Witchblade

Maya

Osaako joku kertoa hieman tietoa sarjakuva sarjasta Witchblade? Mihin sarjakuvan kategoriaan se oikein luokiteltaisiin ja mitä muita samansuuntaisi sarjakuva sarjoja ehkä olisi? Entäpä mikä on paras paikka niiden metsästykseen?
Itse innostuin aiheesta vasta vähän aikaa sitten ja kaivettuani lehtiä muutaman esiin kirpputorilta olen jäänyt auttamattomasti koukkuun. :) Piirrustustyyli kiehtoo minua suunnattomasti.

8

410

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...oli lähinnä kauhufantasiaa jota oli ainakin aluksi maustettu ripauksella telkkarin poliisisarjaa. Lehden julkaiseminen meillä loppui viime vuonna. Amerikassa aiheesta tehtiin myös tv-sarja. Lehtiä kannattaa etsiskellä divareista. Eipä niitä muualta enää löydäkään.

      Witchblade (ja Darkness) oli upeasti toteutettua sarjakuvaa, vaikkakin toisaalta hiukan persoonatonta. Ihmishahmot tuntuivat välillä samasta puusta veistetyiltä. Vain hiustyyli muuttui.

      Minulle henkilökohtaisesti syy tarttua Witchbladeen oli Babylon 5:n luojan J. Michael Straczynskin kirjoittamat kakkossarjat.

      • Maya

        Witchbladen tyyppistä piirräntää ei siis voida luokitella mihinkään omaan alaluokkaansa?

        Totta on, että piirräntä seuraa tiettyä kaavaa, missä kaikki näyttää samasta puusta veistetyltä, mutta ainakin vielä kaunis jälki on pitänyt mielenkiintoani yllä. Se muistuttaa minua tavallaan Gaimanin Sandman sarjasta, vaikka Sandmanissa tyyli onkin usein vielä kauniimman taiteelliseksi vedettyä. Toki noissakin sarjoissa piirräntä vaihtelee suuresti piirtäjien mukaan.

        Kiitos joka tapauksessa avusta. :)


      • Maya kirjoitti:

        Witchbladen tyyppistä piirräntää ei siis voida luokitella mihinkään omaan alaluokkaansa?

        Totta on, että piirräntä seuraa tiettyä kaavaa, missä kaikki näyttää samasta puusta veistetyltä, mutta ainakin vielä kaunis jälki on pitänyt mielenkiintoani yllä. Se muistuttaa minua tavallaan Gaimanin Sandman sarjasta, vaikka Sandmanissa tyyli onkin usein vielä kauniimman taiteelliseksi vedettyä. Toki noissakin sarjoissa piirräntä vaihtelee suuresti piirtäjien mukaan.

        Kiitos joka tapauksessa avusta. :)

        Witchbladen piirrostyyli oli varsin tyypillistä tämän hetken amerikkalaista "kaupallista" toimintasarjakuvaa.

        Ehkä siihen oli haettu hieman vaikutteita mangasta. Sarjalla oli kyllä useita piirtäjiä mikä toki vaikuttaa. Jokaisellahan on omintakeinen tyylinsä. Yksi tekijä mikä vaikutti piirrosten loistokkuuteen oli komea väritys. Mustavalkoisena se olisikin ollut aika tylsä.

        Tavallaan minua harmittaa nykysarjakuvien tietokoneilla luotu värimaailma. Se on toki hulppeaa, mutta siitä puuttuu tietty inhimillisyyden kosketus. Minun mielestäni hyvin piirretty sarjakuva toimii myös mustavalkoisena, kuten esimerkiksi Mike Mignolan komean pelkistetysti piirtämä Hellboy.


      • Jackie
        Maya kirjoitti:

        Witchbladen tyyppistä piirräntää ei siis voida luokitella mihinkään omaan alaluokkaansa?

        Totta on, että piirräntä seuraa tiettyä kaavaa, missä kaikki näyttää samasta puusta veistetyltä, mutta ainakin vielä kaunis jälki on pitänyt mielenkiintoani yllä. Se muistuttaa minua tavallaan Gaimanin Sandman sarjasta, vaikka Sandmanissa tyyli onkin usein vielä kauniimman taiteelliseksi vedettyä. Toki noissakin sarjoissa piirräntä vaihtelee suuresti piirtäjien mukaan.

