Voiko nivel reumasta

parantua ?

Nii eli voiko nivel reumasta parantua jos omaa tuon helvetillisen taudin.?

29

5283

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Parempi

      Tuon parantua sanan voit heittää romukoppaan. Sillä ei ole mitään arvoa.
      Pohdi paremminkin sitä, että voiko reuma sammua niin, että voit elää normaalia elämää.

      Voiko siis reuma sammua ?
      Kyllä voi. Nykyisin on niin hyviä lääkkeitä, että sen eteneminen voidaan pysäyttää erittäin tehokkaasti, ja loppu onkin itsestäsi kiinni. Omilla elintapavalinnoillasi voit varsin tehokkaasti vaikuttaa reuman sammumiseen.

      Alkuun, kun asia on uusi, eikä oikein tiedä mistään mitään, on varmaan paikallaan käyttää lääketieteellisiä keinoja taudin hillitsemiseksi. Mutta sitä mukaa, kuin oma kiinnostus taudin hallitsemisesta etenee, ja onnistut pääsemään asioista jyvälle, on mahdollista että tulehdus sammuu, ja pysyy sammuksissa jopa loppuelämän.

      Itse olen kokenut täydellisen sammumisen 20 vuoden ajan.
      Sitten pakahti syöpä, ja reuma ei tykännyt sytostaateista, ja riehnaantui niistä. Eikä sen jälkeen lääketieteellistä otetta taudista olla saatu, paitsi, että olen löytänyt uusia itsehoitomenetelmiä ankaran lääkehoidon tueksi, ja nyt se on saatu aika matalalle profiilille.

      Niin matalalle, että kipulääkkeitä en enää tarvitse (9 vuoden kipulääkkeiden käytön jälkeen), ja on vain reuman peruslääkitys. Kortisoonista pääsin myös eroon 9 kortisoonivuoden jälkeen.

      Tautini ei siis nyt ole pysähdyksissä, mutta hyvin alhaisella liekillä se kituu, ja olen aika toiveikas, että saan sen vihdoinkin 10 vuoden paini-maaottelun jälkeen jälleen sammumaan.

      Lääkityksiä ei siis lopeteta, vaan kortisoonin vähentäminen tapahtuu tulehdustilanteen niin salliessa pikkuhiljaa. Minun kortisoonin lopettaminen 5 milligrammasta päivässä kesti n. 10 kuukautta, ennenkuin olin nollilla. Siis todella hitaasti.

      Toisena etappina oli kipulääkkeistä eroon pääseminen. Nyt on ensimäiset 2 kk kivutonta aikaa ensimäisen kerran 10 vuodessa. Peruslääkityksiä en aio toistaiseksi vielä edes haaveillakkaan lopettaa.

      Katsotaan vuoden kuluttua, onko silloin mahdollista pienentää peruslääkkeiden määrää.
      Koska tauti on kehittynyt pitkiä aikoja, on siitä rauhoittuminen myöskin hidasta ja pitkäveteistä.

    • hoituri

      Tuore nivelreuma pystytään nykyisin saamaan täysin oireettomaksi uusilla ja tehokkailla menetelmillä= lääkehoidoilla.
      Tulehdusten kuriin saaminen estää nivelmuutosten, eroosioiden syntymisen. Lääkearsenaali on aluksi aika rankka.
      Esim. lasten nivelreuman hoidossa on saatu erittäin hyviä tuloksia.

      Vanhat muutokset eivät tietenkään parane, mutta niihinkin on apua saaatavissa. Lääkehoidot, leikkaukset, fysioterapia, kuntoutus ym. tekevät mahdolliseksi elää täysipainoista elämää.
      Vanha nivelreumakin voi sammua.

      Sairauden kokeminen on yksilöllistä, ja kun tauti on krooninen, niin se vaatii peruslääkityksen lisäksi oireenmukaista hoitoa sekä usein myös asennemuutoksen.

      • Nivelreumaatikko

        En ole vielä kuullut yhdenkään ihmisen parantuneen reumasta tämän 30 vuoden aikana, jona olen sairastanut itse. Sairaus voi pysähtyä ja tiedän monia, joille on niin käynnyt (olin yksi heistä noin 20 vuotta). Itselleni kävi niin, että tauti aktivoitui uudestaan ja se on siis edelleenkin sama Nivelreuma, johon sairastuin lapsena.

        Tällä hetkelläkin olen kuitenkin niin hyvässä kunnossa, etteivät ulkopuoliset huomaa, että minulla on reuma. Jäykistämisiä ei ole jouduttu tekemään ja kortisoniruiskeitakaan en ole montaa saannut.

