LISTA PAIKOISTA JOISSA KUMMITTELEE

Jeppe

Kerään listaa paikoista, joissa kummittelee tai on kuultu kummittelevan. Kertokaa paikka ja mahdollisimman tarkka sijainti sekä millaisesta "toiminnasta" on kysymys. Tapahtuuko se yöllä vai päivällä?Oletteko itse kokeneet sen vai perustuuko vain puheisiin? (kummatkin ovat minulle samanarvoisia) Toivottavasti löytyisi mahdollisimman erilaisia paikkoja ja tapahtumia. Mitä enemmän niin sen parempi. Jos teillä on tarinoita, joita ette halua täällä kertoa niin jättäkään yhteystietonne niin otan yhteyttä. Kuka olisi valmis kertomaan asiasta julkisesti?

87

23635

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Terra tremens!
      • Jeppe

        Minkälaisia ilmiöitä ko. kartanossa on havaittu?


      • jemiwa
        Jeppe kirjoitti:

        Minkälaisia ilmiöitä ko. kartanossa on havaittu?

        Käykääpä katsastamassa Vihdin kunnassa Nummelassa Nummenselän ja Lankilan välinen metsäkaistale ja varsinkin siellä sijaitseva hiekkakuoppa. Se on hämärä paikka.


    • Qadesha

      Haiharan kartanoalueella voi nähdä "sinisen neidon" joka tulee jonkin rakennuksen luota ja kävelee alas rantaan. Taisi hukuttautua nimittäin Kaukajärveen aikoinaan.

      Nokialla on "hullujen hautausmaa" johon on haudattu mielisairaalan potilaita jokunen vuosikymmen sitten. Paikka on keskellä metsää ja sinne ei taida edes viedä kunnon tietä. Voi olla hiukka vaikeaa löytää sinne, itsekään en kunnon ohjeita osaa antaa.

      (Itse olen nähnyt kummituksen - tumman hahmon - Kalevan hautausmaalla Tampereella, mutta kaippa hautuumaa kuin hautuumaa käy jos sattuu herkälle päälle ihmisen mieli.)

      • Jeppe

        Minkäslaisia ilmiöitä Nokian hautuumaalla on tapahtunut? Onko tarinoita tai jopa mahdollisia perusteita miksi?

        Kaukajärven tapaus kuullostaa mielenkiintoiselle. Onko tarinoita mitä on mahdollisesti tapahtunut? Onko tietoa milloin tämä neito on nähty. Yöllä, illalla, päivällä?


      • Qadesha
        Jeppe kirjoitti:

        Minkäslaisia ilmiöitä Nokian hautuumaalla on tapahtunut? Onko tarinoita tai jopa mahdollisia perusteita miksi?

        Kaukajärven tapaus kuullostaa mielenkiintoiselle. Onko tarinoita mitä on mahdollisesti tapahtunut? Onko tietoa milloin tämä neito on nähty. Yöllä, illalla, päivällä?

        tuo taisi mieheni sen sinisen neidon nähdä. Tuppaavat nuo kummitukset enempi näkymään pimeällä vissiin sen takia että ihmisen aivot otollisemmin havainnoivat tuonkaltaisia ilmiöitä koska mitään muutakaan ei ole näkyvillä, kun on pimeää, heh.

        Nokiasta en ole ihan varma, mutta minulla olisi joku hyvin hyvin lievä muistikuva että joku olisi siellä hullujen hautausmaalla jotain säväreitä saanut...


      • Sonja

        hautausmaata Tampereella. Eikös siellä tarinoiden mukaan kansalaissodan punaisten uhrien henget kummittele.


      • Qadesha
        Sonja kirjoitti:

        hautausmaata Tampereella. Eikös siellä tarinoiden mukaan kansalaissodan punaisten uhrien henget kummittele.

        Tarkoitan.

        Jaa-a, eipä tuo minulle kiukutellut olio kyllä kertonut poliittista kantaansa... :P


      • Jeppe
        Qadesha kirjoitti:

        tuo taisi mieheni sen sinisen neidon nähdä. Tuppaavat nuo kummitukset enempi näkymään pimeällä vissiin sen takia että ihmisen aivot otollisemmin havainnoivat tuonkaltaisia ilmiöitä koska mitään muutakaan ei ole näkyvillä, kun on pimeää, heh.

        Nokiasta en ole ihan varma, mutta minulla olisi joku hyvin hyvin lievä muistikuva että joku olisi siellä hullujen hautausmaalla jotain säväreitä saanut...

        Kuinka tuore tuo havainto on? Jostain luin, että moisesta olisi havaintoja 70-luvulle saakka tms.


      • Qadesha
        Jeppe kirjoitti:

        Kuinka tuore tuo havainto on? Jostain luin, että moisesta olisi havaintoja 70-luvulle saakka tms.

        ...tuo mieheni havainto; kaiketi vielä 90-luvun loppupuolelta.


      • Jeppe
        Qadesha kirjoitti:

        ...tuo mieheni havainto; kaiketi vielä 90-luvun loppupuolelta.

        Jos muistikuvia niin millainen näky oli? Milloin se tapahtui? (Mahdollisesti vuorokauden aika) Vuoden aika? ja mistä mihin se kulki?


      • Qadesha
        Jeppe kirjoitti:

        Jos muistikuvia niin millainen näky oli? Milloin se tapahtui? (Mahdollisesti vuorokauden aika) Vuoden aika? ja mistä mihin se kulki?

        ...syksyä jo, ilta ja haamu kulki joltain rakennukselta rantaan siinä missä on joku polku Kaukajärvelle.

        Kysyn kokijalta vielä tarkemmin jos muistan.


      • jouka
        Jeppe kirjoitti:

        Minkäslaisia ilmiöitä Nokian hautuumaalla on tapahtunut? Onko tarinoita tai jopa mahdollisia perusteita miksi?

        Kaukajärven tapaus kuullostaa mielenkiintoiselle. Onko tarinoita mitä on mahdollisesti tapahtunut? Onko tietoa milloin tämä neito on nähty. Yöllä, illalla, päivällä?

        tiedän paikan ja käyn siellä syksyisin lukuisia kertoja. Mitään outoa tai omituista siellä ei ole koskaan tapahtunut läsnäollessani enkä ole kenenkään muunkaan kuullut kertoneen mistään oudoista tapauksista


    • Jeppe

      Nurmeksen tuntumassa on kämppä, joka on ollut lähinnä metsästäjien käytössä ja jossa on kerrottu kummittelevan. Kertojina on ollut esim. omat perheenjäsenet, sukulaiset, tuttavat ja jopa ihmiset joita en ole aiemmin tuntenut.

      Paikalla on enää joku saunakämppä tai aitta. Aikaisemmin paikalla on ollut myös jonkinlainen isompi päärakennus. Kämpässä ollessa ihmiset ovat kuulleet hevosen ääniä, reen jalasten narskumista hangilla, miehen rykimistä ja askelia, jotka pysähtyvät ovelle. Lisäksi kynttilät ovat sammuneet ja jopa nuotio on sammunut ilman syytä. Sitten muistan kuulleeni, että ikäänkuin jokin olisi vedellyt jollain puukapulla pitkin seiniä ulkopuolella. Jotkut metsämiehet ovat lähteneet sieltä kesken kun hermot ovat pettäneet.

      Nämä siis perustuvat pelkästään omiin kuulemiini enkä siis ota mitään kantaa kun en ole itse kokenut. On vain ollut mielenkiintoista kuunnella.

      • nvm75

        työkaverini kertoi jutun joka oli tapahtunu pari vuotta sitten.Oli kesämökillään, saaristossa.3 pikkupoikaa oli istunut kalliolla ja työkaverini oli ajatellut, jospa he olisivat mehua tai jotain halunneet kun oli kuuma kesäpäivä.Pojat olivat olleet n.4 ,6 ja 8 vuotiaat.Kun hän oli kääntynyt kysyäkseen pojilta,olivat nämä kadonneet.Jälkeenpäin oli hänelle kerrottu,että n.1850 oli 3 pikkupoikaa hukkunut tällä paikalla.työkaverini totesi minulle,että "oli kyllä niiden vaatetusta ihmetellyt vähän"


      • nurmeslainen

        tiedätkö missä päin nurmeksessa tämä paikka on? satun nimittäin itse asumaan nurmeksessa, ja voisi olla ihan mielenkiintoista käydä siellä katselemassa... harvoin täällä on kerrottu tarinoita nurmeksesta.. olisi kiva kuulla lisääkin!


      • Toinenkin Nurmeslainen.
        nurmeslainen kirjoitti:

        tiedätkö missä päin nurmeksessa tämä paikka on? satun nimittäin itse asumaan nurmeksessa, ja voisi olla ihan mielenkiintoista käydä siellä katselemassa... harvoin täällä on kerrottu tarinoita nurmeksesta.. olisi kiva kuulla lisääkin!

