Tulipa tuollainen juttu vastaan. Osaako kukaan kertoa asiasta enempää? Eli voisiko tuo kone vielä olla ehjänä työkunnossa tai edes olemassa ruotsissa? Tuo kaivoksen nimi on ilmeisesti aitik eikä aitek. Olisi hieno nähdä tuo Suomessa ollut kone, jos se nyt sitten on sama kone.
http://www.masinistit.com/keskustelu/1628.html
Suomen Marion 7400 hengissä vieläkin?
39
31059
Vastaukset
- Silminnäkijä
Suomen molemmat Marion 7400 -koneet on valitettavasti romutettu.
Oulujokivarressa työskennelleen yksilön pääsin katsastamaan Utasen voimalaitostyömaalla konehuoneesta sakastiin saakka joskus 1950-luvun puolivälissä. Ikää minulla oli 4 tai 5 vuotta, joten puikkoihin eivät päästäneet.
Näin saman yksilön vielä Muhoksen Leppiniemessä 1970-luvulla. Siellä se hiljakseen ruostui joenpenkalla odottamassa joutumista pillimiesten käsittelyyn. Oli se kummasti kutistunut parissakymmenessä vuodessa, mutta komeankokoinen värkki vieläkin.
Hatti Jahusen mainiossa nettisivustossa on kuvia ja juttua Iin Raasakan Marionista.
http://www.hattijahunen.com/marion/index.html
Noita Marion 7400 -koneita sanottiin 1950-luvulla "Euroopan suurimmiksi". Liekö mitään perää - maailmalla joka tapauksessa toimii tänä päivänäkin moninkertaisesti suurempia laahakauhakoneita. Tutustumaan pääseee vaikkapa täällä: http://www.stripmine.org/- TKH
masinistit.com jutussa mainitaan toisen olevan kiirunassa jonkun rikastealtaan tyhjennyskäytössä,pitäneekö paikkansa?
- Heikki
TKH kirjoitti:
masinistit.com jutussa mainitaan toisen olevan kiirunassa jonkun rikastealtaan tyhjennyskäytössä,pitäneekö paikkansa?
Niitä koneita oli kolme kaiken kaikkiaan. Ei kaksi kuten ylläoleva kirjoittaja kertoo. Juuri tuota tässä ajoinkin takaa, että onko se kolmas kone tuolla ruotsissa. Mutta kuitenkin joka tapauksessa se Ruotissa oleva/ollut kone on Marion 7400 ilmeisesti kuten tuossa masinistien jutussa kerrotaan?
Marinoneita oli siis kolme Oulujoki ja Kemijoki Oy:n koneet. Siis kaksi kappaletta ja sitten myöhemmin Vesipekka Oy:n hankkima Marion. Tämä oli siis kolmas kone. Kaikki olivat 7400 koneita. Vesipekan Marionissa oli lyhyempi puomi kuin muissa. Jotkut alan miehet muistelevat, että Vesipekan kone olisi ollut kahta muuta konetta painavampi.
Vesipekan kone teki töitä muun muassa Paltamossa, Pahkakoskella ja Saimaalla. Saimaan kanavalla Marion myös tipahti kanavauomaan, kun maata sortui sen alta.
1960-luvun puolivälissä Vesipekan marion myytiin Pohjolan Voimalle, joka tarvitsi sitä Yli-Iissä Maalismaan voimalaitos työmaalla.
Kemijoki Oy:n Marion puolestaan myytiin kalkkikivilouhokselle Pohjois Carolinaan. Jenkit pyysivät kaupantekijäisiksi jonkun kokeneen henkilön kasaamaan konetta ja johtamaan sitä. Tämän urakan sai johtaakseen rovaniemeläinen Reino Iivarinen. Kone rahdattiin satamaan Turkuun josta se laivattiin Wilmingtoniin Pohjois-Carolinaan. Siellä Marion kasattiin kymmenen miehen voimin ja homma kesti kolme ja puoli kuukatta. Wilmingtonissa Marion kuorikuuden metrin maakerrosta pois louhittavan kalkkikiven päältä.
Marionin siirto Saimaan kanavalta Ii-joelle vaati 20000 miestyötuntia. Siirtoon tarvitiin 44 junanvaunua. Kokoaminen suoritettiin kahdessa vuorossa ja vuorossa oli jopa 50 miestä. Kokoaminen kesti kolme kuukautta.