        Sairauden pysähtyminen on siis aivan mahdollista. Ja nämä nykyiset menetelmät ovat todellakin erittäin hyviä (kuten sanoit). Lääkäreitä ja positiivinen mieli, siinä parhaimmat hoitokeinot tähänkin tautiin =)


      • Parempi
        Nivelreumaatikko kirjoitti:

        En ole vielä kuullut yhdenkään ihmisen parantuneen reumasta tämän 30 vuoden aikana, jona olen sairastanut itse. Sairaus voi pysähtyä ja tiedän monia, joille on niin käynnyt (olin yksi heistä noin 20 vuotta). Itselleni kävi niin, että tauti aktivoitui uudestaan ja se on siis edelleenkin sama Nivelreuma, johon sairastuin lapsena.

        Tällä hetkelläkin olen kuitenkin niin hyvässä kunnossa, etteivät ulkopuoliset huomaa, että minulla on reuma. Jäykistämisiä ei ole jouduttu tekemään ja kortisoniruiskeitakaan en ole montaa saannut.

        Sairauden pysähtyminen on siis aivan mahdollista. Ja nämä nykyiset menetelmät ovat todellakin erittäin hyviä (kuten sanoit). Lääkäreitä ja positiivinen mieli, siinä parhaimmat hoitokeinot tähänkin tautiin =)

        No toi paraneminen tai passivoituminen, ne nyt ovat termejä. Käytännössä ihan yks hailee. Meillehän on tärkein, että tauti ei vaivaa. Ja totuuden nimissä eikös ihminen ole kautta aikain tottunut kokemaan niin, että jos taudista ei ole mitään haittaa, tai merkkejä, se on parantunut.

        Minusta´sitä voisi edelleen nimittää sillä tavalla, jos tauti on täysin sammunut. 20 vuotta täydellisesti sammuneena, vaikka tiedämme nyt lääketieteellisesti, ettei se ole parantunut, niin minusta olisi oikeampaa, ymmärrettävämpää sanoa edelleen, että nyt se on parantunut.

        Jokainen tiedetään, että syöpä, parantumisnimikkeestä huolimatta voi uusitua, ja varin useilla uusiutuu. En minä tässä reuma-asiassa näksi käytännön elämässä sen kummempaa estettä parantumisnimikkeen käyttämiselle.

        Onhan meitä syöpäihmisiä, joilla se on parantunut, ja taas uusinut, parantunut, ja taas uusinut jne....
        Reuma voi olla totaalisesti sammunut, ja aktivoituu vaikka 15-25 vuoden kuluttua uudelleen, ja taas sammuu, kenellä elämää riittää. Meillä, joilla tauti on lapsuudessa puhjennut, tuota elinkaarta riittää sammumiselle ja aktivoitumiselle ja sammumiselle... miten vain.

        Naapurin emäntä sairastui vaihdevuosien aikaan rajuun nivelreumaan. Aikansa sairasti ja tauti sammui eikä puhejennut koskaan uudelleen. Eli 90 vuotiseksi, ja ehti vielä montakymmentä vuotta elää ilman nivelreuman vaivoja. Kyllä se häneltä oli parantunut. Sanoipa lääketiede mitä tahtojaan.


      • parantua
        Parempi kirjoitti:

        No toi paraneminen tai passivoituminen, ne nyt ovat termejä. Käytännössä ihan yks hailee. Meillehän on tärkein, että tauti ei vaivaa. Ja totuuden nimissä eikös ihminen ole kautta aikain tottunut kokemaan niin, että jos taudista ei ole mitään haittaa, tai merkkejä, se on parantunut.

        Minusta´sitä voisi edelleen nimittää sillä tavalla, jos tauti on täysin sammunut. 20 vuotta täydellisesti sammuneena, vaikka tiedämme nyt lääketieteellisesti, ettei se ole parantunut, niin minusta olisi oikeampaa, ymmärrettävämpää sanoa edelleen, että nyt se on parantunut.

        Jokainen tiedetään, että syöpä, parantumisnimikkeestä huolimatta voi uusitua, ja varin useilla uusiutuu. En minä tässä reuma-asiassa näksi käytännön elämässä sen kummempaa estettä parantumisnimikkeen käyttämiselle.

        Onhan meitä syöpäihmisiä, joilla se on parantunut, ja taas uusinut, parantunut, ja taas uusinut jne....
        Reuma voi olla totaalisesti sammunut, ja aktivoituu vaikka 15-25 vuoden kuluttua uudelleen, ja taas sammuu, kenellä elämää riittää. Meillä, joilla tauti on lapsuudessa puhjennut, tuota elinkaarta riittää sammumiselle ja aktivoitumiselle ja sammumiselle... miten vain.

