Kuu näyttää niin hassulta

Satu

Valtavan suuri kuu katseli taivaalta illalla palatessani kylästä. - Ihmettelin, elämmekö parhaillaan anomalistista kuukautta ? Kuu kiertäessään maata likkunee nyt perigeumista perigeumiin?

9

633

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Iili

En tunne planetologiaa, en tähtitiedettä enkä kiertoratamekaniikkaa. Eikö kuu käykään perigeumissa joka kuukausi? Minä ole aina luullut niin.

• Muija

en pysty sanomaan mitään kuusta ja tähdistä, mutta kuutamo on mielestäni jotenkin salaperäinen ja taianomainen.
        Kuutamon valaisema maisema on lumoava.
        Onkohan totta, että täysikuulla mielenterveydeltään epävakaat ihmiset käyttäytyvät täysikuun aikana omituisesti, eivät nuku kunnolla jne?

• Satu

että tuli mieleen tuo Maata lähin Kuun radan piste, perigeum. Olisiko Kuu ollut nyt siinä?

Syksyllä, kun puut ovat vielä vihreitä ja lehteviä, on suuri kuu kauneimmillaan varsinkin järvellä liikkuessa.

Silloin nämä ekaluokkalaisesta lähtien kiinnostaneet asiat tulevat mieleen, vaikka en niitä ymmärräkän.

• Iili
        Satu kirjoitti:

että tuli mieleen tuo Maata lähin Kuun radan piste, perigeum. Olisiko Kuu ollut nyt siinä?

Syksyllä, kun puut ovat vielä vihreitä ja lehteviä, on suuri kuu kauneimmillaan varsinkin järvellä liikkuessa.

Silloin nämä ekaluokkalaisesta lähtien kiinnostaneet asiat tulevat mieleen, vaikka en niitä ymmärräkän.

Mistä johtunee, että matalalla paistava kuu on niin suuri? Ja niin kaunis. Ja niin keltainen. - Siitä on monta teoriaa.

Perigeum-sana on minulle tuttu vain koulusta. Kiinnostuin tuosta anomalistisesta kuukaudesta katsomalla Wikipediasta. Sieltä löytyi hieno kuu-sivu

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kuu

• Satu
        Iili kirjoitti:

Mistä johtunee, että matalalla paistava kuu on niin suuri? Ja niin kaunis. Ja niin keltainen. - Siitä on monta teoriaa.

Perigeum-sana on minulle tuttu vain koulusta. Kiinnostuin tuosta anomalistisesta kuukaudesta katsomalla Wikipediasta. Sieltä löytyi hieno kuu-sivu

ihan hyvä vinkki, kiitos, Iili.
        Niitä nimiä katsellessani en löytänyt kaikkia ennestään muistamiani: Hiljaisuuden meri, Tyrskyjen lahti, Sateiden meri, jne...Kun tiedettiin, ettei siellä vettä ole, nimet jäivät mieleen sitäkin ihmeellisempinä.

• vaari
        Iili kirjoitti:

Matalalla olevan kuun suuruus selittyy vertauskohdista. Puut talot jne. Kun kuu on ylhäällä ei ole mihin verrata ja niinpä aivosi vetäisevät sen noin 400 000 km lähemmäksi - pieneksi pläntiksi nenäsi edessä...

• Iili
        vaari kirjoitti:

Matalalla olevan kuun suuruus selittyy vertauskohdista. Puut talot jne. Kun kuu on ylhäällä ei ole mihin verrata ja niinpä aivosi vetäisevät sen noin 400 000 km lähemmäksi - pieneksi pläntiksi nenäsi edessä...

Tuo on myös minun suosikkiteoriani. Toiset taas sanovat ilmakehän taiton vaikuttavan näköharhaan. Jokin muukin teoria vielä on, mutta en nyt muista.

• Satu

Tätä luonnon personifioimista kai tämäkin. Kuu "katselee" meitä samoin kuin lapsuudessa, toivomme sen mieluummin olevan perigeumissa kuin apogeumissa.

Samoin toivoisimme kai synnyinpaikkammekin olevan, lähellä, tavoitettavissa. Se ei vain meille "siirtolaisille" (opiskelun ja työn perässä siirtymään joutuneille) ole mahdollista.

Onpa kuitenkin kuu, ovat tähdet ja aurinko. Ne ainakin ovat samat kuin lapsena.

• kuuta rakastava

Elokuinen kuu on aina ollut mielestäni kaunein, lämmin, pehmeä ja kertakaikkiaan ystävällisen näköinenkin.
      Lokakuun kuu näyttää silmissäni olevan aina kauimpana, kylmän tavoittamattomissa.

Vai muistotko minua nyt huijaavat?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      88
      1737
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      85
      1242
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1123
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      71
      937
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      102
      884
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      828
    7. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      732
    8. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      731
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      47
      671
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      663
    Aihe