Leikkaus/peräsuolen laskeuma?

Laskeuma

Hei!

Olisiko kenelläkään kokemusta peräsuolen laskeuman leikkauksesta.

Sairaalan lääkäri kieltäytyi leikkaamasta laskeumaani, koska se on muka niin lievä, ettei leikkauksesta muka olisi mitään hyötyä ja haittaa voisi olla kuitenkin, kuten yhdyntäkipuja ja kireyden tunnetta ja arpikudoksen kipua.

Kahden muun lääkärin mukaan leikkauksesta olisi minulle apua. Oireena on ulostamisen vaikeus, eli pehmeäkään "tuote" ei tule ulos, ellen voimakkaasti paina välilihaa ja samalla tulee pissaa kädelleni, vaikka virtsarakon olisinkin ensin tyhjentänyt (virtsarakon laskeuma on myös).

Ponnistaessa emättimen limakalvoa työntyy emättimen aukosta ulos noin 1 cm verran.
Vuosia kestänyt jo tämä ja alan olla tosi väsynyt.

Lääkäri ei perustellut, miksi emättimen takaosan kiristysleikkaus ei auttaisi, hoki vaan ettei auta.

Onko kenelläkään tietoa/kokemusta leikkauksen hyvistä ja huonoista puolista?

Onko paraneminen nopeaa/hidasta/kivuliasta?

Oletko tyytyväinen leikkaustulokseen, eli onko auttanut oireisiin ja onko "asiallinen leikkausjälki"?

Onko kukaan leikkauttanut laskeumaa yksityisellä lääkäriasemalla? Hinta?

Suuret kiitokset vastaajille, näitä tietoja kaipaa moni muukin!

45

50088

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • leikkaukseen

      Missä sairaalassa kävit ? Itse olen leikkausjonossa rectocelen korjaukseen, naistenklinikan lääkäri kirjoitti lähetteen leikkausjonoon ilman mitään mutinoita. Mulla on samat oireet kuin sinulla. Nimenomaan silloin kun on ulostamisvaikeuksia olisi jo aika korjata tuo vaiva. Onko sulla paineen tunnetta alapäässä, mulla on ainaskin, tunne on inhottava. Sun vaivoja ei ole otettu todesta, mene uudestaan ja valita kunnolla. Kerron kyllä sitten kun minut on leikattu, mutta voi olla että menee vielä odottaessa kun jonot ovat pitkät.

      • Laskeuma

        Täällä pohjoisessa päin asioin. Toivottavasti sinun kohdallasi leikkaukseen suostutaan. Kuulin, että lopullinen päätös tehdään aina vasta sitten, kun leikkausta edeltävänä päivänä menet sairaalaan ja tapaat "päätöksen tekijä -kirurgin".Monenlaisia järjestelyjä piti tehdä työpaikalla ja lasten kanssa, kun varauduin olemaan 5 pv sairaalassa, mutta mitään pahoittelua ei tietenkään lääkäriltä saanut.

        Paineen tuntua on minullakin ja varsinkin jos yrittää jumpata, tuntuu tosi inhottavalta.

        Hyvä, että laitat sitten palautetta, kun leikkauksesi on tehty, sillä monilla on näitä vaivoja ja tietoa ei ole riittävästi tarjolla.


      • menossa
        Laskeuma kirjoitti:

        Täällä pohjoisessa päin asioin. Toivottavasti sinun kohdallasi leikkaukseen suostutaan. Kuulin, että lopullinen päätös tehdään aina vasta sitten, kun leikkausta edeltävänä päivänä menet sairaalaan ja tapaat "päätöksen tekijä -kirurgin".Monenlaisia järjestelyjä piti tehdä työpaikalla ja lasten kanssa, kun varauduin olemaan 5 pv sairaalassa, mutta mitään pahoittelua ei tietenkään lääkäriltä saanut.

        Paineen tuntua on minullakin ja varsinkin jos yrittää jumpata, tuntuu tosi inhottavalta.

        Hyvä, että laitat sitten palautetta, kun leikkauksesi on tehty, sillä monilla on näitä vaivoja ja tietoa ei ole riittävästi tarjolla.

        Niinpä, minullakin on vielä käynti naistenklinikalla ennen leikkausta, nyt kun kerroit omasta tapauksestasi tuli pelko että jos ne peruvat koko jutun. Aika paska juttu että nainen joutuu kärsimään synnytyksen jälkeisistä vaurioista ja niitä ei edes vaivauduta korjaamaan. Olisin synnyttänyt sektiolla jos olisin tiennyt mitä skeidaa on tiedossa jälkeenpäin.
        Mua suututtaa nyt oikein todella kaikkien kärsivien naisten puolesta.