        Naapurin emäntä sairastui vaihdevuosien aikaan rajuun nivelreumaan. Aikansa sairasti ja tauti sammui eikä puhejennut koskaan uudelleen. Eli 90 vuotiseksi, ja ehti vielä montakymmentä vuotta elää ilman nivelreuman vaivoja. Kyllä se häneltä oli parantunut. Sanoipa lääketiede mitä tahtojaan.

        Väitän kyllä ihan toisin. Kun olet kerran sairastunut reumaan, olet sä sen kanssa naimisissa lopun ikääsi. Ei se pois lähde ikinä, ei parannu. Pysähtyä se voi ja olla oireeton monta vuotta, mutta jätä se ei sua koskaan.Siitä ei saa eroa. On kokemusta asiasta jo monelta vuodelta ja eri ihmisten taholta.


      • Sipe
        parantua kirjoitti:

        Väitän kyllä ihan toisin. Kun olet kerran sairastunut reumaan, olet sä sen kanssa naimisissa lopun ikääsi. Ei se pois lähde ikinä, ei parannu. Pysähtyä se voi ja olla oireeton monta vuotta, mutta jätä se ei sua koskaan.Siitä ei saa eroa. On kokemusta asiasta jo monelta vuodelta ja eri ihmisten taholta.

        Mielestäni nivelreumasta parantuneita ovat vain ne, joilla sairaus ei koko elinaikana aktivoidu uudestaan, kun se kerran on saatu kuriin.

        Miksi ihmisille ei kelpaa remissio-sana? Remissiosta puhuttaessa maallikotkin yleensä ymmärtävät, että sairaus voi pahentua jossain vaiheessa, kuten useimmille käykin ennemmin tai myöhemmin.

        Nivelreuman vertaaminen syövästä tai flunssasta parantumiseen on turhan ontuva vertaus.


      • Parempi
        Sipe kirjoitti:

        Mielestäni nivelreumasta parantuneita ovat vain ne, joilla sairaus ei koko elinaikana aktivoidu uudestaan, kun se kerran on saatu kuriin.

        Miksi ihmisille ei kelpaa remissio-sana? Remissiosta puhuttaessa maallikotkin yleensä ymmärtävät, että sairaus voi pahentua jossain vaiheessa, kuten useimmille käykin ennemmin tai myöhemmin.

        Nivelreuman vertaaminen syövästä tai flunssasta parantumiseen on turhan ontuva vertaus.

        No mikä siitä nyt ontuvan tekee ?
        Jo 1960 luvun alkupuoliskolla professori (ei ollut silloin vielä professori) Veikko Laine vertasi monin tavoin reumaa syöpään.

        En niitä nyt viitsi sitten tähän ottaa, koska tuo syöpä tuntuu olevan sinulle niin ongelmallinen, miten hän niitä vertaili keskenään, mutta rinnasti hyvin monissa asioissa toisiinsa ja toistensa kaltaisiksi asioiksi, ellei peräti voisi sanoa sukulaissieluiksi.

        Minusta on nuo nimikkeiden kanssa saivartelu ihan yks ja hailee. Käytäntö on se joka ratkaisee. Jos olen pitkään ollut oireeton, sanon ihmisille, että tällä haava se on nyt parantuneena. Miten pitkään sitä on turha etukäteen surra.


      • Nivelreumaatikko
        Parempi kirjoitti:

        No mikä siitä nyt ontuvan tekee ?
        Jo 1960 luvun alkupuoliskolla professori (ei ollut silloin vielä professori) Veikko Laine vertasi monin tavoin reumaa syöpään.

        En niitä nyt viitsi sitten tähän ottaa, koska tuo syöpä tuntuu olevan sinulle niin ongelmallinen, miten hän niitä vertaili keskenään, mutta rinnasti hyvin monissa asioissa toisiinsa ja toistensa kaltaisiksi asioiksi, ellei peräti voisi sanoa sukulaissieluiksi.

        Minusta on nuo nimikkeiden kanssa saivartelu ihan yks ja hailee. Käytäntö on se joka ratkaisee. Jos olen pitkään ollut oireeton, sanon ihmisille, että tällä haava se on nyt parantuneena. Miten pitkään sitä on turha etukäteen surra.

        Reumaa ja syöpää ei voi oikeastaan kuitenkaan verrata. On sanottu, että syöpä on parantunut, jos on ollut poissa viisi vuotta. Sen jälkeen et sairastu uudestaan samaan syöpään, vaan eri (vaikka olisikin esim. rintasyöpä, kuten ennenkin). Reumassa taas voi tulla remissiovaihe ja sama reuma uusiutuu. Eli ei voi oikeastaan verrata tauteja. Se, mikä on kummassakin (ja monessa muussakin) taudissa yhteistä on: mielialan vaikutus taudissa.