        Ehkäpä Petäiskylässä tai Mujejärvellä?? Sielläpäin on ollut kämppiä.Olisiko toinen vaihto ehto,Murtovaaran ja Sivakan seudut.Muistelen joskus lapsena,noin 20-kymmentä vuotta sitten kuulleeni tuttavani puhuneen "Sivakan pirusta"...liekö nyt kyseesssä sama kämppä?? Oli muistaakseni tehnyt juuri noita ääniä!!! Eli etsimään peruskartasta vain pientä mökkiä ja yöpymään siellä...eiköhän ne äänetkin tule kuuluville!!!


      • Pökkelö

        Tuttu juttu. Näkymättömiä ratsumiehiä ja seiniä hakkavia ääniä. Kuulin kun eräs mies puhui asiasta ja ihan tosissaan. Oli ollut siellä yötä. Paikka oli muistaakseni Kuhmon rajan tuntumassa. Muistan Suolajoen kämpästä puhutun. Kämppä saattaa olla nykyisin yksityisen omistuksessa.


      • nurmeslainen
        Toinenkin Nurmeslainen. kirjoitti:

        Ehkäpä Petäiskylässä tai Mujejärvellä?? Sielläpäin on ollut kämppiä.Olisiko toinen vaihto ehto,Murtovaaran ja Sivakan seudut.Muistelen joskus lapsena,noin 20-kymmentä vuotta sitten kuulleeni tuttavani puhuneen "Sivakan pirusta"...liekö nyt kyseesssä sama kämppä?? Oli muistaakseni tehnyt juuri noita ääniä!!! Eli etsimään peruskartasta vain pientä mökkiä ja yöpymään siellä...eiköhän ne äänetkin tule kuuluville!!!

        jaahas.. pitäisi ruveta karttaa sitten vissiin katselemaan.. ei ole kuitenkaan tuttuja seutuja, kun ite asun täällä keskustan lähellä.. hmm.. mutta ei siellä varmaan sentäs yötä uskaltas olla.. vaikka mielenkiintoista varmaan olisi, kun nämä jutut kiinnostaa minua. ette sattuisi tietämään muitakin paikkoja nurmeksen tietämiltä? olisi kiintoisaa kuulla..


      • Toinen Nurmeslainen.
        nurmeslainen kirjoitti:

        jaahas.. pitäisi ruveta karttaa sitten vissiin katselemaan.. ei ole kuitenkaan tuttuja seutuja, kun ite asun täällä keskustan lähellä.. hmm.. mutta ei siellä varmaan sentäs yötä uskaltas olla.. vaikka mielenkiintoista varmaan olisi, kun nämä jutut kiinnostaa minua. ette sattuisi tietämään muitakin paikkoja nurmeksen tietämiltä? olisi kiintoisaa kuulla..

        Tämä ei ole varsinaisesti kummitustarina,mutta kai kiinnostava.Luostanlinna.Sijaitsee,noin 5 kilometriä Rautavaaran ja Nurmeksen kunnan rajoista/läänin rajasta,kantatie 75:tä,kantatien varren lähellä.Siellä on sijainnut kai joskus kauan sitten,jonkinlainen vankila tai rangaistuslaitos.Paikan nimi löytyy vaikka maantiekartasta,niin tämän paikan lähellä pitäisi kasvaa jonkinlaisia erikoisesti kasvaneita mäntyjä,en ole kyllä nähnyt tätä paikkaa..kuullut vain.Niin tälle paikalle olisi teloitettu kaksi vankia ja vangit on haudattu teloituspaikalle,nämä männyt ovat kasvaneet sitten hautojen päälle.


      • Toinen Nurmekselainen.
        Pökkelö kirjoitti:

        Tuttu juttu. Näkymättömiä ratsumiehiä ja seiniä hakkavia ääniä. Kuulin kun eräs mies puhui asiasta ja ihan tosissaan. Oli ollut siellä yötä. Paikka oli muistaakseni Kuhmon rajan tuntumassa. Muistan Suolajoen kämpästä puhutun. Kämppä saattaa olla nykyisin yksityisen omistuksessa.

        Tämä kämppä sijaitsee,JOS kyseessä sama kämppä,niin peruskartta-lehdellä,nro: 4324 08 louhivaara.Kartan aivan alalaidassa on Ylimmäinen Suolalampi ja alaspäin lähtee Suolajoki,kämppä on melkein lammen päässä...näkyy kartassakin.Merkitty kaksi rakennusta ja polku läpi.


      • nurmeslainen
        Toinen Nurmeslainen. kirjoitti:

        Tämä ei ole varsinaisesti kummitustarina,mutta kai kiinnostava.Luostanlinna.Sijaitsee,noin 5 kilometriä Rautavaaran ja Nurmeksen kunnan rajoista/läänin rajasta,kantatie 75:tä,kantatien varren lähellä.Siellä on sijainnut kai joskus kauan sitten,jonkinlainen vankila tai rangaistuslaitos.Paikan nimi löytyy vaikka maantiekartasta,niin tämän paikan lähellä pitäisi kasvaa jonkinlaisia erikoisesti kasvaneita mäntyjä,en ole kyllä nähnyt tätä paikkaa..kuullut vain.Niin tälle paikalle olisi teloitettu kaksi vankia ja vangit on haudattu teloituspaikalle,nämä männyt ovat kasvaneet sitten hautojen päälle.

        olen käynyt siellä päin.. en ole varma että jopa siinä paikassa kaikenlisäksi.. kuitenkin rautavaara ja sen ympäristö (ylä-luosta) on aika tuttua aluetta..


      • Jeppe
        Toinen Nurmekselainen. kirjoitti:

        Tämä kämppä sijaitsee,JOS kyseessä sama kämppä,niin peruskartta-lehdellä,nro: 4324 08 louhivaara.Kartan aivan alalaidassa on Ylimmäinen Suolalampi ja alaspäin lähtee Suolajoki,kämppä on melkein lammen päässä...näkyy kartassakin.Merkitty kaksi rakennusta ja polku läpi.

        Puhumme täsmälleen samasta paikasta. Olen itse käynyt kerran metsällä ollessani siinä pihassa. Siinähän on joku uudempikin sauna tai aittarakennus joen rannassa ja sitten on se vanhempi rakennus. On kyllä aika totaalisen korvessa. Autolla pääsee visseen 100-200m päähän.


      • Pökkelö
        Jeppe kirjoitti:

        Puhumme täsmälleen samasta paikasta. Olen itse käynyt kerran metsällä ollessani siinä pihassa. Siinähän on joku uudempikin sauna tai aittarakennus joen rannassa ja sitten on se vanhempi rakennus. On kyllä aika totaalisen korvessa. Autolla pääsee visseen 100-200m päähän.

        Olen itse kuullut kaikenlaisia juttuja siellä tapahtuvista asioista mutta lisä ei olisi pahitteeksi. Jos tiedätte/muistatte niin kertokaapa. Tavattoman mielenkiintoinen paikka, vaikka ei ole tullu käytyä. Jos tietäisi saako siellä nykyisin yöpyä niin sen tekisin.


      • Jeppe
        Pökkelö kirjoitti:

        Olen itse kuullut kaikenlaisia juttuja siellä tapahtuvista asioista mutta lisä ei olisi pahitteeksi. Jos tiedätte/muistatte niin kertokaapa. Tavattoman mielenkiintoinen paikka, vaikka ei ole tullu käytyä. Jos tietäisi saako siellä nykyisin yöpyä niin sen tekisin.

        Paikka sijaitsee kyllä todella korvessa ja auton voi jättää n. 100-200m päähän paikasta. Käsittääkseni se on nyt yksityisomistuksessa ja omistaja asuisi Viekissä. Itse en aluksi jutuista niin välittänyt, mutta nyt olen itsekkin kuullut aika monesta eri suusta niitä juttuja.


      • Pökkelö
        Jeppe kirjoitti:

        Paikka sijaitsee kyllä todella korvessa ja auton voi jättää n. 100-200m päähän paikasta. Käsittääkseni se on nyt yksityisomistuksessa ja omistaja asuisi Viekissä. Itse en aluksi jutuista niin välittänyt, mutta nyt olen itsekkin kuullut aika monesta eri suusta niitä juttuja.

        Onkos Jeppe kuullut Nurmeksessa Kuokkasen kosken rannalla seurakunnan omistuksessa olleella Koskikartanolla kummitelleen? Eräs henkilö vannoi kuulleensa siellä askelia ja ovien avautuneen ja menneen itsestään kiinni. Myös jotain huokailuja oli muistaakseni kuulunut.


      • Jeppe
        Pökkelö kirjoitti:

        Onkos Jeppe kuullut Nurmeksessa Kuokkasen kosken rannalla seurakunnan omistuksessa olleella Koskikartanolla kummitelleen? Eräs henkilö vannoi kuulleensa siellä askelia ja ovien avautuneen ja menneen itsestään kiinni. Myös jotain huokailuja oli muistaakseni kuulunut.