    • jakkurainen

      Minulle tehtiin toukokuussa 2003 laskeumaleikkaus vuoden kestäneiden erilaisten ulostus yms vaivojen jälkeen julkisen sairaanhoidon piirissä. Leikkaus tehtiin narkoosissa. Kivut olivat kamalat herättyäni ja ne kestivät 2 viikkoa. Sairaalassa olin 4 päivää. Kivut eivät loppuneet siihen. Leikkauksessa vioittui todennäköisesti hermo.

      Herään melkein joka aamuyö sellaiseen kipuun, ettei uskalla hetkeen liikahtaa taikka hengittää täysillä. Olen parhaillaan erikoislääkärin hoidossa. Kerran on pistetty vatsanpeitteiden läpi kortisonipiikki ja 14.10. laitetaan toinen. Jos tästä ei ole apua niin tähystyksessä katsotaan onko jotain tehtävissä.

      Kaiken lisäksi laskeuma on uusiutumassa ja sitä ei kuulemma uudelleen korjata. Välilihan painaminen ulostaessa on taas tarpeen.

      Ompeleet (niitä oli muutama kymmen) sulivat muuten kuukaudessa. Neuvoksi annan, että kannattaa noudattaa lääkärin ohjeita. Ei nosteluja, kurkottamisia eikä kyykkimisiä. Itse en ihan malttanut noudattaa ja voi olla että osa näistä kivuista johtuu jostain repsahtamisesta silloin toipilasaikana.

      • Laskeuma

        Kylläpä on harmi, että tuollaiset seuraukset tuli leikkauksestasi.

        Minullekin lääkäri sanoi, että ei leikata, kun on niitä riskejä, eikä apua välttämättä tulisi, muttei alkanut mitään kertomaan, millaisia vaivoja voi tulla.

        Kiitos, että kerroit tarinasi. Toivon todella, että kipusi helpottuvat!

        Minulle suositeltiin sitä jumppaamista lisää, mutta toinen lääkäri sanoi, että hyvin harvat saavat avun pelkästä lantionpohjan jumppauksista, tosin kuitenkin virtsanpidätysongelmiin ne auttavat ja voivat myös niitä ennaltaehkäistä, joten ei kai se hukkaan mene sekään harjoitus!

        Onko sinulle jumppausta ehdotettu ennen tai jälkeen leikkauksen? On se outoa, ettei lääketiede, niin pitkälle kehittynyttä kuin onkin, ole tähän ongelmaan kunnollista apua keksinyt ja vielä sekin, että ongelmat jopa pahenee ja vielä se laskeumakin tulee takaisin, kuten sinullakin, niin kyllä tuntuu ikävältä. Mutta pitää nyt vain toivoa, että parempaa on luvassa!

        Jos joku on saanut peräsuolen laskeumaan apua jumppauksesta tai on mitä tahansa muuta kerrottavaa aiheesta, niin mukava olisi, jos kirjoittaisitte!

        Mukavaa syksyn jatkoa kaikille!


      • kyllästynyt
        Laskeuma kirjoitti:

        Kylläpä on harmi, että tuollaiset seuraukset tuli leikkauksestasi.

        Minullekin lääkäri sanoi, että ei leikata, kun on niitä riskejä, eikä apua välttämättä tulisi, muttei alkanut mitään kertomaan, millaisia vaivoja voi tulla.

        Kiitos, että kerroit tarinasi. Toivon todella, että kipusi helpottuvat!

        Minulle suositeltiin sitä jumppaamista lisää, mutta toinen lääkäri sanoi, että hyvin harvat saavat avun pelkästä lantionpohjan jumppauksista, tosin kuitenkin virtsanpidätysongelmiin ne auttavat ja voivat myös niitä ennaltaehkäistä, joten ei kai se hukkaan mene sekään harjoitus!

        Onko sinulle jumppausta ehdotettu ennen tai jälkeen leikkauksen? On se outoa, ettei lääketiede, niin pitkälle kehittynyttä kuin onkin, ole tähän ongelmaan kunnollista apua keksinyt ja vielä sekin, että ongelmat jopa pahenee ja vielä se laskeumakin tulee takaisin, kuten sinullakin, niin kyllä tuntuu ikävältä. Mutta pitää nyt vain toivoa, että parempaa on luvassa!

        Jos joku on saanut peräsuolen laskeumaan apua jumppauksesta tai on mitä tahansa muuta kerrottavaa aiheesta, niin mukava olisi, jos kirjoittaisitte!

        Mukavaa syksyn jatkoa kaikille!