Muhoksella olleen koneen myynti-ilmoitus on ollut kuulemma Kalevassa talvella 1986-1987. Silloin mukaan sai uusia varaosia 60 tonnia.
Eli onko niin, että kaksi konetta on romutettu ja yksi myyty ulkomaille? Vai yksi romutettu ja kaksi myyty pois? Kuka osaisi antaa tähän asiaan vastauksen? - Hadzi
Heikki kirjoitti:
Niitä koneita oli kolme kaiken kaikkiaan. Ei kaksi kuten ylläoleva kirjoittaja kertoo. Juuri tuota tässä ajoinkin takaa, että onko se kolmas kone tuolla ruotsissa. Mutta kuitenkin joka tapauksessa se Ruotissa oleva/ollut kone on Marion 7400 ilmeisesti kuten tuossa masinistien jutussa kerrotaan?
Marinoneita oli siis kolme Oulujoki ja Kemijoki Oy:n koneet. Siis kaksi kappaletta ja sitten myöhemmin Vesipekka Oy:n hankkima Marion. Tämä oli siis kolmas kone. Kaikki olivat 7400 koneita. Vesipekan Marionissa oli lyhyempi puomi kuin muissa. Jotkut alan miehet muistelevat, että Vesipekan kone olisi ollut kahta muuta konetta painavampi.
Vesipekan kone teki töitä muun muassa Paltamossa, Pahkakoskella ja Saimaalla. Saimaan kanavalla Marion myös tipahti kanavauomaan, kun maata sortui sen alta.
1960-luvun puolivälissä Vesipekan marion myytiin Pohjolan Voimalle, joka tarvitsi sitä Yli-Iissä Maalismaan voimalaitos työmaalla.
Kemijoki Oy:n Marion puolestaan myytiin kalkkikivilouhokselle Pohjois Carolinaan. Jenkit pyysivät kaupantekijäisiksi jonkun kokeneen henkilön kasaamaan konetta ja johtamaan sitä. Tämän urakan sai johtaakseen rovaniemeläinen Reino Iivarinen. Kone rahdattiin satamaan Turkuun josta se laivattiin Wilmingtoniin Pohjois-Carolinaan. Siellä Marion kasattiin kymmenen miehen voimin ja homma kesti kolme ja puoli kuukatta. Wilmingtonissa Marion kuorikuuden metrin maakerrosta pois louhittavan kalkkikiven päältä.
Marionin siirto Saimaan kanavalta Ii-joelle vaati 20000 miestyötuntia. Siirtoon tarvitiin 44 junanvaunua. Kokoaminen suoritettiin kahdessa vuorossa ja vuorossa oli jopa 50 miestä. Kokoaminen kesti kolme kuukautta.
Muhoksella olleen koneen myynti-ilmoitus on ollut kuulemma Kalevassa talvella 1986-1987. Silloin mukaan sai uusia varaosia 60 tonnia.
Eli onko niin, että kaksi konetta on romutettu ja yksi myyty ulkomaille? Vai yksi romutettu ja kaksi myyty pois? Kuka osaisi antaa tähän asiaan vastauksen?Molemmat koneet on tuhottu . Tämä on kaaripyssyjen ja sarvikuonojen maa, valitettavasti.
- kiinostunut
Heikki kirjoitti:
Niitä koneita oli kolme kaiken kaikkiaan. Ei kaksi kuten ylläoleva kirjoittaja kertoo. Juuri tuota tässä ajoinkin takaa, että onko se kolmas kone tuolla ruotsissa. Mutta kuitenkin joka tapauksessa se Ruotissa oleva/ollut kone on Marion 7400 ilmeisesti kuten tuossa masinistien jutussa kerrotaan?
Marinoneita oli siis kolme Oulujoki ja Kemijoki Oy:n koneet. Siis kaksi kappaletta ja sitten myöhemmin Vesipekka Oy:n hankkima Marion. Tämä oli siis kolmas kone. Kaikki olivat 7400 koneita. Vesipekan Marionissa oli lyhyempi puomi kuin muissa. Jotkut alan miehet muistelevat, että Vesipekan kone olisi ollut kahta muuta konetta painavampi.
Vesipekan kone teki töitä muun muassa Paltamossa, Pahkakoskella ja Saimaalla. Saimaan kanavalla Marion myös tipahti kanavauomaan, kun maata sortui sen alta.
