Kuinka kaukana ovat asuneet meänkieliset??

meeää

Olen lukenut jostain historiankirjasta, että suomalaiset eli meänkieliset ovat asuneet aina piitimessä asti. Eli onko joskus kauan kauan sitten kieliraja kulkenut piitimejokea pitkin??

3

381

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tütkija

      Oman käsitykseni mukaan kieliraja on ollut Kainuunjoessa, mutta kai aikaisemmin se on ollut kauempana lännessä. Nimistöstä löytyy vielä jotain suomalaista jäännettä kuten Manjärv, Vittjärv ja Hortlax.

    • siirtynyt

      Kieliraja on siirtynyt koko ajan kohti pohjoista.
      Ilmeisesti noin 1300-1500 luvulla on Tukholman alue muuttunut Ruotsinkieliseksi, etelä Ruotsiin germaanit eli gootit on tulleet joskus vuoden 600 tienoilla, siitä nimikin eli Göötanmaa.

      Uumajan seutu on Ruotsalaistunut ehkä 1700 luvulla, siitä se kieliraja sitten on pikkuhiljaa noussut ylöspäin.

      • tiedoksenne

        Ruotsalaisia sinänsä ei ole ollut sen kauemmin aikaa kuin suomalaisiakaan. Eri heimoja kylläkin.

        Riimukiviä on vain Uplantiin asti. Siitä pohjoiseen niitä ei voinut oikein pystyttää,koska siellä asuivat suomalais-ugrilaiset skandinaavit ml. saamelaiset.

        Norjassa on sama asia. Riimukiviä on vain Keski-Norjaan asti. Norjalaiset asuttivat saaria pohjoisessa aluksi. Mantereella heitä on asunut suhteellisen lyhyen aikaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miten voi olla muun sukupuolinen?

      Ei mitenkään. Kyllä tämä Euroviisujen voittaja on selvästi poika eikä tyttö, eikä mikään muun sukupuolinen. Olen aina pi
      Maailman menoa
      578
      3537
    2. Tunnustan nyt

      Tykkään katsella sua😍
      Ikävä
      43
      1567
    3. Huomenna teen sen

      Se on nyt päätetty. Pääsen pois tästä epätietosuudesta.
      Ikävä
      52
      1367
    4. Kuka on Suomussalmen rikkain mies?

      Jättäkää nimi pois, mutta antakaa sen verran vinkkiä, ettei erehdystä voi tulla. Ammatti pittää mainita.
      Suomussalmi
      36
      1334
    5. Hakkarainen: persut Venäjän ja Pohjois-Korean tiellä

      Hakkarainen entisenä persujen kärkipoliitikkona tietää, mitä puhuu. https://www.is.fi/politiikka/art-2000010422614.html
      Maailman menoa
      169
      1305
    6. Olipa kärsimystä kuunnella Martinaa huomenta suomessa

      Voi hyvää päivää sitä ulostuloa ja mitä liibalaabaa päästi suustaan. Esim. Kaikki äidit tietää mitä se arki on, what, mu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      229
      1239
    7. Volkkari olkoon tunniste....

      Ajattelen sua, en ole unohtanut. Vanhemmalle miehelle...
      Suhteet
      105
      1083
    8. Tiesitkö nainen että olen

      Tavattoman epävarma itsestäni. Pienikin takapakki tahaton tai tahallinen voi särkeä paljon ja vaikuttaa käytökseeni teh
      Ikävä
      47
      992
    9. Tunnusta pois

      Tykkäät katsella mua
      Ikävä
      60
      932
    10. Fuengirola.fi: Kohuissa rypenyt Jari Sillanpää, 58, harvinaisessa haastattelussa: "Minä haluan..."

      Ex-tangokuningas on kertonut kuulumisiaan Espanjan Aurinkorannikolta. Että ei muuta kuin elämässä etiäpäin, Jari Sillanp
      Kotimaiset julkkisjuorut
      15
      854
    Aihe