Oletteko ajatelleet, mitä teette muutaman vuoden kuluttua, kun vapaat vuodet työelämästa koittavat? Minä en vielä paljon ehtinyt niitä asioita pohtimaan, kun jouduin työkyvyttömyyseläkkeelle. Muutos on todellakin melkoinen, vaikka kuntokin on heikko.
Oletteko ajatelleet
27
1030
Vastaukset
- Risuparta
Olen myöskin juuri pudonnut eläkeläiseksi jonka piti koittaa vasta v2013, mutta ollaan onnellisia että selvittiin hengissä. Nyt on aikaa ajatella tulevaa, eikä tarvitse olla pahoillaan että olemme selviytyneet tähän asti, voimme ehkä vielä olla jonkin aikaa elämässä mukana, mutta olemme varmasti ansainneet eläkkeemme, koska olemme menettäneet terveytemme työn alttarille!!
- Marion.T
jouduin sairaseläkkeelle, niin kyllähän se hiukan potutti, silloin kun en päässyt liikkumaan, niin luulin että elämä on eletty.
Mutta nyt kun olen kuntoutunut jo aivan työkuntoon, niin en kuitenkaan halua pois eläkkeeltä, koska sairaus vaihtelee paljonkin, ja saattaa taas jossakin vaiheessa pahentua niin että en työhön kykenisi, toista kertaa en enää varmaankaan sairaseläkettä saisi. Sen vuoksi aion kyllä eläkkeelläni pysyä. Hyvässä tapaksessa pysyn tässä kunnossa vaikka loppuikäni.
Työtä on vaikka kuinka paljon, vapaaehtoistyö on ihan mielekästä, koska en kuitenkaan saa tienata eläkkeen lisäksi kuin 500 egeä kuukaudessa.
Ja mulle ainakin valokuvaus ja luonnossa liikkuminen ovat se voima jolla eteenpäin mennään ja lujaa...
Nautin joka päivästä - saan olla oman itseni herra, tehdä mitä huvittaa tai olla tekemättä mitään:))
Ei elämä eläkkeeseen lopu, nuorena sairastuessa se tietenkin ottaa paddiin, mutta nämä kolme ja puoli vuotta ovat opettaneet minulle paljon elämästä. Olen kuitenkin vielä kohtalaisen nuori ja voin tehdä mitä lystää.
Olen tehnyt raskasta työtä 14 vuotiaasta asti, välillä kylläkin opiskellen, mutta katson että olen taatusti eläkkeeni ansainnut.
Jos joku kateellinen on niin se on hänen probleemansa :DDD
- 55 vee
...kun aion jatkaa työssä 68-vuotiaaksi saakka, jos mahdollista. Eläkepäivät ei houkuttele.
- rematorioon
Olet halituksen toivepotilas. Duunista suoraan rematorioon!
Voi olla lähelläkin! - Rentukka
kovasti päästä eläkkeelle ja siksi olenkin satsannut vapaaehtoiseen eläkevakuutukseen. Vajaan 2 vuoden päästä pääsen 60-vuotiaana eläkkeelle. Tietysti siihen kuuluu työeläkkeen pysyvä pienennys, mutta senkin hyväksyn. Kumpa vaan pääsisin kohtuullisessa kunnossa lähtemään, krempat lisääntyvät iän myötä. Aion lähteä harrastamaan päivällä kielikursseille ja menen kuuntelemaan monia yleisluentoja. Puutarhaankin pystyn panostamaan paljon nykyistä enemmän. Ja matkustelu on myös suunnitelmissa.
- Bärööni Wön Mynchässi
Ja huomenna vaikka Haukan perseessä.
Sanoi Wilhelmiina Virtanen eläessään. - osansa saanut
todella hirveää katseltavaa ja kuunneltavaa, mieheni joutui työkyvyttömyys eläkkeelle epäonnistuneen selkäleikkaksen jälkeen. Tästä on noin neljä vuotta ja kyllä siinä on meikäläinenkin kuullut kunniansa. Katkera mies, kohta kuusikymppinen, mutta kun se työ oli niin
antoisaa ja mitään ei tilalle keksi.
