Pitääkö sanoa kanttarelli vai kantarelli.
Minä olen ihan ymmällä. Pitäis tehdä esitelmä
kanta....eikun kanttarellista.
Pitääkö sanoa kanttarelli
27
1244
Vastaukset
- Kakku
on se virallinen muoto.
- Keltavahvero
http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/sienet/6.html
keltavahverokin vois olla käypä tässä yhteydessä- Setä
Suomenkielihän pitäisi kirjoittaa kuten lausutaan eli sen mukaan oikeastaan olisi oikea muoto juuri kanttarelli
- Kakku
Setä kirjoitti:
Suomenkielihän pitäisi kirjoittaa kuten lausutaan eli sen mukaan oikeastaan olisi oikea muoto juuri kanttarelli
noinkaan ole.
- sanoihin
Setä kirjoitti:
minä käyttäisin kiertoilmausta keltainen torven mallinen sieni.
- Jermu
Kakku kirjoitti:
noinkaan ole.
ja sitten sillä vois olla sienet sormissa kasvamassa, kun se on liian paljon koneen ääressä.
Mitäs sanot Kaakkelsi tähän versio-häkkyrään? - Kakku
Jermu kirjoitti:
ja sitten sillä vois olla sienet sormissa kasvamassa, kun se on liian paljon koneen ääressä.
Mitäs sanot Kaakkelsi tähän versio-häkkyrään?Morjes! :0) Sun keltavakkaris... :0)))
- Kakku
Kakku kirjoitti:
Morjes! :0) Sun keltavakkaris... :0)))
Jäi nuo kysymysmerkit tuohon vahingossa otsikoksi. Eivät tarkoita että olisin ulalla. Niin, homesieniäkö tarkoitit? Vaan eikös ne kasva paremminkin siellä istumalihaksistossa? Sormethan pelaa koko ajan sellaisella; ei niihin sieniä ehdi kasvaa. Mutta persuus homehtuu penkissä paikallaan.
- Setä
Kakku kirjoitti:
noinkaan ole.
Ainakin Vilkunan mukaan,itse sekä sanon että kirjoitan kanttarelli
- Artisokka
Se on lainasana, ja muissa kielissä se kirjoitetaan yhdellä t:llä. Kahdella t:llä lausuttuna (tai kirjoitettuna) se on svetisismiä, koska ruotsissa kantarell-sanan t äännetään kahdennettuna, vaikka se kirjoitetaan yhdellä t:llä. (Kuitenkin esim. FinnPlace-nettisanakairja tuntee vain kanttarellin, eikä lainkaan kantarellia.)
Jos kokeilet Wordin spelleriä, niin sekin ehdottaa kanttarellin tilalle kantarellia.
Tuskin lienee kysymys mistään isosta virheestä. Suomeksi se on keltavahvero. - koltis
Saatanan svamppi.
- Marion.T
Kantarelli eli keltavahvero ruotsiksi kantarell hmm...latinaksi en muista....
Kauttaaltaan keltainen ja koivun seuralainen...se siitä KANTARELLISTA eikä mistään saatanan svampista:(((
Eikö muka sienet kelpaa, niistähän saa vallan mainiota ruokaa, ja vielä ilmaista kun itse poimii...
Syö sinä vain kantarelli ja ole onnellinen :DDDD - koltis
Marion.T kirjoitti:
Kantarelli eli keltavahvero ruotsiksi kantarell hmm...latinaksi en muista....
Kauttaaltaan keltainen ja koivun seuralainen...se siitä KANTARELLISTA eikä mistään saatanan svampista:(((
Eikö muka sienet kelpaa, niistähän saa vallan mainiota ruokaa, ja vielä ilmaista kun itse poimii...
Syö sinä vain kantarelli ja ole onnellinen :DDDDMopsin kanssa, njamm.
- Marion.T
koltis kirjoitti:
Mopsin kanssa, njamm.
se on karvas ja pahanmakuinen...
