Hei! Haluaisin kuulla kokemuksia norjalaisista metsäkissoista. Olen ihastunut tähän rotuun ja ajatellut hankkia sellaisen. Onko järkevää ostaa puhdas norjalainen ihan vaan lemmikiksi? Jostain olen lukenut että norski pärjää ihan ainoanakin kissana, pitääkö paikkansa? Olen kiitollinen, jos joku vaivautuisi vastaamaan =)
Norski
9
377
Vastaukset
kun en omista norskia vaan ihan tavallisen maatiaskissan!Luulisin,että tämä on vähän niin kuin yksilö kysymys.joku kissa pärjää yksin toinen ei..
- minä
Norjalaisia metsäkissoja ovat ainoastaan rekisteröidyt kissat, joten siis paperillinen täytyy olla vaikka lemmikkiä hakisi. Tiedän joitan mettiksiä jotka ovat yksin ja olen myynyt joitan pentuja ainoiksi kissoiksi. Kuitenkin suositeltavaa on että sillä olisi kaveri.
- nfo
Itselläni on "norjanmies" ja aivan ihastuttava herrasmies onkin. Iso ja rauhallinen, hieman leikkisä kun sille päälle sattuu. Ei ole kokemusta kuin tästä yhdestä miehestä, joten ei osaa oikeen luonteen ominaisuuksia sanoa, tai onko niitä. Kaikki kisut on aina yksilöitä, kahta samanlaista ei ole tullut vastaan missään rodussa, maatiaisissakaan ;)
Mies on nyt jo 12 vuotias, mutta terve vielä (kopkop). Kaverina on pyörinyt burmalainen pentu, täyttää jo 1,5 vuotta. Aiemmin oli persialainen kaverina ja sopi senkin kans hyvin yhteen.- Metsäkisu
Tyttökisuni on 3½-vuotias ja aivan ihana. Vaikka ei tykkää olla kovasti sylissä niin on erittäin seurallinen. Aina mukana kaikissa touhuissa. Toivottaa kaikki vieraat tervetulleiksi puskemalla tai tulemalla pöydälle kerjäämään rapsutusta. Tämä on jo kolmas norjalainen joka meillä on. Esimmäinen oli puhdasrotuinen muut ovat vain puoliksi, mutta norjalaisen näköisiä. Siitä pidän, kun vaikka on pitkä turkki niin ei takkuunnu. Johtuu pehmeästä aluskarvasta ja karkeasta päälykarvasta. Ovaat erittäin hyviä tarkkoja kiipeilijöitä. Karvanlähdön aikaan karvat lähtevät tupsuina ja on kelppo kammata irtokarvat pois. Kuniita kissoja ja varsinkin urokset ovat isokokoisia. Suosittelen.
- Irene
Metsäkisu kirjoitti:
Tyttökisuni on 3½-vuotias ja aivan ihana. Vaikka ei tykkää olla kovasti sylissä niin on erittäin seurallinen. Aina mukana kaikissa touhuissa. Toivottaa kaikki vieraat tervetulleiksi puskemalla tai tulemalla pöydälle kerjäämään rapsutusta. Tämä on jo kolmas norjalainen joka meillä on. Esimmäinen oli puhdasrotuinen muut ovat vain puoliksi, mutta norjalaisen näköisiä. Siitä pidän, kun vaikka on pitkä turkki niin ei takkuunnu. Johtuu pehmeästä aluskarvasta ja karkeasta päälykarvasta. Ovaat erittäin hyviä tarkkoja kiipeilijöitä. Karvanlähdön aikaan karvat lähtevät tupsuina ja on kelppo kammata irtokarvat pois. Kuniita kissoja ja varsinkin urokset ovat isokokoisia. Suosittelen.
mielipiteestä =) Onko sinulla siis vain yksi kissa, viihtyykö myös yksikseen? Onko leikkisä vielä 3 1/2 vuotiaana? Ovat kuulemma kovia kiipeilemään, minkälaisia kiipeilymahdollisuuksia sinulla on kissalle? Minulla on kiikarissa norskityttö, kerrostalokaksioon ainoaksi kissaksi. Kiva olisi kuulla lisää mielipiteitä!
- Jenni
Irene kirjoitti:
mielipiteestä =) Onko sinulla siis vain yksi kissa, viihtyykö myös yksikseen? Onko leikkisä vielä 3 1/2 vuotiaana? Ovat kuulemma kovia kiipeilemään, minkälaisia kiipeilymahdollisuuksia sinulla on kissalle? Minulla on kiikarissa norskityttö, kerrostalokaksioon ainoaksi kissaksi. Kiva olisi kuulla lisää mielipiteitä!
Mun eka kissa jouduttiin lopettemaan, kun siitä tuli vihainen. Kukaan ei ssanut koskea siihen muut kuin minä. Sitten kun se alkoi sähistä mullekin se lopetettiin. Kerkes tekemään kuitenkin pentuja ja yksi niistä jäi meille. Asuin sillon maalla ja se oli usein ulkona. Valitettavasti jäi eräänä lauantaina auton alle. Olin useita vuosia ilman kissa kunnes ihastuin meidän nykyiseen kattiin. Se viihtyy aivan hyvin yksikseen. Vaatii aika paljon rapsutusta ja huomiota. Leikattiin vasta elokuussa. On edelleen kovin leikkisä. Usein tullessani koti on sukkia haettu pyykkikorista ja tuotu oven eteen. Niillä on ilmeiasesti leikitty. On mestarikippeilijä ja hyvä tasapaino. Mitään isompaa kiipeilypuuta meillä ei ole. Kirjahylly ym. korkeat paikat on meillä riittänyt. Mun kisu on paljon parvekkeella josta kuikuilee maailman menoa. Asun 2-kerroksessa kaksiossa. Parvekkeen vieressä on rappuun menevä katos joten meidän neidillä on oma terassi josta se yrittää tassullaan huitaista ohikulkijoita. Aluksi tippui/hyppäsi muutaman kerra mutta nyt ei ole koko kesänä tippunut. Meillä on ollut naapurin kissa hoidossa heidän lomien aaikana ja olen huomannut, että olisi kuitenkin kissalle parempi ottaa kaveri. Olisi seuraa ja virikettä riittävästi. Tulee toimeen hyvin myös lasten kanssa.