        Toinenkin ero on tautien kulussa. Reuma saattaa tehdä tuhoja, joita ei voida korjata muuta kuin tietyillä leikkauksilla (esim. jäykistämiset, keinonivelet jne.). Syöpä saatetaan saada kuriin lääkkeillä ja leikkauksillä ilman, että se ehtii tekemään tuhoja. Tarkoitan nyt rinnanpoistoa tai muita vastaavia.

        Varmasti on yhteneväisyyksiäkin, mutta silti reumasta ei voi parantua. Nykyisillä ja entisilläkin tekniikoilla voimme kuitenkin elää upean elämän, vaikka sairastammekin reumaa =)


      • Parempi
        Nivelreumaatikko kirjoitti:

        Reumaa ja syöpää ei voi oikeastaan kuitenkaan verrata. On sanottu, että syöpä on parantunut, jos on ollut poissa viisi vuotta. Sen jälkeen et sairastu uudestaan samaan syöpään, vaan eri (vaikka olisikin esim. rintasyöpä, kuten ennenkin). Reumassa taas voi tulla remissiovaihe ja sama reuma uusiutuu. Eli ei voi oikeastaan verrata tauteja. Se, mikä on kummassakin (ja monessa muussakin) taudissa yhteistä on: mielialan vaikutus taudissa.

        Toinenkin ero on tautien kulussa. Reuma saattaa tehdä tuhoja, joita ei voida korjata muuta kuin tietyillä leikkauksilla (esim. jäykistämiset, keinonivelet jne.). Syöpä saatetaan saada kuriin lääkkeillä ja leikkauksillä ilman, että se ehtii tekemään tuhoja. Tarkoitan nyt rinnanpoistoa tai muita vastaavia.

        Varmasti on yhteneväisyyksiäkin, mutta silti reumasta ei voi parantua. Nykyisillä ja entisilläkin tekniikoilla voimme kuitenkin elää upean elämän, vaikka sairastammekin reumaa =)

        Nyt lähdit spekuloimaan sellaista sektoria, josta Sinulla ei ole oikeita tietoja.

        Kyllähän juttu niin on, että kaikkein mieluiten jos saisin valita, valitsisin näistä nivelreuman. Syöpä oli pahin mahdollinen vakavine ja peruttamattomine hoitovaurioineen.

        Puhut sanalla saattaa, reuma saattaa, mutta syöpä ei saata kun se saatetaan saada hoidolla kuriin.

        Voihan se olla päinvastoinkin, ja minun tapauksessa juuri päinvastoin.
        Eikä lainkaan syöpää mitata tuolla tavoin. Potilaskolleegoista tunnen ihmisiä, joilla syöpä on uusinut 10 vuoden jälkeen, ja sama syöpä. Määrittely tehdään patoloogisesti solutyypin mukaan eikä sen mukaan, mistä se löytyy.

        Rintasyöpä saattaa 10 vuoden kuluttua löytyä maksasta tai kohdusta. Eli se on edelleen rintasyöpä, jos sen solutyyppi on sama, kuin mitä se oli aiemmin rinnasta löydettynä ja tauti on edelleen samaa tautia. Näin syöpälääkäri näitä eroja selvitti, milloin se on samaa syöpä ja milloin uutta sairastumista eri syöpään.

        Syövän kanssa ei lainkaan ole noin yksinkertaista, että kun se on hoidettu pois, se on pois päiväjärjestyksestä. Ei ollenkaan. Hoidot varsin usein ovat vaurioittaneet muita elimiä, ja siinä ne vauriot ovat läsnä joka päivä elämässä, eikä välttämättä ilman haitallista oireilua. Immuunipuolustuksen häiriöstä puhumattakaan, joista ei meidän yhteiskunnassa vielä saa ääneen puhua.

        Tästä oli mm. Reumasairaalan kuntoutuspuolen ylilääkäri hyvin vihainen, miksi syöpotilaiden immuunpuolustuksen hoito ei kuulu kenellekkään meidän yhteiskunnassa. Ja kuitenkin syövän hoidoissa niitä vaurioita useille tulee.

        Minä en tunnusta sairastavani reumaa, jos tauti on niin sammunut, ettei siitä ole minkäänlaisia merkkejä riittävän pitkällä aikavälillä. Minä protestoin sitä, että halutaan pysyä jollain lailla ikäänkuin kastimerkittynä kaiken varalta "leirissä". Poissa mikä poissa. Sitten kun se aktivoituu, sairastun sitten uudelleen ja se on siinä. Näistä lääketieteen termeistä mä en välitä.


