hei! kirjoitin mietteitäni tänne keskusteluun mutta kirjoitukseni meni luonnonsuojelu osastolle, joten katsokaapa sieltä ja antaakaapa omat mielipiteenne!
kanlintujen metsästysajat
1
758
Vastaukset
- Pohdiskelija
ikuisuuskysymyys liittyen kanalintujen metsästysaikoihin. Totta, että 10.9 poikimukset ovat vielä kehittymättömiä ja helppoa saalista haulikkomiehelle. Ideahan tässä on se, että saaliiksi joutuisi nuoria lintuja, joiden kuolleisuus on muutenkin korkea ensimmäisen talven aikana. Heittolaukauksin metsästys peitteisessä maastossa alkusyksystä aiheuttaa kuitenkin varmasti haavakoita enemmän kuin myöhemmin syksyllä lehtien pudottua. Jos kanalintujen metsästysaika alkaisi esim 1.10, jäisi haulikkometsästäjän saalis varmaan vähäisemmäksi, mutta samalla myös haavakkojen määrä.
Syyssoitimelta tapahtuva luodikkometsästys on teerikannalle tuhoisaa. Saaliiksi joutuu valikoidusti vain vanhoja lintuja, jotka ovat kannalle kullanarvoisia. Jos haluttaisiin metsästää teeriä myös talvella, tulisi tähän metsästysmuotoon puuttua joko kieltämällä luodikkopyynti syksyllä kokonaan teeren osalta tai kartoittaa tärkeimmät soidinsuot ja kieltää se niillä. Tämä mahdollistaisi talvipyyntijakson esim. tammikuussa ja saaliiksi päätyisi niin nuoria kun vanhojakin lintuja valikoimattomasti. Vähäiselle metsokannalle talvipyynti olisi liian raskas, joten se sallittaisiin syksyn pyyntiaikana.
Kanalintukannat kestävät vuosittain verotusta varsin vaihtelevasti ja tämä pitäisi ottaa metsästysajoissa paremmin huomioon. Ratkaisevaa ei ole se, millä metsästysmuodolla verotus tapahtuu vaan lopputulos. Itse pidän enemmän kanalintujen luodikkometsästyksestä, mutta täytyyhän myös haulikkometsästykseen mieltyneille antaa siihen mahdollisuus. Tiheämmin asutuilla alueilla ei luodikolla metsästäminen oikein onnistu käytännössäkään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ihanasti alkoi aamu: SDP:n kaula kokoomukseen jo 6,9 %-yks
Lindtmanin I hallitus on tukevasti jytkyttämässä laittamaan Suomi kuntoon Orvon täystuhohallituksen jäljiltä, jonka kann2732154Olen niin kesken
Omien asioiden suhteen etkä voi odottaa loputtomiin. Mun on muutenkin niin vaikea suhun luottaa vaikka joku ihme syvyys161560Tietääkö joku ylläpidosta?
Miten näillä palstoilla tomii tuo ylläpito, onko sitä yli päätään olemassa vai ovatko huhut totta että on palstan kirjoi2111316Auttaja paikalla. Kerro huolesi. (Osa 2)
Voin auttaa sinua näkemään tilanteesi uudesta näkökulmasta. Voin antaa lohtua, toivoa ja rohkeutta. Olen elänyt maan pä1851145- 701053
Nainen olet ensimmäinen tarpeeksi vahva
joka kestää tämän kokonaisuuden, minut. Persoonani, tunteeni, kipuni, pelkoni. Olen aina pidätellyt itseäni ja antanut v60943TTK:sta tippunut Sara Siipola rehellisenä Jurza-open kanssa: "Että jaa, siinäkö..."
Tippuiko oikea TTK-pari ensimmäisenä? Joka tapauksessa iso kiitos tansseistanne Sara ja Jurza Tanssii Tähtien Kanssa -p18924- 51866
Martina ei mennyt naimisiin
IS 17.9: Martinan häät peruuntui, tajusi, ettei ollut oikea aika. Rahat meni hevosiin. On edelleen parisuhteessa Yhdysva126850Mä tuun aina rakastamaan sua J
Mutta en pysty kertomaan, että mikä mulla on hätänä. Mä en kertakaikkiaan pysty. Joskus naureskelit muiden ihmisten vai61823