Heräily yöllä

Pasi

Kun menen koisaa, ni nukahdan melko nopeasti. Se ei ole ongelma. Herään n. 2-3 tunnin välein hetkeksi. Tätä jatkuu koko yö ja yli 10v. En edes muista koska olisin nukkunut koko yön niin etten olisi heräilly. Joskus kyllä olen nukkunut aika humalassa yön heräämättä. Lääkärissä kävin jonkun muun asian takia n. 7-8v sitten ja samlla kysyin tästä, ni ei osannu sanoa mitään.

Nokoset saatan ottaa iltapäivällä jos tosiaan väsyttää ja nekin pidän n. 30-40 min (kello herättää).

Pidän itseäni terveenä. En ole lihava. Ikää on 33. En käytä mitään lääkkeitä. Joskus silloin harvoin kun olen kuumessa tai pää on kipeä otan jotain.

Jos joku osais kertoa jotain, ni olis hieno juttu. Olis taas joskus kiva nukkua yö ilman heräämisiä ja tuntea miltä se tuntuu.

33

26542

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nukkumatti hukassa

      Saatan heräillä yöllä 7-9 kertaa ja uneni on todella kevyttä. Tuntuu, etten varsinaisesti nukkuisi kuin vasta aamuyöllä, jolloin en ehdi kuin mennä uneen ennen herätystä.
      Kävin tänään apteekista ostamassa uutta rohdosvalmistetta nimeltä Trypto-tabs. Se ei ole unilääke mutta sen pitäisi parantaa unenlaatua.
      En osaa vielä sanoa vaikutusta mutta voin tulla huomenna kertomaan, miten nukuin.

      Tälläkin hetkellä silmät ovat turvoksissa ja pää tokkurainen ihan unenpuutteesta. Ja minullakin ikää jo 28. vuotta, joten pitäisi tässä iässä jo saada kunnon yöunet...

      • Haluaa nukkua:)

        ..Kärsin samasta vaivasta.Ensin en saa unta,parhaimmillan on mennyt 3tuntia ennenkuin olen nukahtanut.Heräilen n.3-7 kertaa yössä,ja muutenkin nukun "koiran unta".Aamulla olen sitten kuoleman väsynyt.Päiväunia olen yrittänyt nukkua,mutta ei tule uni silloinkaan.Tuntuu kuin elimistö hylkisi nukkumista:)Lääkärille olen puhunut,mutta muuta apua en ole saanut kuin ohjeen harrastaa liikuntaa.Eipä ole apua siitäkään.Jatkan kai siis vaan valvomista,kai tähänkin joskus tottuu.


      • Pasi
        Haluaa nukkua:) kirjoitti:

        ..Kärsin samasta vaivasta.Ensin en saa unta,parhaimmillan on mennyt 3tuntia ennenkuin olen nukahtanut.Heräilen n.3-7 kertaa yössä,ja muutenkin nukun "koiran unta".Aamulla olen sitten kuoleman väsynyt.Päiväunia olen yrittänyt nukkua,mutta ei tule uni silloinkaan.Tuntuu kuin elimistö hylkisi nukkumista:)Lääkärille olen puhunut,mutta muuta apua en ole saanut kuin ohjeen harrastaa liikuntaa.Eipä ole apua siitäkään.Jatkan kai siis vaan valvomista,kai tähänkin joskus tottuu.

        Kerro tosiaan oliko siitä mitään hyötyä (nukkumatille). Olisi kiva tietää.

        En ole sitten ainut kenellä on samoja "vaivoja". Olen muistaakseni jostain lukenu tai sanokohan lääkäri silloin, et sitä ei olis tutkittu kunnol (tai jotain)?

        Unihan on yhtä tärkeää kuin syöminenkin.

        Ei kai sitä kannata pyöriä sängyssä jos ei saa unta kolmeen tuntiin. Mieluummin sitten itse ainakin nousis ylös ja vaikka lukisin kirjaa.

