Tunisiaan menossa?

Tunisia??????

Haluaisin tietää että mihin lomakohteeseen kannattaa mennä ja mihin hotelliin ja mihin ajankohtaan?Haluaisin tietää myös mikä on paikan hintataso?Voiko siellä tehdä edullisesti ostoksia?Kertokaa myös millä matkanjärjestäjällä kannattaa maahan mennä.Kiitos jo etukäteen vastauksista!

25

5487

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • paras vaihtoedhto

24.12.05 klo 16:06 hotel Eldural, Sousse
      ja halpaa on.

• kahdesti siellä käynyt!

En suosittele kenellekkään Tunisiaa matkakohteeksi, itse olen ollut soussessa sekä monastirissa eikä mitään kehumisen aihetta kyllä löydy! Kauppiaat aivan sairaan tarrautuvia, ja päällekäyviä vaikka olin miheni kanssa matkassa. Hoitoon koko kansa.Ja ajankohtina on ollut joulukuun alku sekä helmikuu, saa kulkea toppatakissa, siellä on tosi kylmät tuulet silloin.

• tiitulihh:)

Tunisia on ihana maa ja olen menossa sinne 15.10 :D En ole ennen ollu siellä mutta olen kuullut monelta ystävältäni että paikka on ihana ja siksi sitä minulle suositeltiinkin!!! Hintataso on ERITTÄIN edullinen jos vain osaa edes hiukan tinkiä, ja muutenkin! Olen menossa Abou Nawas Nejma-hotelliin jossa tuttavaperheeni on ollut (ja kehui hyväksi!!) mutta varmaan vielä parempi soussessa on marhaba-place tai joku sellanen. Eli jos haluat myös turisteille suunnatun lomakohteen niin Sousse on hyvä! Olen itse menossa Finnmatkojen järjestämälle matkalle, mutta Aurinkomatkat on myös turvallinen järjestäjä. Tunisian sään näet os. www.finnmatkat.fi tai www.aurinkomatkat.fi ja sieltä kohtaan Tunisia. Kesällä siellä taitaa olla liiankin kuuma koska syyskuussa on vielä 30 astetta. Menen itse lokakuussa ja silloin siellä pitäisi olla 23-26 astetta. :) Talvella Tunisiaan ei edes järjestetä paljoa retkiä. Lueskeleppa näitä täällä kirjoitettuja viestejä niin saat PALJON tietoa. (myös vanhemmat viestit) Onnea matkaan!!

• Sussu

Tiitulihh, kun tulet takaisin matkalta kerro tänne palstalle minkälainen hotelli Abous Nawas Neima oli. Olemme itse kiinnostuneita siitä ensi vuotta ajatellen. Kerro myös mitä muuta hyvää/huona koitte Soussessa.

• Tiina

Kun samainen älykääpiö kyselee omalla palstallaan säätiloja yms. ja tässä jo vastailee toisille...Voi hyvää päivää...

• khalid
        Tiina kirjoitti:

Kun samainen älykääpiö kyselee omalla palstallaan säätiloja yms. ja tässä jo vastailee toisille...Voi hyvää päivää...

pientä rajaa...tuo tiituli sanoo kyllä viestissään ettei ole käynyt tunisiassa koskaan mutta ilmeisesti saanut kuunnella paljon positiivisia matkakertomuksia:) ehkä hän kysyy vielä muiden mielipidettä/kokemuksia asioista.
        saa olla tiedonhaluinen:D itsekin kyselen tuon tuostakin jotain...