        Tuntuu aika hurjalta lukea leikkauksen jälkeisistä vaivoista. Minulle tehtiin jo pari vuotta sitten ensimmäinen ns. kumilenkkihoito jonka tarkoituksena on estää limakalvon pullistumista ulos. Se auttoi jonkin aikaa, mutta ulostamisen vaikeus uusiutuu muutamien kuukausien jälkeen. Homeopaatti kielsi leikkauksen, koska se tuo tullessaan uusia ongelmia. Tällä hetkellä olen hiiva-dietiillä ja
        silti kärsin jatkuvista ilmavaivoista epäillen suolen laskeutuneen nyt niin pahoin ettei ole enää muuta toivoa kuin leikkaus. Minulle lääkäri ehdotti sitä jo vuosi sitten.


    • Neljän lapsen äiti

      Moikka!

      Olen menossa tiistaina 23.5 tähän leikkaukseen ja mulla on ihan samanlaiset oireetkun sinulla ,vähän kyllä jännittää ja tätä leikkausta ei tehdä nukutuksessa vaan spinaalipuudutuksella!

      • Anonyymi

        Mun leikkaus tehtii puudutuksessa pissa vain ei alkanut tulemaan hyt on kestokatetri pe pois katsotaan miten käy


    • apua saanut

      Hei kaikki jotka kärsivät tästä ,niin voin helpotukseksi kertoa ,että minulla leikattiin kyseinen vaiva tammikuun lopussa ja nyt jo huomaan ,että apua on .Tehtiin selkäydin puudutuksella,nostettiin suoli verkon avulla paikalleen ,j'lki kivut vähäisiä.Sairas loma 6viikkoa kun nosteleminen o pahasta,voi ompeleet revetä.suosittelen kaikille

      • leikkauksesta vuosi

        Minulle on tehty starr-menetelmällä leikkaus peräsuoleen ja se on kyllä auttanut. Leikkaukseen pääsin selkeiden oireiden perusteella ja magneettikuvauksen varmistuksen jälkeen. Suoli teki itsensä kanssa umpipussin ja se piti tyhjentää emättimen kautta painamalla. Nyt vuosi leikkauksen jälkeen tilanne erittäin hyvä. Starr-leikkauksesta oli keskustelua ainakin vuosi sitten, löytynee googlettamalla sanalla starr-leikkaus.


      • kanssasisar
        leikkauksesta vuosi kirjoitti:

        Minulle on tehty starr-menetelmällä leikkaus peräsuoleen ja se on kyllä auttanut. Leikkaukseen pääsin selkeiden oireiden perusteella ja magneettikuvauksen varmistuksen jälkeen. Suoli teki itsensä kanssa umpipussin ja se piti tyhjentää emättimen kautta painamalla. Nyt vuosi leikkauksen jälkeen tilanne erittäin hyvä. Starr-leikkauksesta oli keskustelua ainakin vuosi sitten, löytynee googlettamalla sanalla starr-leikkaus.

        kuulla,että leikkaus on auttanut. Lääkärin mukaan kyseisestä leikk. saattaisin hyöyä,mutta toisaalta saattaisi tulla ulosteenpidätysongelmia,kun sulkijalihaskin vaurioitunut. Oliko teillä sellaista vaivaa...
        On kuulemma jokin asennettava Stimulaatiokoje joka EHKÄ auttaisi. Siitä nmyös apua sulkijalihakseen. Olen yhtä kysymysmerkkiä ja toivon vaan pikaista apua.


      • bröö
        kanssasisar kirjoitti:

        kuulla,että leikkaus on auttanut. Lääkärin mukaan kyseisestä leikk. saattaisin hyöyä,mutta toisaalta saattaisi tulla ulosteenpidätysongelmia,kun sulkijalihaskin vaurioitunut. Oliko teillä sellaista vaivaa...
        On kuulemma jokin asennettava Stimulaatiokoje joka EHKÄ auttaisi. Siitä nmyös apua sulkijalihakseen. Olen yhtä kysymysmerkkiä ja toivon vaan pikaista apua.

        paljonko pitää peräsuolta tulla ulos että lääkärit harkitsevat leikkausta?


      • ???
        bröö kirjoitti:

        paljonko pitää peräsuolta tulla ulos että lääkärit harkitsevat leikkausta?

        Käsittääkseni ei sitä tarvi ulos peräaukosta tulla lainkaan


      • Tuuli 47v.
        bröö kirjoitti:

        paljonko pitää peräsuolta tulla ulos että lääkärit harkitsevat leikkausta?