        En ole kuullut moisesta, mutta pitääpä laitella ylös paikka. Onko tämä ihan sellainen "yleisesti tiedostettu kummittelu mesta?" Kiitoksia tiedosta!


      • Pökkelö2
        Jeppe kirjoitti:

        En ole kuullut moisesta, mutta pitääpä laitella ylös paikka. Onko tämä ihan sellainen "yleisesti tiedostettu kummittelu mesta?" Kiitoksia tiedosta!

        Kaksi tapausta olen kuullut tästä paikasta eri henkilöiden kertomana. Ja nämä henkilöt eivät tunne toisiaan. Paikka on Laamilan yläaste Nurmeksessa.
        Toisessa tapauksessa illalla, olikohan discon jälkeen järjestävän luokan oppilas odotti viimeisen kyytiä ja kuuli askelien ääniä yläkerrasta. Ei jäänyt odottamaan josko askeleet olisivat tulleet portaita alas asti.
        Ja toisessa tapauksessa kolme jamppaa kuuli illalla seinien jyskyvän ja vieläpä niin että ääni tuli pikkuhiljaa kavereita kohti. Ja taaskin yläkerrassa. Ja seinän jysähtäessä viimeisen kerran aivan selän takana, eivät nämäkään kaverit jääneet odottamaan lisähavaintoja.
        Mutta en tiedä kummitteleeko siellä oikeasti tai onko muilla muunlaisia kokemuksia kyseisestä paikasta.


      • r-aksu

        missäspäin nurmesta tämä kämppä on? voisin käydä tsiigaan??!!


    • Kayako

      Naapurini talossa TODELLA Kummittelee.
      Voin kertoa lisää jos joku tahtoo.

      • kummitusten vainoama

        Kerropa minkälaista kummittelua siellä naapurisi talossa on...


    • Angel

      Meidän vanhassa kotitalossa kummitteli. Kysymyksessä oli noin 200 vuotta vanha talo, jossa isäni sukua oli asunut. Samalla paikalla oli ollut aikoinaan toinen talo, jossa sama suku on asunut, mutta ko. talo rakennettiin 1814 paikalle.
      Asuimme talossa vuoteen -87, jolloin vanhempani rakensivat uuden talon tämän vanhan talon taakse. Olin 17 vuotias tuolloin.

      Kummittelu oli lähes joka päiväistä ja talomme oli kuuluisa ko. oudoista tapahtumista ja niitä jopa epävirallisesti yritettiin selvittää ja löytää luonnollista selitystä ilmiöille. Jotenkin me vain hyväksyimme elämämme outoine "perheenjäsenineen" ja selittämättömine tapahtumineen.

      Talon yläkerta oli oikea kummituspesäke. Yläkerrassa nimittäin asusteli kummitus, joka käveli hyvin raskain askelin päivittäin. Askeleiden tömähdykset kuuluivat alakertaan, jossa asuimme.
      Asiaa yritettiin tutkia monta kertaa, mutta järkevää selitystä asialle ei löytynyt.
      Tottakai vanhassa talossa kuuluu kaikenlaisia ääniä, kun puuaines elää, mutta näitä askeleita ei pystynyt selittämään sillä, koska ko. tyyppi pisti tanssiksi välillä, jolloin tömähtely oli voimakasta ja rytmikästä.
      Askeleet kuullostivat siltä kuin isokokoinen mies kävelisi kovapohjaisilla kengillä. Tanssi askeleet kuullostivat valssilta.

      Toinen, hiukan ikävämpi ilmiö oli kun tavarat katosivat itsekseen. Esim. jos oli jättänyt jotain pöydälle illalla, niin se olivat poissa aamulla. Tosin tapahtui myös, että kadonneet tavarat tupsahtivat takaisin samalle paikalle, mistä ne oli kadonneetkin. Äidilläni oli tapana laittaa kouluvaatteet ja laukut valmiiksi meille lapsille illalla, niin aamulla jotain niistä ei saattanut löytyä mistään.
      Selittämättömät sähkökatkokset olivat viikottaista arkipäivää. Tosin ajattelimme, että se johtuu vanhan talon vanhasta sähköistyksestä.

      Yläkerrassa emme asuneet juuri sen vuoksi, että siellä oli niin hurja meininki ja se toimikin lähinnä vierashuoneina.
      Siellä oli sellainen tunne, että joku on selän takana koko ajan intensiivisesti. Ovet aukesivat ja menivät kiinni itsestään. Tavarat vaihtoivat paikkaa tai katoilivat. Outoja ääniä ja hajuja.

      Muutamat ihmiset väittävät kiven kovaan, että yöpyessään siellä yläkerrassa he olivat nähneet jonkun miehen hahmon siellä.
      Isäni, joka oli asunut lapsuudestaan asti ko. talossa, sanoo, että noin parikymppisenä yöpyessään yläkerrassa olisi myös kerran törmännyt näköhavaintoon mieshahmosta siellä.

      Talon historian aikana siellä on kuollut monia ihmisiä. Ennen vanhaan ihmiset kuolivat kotiinsa, usein miten omaan sänkyynsä.

      Näin jälkikäteen ajatellen minua kauhistuttaa, että olen koko lapsuuteni ja nuoruuteni nukkunut vanhassa sängyssä, jossa ainakin pari ihmistä on siirtynyt ajasta iäisyyteen.

      Meillä kävi muutamia pappeja ja joitain uskovaisia rukoilemassa ja ajamassa niitä ilmiöitä ja kummituksia ulos, mutta ei se koskaan auttanut.

      Kun sitten tuli ajan kohtaiseksi miettiä talon peruskorjausta tai uuden talon rakentamista, niin jälkimmäinen vaihtoehto oli selvä.

      Ko. talo purettiin museoviraston ja muutaman aktivistin vastuksesta huolimatta vuonna -88.

      Purkamisen yhteydessä paljastui kadonneiden tavaroiden kätkö monien vuosien ajalta eräästä väliseinän sisästä, joka herätti kummastusta. Siellä oli vanhoja kolikoita, seteleitä, avaimia, kirjoja, kahvikuppja, lasia, koruja ja erilaisia tavaroita eri vuosikymmeniltä, joista tuoreimmat olivat meidän lasten leluja, kenkiä jne.
      Löytyivät sentään, mutta miten ne sinne oli päätyneet on edelleen vailla luonnollista selitystä.

      Ko. talo oli nykyisen talomme edessä. Paikalla on nykyisin äitini puutarha. Nykyisessä talossamme ei juuri kummittele, mutta sähköt katkeilevat ympäri vuoden silloin tällöin ilman syytä kuten vanhassakin talossa.
      Puutarha on outo. Se nimittäin tuottaa iltaisin, etenkin kesäisin, sumupilven talomme ympärille. Sille tosin voi löytyä luonnollinenkin selitys.

      Toinen juttu on, että kesäisin ukkonen riehuu paikalla usein hyvin rankasti. Pihamaalle iskee helposti salamat. Meillä on katkennut viimeisen 7 vuoden aikana 5 puuta salaman iskusta.
      Talvisin ko. paikalla voi ihailla revontulia usein.
      Paikka on mäellä, joten sekin varmasti selittää osan luonnonilmiöistä, vaikka onhan se omitusita, kun naapuriessa ei tapahdu mitään.

      Jos olisin ollut vanhempi ja ymmärtäväisempi, niin olisin tietenkin vaatinut vanhan talon säästämistä ja uuden talon rakentamista muualle, mutta 80-luvulla ajateltiin tietenkin vähän toisin kuin nykyään.
      Nyt olisi monille tutkijoille mielenkiintoinen paikka tutkia mistä moiset ilmiöt johtuivat.

    • mörkö

      Juu, eli Paraisilla Kirjalan Saarella, Lounais-Suomen saaristossa sijaitsi ennenmuinoin Kappelirannan kartano joka oli rakennettu vanhan luostarin perustusten päälle. Kartano kylläkin paloi soihtuna perustuksien tasalle eräänä onnettomana yönä joskus yhdeksänkymmentä-luvun alussa tai oliko peräti kahdeksankymmenen puolella. Muistan ainakin Turun Sanomien kirjoittaneen asiasta isosti joten asiasta on jossain arkistossa mustaa valkoisella.

      Ja sitten siihen varsinaiseen aiheeseen. Ennen tuhoutumistaan kartano oli laajasti koko seutukunnan tiedossa kummittelevana paikkana ja muistan lapsena kuulleeni paljon tarinoita kartanoon liittyen. Isoäitini on niinsanottuja alkuperäisiä Kappelirannan kyläläisiä ja siksi sain usein kuunnella naapureiden ja muiden vanhojen kyläläisten turinoita.

      Paikan nimihän (Kappeliranta) jo todistaa että tarina luostarista sillä paikalla on tosi ja itse olen omin silmin nähnyt kartanon kellarin umpeenmuuratut holvikaarelliset ikkunat. Varsinaiset kummitustarinat kertoivat kartanon ylemmissä huoneissa kulkevasta nunnan kaapuun pukeutuneesta naisesta jolla on sulkakynä kädessään. Isoäitini ollessa nuori kartanossa toimi päiväkoti jossa isoäiti oli työssä ja hän kertoo että koko rakennuksessa oli aina painostava tunnelma. Itselläni on myös jäänyt muutamista vierailukerroista mieleen vain ikävä tunne että on tarkkailun kohteena.