• shelli

matkaan vaan:) itse olen lähdössä 14.10 2 viikoksi sousseen ja odotan matkaa todella. itse valitsin deturin matkanjärjestäjäksi sen edullisuuden vuoksi. tunisia sopii kuulemma sellaisille jotka ovat avoimia ja hyvin kiinnostuneita vieraista ja erialisista kulttuureista ja haluavat nähdä uutta.
      kauppiaiden kanssa tulee hyvin toimeen jos viitsit olla hiukan ystävällinen. silloin myös he ovat kivoja. (täytyy ottaa huomioon että se kauppaaminen on heidän työtään!) kauppiaille ei kannata luvata mitään/mennä kauppaan sisälle ellei ole aivan varma ostamisesta. ei kannata kuitenkaan suuttua jos kauppias tuntuu hiukan päällekäyvältä ja muista katsoa hinnat tarkkaan.
      jos ei pidä/pelkää arabialaista kulttuuria kannattaa valita jotain muuta, missä törmää aivan erilaisiin asioihin.
      ja tällaisessa paikassa pitäisi muistaa myös asiallinen pukeutuminen. tällä en todellakaan tarkoita liituraitapukua tai mitään kaapua. kunhan vain osaa kunnioittaa turistinakin toista kulttuuria ja tapoja.
      tunisiassa on todella näkemistä ja lämpöä pitäisi riittää vielä lokakuulle niin kuin äskeinenkin kirjoittaja totesi.
      ajattelin poiketa sidi bou saidissa,(kehutaan kauniiksi, "tunisian rivieraksi":)sahara-retkellä ja ehkä karthagossa. lisäksi aion käydä sukeltamassa ja muissakin kaupungeissa, esim. monastirissa.
      muistutan vielä että ainakaan soussea ei voi kehua bailupaikaksi joten jos sellaista kaipaa, niin hakeutuu muualle.
      hintataso on edullinen, en nyt muista dinaarin kurssia tähän hätään, mutta selaile muita keskusteluja niin sekin kai löytyy.(hinnat merkataan usein myös millimeinä)
      kaupunki kannattaa valita ihan sillain että mistä itse pitää. menoa ja vilinää, paikallisuutta vai rauhallisempaa, enemmän turisteille...
      reippaasti vain matkaan ennakkoluulottomalla mielellä ja hiukan maalaisjärkeä matkaan:D

• leila

Kyllä Tunisiaan kannattaa matkustaa ja Hammamet on viehättävä, pieni kaupunki.
      Hyviä ravintoloita ja iltaelämääkin paljon.
      ( kokonainen baari katu )

Lämmintä on talvellakin noin 20 ellei
      satu tuulinen päivä.

• tunisian kaipuu

Tunisiaan kannattaa matkustaa. Sousse on paras valinta, ja sieltä joku hotelli joka on kaupunkialueella eli kävelymatkan päässä Medinasta eli vanhasta kaupungista. Itse olen ihastunut Tunisiaan ja Sousseen enkä siksi ymmärrä kuinka sieltä voi olla huonoja kokemuksia - tai ainahan löytyy valittavia ihmisiä. Kun itsellään on ystävällinen asenne ja halu mukautua paikalliseen kulttuuriin, niin sinua kohdellaan todella ystävällisesti. Kauppiaista selviää huumorintajulla ja hymyllä ja aina kannattaa muistaa paikallinen kulttuuri. Siellä ei katsella tavaroita muuta kuin ostomielessä. Tinkiminen kuuluu asiaan eikä sitä kannata ottaa ikävänä asiana vaan huumorin kannalta - siitä myyjäkin tykkää! Nuorena nättinä naisena olen kulkenut kaduilla myös yksin. Ilman muuta saa huomiota PALJON JA JOKAPAIKASSA vaikka olisikin pukeutunut säädyllisesti mutta varsinaista ahdistelua en ole kokenut joten siitäkään ei ole huonoja kokemuksia. Miinusta on vilkas liikenne joten kannattaa olla varovainen kun ylittää tietä. Itse olen käyttänyt Deturia ihan hinnan takia. Ja jos iskee turistiripuli, niin on ihan turha pyytää apua matkaoppaalta tai syödä suomesta tuotuja lääkkeitä - ei mitään apua kummastakaan. Sen sijaan kannattaa käydä paikallisessa apteekissa ostamassa lääkkeitä sillä vain ne auttavat. Soussessa on ihan valtavasti nähtävää ja koettavaa: museot, basaarit, kamelimarkkinat, Ribat, katakombit ja ravintolat paikallisine erikoisuuksineen... Ei muuta kuin hyvät sandaalit jalkaan. Ota selvää ennen matkaa. Kannattaa myös käyttää junia ja metro du sahelia (juna sekin) hyväkseen ja tutustua muihinkin kaupunkeihin kuten vaikkapa El Jemiin. Äläkä myöskään unohda Karthagoa (kokonainen päivä hurahtaa äkkiä)! Hyvää matkaa! Pääsisinpä minäkin...