        Kiitos joka tapauksessa avusta. :)

        Eihän Witchbladen ja Sandmanin tyyleistä voi edes puhua samana päivänä. Kun on nähnyt yhden Witchbladen, on käytännössä nähnyt ne kaikki. Sandmanissä taas tyyli vaihtuu jopa saman albumin sisällä. En sano että tyyli ei olisi hyvä, ihan viihdyttävää kamaa ovat olleet.

        Samaan sarjaan kuuluu The Darkness, Tomb Raider, The Magdalena. Ovat virailleet samojen kansien sisällä yhdessä ja erikseen.


      • Maya
        Jackie kirjoitti:

        Eihän Witchbladen ja Sandmanin tyyleistä voi edes puhua samana päivänä. Kun on nähnyt yhden Witchbladen, on käytännössä nähnyt ne kaikki. Sandmanissä taas tyyli vaihtuu jopa saman albumin sisällä. En sano että tyyli ei olisi hyvä, ihan viihdyttävää kamaa ovat olleet.

        Samaan sarjaan kuuluu The Darkness, Tomb Raider, The Magdalena. Ovat virailleet samojen kansien sisällä yhdessä ja erikseen.

        Tietenkin Sandman on aivan omaa luokkaansa, enkä tarkoita että Witchblade missään mielessä yltäisi sille tasolle. Jotenkin tuli vain etäisesti mieleen se... En tiedä miksi...
        Mutta Sandmanhan on silkkaa taidetta ja vieläpä muuttuvaa sellaista.
        Kyllä minä silti pidän Witchbladen piirrostyylistä, oli miten kaupallista ja itseääntoistavaa tahansa.


      • Jackie
        Maya kirjoitti:

        Tietenkin Sandman on aivan omaa luokkaansa, enkä tarkoita että Witchblade missään mielessä yltäisi sille tasolle. Jotenkin tuli vain etäisesti mieleen se... En tiedä miksi...
        Mutta Sandmanhan on silkkaa taidetta ja vieläpä muuttuvaa sellaista.
        Kyllä minä silti pidän Witchbladen piirrostyylistä, oli miten kaupallista ja itseääntoistavaa tahansa.

        Juu, tyyli on mukavan selkeää eikä värimaailma ole yhtä rasittava kuten marvelin julkaisuissa (en tosin ole lukenut uudempia, voi olla että on muuttunut).

        Eniten meikäläisen mieleistä piirrosjälkeä on saaneet aikaan Dorian Cleavenger (Vampirella), Jay Anacleto (Aria). Muitakin toki löytyy, muttei tule äkkiä mieleen.


      • Maya
        Jackie kirjoitti:

        Juu, tyyli on mukavan selkeää eikä värimaailma ole yhtä rasittava kuten marvelin julkaisuissa (en tosin ole lukenut uudempia, voi olla että on muuttunut).

        Eniten meikäläisen mieleistä piirrosjälkeä on saaneet aikaan Dorian Cleavenger (Vampirella), Jay Anacleto (Aria). Muitakin toki löytyy, muttei tule äkkiä mieleen.

        Ahaa, pitääpä tarkistaa noi, että miltä näyttää. Kiitokset. :)


      • Jackie
        Maya kirjoitti:

        Ahaa, pitääpä tarkistaa noi, että miltä näyttää. Kiitokset. :)

        Tuossa malliksi vähän molempien kädenjälkeä, suurimmaksi osaksi kansikuvatavaraa. Tarkennukseksi vielä, että molemmissa aiemmin mainitsemissani sarjiksissa on takana muitakin piirtäjiä.

        http://www.artfan.net/jpg/art/jay_anacleto/index.php

        http://www.artfan.net/jpg/art/dorian_cleavenger/imagepages/image141.php
        http://www.artfan.net/jpg/art/dorian_cleavenger/imagepages/image142.php
        http://www.artfan.net/jpg/art/dorian_cleavenger/imagepages/image143.php
        http://www.artfan.net/jpg/art/dorian_cleavenger/imagepages/image27.php
        http://www.artfan.net/jpg/art/dorian_cleavenger/imagepages/image25.php


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      172
      7089
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4152
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      26
      2095
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      2019
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1859
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1676
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      31
      1624
    8. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1593
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      21
      1588
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1418
    Aihe