        En ole laskenut kuinka monta kertaa herään yöllä mut kuitenkin liian usein. Kun herään yöllä niin saan kuitenkin nopeasti unen päästä kiinni. Saatan katsoa kelloa ja kääntää kylkeä, olen taas nopeasti unessa.

        Katsotaan tätä "koekaniinia (nukkumattia)" mitä hän sanoo... ;)


      • täälläkin
        Pasi kirjoitti:

        Kerro tosiaan oliko siitä mitään hyötyä (nukkumatille). Olisi kiva tietää.

        En ole sitten ainut kenellä on samoja "vaivoja". Olen muistaakseni jostain lukenu tai sanokohan lääkäri silloin, et sitä ei olis tutkittu kunnol (tai jotain)?

        Unihan on yhtä tärkeää kuin syöminenkin.

        Ei kai sitä kannata pyöriä sängyssä jos ei saa unta kolmeen tuntiin. Mieluummin sitten itse ainakin nousis ylös ja vaikka lukisin kirjaa.

        En ole laskenut kuinka monta kertaa herään yöllä mut kuitenkin liian usein. Kun herään yöllä niin saan kuitenkin nopeasti unen päästä kiinni. Saatan katsoa kelloa ja kääntää kylkeä, olen taas nopeasti unessa.

        Katsotaan tätä "koekaniinia (nukkumattia)" mitä hän sanoo... ;)

        Tässä istun minäkin tietokoneella,kun ei huvita mennä nukkumaan kun tietää jo valmiiksi,mitä on tulossa,nimittäin:Pääsen uneen ehkä vähän ennen puoltayötä,mutta herään jo parin tunnin päästä "valvomaan"ja vessaan ja juomaan maitoa,syömään palan leipää,kaikkea olen yrittänyt,mikään ei auta.En muista koska olisin nukkunut vaikkapa viisi-kuusi tuntia putkeen.Joka sunnuntai-ilta otan unilääkkeen joskus viikollakin.Valvotaan taas ja odotellaan,onko ketään enää hereillä jos on niin lähettäkää viestiä että HYVÄÄ YÖTÄ.ps.koitetaan kestää me unettomat.


      • Pasi
        täälläkin kirjoitti:

        Tässä istun minäkin tietokoneella,kun ei huvita mennä nukkumaan kun tietää jo valmiiksi,mitä on tulossa,nimittäin:Pääsen uneen ehkä vähän ennen puoltayötä,mutta herään jo parin tunnin päästä "valvomaan"ja vessaan ja juomaan maitoa,syömään palan leipää,kaikkea olen yrittänyt,mikään ei auta.En muista koska olisin nukkunut vaikkapa viisi-kuusi tuntia putkeen.Joka sunnuntai-ilta otan unilääkkeen joskus viikollakin.Valvotaan taas ja odotellaan,onko ketään enää hereillä jos on niin lähettäkää viestiä että HYVÄÄ YÖTÄ.ps.koitetaan kestää me unettomat.

        Hyvää yötä. Kanattaako niitä uni lääkkeitä popsia?
        Itse en mieleläni syö mitään lääkkeitä. Onneks ei ole koskaan tarvinut.

        Tuleeko sulle sitte yöllä nälkä? Auttasko et syöt mahan täytee ennen ku menet koisaa, ettei tartte sit yöllä syörä. Itse en käy yöllä jääkaapilla kun heräilen, Saatan käydä juomas jotain jos janottaa (harvoin).

        Syöt unilääkkeitä, ni viekö ne sit yö unet?



        Hyvää yötä


      • Uneton
        Pasi kirjoitti:

        Hyvää yötä. Kanattaako niitä uni lääkkeitä popsia?
        Itse en mieleläni syö mitään lääkkeitä. Onneks ei ole koskaan tarvinut.

        Tuleeko sulle sitte yöllä nälkä? Auttasko et syöt mahan täytee ennen ku menet koisaa, ettei tartte sit yöllä syörä. Itse en käy yöllä jääkaapilla kun heräilen, Saatan käydä juomas jotain jos janottaa (harvoin).

        Syöt unilääkkeitä, ni viekö ne sit yö unet?