1960-luvun puolivälissä Vesipekan marion myytiin Pohjolan Voimalle, joka tarvitsi sitä Yli-Iissä Maalismaan voimalaitos työmaalla.
Kemijoki Oy:n Marion puolestaan myytiin kalkkikivilouhokselle Pohjois Carolinaan. Jenkit pyysivät kaupantekijäisiksi jonkun kokeneen henkilön kasaamaan konetta ja johtamaan sitä. Tämän urakan sai johtaakseen rovaniemeläinen Reino Iivarinen. Kone rahdattiin satamaan Turkuun josta se laivattiin Wilmingtoniin Pohjois-Carolinaan. Siellä Marion kasattiin kymmenen miehen voimin ja homma kesti kolme ja puoli kuukatta. Wilmingtonissa Marion kuorikuuden metrin maakerrosta pois louhittavan kalkkikiven päältä.
Marionin siirto Saimaan kanavalta Ii-joelle vaati 20000 miestyötuntia. Siirtoon tarvitiin 44 junanvaunua. Kokoaminen suoritettiin kahdessa vuorossa ja vuorossa oli jopa 50 miestä. Kokoaminen kesti kolme kuukautta.
Muhoksella olleen koneen myynti-ilmoitus on ollut kuulemma Kalevassa talvella 1986-1987. Silloin mukaan sai uusia varaosia 60 tonnia.
Eli onko niin, että kaksi konetta on romutettu ja yksi myyty ulkomaille? Vai yksi romutettu ja kaksi myyty pois? Kuka osaisi antaa tähän asiaan vastauksen?Tuo vesi-pekan historia kiinostaa kovasti,varsinkin alkuajat mistähän siitä saisi tietoa?
- kuskin poika
Hadzi kirjoitti:
Molemmat koneet on tuhottu . Tämä on kaaripyssyjen ja sarvikuonojen maa, valitettavasti.
vesipekan marioni tuli leppikoskelle kajaani oy osti koneen vesipekka sai koneen kun ruoppas leppikosken alakanavan sääli vain että jälki polvi ei ole ymmärtäny säilyttää näitä koneita niin näitä isoja marioneita kun pienempää marion 93 jossa oli catin v 12 diesel kolme niitäkin oli suomessa muut cammissin koneella yks kajaani yhtiöllä kaks muuta vanhenpaa myllykoski oy ne oli tehty kestämään
- Anonyymi
Heikki kirjoitti:
Niitä koneita oli kolme kaiken kaikkiaan. Ei kaksi kuten ylläoleva kirjoittaja kertoo. Juuri tuota tässä ajoinkin takaa, että onko se kolmas kone tuolla ruotsissa. Mutta kuitenkin joka tapauksessa se Ruotissa oleva/ollut kone on Marion 7400 ilmeisesti kuten tuossa masinistien jutussa kerrotaan?
Marinoneita oli siis kolme Oulujoki ja Kemijoki Oy:n koneet. Siis kaksi kappaletta ja sitten myöhemmin Vesipekka Oy:n hankkima Marion. Tämä oli siis kolmas kone. Kaikki olivat 7400 koneita. Vesipekan Marionissa oli lyhyempi puomi kuin muissa. Jotkut alan miehet muistelevat, että Vesipekan kone olisi ollut kahta muuta konetta painavampi.
Vesipekan kone teki töitä muun muassa Paltamossa, Pahkakoskella ja Saimaalla. Saimaan kanavalla Marion myös tipahti kanavauomaan, kun maata sortui sen alta.
1960-luvun puolivälissä Vesipekan marion myytiin Pohjolan Voimalle, joka tarvitsi sitä Yli-Iissä Maalismaan voimalaitos työmaalla.
Kemijoki Oy:n Marion puolestaan myytiin kalkkikivilouhokselle Pohjois Carolinaan. Jenkit pyysivät kaupantekijäisiksi jonkun kokeneen henkilön kasaamaan konetta ja johtamaan sitä. Tämän urakan sai johtaakseen rovaniemeläinen Reino Iivarinen. Kone rahdattiin satamaan Turkuun josta se laivattiin Wilmingtoniin Pohjois-Carolinaan. Siellä Marion kasattiin kymmenen miehen voimin ja homma kesti kolme ja puoli kuukatta. Wilmingtonissa Marion kuorikuuden metrin maakerrosta pois louhittavan kalkkikiven päältä.
