mittelspitz kova haukkumaan?

minä

Kertokaa te joilla on mitteleitä, että ovatko kovia haukkumaan? Siis sellaisia turhan räkyttäjiä? Entä säntäilevätkö autojen/pyörien jne. perään?

Olemme ottamassa koiraa, joka tulee olemaan vapaana pihalla, mutta emme halua että se räksyttää jokaista ohi menevää lintua ja ihmistä..

14

1265

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • +++

      Koulutettu ja tarpeeksi aktivoitu koira, joka ei joudu olemaan liikaa yksikseen ei niin paljon tyhjää hauku, etteikö ihminen sitä kestäisi. Oletteko näitä puolia asiasta miettineet?

      • minä

        ..olemme parinkymmenen vuoden koirakokemuksella ottaneet huomioon nämäkin asiat. Joten eiköhän nuo kasvatusasiat ole kunnossa. Koiria on ollut kolme, niin haukkuherkkiä kuin hiljaisiakin. Tosiasia vain on, että aina kouluttaminen ja aktivointi ei tehoa. Esim.edesmennyt pyrtsimme oli kova haukkumaan vaikka sai liikuntaa ja aktivointia. Se vain ilmaisi itseään niin. Toisaalta tämänhetkinen pyrtsimme on hiljainen kuin mikä, eikä hauku edes tylsistyessään.

        Jos siis saisi kysymykseen vastauksen...eli onko mitteli luontaisesti kova haukkumaan?


      • +++
        minä kirjoitti:

        ..olemme parinkymmenen vuoden koirakokemuksella ottaneet huomioon nämäkin asiat. Joten eiköhän nuo kasvatusasiat ole kunnossa. Koiria on ollut kolme, niin haukkuherkkiä kuin hiljaisiakin. Tosiasia vain on, että aina kouluttaminen ja aktivointi ei tehoa. Esim.edesmennyt pyrtsimme oli kova haukkumaan vaikka sai liikuntaa ja aktivointia. Se vain ilmaisi itseään niin. Toisaalta tämänhetkinen pyrtsimme on hiljainen kuin mikä, eikä hauku edes tylsistyessään.

        Jos siis saisi kysymykseen vastauksen...eli onko mitteli luontaisesti kova haukkumaan?

        Sori, mutta mikään alkuperäisessä tekstissäsi ei viitannut siihen, että näin olisi. Kysyt säntäilystä autojen/pyörien jne. perään - mikä on ihan selvä koulutuksella hoituva asia. Mainitset, että tulee olemaan vapaana pihalla, muttei saisi räkyttää - mielestäni edelleenkin koulutusasia, ellei koiraa aiota tylsistymiseen asti säilöä siellä ulkona.

        Ja juu kysymykseen, ovat ihan kohtuu herkkiä haukkumaan.


      • minä
        +++ kirjoitti:

        Sori, mutta mikään alkuperäisessä tekstissäsi ei viitannut siihen, että näin olisi. Kysyt säntäilystä autojen/pyörien jne. perään - mikä on ihan selvä koulutuksella hoituva asia. Mainitset, että tulee olemaan vapaana pihalla, muttei saisi räkyttää - mielestäni edelleenkin koulutusasia, ellei koiraa aiota tylsistymiseen asti säilöä siellä ulkona.

        Ja juu kysymykseen, ovat ihan kohtuu herkkiä haukkumaan.

        ..tarkoitus ei todellakaan ole SÄILÖÄ koiraa ulkona. Lämpimällä ilmalla pidämme ovia auki niin, että koirat saavat valita ovatko sisällä vai ulkona. Ja pakkaseen emme koiria laita aikaa viettämään, elleivät ne sitä itse halua.

        Ja tuo säntäily pyörien peräänkin on joillakin roduilla luonteenomaisempaa kuin toisilla. Pikkukoirien näkee tekevän sitä useammin kuin isojen.


      • +++
        minä kirjoitti:

        ..tarkoitus ei todellakaan ole SÄILÖÄ koiraa ulkona. Lämpimällä ilmalla pidämme ovia auki niin, että koirat saavat valita ovatko sisällä vai ulkona. Ja pakkaseen emme koiria laita aikaa viettämään, elleivät ne sitä itse halua.

        Ja tuo säntäily pyörien peräänkin on joillakin roduilla luonteenomaisempaa kuin toisilla. Pikkukoirien näkee tekevän sitä useammin kuin isojen.

        Älä ota henkilökohtaisesti, en sitä niin tarkoittanut. Varmasti aioitte pitää koiran hyvin/oikein. Kuvailin vain sen tilanteen, josta turha pihalla räksytys yleensä kumpuaa.

        Säntäily kaiken liikkuvan perään johtuu koiran (toivottavasti termit menee nyt oikein päin) saalisvietistä. Eli vaikka koiralla ei varsinaista metsästysviettiä olisikaan, on niillä kaikilla tuo saalisvietti. Sen vuoksi ne omistajan heittämän esim. kepin tai pallonkin perään menevät. On täysin koulutusasia, mihin suuntaan tätä viettiä ohjataan!
        Jos ei ohjata, niin sitten säntäävät milloin minkäkin tarpeettomankin perään.