        Hyvää yötä

        Päivää. Syön niitä lääkkeitä siksi että saan edes joskus nukuttua, pelkään vaan että tulen riippuvaiseksi niistä,muuten taitaisin ottaa useimminkin.Kyllä ihmisen tarvii joskus nukkua vai mitä.Olen alkanut ulkoilemaan illansuussa,jos se vaikka vähän auttais.Nälkäisenä en mene nukkumaan koskaan,taitaa vaan olla tapa ottaa pieni pala leipää ja lasi maitoa.oskus se auttaa.Oliko valaisevaa.


    • se alkoholi

      kokonaan pois! ei tippaakaan pariin kuukauteen.. kannattaa testata. ei edes saunakaljaa... minulla auttoi.

      • Haluaa nukkua..

        Minä kun en alkoholia käytä tippaakaan..tai no,yhden siiderin join puoli vuotta sitten kaverin tupareissa:) Että ei taida olla syy siinä.Osittain tämä on kai henkistä,pelkään nukkumaan menoa kun tiedän, että kuitenkin kohta taas herään pyörimään.Usein kyllä nousen sängystä ja yritän jotain pientä puuhailla.Syömistä öisin en harrasta,koska silloin piristyn entisestään.Ilmoittelehan nukkumatti jos lääkkeistä oli apua,jos itsekkin intoutuisi kokeilemaan.


    • ylikierroksilla?

      Minun ymmärtääkseni nukahtamisvaikeudet ja yöllinen heräily johtuvat siitä, että elimistö (erityisesti keskushermosto) käy ylikierroksilla. Uni olisi tarpeen, mutta ei pääse tulemaan tai jää pinnalliseksi, kun on niin paljon vauhtia päällä.

      Kierrosluku pitäisi saada jotenkin laskemaan. Tasainen, jopa tylsä elämä on nukkumisen kannalta parasta. Säännöllinen vuorokausirytmi, ei juhlimista, ei juopottelua, ei vauhdikkaita harrastuksia, sopivasti liikuntaa.

      Itselläni on aina välillä huonon unen kausi päällä, ja silloin saattaa olla juuri tuollaista parin tunnin välein heräilyä tai pahempaakin unihäiriötä. Yleeensä takana on työstressi, jos on jotain erityistä uutta tai ongelmallista töissä. Kun stressi helpottaa, uni tavallisesti palautuu aika pian. Juopottelu on toinen asia, mikä valvottaa. Nykyään en edes mielelläni ota paria saunakaljaa, kun pelottaa univaikeudet. Tylsää elämää, mutta tuntuu olevan unelle hyväksi.

    • jospa ensi yönä...

      Kävin siis ihan lääkärillä univajaukseni ja väsymykseni takia mutta kaikki arvot olivat hyvät: olen terve kuin pukki, joten jatkuva väsymys johtuu ihan vain pelkästään unenpuutteesta (hyvä muuten tarkistuttaa sekin).
      lääkäri kehoitti syömään Trypto-tabs kuurin loppuun mutta kirjoitti varulta mietoja unilääkkeitä, jos uni-ongelmat jatkuvat. Hänen mielestään käyn liian kierroksilla ja se vaikuttaa uneni laatuun.
      Otin eilen yhden tableti Tryptoa mutta en ainakaan huomannnut siitä olevan mainittavaa hyötyä. Keho tuntui raskaammalle kuin normaalisti. Rohdoilla on vaan se taipumus, että sitä pitäisi käyttää aika säännöllisesti jotta sen teho olisi parhaimmillaan. Kokeilen illalla kahta tablettia (annostus 1-2kpl). Olin kyllä eilen ihan liian "täpinöissäni" tuosta tabusta, että sekin saattoi vaikuttaa unettomuuteeni.

      Minä en myöskään käytä alkoholia tippaakaan ja kahviakin juon vain päivällä pari kuppia. Ulkoilenkin, joten mainitut jutut on kunnossa.
      Tulen taas huomenna kertomaan tuloksia... Unilääkkeisiin en haluaisi koskea ennen kuin on aivan pakko.
      btw. Olen iltaisin niin poikki, että nukahdan välittömästi mutta sitten alan heräillä pitkin yötä, eli ei voi puhua varsinaisesti "unettomuudesta" vaan liian kevyestä unesta, jolloin en pääse lainkaan rentouttavaan rem-vaiheeseen.