Marionin siirto Saimaan kanavalta Ii-joelle vaati 20000 miestyötuntia. Siirtoon tarvitiin 44 junanvaunua. Kokoaminen suoritettiin kahdessa vuorossa ja vuorossa oli jopa 50 miestä. Kokoaminen kesti kolme kuukautta.
Muhoksella olleen koneen myynti-ilmoitus on ollut kuulemma Kalevassa talvella 1986-1987. Silloin mukaan sai uusia varaosia 60 tonnia.
Eli onko niin, että kaksi konetta on romutettu ja yksi myyty ulkomaille? Vai yksi romutettu ja kaksi myyty pois? Kuka osaisi antaa tähän asiaan vastauksen?2 romutettu. 1 myyty takas amerikkaan. Kaivanut melkein tähän päivään saakka kalkkikivikaivoksella Pohjois- Karoliinassa.
- Anonyymi
kuskin poika kirjoitti:
vesipekan marioni tuli leppikoskelle kajaani oy osti koneen vesipekka sai koneen kun ruoppas leppikosken alakanavan sääli vain että jälki polvi ei ole ymmärtäny säilyttää näitä koneita niin näitä isoja marioneita kun pienempää marion 93 jossa oli catin v 12 diesel kolme niitäkin oli suomessa muut cammissin koneella yks kajaani yhtiöllä kaks muuta vanhenpaa myllykoski oy ne oli tehty kestämään
Olen ajanut marion 93 ja marion 91.
- maallikko
Ilmeisesti kone oli iso?? olisi kiva tietää koneen paino koko ulottuvuus mottoritiedotkaan ei pahitteeksi kuin käynnistettiin oliko apumottori?? utelias ei millin tarkkaa tiedon tarvitse olla!!
- Topias
Tässäpä vähän tietoa Marionista:
Käyttövoimana oli sähkö, joka johdettiin 20 kV:n voimalinjasta käsivarrenpaksuisella kaapelilla koneessa olevaan 3000 kVA muuntajaan, joka puolestaan syötti tasavirtaa käyttäviä sähkömoottoreita.
Tiedot konetehosta vaihtelevat 550-700:n hevosvoimaan. Sähkömoottorit olivat Westinghousen valmistamia.
Kone oli miltei äänetön ulkopuolelta, mutta konetilassa ja ohjaamossa kerrotaan olleen melkoisesti melua.
Maalismaan ja Kierikin välillä koneelle kertyi työtunteja 18 000. Marionin työt loppuivat Raasakan yläkanavan valmistuttua 1972.
Epätietoisuus Kollajan-ja Siuruanaltaiden rakentamisesta jatkui 26 vuotta, jonka aikaa Marion 7400 odotteli mahdollisten töiden alkamista Raasakan voimalaitoksen läheisyydessä.
Yhdysvaltalainen yritys valmisti Marion 7400-mallia yhteensä 92 kappaletta vuosina 1940-1974. Yritys on yhä olemassa ja valmistaa samantyyppisiä kaivinkoneita edelleen.
Marion pilkottiin romuradaksi lin Raasakassa lokakuussa 1996, sillä Pohjolan voimalla ja tytäryhtiö Iijoen Voimalla ei ollut käyttöä koneelle 25 vuoteen. Marionia ei kannattanut kuljettaa pikkutyömaille, ja suuret urakat kuten Siuruan ja Kollajan tekoaltaat oli vuosien saatossa haudattu.
Konetta ei myöskään onnistuttu kauppaamaan ulkomaille kannattavasti. Iijoen Voima tarjosi kaivinkonetta lin kunnalle lahjaksi, mutta kunnanhallitus päätti ettei kunnalla ole varoja entistää ja pitää kunnossa kaivinkonetta nähtävyytenä vesistörakentamisesta. Marionin osat sulatettiin Tornion terästehtaalla.
lin kunta säilyttää Marionista kymmenen kuutiometrin vetoista kauhaa voimalaitosrakentamisen muistomerkkinä.
Kuvia kauhasta esimerkiksi täältä:
http://taimetsoi.fi/galleriat/muhos-kierikki-2005/kuva16.html
http://taimetsoi.fi/galleriat/muhos-kierikki-2005/kuva17.html
-- - löytyy
Tutkipa mitä tuolta linkkien takaa löytyy, niin tiedät enemmän.