Alkuviikot oli pelkkää puhelimessa istumista kysellen miten sais eläkepäätöksen purettua ja työnantajalle samoin miten voisi yrittää jatkaa. Saa nähdä miten itselleni on kova pala aikanaan. - lannenhunttari
.iskee paalle,niin suunnitelma on ainakin valmiina.
synkat eramaat kutsuu l-hunttaria ainakin hyvin pitkiksi ajoiksi.punaista lihaa kalastellen ja
hirvien-peurojen kauhuna siella kulkien...
ja metsa-torpan laittoa olen myos suunnitellut jonnekkin 'sydanmualle'.jonnekkin missa ei kannykat pirise,eika tietokoneet pelaa..ja missa naapuri ei ole aivan nurkan takana..taalla tuota eramaata nalle-karhuineen ja susi-hukkasineen viela loytyy
melkein rajattomasti..
se nakee -ken elaa sanoi l-h...- 55 vee
Eiks kukaan muu tänikäinen enää ole kiinnostunut työnteosta?
- eräs nainen
55 vee kirjoitti:
Ole onnellinen niin kauan, kun olet terve ja pystyt liikkumaan. Mietipä sitten, kun/tai makaat sängyssä kovissa tuskissa etkä voi liikahtaakkaan, että täällä minä laiska vaan makaan.
- Risuparta
55 vee kirjoitti:
Painoin vielä 55v yöt töitä ja ansaitsin noin 27000€ vuodessa,enkä kuvitellut että eläkeellä jo 2v kuluttua, eli turha ennakoida, sillä keneläkään ei onneksi ole tietoa, missä tilanteessa jo huomenna ollaan.
- Marion.T
55 vee kirjoitti:
Kokeilepa joskus sairastumista parantumattomasti, niin voi mieli muuttua hyvin nopeasti.
Töitä olisin tehnyt mutta kun en liikkumaan päässyt niin ei oikein ollut "työfiilistä".
Eiköhän sairaseläkkeellä olo jo jotakin kerro, ei sinne niin vain pääse että menee ja sanoo että kun ei oikein huvita tuo työnteko, niin antakaapas nyt vaikka eläke!!!!
Jos nyt menen työhön takaisin ja sairauteni pahenee, niin tuskinpa enää pääsenkään takaisin eläkkeelle - joten kannattaa miettiä ennekuin antaa liian jyrkkiä lausuntoja kenenkään työhaluista....
Tee sinä innolla työtä niin kauan kuin pystyt, niin minäkin varmaan olisin tehnyt.. - lannenhunttari
55 vee kirjoitti:
puhuinko selallaan makaamisesta sangyssa,ja syljeskelemisesta kattoon?
Marion.T kirjoitti:
Kokeilepa joskus sairastumista parantumattomasti, niin voi mieli muuttua hyvin nopeasti.
Töitä olisin tehnyt mutta kun en liikkumaan päässyt niin ei oikein ollut "työfiilistä".
Eiköhän sairaseläkkeellä olo jo jotakin kerro, ei sinne niin vain pääse että menee ja sanoo että kun ei oikein huvita tuo työnteko, niin antakaapas nyt vaikka eläke!!!!
Jos nyt menen työhön takaisin ja sairauteni pahenee, niin tuskinpa enää pääsenkään takaisin eläkkeelle - joten kannattaa miettiä ennekuin antaa liian jyrkkiä lausuntoja kenenkään työhaluista....
Tee sinä innolla työtä niin kauan kuin pystyt, niin minäkin varmaan olisin tehnyt..että voi 'yrittää täysipäiväistä työntekoa',ja jos sama sairaus,joka on aiheuttanut työkyvyttömyyden,uusiutuu,tai rajoittaa työn tekemistä oleellisesti,niin eläke "jatkuu automaattisesti",ilman uutta pitkää kaavaa.
Eläkkeen saa myös "koeajaksi seisontaan",että voi katsoa.onko työkyky muutakin kuin kuvitelmaa.
