dysfasia

asiasta kiinnostunut

Hei,
te kenellä on dysfaattisia lapsia.

Valmistun pian viittomakielen tulkiksi ja opetan tulevaisuudessa tukiviittomia mm. dysfaatikoille ja heidän perheilleen.
Olisin kiinnostunut siitä, millaista kuntoutusta/sopeutumisvalmennusta lapsenne ja perheenne on saanut. Oletteko liittyneet yhdistyksiin? Jos, niin millaista toimintaa niissä on?

T: asiasta kiinnostunut

11

2807

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • isosisko

      olen siis pian itse 22v ja minulla on 6v vaikeasti dysfaattinen pikkuveli. hän käy
      vain kerran viikossa puhe- ja toimintatera-
      peutilla, hänellä ei ole omaohjaajaa päivä-
      kodissa ja aloittaa ensi vuonna koulun Pakka-
      lassa. En ole varma onko koko koulu integroitu,
      ainakin hänen luokkansa on... ja näin vain ja
      ainoastaan siksi, ettei Kela ja sossu tue 8
      henkistä perhettä, jossa äiti on työtön.
      Lähes kaikissa järjestöissä on liittymis- tai
      jäsenmaksut, siksi perheemme ei ole niihin-
      kään ottanut osaa. Huolestuttaa kovasti pikku-
      veljeni tulevaisuus... diagnoosi siis sanas-
      ta sanaan on: vaikeimman asteen dysfasia. Poika
      ei vieläkään puhu ymmärrettävästi suomea eikä
      tunnu ymmärtävänkään puheesta kuin n. 20%. Tu-
      kiviittomia ei suostu käyttämään, koska inhoaa
      terapeuttiaan joka näitä yrittää tuputtaa.
      Ja yritetty on- believe me- 4vuotta aamusta
      iltaan on tehty töitä ja nähty vaivaa. Kukaan
      ei oikeasti ja aidosti ole kiinnostunut eikä
      suomessa tällaisessa tilanteessa olevia ihmisiä tueta taloudellisesti. Niin että mikä virka
      sinunkaan ammatillasi oikeasti on?? Kiva jos jaksat vielä olla tuonkaan vertaa kiinnostunut.
      Suosittelen vaan että harkitset vielä. Dysfaat-
      tisen lapsen kanssa toiminta vastaa 20 tervettä lasta.

      • nyt paremmin

        Poikani on dysfaattinen. Olen yksinhuoltaja ja tämä lapsen sairaus on siinäkin mielessä ollut tosi kuluttavaa.
        Tosiaan töitä joutuu tekemään paljon.
        Nyt on takana raskas vuosi, jolloin poikani puheenkehitys ja puheen ymmärtäminen jämähti totaalisesti paikoilleen. Ei sanoja, vain jotain äänteitä.
        Ei sitä voi käsittää kuin toinen samaan joutunut, miten raskasta on selittää asiat uudestaan ja uudestaan, eikä toiselle vaan avaudu mikään.
        Viime kesänä tapahtui pienoinen ihme, eli kehityksessä tapahtui yhtäkkiä kehitystä, alkoi tulla lauseita ja puheen ymmärtäminen sitä kautta avautui uudelle tasolle. Nyt arki sujuu ihmeen hyvin.
        Puheterapia on ollut koko ajan sitkeästi päällä (kerta viikossa) ja voidaankin sanoa, että puheterapeutti joutuu tekemään pitkäjänteistä puurtamista näiden tapausten kanssa. Poikani kyllä innostui tukiviittomista, mutta ei niistä sinällään apua ollut. Me olemme saaneet hoitukea Kelalta kuukaudessa 77 € ja rapiat.

        Arvostan puheterapeutteja ja on sääli, että heistä on pulaa. He tukevat sekä lasta, että vanhempia. On hyvin tärkeää, että terapeutti tulee toimeen lasten kanssa.
        Olen ollut tyytyväinen saamaamme tukeen kaikenkaikkiaan. Meillä on käynyt tuuri, että asumme Tampereella. Monissa muissa kunnissa ei kuulemma tilanne ole yhtä hyvä.

        Toivottavasti veljesi elämä järjestyy, voimia teille!