      • auttoi

        minulle auttoi tryptotabs. mutta se pitää ehdottomasti ottaa mehun kanssa, silloin se paremmin vaikuttaa.


    • Hyvin nukkuva

      Jos sinusta tuntuu jatkuvasti siltä, että ajallisesti riittävän pitkästä yöunesta huolimatta tunnet itsesi päivällä väsyneeksi, voisi olla aihetta selvittää asiaa unipatjatutkimuksella. Vaikkakin esim. uniapnea on voittopuolisesti ylipainoisten ongelma, esiintyy sitä myös normaalipainoisilla. Unipatjatutkimuksella näkisi objektiivisesti mitä yöllä tapahtuu (ainakin tuona tutkimusyönä).

    • vähän syvempää unta

      olen nyt kolmena yönä käytänyt trypto-tabsia ja olen alkanut nukkumaan hiukan syvempää unta. viime yö oli oikeastaan ensimmäinen pitkästä aikaa, että olen ollut syvässä unessa. toki heräilen vielä mutta pystyn jatkamaan unta samantien. aamullakin herään ihan syvästä unesta enkä ole niin kamalan uuvuksissa. tämä siis kolmen yön jälkeen. toivon kyllä, että rohto auttaisi tulevaisuudessa peremmin ja pystyisin sen avulla nukkumaan kokonaisen yön putkeen tai ainakin muutaman tunnin syvää unta.
      kannattaa kokeilla. tuotetta saa siis ihan apteekista ja se on luonnontuote -ei siis mikään lääke.

      Tulkaapas kertomaan sitten, onko se tuonut teille apua ja vertaillaan kokemuksia.

      • Nature girl

        Eikös aika suuri osa lääkkeistä ole luonnontuotteita, ainakin molekyylitasolla. Ne vaan saadaan teollisesti puhtaampana ja tasalaatuisempana purkkiin. Ja jos lähdetään siitä, että ihminen on osa luontoa ja ihminen ne lääkkeetkin tekee, niin...


      • paskathousussa
        Nature girl kirjoitti:

        Eikös aika suuri osa lääkkeistä ole luonnontuotteita, ainakin molekyylitasolla. Ne vaan saadaan teollisesti puhtaampana ja tasalaatuisempana purkkiin. Ja jos lähdetään siitä, että ihminen on osa luontoa ja ihminen ne lääkkeetkin tekee, niin...

        Oha ne koiran paskatkin tuolla kadun varrella naturaalia, mutta tuskin on terveys tuotteen leimaa saamassa, ymmärrät varmaan pointin ^_^


    • yksi lääke löytyi minulle....

      Samat oireet - terve 35v- mies ja työstressin vuoksi kai aloin heräillä öisin, joskus valvoen pidempään, joskus vähemmän.

      Ostin Ikivireästä tohtori Vogelin kärsimyskukkauutetta. Ilokseni ja yllätyksekseni se tuntuikin toimivan tosi hyvin. Nukahtamiseen se ei auta, ainakaan minulla, mutta öiset heräilyt vähenivät n. 90%. Sivuvaikutuksena oli joskus hieman raukea olo vielä aamulla...

      Lasilliseen vettä n. 30-50 tippaa illalla nukkumaanmennessä ja minulta hävisivät yölliset heräilyt tyystin.

    • voiei

      Pajari auttaa aika hyvin unettomuuteen, nukkuu sikeästi kuin pieni vauva aamuun asti. Ongelmaksi omalla kohdalla muodostuukin pajarin loppuminen, nyt olen tässä viimeisen 3 yön aikana nukkunut ehkä 5h, heräilee vaan niin useasti yön aikana:(

      • Nyt parempi

        Isellä auttaa EPSOM suola jalkakylvyt. Alunperin tilasin tätä muihin vaivoihin, mutta huomasin että myös unenlaatu parani. Käytän säännöllisesti.