Jokos olet sen ostanut, toivottavasti et ainakaan syöntitarkoituksessa:(( - koltis
Marion.T kirjoitti:
se on karvas ja pahanmakuinen...
Jokos olet sen ostanut, toivottavasti et ainakaan syöntitarkoituksessa:((Ole vielä ostanut. Jäikös sinulta Prisma väliin. Oli taas tosi mielenkiintoinen.
- Marion.T
koltis kirjoitti:
Ole vielä ostanut. Jäikös sinulta Prisma väliin. Oli taas tosi mielenkiintoinen.
olin kerrankin oikein kunnon ruuanlaitossa, ja samalla vilkuilin tänne koneelle, enkä edes muistanut että eilen oli maanantai:((
Huomasin vasta sitten kun Pelinaiset alkoivat, että hitsi nythän olis tullut telkkarista muutakin katsottavaa...
Taitaa alkaa dementia vaivaamaan - vanhuus ei tule yksin:((
Ehkäpä sitten taas ensi maanantaina..mutta lihapullat ja muusi, sekä oikein monipuolinen feta-salaatti onnistuivat kyllä ihan hyvin. :DD
Ihmeen hyvää muusia sai jo näistä alkusyksynkin perunoista ....
Niin ja sitten tein vielä puolukkavispipuuron, ai että oli namia..... - Setä
Marion.T kirjoitti:
olin kerrankin oikein kunnon ruuanlaitossa, ja samalla vilkuilin tänne koneelle, enkä edes muistanut että eilen oli maanantai:((
Huomasin vasta sitten kun Pelinaiset alkoivat, että hitsi nythän olis tullut telkkarista muutakin katsottavaa...
Ehkäpä sitten taas ensi maanantaina..mutta lihapullat ja muusi, sekä oikein monipuolinen feta-salaatti onnistuivat kyllä ihan hyvin. :DD
Niin ja sitten tein vielä puolukkavispipuuron, ai että oli namia.....Tuli lapsuusmuistot mieleen,meillä aina isä istui suuren kattilan kanssa ulkoeteisessä vispaamassa
- Taatto
Marion.T kirjoitti:
Niin ja sitten tein vielä puolukkavispipuuron, ai että oli namia.....Siitä on jo aikaa. Meillä kun tuo puolisko on niin ruokarajoitteinen, että ei kuollutta lihaa suuhunsa pane, eli enemmän tuota vihannespuolta. Yksin ollessani puuhastelen sitten lihapatojen ja lihapullien kanssa.
Fetaa täälläkin käytetään ahkerasti, joskin liika suola liotettuna pois. - Marion.T
Setä kirjoitti:
Tuli lapsuusmuistot mieleen,meillä aina isä istui suuren kattilan kanssa ulkoeteisessä vispaamassa
mökillä ollessamme ei ollut sähkövatkainta ja me lapset jouduimme vatkaamaan vuoron perään hiki päässä vispipuuroa - mutta kyllä se kannatti, niin hyvää oli että kielen vei mennessään, kuten isäni tapasi sanoa:DD
Olimme aina syksyisin mökillä puolukoita keräämässä ja siellä ei ollut sähköä, joten käsipelillä vispattiin, kun heti piti saada puuroa kun puolukat oli poimittu.
Ja kyllä se maistui hyvältä jo ihan senkin takia, että me olimme itse keränneet marjat ja kieli pitkällä odotimme kun äiti puuhellalla keitti puuroa, ja sitten vain lapset vuoron perään vatkaamaan, onneksi olin paljon nuorempi niin pääsin aina muita vähemmällä :))
Ihan kivoja muistoja näin syysaamuna...vaikkakin isää ja äitiä ei enää ole, onneksi muistot jäävät...Nyyh.....tuli ihan tippa silmään.... - Marion.T
Taatto kirjoitti:
Siitä on jo aikaa. Meillä kun tuo puolisko on niin ruokarajoitteinen, että ei kuollutta lihaa suuhunsa pane, eli enemmän tuota vihannespuolta. Yksin ollessani puuhastelen sitten lihapatojen ja lihapullien kanssa.