      • omainen
        Parempi kirjoitti:

        Nyt lähdit spekuloimaan sellaista sektoria, josta Sinulla ei ole oikeita tietoja.

        Kyllähän juttu niin on, että kaikkein mieluiten jos saisin valita, valitsisin näistä nivelreuman. Syöpä oli pahin mahdollinen vakavine ja peruttamattomine hoitovaurioineen.

        Puhut sanalla saattaa, reuma saattaa, mutta syöpä ei saata kun se saatetaan saada hoidolla kuriin.

        Voihan se olla päinvastoinkin, ja minun tapauksessa juuri päinvastoin.
        Eikä lainkaan syöpää mitata tuolla tavoin. Potilaskolleegoista tunnen ihmisiä, joilla syöpä on uusinut 10 vuoden jälkeen, ja sama syöpä. Määrittely tehdään patoloogisesti solutyypin mukaan eikä sen mukaan, mistä se löytyy.

        Rintasyöpä saattaa 10 vuoden kuluttua löytyä maksasta tai kohdusta. Eli se on edelleen rintasyöpä, jos sen solutyyppi on sama, kuin mitä se oli aiemmin rinnasta löydettynä ja tauti on edelleen samaa tautia. Näin syöpälääkäri näitä eroja selvitti, milloin se on samaa syöpä ja milloin uutta sairastumista eri syöpään.

        Syövän kanssa ei lainkaan ole noin yksinkertaista, että kun se on hoidettu pois, se on pois päiväjärjestyksestä. Ei ollenkaan. Hoidot varsin usein ovat vaurioittaneet muita elimiä, ja siinä ne vauriot ovat läsnä joka päivä elämässä, eikä välttämättä ilman haitallista oireilua. Immuunipuolustuksen häiriöstä puhumattakaan, joista ei meidän yhteiskunnassa vielä saa ääneen puhua.

        Tästä oli mm. Reumasairaalan kuntoutuspuolen ylilääkäri hyvin vihainen, miksi syöpotilaiden immuunpuolustuksen hoito ei kuulu kenellekkään meidän yhteiskunnassa. Ja kuitenkin syövän hoidoissa niitä vaurioita useille tulee.

        Minä en tunnusta sairastavani reumaa, jos tauti on niin sammunut, ettei siitä ole minkäänlaisia merkkejä riittävän pitkällä aikavälillä. Minä protestoin sitä, että halutaan pysyä jollain lailla ikäänkuin kastimerkittynä kaiken varalta "leirissä". Poissa mikä poissa. Sitten kun se aktivoituu, sairastun sitten uudelleen ja se on siinä. Näistä lääketieteen termeistä mä en välitä.

        Väität, ettet välitä termeistä, mutta silti jankutat parantumisesta. Unohdat, että mielipiteet ovat vain mielipiteitä. Tietokilpailussa on oikeita ja vääriä vastauksia.

        Nivelreumaan ei ole olemassa parantavaa hoitoa on tosiasia. 80 %:lla nivelreuma aktivoituu ainakin kerran uudestaan. Sen sijaan suurin osa syöpäsairaista saa jossain vaiheessa kuulla parantuneensa sairaudestaan. Muistelen, että 25 % sairastuu uudestaan johonkin (toiseen) syöpäsairauteen.


      • omainen
        omainen kirjoitti:

        Väität, ettet välitä termeistä, mutta silti jankutat parantumisesta. Unohdat, että mielipiteet ovat vain mielipiteitä. Tietokilpailussa on oikeita ja vääriä vastauksia.

        Nivelreumaan ei ole olemassa parantavaa hoitoa on tosiasia. 80 %:lla nivelreuma aktivoituu ainakin kerran uudestaan. Sen sijaan suurin osa syöpäsairaista saa jossain vaiheessa kuulla parantuneensa sairaudestaan. Muistelen, että 25 % sairastuu uudestaan johonkin (toiseen) syöpäsairauteen.

        Myös syöpäsairauksissa voidaan saavuttaa remissio, mikä ei suinkaan ole sama asia kuin parantuminen.

        "Voi parantua" ja "olen parantunut" -vastaukset eivät auta kysyjää, jos ei määrittele, mitä tarkoittaa parantumisella.


      • Maallikko
        omainen kirjoitti:

        Myös syöpäsairauksissa voidaan saavuttaa remissio, mikä ei suinkaan ole sama asia kuin parantuminen.

        "Voi parantua" ja "olen parantunut" -vastaukset eivät auta kysyjää, jos ei määrittele, mitä tarkoittaa parantumisella.