    • suomalainen! auttaka

      olen 11 vuotias tyttö suomesta. mulla on ollu tkanssa niin että saan hyvin aluksi unenpäästä kiinni mutta sitten herään ja en saa unta mitä teen osaako joku auttaa??

    • paskathousussa

      Katos, näköjään yleinen ongelma, alkaa oleen meinaa hemot tiukilla jatkuvan väsymyksen kanssa, niinku joku mainihtikin silmien turpoomiesta itekki näyttää ku ois jatkuvasti överi pajoissa, liikunnastakaan ei tosiian muutahyötyä kun että kirjaimellisesti simahtaa illaks.

    • kotnat

      Viikon ajan olen kärsinyt unettomuutta. Herään siihen että katson kelloa joka tunnin päästä. Ensimmäisen yön jälkeen päänsärky oli todella kova ja olo tokkurainen. Minulle tuli yövieras joten ajattelin levottoman unen johtuneen hänestä.
      Heräilen yöllä ja nukun levottomasti aina kun hän on kyläilemässä.
      Nyt edellisen kerran jälkeen jopa hänen jättämänsä tuoksut oli pestävä peitoista ja tyynyistä ja tuuletettava, haju oli niin kuvottava ja pää alkoi särkemään.
      Kävi niin että aamuyöllä 3 tuntia nukun katkotta. Eihän se riitä.
      On jäänyt tunne että tuo unettomuus on vieraan aiheuttamaa.
      Mietinkin miten saisin takaisin hyvät yöuneni kun en lääkkeitä haluaisi alkaa käyttämään.

    • Itsehoitoa

      Kannattaa selvittää johtuuko heräily kuorsaamisesta tai hengityskatkoista, itse huomasin kuorsaavani (asun yksin) vasta kun laitoin sängyn laidalle diginauhurin yöksi josta voi aamulla kuunnella yön tapahtumia ja hengitysääniä.
      Selinmakuulla takuuvarmasti tulee heräiltyä muutaman kerran yössä.
      Alan yrittää ehkäistä heräilyä ja kuorsauksen poistamisella erityisellä asentotyynyllä ja hammaskiskolla jotka hankinnassa.

    • UnEtoN HulLu

      Oon tämmönen 14.v tyttöjostain keskellä metsää ja heräilen sillon tällön yöllä ollu tosta 5 luokasta lähtien. En kokeile mitään lääkkeitö tai nuku päikkäreitä. Ja heräilen 4-7 kertaa yöllä. Melkein samoihin aikoihinkin..

    • kiitäjä

      Pois unilääkkeet !!!

      Tai elämänlaatu huononee entisestään.
      (se on fakta.
      ja sitä ei lääkarit eikä apteekinmyyjät sulle sano)

      Katsasta ettet juo energiajuomia tai kahveja tai jotain liikaa tupakkaa ja nuuskaa tai teetäkään jos olet herkkä. En nyt ehtinyt lukea koko ketjua,sori. Ehkä noi tässä jo lukikin, mut heipat.

    • väsyny kakara

      Alkuun kerron olevani 11v ja että olen heräillyt yöllä viimeaikoina yleensä klo. 2 aikaan. Ärsyttää :c ei kuitenkaan noin vakavaa kun teillä.

    • Vaikka tämä ilmoitus on jo aika vanha, niin kirjoitan silti: Luin kerran joitain samankaltaiseen ongelmaan liittyviä "uutisia" netistä, sillä itselläkin on tuo sama vaikeus, etten saa unta oikein, että heräilen keskellä yötä 3 - 5 kertaa. Se mitä sain selville, että yleensä mieliala yrittää kertoa sinulle asiaa, josta sinun pitäisi luopua, mutta et saa sitä kuitenkaan helpolla irrotettua, mikäli heräät joskus ennen viiden maissa. Se on yleensä merkki siitä, että sinun tekee mielikin oikeastaan muuttua, mutta useimmiten tarvitset siinä apua. Useimmiten unenvaikeus myös liittyy siihen, että et ole elämässä kovin terveellistä elämää, tarkoittaen ettet harrasta kovin paljoa liikuntaa, et syö yhtään terveellistä, tai sinulla on masennusta, yms mieliala vaikeuksia.
      Toivon mukaan kaikilla joilla on unenvaikeuksia, saavat parempaa unta loppupeleissä! :-)

