Sinkut
      200
      863
    Aihe