Hyvä tulla ja olla

lintunen

avautuminen/
Vaikka on sitä ahdasmielisyyttä wiccojenkin joukossa, niin on jotenkin niin hyvä tulla välillä tänne palstalle luettuani jotain muita varsin tiukasti omaa kantaansa puolustavia uskonnollisia palstoja.
Herää taas toivo ihmiseen, ja muistaa, etteivät kaikki uskonnot tai elämäntavat ole niin pikkuasioihin takertuvia.
Vaikka nyt tämä naispappeus tai joku pieni rituaaliseikka. Miksi niillä on niin paljon väliä? Miksi jotain uskontoa tulee suojella kaikelta muuttumiselta vain perinteiden takia? Ihminen ja kulttuuri muuttuvat. Miksei siis myös uskonnot, jotka kuitenkin ovat niin vahvasti kulttuuriin sidonnaisia?

Minua inhottaa kaikki laitokset ja järjestöt, joihin myös kirkot kuuluvat. Miksei jokainen voisi olla vapaa uskomaan kuten tahtoo, ja harjoittamaan uskoaan samoin uskovien kanssa, muiden siihen puuttumatta? Kaikesta pitää nyhtää rahaa ja tehdä virallista. Kristinuskolta katosi uskottavuus kun siitä tehtiin valtionuskonto Roomassa.

Wiccalaisuus/muut luonnonuskonnot sopivat usein nykyajan ihmiselle paremmin. Lieneekö koulutuksen lisääntymisen ja oman ajattelun rohkaisemisen ansiota. Luonnonuskovana tuntee, että on vapaa toteuttamaan itseään ja olemaan oma itsensä, ja silti on olemassa jotain vielä suurempaa ja käsittämätöntä. Uskosta on poistettu kaikki järjestömäisyys ja pakko, se vain tuntuu hyvältä ja oikealta.

Siksi minä ole mitä olen, tällainen noitatyttö. Toivottavasti jokaisella on tällainen olo itse valitsemastaan uskonnosta, sillä tämä on aivan ihanaa. :)

/avautuminen

19

1137

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Crepsley_

      Hei! Olen aina miettinyt yhtä asiaa mihin en ole saanut vastausta.. Jos haluaa noittadaksi tai vaan jotekin tehdä taikavoimia ja sen sellaista, niin pitääkö olla wicca?? Minusta wiccat ovat ihn jees.. mutta.. En usko niiden jumaliin ja sapatitkin eivät sovi minulle ollenkaan.. Halusin vain kysyä tätä.. ja toivon saavani tähän vastauksen.

      • lintunen

        Ei tarvi olla wicca ollakseen noita. Kaikki noidat eivät ole wiccoja, eikä kaikki wiccat ole noitia.


      • taivaansielu

        Kaikkea on aina niin hankala sanoa kiltisti tai siten, ettei tule väärinymmärretyksi, mutta yritetään.
        Kaikki wiccalaiset ovat noitia, mutta kaikki noidat eivät ole wiccalaisia. Lähdetään tästä. Noidat uskovat hyvin samansuuntaisesti, kuin wiccalaiset. Luonnonkiertoa kunnioitetaan samalla tavoin, samoin juhlistetaan täysikuuta. Monella noidalla on nais- ja miespuolinen jumalakatsomus, valitaan itselle sopivat jumalat esim. kreikkalaisesta tarustosta tai annetaan jumalavoimille omat nimet, ei nimiä ollenkaan, tai uskotaan universaaliin voimaan.
        Et voi olla wicca, jos olet sitä mieltä, että sapatit ja jumaluuskäsitys ei sovi sinulle. Et voi oikein olla noitakaan, jos et halua kunnioittaa luontoa ja luonnonkiertoa ja juhlistaa sapatteja.
        Noituus ja wiccalaisuus eivät ole taikavoimia. Kyseessä ovat uskonnot / elämänkatsomuset, mitkä kunnioittavat luonnonkiertoa. Rituaaleissa ei käytetä taikavoimia. Monet noidat tai wiccalaiset sanovat, että he osaavat hallita jotain elementtiä, näkevät henkiä tai muuta vastaavaa. Henkilökohtaisesti pidän moisia kykyjä hölynpölynä. Jos joku uskoo oikeasti niihin, okei, sopii minulle. Mutta turha väittää, että niin oikeasti olisi.
        Suosittelisin, että vierailisit seuraavalla sivustolla. Lue teksti tarkkaan ja jää miettimään ja pureskelemaan asiaa. Voi olla, että sinua odottaa joku toinen polku, kuin wiccalaisuus tai noituus. Suosittelen kriittistä ajattelua, älä ota mitään valmiina. Voit tutustua kaikkiin eri uskontoihin, ottaa mieleiset palaset sieltä täältä ja kehitellä oma uskomus / elämänfilosofia. Mikään pakko mihinkään "lokeroon" ei ole kuulua. Hienointa on sanoa, että minä itse olen kerännyt tietoa ja mietiskellyt itselleni sopivan uskonnon.

