Kummitteleeko teillä?

Lue tässä nyt sitten tentti...

Eilen iltapalaa syödessämme aloin ihmetellä missä toinen kissani on kun sitä ei ollut näkynyt hetkeen. Etsin koko talon ja huutelin, kun kissaa ei näkynyt aloin huolestua että se on karannut ulos, sillä yleensä ahmatti-kisu saapuu salamana paikalle kun kuulee oman nimensä. Tulin takaisin keittiöön ja totesin että kissa istuu keittiön tuolilla kyyryssä ja niin pöytäliinan alla että vain silmät näkyivät. Kissa ei reagoinut kutsuuni, ei edes katsonut päin, tuijotti vaan herkeämättä kohti makkariin johtavaa käytävää. Katsoin sitten itsekin enkä nähnyt mitään tavallisuudesta poikkeavaa. Kissa jatkoi tuijottamistaan n. 15 minuttia, jonka aikana mm. toinen kissani kävi repimässä sitä turkista ja yritti kaikin keinoin saada kaveriaan leikkimään. Kissa vain tuijotti käytävää. Kun mieheni tuli paikalle, ihmettelin ääneen että mitäköhän tuo kissa näkee, jolloin mieheni nosti sen syliinsä ja lähti kulkemaan kissan kanssa kohti makuuhuonetta. Matkalla ei ole mitään muuta kuin peilikaapit. Heti kun mieheni alkoi kävellä, kissa pörhisti häntänsä valtavaksi. Makuuhuoneeseen päästyään kissa hilpaisi sängyn alle eikä tullut esiin koko iltana. Tänä aamuna kissa oli puolestaan makkarissa ja tuijotti herkeämättä taas käytävään, tällä kertaa keittiöön päin. Yritin keksiä mikä sitä hämmästyttää, turhaan. Jatkoimme askareita ihan rauhassa ja jossain vaiheessa kissa kävikin keittiössä, tosin hiipien ja häntä pörhöllä. Tätä on nyt jatkunut koko päivän.. Toinen kissamme käyttäytyy aivan normaalisti.

Siis..joskushan kissat "näkevät" jotakin ja vaanivat "tyhjää", kissani usein hyökkäilevätkin näkymättömän saaliin kimppuun leikkiessään, mutta tä on tosi outoa! Muuten ERITTÄIN vilkas kissa on aivan kauhusta jäykkänä, ei ole syönyt koko päivänä eikä uskalla mennä pesuhuoneeseen (käytävän varrella), vaikka hiekka-astia on siellä.

Välillä kissan tuijottaessa "jotakin", se samalla liikkuu eteenpäin ikäänkuin nähdäkseen "sen" paremmin ja ollessaan jo melkeen käytällä, kääntyy ja säntää takaisin sängyn alle.

Olen pohtinut että mitä sellaista käytävällä olisi voinut sattua mikä saisi kissan nyt pelkäämään. Kumpikaan meistä ei ole tallonut sitä tms, eikä käytävällä ole mitään huonekaluja tai sisustusesineitä jotka olisivat kissan voineet säikäyttää esim. putoamalla. Kissa pelkää myös kaveriaan, jos se ryntää vaikka nurkan takaa, mutta ei säntää karkuun kun huomaa että "ai, se olikin vaan toi".

Kokemuksia vastaavasta sekoilusta?

16

3797

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kun.......

koirani oli ihan outo, se vaan kans tuijjotti yhteen kohtaan eikä liikkunu, ja sitten välillä näytti että se ois seurannu sitä jotakin.. sitten mun sisko vaan nauro sille ja otti kuvan digikameralla.Mä sitte vähän myöhemmin ajattelin kattoo sitä kuvaa minkä se otti, ja siinä näkyi ihan kuin joku "varjo". en tiiä sitte mikä se oikeen oli. koirakin lopetti sen tuijjottamisen illemmalla. *outoa*

• MiKsu

olen myös miettinyt että jospa kissat näkevät jonkin ulottuvuuden, mitä me ihmiset emme näe. meilläkin saatetaan joskus tuijottaa tyhjää, tai leikkiä lattialla tyhjän kanssa, aivan kuin kissa jahtaisi jotain näkymätöntä...välillä selkäpiitä karmii kun ajattelee mitä se kissa oikein näkee tai tuijottaa, josksus kiinnostuneena joskus taas pelästyneenä. välillä sitten saadaan hepuleita, säntäillään pitkin taloa niinkuin jokin jahtaisi perässä...pelottavaa kun rupeaa asioita syvemmin miettimään, ehkäpä kissat ovat jollain tapaa yliluonnollisia,,