Hyvinä päivinähän sitä lähtis vaikka tukkimetsään,mutta ainakin itselle omat työt ovat sellaisia,etten niitä voi kuin harrastuksena tehdä ja se ei yleensä riitä elantoon tai toimeksiantajalle tai vieraan töissä olevien henkilöiden kohdalla, työnantajalle.- Marion.T
emw34 kirjoitti:
että voi 'yrittää täysipäiväistä työntekoa',ja jos sama sairaus,joka on aiheuttanut työkyvyttömyyden,uusiutuu,tai rajoittaa työn tekemistä oleellisesti,niin eläke "jatkuu automaattisesti",ilman uutta pitkää kaavaa.
Eläkkeen saa myös "koeajaksi seisontaan",että voi katsoa.onko työkyky muutakin kuin kuvitelmaa.
Hyvinä päivinähän sitä lähtis vaikka tukkimetsään,mutta ainakin itselle omat työt ovat sellaisia,etten niitä voi kuin harrastuksena tehdä ja se ei yleensä riitä elantoon tai toimeksiantajalle tai vieraan töissä olevien henkilöiden kohdalla, työnantajalle.kun joka päivä on erilainen, välillä voisi tosiaankin mennä tukkimetsään, ja välillä on hyvä kun pääsee sängystä ylös.
Kuka ottaisi työhön ihmisen joka on niin epävarma työntekijä?
Senpä takia otan sen pienen elantoni kuvailemalla, ja yrittämällä myydä kuviani jos jonnekin. Sekin on kuitenkin sellainen jossa pitää pystyä kulkemaan metsissä ja liikkumaan muutenkin, nyt tällä hetkellä kaikki menee ihan hyvin, mutta huomisestahan ei koskaan tiedä...
Kuitenkin mielummin olen vapaana ja teen sen minkä itse pystyn tekemään, en haluaisi enää kenenkään määrättäväksi. Enkä siihen mahdottomaan oravanpyörään mitä työelämä nykyisin on, tuskin kuntoni kestäisi.
Olen niin sitkeä, että sairaslomille en jää sitten millään, niin köpelösti siinä kuitenkin kävisi.
Parempi näin, ja olen kyllä pienen eläkkeeni ansainnut, sen verran olen jo työtä tehnyt.
En tunne olevani yhteiskunnan loinen, teen paljon vapaaehtoistyötä ja se on ihan mielekästä silloin kun on aikaa ja halua siihen.
Tiedän kyllä että eläkkeelä voi ansaita enemmänkin, mutta se on sitten eläkkeestä pois.
Olen kuitenkin vielä aika nuori, ja oikeaan eläkeikään on vielä matkaa aika lailla...Saa nyt nähdä mitä teen, aika näyttää, uskoisin että sitten vain teen enemmän noita kuvaushommia....
- Taatto
En ikäni- enkä terveyteni ym. puolesta, vaan vain huvin vuoksi. Ilman minkäänlaista morkkista yhteiskuntaa kohtaan. Päin vastoin tunnen "edesmenneenä" yksityisyrittäjänä olevani saajapuolella loppu ikäni.
- Ekitalo
Vuonna -98 jouduin jäämään sairaslomalle oli kyllä ollut pitkän aikaa jo vaikeuksia saada nukutuksi sairauden vuoksi ja siitä sitten v.2001 jouduin eläkkeelle HUOM. jouduin. Kyllä kaikenlaista yritettiin järjestää mutta eipä löytynyt samasta firmasta mitään sopivaa tehtävää ja nyt ei ole koko työnkuvaa enää jäljellä on ulkoistettu.
Aluss tuli aika pitkäksi mutta siitä pikku hiljaa aloin hakeutua harrastuksiin ym.
Ja nyt on niin paljon tekemistä ja harrasteita,ettei kerkiä miettiä koko sairautta.
Esim. tänä kesänä olen ollut mukana tekemässä Autotallia,Saunaa,Grillikotaa,Terassia ,marjastellut,puuhommia sekä lapsenlikkana ja kuntoilua tosi paljon taitaa kohta olla jo liikaa mutta onneksi syksy tulee ja saa vähän rauhoittua.