      • o.m.skakas
        nyt paremmin kirjoitti:

        Poikani on dysfaattinen. Olen yksinhuoltaja ja tämä lapsen sairaus on siinäkin mielessä ollut tosi kuluttavaa.
        Tosiaan töitä joutuu tekemään paljon.
        Nyt on takana raskas vuosi, jolloin poikani puheenkehitys ja puheen ymmärtäminen jämähti totaalisesti paikoilleen. Ei sanoja, vain jotain äänteitä.
        Ei sitä voi käsittää kuin toinen samaan joutunut, miten raskasta on selittää asiat uudestaan ja uudestaan, eikä toiselle vaan avaudu mikään.
        Viime kesänä tapahtui pienoinen ihme, eli kehityksessä tapahtui yhtäkkiä kehitystä, alkoi tulla lauseita ja puheen ymmärtäminen sitä kautta avautui uudelle tasolle. Nyt arki sujuu ihmeen hyvin.
        Puheterapia on ollut koko ajan sitkeästi päällä (kerta viikossa) ja voidaankin sanoa, että puheterapeutti joutuu tekemään pitkäjänteistä puurtamista näiden tapausten kanssa. Poikani kyllä innostui tukiviittomista, mutta ei niistä sinällään apua ollut. Me olemme saaneet hoitukea Kelalta kuukaudessa 77 € ja rapiat.

        Arvostan puheterapeutteja ja on sääli, että heistä on pulaa. He tukevat sekä lasta, että vanhempia. On hyvin tärkeää, että terapeutti tulee toimeen lasten kanssa.
        Olen ollut tyytyväinen saamaamme tukeen kaikenkaikkiaan. Meillä on käynyt tuuri, että asumme Tampereella. Monissa muissa kunnissa ei kuulemma tilanne ole yhtä hyvä.

        Toivottavasti veljesi elämä järjestyy, voimia teille!

        Anteeksi, mutta hakemuksiin kannattaa liioitella tilannetta rankasti, sillä säälipisteillä Kelasta rahat heltiää.

        Lapseni on dyspraktinen (ymmärtää puheen, tuotossa ongelmia). Hän saa hoitotukea 180€/kk, on päiväkodissa erityislastenryhmässä (ryhmäkoko puolet normaalista, 6 ns.norm lasta ja 6 tukea tarvitsevaa) ja lisäksi Kela maksaa päiväkotiin puheterapeutin 1krt/vko.
        Maksamme päivähoidosta korkeimman tuloluokan taksan.


      • 3v.pojan äiti
        o.m.skakas kirjoitti:

        Anteeksi, mutta hakemuksiin kannattaa liioitella tilannetta rankasti, sillä säälipisteillä Kelasta rahat heltiää.

        Lapseni on dyspraktinen (ymmärtää puheen, tuotossa ongelmia). Hän saa hoitotukea 180€/kk, on päiväkodissa erityislastenryhmässä (ryhmäkoko puolet normaalista, 6 ns.norm lasta ja 6 tukea tarvitsevaa) ja lisäksi Kela maksaa päiväkotiin puheterapeutin 1krt/vko.
        Maksamme päivähoidosta korkeimman tuloluokan taksan.

        Mulla kans dyspraktinen poika. On integroidussa erityisruhmässä päiväkodissa kuntoutuksen vuoks ja käy puheterapiassa kerran viikossa. Viittomat ja kuvat on käytössä.

        Mä en ees tienny et hoitotukea voi hakea. Nyt oon sit hakenu. Nähtäväks jää, et koska ne sen päätöksen tekee ja mimmonen se on..


      • SleepyJean
        3v.pojan äiti kirjoitti:

        Mulla kans dyspraktinen poika. On integroidussa erityisruhmässä päiväkodissa kuntoutuksen vuoks ja käy puheterapiassa kerran viikossa. Viittomat ja kuvat on käytössä.

        Mä en ees tienny et hoitotukea voi hakea. Nyt oon sit hakenu. Nähtäväks jää, et koska ne sen päätöksen tekee ja mimmonen se on..

        Just näin taitaa asia olla: Liioittelu kannattaa, samoin oma sitkeys otta asioista selvää ja pitää huoli omista oikeuksistaan. Lienevät melkein pakollisia, muuten et mitään saa. Oon töissä integroidussa erityisryhmässä (lähinnä dysfaattisia lapsia) ja seurannu sivusta vanhempia, jotka yrittävät ottaa tukiviidakosta selvyyttä. Voimia teille kaikille! :)


      • Nimetön
        o.m.skakas kirjoitti:

        Anteeksi, mutta hakemuksiin kannattaa liioitella tilannetta rankasti, sillä säälipisteillä Kelasta rahat heltiää.