• hirni_mikmiu

meillä oli kesällä hyvin samantapainen tapaus. Eemu (joka oli silloin vielä "ainoa lapsi") alkoi rauhallisena kesäiltana yhtäkkiä pörhistellä olohuoneeseen päin, tuijotti tyhjään, haisteli ilmaa, kierteli ja kaarteli, meni makuuhuoneeseen turvaan, kävi ovella vilkaisemassa ja hilpaisi häntä pörrössä pakoon. Kun kannoin sen sylissä olohuoneeseen se jähmettyi ja pörhisti itsensä aivan valtavaksi. Emme keksineet mitään muuta syytä kuin kaksi isoa kamerakassia ja muuta kuvauskalustoa jonka poikaystäväni oli samana päivänä töitten takia raahannut meille säilytykseen. Ilmeisesti niissä oli jotain pelottavaa. Tällaista ei ole sattunut koskaan ennen sitä eikä koskaan sen jälkeen (vaikka meillä jatkuvasti säilytellään jos jotakin tavaraa joka on lainassa ties mistä).
      Ulkona sattuu monesti samantyyppistä, kissa tuijottaa ikuisuuteen pörhistellen ja liikkuu varovasti. Me ihmiset emme näe siellä mitään.

Itse olen ajatellut, että ero on juuri siinä, ihmiset eivät NÄE siellä mitään. Ehkä kissakaan ei näe siellä mitään. Mutta kissat, kuten monetkaan muut eläimet, eivät ole niin riippuvaisia näkökyvystään kuin ihmiset. Kissa saattaa haistaa, kuulla tai tuntea jotain, mikä ihmisellä jää täysin huomaamatta.
      Ja ehkäpä kissallakin käy niinkuin joskus ihmisillä: me pelottelemme itsemme tajuttomiksi "entä jos vessan oven takana sittenkin on joku...?" Ja niin kissankin mielessä jokin pieni säikähdyksen aihe muuttuu valtavaksi isoksi möröksi.

• ja koirat

ainakin näkee esim. ns. kummitukset (kuolleet ihmiset yms, olen itsekkin joskus nähnyt ja kuullut kaverini luona sen jälkeen kun sen mummo kuoli ja kissa alkoi käyttäytyä oudosti, niin outoja juttuja ( yöllä kuuluu kävelyä yms.)

• että KISSA

vaan kokee jonkun esineen t. muun asian uhkaavan?
      Meillä jokunen vuosi sitten kaksi tyttöä meni ihan
      transsiin,kun näkivät toisensa!/Olivat todella olleet koko illan samassa huoneessa,mutta kun toinen tuli kulman takaa,niin sit alkoi tuijotus!
      Kysymyksessä ovat vielä sisarukset! Ei sit loppunut ennenkuin menin hätiin:otin nuoremman syliin,lohdutin yms.
      Siihen se sit loppui 'toljottaminen'-ja hetken
      kuluttua taas oltiin yhdessä ruokakupilla!
      Ota sit noista "ufoista" selvennystä?

• paulinak

Samalla lailla käyttäytyy toisinaan 5kk vanha kissani. Kesken leikin saattaa vauthi hyytyä ja tuijotus "jonnekin" voi jatkua minuutteja. Parhaimmillaan häntä menee pörrölle. Toisinaan sama käy, kun kissa on sylissäni ja hän yhtäkkiä näkee jotain olkani takaa ja vilkuilee sitä lakkaamatta. Tulee vähän pelottava fiilis itselle, kun ei edes rauhallisella juttelulla saa toista rauhoittumaan.

Muutamia vuosia sitten vanhempieni maalaistalossa sattui myös pelottava välikohtaus. Ulko-ovesta kuulosti joku tulevan sisään ja kopisuttavan lunta kengistä eteisessä. Kissa meni tapansa mukaan haistellen ja hieman varuillaan kohti eteisen ovea, odottaen vierasta sisään. Äitini ihmetteli kuitenkin, kun ketään ei kuulunut eteistä pidemmälle ja meni katsomaan. Ulko-ovi oli lukossa, ei jälkiä eteisessä - ei ketään missään. Kissa oli tullut mukaan eteiseen ja häntä pörrössä haistellut ja tuijottanut "jotain" eteisen nurkassa. Kukahan siellä oli...

• piimä

kyllähän siitä aika yleisesti puhutaan, että kissat näkevät henkiä. meillä myös kissa tuijottaa tyhjää pitkään ja saattaa myös seurata katseellaan kohdetta.
        mielenkiintoista, mutta aika pelottavaa, kun ei tiedä että mitä kaikkea porukkaa meillä liikkuukaan!