      Joitakin hataria muistikuvia minulla on myös että eläinten kerrottiin käyttäytyneen omituisesti kartanossa ja sen läheisyydessä. Olin kartanon palaessa vain noin kymmenenvuotias enkä muista asioita paljoa enkä tarkasti mutta isoäitini voisi ehkä aiheesta enemmänkin kertoa ja varmasti tietäisi muitakin jotka asiaa tuntevat.

      Itse olen huolissani alueen historiallisen aineksen tuhoutumisesta sillä Turun lähiympäristön rakentamattomat alueet ovat nykyään arvossaan ja Kappelirannan kylään on jo noussut muutamia omakotitaloja ja lisää on taatusti tulossa. Kartanon paikalla sijaitsee nykyään käsittääkseni jonkinlainen lomakylä ja huhu kertoo että aluetta rakennettaessa kaivinkoneet nostivat esiin vanhoja kirkonkelloja ym. tavaraa joista tietysti vaiettiin visusti ettei museovirasto keskeyttäisi töitä. Kartanon mäessä kasvoi ainakin ennen rakennustöitä vanhaa rohdoskasvillisuutta joka arvatenkin on peruja ajalta jolloin luostarissa kasvatettiin lääkeyrttejä. Myös kartanon puisto joka osiltaan on vieläkin olemassa on mainitsemisen arvoinen sillä paikalla on monisatavuotiaita jalopuita ja kylän raittia reunustavat jättiläismäiset tammet ovat jonkun Katariina-nimisen suurnaisen istuttamia. Kartanoa ympäröineestä kylästä on olemassa vielä joitakin pihapiirejä ja yksittäisiä rakennuksia.

      Alue on kuitenkin kulttuuriperinnöltään arvokas ja tarinoita varmasti tulisi lisää jos joku niitä vain kiinnostuu kaivelemaan ja arkistoimaan. Jos kiinostut, voin koittaa kaivaa esiin henkilöitä jotka tietävät asiasta ja ehkä lähettää yhteystietoja sinulle vaikka sähköpostiin.

      • immosen

        seisakkeen läheisyydessä (junaradan)miehiä kummallisissa erittäin vanhanaikaisissa vaatteissa kävelemässsä rataa pitkin ja pölisivät keskenään mutten saanut sanoista selvää.olin koiran kanssa hiihtelemässä ja koira murisi ja karvat oli pystyssä, sanoin koiralle ole hiljaa ettei tarvii sanoa päivää noille miehille. sen kun komensin koiraa niin kun katsoin taas olivat käveliät hävinneet. mihin? en tiedä oli aukeaa silleen että metän reunaankin oli sen verran matkaa että ei kerkiä ihminen umpihankee niin nopeasti ja kun niitä oli 4-5.meni 2 sekuntia kun tajusin ettei ne oikeita olleetkaan,kyllä tuli kiire kotia koira riuhtoi hihnasta ja ilmeisesti sekin pelkäsi.muutkin siskot aina kertoi että on se kumma väli kulkea kun aina selkäpiitä karmii.en tiedä nyttemmin kun oon pois ollut sieltä jo yli 30 vuotta.tää junarata on nurmes-valtimo väli.


      • nvm7

        hei sinä joka Paraisilta kirjoittelit!tiedätkö muita paikkoja paraisilla.Asun täällä ja olen kiinnostunut asioista jos vain paikkoja olisi,mitä lähteä hutkimaan.Tosin en yksin...hui...


      • mörkö
        nvm7 kirjoitti:

        hei sinä joka Paraisilta kirjoittelit!tiedätkö muita paikkoja paraisilla.Asun täällä ja olen kiinnostunut asioista jos vain paikkoja olisi,mitä lähteä hutkimaan.Tosin en yksin...hui...

        En kyllä tiedä Paraisilta yhtään paikkaa tuon Kappelirannan lisäksi. En edes asu siellä vaan on vain näitä sukulaisia siellä. Onhan Parainen ja yleensäkin Turun lähiseutu pitkän historian omaava alue ja luulisi siellä niitä kummitustaloja olevan. Jos säväreitä kaipaat, mene vaikka Turun vanhalle hautausmaalle pimeään aikaan. En tiedä onko siellä vaeltelevia sieluja mutta paikka karmii selkäpiitä jo päivänvalossakin.


      • tyttö
        nvm7 kirjoitti:

        hei sinä joka Paraisilta kirjoittelit!tiedätkö muita paikkoja paraisilla.Asun täällä ja olen kiinnostunut asioista jos vain paikkoja olisi,mitä lähteä hutkimaan.Tosin en yksin...hui...

        Juu olis kiva kuulla lisää kummittelevii paikkoi Paraisilt (:


    • Jeppe

      Laittakaa vaan ihan rohkeasti tietämiänne paikkojanne ja kuten alussa sanoin niin ei tarvitse välttämättä olla omakohtaisia kokemuksia (mutta jos on niin aina parempi tietty).

      Näitä tietoja tullaan käyttämään mahdollisesti jonkilaisen ohjelman toteuttamiseen. Siitä enemmän kun on enemmän varmuuksia. Alustavasti ajatellen olisi hienoa saada ohjelmaan ihmisiä kertomaan tarinoita. Ei tarvitse välttämättä sanoa, että "OLEN KOKENUT" vaan jos tietää jostain tarinoita niin voisi tulla kertomaan tyyliin "OLEN KUULLUT PUHUTTAVAN". Ohjelmassa ei todisteltaisi mitään vaan katsojalle jätettäisiin päätäntävalta.

      • RRVemmu

        Ylempänä oli juttua Nokialla sijaitsevasta ns. hullujen hautausmaasta.. Hautausmaahan sijaitsee pitkänniemen ohi kulkevan tien varressa ja pää tieltä on n.200m kävely matka pimeätä metsikköä pitkin hautausmaan portille.. Paikka on kyllä öisin pelottava mutta itse en ole mitn yliluonnollista siellä havainnut. Kuuleman mukaan paikalla on moni murhenäytelmä saanu lopun. Aikoinaan pitkänniemen ajuri surmasi nuoria naisia ja hautasi heidän ruuminsa juuri hullujen hautausmaalle..

        Hautausmaasta on myös juttu olisiko ollut -50luvulta paunun kuljettaja otti verisen miehen kyytiin hautausmaan pysäkiltä, kuski kysyi että mitä on tapahtunut, mutta mies oli hiljaa kunnes seuraavalla pysäkillä jäi pois ja tokaisi unohdin vielä yhden sinne..

        Myös aikoinaan on juttua kerrottu että paikalliset hevoset alkoivat käyttäytyä oudosti hullujen hautausmaan kohdalla ja välttivät paikkaa..

        Myös sellainen juttu on että eräs henkilö oli tehnyt palohälytyksen hullujen hautausmaalle kun alue oli ollut savun peitossa, palokunnan saapuessa paikalle alueella oli runsaasti savua mutta palon alusta ei ollut mitään merkkejä.. Aihe kirjattiin vääränä hälytyksenä, kuulo puheitten mukaan kyseinen mies joka asiasta teki ilmoituksen löytyi muutaman vuoden päästä hullujen hautausmaalta seonneena..

        Juttujen todellisuudesta en takaa mitään, mutta tälläistä olen kuullut kerrottavan, että turha alkaa valittaa mulle mistään että hyvä mielikuvitus:) koska en ole itse kokenut vaan kuullut..!

        Taannoin paunu myös siirsi bussipysäkkinsä hullujen hautausmaan kohdalta edemmäks, koska siitä ei ikinä kukaan kyytiin noussut.. Vielä tänäkin päivänä hullujen hautausmaan tuntumassa on nähty outoja liikkujia ja kaupunki tietää alueen olevan ongelma paikka..


      • Jeppe
        RRVemmu kirjoitti:

        Ylempänä oli juttua Nokialla sijaitsevasta ns. hullujen hautausmaasta.. Hautausmaahan sijaitsee pitkänniemen ohi kulkevan tien varressa ja pää tieltä on n.200m kävely matka pimeätä metsikköä pitkin hautausmaan portille.. Paikka on kyllä öisin pelottava mutta itse en ole mitn yliluonnollista siellä havainnut. Kuuleman mukaan paikalla on moni murhenäytelmä saanu lopun. Aikoinaan pitkänniemen ajuri surmasi nuoria naisia ja hautasi heidän ruuminsa juuri hullujen hautausmaalle..

        Hautausmaasta on myös juttu olisiko ollut -50luvulta paunun kuljettaja otti verisen miehen kyytiin hautausmaan pysäkiltä, kuski kysyi että mitä on tapahtunut, mutta mies oli hiljaa kunnes seuraavalla pysäkillä jäi pois ja tokaisi unohdin vielä yhden sinne..