        Linkki: http://www.extromu.cjb.net/~sonja/frames/noituus/index.html


      • harmaavaris
        taivaansielu kirjoitti:

        Kaikkea on aina niin hankala sanoa kiltisti tai siten, ettei tule väärinymmärretyksi, mutta yritetään.
        Kaikki wiccalaiset ovat noitia, mutta kaikki noidat eivät ole wiccalaisia. Lähdetään tästä. Noidat uskovat hyvin samansuuntaisesti, kuin wiccalaiset. Luonnonkiertoa kunnioitetaan samalla tavoin, samoin juhlistetaan täysikuuta. Monella noidalla on nais- ja miespuolinen jumalakatsomus, valitaan itselle sopivat jumalat esim. kreikkalaisesta tarustosta tai annetaan jumalavoimille omat nimet, ei nimiä ollenkaan, tai uskotaan universaaliin voimaan.
        Et voi olla wicca, jos olet sitä mieltä, että sapatit ja jumaluuskäsitys ei sovi sinulle. Et voi oikein olla noitakaan, jos et halua kunnioittaa luontoa ja luonnonkiertoa ja juhlistaa sapatteja.
        Noituus ja wiccalaisuus eivät ole taikavoimia. Kyseessä ovat uskonnot / elämänkatsomuset, mitkä kunnioittavat luonnonkiertoa. Rituaaleissa ei käytetä taikavoimia. Monet noidat tai wiccalaiset sanovat, että he osaavat hallita jotain elementtiä, näkevät henkiä tai muuta vastaavaa. Henkilökohtaisesti pidän moisia kykyjä hölynpölynä. Jos joku uskoo oikeasti niihin, okei, sopii minulle. Mutta turha väittää, että niin oikeasti olisi.
        Suosittelisin, että vierailisit seuraavalla sivustolla. Lue teksti tarkkaan ja jää miettimään ja pureskelemaan asiaa. Voi olla, että sinua odottaa joku toinen polku, kuin wiccalaisuus tai noituus. Suosittelen kriittistä ajattelua, älä ota mitään valmiina. Voit tutustua kaikkiin eri uskontoihin, ottaa mieleiset palaset sieltä täältä ja kehitellä oma uskomus / elämänfilosofia. Mikään pakko mihinkään "lokeroon" ei ole kuulua. Hienointa on sanoa, että minä itse olen kerännyt tietoa ja mietiskellyt itselleni sopivan uskonnon.

        Linkki: http://www.extromu.cjb.net/~sonja/frames/noituus/index.html

        Mielipiteitähän nämä on, mutta "kaikki wiccalaiset ovat noitia, mutta kaikki noidat eivät ole wiccalaisia" kohdasta olen eri mieltä. Jotkut wiccat eivät lue itseään noidiksi. Jotkut wiccat ovat yksinkertaisesti wiccoja. Ehkä tämä johtuu juuri siitä, että on olemassa noitia ja wiccoja, ja monet wiccat katsovat noituuden olevan jo liian kaukana itsestään ja pyrkivät välttämään sekaannuksia. Muutama vuosi sitten "kaikki wiccat ovat noitia" oli vielä pätevä käsite, mutta ei enää. Minulle wicca on wicca ja noita on noita, wicca-noita taas kumpaakin.