• tunisian kaipuu

Jäi sanomatta että talvikuukaudet eivät ole parasta aikaa. Kevät on parasta ja kesä on kuumaa. Syyslomien aikaan on myös hyvä käydä (syyskuu - lokakuun alku/puoliväli) sillä ilma ja vesi on vielä lämmintä mutta talvisateet eivät ole vielä alkaneet. Lokakuussa ilmat viilenevät ja sateet tulevat. Edullisia ostoksia on mahdollista tehdä mutta kannattaa olla tietoinen hintatasosta ja tinkiä taitavasti. Aluksi kannattaa vain kierrellä basaareissa ja katsella hintatasoa kiinteän hinnan kaupoista kuten esim. Soula Center (niitä löytyy myös basaarikaduilta) jotta ei maksa liikaa.

• kesä 2006

Kiitos sinulle Tunisian kaipuu asiallisesta viestistäsi. Olemme suunnittelemassa ensi kesän matkaa, haluamme nimenomaan kuumaa auringonpaistetta, ja Sousse vaikuttaa entistä varteenotettavammalta vaihtoehdolta. Tiedätkö sinä tai kuka tahansa muukin tietenkin jotain Riadh Palms-hotellista?

• shelli

hei, "tunisian kaipuu". kertoisitko enemmän kamelimarkkinoista. heräsi kiinnostus:D
        ovatko ne useastikin?
        vielä...millaista on tunisialainen ruoka?
        muutkin voi vastata!!
        kiitti.

• Sousse
        shelli kirjoitti:

hei, "tunisian kaipuu". kertoisitko enemmän kamelimarkkinoista. heräsi kiinnostus:D
        ovatko ne useastikin?
        vielä...millaista on tunisialainen ruoka?
        muutkin voi vastata!!
        kiitti.

ns. Kamelimarkkinat "Souk al ahad" (=sunnuntaimarkkinat) ovat Soussessa joka sunnuntai. Myytävää on maasta taivaaseen (paitsi niitä kameleita ;) Ihmisiä on järkyttävän paljon ja tungos on siis valtava. Taskuvarkaita on erittäin paljon vaikka paikka myös vilisee siviilipoliiseja. Torialueella on erialueet eri tuotteille. Kankaita, astioita, keramiikkaa, vaatteita, hajuvesiä, mopoja, mattoja, huonekaluja, laukkuja jne jne..Kannattaa mennä heti aamusta. On noin 2,5km keskustasta. Taksi löytää perille.

Vastaavat markkinat ovat Monastirissa aina lauantaisin. Suosittelen ehdottomasti enemmän sinne menemistä. Kojut levitetään pitkin katuja (ei suljetulle alueelle kuten Soussessa). Ihmisiä on paljon vähemmän. Enemmän tilaa liikkua ja hengittää. Ihan samoja tuotteita myynnissä.

• shelli
        Sousse kirjoitti:

ns. Kamelimarkkinat "Souk al ahad" (=sunnuntaimarkkinat) ovat Soussessa joka sunnuntai. Myytävää on maasta taivaaseen (paitsi niitä kameleita ;) Ihmisiä on järkyttävän paljon ja tungos on siis valtava. Taskuvarkaita on erittäin paljon vaikka paikka myös vilisee siviilipoliiseja. Torialueella on erialueet eri tuotteille. Kankaita, astioita, keramiikkaa, vaatteita, hajuvesiä, mopoja, mattoja, huonekaluja, laukkuja jne jne..Kannattaa mennä heti aamusta. On noin 2,5km keskustasta. Taksi löytää perille.

Vastaavat markkinat ovat Monastirissa aina lauantaisin. Suosittelen ehdottomasti enemmän sinne menemistä. Kojut levitetään pitkin katuja (ei suljetulle alueelle kuten Soussessa). Ihmisiä on paljon vähemmän. Enemmän tilaa liikkua ja hengittää. Ihan samoja tuotteita myynnissä.

kiitti vastauksesta! olen menossa sousseen, mutta ajattelin poiketa myös monastirissa.
        aikaa on kaksi viikkoa, joten ehkä poikkean molemmilla markkinoilla:D
        osaisitteko sanoa onko siellä edullista?
        ja muutenkin..paljonko rahaa tarvitsee varata kaikkeen, meinaan pikku ostoksiin, tuliaisiin ynnä muihin, jota tulee ostettua loman aikana?