Kuntoni on kyllä nyt tosi hyvä ja nautin elämastä kaikin siemauksin. Mutta sairaus on edelleen taustalla.- sinulla
alku aikoina läheisten syyllistämistä ja kuinka nopeasti palasit elämään tarkoitan todella elämään eikä vaan hengittämään. Tuolla aiemmin kerroin mieheni eläkkeelle joutumisesta, olis kiva tietää onko hän poikkeus tapaus.
- Ekitalo
sinulla kirjoitti:
alku aikoina läheisten syyllistämistä ja kuinka nopeasti palasit elämään tarkoitan todella elämään eikä vaan hengittämään. Tuolla aiemmin kerroin mieheni eläkkeelle joutumisesta, olis kiva tietää onko hän poikkeus tapaus.
..kun en voinut hyväksyä sitä,että joudun eläkkeelle ja kun minun sairaus esti liikkumisen lähes kokonaan minulta joka olen tosi elohopea ollut aina.
Minulla kesti noin 4 vuotta kun jäin sairaslomalle ja 1 vuosi kun jäin eläkkeelle siitä
kun oli pahin vaihe.
Kävin monenlaisissa tilaisuuksissa jossa oli kohtalo tovereita ja siitä päätin,että minua ei yksi Meniere lannista ja aloin kuntoileen ensin vaimon kanssa ja sitten yksinään en kyllä kadu sitä päätöstä. - Pirre*
sinulla kirjoitti:
mieheni joutui sairaseläkkeelle yhtäkkiä, tai ensin vuoden sairasloma ja heti sen jälkeen eläkkeelle..ja voin sanoa, että se oli kova paikka hänelle.
Ei hän kuitenkaan voinut syyllistää minua tapahtuneesta, koska sairaus on sen tyyppinen ettei ulkoisilla tekijöillä voi siihen olla mitään vaikutusta.
Häneltä meni ainakin vuosi eläkepäätöksestäkin, ennenkuin hän toipui ja alkoi ajatella muutakin kuin surkeuttaan.
Hänen sairautensa vaan on etenevää laatua, että mitään suvantoa ei ole tiedossa, kriisejä kriisin perään...kenties pian on edessä autolla ajo kielto , ja sitä päätöstä minä en halua olla tekemässä, enkä yritäkään vaikuttaa siihen mitenkään.
Hänen toimintakykynsä vähenee koko ajan..ja totisesti toivon, ettei hän ymmärrä tilaansa siinä vaiheessa kun se on mennyt kokonaan. - vaille 54.
Pirre* kirjoitti:
mieheni joutui sairaseläkkeelle yhtäkkiä, tai ensin vuoden sairasloma ja heti sen jälkeen eläkkeelle..ja voin sanoa, että se oli kova paikka hänelle.
Ei hän kuitenkaan voinut syyllistää minua tapahtuneesta, koska sairaus on sen tyyppinen ettei ulkoisilla tekijöillä voi siihen olla mitään vaikutusta.
Häneltä meni ainakin vuosi eläkepäätöksestäkin, ennenkuin hän toipui ja alkoi ajatella muutakin kuin surkeuttaan.
Hänen sairautensa vaan on etenevää laatua, että mitään suvantoa ei ole tiedossa, kriisejä kriisin perään...kenties pian on edessä autolla ajo kielto , ja sitä päätöstä minä en halua olla tekemässä, enkä yritäkään vaikuttaa siihen mitenkään.
Hänen toimintakykynsä vähenee koko ajan..ja totisesti toivon, ettei hän ymmärrä tilaansa siinä vaiheessa kun se on mennyt kokonaan.heti alkumetreillä Pirren jutut sukulais sieluilta. Olenkin pitkin syksyistä kuuta odottanut sinua palstalle. Ei ainoastaan miehiemme sairastumiset vaan myös tuonne lappiin kaipuut on yhteistä aatosta. ps. kirjoitin mieheni eläkkeelle joutumisesta ja siitä miten vaikeaa hänen on hyväksyä kohtalonsa.