      • Crepsley_
        harmaavaris kirjoitti:

        Mielipiteitähän nämä on, mutta "kaikki wiccalaiset ovat noitia, mutta kaikki noidat eivät ole wiccalaisia" kohdasta olen eri mieltä. Jotkut wiccat eivät lue itseään noidiksi. Jotkut wiccat ovat yksinkertaisesti wiccoja. Ehkä tämä johtuu juuri siitä, että on olemassa noitia ja wiccoja, ja monet wiccat katsovat noituuden olevan jo liian kaukana itsestään ja pyrkivät välttämään sekaannuksia. Muutama vuosi sitten "kaikki wiccat ovat noitia" oli vielä pätevä käsite, mutta ei enää. Minulle wicca on wicca ja noita on noita, wicca-noita taas kumpaakin.

        Kiitos tuo valaisikin :D


      • jaina
        harmaavaris kirjoitti:

        Mielipiteitähän nämä on, mutta "kaikki wiccalaiset ovat noitia, mutta kaikki noidat eivät ole wiccalaisia" kohdasta olen eri mieltä. Jotkut wiccat eivät lue itseään noidiksi. Jotkut wiccat ovat yksinkertaisesti wiccoja. Ehkä tämä johtuu juuri siitä, että on olemassa noitia ja wiccoja, ja monet wiccat katsovat noituuden olevan jo liian kaukana itsestään ja pyrkivät välttämään sekaannuksia. Muutama vuosi sitten "kaikki wiccat ovat noitia" oli vielä pätevä käsite, mutta ei enää. Minulle wicca on wicca ja noita on noita, wicca-noita taas kumpaakin.

        mutta wicca on eräs uuspakanallinen luonnonuskonto. Älkäätten sekoiteltko käsitteitä.


      • Minttunappi
        taivaansielu kirjoitti:

        Kaikkea on aina niin hankala sanoa kiltisti tai siten, ettei tule väärinymmärretyksi, mutta yritetään.
        Kaikki wiccalaiset ovat noitia, mutta kaikki noidat eivät ole wiccalaisia. Lähdetään tästä. Noidat uskovat hyvin samansuuntaisesti, kuin wiccalaiset. Luonnonkiertoa kunnioitetaan samalla tavoin, samoin juhlistetaan täysikuuta. Monella noidalla on nais- ja miespuolinen jumalakatsomus, valitaan itselle sopivat jumalat esim. kreikkalaisesta tarustosta tai annetaan jumalavoimille omat nimet, ei nimiä ollenkaan, tai uskotaan universaaliin voimaan.
        Et voi olla wicca, jos olet sitä mieltä, että sapatit ja jumaluuskäsitys ei sovi sinulle. Et voi oikein olla noitakaan, jos et halua kunnioittaa luontoa ja luonnonkiertoa ja juhlistaa sapatteja.
        Noituus ja wiccalaisuus eivät ole taikavoimia. Kyseessä ovat uskonnot / elämänkatsomuset, mitkä kunnioittavat luonnonkiertoa. Rituaaleissa ei käytetä taikavoimia. Monet noidat tai wiccalaiset sanovat, että he osaavat hallita jotain elementtiä, näkevät henkiä tai muuta vastaavaa. Henkilökohtaisesti pidän moisia kykyjä hölynpölynä. Jos joku uskoo oikeasti niihin, okei, sopii minulle. Mutta turha väittää, että niin oikeasti olisi.
        Suosittelisin, että vierailisit seuraavalla sivustolla. Lue teksti tarkkaan ja jää miettimään ja pureskelemaan asiaa. Voi olla, että sinua odottaa joku toinen polku, kuin wiccalaisuus tai noituus. Suosittelen kriittistä ajattelua, älä ota mitään valmiina. Voit tutustua kaikkiin eri uskontoihin, ottaa mieleiset palaset sieltä täältä ja kehitellä oma uskomus / elämänfilosofia. Mikään pakko mihinkään "lokeroon" ei ole kuulua. Hienointa on sanoa, että minä itse olen kerännyt tietoa ja mietiskellyt itselleni sopivan uskonnon.

