Männyn kasvattaminen siemenestä

joukahainen

Tarkoituksenani on kasvattaa mänty(jä) keräämällä itse siemenet männyn kävyistä. Olen lukenut, että kävyt pitäisi kerätä loka-marraskuussa(ilmeisesti tähän mennessä käpyjen kehitys on jo talven ajaksi pysähtynyt), ja siemenet karistettaisiin niistä tammikuussa, jonka jälkeen siemenet pitäisi varastoida tiiviisti valolta suojaan esimerkiksi jääkaappiin tai muuhun viileään paikkaan. Itse kylvö tapahtuisi huhti-toukokuussa.

Kysymykseni koskee lähinnä käpyjen ja siementen säilytystä. Kun kävyt kerätään alkutalvesta, kuinka niitä pitää säilyttää tammikuuhun asti, jolloin siemenet karistetaan? Onko aivan sama, karistaako siemenet heti ja säilyttää niitä kylmässä loka-marraskuusta huhtikuuhun? Eikö tässä tapauksessa ole sama, kerääkö kävyt vasta keväällä puista ennen kelien lämpenemistä? Olisi mielenkiintoista kuulla muiden kokemuksia siementen säilyttämisestä ja istuttamisesta.

6

8576

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • motokuski

moi
      ei niitä ennen helmikuta kannata etsiä , viimetalvenakin vasta loppuhangilla kerättiin käpyjä..ei niitä tarvi pimeässä kylmässä säilyttää..
      keväällä vasta luontokin kylväää ku aurinko lämmittää kävyt sitten aukeavat ja siemeniä lentelee ja kulkeutuu lumihangen päällä pitkällekkin tuulen mukana..
      jos kylvät niitä itse niin joko äestettyyn tai kuokittuun niin noin hyppysellinen laikkuunsa niitä sieemeniä..

• Chester1

Itse keräsin käpyjä vielä huhtikuussa vaikka olivat jo osa auenneet.Sitten aurinkoon pressun päälle tuulettomaan paikkaan ja välillä haravalla pöyhii kasaa. Kävyt pois ja siemenet talteen.
      Suurimmat roskat voi siivota mutta roskat ei haittaa kun sekoitat siement sahanpuruun. Helpottaa käsin kylvöä ja näet mihin laikkuun jo tuli paiskittua. Hienosti ovat lähteneet.Tosin oli sekoitussuhde turhan ronski kun laikuissa on on taimia parhaimmillaan liikaakin.

Jos tarkoituksesi on kasvattaa taimia purkeissa en osaa neuvoa,mutta itse ajattelin käydä kylvö palstalta nyppimässä taimia kasvattaa ne purkissa isommiksi ja siirtää toiselle palstalle.Se onko se taloudellisesti mielekästä ajan hukkaan nähden onkin eri asia.Mutta harratus mikä harrastus.

• Kauanko ne säilyvät pullossa.

• Anonyymi

20 vuotta tiiviissä valottomassa purkissa, viileässä, kaikki siemenet ei idä vaan pieni osa muutenkin.

• Anonyymi

Siemennesteestä mänty. Onnea matkaan. Lapsikin olisi helpompi.

• Anonyymi

Koulupoikana keräilin käpyjä helmikuun lopulla. Sitten kiikutin säkin mhy:lle. Saaduilla rahoilla ostin kengät. Se oli sitä aikaa, lapsityövoimaa. Oli muuten mukavaa hommaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      1
      2671
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      151
      1228
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1125
    4. Mitä toivot

ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      127
      998
    5. Hyvää huomenta 18. luukku

Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      964
    6. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      206
      939
    7. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      13
      855
    8. Olet sä silti

Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      845
    9. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      297
      845
    10. Haluaisin vain varmistua

Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      39
      822
    Aihe