Fetaa täälläkin käytetään ahkerasti, joskin liika suola liotettuna pois.mutta sitten lihanhimo voitti :DD
Ei tekisi pahaa nytkään aloittaa uudestaan tuo pelkkien vihannesten syönti...mutta kun....mä olen niin heikko ihminen....
- keltasieni
mielelläni kanttarelli, se kuulostaa jotenkin mukavammalta, mutta viimeviikolla just tarkistin kaikista omistamistani sienikirjoista. Kaikissa luki kantarelli :((
- on yhdellä
teellä, kotona tavattiin puhua keltasienistä ja itse enemmän nykyisin puhun kantturoista.
- kalle-p
makua muuta miten se sanotaan.
Suu auki Elli, nyt tulee kanttarelli.- Blondi
sieneksi olen sitä kuullut myös kutsuttavan. En ole ikinä silloin harvoin kun metsään pääsen edes nähnyt koko torvea tai sientä. Taisi kyllä hyttysverkko ja otsalamppu olla ihan turhaan koko reissulla. No kahvi oli hyvää ja tuli tarpeeseen.
- sieni
Blondi kirjoitti:
sieneksi olen sitä kuullut myös kutsuttavan. En ole ikinä silloin harvoin kun metsään pääsen edes nähnyt koko torvea tai sientä. Taisi kyllä hyttysverkko ja otsalamppu olla ihan turhaan koko reissulla. No kahvi oli hyvää ja tuli tarpeeseen.
ku koivunkantosieni on oikeesti olemassa, eikä se oo kanttarelli.
- Remmari
Blondi kirjoitti:
Kantarelli on niin hyvä naamioituja, että minun on vaikea löytää niitä. Vaikka joku sanoisi, että tässä niitä on, vaikka miten paljon, niin en näe niitä sittenkään. -- En ole mikään tottunut sienestäjä, ja sen vuoksi en niitä löydäkään. Ostan ne mieluummin kaupasta, vaikka ne maksavatkin rahat ja kukkarot. Virolaiset ovat hiukan halvempia.
Siitä vain ei pääse mihinkään, että kantarellit ovat todella hyviä. Kyllä muutkin sienet ovat, esimerkiksi tatit, kuten herkkutatti, voitatti ja punatatti tai sitten esim. karvarousku. Harmi vain, että tunnen niin huonosti sieniä, etten uskalla poimia kuin muutamia lajeja. Tatit ovat helppoja, kun niiden joukossa ei tietääkseni ole myrkyllisiä. Tai, jos on niin ne näyttävät sellaisilta, etten poimisi niitä kuitenkaan.
- sanotaan kanttarelli
Suomen kielessähän on paljon sanoja, jotka kirjoitetaan eri tavalla kuin sanotaan. Tuo kantarelli on yksi esimerkki, minä sanon aina kanttarelli. Kirjoitan myös esim. onpa, mutta sanon ompa, joka on kieliopillisesti väärinkirjoitettu tuossa. Sovittuja sääntöjähän ne ovat ja usein käsittämätömän tyhmiä. Kouluaikanani piti esim. ehdottomasti kirjoittaa kivempaa, mutta jo kauan on tasa-arvoinen kirjoitusmuoto ollut kivampaa.
Minusta pitäisi kirjoittaa niin kuin sanotaan, mutta koulussa väärästä kirjoitusmuodosta tulee heti punakynällä merkintä.
Kielen kirjoitusmuodoissaa ollaan onneksi menossa luontevampaan suuntaan.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k375106- 823636
- 353026
- 612995
- 102916
Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t562353- 411838
Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!
Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….91780- 181721
Kiusaaja otti yhteyttä, mitä tekisit?
Minulle kävi näin pari kk sitten. Olin aluksi todella ystävällinen. Sanoin, että olin jo unohtanut jne. Asia jäi vai1391698