Kuinka kaukana ovat asuneet meänkieliset??

meeää

Olen lukenut jostain historiankirjasta, että suomalaiset eli meänkieliset ovat asuneet aina piitimessä asti. Eli onko joskus kauan kauan sitten kieliraja kulkenut piitimejokea pitkin??

3

435

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tütkija

Oman käsitykseni mukaan kieliraja on ollut Kainuunjoessa, mutta kai aikaisemmin se on ollut kauempana lännessä. Nimistöstä löytyy vielä jotain suomalaista jäännettä kuten Manjärv, Vittjärv ja Hortlax.

• siirtynyt

Kieliraja on siirtynyt koko ajan kohti pohjoista.
      Ilmeisesti noin 1300-1500 luvulla on Tukholman alue muuttunut Ruotsinkieliseksi, etelä Ruotsiin germaanit eli gootit on tulleet joskus vuoden 600 tienoilla, siitä nimikin eli Göötanmaa.

Uumajan seutu on Ruotsalaistunut ehkä 1700 luvulla, siitä se kieliraja sitten on pikkuhiljaa noussut ylöspäin.

• tiedoksenne

Ruotsalaisia sinänsä ei ole ollut sen kauemmin aikaa kuin suomalaisiakaan. Eri heimoja kylläkin.

Riimukiviä on vain Uplantiin asti. Siitä pohjoiseen niitä ei voinut oikein pystyttää,koska siellä asuivat suomalais-ugrilaiset skandinaavit ml. saamelaiset.

Norjassa on sama asia. Riimukiviä on vain Keski-Norjaan asti. Norjalaiset asuttivat saaria pohjoisessa aluksi. Mantereella heitä on asunut suhteellisen lyhyen aikaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      127
      1924
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      100
      1670
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      56
      1276
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      63
      1192
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      31
      998
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      51
      893
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      47
      886
    8. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      44
      862
    9. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      820
    10. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      798
    Aihe