- Lieto Lemminkäinen
Topias kirjoitti:
Tässäpä vähän tietoa Marionista:
Käyttövoimana oli sähkö, joka johdettiin 20 kV:n voimalinjasta käsivarrenpaksuisella kaapelilla koneessa olevaan 3000 kVA muuntajaan, joka puolestaan syötti tasavirtaa käyttäviä sähkömoottoreita.
Tiedot konetehosta vaihtelevat 550-700:n hevosvoimaan. Sähkömoottorit olivat Westinghousen valmistamia.
Kone oli miltei äänetön ulkopuolelta, mutta konetilassa ja ohjaamossa kerrotaan olleen melkoisesti melua.
Maalismaan ja Kierikin välillä koneelle kertyi työtunteja 18 000. Marionin työt loppuivat Raasakan yläkanavan valmistuttua 1972.
Epätietoisuus Kollajan-ja Siuruanaltaiden rakentamisesta jatkui 26 vuotta, jonka aikaa Marion 7400 odotteli mahdollisten töiden alkamista Raasakan voimalaitoksen läheisyydessä.
Yhdysvaltalainen yritys valmisti Marion 7400-mallia yhteensä 92 kappaletta vuosina 1940-1974. Yritys on yhä olemassa ja valmistaa samantyyppisiä kaivinkoneita edelleen.
Marion pilkottiin romuradaksi lin Raasakassa lokakuussa 1996, sillä Pohjolan voimalla ja tytäryhtiö Iijoen Voimalla ei ollut käyttöä koneelle 25 vuoteen. Marionia ei kannattanut kuljettaa pikkutyömaille, ja suuret urakat kuten Siuruan ja Kollajan tekoaltaat oli vuosien saatossa haudattu.
Konetta ei myöskään onnistuttu kauppaamaan ulkomaille kannattavasti. Iijoen Voima tarjosi kaivinkonetta lin kunnalle lahjaksi, mutta kunnanhallitus päätti ettei kunnalla ole varoja entistää ja pitää kunnossa kaivinkonetta nähtävyytenä vesistörakentamisesta. Marionin osat sulatettiin Tornion terästehtaalla.
lin kunta säilyttää Marionista kymmenen kuutiometrin vetoista kauhaa voimalaitosrakentamisen muistomerkkinä.
Kuvia kauhasta esimerkiksi täältä:
http://taimetsoi.fi/galleriat/muhos-kierikki-2005/kuva16.html
http://taimetsoi.fi/galleriat/muhos-kierikki-2005/kuva17.html
--Eipä johdettu sähköä Marioniin sähkölinjasta. Se kun tuotti koneillaan itse sähkön omiin generaattoreihinsa. (Katseli Saimaan kanavalla kaivajaa. K. Turkia.
- Anonyymi
Lieto Lemminkäinen kirjoitti:
Eipä johdettu sähköä Marioniin sähkölinjasta. Se kun tuotti koneillaan itse sähkön omiin generaattoreihinsa. (Katseli Saimaan kanavalla kaivajaa. K. Turkia.
Tervehdys!
Kylläpäs johdettiin sähkö kaapeleilla kaikkiin Suomen 3:een 7400-sarjan Marioniin.
Vaihtovirtageneraattori pyöritti tasavirtageneraattoreita, jotka taas pyörittivät nosto- ja vetomoottoreita!
Näin on! - Anonyymi
Lieto Lemminkäinen kirjoitti:
Eipä johdettu sähköä Marioniin sähkölinjasta. Se kun tuotti koneillaan itse sähkön omiin generaattoreihinsa. (Katseli Saimaan kanavalla kaivajaa. K. Turkia.
Oulujoella ollut Marion sai kåyttövoiman sähkölinjasta suoraan muuntajan kautta ja kone romutattin -80 luvun alkupuolella Sotkajärven alapuolella.
- TKH
Nykyinen työkaverini oli aikoinaan kaivamassa Saimaan kanavatyömaalla tuon Marionin apuna teräsmiehellä,kuvia oon nähnyt.Yritän laittaa niitä johonkin galleriaan...
- Topias
Netistä löytyy muutamia ennenjulkaisemattomia kuvia Iijoen Marionista "Raasakan Marista"
http://www.raportti24.com/marion/
jos ketä kiinnostaa...