    • 1983Pete

      En ole lukenu ku alottajan. 9v yövuoroa loppu 2014 raskasta ryypäystä k.y ajan. Stimulantteja raskaasti eli yksi yö per viikko skipattu 2014 - 2017. Elämä rauhottunu, mutta ei uni tule. Nukahtamisen kanssa ei ikinä ongelmaa (huolet ei paina). Ollut aina urheilullinen. Nykyisin 4p/ 1vk futis, lenkki, sulis.... nyt 34v nukahtamislääkkeet mielialalääkkeitä myöten kokeiltu... yhdistelmillä aamulla jumissa... lopettanu tupakin

    • hyvä-unenpitäjä

      on pitkävaikutteinen tulehduskipulääke esim. pronaxen.. saa ilman reseptiä apteekista mutta maksaa maltaita... reseptillä saa samaa läkettä pirun halvalla...

    • Uneliasuuno

      Olin kerran vuoden treenauksessa jossa sai nukkua vain kuusi tuntia yössä. Lisäksi meditoitiin noin kaksi tuntia päivässä. Kaikki unettomuusongelmat niin minulla kuin kaikilla muillakin loppui siihen. Eli johtuisiko heräily jossain tapauksessa siitä, että yrittää nukkua liian paljon?

      Joistakin homeopaattisista lääkkeistä on kovasti apua. Mm Coff 6 auttaa monia, yöllä heräilyyn voisi olla apua esimerkiksi carbo-veg, vaikka on niitä muitakin. Fyysinen kehon olisi oltava väsynyt, se helpottaa nukahtamista. Kannttaa näytellä nukkumista sekin auttaa.

      Yöllisestä heräilystä tulee helposti tapa, kun pelkää ettei pysty uudestaan nukkumaan. Ehkäpä annattaa yrittää päinvastaista, yrittää olla nukahtamatta uudestaan. Vaikka päättää, että minun pitää lukea tunti läksyjä joka yö, kokeilkaapa onnistuuko. Kun yrittää meditoida herättyään keskellä yötä, siihen yleensä nukahtaa, vaikkei haluaisikaan.

      Unihäiriöt johtuvat osittain tästä ns ascension ajasta, jolloin ihmisen hermostokin muuttuu. Pitää lopettaa alkaa nukuttamaan.

    • kannattaa_kokeilla

      Kun herää yöllä kolmen neljän aikoihin nappaa 500 mg asetyylisalisyylihappoa, nukkuu makeasti kolme tuntia.
      Kyse kortisonin tuotosta ja sen pysäyttämisestä.
      Jos et halua napata aspiriinia, juo kuppi kahvia tai teetä. Nukut varmasti.

    • Annukka3

      Minulla myös heräilyä kolmen maissa.Yleensä otan Primaspan 100 mg aamulla ettei tulisi verisuonitukoksia Suvussa on sydän ja verisuonitauteja.Voinko ottaa jo kolmen maissa tämän Primaspan 100 mg Auttaako että saisi aamuyön nukuttua?

    • Anonyymi

      Mä saatan arki aamuisin herätä 2-4 illalla mikä on syy. Se alko jo kaks viikkoa sitten

    • Anonyymi

      Sama juttu on minulla myös, nukahduslääke ei auta lainkaan kun on tuollaisesta jatkuvasta heräilemisestä kysymys, jolloin ei saa heräilyn takia riittävästi syvää unta.

      Pitää olla pidempivaqikutteinen unilääke, Diapam auttaa paremmin kuin nukqhduslääkkeet.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      141
      10295
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      53
      2954
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      205
      2794
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2107
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1858
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1679
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1586
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1577
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1533
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1358
    Aihe