        Myös aikoinaan on juttua kerrottu että paikalliset hevoset alkoivat käyttäytyä oudosti hullujen hautausmaan kohdalla ja välttivät paikkaa..

        Myös sellainen juttu on että eräs henkilö oli tehnyt palohälytyksen hullujen hautausmaalle kun alue oli ollut savun peitossa, palokunnan saapuessa paikalle alueella oli runsaasti savua mutta palon alusta ei ollut mitään merkkejä.. Aihe kirjattiin vääränä hälytyksenä, kuulo puheitten mukaan kyseinen mies joka asiasta teki ilmoituksen löytyi muutaman vuoden päästä hullujen hautausmaalta seonneena..

        Juttujen todellisuudesta en takaa mitään, mutta tälläistä olen kuullut kerrottavan, että turha alkaa valittaa mulle mistään että hyvä mielikuvitus:) koska en ole itse kokenut vaan kuullut..!

        Taannoin paunu myös siirsi bussipysäkkinsä hullujen hautausmaan kohdalta edemmäks, koska siitä ei ikinä kukaan kyytiin noussut.. Vielä tänäkin päivänä hullujen hautausmaan tuntumassa on nähty outoja liikkujia ja kaupunki tietää alueen olevan ongelma paikka..

        Ompas todella mielenkiintoinen juttu.

        "Vielä tänäkin päivänä hullujen hautausmaan tuntumassa on nähty outoja liikkujia ja kaupunki tietää alueen olevan ongelma paikka.."

        Onko siis paikasta tullut jonkinlainen "kultti" kenteis penskoille ja mahdollisesti näille saatananpalvojille yms. Vai onko tämä viittaus johonkin yliluonnolliseen?

        Voisitko tarkentaa vielä sijaintia vai kerrotko sen esim. sähköpostitse?


      • Jeppe
        Jeppe kirjoitti:

        Ompas todella mielenkiintoinen juttu.

        "Vielä tänäkin päivänä hullujen hautausmaan tuntumassa on nähty outoja liikkujia ja kaupunki tietää alueen olevan ongelma paikka.."

        Onko siis paikasta tullut jonkinlainen "kultti" kenteis penskoille ja mahdollisesti näille saatananpalvojille yms. Vai onko tämä viittaus johonkin yliluonnolliseen?

        Voisitko tarkentaa vielä sijaintia vai kerrotko sen esim. sähköpostitse?

        Ihan nätti ja hoidettu paikka. Ei ollut edes mitenkään omituinen. Paikalla ei myöskään ollut jälkiä, jotta se olisi nuorison temmellyskenttänä ollut pahemmin. Ainoat merkit oli katkotut rautaristit, jotka lienee lähteneet jonkun teinipalvojan kyytiin.

        Toki pimeällä voisi olla hiukka eri meininki, mutta missäpä ei. En todellakaan vähättäle, mutta jos siellä on ollut jotain yliluonnollista niin kertokaa ihmeessä.


      • tattista
        Jeppe kirjoitti:

        Ompas todella mielenkiintoinen juttu.

        "Vielä tänäkin päivänä hullujen hautausmaan tuntumassa on nähty outoja liikkujia ja kaupunki tietää alueen olevan ongelma paikka.."

        Onko siis paikasta tullut jonkinlainen "kultti" kenteis penskoille ja mahdollisesti näille saatananpalvojille yms. Vai onko tämä viittaus johonkin yliluonnolliseen?

        Voisitko tarkentaa vielä sijaintia vai kerrotko sen esim. sähköpostitse?

        ainoat jotka siellä käy on valokuvaajat ja sieniharrastajat, sen sammaloituneen nurmikon sienilajisto kun sattuu olemaan mielenkiintoinen


      • Pööhaamuliino

        Aika vanha ketju mutta vastaan kumminkin. Iskä oli ollu lapissa, kalaretkellä. No oli ollu kuuma päivä, ja monet oli ollu kalassa. Kenelläkään ei syönyt, vaikka kuinka yritettii eri paikoista. Mut sitten sinne oli tull semmonen lyhyt äijänkäppyrä oudoissa vaatteissa, heitti siiman veteen ja sai sitten heti ekalla kerralla kalan. No, iskä oli sit ottanu kuvan siitä tyypistä ja kalasta. Mut sitten, kun se kuva oltiin kehitetty, se tyyppi ei ollukkaa siinä! Ei ketään, paitsi joku random tyyppi takana. Ja toinenjuttu oli se, kun se oli ollu lapissa sen kaverin kaa, nii ne oli menny hotelliin. Kun ne meni illalla nukkumaan, ne lukitsi vessan, - ja ulko-oven. No sit keskellä yötä ne ovet aukes. Vaikka ne oli lukossa. Se hotellin omistaja sano et siellä tapahtuu aina kaikenlaista hämärää. Et sillee


    • Ghostbusters

      Porvoon Haikoon kartanon mailla ratsastaa oikea päätön ratsumies, tosin tämä ei tiettävästi keräile päitä niin kuin siinä elokuvassa joka tuli viikko takaperin. Itse en tarinaa muista kunnolla, mutta kerrottiin aikoinaan aatelisesta miehestä joka tapasi asua joskus Haikoossa, kunnes hänet sitten mestattiin Ruotsissa. Siitä lähtien on moni nähnyt valkoisen ratsastajan ilman päätä haikoon mailla. Sanotaan että kuutamoöisin "hänet" voi nähdä läheisellä "kummituskukkulalla". Itse olen Haikoossa ollessani kokenut seuraavaa; olin haikoon mailla nuorempana, ja yhtäkkiä nousi valtava tuuli puiden lomassa ja jostain kuului hevosen voimakasta laukkaa joka ohitti minut, mutta mitään ei lähistöllä näkynyt. Tietysti asialle voi olla luonnollinen selitys, mutta totta se on siinä missä tässä istun. Onhan täällä Porvoossa tietysti muitakin omia aaveita ja tarinoita . . . mutta ehkä niistä joskus toiste.

    • Lady of the lake

      Moi! Tässä oisi yksi se on omakoti talo jämsänkoskesta muistaakseni joku 20-30km en muista paikkakuntaa mutta se on tosi pieni ja tämä talo on ihan melkein tienvieressä.

      Anyway ittelläni on omakohtainen stoori siitä talosta
      Olin menossa lapseni kanssa yhtenä hämäränä talvi iltana yläkertaan makkariin hakemaan vaatteita ja rupesin ihmettelemään semmosta outoa tunnetta.

      No rupesin siinä sitten kyttäämään sinne pimeyteen
      ja minulla oli lapsi silloin sylissä ja eipä aikaakaan kun sieltä mustasta pimeydestä tuli 2henkilöä vaistosin että he olivat mies ja nainen
      he tulivat kädet edellä minua ja lastani kohti

      (huom siis näin heidän kätensä ja yläosan mutta heillä ei ollut jalkoja ja he olivat tummia eli mustia niin kuin varjot )

      Kun näin heidät niin sydämmeni pysähtyi kuulkaa siihen paikkaan hyvä että sain
      edes valot laitettua päälle jolloin he katosivat.

      Ja sen jälkeen siinä talossa nukuin valot päällä en tiedä mitä niillä oli mielessä mutta tuskin kovinkaan hyvää.

      2 outo juttu joka liittyi siihen taloon oli se että lapseni ei osannut silloin kontata tai edes ryömiä silloin ja kun tulin esim: vessasta niin kuulin kun lapseni itki ja hän olikin lattialla ja
      kukaan perheenjäsenistä ei ollut lähelläkään lasta silloin.

      tämä oli ennen tuota ylhäällä mainittua tapahtumaa ja tämä toistui monta kertaa.

      3. seikka oli se että kuulimme välillä että ihan kun joku perheenjäsen olisi huutaneet toisiaan nimeltä ja kun menit kysymään et olikos sulla jotain asiaa niin hän sanoi että en ole sinua huudellut.

      4. Oli se outo painostava tunne siinä talossa ja se että tuntu kuin joku olisi kyttäillyt joka liikettäsi mutta kaikkien painostavalta se tuntui pimeän aikaan.

      Kuulin sitten myöhemmin että kyseisen vuokra isännän vanhemmat kuoli siinä talossa.

      Et näin and this is a true story no bull

      • -Londice-

        Outokummusta jonkin matkaa sijaitsee joku autiotalo, jonka lähellä on suurehko kivi. Joskus vuosia sitten talossa asunut, hieman "erikoinen" mies oli vienyt ei-toivotun vauvansa tuonne kiven alla olevaan koloon ja haudannut sen sinne elävältä.
        Kuulemma yhä voi paikalla kuulla silloin tällöin vauvan itkua.


    • ...

      Rovaniemen jätkänkynttilän sillan vieressä on talo jossa kuulemma kummittelee...

      Onko muut kuulleet tästä?