-- - jos et ole nähnyt
Paljon samat tietäjät näyttää olevan asialla.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=4500000000000577&posting=22000000006828434#22000000006828434
Hyvää syksyä kaikille - TKH
Löytyy tästä galleriasta,kuvaaja työkaverini JV;
http://www.kuukuna.net/gallery/kuvia-ihmisilta-osa5?page=1- Heikki
Onkohan sinun työkaverilla lisää kuvia marionista? Tuossa oli yksi kuva isosta puskukoneesta ja miehen kasvot oli peitettynä. Miteiskelin vain, kun isoisä oli tuolla saimaan kanavalla puskukoneella töissä. Ajattelin, että jos sinun työkaverilla olisi lisää kuvia sieltä ja tiedä vaikka jos olisi isoisästä kuvia? Voin vaikka antaa sähköpostiosoitteen.
- TKH
Heikki kirjoitti:
Onkohan sinun työkaverilla lisää kuvia marionista? Tuossa oli yksi kuva isosta puskukoneesta ja miehen kasvot oli peitettynä. Miteiskelin vain, kun isoisä oli tuolla saimaan kanavalla puskukoneella töissä. Ajattelin, että jos sinun työkaverilla olisi lisää kuvia sieltä ja tiedä vaikka jos olisi isoisästä kuvia? Voin vaikka antaa sähköpostiosoitteen.
Lisää kuvia,ja se puskukonekuva on lokomon tehtailta otettu,lokomo myi niihin aikoihin erimerkkisiä maanrakennuskoneita omiensa lisäksi.
- telafriikki
TKH kirjoitti:
Lisää kuvia,ja se puskukonekuva on lokomon tehtailta otettu,lokomo myi niihin aikoihin erimerkkisiä maanrakennuskoneita omiensa lisäksi.
puskukoneista ja telakuormaajista? kiinnostais hirveesti ;) aiak harvalla on noin mahtava arkisto =)
- mixsu
www.pienoismetalli.com
Kyseisillä sivuilla on lima 2400B :sta 1/12 pienoismalli kokonaan raudasta tehty ja toimii niin ku oikea(sähköllä):).....tai ei ihan vielä hieman kesken sähköjen asennus:)
Tämä kone painaa luonnossa n.240 tonnia. Pienoismalli
painaa yli 100kiloa
Tähän pienoismalliin upposi yli 80 kuulalaakeria toimiakseen.100% mustaa rautaa !
Rakenteilla on caterpillarin 793c louhosauton malli
samalla mittasuhteella.Kertokaahan mielipiteitä kyseisistä malleista? Onko aiva syvältä?- Heikki
Hienon näköinen on tuo pienoismalli. Kävittekö paikan päällä katsomassa konetta ja kuvasitte vai mistä saitte tarkat tiedot? Tiedätkö kenen omistuksessa tuo Lima 2400 kone nykyään on ja missäpäin Suomea. Kerran olen koneen nähnyt vuonna 1996 ja hieno oli. Missä tuo pienoismalli olisi mahdollista nähdä?
- mixsu
Heikki kirjoitti:
Hienon näköinen on tuo pienoismalli. Kävittekö paikan päällä katsomassa konetta ja kuvasitte vai mistä saitte tarkat tiedot? Tiedätkö kenen omistuksessa tuo Lima 2400 kone nykyään on ja missäpäin Suomea. Kerran olen koneen nähnyt vuonna 1996 ja hieno oli. Missä tuo pienoismalli olisi mahdollista nähdä?
Pienoismalli on pohjanmaalla jurvassa.Joskus kuvasin
koneen ajessa kyseistä konetta.Konetta ei ny niin millin tarkkuudella ole tehty mutta äärimitat ja siitä sit vaan suhteutettu loput.
Tämä lima seisoo tällä hetkellä porvoon sondbyyssä.
Omistaja Korpi Jukka OY.Samanlaisia koneita on suomessa muistaakseni kolme,tämä mistä kerroin ja YIT:llä on yks ja terramarella.Terramare on myiny koneen hiljattain ja se kone on tällä hetkellä tornion satamassa. - Muhoksella
mixsu kirjoitti:
Pienoismalli on pohjanmaalla jurvassa.Joskus kuvasin
koneen ajessa kyseistä konetta.Konetta ei ny niin millin tarkkuudella ole tehty mutta äärimitat ja siitä sit vaan suhteutettu loput.