• *uskova:)*
        piimä kirjoitti:

kyllähän siitä aika yleisesti puhutaan, että kissat näkevät henkiä. meillä myös kissa tuijottaa tyhjää pitkään ja saattaa myös seurata katseellaan kohdetta.
        mielenkiintoista, mutta aika pelottavaa, kun ei tiedä että mitä kaikkea porukkaa meillä liikkuukaan!

ne tietenkin ovat mitä kissat näkevät:)

• Mikään ei ole niin pelottavaa kuin olla yksin kotona kun äijä on jossain mettäkomennuksella ja yhtäkkiä kissa alkaa kytätä "tyhjää" silmät ympäripyöreinä.

On siis sattunut meilläkin monta kertaa ja jo kotona asuessani perheen kissa teki samaa joskus. Kerran myös tapahtui että isovanhempieni jo edesmennyt koira tuijotteli tyhjää ja murisi.

Olen myös usein kuullut vanhempien ihmisten selittävän tämän sillä että eläimet näkee sen osan maailmasta jota me ei nähdä. Jostain myös luin tälläsen vanhan jutun että jos hevonen pysähtyi kesken työnteon eikä suostunut enää liikkumaan, piti kurkistaa hevosen pään ja suitsien välistä jolloin näki ikäänkuin hevosen silmin ja johan selvisi että siellä on tonttuja tai mitälie maahisia perunavako täynnä eikä polle niitä tietysti halunnut talloa.

Jokatapauksessa, nytkin on niskavillat pystyssä kun vaan ajattelenkin yksinäisiä iltoja kotona kun ensin näkee jonkun epämääräisen vilahduksen silmäkulmassaan ja kohta se katti jo kyttää sinne vilahduksen suuntaan häntä pörhöllään...

• Siba

Hei!Meidän kotona on myös illan tullen kuulunut kaikenlaisia ääniä.On kuulunut koputtelua seinistä,astelua,pianon pimputusta(vaik pianon kansi on ollut kiinni)ja myös käsittämättömiä ääniä niinkuin yöllä lyötäisiin meiltä ikkuna rikki.Kuitenkin kauhein mulle sattunut juttu oli,kun huusin meidän terassilla kissaani joka oli ulkona,niin joku vislasi korvaani,eikä mitään näkynyt,pikkusen siinä nousi niskavillat pystyyn!!!Olen myös huomannut kuinka kissani ovat välillä tosi levottomia,aivan kuin pelkäisivät jotain.Ja sit se astelu joka joskus öisin meidän keittiöstä kuuluu,pelottaa kissojani eniten....eli ne vaan karvat pystyssä tuijottaa pimeään keittiöön ja sähisevät.Mut ny olen alkanut jättämään pienen valon keittiöön päälle niin ei ole askeleita kuulunut.En tiedä mistä tuo kummittelu voi johtua,kun talokin on meidän itse rakentamamme,eikä läheisiäkään ole kuollut.outo juttu!

• KOKEMUSTA

OLETTEKO KOSKAAN KUULLU KISSOJEN KITSOFRENIASTA???NII IN, SITÄKIN ON OLEMASSA JA SE ON LÄHESTULKOON SAMANLAINEN KUN IHMISELLÄKIN,MUTTA KISSOILLA TODELLA SIIS OIKEASTI TODELLA HARVINAINEN!!!AMERIKASSA ON TODETTU KOLME TÄLLÄISTA TAPAUSTA...EHKÄ SINUN KISSALLASI ON TÄLLÄINEN TAUTI!!!MUTTA USKON KUMMINKIN ETTÄ KYSE ON TAVALLISESTA VANHUUDEN HÖPERYYDESTÄ TAI KISSASI VOI OLLA TULOSSA SOKEAKSI...MINUN KISSANI KÄYTTÄYTYI LÄHES TULKOON SAMALLA TAVALA ENNEN KUIN SE TODETTIIN SOKEAKSI...

• Bradshaw

Itselläni on kolme kissaa ja samanlaisia tyhjään tuijotuksia tapahtuu aika useasti.
      Joskus luulin, että näkivät jonkun pienen kärpäsen tai muuta pientä mutta täyden valaistuksen laitettuani siellä seinällä ei oikeasti ollut yhtään mitään. Varsinkin yksi kissoistani tekee tätä todella useasti ja varsinkin yhden ja saman seinän luona aina.
      Joskus kaikki kolme nukkuvat sohvalla kainalossani ja yht äkkiä ovat kuulevinaan jotain ja katsovat kaikki tyhjää... ja keskelle olohuoneen lattiaa, missä ei ole mitään.. Spooky! Tapahtuu todella usein.

• Lue tässä nyt sitten tentti...