        Linkki: http://www.extromu.cjb.net/~sonja/frames/noituus/index.html

        Minusta noituus ei ole uskonto. Wiccalaisuus on uskonto, johon noituus liittyy. Samoin noituus liittyy moniin muihinkin luonnonuskontoihin. Mutta mielestäni ihminen voi olla noita uskomatta mihinkään jumaliin. Usein noituus näyttää liittyvän jonkinlaiseen uskoon, jossa jumaluus nähdään luonnon yhteydessä tavalla tai toisella, mutta miksei voisi olla uskonnotonta noitaa?


      • Minttunappi
        Minttunappi kirjoitti:

        Minusta noituus ei ole uskonto. Wiccalaisuus on uskonto, johon noituus liittyy. Samoin noituus liittyy moniin muihinkin luonnonuskontoihin. Mutta mielestäni ihminen voi olla noita uskomatta mihinkään jumaliin. Usein noituus näyttää liittyvän jonkinlaiseen uskoon, jossa jumaluus nähdään luonnon yhteydessä tavalla tai toisella, mutta miksei voisi olla uskonnotonta noitaa?

        Ai niin, pitää vielä lisätä tuohon edelliseen viestiini, että en kuitenkaan ole sitä mieltä, että noituus olisi jotain jänniä taikavoimia ja hurjia loitsuja. Noituus on mielestäni läheisessä yhteydessä luontoon ja vuodenkiertoon jne., mutta minusta jumaliin uskominen tai sapattien viettäminen ei ole siinä se olennainen asia.


      • Poison
        taivaansielu kirjoitti:

        Kaikkea on aina niin hankala sanoa kiltisti tai siten, ettei tule väärinymmärretyksi, mutta yritetään.
        Kaikki wiccalaiset ovat noitia, mutta kaikki noidat eivät ole wiccalaisia. Lähdetään tästä. Noidat uskovat hyvin samansuuntaisesti, kuin wiccalaiset. Luonnonkiertoa kunnioitetaan samalla tavoin, samoin juhlistetaan täysikuuta. Monella noidalla on nais- ja miespuolinen jumalakatsomus, valitaan itselle sopivat jumalat esim. kreikkalaisesta tarustosta tai annetaan jumalavoimille omat nimet, ei nimiä ollenkaan, tai uskotaan universaaliin voimaan.
        Et voi olla wicca, jos olet sitä mieltä, että sapatit ja jumaluuskäsitys ei sovi sinulle. Et voi oikein olla noitakaan, jos et halua kunnioittaa luontoa ja luonnonkiertoa ja juhlistaa sapatteja.
        Noituus ja wiccalaisuus eivät ole taikavoimia. Kyseessä ovat uskonnot / elämänkatsomuset, mitkä kunnioittavat luonnonkiertoa. Rituaaleissa ei käytetä taikavoimia. Monet noidat tai wiccalaiset sanovat, että he osaavat hallita jotain elementtiä, näkevät henkiä tai muuta vastaavaa. Henkilökohtaisesti pidän moisia kykyjä hölynpölynä. Jos joku uskoo oikeasti niihin, okei, sopii minulle. Mutta turha väittää, että niin oikeasti olisi.
        Suosittelisin, että vierailisit seuraavalla sivustolla. Lue teksti tarkkaan ja jää miettimään ja pureskelemaan asiaa. Voi olla, että sinua odottaa joku toinen polku, kuin wiccalaisuus tai noituus. Suosittelen kriittistä ajattelua, älä ota mitään valmiina. Voit tutustua kaikkiin eri uskontoihin, ottaa mieleiset palaset sieltä täältä ja kehitellä oma uskomus / elämänfilosofia. Mikään pakko mihinkään "lokeroon" ei ole kuulua. Hienointa on sanoa, että minä itse olen kerännyt tietoa ja mietiskellyt itselleni sopivan uskonnon.

        Linkki: http://www.extromu.cjb.net/~sonja/frames/noituus/index.html

        Noidat voivat joko uskoa tai olla uskomatta. Ai mihin? No mihin tahansa. Noita on henkilö joka harjoittaa magiaa, asia hyvin selvä. Magia itsessään ei kuulu mihinkään uskontoon, mutta moniin uskontoihin kuuluu magia.