        Lapseni on dyspraktinen (ymmärtää puheen, tuotossa ongelmia). Hän saa hoitotukea 180€/kk, on päiväkodissa erityislastenryhmässä (ryhmäkoko puolet normaalista, 6 ns.norm lasta ja 6 tukea tarvitsevaa) ja lisäksi Kela maksaa päiväkotiin puheterapeutin 1krt/vko.
        Maksamme päivähoidosta korkeimman tuloluokan taksan.

        Miten voi saada 180€/kk? Minä luulin että 77€ on se maximi???
        Joo ja tiedän että ei ne sitä rahaa kotiin lähetä ja tule tuputtaan. Meilläkin sama tilanne kun tossa vähän ylempänä, mutta puheterapeuteista pulaa niin täällä pohjosessa pääsee terapeutille joka toinen viikko.
        Kehitys on nyt kyllä ollut nopeaa ja ihailtavaa katsella :)
        voimia teille kaikille


      • astetta
        Nimetön kirjoitti:

        Miten voi saada 180€/kk? Minä luulin että 77€ on se maximi???
        Joo ja tiedän että ei ne sitä rahaa kotiin lähetä ja tule tuputtaan. Meilläkin sama tilanne kun tossa vähän ylempänä, mutta puheterapeuteista pulaa niin täällä pohjosessa pääsee terapeutille joka toinen viikko.
        Kehitys on nyt kyllä ollut nopeaa ja ihailtavaa katsella :)
        voimia teille kaikille

        77 joitain senttejä perus
        180 sentit keski
        300 sentit vaikea
        jos päätös tulee 77e kannattaa päätöksestä valittaa.
        minä valitin ja päätös nousi 180e.


      • tarkoittaa, että oppilas on normaaliluokan yhteydessä. Kunnissa on erityisluokkija ja integrointia. Muistakaa erityisoppilas saa valtiolta melkein nelinkertaisen summan rahaa normaalioppilaaseen verrattuna. Kuntaan se menee samaan kassaan. Ryhmäkoko erityisluokalla on jotain kymmenen oppilasta. Se palautettiin lakiin, koska kunnat säästivät ja suurentivat ryhmiä.


    • Nimetön

      Olen pahoillani, mutta enpä ole edes kuullut moisesta että ihan viittomakielen tulkki olisi kellekkään käynyt opettamassa viittomia, vai kuuluuko sarjaan "itse ostettavat palvelut"? Ei ole kukaan edes kertonut että olisi tarjolla. Tämäkin voi olla näitä oppilaitosten korkealentoisia haaveita/ideoita "mitä viittomakielentulkki voi tehdä"-listalta. Ois kyllä hienoo jos toteutus. Ja sopeutumisvalmennuksesta olen kuullut mutta kukaan ei ole edes kertonut missä niihin osallistutaan, maksaako, pääseekö mukaan???!!
      Dysfasia liittoon laitoin paperit liittyäkseni, nyt odotellaan... sisäänotto taitaa olla 1xvuodessa. Kovin on hidasta. Netistä kyllä tilasin sellaisen viittis-kansion.
      Ja puheterapiaa saadaan jokatoinen vko. TOIVOTAN ONNEA TYÖELÄMÄÄN ja pyydän - OLE LÄSNÄ!!

      • viittoma opetus kotona. Lääkäri kirjoiti todistuksen 30 tunnin tarpeellisuudesta kaupungin vammaishuoltoon. Päätös tuli 2viikossa ja opetus tunnit alkoivat kuukauden sisällä. Nyt nuo 30 tuntia on käyty ja uusi hakemus lisätunneista jätetty kaupungille. Opetuksessa käytimme tuota viittis kansiota josta on myös hyötyä ollut muutenkin.

        Sopeutumisvalmennus kurssilla olimme alkukesästä Turun suvituulessa. Tammikuun alussa jätin hakemuksen kelan kautta ja helmikuun lopulla tulu tieto pääsystä kurssille. Tuo kurssi maksoi meille ainostaan bensakulut jotka saimme jälkikäteen kelalta. Kurssin ajalta oli mahdollisuus saada jotain päivärahaa ja kurssi oli ILMAINEN!!!!

        Kokemuksesta sanon että tappele,kysele,kysele ja vielä kerran kysele niin saat asioihin tolkkua. Hauskaa Joulun odotusta!


    • viisivuotias

      Dysfaattinen tyttö.Syksyllä ollut terapian vuoksi puhehäiriöisten päiväkodissa 3krt viikossa sekä 1krt viikossa puheterapiaa.Nyt aloittaa esikoulussa pidennetyllä oppivelvollisuudella ja puheterapia jatkuu entisenlaisena.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4895
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3096
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1797
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1750
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1611
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1471
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1237
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1223
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1187
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1187
    Aihe