        Pikkukoirien näet tekevän sitä useammin, koska niitä harvemmin koulutetaan kunnolla. Iso kun taas on lähes pakko edes jotenkin kouluttaa, jotta sen kanssa pärjäisi yhteiskuntakelpoisesti.


      • minä
        +++ kirjoitti:

        Älä ota henkilökohtaisesti, en sitä niin tarkoittanut. Varmasti aioitte pitää koiran hyvin/oikein. Kuvailin vain sen tilanteen, josta turha pihalla räksytys yleensä kumpuaa.

        Säntäily kaiken liikkuvan perään johtuu koiran (toivottavasti termit menee nyt oikein päin) saalisvietistä. Eli vaikka koiralla ei varsinaista metsästysviettiä olisikaan, on niillä kaikilla tuo saalisvietti. Sen vuoksi ne omistajan heittämän esim. kepin tai pallonkin perään menevät. On täysin koulutusasia, mihin suuntaan tätä viettiä ohjataan!
        Jos ei ohjata, niin sitten säntäävät milloin minkäkin tarpeettomankin perään.

        Pikkukoirien näet tekevän sitä useammin, koska niitä harvemmin koulutetaan kunnolla. Iso kun taas on lähes pakko edes jotenkin kouluttaa, jotta sen kanssa pärjäisi yhteiskuntakelpoisesti.

        Mistä johtuu sitten se, että koiramme on hulluna keppien perään ja noutaa muutenkin lähes kaiken minkä eteen heittää, muttei ole koskaan ollut kiinnostunut autoista/pyöristä/juoksijoista jne? Ohi juokseva kissa saa kyllä sen kiinnostumaan ja yrittääkin yleensä lähteä perään, vaikka meillä on kotona kaksi omaakin kissaa. On siis tottunut kissoihin.


      • +++
        minä kirjoitti:

        Mistä johtuu sitten se, että koiramme on hulluna keppien perään ja noutaa muutenkin lähes kaiken minkä eteen heittää, muttei ole koskaan ollut kiinnostunut autoista/pyöristä/juoksijoista jne? Ohi juokseva kissa saa kyllä sen kiinnostumaan ja yrittääkin yleensä lähteä perään, vaikka meillä on kotona kaksi omaakin kissaa. On siis tottunut kissoihin.

        Uskoisin johtuvan siitä, että olette sille keppejä etc. heitelleet. Olette siis herättäneet ja sitten suunnanneet tämän vietin näihin heitto/nouto objekteihin. Koiranne ei ole muuten/itsestään ollut asian kanssa kovin aktiivinen, ehkä olette sitä jopa sen kerran kieltäneet, kun on pyörän etc. perään ollut menossa. Vai väitätkö, ettei se ole sitä tehnyt absoluuttisesti ikinä? Eli pitää noutamisessa teidän välistänne interaktiota ilmeisesti mukavana (palkitsette kenties?) vaikkei superriistaviettinen ryntäilijä olisikaan.

        On tottunut kissoihin, vaan ei vieraisiin ulkona vapaana liikkuviin, ja koiraa kenties vilkkaasti pakeneviin kissoihin. Ihan tyypillistä, tiedän esim. metsästysviettisiä koiria, jotka kyllä kaveeraavat omaan laumaan kuuluvien kissojen kanssa, mutta näkevät kaikki muut (ulkona vapaana tai narussa liikkuvat) kissat riistana.


      • minä
        +++ kirjoitti:

        Uskoisin johtuvan siitä, että olette sille keppejä etc. heitelleet. Olette siis herättäneet ja sitten suunnanneet tämän vietin näihin heitto/nouto objekteihin. Koiranne ei ole muuten/itsestään ollut asian kanssa kovin aktiivinen, ehkä olette sitä jopa sen kerran kieltäneet, kun on pyörän etc. perään ollut menossa. Vai väitätkö, ettei se ole sitä tehnyt absoluuttisesti ikinä? Eli pitää noutamisessa teidän välistänne interaktiota ilmeisesti mukavana (palkitsette kenties?) vaikkei superriistaviettinen ryntäilijä olisikaan.

        On tottunut kissoihin, vaan ei vieraisiin ulkona vapaana liikkuviin, ja koiraa kenties vilkkaasti pakeneviin kissoihin. Ihan tyypillistä, tiedän esim. metsästysviettisiä koiria, jotka kyllä kaveeraavat omaan laumaan kuuluvien kissojen kanssa, mutta näkevät kaikki muut (ulkona vapaana tai narussa liikkuvat) kissat riistana.

        Aivan oikein, koiramme ei ole koskaan yrittänyt rynnätä auton/pyörän tms.liikkuvan perään. Ei edes pentuna. Merkillistä, sillä noutovietti sillä tuntuu kuitenkin olevan, tai sitten olemme vain osanneet aivopestä sen niin hyvin noutamiseen.:)


      • +++
        minä kirjoitti:

        Aivan oikein, koiramme ei ole koskaan yrittänyt rynnätä auton/pyörän tms.liikkuvan perään. Ei edes pentuna. Merkillistä, sillä noutovietti sillä tuntuu kuitenkin olevan, tai sitten olemme vain osanneet aivopestä sen niin hyvin noutamiseen.:)

        Siis ei kertaakaan, kenenkään sitä koskaan ulkoiluttaneen kanssa, edes puoliksi olisi näyttänyt, että suunnittelee -mutta luopuu aikeesta?