Tämä lima seisoo tällä hetkellä porvoon sondbyyssä.
Omistaja Korpi Jukka OY.Samanlaisia koneita on suomessa muistaakseni kolme,tämä mistä kerroin ja YIT:llä on yks ja terramarella.Terramare on myiny koneen hiljattain ja se kone on tällä hetkellä tornion satamassa.Minä poikkesin Muhoksella katselemassa konetta
joskus , se oli vandaalien rökittämänä hieman
puutteellinen , puomistoa ei oltu saatu hajalleen
eikä laahakauhaa , olisin ajanut volvoni kauhaan
kuvattavaksi mutta ei ollut sahaa eikä kirvestä
että eteen kasvaneet puut olisin katkonut .
Konehan siirtyi sellaisten pontoonien tapaisten
kalossien avulla ja kääntökehä laskeutui aina
maahan . Koneeseen johdettiin todella paksulla
kaapelilla virta käyttövoimaksi .. Sille myös
tasattiin tasainen alusta penkereelle mistä
kone toimi. - töissä tuolla
mixsu kirjoitti:
Pienoismalli on pohjanmaalla jurvassa.Joskus kuvasin
koneen ajessa kyseistä konetta.Konetta ei ny niin millin tarkkuudella ole tehty mutta äärimitat ja siitä sit vaan suhteutettu loput.
Tämä lima seisoo tällä hetkellä porvoon sondbyyssä.
Omistaja Korpi Jukka OY.Samanlaisia koneita on suomessa muistaakseni kolme,tämä mistä kerroin ja YIT:llä on yks ja terramarella.Terramare on myiny koneen hiljattain ja se kone on tällä hetkellä tornion satamassa.terramaren lima on RAAHESSA ei toiminnassa.
- marionkin
töissä tuolla kirjoitti:
terramaren lima on RAAHESSA ei toiminnassa.
Hienoja kaappeja kerrassaan
- ggggggggggggh
marionkin kirjoitti:
Hienoja kaappeja kerrassaan
http://www.kantapuu.fi/imageinfo.phtml?id=42893&view=lres&prms=s_start=0&s_fulltext=joensuu&s_adv[0]=&s_adv[1]=&s_adv[2]=&s_advfrom[0]=1&s_advfrom[1]=1&s_advfrom[2]=1&s_org=0&s_viewmode=2&s_class=1&s_advs=3
- Anonyymi
töissä tuolla kirjoitti:
terramaren lima on RAAHESSA ei toiminnassa.
Niin on. Moottori kuulemma jumissa. Olin kasaamassa konette kun tuli uutena Amerikasta Pomarkkuun. Yksi insinööri tuli mukana opstamaan koneen kasauksessa. Me annettin insinöörille nimi etunimen mukaan. Äkkiä en muista mikänimi annetti. Konette kasattii noin 2 viikkoa. Kun lähti menemään pellon yli Pomarkun joelle kaivamaan. muistaaksen Harjankoski joka kaivettii ensin joella. Niin kone painui peltoon kiinni. Tehtiin motapäivää töitä että kone saatiin irti ja joelle. Kuskit olivat Pentti Lindhom, Veikko Kaukoranta. Kauko Kiiski. Ehkä aluksi oli vain 3 kuskia. Myöhemmin 4, eli jatkuva kolmivuorotyö, pyhätkin.
- SAMI VAARI
EN TIEDÄ ASIASTA
- Jyrämane
tuntu pohjoisen voimalaitostyömailla luoneen hyvissä olosuhteissa 15000 m3ktr vuorokaudessa.Ja maa ei ollut jääny koneen viereen kun puomia oli ollut tuollaiset toistasataa metriä. Tuntuu vaan ihmeeliseltä että miten kuskit oli vetäny 100 metriä pitkiä kanavanluiskia kertavedolla yön pimeydessä ja räntäsateissa sen ajan valonheittimillä.
- De Soto.
Jyrämane kirjoitti:
tuntu pohjoisen voimalaitostyömailla luoneen hyvissä olosuhteissa 15000 m3ktr vuorokaudessa.Ja maa ei ollut jääny koneen viereen kun puomia oli ollut tuollaiset toistasataa metriä. Tuntuu vaan ihmeeliseltä että miten kuskit oli vetäny 100 metriä pitkiä kanavanluiskia kertavedolla yön pimeydessä ja räntäsateissa sen ajan valonheittimillä.