        Mitäpähän se kysyjä oikeastaan onkaan ollut hakemassa ? Mikä ero on kysyjälle siinä, että olotila on ihan yhtä terve kummassakin tapauksessa, niin mitä väliä sillä termillä sitten on ? Eikö reumassa halutakkaan parantua ?


      • Nivelreumaatikko
        Maallikko kirjoitti:

        Mitäpähän se kysyjä oikeastaan onkaan ollut hakemassa ? Mikä ero on kysyjälle siinä, että olotila on ihan yhtä terve kummassakin tapauksessa, niin mitä väliä sillä termillä sitten on ? Eikö reumassa halutakkaan parantua ?

        Reumasta halutaan parantua, mutta kun se ei ole mahdollista, niin se ei ole. Voihan toki tuntea olevansa terve ja se onkin hyvä, kunhan ei sulje sairautta kokonaan pois mielestä ja hyväksyy sairastavansa. "Minkä taakseen jättää, sen edestänsä löytää."

        En voi liikaa toitottaa sitä, että tässäkin sairaudessa mielialat ovat erittäin vaikuttavia. =)


      • Nivelreumaatikko
        Parempi kirjoitti:

        Nyt lähdit spekuloimaan sellaista sektoria, josta Sinulla ei ole oikeita tietoja.

        Kyllähän juttu niin on, että kaikkein mieluiten jos saisin valita, valitsisin näistä nivelreuman. Syöpä oli pahin mahdollinen vakavine ja peruttamattomine hoitovaurioineen.

        Puhut sanalla saattaa, reuma saattaa, mutta syöpä ei saata kun se saatetaan saada hoidolla kuriin.

        Voihan se olla päinvastoinkin, ja minun tapauksessa juuri päinvastoin.
        Eikä lainkaan syöpää mitata tuolla tavoin. Potilaskolleegoista tunnen ihmisiä, joilla syöpä on uusinut 10 vuoden jälkeen, ja sama syöpä. Määrittely tehdään patoloogisesti solutyypin mukaan eikä sen mukaan, mistä se löytyy.

        Rintasyöpä saattaa 10 vuoden kuluttua löytyä maksasta tai kohdusta. Eli se on edelleen rintasyöpä, jos sen solutyyppi on sama, kuin mitä se oli aiemmin rinnasta löydettynä ja tauti on edelleen samaa tautia. Näin syöpälääkäri näitä eroja selvitti, milloin se on samaa syöpä ja milloin uutta sairastumista eri syöpään.

        Syövän kanssa ei lainkaan ole noin yksinkertaista, että kun se on hoidettu pois, se on pois päiväjärjestyksestä. Ei ollenkaan. Hoidot varsin usein ovat vaurioittaneet muita elimiä, ja siinä ne vauriot ovat läsnä joka päivä elämässä, eikä välttämättä ilman haitallista oireilua. Immuunipuolustuksen häiriöstä puhumattakaan, joista ei meidän yhteiskunnassa vielä saa ääneen puhua.

        Tästä oli mm. Reumasairaalan kuntoutuspuolen ylilääkäri hyvin vihainen, miksi syöpotilaiden immuunpuolustuksen hoito ei kuulu kenellekkään meidän yhteiskunnassa. Ja kuitenkin syövän hoidoissa niitä vaurioita useille tulee.

        Minä en tunnusta sairastavani reumaa, jos tauti on niin sammunut, ettei siitä ole minkäänlaisia merkkejä riittävän pitkällä aikavälillä. Minä protestoin sitä, että halutaan pysyä jollain lailla ikäänkuin kastimerkittynä kaiken varalta "leirissä". Poissa mikä poissa. Sitten kun se aktivoituu, sairastun sitten uudelleen ja se on siinä. Näistä lääketieteen termeistä mä en välitä.

        Käytin niitä sanoja juuri siksi, että en sano mitään lopullista, vaan "ehkä, kai..."

        Olen kyllä seurannut syövän etenemistä jopa kuolemaan asti ja olen myös nähnyt parantumisia siinä. En siis spekuloi.

        Ehkä syöpä voi olla sama myöskin ja reumaakin voi olla vaikka kahta eri laatua samalla ihmisellä. Kuten kuitenkin voimme ihan alkuperäisestä otsikosta todeta, niin tämä keskustelupalsta on reumaa koskeva ja syöpäkeskustelut ovat ihan omalla palstallaan.

        Tietyissä asioissa olet kuitenkin tarkka, muttet parantumisessa ja remissiossa??!!


      • Hirvittävää
        Nivelreumaatikko kirjoitti:

        Reumasta halutaan parantua, mutta kun se ei ole mahdollista, niin se ei ole. Voihan toki tuntea olevansa terve ja se onkin hyvä, kunhan ei sulje sairautta kokonaan pois mielestä ja hyväksyy sairastavansa. "Minkä taakseen jättää, sen edestänsä löytää."