        Ja noista henkien näkemisestä yms. En suosittele että tällä palstalla leimaat hölynpölyksi jonkin mikä ei vastaa omaa uskoasi (olettaen että olet wicca/pakana) koska se on hieman ristiriitaista. Yhtä hyvin voisin kysyä sinulta miten voit väittää että tuo on totta, turha väittää että X oikeasti olisi, jne.


      • Poison
        Poison kirjoitti:

        Noidat voivat joko uskoa tai olla uskomatta. Ai mihin? No mihin tahansa. Noita on henkilö joka harjoittaa magiaa, asia hyvin selvä. Magia itsessään ei kuulu mihinkään uskontoon, mutta moniin uskontoihin kuuluu magia.

        Ja noista henkien näkemisestä yms. En suosittele että tällä palstalla leimaat hölynpölyksi jonkin mikä ei vastaa omaa uskoasi (olettaen että olet wicca/pakana) koska se on hieman ristiriitaista. Yhtä hyvin voisin kysyä sinulta miten voit väittää että tuo on totta, turha väittää että X oikeasti olisi, jne.

        Jos joku on kiinnostunut magiasta, mutta ei koe olevansa wicca, niin samanhenkistä porukkaa löytynee paremmin tuolta magia-palstalta.


      • taivaansielu
        Poison kirjoitti:

        Noidat voivat joko uskoa tai olla uskomatta. Ai mihin? No mihin tahansa. Noita on henkilö joka harjoittaa magiaa, asia hyvin selvä. Magia itsessään ei kuulu mihinkään uskontoon, mutta moniin uskontoihin kuuluu magia.

        Ja noista henkien näkemisestä yms. En suosittele että tällä palstalla leimaat hölynpölyksi jonkin mikä ei vastaa omaa uskoasi (olettaen että olet wicca/pakana) koska se on hieman ristiriitaista. Yhtä hyvin voisin kysyä sinulta miten voit väittää että tuo on totta, turha väittää että X oikeasti olisi, jne.

        En leimannut henkien näkemistä yms. yliluonnollisia asioita hölynpölyksi. Sanoin, että MIELESTÄNI ne ovat hölynpölyä, MUTTA jos joku uskoo niihin, olkoon niin. En ole kukaan tuomistemaan muiden uskomisia. Usko kun on jokaiselle henkilökohtainen tie.
        Noidan on pakko uskoa. Nimittäin siihen magiaansa mitä tekee. Usko ja uskonto-termit kun eivät kulje ihan käsikädessä. Kyllä magiaan tarvitsee uskoa, sillä sitä ei ole millään tavoin tieteellisesti todistettu. Itse katson, että uskon ja tieteellisen raja menee jotakuinkin siinä. Toisen ihmisen näkemys voi olla eri.


      • Poison
        taivaansielu kirjoitti:

        En leimannut henkien näkemistä yms. yliluonnollisia asioita hölynpölyksi. Sanoin, että MIELESTÄNI ne ovat hölynpölyä, MUTTA jos joku uskoo niihin, olkoon niin. En ole kukaan tuomistemaan muiden uskomisia. Usko kun on jokaiselle henkilökohtainen tie.
        Noidan on pakko uskoa. Nimittäin siihen magiaansa mitä tekee. Usko ja uskonto-termit kun eivät kulje ihan käsikädessä. Kyllä magiaan tarvitsee uskoa, sillä sitä ei ole millään tavoin tieteellisesti todistettu. Itse katson, että uskon ja tieteellisen raja menee jotakuinkin siinä. Toisen ihmisen näkemys voi olla eri.

        ... siihen magiaan täytyy uskoa, mutta viittasin lähinnä tiettyihin uskomusjärjestelmiin. Noidan ei ole pakko uskoa jumaliin, viettää wiccojen sapatteja yms. sillä ne eivät suoraan liity siihen oleelliseen eli magian harjoittamiseen.


    • luminara

      Pistäydynpa taas minäkkin keskustelussa... Tosiaan kun käy välillä kurkistelemassa noiden muiden uskontojen keskusteluja, ihan vain silkasta mielenkiinnosta, niin kykllä kummasti tulee sellainen tunne että tämä "meidän" palstamme väki on ehkä vapaamielisintä tai jotain. Siis että kaikkien mielipiteet huomioidaan ja tapoja kunnioitetaan... Hyvä me, jatketaan samaan malliin...Kaikki muuttuu mutta antaa sen muuttua...