        Tulin lueskelemaan näitä juttuja, koska en tiedä, mistä ikävä vaivani on kotoisin.
        Peräsuolessani on kuin paineen tuntua, ulostaminen hieman hankalaa, on autettava
        painamalla pakaroista molemmilta puolilta. Pähkäilen tässä, onko ongelma sisätautilääkärin
        vai gynekologin heiniä? Minulla on endometrioosia, mikä voi kuulema myöskin aiheuttaa
        kyseisiä vaivoja.

        Kumpikohan olisi ensimmäinen, gyne vai joku muu lääkäri. Mielipiteitä, kiitos.


      • Angervo1
        Tuuli 47v. kirjoitti:

        Tulin lueskelemaan näitä juttuja, koska en tiedä, mistä ikävä vaivani on kotoisin.
        Peräsuolessani on kuin paineen tuntua, ulostaminen hieman hankalaa, on autettava
        painamalla pakaroista molemmilta puolilta. Pähkäilen tässä, onko ongelma sisätautilääkärin
        vai gynekologin heiniä? Minulla on endometrioosia, mikä voi kuulema myöskin aiheuttaa
        kyseisiä vaivoja.

        Kumpikohan olisi ensimmäinen, gyne vai joku muu lääkäri. Mielipiteitä, kiitos.

        todettiin rectocele eli peräsuolenlaskeuma. Luulin oireita lähinnä kohdunlaskeumaksi. Oireina oli, että ulostaminen tapahtuu kolmesti päivän aikana entisen yhden aamutoimen sijaan ja tietenkin se omituinen ajoittainen pullotus. Mulle on kyllä yllätys paitsi koko rectocele, mutta myös väite, että se tulisi synnytyksestä. Ymmärsin, että syynä on vääränlainen ruokavalio, joka aiheuttaa peräsuoleen pussin, eikä niinkään vaginan puoli. Peräpukamat taas on ne, jotka peräsuolesta voi tulla ulos eli ei mitään tekoa rectocelen kanssa paitsi, että ruokavaliolla nekin pysyy paremmin kurissa.

        Oikea osoite rectocele-asioissa on gynekologi, joka voi kirjoittaa tarvittaessa tarpeeksi tiukkaa tekstiä ja lähettää eteenpäin, mikäli leikkaushoitoa tarvitaan. Kysyin asiaa gynekologilta.


      • riinamari
        Angervo1 kirjoitti:

        todettiin rectocele eli peräsuolenlaskeuma. Luulin oireita lähinnä kohdunlaskeumaksi. Oireina oli, että ulostaminen tapahtuu kolmesti päivän aikana entisen yhden aamutoimen sijaan ja tietenkin se omituinen ajoittainen pullotus. Mulle on kyllä yllätys paitsi koko rectocele, mutta myös väite, että se tulisi synnytyksestä. Ymmärsin, että syynä on vääränlainen ruokavalio, joka aiheuttaa peräsuoleen pussin, eikä niinkään vaginan puoli. Peräpukamat taas on ne, jotka peräsuolesta voi tulla ulos eli ei mitään tekoa rectocelen kanssa paitsi, että ruokavaliolla nekin pysyy paremmin kurissa.

        Oikea osoite rectocele-asioissa on gynekologi, joka voi kirjoittaa tarvittaessa tarpeeksi tiukkaa tekstiä ja lähettää eteenpäin, mikäli leikkaushoitoa tarvitaan. Kysyin asiaa gynekologilta.

        Rectosele tulee nimenomaan synnytyksestä,ruokavalion kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.Usein varsinkin imukuppisynnytyksen jälkeen ,tai muuten vaan pitkittyneen synnytyksen seurauksena voi saada rectoseelen, joka on siis peräsuolen laskeuma.Emättimen ja peräsuolen seinämä on ikäänkuin ohuempi ja veltompi. Suolessa oleva ulostemassa voi tuntua pussittavana emättimen puolelle. Ennen synnytystä tiukka seinämä ei sitä sallinut,mutta nyt ohut, venynyt ja veltto seinämä ei enää pidä.Rectoseele korjataan tiukentamalla suoli,eli leikataan emättimen takaseinämästä löysät pois.
        Ruokavalio toki voi auttaa siihen, että ulostemassa tulee suolesta paremmin pois. Tiedetäänhän se, että pitää syödä paljon kuituja,ettei tule ummetusta.