        En voi liikaa toitottaa sitä, että tässäkin sairaudessa mielialat ovat erittäin vaikuttavia. =)

        Voi hyvä tavaton sentään, miten pilkkujen halkomista pitää sairastaminen olla. Toiset pääsevät hyviin tuloksiin etsimällä ja kokeilemalla erilaisia ratkaisuja. Toiset suuttuvat silmittömästi edes kuullessaankaan moninaisista ratkaisumahdollisuuksista.


      • Nivelreumaatikko
        Hirvittävää kirjoitti:

        Voi hyvä tavaton sentään, miten pilkkujen halkomista pitää sairastaminen olla. Toiset pääsevät hyviin tuloksiin etsimällä ja kokeilemalla erilaisia ratkaisuja. Toiset suuttuvat silmittömästi edes kuullessaankaan moninaisista ratkaisumahdollisuuksista.

        Lukisitko uudestaan toisella mielialalla, niin voi nämäkin viestit vaikuttavat ihan toiselta... Tunnetusti mieliala vaikuttaa luetun ymmärtämiseen. Ei netti-ihmisille, joita ei edes tunne, voi suuttua =)

        Vuosia, vuosia sitten minulle sanottiin, että mieliala vaikuttaa myös sairauteen ja se kyllä pitääkin paikkansa.

        Mielestäni ei kuitenkaan voi ihmiselle sanoa, että reumasta voi parantua, jos lääkärit eivät sitä ole sanoneet. Lääkkeitä joko joutuu syömään tai sitten voi elää oireettomana vuosia. Lääkkeitä en tällä hetkellä ota itsekään, kuin ylläpitoon, jos oireita on. Välillä menee kuukausia etten lääkkeitä syö ja välillä ei mene viikkoakaan ilman kortisonikuuria. Sairaus minulla kuitenkin on luultavasti lopun elämääni, jos ei ihmeitä tapahdu lääketieteessä. Hyväksyn sen (aina en ole hyväksynyt) ja elän tyytyväisenä elämääni =)


      • naurava kulkuri
        Hirvittävää kirjoitti:

        Voi hyvä tavaton sentään, miten pilkkujen halkomista pitää sairastaminen olla. Toiset pääsevät hyviin tuloksiin etsimällä ja kokeilemalla erilaisia ratkaisuja. Toiset suuttuvat silmittömästi edes kuullessaankaan moninaisista ratkaisumahdollisuuksista.

        Luitko viestejä läpi vai etkö ymmärtänyt lukemaasi? Eihän tässä viestiketjussa edes keskustella mistään ratkaisumahdollisuuksista. Älä sinäkään ala keksimään valeita ihmisistä, joiden mielipide ei miellytä, niin sopu säilyy paremmin.


      • Anonyymi
        omainen kirjoitti:

        Myös syöpäsairauksissa voidaan saavuttaa remissio, mikä ei suinkaan ole sama asia kuin parantuminen.

        "Voi parantua" ja "olen parantunut" -vastaukset eivät auta kysyjää, jos ei määrittele, mitä tarkoittaa parantumisella.

        Turhaa kiistelyä tiedän 100% varmuudella että reumaa ei paranneta vaan sen saa oirettomaksi alku vaiheessa kunkeksii mikä sen laukaisee, minulla se on sian liha , ja tiedän sen niin varmasti kuin vain voi. Olen oppinut kuuntelemaan kehoani ja tarkkailen vaistomaisesti juuri tuon reuman takia mitä syön.
        Sian lihassa on reumaa sisältävää bakteeria koska se saa oireet esiin. Migreeni laukeaa nitriitistä silmät vilkkuu 20-30min ja suraavalla päivällä armoton päänsärky. Nyt en enää kuolaa , nuorempana pään särky oli järkyttävää, vati sängyn vieressä päätä reunan yli ja antoi venyvän liisterin valua vatiin.
        Kolmas ongelma aine on valkosipuli , iho menee rakkuloille,silmiin tulee outo kiilto jonka muut huomaavat väittömästi , kuumetta nousee ja rakkulasyyhyää. Kammottavaa tavaraa. Lääkäri kertoi minun olevan alerginen penisiliininille ja oireilun johtuvan siitä.
        Hoitokeino oli valmiin , älä syö valkosipulia, Jokunen vuosi oli sitten oli vaikeaa kun valkosipulia laitettiin riisipuuroonkin ja kaikkiin mahdtomiinkin tuotteisiin.Enkä ole ainoa.
        Me sanommekin että vain elintarvikkeiksi kelpaamaton ruoka tarvitsee mausteita.Joka pitää paikkansa kun muistaa historiaa.


