Hirvi tunnistaa

moottoripyöräilijän

Uusimmat hirvitutkimukset ovat vahvistaneet epäilyksen, että hirvet valikoivat ajoneuvon mukaan hetken koska ylittävät tien. Asiaa on todennettu mm. kameroilla joita on asennettu hirvien usein käyttämille reitteille.
On havaittu, että hirviemot opettavat nykyään vasoilleen varomaan autoja. Siksi valojen käyttö hämärässä onkin erityisen tärkeää.
Moottoiajoneuvon etäisyyden arviointi on ollut hirvelle vaikeaa siksi, että sen elinpiiriin kuuluvat pedot ovat yleensä liikkuneet maksimissaan 40 km/tunnissa. Nyt siis Darvinen esittämät opit evoluutiosta näkyvät hirvien osalta myös käytännössä ja osa hirvistä osaa jo valot nähtyään tiedostaa vaaran.
Motoristin kannalta on kuitenkin huolestuttavaa havainto, että hirvet eivät kunnioita moottoripyöriä. Hirviemojen mielestä moottoripyörä ei ole heidän terveydelleen sellainen uhka kuin auto.
Kummallisinta hirven oppimiskyvyssä on se, että hirvi erottaa moottoripyörän autosta äänen perusteella. Hirvi pitää hiljaista moottoripyörää 1-silmäisenä autona! Sen sijaan möly ja mekkala kertoo hirvelle, että motoristihan se sieltä tulee - ei muuta kuin kavioo toisen eteen ja baanalle. Kyllä motoristi väistää - jos ei muuta niin ajamalla alitse. mj.

11

2634

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sitten

      vetää pää alas, kun ajat hirven mahan alta !
      Muuten saattaa pää olla kipeänä seuraavana aamuna.

    • Turo-Inkeri

      luitko tämän Valituista Paloista.. siinä heti "Elvis elää kuun pimeällä puolen"-artikkelin jälkeen..??

    • hirvoinen

      Älkää tosissaan levittäkö mitään vitsitietoa hirvistä. Niistä on paljon ihan paikkaansapitävääkin tietoa mitä ei heti uskoisi, mutta tämä ei taida olla :)

      • puolitotuus

        Tuossa kohtaa meni väärin...kavio hirvellä...Tai sitten evoluutio astui peliin tässäkin kohtaa.
        Itse uskon jotta hirvieläin ymmärtää auton,moottoripyörän ym. ympäristössä liikkuvan kohteen etenemissuunnan 70km/h asti.Jossain vaiheessa hirvieläimen silmissä vaan valot vilkkuu ja päässä kumisee :D


    • taas..

      Kuulin että hirvet erottaisi jopa mikä pyörä on kyseessä=)

    • yrittänyt harrikkaakin

      mutta pääsi just karkuun.

    • hullua porukkaa

      mikä juttu on tämäkin, joko 3 luokkalainen on tämän kirjoittanut tai ihan tavallinen insinööri retku jolla ei ole mitään tekemistä. Taitaa olla sama kaveri mitä oli tuosta jarrutamis höperöinnistä aikasemmin puhetta. Lopeta hyvä mies ennenkuin on myöhäistä ja kerro satua sinne minne ne kuuluukin. Vai hirvi erottaa auton ja mootoripyörän, hirvi ei tiedä mikä on auto ,se on varmaa

      • täähän

        on just satuosio koko foorumi... mitä siinä märiset... satusetä....


      • turhaan?
        täähän kirjoitti:

        on just satuosio koko foorumi... mitä siinä märiset... satusetä....

        No voi helkkurin hemmetti! Eikö tieto ollutkaan tosi? Vaihdoinko turhaan tehoputkien tilalle alkuperäiset? Ajan nimittäin päivittäiset työmatkani runsashirvisiä tieosuuksia käyttäen. Ajankohta sattuu juuri ilta- ja aamuhämyn aikaan. Hirviä en ole tosin viime päivinä nähnyt. Katsotaan nyt vielä. Raportoin kokemuksistani lisää myöhemmin. Eihän sitä toisaalta tiedä kuinka viisaita eläimet ovat jos kerran ovat harrikkamiehillekkin soitelleet...


    • Näin kerran hirven tien laidassa, kun se katteli mua ja suun liikkeistä päätellen se sano: "Kato Perkele Hayabusahan se siinä!"

    • kuulenma

      jos mopedeilla ajelee jonossa, niin kyllä kuulemma ensimmäistä odottaa, mutta sen jälkeen lähtee ylittämään. jonon toinen ei hirveä edes välttämättä huomaa, mutta kolmas törmää.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      81
      2400
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      142
      1548
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1462
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      158
      1244
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1044
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      393
      973
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      774
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      724
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      694
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      693
    Aihe