      • tiedosta kiitollinen
        riinamari kirjoitti:

        Rectosele tulee nimenomaan synnytyksestä,ruokavalion kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.Usein varsinkin imukuppisynnytyksen jälkeen ,tai muuten vaan pitkittyneen synnytyksen seurauksena voi saada rectoseelen, joka on siis peräsuolen laskeuma.Emättimen ja peräsuolen seinämä on ikäänkuin ohuempi ja veltompi. Suolessa oleva ulostemassa voi tuntua pussittavana emättimen puolelle. Ennen synnytystä tiukka seinämä ei sitä sallinut,mutta nyt ohut, venynyt ja veltto seinämä ei enää pidä.Rectoseele korjataan tiukentamalla suoli,eli leikataan emättimen takaseinämästä löysät pois.
        Ruokavalio toki voi auttaa siihen, että ulostemassa tulee suolesta paremmin pois. Tiedetäänhän se, että pitää syödä paljon kuituja,ettei tule ummetusta.

        riinamari: Juuri tästä minullakin on kysymys. Kiitos kommentista! Kuinka nykyisin pärjäilet? Olisi mukava tietää.


    • 65

      Olin ko.leikkauksessa kuukausi sitten. Toimenpide tehtiin nukutuksessa. Minulla oli pullistuma kooltaan 4 cm. Leikkausjälkihän on sisällä joten siitä ei ainakaan kannata stressata.Toipuminen ei ole kovinkaan kivuliasta, mutta taitaa olla aika pitkäaikaista. Lopputarkastus on ensi kuun alussa. Pieniä pullistumia ei kyllä haluta leikata, vaikka vaivasi kuulosti hyvin tuttu oireiselta ja sen kanssa on vaikea elää.

    • rapistuva

      Hei
      Kiitos ihanat ihmiset kun olette avautuneet ja kertoneet näistä asioista. Juuri kävin lääkärillä ihmettelemässä samaista ongelmaa. Ensin työterveyslääkärillä ja sitten geriatrilla (vai mikä se oli?) Niukasti tuli tietoa lääkäriltä ja pienen pottuilun kera lähete lisätutkimuksiin sairaalaan, missä mahdollisesti leikataan. Ajattelin jo, että jätän asian siihen, mutta näitä lukiessa sain taas uutta puhtia asiassa. Eli jonottelen mahdolliseen leikkaukseen.
      Lääkäritkin kun ymmärtäisivät olla hienotunteisia vaikka joutuvatkin takapuolta tutkimaan, ammatinvalintakysymyshän se kuitenkin on.

      • pussukka

        Hei. Tässä lueskelin toipumisen lomassa näitä ajatuksia ennen leikkausta ja jälkeen. Minulle peräsuolen pussukan poisto tehtiin juuri maanantaina emättimen kautta yksityisvastaanotolla nukutuksessa. Olin yhden yön ja nyt kotona hyvin toipumassa. Kipulääkettä syön mahd. Vähän,kuulemma auttaa paranemisessa jos ottaa jonkun määrän säännöllisesti! Ikävintä tässä on ettei voi tai kannata tehdä juuri mitään! kaikki on sujunut tähän asti hienosti! Arpi jää emättimen seinämään mut toivotaan ettei aiheuta ongelmia tai kipuja!


    • Avun saanut

      Mulla on tosi positiivinen kokemus leikkauksesta, minut leikattiin tammikuussa 2010. Leikkaus tehtiin nukutuksessa ja "ylimääräinen kudos" leikattiin pois ja seinämä ommeltiin kiinni. Olin vain yhden yön sairaalassa, kipujen kanssa pärjäsin tosi hyvin; muutaman päivän kuluttua olin jo ihan kuosissa; tosin maitopurkkia painavampaa ei saanut kantaa kolmeen viikkoon. Ensimmäinen ajatus leikkauksesta selvittyäni oli, että harmitti etten mennyt aiemmin; kärsin vaivoista toistakymmentä vuotta.
      Vaivat ovat korjaantuneet täysin, tosin virtsanpidätys on hieman heikentynyt, mutta en tiedä liittyykö se leikkaukseen.
      Menkää ihmeessä leikattavaksi jos pääsette, vaivat jäävät leikkauspöydälle.

      • iso vaiva

        saanko kysyä missä on leikattu ja edelsikö paljon eri tutkimuksia??
        odottelen taas yhteen tutkimukseen. alan jo olla väsynyt. missä saisi esim yksityisen operaation ja hinta??


      • kokemusta on
        iso vaiva kirjoitti:

        saanko kysyä missä on leikattu ja edelsikö paljon eri tutkimuksia??
        odottelen taas yhteen tutkimukseen. alan jo olla väsynyt. missä saisi esim yksityisen operaation ja hinta??

        Itsellä on leikattu rectoseele reilu vuosi sitten, yksityisellä tehtiin, Helsingin diacorilla gynekologi leikkasi, maksoi noin 3400 euroa. Todella hyvä hoito ja leikkaustulos ilmeisesti pysynyt hyvin tähän asti ainakin. Tosin itsellä vielä muutakin ongelmaa päälle joka vaikeuttaa ulostamista, tuo peräsuolen limakalvon ulostyöntyminen. Tutkimuksena ennen leikkausta on gynekologin tutkimus sekä lisäksi voi olla röntgen kuvaus, eli defekografia. Olen itse 25 vuotias, ja synnyttämätön.