    • Nivelprosi

      Nyt ainakin tuntuu siltä, että voi parantua.Vaikka tosiasiassa sen on tehty ei aktiiviseksi.Ajattelin 3 vuoden oireilun jälkeen, etten näe koskaan "tervettä" päivää, mutta ihme tapahtunut.Mulla koitettiin Oxiklorin,Ridauda ja Salozopyrin, mutta nyt löytyi hyvä lääke Trexan.Eikä ole tullut mitään sivuoireita.Tämän lääkkeen mukana on palannut elämän ilo ja tuntuu hyvältä koko elämä.
      Toivottavasti kaikilla kävisi yhtä hyvä säkä.Tietenkin tuntuu kipua aina välillä, mutta se ei ole mitään entiseen verrattuna.Toivottavasti tämä nostaa toiveita muillekin.Hyvää jatkoa ja nautitaan jokaisesta paremmasta päivästä aina kun kohdalle sattuu!

      • Napakymppi

        Sylin täydeltä onnea. Reuman hoidossa tarvitaan vuosia, mutta positiivinen mieli ja halu päästä taudin niskan päälle parantaa mahdollisuuksia. Tauti ei nykyisin ole enää toivoton, josko hyviä tuloksia on saatu jo kymmeniä vuosia. Olet onnekas, että omaat positiivisen mielen, ja halun parantua.


      • mä vaan
        Napakymppi kirjoitti:

        Sylin täydeltä onnea. Reuman hoidossa tarvitaan vuosia, mutta positiivinen mieli ja halu päästä taudin niskan päälle parantaa mahdollisuuksia. Tauti ei nykyisin ole enää toivoton, josko hyviä tuloksia on saatu jo kymmeniä vuosia. Olet onnekas, että omaat positiivisen mielen, ja halun parantua.

        Mun täyty vielä kertoa tästä hyvästä olotilasta,
        että olin puolukkametsässä lauantaina.Sain noukittua 4L puolukoita.Ihanaa.Vaikka, jos joku olisi sanonut mulle tämän elokuun alussa, en olisi uskonut.Kun ei edes kynällä voinut kirjoittaa, kun sattu niin vietävästi, ja nivet ihan turvoksissa sormissa.Oli makkarasormia.Tällä hetkellä niistä ei ole tietoakaan.Kyllä elämä on ihanaa!Stemppiä kaikille muillekin, kyllä sieltä aina parempi päivä koittaa, vaikka välillä tuntuu pahalta!!!


    • enkerro123

      Okei olen 14v poika jolla on nivel reuma .. se todettiin vähän aikaa sitten.. tuli kuulemma jälki sairautena tuon lonkka leikkauksen mukana.. ja on muuten helvetin kipeet kaikki paikat.. kerran se niinku sammu muutamaks kuukaudeks mutta nytten taas on ihan todella kipeät paikat..

    • Kyllä voi!

      Lopetin vuosi sitten trexanin, kortisonin ja enbrelin ja olen ollut siitä saakka täysin ilman kipuja. Harrastan liikuntaa viidesti viikossa ja olen normaalisti mukana työelämässä. Työni on vielä suht raskasta fyysisesti. Kesällä aion juosta puolimaratonin. Minä ainakin koen olevani parantunut.

    • mieliauki
    • Mhb
    • Anonyymi

      Eihän siitä parantua voi, mutta kyllä oireet voivat kadota kokonaan, kuin koko sairautta ei olisi. Itse sairastuin jo lapsena 4vuotiaana ja sen sairauden kanssa taistelin 16 vuotta, siinä jäi lapsuuden leikit leikkimättä. Mutta toivosta en koskaan luopunu vaikka lääkärit toitotti lapsesta asti sitä "ei voi parantua, loppuelämän tauti" vaikka tottahan se on, mutta en minä pienelle epätoivoiselle lapselle sanoisi noin kun kumminkin mahdollisuus on, että oireet häviävät kokonaan oikealla hoidolla ja oikeilla elämäntavoilla.

    • Anonyymi

      Reumatsismi voip parantua kus lähtr likkellel tekkeer kovoo työtä ko pölliymetäs. Sites juop paljo kirkasta viinaa, olu ja nussip naissi persseeseen

    • Anonyymi

      osta ARTHROBALANS PLUS tai MOVEX GLUKOSAMIINI ACTIVE tabletteja ja testaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1438
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1281
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1225
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1175
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      29
      1174
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1077
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1063
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      34
      1062
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1053
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1042
    Aihe