      • korpin-kynsi

        On hyvä juttu,kun eri näkemyksiä edustavat henkilöt kykenevät saamaan aikaan muutakin kuin riidan...


      • varaamatonnimimerkki

        Pistin merkille että wiccalainen tapa elää on kuin kolikon kääntöpuoli seitsemän kuolemansynnin seitsemästä vastavoimasta. Näyttää siltä että joka elää niiden mukaan kulkee pitkälti samankaltaista tietä kuin wicca?
        Toinen samankaltaisuus joka hämmentää mieltäni on Magdalena -meidän raamatussammehan on vain osa siitä mitä oli olemassa, ja kristittyjen piirissä on edelleen niitä joiden silmissä hän on tie armahdukseen.
        ja kolmas sekä viimeinen mysteeri on tämä joka tunnustetaan kristillisessä uskossa: ''Jumalallisen luonnon ominaisuuksia ovat: kaikkivaltius, iankaikkisuus, äärettömyys, samanaikainen läsnäolo kaikkialla - itsessään, luonnollisena eli luonnon ja sen luonnollisen olemuksen ominaisuutena - sekä kaiken tietäminen. Näistä ei milloinkaan tule ihmisluonnon ominaisuuksia.''
        Näinollen onko tämä sattumaa vai pitäisikö se käsittää yhdeksi ilmiöksi joka kertoo eri tavoin olemassa olostaan?


      • luminara
        varaamatonnimimerkki kirjoitti:

        Pistin merkille että wiccalainen tapa elää on kuin kolikon kääntöpuoli seitsemän kuolemansynnin seitsemästä vastavoimasta. Näyttää siltä että joka elää niiden mukaan kulkee pitkälti samankaltaista tietä kuin wicca?
        Toinen samankaltaisuus joka hämmentää mieltäni on Magdalena -meidän raamatussammehan on vain osa siitä mitä oli olemassa, ja kristittyjen piirissä on edelleen niitä joiden silmissä hän on tie armahdukseen.
        ja kolmas sekä viimeinen mysteeri on tämä joka tunnustetaan kristillisessä uskossa: ''Jumalallisen luonnon ominaisuuksia ovat: kaikkivaltius, iankaikkisuus, äärettömyys, samanaikainen läsnäolo kaikkialla - itsessään, luonnollisena eli luonnon ja sen luonnollisen olemuksen ominaisuutena - sekä kaiken tietäminen. Näistä ei milloinkaan tule ihmisluonnon ominaisuuksia.''
        Näinollen onko tämä sattumaa vai pitäisikö se käsittää yhdeksi ilmiöksi joka kertoo eri tavoin olemassa olostaan?

        Jotenkin tuli sellainen käsitys, kun tuota asiaa pohdin, että ehkä kaikki uskonnot ovat perustaltaan samasta alkuuskonnosta lähteneet tai jotain vastaavaa, tosi sekava selitys. No jokatapaukses eikös kristinuskossa esimerkiksi ole jotkin juhlapäivät vaikkapa aika lähellä pakanallisia juhlia, ainakin ajankohdan perusteella... Tälläisen havainnon olen ollut tekevinäni kun olen keskkustellut asioista kristittyjen kaveriedeni kanssa.

        Tulipa taas sekavasti ilmiastua itseäni mutta näin minä asian ajattelisin... Muita mielipiteitä?


      • rekisteröimätän
        luminara kirjoitti:

        Jotenkin tuli sellainen käsitys, kun tuota asiaa pohdin, että ehkä kaikki uskonnot ovat perustaltaan samasta alkuuskonnosta lähteneet tai jotain vastaavaa, tosi sekava selitys. No jokatapaukses eikös kristinuskossa esimerkiksi ole jotkin juhlapäivät vaikkapa aika lähellä pakanallisia juhlia, ainakin ajankohdan perusteella... Tälläisen havainnon olen ollut tekevinäni kun olen keskkustellut asioista kristittyjen kaveriedeni kanssa.

        Tulipa taas sekavasti ilmiastua itseäni mutta näin minä asian ajattelisin... Muita mielipiteitä?