Turkulaiset konekuskit.Onks HAIHAMMAS vielä hengissä.Kaivo reikiä maahan ja teki markkinoilla krääsäkauppaa.Olen vaan utelias kasettikuski.
- Raimo.A
Olin siirtämässä Marionia, Vanttauskoskelta keskiruotsiin Backe nimiselle paikkakunnalle, Asuimme Backessa, Fjällsjögården nimisessä hotellissa. Kävin heinäkuussa 2012 katsastamassa ko. paikkakunnan. Hotellia en löytänyt koska se oli paikallisten mukaan palanut 1993 hirvipeijaisten jälkeen.
- Anonyymi
Oli Kemijoki Oy:kone. Ruotsista myyty takaisin Amerikkaan. Kaivanut kalkkikivikaivoksella ihan viimevuosina.
- Marion 7400 Walking
Marionin kävelyä videolla:
http://www.youtube.com/watch?v=ot1EB9AdoWw - Kemijoen Marion
Hieno foorumi laahakaivinkoneaiheesta
http://www.kaivinkoneet.com/forum/viewtopic.php?f=33&t=312&start=30
http://www.kaivinkoneet.com/forum/viewforum.php?f=33&sid=58c1944740de90cabbb4a2ae1831a734
Kemijoen Marion
http://keskustelu.suomi24.fi/node/1529676
Tässä satellittikuva jossa Kemijoen Marion työskentelee nykyään:
http://maps.google.com/?ie=UTF8&t=h&om=1&ll=34.366345,-77.841938&spn=0.000987,0.00143&z=19
Tuossahan se taitaa olla, on meinaa liikkunut sitten viime näkemän:
https://maps.google.com/?ll=34.368896,-77.831016&spn=0.000625,0.000862&t=h&om=1&z=20 siinäpä on suomessa ollut marion 7400 http://www.youtube.com/watch?v=NQuMjxQZ6i8
- Marion7400
Ei taida olla. Filmin alussa ehkä, muuten liian tuoretta kuvaa. Kemijoen Marion vuokrattiin ruotsiin 1975 ja se tuli takaisin sieltä 1979. Kone on ollut osina Rovaniemen maalaiskunnassa Petäjäskosken voimalaitoksen varikolla on näkynyt 4-tiellekin pari vuotta 79-80. Kone myytiin amerikkaan ja se lähti turun satamasta 1.1.1981.
2013 ilmestyneestä Pyörteistä voimaa -kirjassa on varma tieto, että Kemijoen Marion on vielä 2012 ollut töissä pohjois-carolinassa Castle Haynesin kaivoksella. Koneen puomia on jatkettu 90 metriseksi ja tarkoitus pitää käytössä kaivoksen loppuun saakka 3-4 vuotta eli nyt todennäköisesti jo romutettu.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sairaammaksi menee: Musk alkaa sensuroida Zelenskyin viestintää X:ssä
IL: Musk puuttuu Zelenskyin viestintään – X:ään tulossa muutoksia "Elon Musk sanoo korjaavansa X:n, jotta käyttäjät voi3182923Mihin sinussa haluan koskea
Tilanne, että pääsisin tutustumaan eri kohtiin sinussa, mitä haluaisin kokeilla. Käsiin haluaisin tutustua, hieroa niitä562655- 1201712
- 1181440
Toisen ihmisen sydämellä
leikkiminen on äärettömän moraalitonta. Antaa turhiaa toiveita ja sitten olla kuin mitään ei olisi tapahtunut. Kuinka vo1461390Oho! Toivo Sukari paljastaa erikoisista iltatoimista Nadja-vaimon kanssa: "Hän aina putsaa mun..."
Oho! Onpa iltatoimet tällä pariskunnalla. Toivo Sukari ja Nadja Sukari menivät naimisiin v. 2019. Lue lisää: https://301293PAM:in mainos, älä mene tänään ruokakauppaan
kannatan kovasti kaupan työntekijöille lisää liksa. MUTTA lakossa on huonoa, nyt kauppiaat näkevät kuinka vähällä henki1491238- 691090
- 741089
- 701030