- Pirre*
vaille 54. kirjoitti:
heti alkumetreillä Pirren jutut sukulais sieluilta. Olenkin pitkin syksyistä kuuta odottanut sinua palstalle. Ei ainoastaan miehiemme sairastumiset vaan myös tuonne lappiin kaipuut on yhteistä aatosta. ps. kirjoitin mieheni eläkkeelle joutumisesta ja siitä miten vaikeaa hänen on hyväksyä kohtalonsa.
olit..!!
Nyt en pysty kirjoittamaan enempää mutta, ehkä myöh. tänä iltana.. - Pirre*
Pirre* kirjoitti:
olit..!!
Nyt en pysty kirjoittamaan enempää mutta, ehkä myöh. tänä iltana..kamalaa hänen kohtalonsa, sitä ei toivoisi kenellekään, hän ei siedä minun taholtani mitään osanottoa, vaan on epäluuloinen ja ilkeäkin jos yritän häntä lohdutella.
Minäkään en halua ottaa "turpiini" aina ja nyt olenkin antanut hänen olla "terve".
Hän on kivulias ja ärtyinen, koska ei ymmärrä olla yrittämättä liikaa; väsyy sitten ja kiukuttelee minulle ja syyttelee kaikista mahdollisista mahdottomista asioista...nykyään en jaksa enää ottaa kovin vakavasti niitä hänen puuskiaan, muuten minä itse tulen sairaaksi..tai sairaammaksi..:)
Semmoinen story mulla.. - vaille 54.
Pirre* kirjoitti:
kamalaa hänen kohtalonsa, sitä ei toivoisi kenellekään, hän ei siedä minun taholtani mitään osanottoa, vaan on epäluuloinen ja ilkeäkin jos yritän häntä lohdutella.
Minäkään en halua ottaa "turpiini" aina ja nyt olenkin antanut hänen olla "terve".
Hän on kivulias ja ärtyinen, koska ei ymmärrä olla yrittämättä liikaa; väsyy sitten ja kiukuttelee minulle ja syyttelee kaikista mahdollisista mahdottomista asioista...nykyään en jaksa enää ottaa kovin vakavasti niitä hänen puuskiaan, muuten minä itse tulen sairaaksi..tai sairaammaksi..:)
Semmoinen story mulla..kiva kirjoittaa joskus sulle ihan henk.koht. jotenkin tuntuu, että ymmärtäisit ja ehkä voisimme miettiä mitä on jäänyt huomaamatta ja mitä tullut huomioitua liikaa... Anteeksi jos olen itsekäs.
vaille 54. kirjoitti:
kiva kirjoittaa joskus sulle ihan henk.koht. jotenkin tuntuu, että ymmärtäisit ja ehkä voisimme miettiä mitä on jäänyt huomaamatta ja mitä tullut huomioitua liikaa... Anteeksi jos olen itsekäs.
vain, minustakin olisi mukavaa kirjoitella kanssasi..mailini os. näkyy profiilissani..:)
- sinkku55
mitä tapahtuu.
MInä olen ajatellut että lähtisin hakemaan osa-aika eläkettä ja muuttaisin maalle:))))- Risuparta
olisi aika muuttaa vaikka lappiin, jonne aina olen halunnut. Vaimoni ei haluaisi lähteä, se vähän hiertää ja aiheuttaa yhä suurempaa kaipuuta, en muuta syytä kaipuuseeni tiedä,kuin sen kauniit ja rauhoittavat maastot ja ihmiset jotka siellä elävät, ovat aina olleet ystävällisiä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mieleni harhailee sinussa
Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei235853- 601997
- 271449
Joko Martinalla uusi aviomies hakusessa
Onko jo Raya sovellukseen laitettu uusi vetoomus vetämään... ja mistähän maasta mahtaa olla seuraava sulhasehdokas. Suom2351238- 741125
Mitä teet nainen
Jos saat tietää että mies on elänyt yksinäistä ja rauhallista elämää sinua kaivaten, ei ole ollut muiden naisten kanssa,531097Missä olitte kun oli teidän tähän saakka kaunein yhteinen hetki?
Me olimme rannalla erään kiven päällä❤️681084- 511052
Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha
Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.1431046Mitä vastaisit
Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle58995