    • tuppeuma

      Kuka tietää jotain delormen leikkauksesta? mietin miten pysyvä tulos sillä saadaan aikaan.

    • Tiedosta kiitollinen

      Minulla edessä rectocele-leikkaus ulostamisongelmien vuoksi. Oli todella mukava havaita, että näistä asioista keskutellaan. Sain kommenteista selville kaiken tarpeellisen. Se mietityttää, että jos leikkauksessa tulee jokin virhe (esim. hermo vaurioituu; kovat kivut). Sairaala, johon menen on opetussairaala, mutta aijon vaatia, jos mahdollista, että opiskelijat eivät tätä toimenpidettä tee. Kiitos kaikille kommenttien lähettäjille!

      • näin itäsuomessa

        Leikkausjonossa julkisella minäkin. Hakeuduin omalääkärille emättimen etu- ja takaseinämän laskeumavaivojen vuoksi vuosi sitten, sain lähetteen sairaalaan naistentautien poliklinikalle ja parin kontrollikäynnin ja fysiatriapolikäynnin jälkeen pääsin leikkausjonoon. Kerroin vain rehellisesti miten ikäviä oireita joudun kärsimään ja asiaan suhtauduttiin hyvin. Virtsarakon laskeumaa ei vielä leikata kun sen kanssa pärjään, mutta peräsuolen laskeumasta vihdoin pääsen eroon. Leikataan päiväkirurgisella, sen jälkeen neljän viikon sairasloma.


    • Optimistisesti

      Miniulta leikattiinn virtsaakon ja peräsuolen laskeuma sekä poistettiin kohtu samalla kertaa emättimen kautta. Kivut sairaalassa (1yö) olivat ok, mutta kotona kovat kivut peräsuolen seudussa ja virtsaus ei lähtenyt käyntiin. Nyt viides pv eikkauksesta' virtsaus onnistuu, mutta kipuja edelleen peräsuolen seudussa ajoittain kovina. Emättimen etuseinä ja alavatsa ok, kivuttomat. Uskon, että kivut myös peräsuolen seudussa päiväpäivältä vähenevät.

      • Ulostamisvaikeutta

        hej, kerro miten sitten kävi! minut leikattiin toissapvnä. pissaaminen onnistuu, ja emättimen haavan kanssa pärjään, mutta tuo ulostaminen tuntuu mahdottomalta. kovat kivut, kakka ei mahdu tulemaan?? Sano että kaikki meni päivä päivältä paremmin..


      • Saikulla
        Ulostamisvaikeutta kirjoitti:

        hej, kerro miten sitten kävi! minut leikattiin toissapvnä. pissaaminen onnistuu, ja emättimen haavan kanssa pärjään, mutta tuo ulostaminen tuntuu mahdottomalta. kovat kivut, kakka ei mahdu tulemaan?? Sano että kaikki meni päivä päivältä paremmin..

        Hei, minut leikattiin reilu kaksi viikkoa sitten. Ulostaminen oli alkuun vähän vaikeaa. Käy ostamassa apteekista jotain joka auttaa ulostamiseen ts. pehmentää ulosteen. Minulla vielä saikkua jäljellä vähän vajaa kaksi viikkoa ja nyt jo tuntuu että olisin työkykyinen. Tosi nopeaa parantumista kunhan muistaa olla nostelematta sitä maitopurkkia painavampia. Tsemppiä, kyllä se siitä. Ota vaan reilusti sinne osastolle yhteyttä jossa olit, jollei kakkaaminen ala sujua.


    • rektojakysto

      Olen kotiutunut juuri rektoselen ja kystoselen leikkauksesta, nyt menossa 4. postoperatiinen päivä. Kivut ovat olleet hallinnassa ja nyt jo huomaa miten ulostaminen onnistuu normaalisti. Tosin olen käyttänyt ulostetta pehmentävää valmistetta. Mutta, virtsaaminen on ollut vaikeaa, ei kivuliasta mutta suihku heikko tai olematon. Joudun katetroimaan itse residuaalin 5-6 krt /vrk. Onko kellään kokemuksia, miten nopeasti rakon toiminta palautuu? Tai mistä on ollut apua?