      • Jätkänkynttilän sillalta ja läheisen ravintolan ikkunasta ovat rovaniemeläiset nähneet joskus talvi-iltoina Kemijoen sulassa uivan suurikokoisen mustan miehen, joka ei pakkasesta eikä kylmästä vedestä tunnu piittaavan. Outo mies ui pitkin vedoin Pohjanhovin rantaa kohti ja häviää jään reunalla jonnekin. Mustan miehen nähdään joessa uivan ja kylpevän aina silloin, kun paikkakunnalla tapahtuu veritekoja.


    • katso itse!

      Suomi 24:n kaupunkisivuilla on Pori-sivulla keskustelu meneillään Porissa olevista kummituspaikoista. Sieltä voi pongata ainakin muutaman sellaisen minne voi mennä itsekin paikan päälle kattoon mikä on meininki.

      • Jeppe

        Kiitoksia runsaasta palautteesta ja jatkakaa vain listaamista! Kaikki mestat tulee laitettua ylös! Valitettavasti laudan sääntöjä noudattaen en voi laittaa yhteystietojani tätä kautta. Pitänee keksiä jokin toinen keino.

        Tuo metsätien haamu tuli jossain muussakin yhteydessä esille ja siitä kiinnostaisi tietää enemmän. Esiinttykö se ilmiö koko ajan? Onko tie käyttämätön. Häviääkö ilmiö? Onko mahdollista käydä zekkaamassa mesta vai onko se jotenkin varjeltu asia? Omakohtaisia kokemuksia? Oli myös jotain puhetta tämän hahmon silmistä..


      • elisant
        Jeppe kirjoitti:

        Kiitoksia runsaasta palautteesta ja jatkakaa vain listaamista! Kaikki mestat tulee laitettua ylös! Valitettavasti laudan sääntöjä noudattaen en voi laittaa yhteystietojani tätä kautta. Pitänee keksiä jokin toinen keino.

        Tuo metsätien haamu tuli jossain muussakin yhteydessä esille ja siitä kiinnostaisi tietää enemmän. Esiinttykö se ilmiö koko ajan? Onko tie käyttämätön. Häviääkö ilmiö? Onko mahdollista käydä zekkaamassa mesta vai onko se jotenkin varjeltu asia? Omakohtaisia kokemuksia? Oli myös jotain puhetta tämän hahmon silmistä..

        REKISTERÖI nimimerkki ja laita galleriasivulle julkinen sähköpostiosoite ja viesteihin maininta että osoite löytyy kurkkaamalla galleriasta. Kyllä ihmiset aika tarkkaan katsoo nuo rekisteröityjen nimimerkkien sivut. =)

        Hauskaa syksyä sinne jonnekin!

        elisant


    • Mökissämme

      Jos laitat jonkun yhteystiedon tänne niin voin kertoa omista kokemuksistani eräässä mökissä Merikarvialla ja jonka on kokenut myös muutama sukulainen samassa mökissä.
      Ja voisin ehkä kertoa julkisestikin mutta en täällä.

    • Pöytyällä on ainakin muutama paikka, joissa kummittelee:

      1. Kyntäjäntupa: Rakennus on ikiwanha, jossa on asunut kaikennäköistä väkeä pitkin vuosikymmeniä. Joku tuonne on ilmeisesti jäänyt, kun kerran tuonne palkatut vartiomiehet kuulivat öisin alakerran salista askelia, vaikka rakennuksessa ei ollut muita.

      2. Vanha talo: Tämä punainen vanha hirsitalo sijaitsee tien vieressä oikealla, Turuntietä mentäessä Auraan päin, vähän ennen vanhaa paikallista paloasemaa.
      Talon päädyssä olevassa huoneessa on nähty vanhan naisen haamu, joka eläessään kuoli tuohon huoneeseen. Huoneen tunnistaa peitetystä ikkunasta.

      3. "Hiekkatie": Tämä yksityisomistukseen kuuluva tie sijaitsee syrjäisessä metsässä, Pöytyältä päin mentäsessä Huittisiin päin. Puolivälissä tietä ilmestyy aikuisen kokoinen musta hahmo, joka jahtaa kulkijaa aina tiehen päähän asti.
      Tästä ei tiedä, muutakuin muutama henkilö.

      -Orson

      • Uskon kyllä

        Tiedän vielä yhden talon, jossa Pöytyällä kummittelee, lähellä terveyskeskusta. Talo on 70-luvun lopussa rakennettu, tai 80-luvun alussa, sijaitsee omakotialueella. Omakohtaisia kokemuksia minulla ei ole talosta, mutta nyt olen saanut tietoa kahdelta eri ihmiseltä, jotka eivät tunne toisiansa, kuullut samanlaiset tuntemukset/kokemukset talosta. Yöllä tulee vahva tunne, että joku seisoo ovella ja tuijottaa, näin monena yönä. Toisen yöpyjän kertoman mukaan muutaman yön jälkeen hän heräsi keskellä yötä tunteeseen, että joku seisoo ihan sängyn vierellä. Hän yritti huitoa tätä pois, mutta tuloksetta. Loppuviimeeksi hän oli niin väsynyt, että päätti jatkaa nukkumista, seisoi joku siinä vierellä tai ei. Talon ensimmäinen asukas on kuulemma tehnyt itsemurhan ko. talossa; avioero ilmeisesti syynä. Talon nykyinen omistaja jäi leskeksi ja ollut kuulemma myös avio-ongelmia. Voisi asioilla olla yhteys?


    • Jeppe

      Kiitoksia kaikille ja laittakaa vaan lisää tietouttanne tänne. Kaikki paikat listataan ja mahdollisuuksien mukaan niitä myös tarkastetaan.

    • Mäkkylästä huhuu
    • tutun

      aktiivinen ainakin 14 v sitten siellä töissä ollessani.

      • mutta silti...

        ooks jeppe "bustannu" noit paikkoi:D mää ja mun kamu ollaan oltu 2 tän ketjun paikoist kuvaamas kummitteluu ja 4 tuntia vietettyäni sysi pimeässä voin sanoo ettei niissä mitään kummitellu:D


    • eräs vaan

      olen kuullut että Ruotsissa lähellä Östersundia on vanha pappila jossa kukaan ei voi nukkua yön yli,saa kuulemma stipendin jos nukkuu.Sitten etelä Ruotsissa on vanha kartano tai talo jossa kukaan ei voi asua, sen olen kuullut eräältä tutulta jonka täti asuu lähistöllä.

    • MAKOLA!!!!!

      MAKOLA MAKOLA MAKOLA MAKOLA MAKOLA MAKOLA!!!!

      • jooppeli

        Turun linnassa kävin 2008 kesällä ja luulen, että en mene yksin enää linnan vankityrmään istumaan.
        Pimeä vanha käytävä vie kohti kyseistä paikkaa, jossa tyrmät sijaitsevat. Lähdin sitten porukasta eroon tutkimaan paikkaa ja olo oli jotenkin "outo", ehkä epätodellinen, päätä särki, painosti ja tuli tunne, kuin joku käskisi olla menemättä sinne. Menin sitten sinne ja minut valtasi aivan suunnaton rauhallisen pelottava olo.
        Yhtäkkiä lähdin vain juoksemaan pois sieltä ja nyt kun muistelee, niin siellä oli jotain mitä en silloin pistänyt merkille. Olisiko muilla kokemuksia tai jotain artikkeleita turun linnan kummittelusta?
        Toinen paikka on Oulussa, pohjoispuolella. Koin siellä sellaisia asioita, että ikinä en enää kyseisen asunnon lähelle sinnekkään mene yksin.
        Toppilasta olisin kuullut, että vanhassa satamassa tehdasrakennuksissa kummittelee myös, mutta en ole löytänyt juttuja. Oisko jollakin?


      • Jooppeli
        jooppeli kirjoitti:

        Turun linnassa kävin 2008 kesällä ja luulen, että en mene yksin enää linnan vankityrmään istumaan.
        Pimeä vanha käytävä vie kohti kyseistä paikkaa, jossa tyrmät sijaitsevat. Lähdin sitten porukasta eroon tutkimaan paikkaa ja olo oli jotenkin "outo", ehkä epätodellinen, päätä särki, painosti ja tuli tunne, kuin joku käskisi olla menemättä sinne. Menin sitten sinne ja minut valtasi aivan suunnaton rauhallisen pelottava olo.
        Yhtäkkiä lähdin vain juoksemaan pois sieltä ja nyt kun muistelee, niin siellä oli jotain mitä en silloin pistänyt merkille. Olisiko muilla kokemuksia tai jotain artikkeleita turun linnan kummittelusta?
        Toinen paikka on Oulussa, pohjoispuolella. Koin siellä sellaisia asioita, että ikinä en enää kyseisen asunnon lähelle sinnekkään mene yksin.
        Toppilasta olisin kuullut, että vanhassa satamassa tehdasrakennuksissa kummittelee myös, mutta en ole löytänyt juttuja. Oisko jollakin?