..toi kissan skitsoilu. Mistään vanhuudenhöperyydestä tms. ei voi olla kyse, kissa on täysin terve ja vasta vuoden ikäinen. Sellaista olen kyllä pohtinut, että eikös kissat näekin kaiken mustavalkoisena vai muistanko väärin? Kun meille tuli uusi kissanpentu joka on kokonaan valkoinen ja sen liikkuessa käytävän vaalealla matolla, vanhempi kissa killittelee aivan ihmeissään sitä ja pörhistelee häntäänsä. Muuten ovat kyllä ihan parhaita kamuja. Eli jos mun vanhempi kissa (siis se 1-vuotias) ei kunnolla erota valkoista pentua matolta ja ihmettelee vaan että mikäs tuolla menee. En mä kyllä usko hiukkaakaan mihinkään henkiolento-juttuun....=) Yks toinen juttu voi olla se että mulla oli tuolloin "skitsoliu"-aikana pesuhuoneen pöydällä housut, joilla olin ollut pitkästä aikaa tallilla, ehkä kisu pelkäsi hevosen hajua kun ei ollut mokomaa ennen tuntenut. Anyways, kiitti vastauksista, hauskaa kuulla etten mä ole sekoamassa vaan että muillakin on samanlaisia kokemuksia. =)

• Amanda

Tässäpä yksi tosi tarina.
      Meillä oli kaksi kissaa ja tanskandoggi, joilla keskenään oli erittäin tiivis ja hyvä suhde. Leikkivät keskenään,nukkuivat yhdessä jne. Tämä koira oli ollut sairaalloinen koko ikänsä, mutta eläinlääkärin hyvässä hoidossa saavutti kuitenkin suhteellisen pitkän iän. No, kuitenkin eräänä iltana sitten koiramme sai pahan kohtauksen ja kannoimme mieheni kanssa sen yläkerrassa sijaitsevan makuuhuoneemme sängylle. Apua ei ollut siihen aikaan illasta saatavilla eikä siihen mikään olisi enää auttanutkaan.Molemmat kissat seurasivat tilannetta varuillaan ja kävivät haistelemassa kuolevaa koiraa kuonosta ja kiersivät ympyrää. Noin muutamia minuutteja ennen kuin koiran sydän petti lopullisesti, kumpikaan kissoista ei tullut koko huoneeseen vaan tarkkailivat tilannetta yläkerran aulasta porrastasanteen vierestä, josta oli hyvä näköyhteys koiraan ja meihin.Kun koiramme sitten veti viimeisen pitkän henkäyksen ja sydän lakkasi lyömästä, miltei välittömästi sen jälkeen molemmat kissat pörhistivät karvansa, korvat päätä myöten ja seurasivat jotain "näkymätöntä", joka lähti kuolleesta koirasta ja kulki kissojen ohitse portaikkoa kohti ja siitä alakertaan. Kumpikaan kissoista ei murissut, mutta olivat ilmiselvästi poissa tolaltaan.(Koirallamme oli nimittäin jäänyt osa sen päivän lammaspaistia syömättä keittiön ruokakupille ja koiramme ruokahaluhan oli suunnaton loppuun asti). Tämä ajatus tuotti myös hieman hupia meille molemmille, sillä surun hetkellä.
      Olemme keskustelleet tästä erikoislaatuisesta tapahtumasta mieheni kanssa usein ja todenneet, että jos vain toinen meistä olisi tämän nähnyt asian voisi laittaa höpötyksen piikkiin, mutta että molemmat näkivät saman ja että molemmmat kissat reagoivat toistensa lailla niin pakkohan jotain eriskummallista oli tapahtua. Jokainen miettiköön onko tämä mahdollista, mutta näin meille sattui.

• kissasi kuulee rappukäytävästä jotain!Kissathan tunnetusti kuulevat sellaisia äänia mitä me ihmiset emme pystyisi edes kuulemaan..tai sitten kissallasi on näkymättömiä leikkitovereita!Jossain kissa kirjassa sanottiin,että kissalla on valtava mielikuvitus..

• Anonyymi

Heräsin aamulla siihen kun kissani murisi telkkarin taakse,pomppasin ylös ja katsomaan että mikä siellä on. En löytänyt mitään.🤔

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet toisen kanssa

...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain
      Ikävä
      280
      2259
    2. Näytit taas lihoneen.

Tynnyri se vaan kasvaa.
      Ikävä
      45
      2019
    3. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      116
      1929
    4. Kuka teistä on paras nainen

A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊
      Ikävä
      72
      1609
    5. Osaako joku selittää tätä

Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?
      Ikävä
      86
      1416
    6. Onko jotain mistä

Olet huolissasi kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      78
      1304
    7. Jos me joskus nähtäisiin

niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi
      Ikävä
      103
      1303
    8. Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"

Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per
      Lieksa
      221
      1220
    9. Koska vietät

Yhteisen yön kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      57
      1175
    10. Näetkö feminismin uhkana

Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      182
      1034
    Aihe