    • Kyllikki2

      Kannattaakohan peräsuolen seinämän leikkaukseen mennä, jos oireina on pullistuma emättimessä( pullistuma tulee esille rasitustilanteissa, ei haittaa ulostusta, ei haittaa yhdyntää). Haittana eli rasituksena virtsanpidätysoireet, joita hallinnoin ennakkoon käymällä usein vessassa ja pitämällä virtsankarkailuun tarkoitettuja siteitä. Joskus nämä ovat todella tarpeen, kun virtsaa pääsee karkaamaan juuri ennen vessaan pääsyä.
      Olen 68v terve muuten, ja oire alkoi pahentua eli näitä virtsankarkailuja tapahtua v 2016 alkupuolelta. Gynegologini sanoi pullistuman suurentuneet edellisestä käynnistä v. 2015. Minulla on hänen toimestaan läheteaika Naistenklinikalle kohta.
      Onkohan parempi kärsiä virstankarkailusta silloin tällöin kuin pelätä saavansa operaatiosta lisäänjälkivaivoja?

    • Johanvaan

      Minulle on tehty 8 vuotta sitten rectosele. Kaduttaa,koska sen jälkeen vasta elämä rajoittuikin. Seurauksena tuli tihentynyt,pakko juosta heti vessaan tarve. Joudun miettimään asiaa joka paikassa,niin työssä kuin matkustettaessakin. Keinoja saada vaiva aisoihin ei ole vieläkään tullut,vaikka tutkittu on ja vaiva todettu. Ei ilmeisesti ole mitään tehtävissä,ainakaan kirurgeille.Usein mys vaikeuksia suolen kokonaan tyhjentymiseen. Yhtä " zittiä" siis leikkauksen jälkitila.

    • Kristallikruunu

      Lääkäri suositteli leikkausta, jota en kuitenkaan halua muiden mahdollisten ongelmien vuoksi. Sain uuden hoidon, johon olen erittäin tyytyväinen. Sain sairaalasta välineet ja ohjeet rectocelen huuhteluun, jota teen noin 2-3 kertaa viikossa ja oireet ovat poissa ja ulostaminen hallinnassa.

    • epäreilua

      Kyllä se vaan niin on, että jos näitä vaivoja olis miehillä niin leikattaisiin HETI ilman pulinoita..... vrt. eturauhasen höyläys.
      80-vuotiaalle isälleni eturauhas-operaatiota on ehdoteltu jo useampana vuonna. Hän ei siihen suostu, koska ei ole mitään oireita tai vaivoja.
      Että näin miehet pitävät omiensa puolta mutta naiset saavat kärsiä todellisten vaivojensa kanssa usein liiankin pitkään!

      • dfffgdds

        No höpöhöpö. Kyllä se oikeasti menee niin, että naiset saa paljon helpommin apua vaivaan kuin vaivaan.


      • addasdad

        Ja jos kerran isälläsi ei ole mitään vaivaa eturauhasestaan, niin sehän olis sulaa hulluutta antaa jonku mennä puoskaroimaan sitä. Yleensä eturauhasen operoinnit aiheuttaa niin pahoja haittoja, että ongelman pitäs olla todella paha, että siitä olis jotain hyötyä suhteessa haittojen määrään & asteeseen!


    • Powixu

      Minulle tehtiin rectosele leikkaus 1 1/2 viikkoa sitten, kotiin pääsin samana päivänä ja kipulääkkeitä söin viikon verran. WC käynnit onnistui alusta asti hyvin, mutta minulla on vaivana nyt, kun olen pitempään jalkeilla tulee kova paineen tunne alapäähän ja enemmänkin peräsuoleen. Onko muilla vastaavia kokemuksia ja jos on niin olisi kiva tietää, että kuinka pitkään tällainen vaiva jatkuu.

    • 67kesä

      Hei! Minulle on tehty kohdunpoisto ja rectosele 7v sitten. Leikkauksessa menetin paljon verta. Hb kävi 70:ssä ja 2kk söin kipulääkkeitä.Hematooma alapäässä oli nyrkinkokoinen. Emättimestä tuli liian tiukka,edes sormeni ei mahtunut sisään. Venyttelyllä ja "luonto" hoiti loput. Puoli vuotta meni toipuessa. Yhdyntä sattui! Nyt mies sanoo,ettei "tunnu missään" ja tänään olen käynyt varjoaine kuvauksissa mahdollista uutta toimenpidettä varten. Ulostaminen onnistuu pääosin vain emättimen kautta auttamalla. Lääkärin "tuomiota" en ole vielä kuullut. Edelliset jälkikomplikaatiot vähä hirvittää. Olen viiskymppinen monisynnyttäjä.