        Ei voi muuta sanoa, kuin että poikkeuksellisen fiksu koira teillä! On jo pennusta asti tajunnut, mikä riista on liian suurta sen kaadettavaksi.


      • minä
        +++ kirjoitti:

        Siis ei kertaakaan, kenenkään sitä koskaan ulkoiluttaneen kanssa, edes puoliksi olisi näyttänyt, että suunnittelee -mutta luopuu aikeesta?

        Ei voi muuta sanoa, kuin että poikkeuksellisen fiksu koira teillä! On jo pennusta asti tajunnut, mikä riista on liian suurta sen kaadettavaksi.

        ...tämä herätti ihmetystä. Itse en ole koskaan ajatellutkaan, että se olisi jotenkin outoa/epätavallista/fiksua tms., koiraa nyt ei vain ole sattunut kiinnostamaan minkäänlaiset ajopelit, juoksijat tms."keinotekoinen riista". Kunnon riistaa sen olla pitää (kissa, orava)..:)
        Mielestäni se on kyllä enemmänkin sääntö kuin poikkeus; eipä ole muutkaan tutut koirat ryntäilleet autojen tms. perään. Kysymykseni vain lähti siitä, kun olen joskus tavannut lenkillä pikkukoiria, jotka haukkuvat hulluna autoja, ja koska omat koirani tai kavereiden koirat eivät ole sitä koskaan tehneet, päädyin kysymään täältä.

        Mutta, mutta, onneksi meidän koiraa ei kiinnosta tuollainen tekoriista. Onkin paimenkoira, joten ei sillä metsästysviettiä pitäisi ollakaan. Kepeistä ja palloista vaan tykkää äärettömästi. :)


      • koulutusta lisää...
        minä kirjoitti:

        ..olemme parinkymmenen vuoden koirakokemuksella ottaneet huomioon nämäkin asiat. Joten eiköhän nuo kasvatusasiat ole kunnossa. Koiria on ollut kolme, niin haukkuherkkiä kuin hiljaisiakin. Tosiasia vain on, että aina kouluttaminen ja aktivointi ei tehoa. Esim.edesmennyt pyrtsimme oli kova haukkumaan vaikka sai liikuntaa ja aktivointia. Se vain ilmaisi itseään niin. Toisaalta tämänhetkinen pyrtsimme on hiljainen kuin mikä, eikä hauku edes tylsistyessään.

        Jos siis saisi kysymykseen vastauksen...eli onko mitteli luontaisesti kova haukkumaan?

        haukkumasta. Siinä syy miksi se haukkui. Koulutus auttaa kyllä aina ongelmiin koiran kanssa. Pitkä aika ei tee sinua yhtään viisaammaksi jos toimit väärällä tavalla etkä tiedä mitään koiran kouluttamisesta. Ps. Sitruunapantoja on myös keksitty.


    • 2-mitteliä

      Meillä on kaksi mitteliä ja koska niiden luonteeseen kuuluu pihan vartioiminen, ohikulkijat tulee haukutuiksi poikkeuksetta huolimatta siitä että koirien kanssa harrastetaan hyvin paljon ja vaikka haukkumisesta ollaan yritetty opettaa pois. Sisällä koirat eivät räksytä eivätkä muutenkaan harrasta ihan "turhanpäiten" räksyttämistä.
      Luonne-eroja toki löytyy, meilläkin toinen koirista on huomattavasti haukkuherkempi kuin toinen ja olen kyllä näyttelyissä nähnyt yksilöitä jotka räksyttävät lähes taukoamatta, eli jos mielestäsi koiran pitää olla hiljainen suosittelen että älä ota mitteliä äläkä mitään muutakaan pikkupystäriä vaikka muuten ihania koiria ovatkin.

      • Niksu ja naksu

        Naapuriissa kaksi kappaletta ja hirveitä naksuttajia,lehti kun putoo puusta niin sekin riittää..rukkas ainesta.


    • Rakas räksy

      Meidän 5 kuukautinen mittelinarttu on saanut alusta asti olla vapaasti pihassa ilman vartiointia ja hyvin on pysynyt omalla alueellaan, joka on tosin aika laaja. Haukkua se kyllä osaa ulkona ollessaan. Sisällä taas sitten vähemmän. Toiselle koiralle se haukkuu tutustumisvaiheesa sisällä talossa tosi kimeästi. Ja autolla tai kävellen liikkeellelähdössä on se innostus purettava tietenkin haukkumalla. Kuulosuojat olisivat tosi tarpeeseen silloin. :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      112
      8791
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2623
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      128
      2371
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1989
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1736
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1540
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1497
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1427
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1296
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1219
    Aihe