- kasvattaja
Metsäkisu kirjoitti:
Tyttökisuni on 3½-vuotias ja aivan ihana. Vaikka ei tykkää olla kovasti sylissä niin on erittäin seurallinen. Aina mukana kaikissa touhuissa. Toivottaa kaikki vieraat tervetulleiksi puskemalla tai tulemalla pöydälle kerjäämään rapsutusta. Tämä on jo kolmas norjalainen joka meillä on. Esimmäinen oli puhdasrotuinen muut ovat vain puoliksi, mutta norjalaisen näköisiä. Siitä pidän, kun vaikka on pitkä turkki niin ei takkuunnu. Johtuu pehmeästä aluskarvasta ja karkeasta päälykarvasta. Ovaat erittäin hyviä tarkkoja kiipeilijöitä. Karvanlähdön aikaan karvat lähtevät tupsuina ja on kelppo kammata irtokarvat pois. Kuniita kissoja ja varsinkin urokset ovat isokokoisia. Suosittelen.
Itse asiassa joidenkin mettisten turkit takkuuntuu, on pitkälle väristä kiinni, mitä hienompi ja silkkisempi sitä helpommin tulee takkuja. Kiipeileminen on tosi yksilöllistä. Eivät ole kyllä mitään super hyviä kiipeilyssään tippuvat milloin mistäkin kiipeilypuusta. Itseltä löytyy yksilöitä jotka eivät hyppäää edes pyödälle ja sitten niitä jotka ponnaavat maasta suoraan parin metrin korkeuteen.
Kas kun en ole koskaan huomannut karvojen lähtevän tuppoina vaan kyllä meillä lähtee ihan niinkuin muistakin puolipitkäkarvoista. Mettiksiä(puhdasrotuisia siis) mulla on ollut kohta 15 vuotta. Ja siinä ajassa on kyllä ehtinyt huomaamaan ettei niillä ole luonteessa samankaltaisuuksia, osa on tietynlaisia ja osa taas ei. Ovat ihan omia yksilöitä jokainen, tälläkin hetkellä kotona pyörii kuusi mettistä. Osa puhuu, osa leikkii, osa nukkuu sylissä yms. ulkoisestihan niiden pitäisi olla suurinpiirtein samanlaisia (sukulinjoissa on joitain eroja mutta pääsääntöisesti) jos kyseessä on metsäkissa eli rekisteröity yksilö. - Jenni
kasvattaja kirjoitti:
Itse asiassa joidenkin mettisten turkit takkuuntuu, on pitkälle väristä kiinni, mitä hienompi ja silkkisempi sitä helpommin tulee takkuja. Kiipeileminen on tosi yksilöllistä. Eivät ole kyllä mitään super hyviä kiipeilyssään tippuvat milloin mistäkin kiipeilypuusta. Itseltä löytyy yksilöitä jotka eivät hyppäää edes pyödälle ja sitten niitä jotka ponnaavat maasta suoraan parin metrin korkeuteen.
Kas kun en ole koskaan huomannut karvojen lähtevän tuppoina vaan kyllä meillä lähtee ihan niinkuin muistakin puolipitkäkarvoista. Mettiksiä(puhdasrotuisia siis) mulla on ollut kohta 15 vuotta. Ja siinä ajassa on kyllä ehtinyt huomaamaan ettei niillä ole luonteessa samankaltaisuuksia, osa on tietynlaisia ja osa taas ei. Ovat ihan omia yksilöitä jokainen, tälläkin hetkellä kotona pyörii kuusi mettistä. Osa puhuu, osa leikkii, osa nukkuu sylissä yms. ulkoisestihan niiden pitäisi olla suurinpiirtein samanlaisia (sukulinjoissa on joitain eroja mutta pääsääntöisesti) jos kyseessä on metsäkissa eli rekisteröity yksilö.Niin... olen täällä kirjoittanut vain omia kokemuksiani ja mielipiteitäni. En siis ole kasvataja ja olen kyllä kaikille kertonut kissani olevan metsäkissa, mutta vain puoliksi eli en ole koskaan puhdasrotuiseksi väittänytkään. Minulla ei ole mikään näyttelykissa, vain ja ainoastaan minun ja poikani rakkaaksi lemmikiksi otettu.
- killikilli
olet valinnut aivan mahtavan rodun. jokohan mahdl.olet saanut itsellesi sydänten valloittajan?:)itselläni on aivan ihana nättely tasoinen norski poika ja toinen tulossa:). yleensä norskit ovat erittäin ihmisläheisiä, meillä on joka paikassa mukana. kyllä norskille toivoisin itse ainakin kaveria, koska tekemistä pitää löytyä, kova leikkimään ja touhuamaan kaikkea.kun on kaveri mukana, niin ei tarvitse itse olla koko ajan leikittämässä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1101104
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82824Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede18649Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat265626- 77598
- 104574
- 54547
- 26522
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.49513- 47437