    • kalkattaja

      Kävin julkisessa kysto ja rectosele leikkauksessa 2 viikkoa sitten. olen 50v 3 lapsen åiti. kohtu poistettiin 40vuotiaana vuotohäiriöiden vuoksi. ja rectocele ja kystocele oireet ilmaantuivat noin 6 vuotta kohdunpoiston jälkeen. Virtsankarkailu ensin, alaselkäkivut ja ulostusongelmat sitten. joskus 4 -5 päivää ulostamatta niin että tuntui että tulee jo suusta tavara ulos. teki sitten myös palleatyrän siihen lisäksi.. pehmentävistä ei ollut apua koska suolessa lenksu ei päässyt ulos tavara millään. ei ees kaasut päässeet alakautta. maha oli kuin viimeisillään raskaana, kauhea närästys ja kipu. Oksensin ilmaa ulos jatkuvasti koska muuten tuntui että räjähdän. Vuosikausia ramppasin lääkäreissä vaivojen kanssa ja kommentit aina samoja. syö kuituja juo vettä liikuntaa lisää ota ulostuslääkettä..jumppaa lantionpohjalihaksia.mutta kun tein sen kaiken ja ei auta ei auta. Yksi kynegologi sanoi että kuvittelen vaan ettei mulla mitään laskeumia ole... no vihdoin sitten eräs gynegologi otti tosissaan ja teki perusteelliset tutkimukset...ponnistutti ja tutki...lähetti röntgeniin rectoselekuvaan....ja yllätys yllätys kuvassa todettiin paha rectocele ja myös kystocele tutkimuksessa. rakko oli pahoin vevynyt kun ei ollut tyhjentynyt kunnolla aikoihin. elikkä 4 vuotta meni ennenkuin joku otti tosissaan.
      leikattiin kummatkin vaivat kerralla,,vieläkin sellainen olo että alakerrassa käyty silppurin kanssa vaikka leikkauksesta pari viikkoa. ei verkkoja omia kudoksia leikeltiin vaan tiukemmiksi. ulosteen saan tulemaan huomattavasti paremmin sen olen jo huomannut. pissan pidätyksessä vielä ongelmia mutta kai siitä korjaantuvat. Selkäkipuja on ajoittain alaselässä kovia ei kokoajan. paineen tunnetta ja kiristystä mutta tottakai vielä kuuluukin olla. Olen kävellyt alle kilsan lenkkejä päivittäin ei jaksa pidempiä. nostamista vältän. Kuukauden päästä saa kuulemma kultaa halia , heh eli kaksi viikkoa tästä....heh empä usko....tikit vielä paikoillaan ja ei todellakaan tulis miellekään. kyllä veikkaan että vielä menee 4 viikkoa ennenkun uskaltaa kokeilla.:) Mutta uskon että hyvin tässä käy :)
      Tsemppiä kaikille ja painakaa päälle vaan että pääsette hoitoon. Elämä on kuitenkin ihanaa eikö vaan? Voittaa aina sen ikävän vaihtoehdon :)

    • Rektoseele

      Fbssä perustettu ryhmä 'Rektoseele, jos kiinnostaa liittyä.

      • Anonyymi

        Ihmettelen kun kaikki kirjoittavat kohdunlaskeumasta, mutta minulla on peräsuolessa pussi tai laajentuma peräsuolen toisella puolella, eli selän puolella! Mahtaako se johtua kun 85 vuotias mummeli ajelee pyörällä kilometrejä ja ummetus joskus vaivaa jota on aina muistettava hoitaa.
        Onko kellään tästä kokemusta? Joudun vessapaperilla painelemaan pussia tyhjäksi.!


    • Anonyymi

      Onko kellään miehillä kokemusta peräsuolen laskeuman leikkauksesta? Miten pärjännyt ennen leikkausta? Mistä vaiva on syntynyt ja miten saatu korjattua? Tuliko komplikaatioita leikkauksesta?

    • Anonyymi

      Mulla onnistui ja auttoi hyvin. Nyt olis taas sama edessä. Inhottava vaiva ja leikkaus helppo ja hyöty suuri.

      • Anonyymi

        niin oletko siis mies ja leikkaus onnistui?


    • Anonyymi

      Hei minä olen myös jonossa pullistuma vasemmalla puolen välillä se häviää pois kun pussaan se on koholla lenkillä joskus painaa kohta ei ole kipuja mietin uskallanko mennä etes leikkaukseen Hatanpäälle onko näissä jälki sairauksia tullut ja paraneeko hyvin yleensä mulle laitetaan selkäydin puudutus . Onko kovat kivut leikkauksen jälkeen . Kyllä saan kipulääkkeet miten onnistuu virtsaaminen sekin vielä ja uloste. En koskaan ole käyny alapää leikkauksissa .

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 184
      2011
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      1922
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1588
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      145
      1505
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1204
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1163
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1128
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      11
      1127
    Aihe