• Sousse
        shelli kirjoitti:

kiitti vastauksesta! olen menossa sousseen, mutta ajattelin poiketa myös monastirissa.
        aikaa on kaksi viikkoa, joten ehkä poikkean molemmilla markkinoilla:D
        osaisitteko sanoa onko siellä edullista?
        ja muutenkin..paljonko rahaa tarvitsee varata kaikkeen, meinaan pikku ostoksiin, tuliaisiin ynnä muihin, jota tulee ostettua loman aikana?

Tuliaiset kannattaa ostaa juuri markkinoilta. On paljon halvempaa kuin muualla. Mutta myyjät kyllä yrittävät vedättää jopa enemmän kuin vanhan kaupungin kujilla (joilla sentään enemmän kuluja putiikista kuin teltassa tai jopa paljaalla kadulla myyvällä torilla). En osaa kyllä antaa mitään ohjeita kuinka paljon rahaa tarvitsee mukaan. Itse hoidan ostokseni aina paikallisten sukulaisten tai mieheni kanssa, joten saan ne turistihintoja halvemmalla.

Vielä sanoisin Soussen sunnuntaitorista, että lapsia en suosittele ottamaan sinne mukaan. Rattailla liikkuminen siellä on lähes mahdotonta ja kävellen pienet häviää sekä jää jalkoihin erittäin helposti!
        Erityisesti lapsiperheet ohjaisin siis Monastirin markkinoille lauantaina. Isot leveät tiet tilaa kulkea rauhassa rattailla koska samanlaista väentungosta ei ole. Junalla esim pääsee Monastiriin edestakaisin alle kahdella dinaarilla ja yhteen suuntaan menee kellonajasta riippuen 25-45min.

• inna
        Sousse kirjoitti:

Tuliaiset kannattaa ostaa juuri markkinoilta. On paljon halvempaa kuin muualla. Mutta myyjät kyllä yrittävät vedättää jopa enemmän kuin vanhan kaupungin kujilla (joilla sentään enemmän kuluja putiikista kuin teltassa tai jopa paljaalla kadulla myyvällä torilla). En osaa kyllä antaa mitään ohjeita kuinka paljon rahaa tarvitsee mukaan. Itse hoidan ostokseni aina paikallisten sukulaisten tai mieheni kanssa, joten saan ne turistihintoja halvemmalla.

Vielä sanoisin Soussen sunnuntaitorista, että lapsia en suosittele ottamaan sinne mukaan. Rattailla liikkuminen siellä on lähes mahdotonta ja kävellen pienet häviää sekä jää jalkoihin erittäin helposti!
        Erityisesti lapsiperheet ohjaisin siis Monastirin markkinoille lauantaina. Isot leveät tiet tilaa kulkea rauhassa rattailla koska samanlaista väentungosta ei ole. Junalla esim pääsee Monastiriin edestakaisin alle kahdella dinaarilla ja yhteen suuntaan menee kellonajasta riippuen 25-45min.

onko kamelimarkkinoita myös ramadanin aikaan?
        vaikuttaako ramadan muuten paljon turistin elämään? hiljaista?onko ravintolat/kaupat auki?
        itse en välitä lainkaan iltaelämästä/baareista, joten on aivan sama ovatko ne auki:)

• Sousse
        inna kirjoitti:

onko kamelimarkkinoita myös ramadanin aikaan?
        vaikuttaako ramadan muuten paljon turistin elämään? hiljaista?onko ravintolat/kaupat auki?
        itse en välitä lainkaan iltaelämästä/baareista, joten on aivan sama ovatko ne auki:)

Tästä aiheesta on parikin ketjua täällä. Tässä linkki toiseen niistä:

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=104&conference=4500000000000958&posting=22000000010206205

Kamelimarkkinat ovat myös Ramadanina.
        Mutta muuten loma on rajottuneisempi kuin muuna ajankohtana. En lähitisi silloin. Iltaelämää siellä kyllä löytyy silloin auringon laskun jälkeen. Mutta päiviin ja alkuiltoihin sekä kauppojen aukioloihin Ramadan vaikuttaa paljon.

• jaspe81

Palailin pari päivää sitten Tunisian Hammametista kahden viikon lomareissulta. En voi muuta kuin suositella todella lämpimästi!!
      Matkatoimistomme oli Domina travels. Hinta-laatu-suhde oli todella loistava. Matka tämän toimiston kautta oli selkeästi muita halvempi, mutta vähintäänkin yhtä laadukas kuin mitä aurinkomatkoilla ja finnmatkoilla. Kannattaa käydä kurkkaamassa nettisivut! Oppaat kohteessa loistavia ja mukana lennolla mennen tullen (kone tunisialainen). Heidän palvelualttiutensa ja tiedot kohteesta olivat vaikuttavia!