        Tuo ei ole ajatuksena uusi - Gandhi sanoi aikanaan sen suuntaisesti ettei uskonnon vaihtamisessa ole järkeä koska ne kaikki ovat yksi ja sama.

        Itse en ajattele näin, mutta meidän raamattumme on puhdistettu versio. Alkuperäinen olisi asia erikseen -ensimmäiseen kirjaanhan oli alunperin tarjolla paljon enemmän asioita. Katolisella kirkollakin sakramentteja on enemmän kuin meidän kirjassamme.
        Toinen mielenkiintoinen osuus on gnostilaisuus, ja tarkoitan tällä sitä ''versiota'' joka oli lähtöisin egyptistä tai kenties kauempaakin...
        http://www.qnet.fi/mpeltonen/gnost.htm


      • taivaansielu
        luminara kirjoitti:

        Jotenkin tuli sellainen käsitys, kun tuota asiaa pohdin, että ehkä kaikki uskonnot ovat perustaltaan samasta alkuuskonnosta lähteneet tai jotain vastaavaa, tosi sekava selitys. No jokatapaukses eikös kristinuskossa esimerkiksi ole jotkin juhlapäivät vaikkapa aika lähellä pakanallisia juhlia, ainakin ajankohdan perusteella... Tälläisen havainnon olen ollut tekevinäni kun olen keskkustellut asioista kristittyjen kaveriedeni kanssa.

        Tulipa taas sekavasti ilmiastua itseäni mutta näin minä asian ajattelisin... Muita mielipiteitä?

        Ei ole sattumaa, että wiccalaist ja kristityt juhlat ovat yleensä lähekkäin toisiaan. Wiccalaisuudenhan katsotaan juontavan vanhoista luonnonuskonnoista, joita oli ennen kristinuskoa. Kristinuskon ottaessa valtaa haluttiin vanhat uskonnot tukahduttaa vääräoppisina ja yksi hyvistä keinoista oli sijoittaa omat juhlat vanhojen päälle.
        Joidenkin tutkimustenhan mukaan Jeesus on syntynyt syksyllä, vaikka kristityt juhlivat Vapahtajansa syntymää Jouluna. Kristityt sijoittivatkin omat juhlapyhänsä siten, että ne jonkin verran vastasivat entisiä pakanallisia juhlia.


      • rekisteröimätönnimimerkki
        taivaansielu kirjoitti:

        Ei ole sattumaa, että wiccalaist ja kristityt juhlat ovat yleensä lähekkäin toisiaan. Wiccalaisuudenhan katsotaan juontavan vanhoista luonnonuskonnoista, joita oli ennen kristinuskoa. Kristinuskon ottaessa valtaa haluttiin vanhat uskonnot tukahduttaa vääräoppisina ja yksi hyvistä keinoista oli sijoittaa omat juhlat vanhojen päälle.
        Joidenkin tutkimustenhan mukaan Jeesus on syntynyt syksyllä, vaikka kristityt juhlivat Vapahtajansa syntymää Jouluna. Kristityt sijoittivatkin omat juhlapyhänsä siten, että ne jonkin verran vastasivat entisiä pakanallisia juhlia.

        Ottaisiko taivaansielu kantaa niihin?
        Täytynee tosin myöntää että juuri näistä on kiistelty kiivaasti kirkkohistoriassa -jopa niin että veri on virrannut.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      181
      1929
    2. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      272
      1448
    3. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      139
      1295
    4. Mä todella toivon että

      Sulla on nyt kaikki hyvin sun elämässä, olet sisukas nainen sen näki jo ensimmäisestä hetkestä.
      Ikävä
      36
      1087
    5. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      66
      1016
    6. Naiselle kysymys

      Oletko rakastunut minuun?
      Ikävä
      76
      991
    7. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      163
      955
    8. Katselimme pitkään ja se merkitsi minulle paljon

      Sinulle se ei merkannut näköjään mitään.
      Ikävä
      40
      838
    9. Sun pitää mies unohtaa

      Minut jo. Tiedän että se on sulle tosi hankalaa. Mut sun pitää unohtaa mut jo. Älä kirjoita mulle tänne viestejä enää.
      Ikävä
      63
      815
    10. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      2
      809
    Aihe