        Sitten tohon edelliseen lisättävä, että ennen noita tapahtumia olin varsin skeptinen kaikkeen tuommoiseen ja en uskonut yhtään, mutta nyt on asia toisin.


      • Opinkaari
        jooppeli kirjoitti:

        Turun linnassa kävin 2008 kesällä ja luulen, että en mene yksin enää linnan vankityrmään istumaan.
        Pimeä vanha käytävä vie kohti kyseistä paikkaa, jossa tyrmät sijaitsevat. Lähdin sitten porukasta eroon tutkimaan paikkaa ja olo oli jotenkin "outo", ehkä epätodellinen, päätä särki, painosti ja tuli tunne, kuin joku käskisi olla menemättä sinne. Menin sitten sinne ja minut valtasi aivan suunnaton rauhallisen pelottava olo.
        Yhtäkkiä lähdin vain juoksemaan pois sieltä ja nyt kun muistelee, niin siellä oli jotain mitä en silloin pistänyt merkille. Olisiko muilla kokemuksia tai jotain artikkeleita turun linnan kummittelusta?
        Toinen paikka on Oulussa, pohjoispuolella. Koin siellä sellaisia asioita, että ikinä en enää kyseisen asunnon lähelle sinnekkään mene yksin.
        Toppilasta olisin kuullut, että vanhassa satamassa tehdasrakennuksissa kummittelee myös, mutta en ole löytänyt juttuja. Oisko jollakin?

        Kertoisitko missä se Oulun pohjoispuolen kummittelupaikka on vaikka sähköpostiini? (zappoÄTemailPISTETÄHÄNcom). Olisin kiitollinen. Kävisin ehkä kaverin kanssa siellä katselemassa. Lapsuudenkodissani sattui kummittelua, askelia, kaappien kolinaa, pari outoa näkyä, punainen valopallo, myöskin yksi valoilmiö minkälaisesta en ole koskaan mistään lukenut enkä kirjoita tähänkään. Myöhemmin olen nähnyt mm. kaveriporukan kanssa metsässä ilmestyneen mustan ihmishahmon, eräässä paikassa täälläpäin missä on outo fiilis, siinä vieressä on vanha autotie jossa on sattunut paljon kuolon kolareita ja kaverini mummo oli nähnyt valon menevän tiellä luullen sitä pyöräilijäksi, mutta se olikin hävinnyt. Siellä näin myös kerran läpinäkyvän ~15 cm pallon menevän maata pitkin. Kun silmäni ensin osuivat siihen, luulin sitä jänikseksi.

        Kyllä niitä sattuu vielä tänäkin päivänä ihan mitä vaan ilmiöitä, niistä ei vaan ihmiset kehtaa puhua, kun jotkun jotka ei ole itse sellaista todistaneet, pistävät heti pilkaksi.


      • ****
        Opinkaari kirjoitti:

        Kertoisitko missä se Oulun pohjoispuolen kummittelupaikka on vaikka sähköpostiini? (zappoÄTemailPISTETÄHÄNcom). Olisin kiitollinen. Kävisin ehkä kaverin kanssa siellä katselemassa. Lapsuudenkodissani sattui kummittelua, askelia, kaappien kolinaa, pari outoa näkyä, punainen valopallo, myöskin yksi valoilmiö minkälaisesta en ole koskaan mistään lukenut enkä kirjoita tähänkään. Myöhemmin olen nähnyt mm. kaveriporukan kanssa metsässä ilmestyneen mustan ihmishahmon, eräässä paikassa täälläpäin missä on outo fiilis, siinä vieressä on vanha autotie jossa on sattunut paljon kuolon kolareita ja kaverini mummo oli nähnyt valon menevän tiellä luullen sitä pyöräilijäksi, mutta se olikin hävinnyt. Siellä näin myös kerran läpinäkyvän ~15 cm pallon menevän maata pitkin. Kun silmäni ensin osuivat siihen, luulin sitä jänikseksi.

        Kyllä niitä sattuu vielä tänäkin päivänä ihan mitä vaan ilmiöitä, niistä ei vaan ihmiset kehtaa puhua, kun jotkun jotka ei ole itse sellaista todistaneet, pistävät heti pilkaksi.

        Toppilassa kummittele noissa vanhoissa tehdasrakennuksissa, itse tiedän tasan tarkkaan paikat mihin en sisään menisi (se on sellainen tunne), mutta nuo ei pelota. Sitä paitsi ei siitä niin kauan ole kun olivat toiminnassakin.


    • r-aksu

      eli jos haluat tietää paikan, jossa aivan pommin varmasti kummittelee, sellainen on saunasaaren autiotuvan vanhakämppä, entinen savottasauna. LINKKI: http://www.luontoon.fi/page.asp?Section=1333&Item=3185
      riittää, kun menet illalla tuikun kanssa klo 22-23 aikaisintaan kämppään, ja pyydät merkkiä hengeltä. vastaa aivan taatusti. on kysytty, niin se joka siellä kummittelee, niin on hirttäny v.1976 sinne itsensä poliisia pakoillessaan, kun on ensin ampunu kemissä 2lasta, ja akkansa. henki heittelee tavaroita, jne, mutta ei tule uudempaan kämppään yleensä, vaik on vieressä. sieltä uudemmasta kämpästä sen saa ajettua ristin kanssa ulos, mut ei tepsi siin vanhemmas kämpässä. noi tiedot (v-76) ,jne.. on kuultu siltä hengeltä. pitäs jostain kaivaa esille, pitääkö paikkaansa.
      -mut tässä varma kummittelu paikka, eräkämppä, josssa kuka vain voi mennä käymään, autolla pääse 3,5km päähän, jääkärikämpän lähistölle, tie kääntyy lautiosaari-sompujärvi tieltä

      • r-aksu

        voin sit kertoo lisää tosta paikasta, jos kiinostaa...


      • Opinkaari
        r-aksu kirjoitti:

        voin sit kertoo lisää tosta paikasta, jos kiinostaa...

        Kiinnostaa tuo eräkämpän juttu. Miten saitte nuo tiedot, pelasitteko jotain spiritismiiä vai? Miten se kummittelu ilmenee, sanoit että heittelee tavaroita, heitteleekö usein? Miten se vastaa jos pyytää merkkiä, tuleeko selittämättömiä ääniä? Onkos siellä polttopuita valmiina jos talvella käy sielläpäin hiihtelemässä?


      • Se naapuri yhä
        Opinkaari kirjoitti:

        Kiinnostaa tuo eräkämpän juttu. Miten saitte nuo tiedot, pelasitteko jotain spiritismiiä vai? Miten se kummittelu ilmenee, sanoit että heittelee tavaroita, heitteleekö usein? Miten se vastaa jos pyytää merkkiä, tuleeko selittämättömiä ääniä? Onkos siellä polttopuita valmiina jos talvella käy sielläpäin hiihtelemässä?

        Meillä on kakkosasunto täällä Kangasalla (eli Tampereelta n. 20km itään) ja naapurina ei ihan mikä tahansa kartano, vaan oikea Kuninkaankartano eli se, minne Kaarina Maununtytär pakeni Ruotsista uhkaavaa silloista teloitustuomiota tai muita vainoja. Kanagasalan kirkossakin on verikivi, joka tihkuu edelleen, mutta tuskinpa verta, vaan jotain mineraalia tietyissä olosuhteissa. Kartanon mailla on kuitenkin museorakennus ja asiasta kiinnostuneille voin sähköpostiin laittaa hiukan tarkempaa juttua.
        Toisekseen harvalla kartanolla on suvulleen ikiomaa kappelia hautapaikkoineen ja se sijaitsee entisellä vanhan Kangasaalan kirkon perustuksien paikalla.

        Toinenkin on melkein naapurissa muutaman sadan metrin päässä ja talo nyt tyhjillään odottamassa uusia asukkaita. Kuulin pari päivää sitten, miten edellinen lähti kahdesta syystä ja toinen oli, että pelkäsi olla siellä ja tyttärensä on nähnyt vaikka mitä siellä ja selvisi paikan historia ja sitä mukaa alueen kytkökset.

        Sähköpostia vastaan kerron lisää halukkaille ja vaihtarina toivoisin kuulevani teiltä jotain mielenkiintoista, mitä olette nähneet tai kokeneet tai tiedetään kerrottaneen mistäpäin Suomea tahansa. Itsekin olen kuullut noista Metsähallituksen ym. seurojen tukkimiesten vanhoista metsäkämpistä hiukan sivummalla asutuksesta, kuten edellä Nurmeksessa ja Lapista löytyy kuulemma useita kämppiä, minne ei paikallisetkaan mene yöksi ja missä ei moni nukkuisi silmäystäkään henkien tms. riehuessa keskellä yötä.