Hotellimme oli Les Colombes. Sijaitsee merenrannalla, keskustan ulkopuolella. Kaikki tarvittavat palvelut oli lähellä ja matka keskustaankin sujui edullisesti taksilla tai kävellen. Voin suositella. Henkilökunta todella mukavaa. Hotellillamme oli loistavat vesiurheilumahdollisuudet, eikä hinnat päätä huimanneet. Myös muuta ohjelmaa hotellilla riitti, siitä pitivät huolen hotellin palkatut vapaa-ajanohjaajat (animator). Esim. iltaohjelma, vesijumppa, rantalenttis, minigolf, biljardi, tennis, pingis... ja nämä biljardia lukkunottamatta maksutta.

Hintataso on edullinen. Ostoksia pystyy tekemään edullisesti. Tosin tinkimiseen pitää varautua basaareissa. Paikasta löytyy myös kiinteähintaisia kauppoja, jotka myyvät vastaavaa tavaraa mitä basaareissa. Vaate- ja kenkäkauppoja oli joka kadunkulmassa. Samoin kultakauppoja.
      Suosittelen kaikille lämpimästi!!!

• sanna

kävittekö muissa kaupungeissa/retkillä loman aikana? jos kävitte, niin missä? mitä lomalla kannattaisi mielestäsi erityisetsti kokeilla?

• moi
        sanna kirjoitti:

kävittekö muissa kaupungeissa/retkillä loman aikana? jos kävitte, niin missä? mitä lomalla kannattaisi mielestäsi erityisetsti kokeilla?

Millaisella porukalla olette lähdössä reissuun?

• sandra
        moi kirjoitti:

Millaisella porukalla olette lähdössä reissuun?

porukkaa tulee neljän ihmisen verran:)

• Puputyttö
        sanna kirjoitti:

El Jemissä kannattaa käydä! Maailman kolmanneksi suurin ja parhaiten säilynyt amfiteatteri ja roomalaisaikaisia mosaiikkeja. Elokuvaa Gladiaattori kuvattiin täällä. Auton vuokraus kannattaa; voi ajella etäämmälle turistirysistä ja nähdä ihan oikeaa paikalliselämää. Ensi näkemältä liikenne näyttää ehkä kaoottiselta, mutta ei ole ollenkaan niin paha. Kolhuitta selvittiin autoreissustakin. =) Keväällä auton vuokraus maksoi 50 euroa vuorokausi ilman kilometrirajoitusta polttoaine(joka on aika halpaa).

• moi
        sandra kirjoitti:

porukkaa tulee neljän ihmisen verran:)

Oletteko kaikki tyttöjä?

Oikein mukavaa reissua teille!!

• sandra
        moi kirjoitti:

Oletteko kaikki tyttöjä?

Oikein mukavaa reissua teille!!

kiitos..ei olla kaikki tyttöjä:) (1 mies!;)
        mutta oisaisiko joku vastata tuohon vähän ylempänä nimim. sanna kysyttyyn kysymykseen? siis niistä retkistä.

• sanna
        Puputyttö kirjoitti:

El Jemissä kannattaa käydä! Maailman kolmanneksi suurin ja parhaiten säilynyt amfiteatteri ja roomalaisaikaisia mosaiikkeja. Elokuvaa Gladiaattori kuvattiin täällä. Auton vuokraus kannattaa; voi ajella etäämmälle turistirysistä ja nähdä ihan oikeaa paikalliselämää. Ensi näkemältä liikenne näyttää ehkä kaoottiselta, mutta ei ole ollenkaan niin paha. Kolhuitta selvittiin autoreissustakin. =) Keväällä auton vuokraus maksoi 50 euroa vuorokausi ilman kilometrirajoitusta polttoaine(joka on aika halpaa).

hei, kiitos vinkistä! missä päin maata mahtaa olla? mitä kaupunkeja lähellä? kannatat siis matkustamista autolla sinne, mutta onko pahdollista päästä muuten?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6935
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      40
      1231
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1032
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      827
    6. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      824
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      794
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      781
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      746
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      723
    Aihe