      • Se naapuri yhä
        Se naapuri yhä kirjoitti:

        Meillä on kakkosasunto täällä Kangasalla (eli Tampereelta n. 20km itään) ja naapurina ei ihan mikä tahansa kartano, vaan oikea Kuninkaankartano eli se, minne Kaarina Maununtytär pakeni Ruotsista uhkaavaa silloista teloitustuomiota tai muita vainoja. Kanagasalan kirkossakin on verikivi, joka tihkuu edelleen, mutta tuskinpa verta, vaan jotain mineraalia tietyissä olosuhteissa. Kartanon mailla on kuitenkin museorakennus ja asiasta kiinnostuneille voin sähköpostiin laittaa hiukan tarkempaa juttua.
        Toisekseen harvalla kartanolla on suvulleen ikiomaa kappelia hautapaikkoineen ja se sijaitsee entisellä vanhan Kangasaalan kirkon perustuksien paikalla.

        Toinenkin on melkein naapurissa muutaman sadan metrin päässä ja talo nyt tyhjillään odottamassa uusia asukkaita. Kuulin pari päivää sitten, miten edellinen lähti kahdesta syystä ja toinen oli, että pelkäsi olla siellä ja tyttärensä on nähnyt vaikka mitä siellä ja selvisi paikan historia ja sitä mukaa alueen kytkökset.

        Sähköpostia vastaan kerron lisää halukkaille ja vaihtarina toivoisin kuulevani teiltä jotain mielenkiintoista, mitä olette nähneet tai kokeneet tai tiedetään kerrottaneen mistäpäin Suomea tahansa. Itsekin olen kuullut noista Metsähallituksen ym. seurojen tukkimiesten vanhoista metsäkämpistä hiukan sivummalla asutuksesta, kuten edellä Nurmeksessa ja Lapista löytyy kuulemma useita kämppiä, minne ei paikallisetkaan mene yöksi ja missä ei moni nukkuisi silmäystäkään henkien tms. riehuessa keskellä yötä.

        Tossa youtubesta kohtalaisen aidon oloinen klippi, uskokoon ken tahtoo.

        http://www.youtube.com/watch?v=rPQhh7ba_F4


      • Wallowing

      • Hohhoijaa
        Opinkaari kirjoitti:

        Kiinnostaa tuo eräkämpän juttu. Miten saitte nuo tiedot, pelasitteko jotain spiritismiiä vai? Miten se kummittelu ilmenee, sanoit että heittelee tavaroita, heitteleekö usein? Miten se vastaa jos pyytää merkkiä, tuleeko selittämättömiä ääniä? Onkos siellä polttopuita valmiina jos talvella käy sielläpäin hiihtelemässä?

        Käytiin katsomassa. Ei siellä kummitellut. Miten ihmeessä olet onnistunut "keskustelemaan" kummituksen kanssa?


    • ...--------....-----

      en tiiä onko joku jo sanonut tän ku en tota keskustelua lukenut... sisällissodan (tai en oo varma mikä sota se oli mut muistaakseni sisällissota :D) aikana kouvolassahan tapettiin tosi paljon ihmisiä...kouvolan tommolan veripelto, siellä kuulemma voi nähdä ja kuulla yöllä jotain

    • Habajärvi
      • Matkan varrella

        Kertoisko joku, mitä Hämeenlinnassa on tapahtunut? Ainakin Vanajanlinnassa on viinikellari, mihin ei henkilökuntakaan suostu menemään ja pitkä käytävän matto nousi ittestään toisesta päästä korkealle ilmaan ja pituutta ja painoa sen verran, ettei mikään tuulen vire sitä nosta. Vois hyvin kuvitella, että Hämeenlinnan siellä linnassa vois nähdä mitä vaan ja hyvin mahdollisesti Aulangon maisemissa ja historiallisilla metsästysmailla.
        Ihan hiljattain luin täältä jostain, että siellä näköalapaikalla muka kummittelisi, siis se, mistä huikeat maisemat, en tiedä tarkempaa nimeä tai sijaintia, mutta kuvia olen nähnyt. Mikä se nyt on?

        Toisaalta omassa ja tuttavani elämässä on tapahtunut niin paljon, että henkimaailma on koko ajan vierelläni, ei tarvitse sen takia ajelle satoja kilometrejä henkiä anelemaan paikalle.


    • fashf

      Urajärven kartanossa kummittelee. Kartanoon ei sisään pääse muulloin kun kesällä museo kierrokselle ja kartano on remontissa vuoteen 2011. Museo kierroksen aikana monet ovat kuulleet jonkun kävelevän perässä ja hugo-herran vaimo oli mielisairas ja hänet lukittiin huoneeseen, mutta hän sai ruokaa ja juomaa ettei hän kuolisi nälkään. kerran palveli oli unohtanut lukita oven ja mielisairas (nimeä en muista) odotti yöhön ja lähti pakoon, mutta portaat alakertaan oli jyrkät ja hän kaatui portaissa ja kuoli. Olen kuullut noista tarinoista sen verran että joku on saanut kuvaan mieli sairaan huoneesta jossa on hahmo ikkunan edessä ja monet ovat nähneet puistossa kävelevän valkoisen haamun. henkeä ei tarvitse pelätä, vaikka hän oli eläessään mieli sairas.

    • f4rr3ll1

      konginkankaan liikenneturmapaikalla 4 tien varrella pienellä peltoaukealla tarkka paikka konginkankaan eteläisen ja pohjoisen liittymän välissä jossa siis tapahtui suomen vakavin liikenne onnettomuus/bussiturma. 2004 niin paikalliset puhuvat että kyseisellä paikalla kuuluu joskus öisin hysteeristä itkua ja huutoa ja paikallinen rekkakuski joka ajaa siitä ohi monena yönä sanoo nöhneensä pellolla silmäpareja. ja huutoja ovat kuulleet monet lähellä asuvat itse asun 4-5 kilometrin päässä enkä ole paikalla yöllä käynyt siellä on paljon liikennettä ni vaikea nuita olisi paikanpäällä todistaa.

    • Ihan Pelottaa

      näin viime kesänä yöllä mun takapihalla jotain mustaa ja lentävää ja se oli semmosen hiiren kokonen. Oliskohan se ollu kummitus tai joku riivaajahenki? :O

    • e.b.a.h

      Onko kukaan kuullut lienmäen pirujen hautuumaasta?
      Paikasta liikkuu kaikenlaisia huhuja ja pitäisi käydä itse katsomassa kyseinen paikka, mutta en tarkalleen itsekkään tiedä missä siellä se sijaitsee.

    • nimetön

      asun vanhassa vanhainkodissa, ja minä nukun talon toisessa päässä. Aina kun lähden pois huoneestani sekä minä että tuttavani tuntevat aivan kuin joku tuijottaisi-tosi voimakkaasti! ehdottomasti siis nurkat.

    • febvevbve

      Kylmäkosken kylässä (Akaa) Maijalan tilalla (vanha suojeltu rakennus).

    • http://keskustelu.su
    • Oosmou

      Meidän vuonna 1948 valmistuneessa talossa lienee jotain erikoista. Pari kertaa ovat televisio ja tietokone käynnistyneet itsekseen, vaikkei ole oltu edes samassa huoneessa. Kerran tehdessämme remonttia keittiössä meni astianpesukone itsestään päälle. Minulla urakoitsemassa ollut kaveri säikähti tätä aivan helvetikseen. Varmana ei osuttu mihinkään katkaisijaan kun oltiin noin 2 metrin päässä koneesta.

      Lisäksi aikanaan kun tein 3-vuorotyötä niin yövuorosta kotiin tultuani ja nukahdettuani heräsin monena aamupäivänä kolmeen koputukseen yläkerran makuuhuoneen vieressä olevalta kylmäullakolta.

      Skeptinen olen näissä mutta näihin olisi kiva löytää jokin selitys.

    • Anonyymi

      Luostanlinnassa, yläluostassa

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      En tiedä, onko oikea paikka kysyä, mutta...

      Muutama vuosi sitten huomasin oudon "pörriäisen" ja kutsuin mieheni kysyen, näetkö sinä tuon ja näki hänkin saman.

      Oli pilvipoutainen heinäkuun aamupäivä. Tämä pörriäinen lenteli hyvin samaan tapaan kuin mehiläinen, "sahasi" edestakaisin koivun tyven ympäri n. puoli metriä maasta. Mutta se oli kuin taskulampun polttimo tai led-valo. Me katselimme sitä ikkunasta ja kun mieheni lähti ulos katsomaan tarkemmin, se katosi. Aiemmin on ehdotettu tulikärpästä ja kiiltomatoa, mutta mielestäni ei sovi. Aurinko ei siis paistanut mutta oli valoisaa.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      En tiedä kummitteleeko, mutta ainakin Akamellan hautausmaan perustamiseen pohjoislapissa liittyy paranormaali tarina. Ja olihan paikka joskus historian hamassa hyvin kaamea paikka. Tässä olisi asiaan liittyen tällainen tarinakuunnelma. https://www.youtube.com/watch?v=kdTlM1xi35o&t=2s

    Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      148
      2301
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1958
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1918
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1720
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      64
      1514
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1286
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1178
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1173
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe