Verisuonen pullistuma.

vazman

Minulla on todettu verisuonen pullistuma oikean aivovaltimon haarassa.Onko ketään kuka on käynyt tällaisessa leikkauksessa? Vaihtoehtoja minulle annettiin leikkaus tai pullistuman tukkiminen katetroimalla..Onko olemassa muita vaihtoehtoja vielä? Odotan aikaa TYKS:in neurokirralle kuuntelemaan asiasta koska PHKS ei leikkaa näitä.

56

43471

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hui...

      Minä olen menossa samaan paikkaan, samasta syystä. Pullistumani on myös oikealla ja olen jo jonossa koilaukseen. Mielummin otankin sen vaihtoehdon, kun leikkaus tuntuu vielä pelottavammalta kuin koilaus.

      Lue tuolta alempaa otsikolla KOILAUS. Siellä ihmiset minulle kertoivat, mitä on odotettavissa.

      Mukavaa syksyä ja hyvää vointia toivotellen.

      • vazman

        kiitos,samoin toivotan sinulle.joo,toi koilaus on ilmeisesti sama kuin tämä pullistuman tukkiminen kromihiutaleilla katetrin avulla..Se vaan ei minun saamien tietojen mukaan ole ikuinen korjaus,että se tarvii joskus tehdä uudestaan sitten mutta siinä on huomattavasti pienemmät riskit kuin leikkauksessa.


      • Saksa
        vazman kirjoitti:

        kiitos,samoin toivotan sinulle.joo,toi koilaus on ilmeisesti sama kuin tämä pullistuman tukkiminen kromihiutaleilla katetrin avulla..Se vaan ei minun saamien tietojen mukaan ole ikuinen korjaus,että se tarvii joskus tehdä uudestaan sitten mutta siinä on huomattavasti pienemmät riskit kuin leikkauksessa.

        En ole koskaan kuullut kromihiutaleista, minulla tukittiin koko verisuoni katetrin kautta platinakierukoilla. Riippuen paikasta voisin kuvitella yhden pullistuman tukkimisen olevan "helpompaa" kuin jos joudutaan tukkimaan useampi.

        Minulle kyllä vakuutettiin platinakierukoiden pysyvän päässä pidempään kuin minä olen maan päällä. ;=) Niitä on kierretty niin pitkään kuin pystyy ja 13 kierukalla pystyttiin sulkemaan verisuoni kokonaan, joten siitä tehtiin toimintakyvytön.

        Olisi mielenkiintoista kuulla noista kromihiutaleista enemmän ja mikä niiden ero on käytännössä platinakierukoihin.

        Hyviä vointeja!


      • vazman
        Saksa kirjoitti:

        En ole koskaan kuullut kromihiutaleista, minulla tukittiin koko verisuoni katetrin kautta platinakierukoilla. Riippuen paikasta voisin kuvitella yhden pullistuman tukkimisen olevan "helpompaa" kuin jos joudutaan tukkimaan useampi.

        Minulle kyllä vakuutettiin platinakierukoiden pysyvän päässä pidempään kuin minä olen maan päällä. ;=) Niitä on kierretty niin pitkään kuin pystyy ja 13 kierukalla pystyttiin sulkemaan verisuoni kokonaan, joten siitä tehtiin toimintakyvytön.

        Olisi mielenkiintoista kuulla noista kromihiutaleista enemmän ja mikä niiden ero on käytännössä platinakierukoihin.

        Hyviä vointeja!

        sen verran kuulin siitä että minun käsittääkseni niitä hiutaleita laitetaan itse pullistumaan.pullistuma täytetään niillä ja ne hyytyvät sinne.sen tähden tämä keino ei ole kerralla kunnossa koska pullistumahan jatkaa kuitenkin laajenemistaan niin se joudutaan uusimaan ajan mittaan..tällaiseen käsitykseen tulin neurologin selityksestä.


      • lelli
        vazman kirjoitti:

        kiitos,samoin toivotan sinulle.joo,toi koilaus on ilmeisesti sama kuin tämä pullistuman tukkiminen kromihiutaleilla katetrin avulla..Se vaan ei minun saamien tietojen mukaan ole ikuinen korjaus,että se tarvii joskus tehdä uudestaan sitten mutta siinä on huomattavasti pienemmät riskit kuin leikkauksessa.

        minä ja minun kaveri ollaan leikity lääkriä. potilaalla oli verisuonenpullistuma. leikkittiin nurena


      • aneyrysman leikkauks
        lelli kirjoitti:

        minä ja minun kaveri ollaan leikity lääkriä. potilaalla oli verisuonenpullistuma. leikkittiin nurena

        leikit kaukana kun tosi kyseessä. minulta leikattu 2 vuotavaa aneyrysmaa jtä a osaa ei voitu korjata risteyskohdasta, koska verenkierron tukkeumavaara. seurataan vain varjoainekuvin nivusen kautta ja aika näyttää miten käy. ei tietoa voiko pelasta vai ei. elä sen kans miettimättä perheen kans ja työelämässä ahkerana. olen vasta 40v. leikkaus tehtiin 6v sitten. oireita on ja ne tuntopuolella millo missäkin ja 4kk sair.loma oli kun palasin jo töihin. ei elämä het siihen lopu,jos on yksi onnellisten joukossa, kuten kirurkini sanoi. jaksamista kaikille ja positiivinen asenne, vaik välillä pelottaa minuakin. aika näyttää.


    • Inka

      Minulla on aika TYKSiin viikon päästä. Pään verisuoniin on laitettu platinan lisäksi kudosliimaa ja muovipartikkeleita, mutta kromista en minäkään ole kuullut.

      TYKSiin menijät, varautukaa tarkalla kysymyslistalla, koska todennäköisesti tapaatte lääkärin joka oma-aloitteisesti ei osaa kertoa mitään.

      • vazman

        aika kumma lekuri on jos mitään ei meinaa oma-alotteisesti kertoa :-/ tuolla ylemmässä osiossa on minun kuulema selitys siitä miten ne kromihiutaleet toimii siellä...sikäli olen oikein ymmärtänyt sen.


      • hannanneli

        anneli inka kirjoitappas miten voit nyt


    • katja

      Hei vaan! Kokemusta on molemmistä. Ensin yritettiin verisuonia pitkin muutamia kertoja mutta ei onnistunut... Sitten ajan päästä leikkaus oli ainoa vaihtoehto. Suosittelen että otatte heti ensimmäisen kerran jälkee jos epäonnistuu niin seuraavaksi leikkaus!!! Kokemus lähes kivuton ja itse olin todella tyytyväinen Tyksissä saamaani hoitoon!! Pelotti vaan ensiksi hurjan paljon mutta nyt voi jo huokaista!! Kaikki menee hyvin ja hehän tekevät sitä päivittäin!!!!

      • Inka

        Jos olen oikein ymmärtänyt, kaikille ei leikkaus ole mahdollinen. Ainakin minulle on sanottu että AVM ja siihen liittyvä aneurysma sijaitsevat paikassa, jossa leikkaus olisi liian riskaabeli.

        En minäkään lääkärien ammattitaitoa kyseenalaista, kommunikaatiokyvyt vain ovat kovasti puutteelliset. Ainakin yksi tapaamani miespuolinen neurokirurgi ja radiologi ovat sellaisia tuppisuita, että pitää osata kysellä. Vastaavasti olen tavannut naispuolisen radiologin, jolla on kyky selittää vaikeitakin asioita niin, että tavallinen ihminen ymmärtää.

        En halua pelotella, mutta toimenpiteissä on aina riskinsä. Ihan luottavaisena lähden taas itsekin TYKSiin hoitoon.


      • vazman
        Inka kirjoitti:

        Jos olen oikein ymmärtänyt, kaikille ei leikkaus ole mahdollinen. Ainakin minulle on sanottu että AVM ja siihen liittyvä aneurysma sijaitsevat paikassa, jossa leikkaus olisi liian riskaabeli.

        En minäkään lääkärien ammattitaitoa kyseenalaista, kommunikaatiokyvyt vain ovat kovasti puutteelliset. Ainakin yksi tapaamani miespuolinen neurokirurgi ja radiologi ovat sellaisia tuppisuita, että pitää osata kysellä. Vastaavasti olen tavannut naispuolisen radiologin, jolla on kyky selittää vaikeitakin asioita niin, että tavallinen ihminen ymmärtää.

        En halua pelotella, mutta toimenpiteissä on aina riskinsä. Ihan luottavaisena lähden taas itsekin TYKSiin hoitoon.

        leikkaus on mahdollinen..ja tässä nyt on vielä vähän aikaa miettiä asiaa,noin 2 kuukauden päästä olisi neurokirurgin vastaanotto missä päätetään että leikataanko vai tukitaanko katetroimalla..kyllä minäkin leikkaukseen luotan vaikka siinä on riskinsä,muta sillä asia on kerralla pois hoidettu..


    • Katja

      Hei! Kokemusta molemmista. Verisuonia pitkin katetrointia kokeiltiin mnuutamia kertoja mutta ei onnistunut, suosittelenkin jos ekalla ei onnistu niin valitkaa leikkaus. Pääsee paljon helpommalla ja toipuminen nopeempaa. Katetrointi lähes kivuton ja sai olla itse mukana kokoajan,ja kysellä mitä nyt tapahtuu!! Pullistuma oli kyllä vasemmalla puolella aivoverenvuodon yhteydessä. Mutta pullistuma on tärkeä seikka ja kysyttävää varmasti riittää. Oma kokemukseni Tays.stä on hyvä, hoitajat ja lääkärit todella mahtavia!!!! Kaikki menee hyvin, jännittäähän aina tälläinen kokemus mutta lääkärit tekevät päivittäin ja homma hanskassa!! Kaikkea hyvää kaikille!!!! Vastailen mielelläni jos kysymyksiä nousee!!!

      • Inka

        Kummassa olitkaan, Taysissa vai TYKSissä?


      • anneli

        sanoit että vastaat...kerro miten sinulla todettiin..miten alkoi... miten kauan hoitoon pääsy kesti....kaikki edessä minulla...jännittää..pystyitkö olemaan töissä jne....


    • anneli

      niin minullakin todettiin n.kk sitten.kaulavaltimon ahtauma ja siinnä sivulöydös aivoverisuonen pullistuma 5mm.odotan nyt kumpaa korjataan,olen sairaslomalla nyt sen vuoksi,työni on raskasta.puhuivat jostain verkosta siihen pullistumaan.antakaa nyt tietoa kun ymmärrätte.olen aika peloissani yöunet on tipotiessään olen 50v-nainen,kiitti etukäteen

      • Rauhallisin mielin

        Minulta leikattiin reilu vuosi sitten Töölössä pullistuma oikealta puolelta. Kysyin leikkaavalta lääkäriltä riskeistä (halvaus, epilepsia jne. pyörivät mielessäni). Lääkäri kertoi, että suurempi riski on olla leikkaamatta, koska (jo vuotanut)aneyrysma todennäköisesti vuotaa uudelleen. Kaikki meni hyvin ja 6 viikon sairasloman jälkeen palasin töihin. Lääkäri osaa varmasti kertoa, millaisia riskejä leikkaukseen liittyy (onko pullistuma helpossa vai vaikeassa paikassa). Suunniteltu leikkaus on aina parempi kuin hätäleikkaus sen jälkeen kun vuoto on jo aiheuttanut tuhoa. Tsemppiä kaikille leikkaukseen menijöille !


      • anneli
        Rauhallisin mielin kirjoitti:

        Minulta leikattiin reilu vuosi sitten Töölössä pullistuma oikealta puolelta. Kysyin leikkaavalta lääkäriltä riskeistä (halvaus, epilepsia jne. pyörivät mielessäni). Lääkäri kertoi, että suurempi riski on olla leikkaamatta, koska (jo vuotanut)aneyrysma todennäköisesti vuotaa uudelleen. Kaikki meni hyvin ja 6 viikon sairasloman jälkeen palasin töihin. Lääkäri osaa varmasti kertoa, millaisia riskejä leikkaukseen liittyy (onko pullistuma helpossa vai vaikeassa paikassa). Suunniteltu leikkaus on aina parempi kuin hätäleikkaus sen jälkeen kun vuoto on jo aiheuttanut tuhoa. Tsemppiä kaikille leikkaukseen menijöille !

        KIITOS KIRJOITUKSESTASI,OLI KIVA KUULLA JOLTAIN,MEILAHTEEN MENEN KUULEMAAN 13.10 JA 18.10.ERI LÄÄKÄREITÄ,NEUROLOOGIA JA VERISUONIKIDURGIA,JA TÖÖLÖNKIN LÄÄKÄRI SANOO SANANSA,SIKSI ODOTTAMINEN KESTÄÄ...RAASTAA RERMOJA .


      • Inka
        anneli kirjoitti:

        KIITOS KIRJOITUKSESTASI,OLI KIVA KUULLA JOLTAIN,MEILAHTEEN MENEN KUULEMAAN 13.10 JA 18.10.ERI LÄÄKÄREITÄ,NEUROLOOGIA JA VERISUONIKIDURGIA,JA TÖÖLÖNKIN LÄÄKÄRI SANOO SANANSA,SIKSI ODOTTAMINEN KESTÄÄ...RAASTAA RERMOJA .

        Olen juuri palannut TYKSistä. Koilattiin eilen nukutuksessa. Reisivaltimoon reikä, siitä katetri aivoihin. Reikäkin tukittiin kollageenilla, ei enää haulipusseja tai kiristysremmejä.

        Huom. Platina on ainoa metalli, joilla näitä aneurysmiä tukitaan, minulle entisen kahden lisäksi kolme. Alkaa olla arvokas pää. Stenteissä (tukiverkoissakin käytetään vain jalometalleja eli nyt on vähän kultaakin päässä).

        Menetelmä on parasta valita sen mukaan, mitä lääkäri suosittelee, molemmissa tietysti riskinsä, mutta vain lääkärit tietävät kummassa menetelmässä pienempi riski.


      • anneli
        Rauhallisin mielin kirjoitti:

        Minulta leikattiin reilu vuosi sitten Töölössä pullistuma oikealta puolelta. Kysyin leikkaavalta lääkäriltä riskeistä (halvaus, epilepsia jne. pyörivät mielessäni). Lääkäri kertoi, että suurempi riski on olla leikkaamatta, koska (jo vuotanut)aneyrysma todennäköisesti vuotaa uudelleen. Kaikki meni hyvin ja 6 viikon sairasloman jälkeen palasin töihin. Lääkäri osaa varmasti kertoa, millaisia riskejä leikkaukseen liittyy (onko pullistuma helpossa vai vaikeassa paikassa). Suunniteltu leikkaus on aina parempi kuin hätäleikkaus sen jälkeen kun vuoto on jo aiheuttanut tuhoa. Tsemppiä kaikille leikkaukseen menijöille !

        odotitko kauan leikkaukseen ,vai ehtikö sinulla puhjeta,töölöön minullakin on kutsu,tilasin kuvat itselleni cd.llä.tuntuu vain niin ....tämä odottaminen.mitä teit odotusajan....


      • rauhallisin mielin
        anneli kirjoitti:

        odotitko kauan leikkaukseen ,vai ehtikö sinulla puhjeta,töölöön minullakin on kutsu,tilasin kuvat itselleni cd.llä.tuntuu vain niin ....tämä odottaminen.mitä teit odotusajan....

        Minulla meni yhteensä n. kuukausi ennenkuin pääsin kuvaukseen (oireet hävisivät, joten eivät kai pitäneet kiireellisenä)ja siitä viikon kuluttua sain tulokset,joissa todettiin aivoverenvuoto ja kuvissa näkyi epäilys pullistumasta. Lääkäri käski välttää "kannonkääntöä" eli rehkimistä ennenkuin pääsisin Töölöön tarkempiin kuvauksiin, joissa tulisi varmistus pullistumaepäilylle. Viikon kuluttua perjantaina soitin Töölöön ja kysyin, että onko mitään tietoa, milloin kutsu tulee. Ystävällinen hoitaja kertoi, että osaston ylilääkäri katsoo lähetteet ja päättää kiireellisyydestä ja kehoitti soittamaan viikon kuluttua, jos kutsua ei sitä ennen tule. Seuraavana tiistaina (eli 3 päivän kuluttua) Töölöstä soitettiin, että seuraavana päivänä pitäisi olla siellä. Keskiviikkona minut kuvattiin Töölössä ( otettiin verikokeita, sydänfilmi jne) ja pullistuma varmistui. Seuraavana päivänä leikattiin. Olin töissä odottaessani kutsua. Oikeastaan vasta jälkikäteen on pelottanut (ja raivostuttanut) luettuani kuinka todennäköistä on, että jo kerran vuotanut aneyrysma vuotaa uudelleen. Olin onnekas, ettei se vuotanut uudestaan odotellessani leikkausta !Mutta jos aneyrysma ei ole vuotanut aiemmin ei varmaankaan ole niin kiire leikkaukseen. Voihan olla, ettei se vuoda koskaan.


      • Saksa
        rauhallisin mielin kirjoitti:

        Minulla meni yhteensä n. kuukausi ennenkuin pääsin kuvaukseen (oireet hävisivät, joten eivät kai pitäneet kiireellisenä)ja siitä viikon kuluttua sain tulokset,joissa todettiin aivoverenvuoto ja kuvissa näkyi epäilys pullistumasta. Lääkäri käski välttää "kannonkääntöä" eli rehkimistä ennenkuin pääsisin Töölöön tarkempiin kuvauksiin, joissa tulisi varmistus pullistumaepäilylle. Viikon kuluttua perjantaina soitin Töölöön ja kysyin, että onko mitään tietoa, milloin kutsu tulee. Ystävällinen hoitaja kertoi, että osaston ylilääkäri katsoo lähetteet ja päättää kiireellisyydestä ja kehoitti soittamaan viikon kuluttua, jos kutsua ei sitä ennen tule. Seuraavana tiistaina (eli 3 päivän kuluttua) Töölöstä soitettiin, että seuraavana päivänä pitäisi olla siellä. Keskiviikkona minut kuvattiin Töölössä ( otettiin verikokeita, sydänfilmi jne) ja pullistuma varmistui. Seuraavana päivänä leikattiin. Olin töissä odottaessani kutsua. Oikeastaan vasta jälkikäteen on pelottanut (ja raivostuttanut) luettuani kuinka todennäköistä on, että jo kerran vuotanut aneyrysma vuotaa uudelleen. Olin onnekas, ettei se vuotanut uudestaan odotellessani leikkausta !Mutta jos aneyrysma ei ole vuotanut aiemmin ei varmaankaan ole niin kiire leikkaukseen. Voihan olla, ettei se vuoda koskaan.

        En halua peloitella ketään, mutta haluaisin korjata edellisen kirjoittajan tietoa. Minulla todettiin vasta varsinaisen leikkauksen yhteydessä, että oli kyseessä ehkä muutamista viikoista, kunnes jokin aneurysmistani olisi vuotanut. Jos nyt ihan tarkkaan ajatellaan niin rauhallisin mielin-aneurysma oli myös vuotanut kerran. Etukäteen ei kukaan voi sanoa mikä aneurysma vuotaa milloin ja mikä ei ehkä koskaan. Totuus nyt vain on se, että hoitamattomat aneurysmat ovat aina suuri riski ja minä olen todella todella onnellinen, että päässäni olevat on nyt hoidettu. Ennen niiden hoitoa ja yhden vaarallisessa paikassa olleen itselleen sulkeutumista koin rehellistä kuolemanpelkoa. Aneurysmien olemassaolo sai minut todella tajuamaan miten pienestä kaikki voi olla kiinni. Tärkeintä on kuitenkin että aneurysmat on todettu ja niitä voidaan hoitaa. Koettakaa jaksaa!


      • rauhallisin mielin
        Saksa kirjoitti:

        En halua peloitella ketään, mutta haluaisin korjata edellisen kirjoittajan tietoa. Minulla todettiin vasta varsinaisen leikkauksen yhteydessä, että oli kyseessä ehkä muutamista viikoista, kunnes jokin aneurysmistani olisi vuotanut. Jos nyt ihan tarkkaan ajatellaan niin rauhallisin mielin-aneurysma oli myös vuotanut kerran. Etukäteen ei kukaan voi sanoa mikä aneurysma vuotaa milloin ja mikä ei ehkä koskaan. Totuus nyt vain on se, että hoitamattomat aneurysmat ovat aina suuri riski ja minä olen todella todella onnellinen, että päässäni olevat on nyt hoidettu. Ennen niiden hoitoa ja yhden vaarallisessa paikassa olleen itselleen sulkeutumista koin rehellistä kuolemanpelkoa. Aneurysmien olemassaolo sai minut todella tajuamaan miten pienestä kaikki voi olla kiinni. Tärkeintä on kuitenkin että aneurysmat on todettu ja niitä voidaan hoitaa. Koettakaa jaksaa!

        Saksa on ihan oikeassa siinä, että aneurysma voi vuotaa milloin tahansa (tai olla kokonaan puhkeamatta eliniän). Halusin vain rauhoitella Annelia, koska hän ei voi nyt tehdä muuta kuin odotella. Lääkäri päättää kiireellisyydestä. Jäljempänä kirjoitinkin hänelle, että sairaslomaa kannattaa hakea heti, jos jotakin oireita tulee ja muutenkin olla rehkimättä. Jos aneurysma on jo vuotanut, on vieläkin suurempi todennäköisyys, että se vuotaa uudelleen jos sitä ei hoideta pois verenkierrosta.


      • tuula

        hei,multa leikattiin vuotava aneyrysma tänä syksynä,odotan helmikuussa koilausta,pelottaa tosi paljon,kun lääkärit puhuvat tois puoleis halvauksesta,kiitos etu käteen jos haluat vastata oman oasasi puolesta,pelkään tosi paljon halvaantuymisriskiä,on viisi lasta,ja kolme koiraa,kolme kissaa,yks papukaijs.tiedåt ettätyötäon,vastaa ,please


    • vazman

      korjaus: olen siis menossa tampereen yliopistolliseen sairaalaan,en tyksiin mikä olikin turussa :-P

    • Bostik

      Itselläni oli avm:n vuoksi useita pullistumia, jotka hoidettiin embolisaatioilla. Siinä siis tukittiin useita syöttösuonia liimaamalla ne tukkoon. Kyseessä ei siis ole platinakierukat, vaan lähinnä pikaliimaa muistuttava akrylaattiliima joka veren kanssa kosketuksiin joutuessaan kovettuu nopeasti. Keikka on sinänsä helppo, kuin kävisi angiografiassa. Niitä tehdään nukutuksessa tai hereillä vähän tapauksesta riippuen. Hankalinta oikeastaan on jälkeenpäin lyijysäkkien alla makaaminen. Sisäänhän mennään yleensä nivusvaltimosta ja säkkien alla painesiteessä makaaminen on epämiellyttäväintä ja lähinnä tylsää.
      minulla siis tukittiin avm:n syöttösuonia, ja varsinaiset pullistumat olivat siis laskimoiden puolella johtuen oikovirtausten aiheuttamasta valtimopaineesta laskimon puolella. En osaa sanoa onko sama hoito mahdollinen pullistumien ollessa suoraan valtimossa.

      • Inka

        Kiva kuulla, että todella on muitakin kuin minä, joilla AVM. Pitkään elin niin, etten ollut kuullut kenestäkään muusta, jolla sama diagnoosi.

        Onneksi haulipussit taitavat olla historiaa (muutaman tunnin paikallaanolo ei), nyt asennetiin Angio-Seal sulkulaite, joka liukenee 90 päivän kuluessa. Suonen sisäpuolella on jokin ihme ankkuri (pitää ottaa selvää mikä se on), ulkopuolella kollageenipaikka. Tiedot ohjeesta, jota täytyy kolme kuukautta kiikuttaa mukana.

        Saatiinko sinun avm:si kokonaan eristetyksi verenkierrosta. Jäikö mitään haittoja?

        Minulla on syöttäviä suonia tukittu liimalla, mutta malformaatioon johtavissa valtimoissa olevia aneurysmia hoidettu platinakierukoilla.


      • anneli
        Inka kirjoitti:

        Kiva kuulla, että todella on muitakin kuin minä, joilla AVM. Pitkään elin niin, etten ollut kuullut kenestäkään muusta, jolla sama diagnoosi.

        Onneksi haulipussit taitavat olla historiaa (muutaman tunnin paikallaanolo ei), nyt asennetiin Angio-Seal sulkulaite, joka liukenee 90 päivän kuluessa. Suonen sisäpuolella on jokin ihme ankkuri (pitää ottaa selvää mikä se on), ulkopuolella kollageenipaikka. Tiedot ohjeesta, jota täytyy kolme kuukautta kiikuttaa mukana.

        Saatiinko sinun avm:si kokonaan eristetyksi verenkierrosta. Jäikö mitään haittoja?

        Minulla on syöttäviä suonia tukittu liimalla, mutta malformaatioon johtavissa valtimoissa olevia aneurysmia hoidettu platinakierukoilla.

        minulle sanottiin jotain että verkko laitetaan suonen ympärille....kohta kuulen enemmän


      • Inka
        anneli kirjoitti:

        minulle sanottiin jotain että verkko laitetaan suonen ympärille....kohta kuulen enemmän

        Aikamoisia temppuja neurokirurgit, ja tässä tapauksessa radiologit tekevät, mutta siihen ne eivät vielä pysty, että suonensisäisellä toimenpiteellä saataisiin tukiverkko verisuonen ulkopuolelle. Se olisi tietysti hienoa, tulisivat taloyhtiöiden putkiremontitkin halvaksi. Sama periaate niissäkin uusissa menetelmissä on, että sisäpuolelta vahvistetaan seinämää.

        Minulle selitettiin, että tukiverkkoa (ks Googlella stentti) tarvitaan aneurysman tukkimisessa silloin kun aneurysma on leveäkaulainen. Aneurysman kaulaan asennetaan tukiverkko, koska vain sen avulla saadaan platinakierukat varmasti pysymään paikallaan, niin etteivät lähde seilaamaan muualle verenkiertoon.

        Ainakin minulla laitettiin hetkeksi verisuoneen aneurysman kaulan jälkeen muovitulppa, jotta stentti saatiin paikalleen pullistuman kaulaan. Ja lääkäri pahus vannoi nauraen, että tulppa otettiin pois : "Muuten ette olisi enää siinä".

        Ne pahukset ei ota enää minua vakavasti :) Vakavasti puhuen nyt vasta alan ymmärtää mistä oikein on kysymys, kun on tehty useita toimenpiteitä. Nykyään lääkärit osaavat myös piirtää (ja selittää kansantajuisesti).


      • Bostik
        Inka kirjoitti:

        Kiva kuulla, että todella on muitakin kuin minä, joilla AVM. Pitkään elin niin, etten ollut kuullut kenestäkään muusta, jolla sama diagnoosi.

        Onneksi haulipussit taitavat olla historiaa (muutaman tunnin paikallaanolo ei), nyt asennetiin Angio-Seal sulkulaite, joka liukenee 90 päivän kuluessa. Suonen sisäpuolella on jokin ihme ankkuri (pitää ottaa selvää mikä se on), ulkopuolella kollageenipaikka. Tiedot ohjeesta, jota täytyy kolme kuukautta kiikuttaa mukana.

        Saatiinko sinun avm:si kokonaan eristetyksi verenkierrosta. Jäikö mitään haittoja?

        Minulla on syöttäviä suonia tukittu liimalla, mutta malformaatioon johtavissa valtimoissa olevia aneurysmia hoidettu platinakierukoilla.

        Tästä taisi olla jo vähän tarinaa toisessa ketjussa.
        Ei ole saatu eristettyä verenkierrosta eikä ilmeisesti saada, se hirviö on liian suuri. Nyt viime syksynä koetettiin sitten säteilyttää ytimen nidushaaraumat, koettaen näin "romahduttaa" se. Periaatteessa kuulemma AVM:n pitäisi olla n. luumun kokoinen ennen kyseistä hoitoa, mutta sitä haluttiin kuitenkin nyt kokeilla. Hoito tuli kyseeseen kohdallani heti kun professori vaihtui. Ajatella...


      • vazman
        anneli kirjoitti:

        minulle sanottiin jotain että verkko laitetaan suonen ympärille....kohta kuulen enemmän

        nyt sain viime viikolla tampereelta kirjeen jossa todettiin että tämä pullistuma ei olekkaan varma,ja perässä tuli kutsu vielä cf-angiografiaan jonka jälkeen se sitten pitäisi olla varmaa että onko vai ei..vielä odottelua..


      • anneli
        vazman kirjoitti:

        nyt sain viime viikolla tampereelta kirjeen jossa todettiin että tämä pullistuma ei olekkaan varma,ja perässä tuli kutsu vielä cf-angiografiaan jonka jälkeen se sitten pitäisi olla varmaa että onko vai ei..vielä odottelua..

        suunilleen 1.9.2005,alkoi selvitä että on kaulavaltimonahtauma,kuvauksia oli monenlaisia ja ultra ,sitten oli sivulöydöksenä tämä pullistuma aivoverisuonessa 5mm,15.9.05 jäin sairaslomalle,työni on liikealalla raskasta ja verenpaine heittelee(stressi)13.10.05,taas meilahdessa neuroloogi selitti asiaa,kaulavaltimoista,pullistumajutta laitettiin töölöön,arvioitavaksi ja että odotellaan,jatkoi sairaslomaa 13.11.05 saakka,kun kysyin voinko elää normaalisti,nostella raskaita jne,eräänkin työpäivän jälkeen oli paineet 170/110 olin yön hyvinkäänsairaalassa,ja nythän ei saisi paineet nousta.tänään tuli töölöstä kirje ....13.1.2006.on aika poliklinikalle,kyllä
        ei ole kivaa odotella,menenkö välillä töihin vai mitä teen....jos menen töihin ja yritän työskennellä normaalisti .....eli n.1.9.05 tais olla tun totesivat vikani,13.1.2006,jotain päätetään.....kertokaa nyt ihmeessä miten te kestitte,pystyittekö elämään normaalisti,entä työ.....


      • rauhallisin mielin
        anneli kirjoitti:

        suunilleen 1.9.2005,alkoi selvitä että on kaulavaltimonahtauma,kuvauksia oli monenlaisia ja ultra ,sitten oli sivulöydöksenä tämä pullistuma aivoverisuonessa 5mm,15.9.05 jäin sairaslomalle,työni on liikealalla raskasta ja verenpaine heittelee(stressi)13.10.05,taas meilahdessa neuroloogi selitti asiaa,kaulavaltimoista,pullistumajutta laitettiin töölöön,arvioitavaksi ja että odotellaan,jatkoi sairaslomaa 13.11.05 saakka,kun kysyin voinko elää normaalisti,nostella raskaita jne,eräänkin työpäivän jälkeen oli paineet 170/110 olin yön hyvinkäänsairaalassa,ja nythän ei saisi paineet nousta.tänään tuli töölöstä kirje ....13.1.2006.on aika poliklinikalle,kyllä
        ei ole kivaa odotella,menenkö välillä töihin vai mitä teen....jos menen töihin ja yritän työskennellä normaalisti .....eli n.1.9.05 tais olla tun totesivat vikani,13.1.2006,jotain päätetään.....kertokaa nyt ihmeessä miten te kestitte,pystyittekö elämään normaalisti,entä työ.....

        Hei Anneli !

        Odottele rauhassa tammikuuta, mutta sinuna jäisin sairaslomalle heti, jos aihetta on. Aneyrysma ei todennäköisesti aiheuta ongelmia, sehän on voinut olla sinulla jo syntymästä asti. Mutta jos verenpaine kohoaa kovin korkeaksi, niin se ei varmasti ole hyväksi. Terveys on tärkeintä, töitä ehtii tehdä myöhemminkin :)


      • anneli
        rauhallisin mielin kirjoitti:

        Hei Anneli !

        Odottele rauhassa tammikuuta, mutta sinuna jäisin sairaslomalle heti, jos aihetta on. Aneyrysma ei todennäköisesti aiheuta ongelmia, sehän on voinut olla sinulla jo syntymästä asti. Mutta jos verenpaine kohoaa kovin korkeaksi, niin se ei varmasti ole hyväksi. Terveys on tärkeintä, töitä ehtii tehdä myöhemminkin :)

        kiitos kun vastasit,kyllä meni päivä harakoille kun avasin kirjeen,,,,minulla meni muutenkin asiat sekaisin kun löysivät 2-asiaa eli se kaulavaltimonahtauma,siinnä on halvautumisen vaara jos ei leikata,ja alkukesästä meni lenkillä näkökin hetkeksi totaalisesti,ja ne kohtaukset kun taju alkaa mennä,niistähän tämä tutkiminen alkoikin,ja kun sukurasiteon vahva...


      • Saksa
        anneli kirjoitti:

        kiitos kun vastasit,kyllä meni päivä harakoille kun avasin kirjeen,,,,minulla meni muutenkin asiat sekaisin kun löysivät 2-asiaa eli se kaulavaltimonahtauma,siinnä on halvautumisen vaara jos ei leikata,ja alkukesästä meni lenkillä näkökin hetkeksi totaalisesti,ja ne kohtaukset kun taju alkaa mennä,niistähän tämä tutkiminen alkoikin,ja kun sukurasiteon vahva...

        Kirjoitin ylhäällä ehkä vähän turhankin suoraan. Minä en kuitenkaan neuvoisi rauhoittumaan. Tiedän nimittäin omalta kohdaltani ettei se ollut mahdollista. Minulla meni ensimmäisestä magneettikuvasta leikkaukseen 2,5 kk. Työskentelin siinä välissä kaksi kuukautta. Kun ilmoitin naispomolleni jääväni päivää suunniteltua aikaisemmin sairaslomalle, kysyi hän millä oikeudella. Eli töiden taholta ei ollut ymmärtämystä odotettavissa. Ilmoitin lääkärini halunneen kirjoittaa minut jo aikaa sitten sairaslomalle, mutta en halunnut.

        Jalkojen ja käsien puutuminen ja päänsäryt olivat aika pahoja ja pahenivat ajan kuluessa (ehkä varoitus tulevasta vuodosta) ja saivat keskittymisen heikkenemään niin että oli vaikea keskittyä töihin. Siihen aikaan minulla oli aivan liikaa asiakkaita, opettelin ruotsin kielen uudestaan 4 viikossa ja neljännen kielen päivittäinen käyttäminen todella vei voimia. Kotona odotti 5-vuotias, joka tietenkin vaatii huomiota yksinhuoltajaäidiltään. Se oli täyttä helvettiä enkä hetkeksikään voinut unohtaa aikapommia päässäni varsinkin kun diagnoosi oli alussa väärä ja aina käskettiin odottaa joitain tuloksia.

        Itkin koko päivän ennen leikkausta (minut leikattiin yöllä)lääkärien jo alkuun uhkaamaa osittaista sokeutta ja sitä hemmetin avuttomuutta. Istun nyt tässä koneen äärellä ja itken kun ajattelen sitä aikaa.

        Inka kirjoitti minulle aikoinaan että heti kun tuntuu siltä niin täytyy vaatia sairaslomaa. Hän kertoi kuinka aikaisemmin kukaan ei ymmärtänyt aneurysmien aiheuttamaa henkistä puolta. Eikä sitä vieläkään ymmärrä kukaan joka ei ole ollut samassa tilanteessa. Niinhän se on muissakin asioissa. Vaadi sairaslomaa, jos tunnet ettet jaksa. Toivon sinulle paljon voimia!


      • Rauhallisin mielin
        Saksa kirjoitti:

        Kirjoitin ylhäällä ehkä vähän turhankin suoraan. Minä en kuitenkaan neuvoisi rauhoittumaan. Tiedän nimittäin omalta kohdaltani ettei se ollut mahdollista. Minulla meni ensimmäisestä magneettikuvasta leikkaukseen 2,5 kk. Työskentelin siinä välissä kaksi kuukautta. Kun ilmoitin naispomolleni jääväni päivää suunniteltua aikaisemmin sairaslomalle, kysyi hän millä oikeudella. Eli töiden taholta ei ollut ymmärtämystä odotettavissa. Ilmoitin lääkärini halunneen kirjoittaa minut jo aikaa sitten sairaslomalle, mutta en halunnut.

        Jalkojen ja käsien puutuminen ja päänsäryt olivat aika pahoja ja pahenivat ajan kuluessa (ehkä varoitus tulevasta vuodosta) ja saivat keskittymisen heikkenemään niin että oli vaikea keskittyä töihin. Siihen aikaan minulla oli aivan liikaa asiakkaita, opettelin ruotsin kielen uudestaan 4 viikossa ja neljännen kielen päivittäinen käyttäminen todella vei voimia. Kotona odotti 5-vuotias, joka tietenkin vaatii huomiota yksinhuoltajaäidiltään. Se oli täyttä helvettiä enkä hetkeksikään voinut unohtaa aikapommia päässäni varsinkin kun diagnoosi oli alussa väärä ja aina käskettiin odottaa joitain tuloksia.

        Itkin koko päivän ennen leikkausta (minut leikattiin yöllä)lääkärien jo alkuun uhkaamaa osittaista sokeutta ja sitä hemmetin avuttomuutta. Istun nyt tässä koneen äärellä ja itken kun ajattelen sitä aikaa.

        Inka kirjoitti minulle aikoinaan että heti kun tuntuu siltä niin täytyy vaatia sairaslomaa. Hän kertoi kuinka aikaisemmin kukaan ei ymmärtänyt aneurysmien aiheuttamaa henkistä puolta. Eikä sitä vieläkään ymmärrä kukaan joka ei ole ollut samassa tilanteessa. Niinhän se on muissakin asioissa. Vaadi sairaslomaa, jos tunnet ettet jaksa. Toivon sinulle paljon voimia!

        juuri tarkoitin ! Jos on noin pahoja oireita, niin ehdottomasti sairaslomalle ja kannattaisi käydä myös ensiavussa tms. josko se nopeuttaisi varsinaiseen hoitoon pääsyä. Itselläni oireet hävisivät täysin kahdessa viikossa ja kun pääsin kuvauksiin vasta n. kuukauden kuluttua tapahtuneesta, niin diagnoosi oli yllätys. Oireiden ollessa päällä (kuumetta, outo päänsärky, huimausta, puhevaikeuksia jne.) kävin viikon aikana kolme kertaa ensiavussa (näin jälkikäteen ajatellen minunhan olisi oireiden perusteella pitänyt päästä kuvaan heti), josta sitten laitettiin lähete neurologille. Hän katsoi oireet sellaiseksi, että lähete kuvaan tuli suoraan ennen neurologin tapaamista. Onneksi näin, koska kaikkien oireiden jo hävittyä olisin itsekin saattanut vähätellä tapahtunutta päästyäni viikojen kuluttua neurologin pakeille.


      • Inka
        anneli kirjoitti:

        suunilleen 1.9.2005,alkoi selvitä että on kaulavaltimonahtauma,kuvauksia oli monenlaisia ja ultra ,sitten oli sivulöydöksenä tämä pullistuma aivoverisuonessa 5mm,15.9.05 jäin sairaslomalle,työni on liikealalla raskasta ja verenpaine heittelee(stressi)13.10.05,taas meilahdessa neuroloogi selitti asiaa,kaulavaltimoista,pullistumajutta laitettiin töölöön,arvioitavaksi ja että odotellaan,jatkoi sairaslomaa 13.11.05 saakka,kun kysyin voinko elää normaalisti,nostella raskaita jne,eräänkin työpäivän jälkeen oli paineet 170/110 olin yön hyvinkäänsairaalassa,ja nythän ei saisi paineet nousta.tänään tuli töölöstä kirje ....13.1.2006.on aika poliklinikalle,kyllä
        ei ole kivaa odotella,menenkö välillä töihin vai mitä teen....jos menen töihin ja yritän työskennellä normaalisti .....eli n.1.9.05 tais olla tun totesivat vikani,13.1.2006,jotain päätetään.....kertokaa nyt ihmeessä miten te kestitte,pystyittekö elämään normaalisti,entä työ.....

        Tämä on tilanne, jossa tieto lisää tuskaa. Kun minulla aikanaan, (olin silloin parikymppinen) todettiin AVM ja kerrottiin sen voivan aiheuttaa aivoverenvuotoja, kesti hyvinkin yli puoli vuotta ennen kuin muut asiat alkoivat ohittaa tuon tiedon. Varsinaista sairaslomaa ei ollut koska opiskelin. Kun vuosia kului, asia unohtui pitkiksi ajoiksi (ei ollut nettiä, eikä näistä asioista puhuttu julkisuudessa muutenkaan).


        Tietämättäni minulla oli AVM:ään liittyen lääkärin isoksi kuvaama aneurysma, joka hoidettiin n 10 vuotta sitten. Kevään kontrollissa todettiin jälleen aneurysma, joka tämän kuun alussa hoidettiin pois. Tämä odottelu oli ajoittain tosi rankkaa, onneksi vain ajoittain. Jouduin työkyvyttömyyseläkkelle 1999, joten "sairaslomaa" ei nytkään.

        Minusta sinulla on oikeus sairaslomaan, etenkin kun työsi on raskasta. Kannattaa tarvittaessa hakea psyykelle tukea mielenterveystoimistosta, tai mistä helpoiten saat. Ulkopuoliselle on helppo puhua, ja samalla ajatukset selkenevät. Ei myöskään kannata kieltäytyä psyykenlääkkeistä, jos lääkäri suosittelee. Sairaslomaa voi saada tarvittaessa stressin perusteella.

        Nyt on sallittua tv:n katsominen, itkettävien roskaromaanien lukeminen (aina kannattaa käydä kirjastossa), nyyhkymusiikin kuunteleminen. Kunnon itku tekee hyvää. Kannattaa surra oikein kunnolla. Ei nyt tarvitsekaan elää normaalisti, eihän sinulla mikään normaali tilanne ole.

        Verenpaineesta en olisi huolissani, minullakin on pitkään ollut melko korkea. Lukemia en viitsi edes kertoa, vaihtelevat hirveästi riippuen mittarista. Vanhanaikaisella mittarilla saadaan lähes normaaleja lukemia, mitä uudempi digitaalinen mittari, sitä korkeammat lukemat.

        Kirjoittele tänne, jos se edes vähn helpottaa.
        Me kuuntelemme ja edes vähän ymmärrämme, sukulaiset ja ystävät eivät välttämättä ymmärrä.

        Voikaa edes kohtuullisen hyvin, kaikki palstalla kävijät!


      • anneli
        Inka kirjoitti:

        Tämä on tilanne, jossa tieto lisää tuskaa. Kun minulla aikanaan, (olin silloin parikymppinen) todettiin AVM ja kerrottiin sen voivan aiheuttaa aivoverenvuotoja, kesti hyvinkin yli puoli vuotta ennen kuin muut asiat alkoivat ohittaa tuon tiedon. Varsinaista sairaslomaa ei ollut koska opiskelin. Kun vuosia kului, asia unohtui pitkiksi ajoiksi (ei ollut nettiä, eikä näistä asioista puhuttu julkisuudessa muutenkaan).


        Tietämättäni minulla oli AVM:ään liittyen lääkärin isoksi kuvaama aneurysma, joka hoidettiin n 10 vuotta sitten. Kevään kontrollissa todettiin jälleen aneurysma, joka tämän kuun alussa hoidettiin pois. Tämä odottelu oli ajoittain tosi rankkaa, onneksi vain ajoittain. Jouduin työkyvyttömyyseläkkelle 1999, joten "sairaslomaa" ei nytkään.

        Minusta sinulla on oikeus sairaslomaan, etenkin kun työsi on raskasta. Kannattaa tarvittaessa hakea psyykelle tukea mielenterveystoimistosta, tai mistä helpoiten saat. Ulkopuoliselle on helppo puhua, ja samalla ajatukset selkenevät. Ei myöskään kannata kieltäytyä psyykenlääkkeistä, jos lääkäri suosittelee. Sairaslomaa voi saada tarvittaessa stressin perusteella.

        Nyt on sallittua tv:n katsominen, itkettävien roskaromaanien lukeminen (aina kannattaa käydä kirjastossa), nyyhkymusiikin kuunteleminen. Kunnon itku tekee hyvää. Kannattaa surra oikein kunnolla. Ei nyt tarvitsekaan elää normaalisti, eihän sinulla mikään normaali tilanne ole.

        Verenpaineesta en olisi huolissani, minullakin on pitkään ollut melko korkea. Lukemia en viitsi edes kertoa, vaihtelevat hirveästi riippuen mittarista. Vanhanaikaisella mittarilla saadaan lähes normaaleja lukemia, mitä uudempi digitaalinen mittari, sitä korkeammat lukemat.

        Kirjoittele tänne, jos se edes vähn helpottaa.
        Me kuuntelemme ja edes vähän ymmärrämme, sukulaiset ja ystävät eivät välttämättä ymmärrä.

        Voikaa edes kohtuullisen hyvin, kaikki palstalla kävijät!

        on todella helpottavaa kun aina jotenkin muistatte...kun soitin sinne töölöön olen kiireellisyysluokka 2.sitten soitin meilahden verisuonipolille missä olin vastaanotolla ekan kerran,siellä sairaanhoitaja oli tosi kultainen sanoi:nyt sinut on tosiaan jätetty heitteille,kysyin kuka on paperini ja kuvani tulkinnut ,no aivan outo lääkäri jota en koskaan edes ole nähnyt,miten on voinnut kirjoittaa asioita paperille....sain lääkärin numeron kenen luonna ENSIMMÄISEN kerran olin hoitaja kyllä sanoi että on varmaan leikkaussalissa tänään,soitin iltapäivällä,mahtavaa...kysyin olisiko hetki aikaa....oli...muistikin minut kysyi joko olen ollut töölössä,kerroin koko tähänastisen rumban,sanoin että osaan naisenlogikallakin ajatella että kun olikin 2-asiaa niin meni oikosulkuun koko asia,lääkäri myönsikin,mutta sanoi että ottaa nyt heti paperit itselleen ja pääset pian sinne töölöön ja katsotaan sitten,sanoin että nyt täytyy sanoa että olette ainoa lääkäri joka on ottanut asian tosissaan ja selittänyt että ymmärrän itsekkin.toivotaan nyt että jotain alkaa selviämään.kyllä jos ihminen on sairas oikeesti eikä osaa itse ajaa asiaansa niin sinne jäät.ereskin lääkäri sanoi että jos en halua mennä yksityisesti.....töölöön sanoin että johan teidän jonoihin ehtii kuolla...vastaus oli että niin joskus käy....1-2-3-kiireellisyysluokat on töölöön,mutta töölöhän on paikka mihin kaikki paikattavat tuodaankin,onhan se ymmärrettävää....jos en itse olisi jonossa,sanoinkin jos minulla ei olisi 12v-lapsi voisin olla vaikka luokassa 5.-


      • anneli
        Saksa kirjoitti:

        Kirjoitin ylhäällä ehkä vähän turhankin suoraan. Minä en kuitenkaan neuvoisi rauhoittumaan. Tiedän nimittäin omalta kohdaltani ettei se ollut mahdollista. Minulla meni ensimmäisestä magneettikuvasta leikkaukseen 2,5 kk. Työskentelin siinä välissä kaksi kuukautta. Kun ilmoitin naispomolleni jääväni päivää suunniteltua aikaisemmin sairaslomalle, kysyi hän millä oikeudella. Eli töiden taholta ei ollut ymmärtämystä odotettavissa. Ilmoitin lääkärini halunneen kirjoittaa minut jo aikaa sitten sairaslomalle, mutta en halunnut.

        Jalkojen ja käsien puutuminen ja päänsäryt olivat aika pahoja ja pahenivat ajan kuluessa (ehkä varoitus tulevasta vuodosta) ja saivat keskittymisen heikkenemään niin että oli vaikea keskittyä töihin. Siihen aikaan minulla oli aivan liikaa asiakkaita, opettelin ruotsin kielen uudestaan 4 viikossa ja neljännen kielen päivittäinen käyttäminen todella vei voimia. Kotona odotti 5-vuotias, joka tietenkin vaatii huomiota yksinhuoltajaäidiltään. Se oli täyttä helvettiä enkä hetkeksikään voinut unohtaa aikapommia päässäni varsinkin kun diagnoosi oli alussa väärä ja aina käskettiin odottaa joitain tuloksia.

        Itkin koko päivän ennen leikkausta (minut leikattiin yöllä)lääkärien jo alkuun uhkaamaa osittaista sokeutta ja sitä hemmetin avuttomuutta. Istun nyt tässä koneen äärellä ja itken kun ajattelen sitä aikaa.

        Inka kirjoitti minulle aikoinaan että heti kun tuntuu siltä niin täytyy vaatia sairaslomaa. Hän kertoi kuinka aikaisemmin kukaan ei ymmärtänyt aneurysmien aiheuttamaa henkistä puolta. Eikä sitä vieläkään ymmärrä kukaan joka ei ole ollut samassa tilanteessa. Niinhän se on muissakin asioissa. Vaadi sairaslomaa, jos tunnet ettet jaksa. Toivon sinulle paljon voimia!

        jotenkin kiva lukea ...höh. ihan omia tuntemuksiani.todella tuntuu kun olisi kävelevä aikapommi.toiset katsoo että noin terve eikä ole töissä,koiran kanssa kävellessä joku kysyy oletko lomalla...yöllä alussa kirjoitin jo jäähyväiset siinnä muodossa ketkä saa olla arkkuani kantamassa...mutta on tietty parempiakin päiviä,aina kuitenkin mielessä,ainakin kun käy nukkumaan.nyt sain cd-missä on pään kuvani ja pullistuma huh.kaulasuonikuva olisi pitänyt pyytää eri paikasta.o d o t e l l a a n


    • päävaivainen

      MIstä te olette saaneet tietää että kyseessä on juuri pullistuma. Minkälaisia oireita ennen sitä?

      • kera

        Oma AVM aiheutti epileptisiä kohtauksia, ei mitään muuta. Kohtausten takia kuvattiin ja löytyi. Hoidettiin verisuonia pitkin sädehoidolla. Epilepsia siitä jäi muistoksi..


    • tuulitähti

      minulla myös pullisyuma ,neurokir.vastaanotolle pääsin 2:den kuukauden kuluttua pullistuman toteamisesta tyksiin. nyt vain odottelen vielä varjoainetutkimusta joka tehdään nivuksesta maaliskuun puolivälin paikkeilla.Seuraavaksi kai leikkaukksen odottelua ties kuinka kauan.Kauanko muut on joutunut odottamaan leikkauksen pääsyä?
      Kuinka olette selvinneet leikkauksesta?Onko jäänyt leikkauksesta jotakin toiminnallisia vajauksia,mitä? Onneksi on nämäkin vaihtoehdot.

      • kukkis-

        Hei! mistä olette tienneet teillä olevista pullistumista? minkälaisia oireita ja missä iässä?


      • 1962
        kukkis- kirjoitti:

        Hei! mistä olette tienneet teillä olevista pullistumista? minkälaisia oireita ja missä iässä?

        Minä en tiennyt koko aneurysmasta, ennen kuin tuli kouristuskohtaus 2004 ja taju meni. Ikää oli silloin 42. Sen jälkeen tukittiin liimalla pari kertaa Oys:ssa. Saatiin tukittua n.80%, jolloin jäljelle jäi vain leikkaus mahdollisuus, joka hoidettiin Hus:ssa todella hienosti.Tietenkin pääkipu oli jumalattoman kova jonkin aikaa,mutta se siitä. Vielä ei ainakaan ole ollut mitään oireita uusimisesta.


      • Seppovm62
        kukkis- kirjoitti:

        Hei! mistä olette tienneet teillä olevista pullistumista? minkälaisia oireita ja missä iässä?

        Minun veli menehtyi aivovernvuotoon!
        Muutama vuosi tuon jälkeen sisko hakeutui lääkäriin päässä tuntuvien vaivojen vuoksi ja tutkimuksissa todettiin hänellä aivoverisuonten pullistumat.
        Sisko leikattiin ja hän sen jälkeen on voinut hyvin.

        Nykyinen käytäntö on että jos sisarusparvella tai suvussa kahdella on pullistumia pään suonissa kehoitetaan muitakin sisaruksia tai sukulaisia menemään tutkimuksiin.

        Siskon leikkauksen jälkeen noin 2 vuotta hakeuduin minäkin tutkimuksiin ,terve ja salskea 46 vuotias mies.

        Elokuun alussa kuvattiin magneettitutkimus ja tulokset sain viikko sitten.

        Pirullista ja masentaa!

        Pään vasemmalla puolen aivoverisuonen pullistuma 5 mm.

        Elämä romahti viikoksi mutta nyt on jo parempi olo...suoraan sanoen vituttaa.

        Edessä paikantamistähystys reisivaltimon kautta ja sen jälkeen leikkaus.


      • harjoitus tekele
        Seppovm62 kirjoitti:

        Minun veli menehtyi aivovernvuotoon!
        Muutama vuosi tuon jälkeen sisko hakeutui lääkäriin päässä tuntuvien vaivojen vuoksi ja tutkimuksissa todettiin hänellä aivoverisuonten pullistumat.
        Sisko leikattiin ja hän sen jälkeen on voinut hyvin.

        Nykyinen käytäntö on että jos sisarusparvella tai suvussa kahdella on pullistumia pään suonissa kehoitetaan muitakin sisaruksia tai sukulaisia menemään tutkimuksiin.

        Siskon leikkauksen jälkeen noin 2 vuotta hakeuduin minäkin tutkimuksiin ,terve ja salskea 46 vuotias mies.

        Elokuun alussa kuvattiin magneettitutkimus ja tulokset sain viikko sitten.

        Pirullista ja masentaa!

        Pään vasemmalla puolen aivoverisuonen pullistuma 5 mm.

        Elämä romahti viikoksi mutta nyt on jo parempi olo...suoraan sanoen vituttaa.

        Edessä paikantamistähystys reisivaltimon kautta ja sen jälkeen leikkaus.

        Moiskis, pirllista on odottavan aika tiedän kun olen sen jo kolme kertaa kokenut! I14 vuotta sitten leikattiin sav joka vuoti ja toinen joka ei vuotannu,samana vuonna leikattiin iso AVMalformaatio pään vasemmalta puolelta. Minä olin pöljä tyttö ja kuvittelin ton shown loppuneen noihin ,mut ei nyten elokuussa leikattiin töölössä taas 4 pullistumaa perinteisesti ja ainakin vielä olen hengissä,mitä nyt eka leikkaukkesta jäi epilepsia korroptio lahjukseksi,et silleen!


      • Hattu76
        harjoitus tekele kirjoitti:

        Moiskis, pirllista on odottavan aika tiedän kun olen sen jo kolme kertaa kokenut! I14 vuotta sitten leikattiin sav joka vuoti ja toinen joka ei vuotannu,samana vuonna leikattiin iso AVMalformaatio pään vasemmalta puolelta. Minä olin pöljä tyttö ja kuvittelin ton shown loppuneen noihin ,mut ei nyten elokuussa leikattiin töölössä taas 4 pullistumaa perinteisesti ja ainakin vielä olen hengissä,mitä nyt eka leikkaukkesta jäi epilepsia korroptio lahjukseksi,et silleen!

        Hei kaikki kanssatoverini! Olen 38-vuotias nainen. Minulla todettiin v. 1997 aivoissa oikean korvan takana valtimopullistuma. Tuolloin oli Kuopion yliopistollisessa sairaalassa valmiiksi saateltu tutkimus aneyrusman mahdollisesta perinnöllisyydestä. Tuona vuonna odotin ensimmäistä poikaani ja työterveyslääkäri kartoitti näitä perinnöllisiä sairauksi. Suvussani mummollani, hänen kaksoisiskollaan ja vanhemmalla siskollaan oli todettu eri elämänvaiheessa verisuonen puhkeamat. Mitään oireita minulla ei ollut, ainoastaan tämän työterveyslääkärin toteama; "kannattaisiko kuvata hattu, miltä siellä näyttää" vei asiaa eteenpäin. Odottelimme ensimmäiset raskauskuukaudet ja kun magneettikuvaus oli sikiölle turvallinen kuvattiin ja siitä kaikki alkoi. Löydös oli 8 mm suuruinen pullistuma. Erinäisten lääkäreiden kommenttien saattelemana neljän kuukauden kuluttua synnytin terveen poikalapsen ja kuukausi siitä Tampereella koilaamalla hoidettiin pullistuma. Tuolloin minulle annettiin kaksi vaihtoehtoa, joko leikkaus tai tämä koilaus. Isona tekijänä oli poikalapsemme, jos olisin valinnut leikkauksen lapsen sylissä pitäminen olisi ollut mahdotonta eli valitsin koilauksen. Tuolloin hyvin harvalle oli tehty vastaavanlainen toimenpide ja ajattelin että rohkea rokan syö. Toimenpiteen aikana minulla tuli kolmesti tuntemus ettei hoitokatetri mahdu kulkemaan suonistossa ja varsinkin kaulan seudulla tuli hyvin voimakkaita tuntemuksia. Tästä syystä katetrien kokoja toimenpiteen aikaan pienennettiin. Muutoin kaikki meni hyvin, mutta sairaalasta päästyäni 3 vrk kuluttua minulle tuli ensimmäinen poissaolokohtaus. ( lähtökohta ennen toimenpidettä perusterve 23 vuotias nainen). Kohtauksen muutuivat hyvin nopeasti tajuttomuus- ja kouristelukohtauksiksi ja söinkin 10 vuoden ajan epilepsialääkkeitä. 33 vuotiaana lähdettiin purkamaan lääkitystä oireettomuuden takia, hyvä niin sillä kukapa nyt mieluusti syö minkääntyyppisiä neurologisia lääkkeitä. Tässä taustani melko tarkasti, haluaisinkin kysyä teiltä kanssatoverit onko teillä ollut minkään tyyppisiä tuntemuksia tämän koilaustoimenpiteen jälkeen? Entä kun vuosia on kulunut? Minulla on säännöllisen epäsäännöllisesti tullut voimakkaita ns. suonenvetoja tuolle pään aluelleelle ja tuntemukset puutuneisuutena ja kuumotuksena ovat jatkuneet jonkin aikaa. Lisäksi reagoin voimakkaasti voimalinjojen alituksiin eli pään alue ( missä tämä platina kerä on ) alkaa kihelmöimään ja sen jälkeen pientä paineen tunnetta joka vähitellen häviää. Olen joskus kysynyt hoitavilta lääkäreiltä syytä näihin ja he eivät ole osanneet oikein vastata, yleisin on vastaus " suonistossa ei ole tuntoa eli tuntuu erikoiselta, olisiko mahdollisesti niska/ hartiaseudun vaivoista sittenkin kyse". No, toki niitäkin voi olla. V. 2008 olen viimeksi käynyt varjoainekuvaksessa sillä silloin epäiltiin pullistuman huipulla olevan verenkiertoa, mutta kaikki olikin hyvin, hyvä niin. Nyt elämä on jatkunut normaaliin tapaan, mutta kieltämättä välillä sitä miettii tätä pallukkaan ja mitä "hatulle" kuuluu! Tuolloin v. 1997 tätä hoitotoimenpidettä oltiin tehty melko harvakseen eli nyt varmastikin löytyy jo kanssatovereita jotka osaisivat kertoa tämän hetkisestä tilanteestaan. Hyvää syksyä ja toivon että tämä viestiketju saavuttaa mahdollisimman monen ihmisen jolla on kokemuksia asiasta!


      • sitkeä?
        Hattu76 kirjoitti:

        Hei kaikki kanssatoverini! Olen 38-vuotias nainen. Minulla todettiin v. 1997 aivoissa oikean korvan takana valtimopullistuma. Tuolloin oli Kuopion yliopistollisessa sairaalassa valmiiksi saateltu tutkimus aneyrusman mahdollisesta perinnöllisyydestä. Tuona vuonna odotin ensimmäistä poikaani ja työterveyslääkäri kartoitti näitä perinnöllisiä sairauksi. Suvussani mummollani, hänen kaksoisiskollaan ja vanhemmalla siskollaan oli todettu eri elämänvaiheessa verisuonen puhkeamat. Mitään oireita minulla ei ollut, ainoastaan tämän työterveyslääkärin toteama; "kannattaisiko kuvata hattu, miltä siellä näyttää" vei asiaa eteenpäin. Odottelimme ensimmäiset raskauskuukaudet ja kun magneettikuvaus oli sikiölle turvallinen kuvattiin ja siitä kaikki alkoi. Löydös oli 8 mm suuruinen pullistuma. Erinäisten lääkäreiden kommenttien saattelemana neljän kuukauden kuluttua synnytin terveen poikalapsen ja kuukausi siitä Tampereella koilaamalla hoidettiin pullistuma. Tuolloin minulle annettiin kaksi vaihtoehtoa, joko leikkaus tai tämä koilaus. Isona tekijänä oli poikalapsemme, jos olisin valinnut leikkauksen lapsen sylissä pitäminen olisi ollut mahdotonta eli valitsin koilauksen. Tuolloin hyvin harvalle oli tehty vastaavanlainen toimenpide ja ajattelin että rohkea rokan syö. Toimenpiteen aikana minulla tuli kolmesti tuntemus ettei hoitokatetri mahdu kulkemaan suonistossa ja varsinkin kaulan seudulla tuli hyvin voimakkaita tuntemuksia. Tästä syystä katetrien kokoja toimenpiteen aikaan pienennettiin. Muutoin kaikki meni hyvin, mutta sairaalasta päästyäni 3 vrk kuluttua minulle tuli ensimmäinen poissaolokohtaus. ( lähtökohta ennen toimenpidettä perusterve 23 vuotias nainen). Kohtauksen muutuivat hyvin nopeasti tajuttomuus- ja kouristelukohtauksiksi ja söinkin 10 vuoden ajan epilepsialääkkeitä. 33 vuotiaana lähdettiin purkamaan lääkitystä oireettomuuden takia, hyvä niin sillä kukapa nyt mieluusti syö minkääntyyppisiä neurologisia lääkkeitä. Tässä taustani melko tarkasti, haluaisinkin kysyä teiltä kanssatoverit onko teillä ollut minkään tyyppisiä tuntemuksia tämän koilaustoimenpiteen jälkeen? Entä kun vuosia on kulunut? Minulla on säännöllisen epäsäännöllisesti tullut voimakkaita ns. suonenvetoja tuolle pään aluelleelle ja tuntemukset puutuneisuutena ja kuumotuksena ovat jatkuneet jonkin aikaa. Lisäksi reagoin voimakkaasti voimalinjojen alituksiin eli pään alue ( missä tämä platina kerä on ) alkaa kihelmöimään ja sen jälkeen pientä paineen tunnetta joka vähitellen häviää. Olen joskus kysynyt hoitavilta lääkäreiltä syytä näihin ja he eivät ole osanneet oikein vastata, yleisin on vastaus " suonistossa ei ole tuntoa eli tuntuu erikoiselta, olisiko mahdollisesti niska/ hartiaseudun vaivoista sittenkin kyse". No, toki niitäkin voi olla. V. 2008 olen viimeksi käynyt varjoainekuvaksessa sillä silloin epäiltiin pullistuman huipulla olevan verenkiertoa, mutta kaikki olikin hyvin, hyvä niin. Nyt elämä on jatkunut normaaliin tapaan, mutta kieltämättä välillä sitä miettii tätä pallukkaan ja mitä "hatulle" kuuluu! Tuolloin v. 1997 tätä hoitotoimenpidettä oltiin tehty melko harvakseen eli nyt varmastikin löytyy jo kanssatovereita jotka osaisivat kertoa tämän hetkisestä tilanteestaan. Hyvää syksyä ja toivon että tämä viestiketju saavuttaa mahdollisimman monen ihmisen jolla on kokemuksia asiasta!

        hei jotka haluavat lukea 8-9 kpl pullistumasta. olen ollut tutkimuksissa vuonna 2006. Kokeet oli huippuhyviä, kun käteni ei kesällä toiminut ehkä 5 min.Jouluna 2006 kysyttiin suvun sairauksista, ainut rakkaideni kuolinsyy oli aivoverenvuoto. Jouduin uudestaan kuvauksiin, kerrottiin, että parempi tutkimus kertoisi tuloksen. Tulos oli 4kpl, joista osa oli 1,2cm ja sijaitsi päävaltimoissa. Menin Tampereelle ja 1 operaatioon kesällä, jota ei voitu tehdä lainkaan. Ei tehty jalan kautta. Sain odottaa puoli vuotta. Odotin ja menin pääkalloleikkkaukseen, jonne jouduin uudestaan tammikuulla 2008 vain tutkimukseen kaulani vuoksi. Ei hätää onneksi. Pääsin leikkaukseen huhtikuussa 2008. Leikkaus kova, oli vasemmalla 2 ainakin. jonka leikkauksessa jouduin infraktiin.Onneksi sain apua mutta sähköiskuja ja toisessa silmässä oli mustavalkoisuutta. Mutta vuoden 2009 leikkaus helmikuussa onnistui hyvin, kiitin kauniisti lääkäriä kaikesta suuresta tehtävästä. Halusin töihin kun ei rahat riittäneet. Olin ollut koulussa uudessa ammatissa harjoittelemassa ja pääsin töihin , mutta tulot pienet. Nuorin poikani kuoli vuonna 2010, aiheutti ystävä autollaan ja poikani lähti alunperin kuskiin ja oli täysin syytön Autonomistaja otti autonsa, ja meidän rakas enkeli kuoli. velkaa jäi kun oli auto oma kotona. Omalle perheelleni tosi kipeä kohtalo. Nuorin poikani kuolema elämässä teki paljon kipeää, hän oli enkeli eläessään. velkaa jäi ja mieheni sai sydärin 2011. Minä pääsin kokoaikatöihin firmaan ja sain ihanan työporukan rakkaita ystäviä. Kaikkemme halusimme mutta minulla tuli nyt viikko sitten epilepsia lauantaina ja matkalla sain toisenkin epilepsian. Olin tajuton hengitys loppui. He saivat minut elämään ja ajattelin vain rakkaitani. minulla on operoidut kunnossa ja niitä oli oikeasti 8-9 kpl. Minulla töissä noin 2v. sitten juuri näitä sähköiskuja. Ne ovat tehneet juuri ohimolleni 3,3cm kasvaimen.Ei elämä ole helppoa kuin sinnikkäälle . Se olen minä, poikani oli paras. Hän itki koko päivän leikkauksesta 2009 ja kertoi veljelleen, jos maailman paras äiti kuolisi, hän ei kestäisi sitä. Mutta miksi äidin pitää kestää tätä elämää oman pojan kuolemalla kun on ihanimmat lapsetlapset kasvamassa ja 2 nuorta aikuista kasvamassa minulta kuoli pikkuveli 7pv vanhana. isoveli 31 v vanhana ja isäni 39v. vanhana kaikki aivoverenvuotoon 1 kpl kaikilla. minulla ei helppoa, rakastan omaisiani täysillä, mutta helpompi luovuttaa.Minulla helppo mennä rakkaan poikani viereen. Minulla erittäin tärkeä ajokortti, jonka sain 28v. menetin sen ainakin vuodeksi. Koska minulla tosi uhkarohkeaa, kun ei tiedä mitä tapahtuu. en ole tehnyt mitään pahaa liikenteessä. Kun mieheni opetti minulle autosta kaikki. Päätin itse opettaa myös rakkaille pojilleni kun he täyttäisivät 18. Itse olen nyt 55v ja poikani 30v ja 37v En ole saanut uniini rakasta nuorintani olisi pian 28v , vaikka olen pyytänyt. On kova ikävä eikä helpota yhtään 4 v. jälkeen. Oman lapsen kuolema kauhein elämässä. Minä yritin olla sitkeä, joku rouva itki kun kuuli minusta. Hänen mielestään voisin nyt yrittää kirjoittaa jos saisin voimaa taivaasta rakkailtani


      • Anonyymi
        kukkis- kirjoitti:

        Hei! mistä olette tienneet teillä olevista pullistumista? minkälaisia oireita ja missä iässä?

        Minäkin haluaisin tietää, miten ne todettiin?


      • Anonyymi
        sitkeä? kirjoitti:

        hei jotka haluavat lukea 8-9 kpl pullistumasta. olen ollut tutkimuksissa vuonna 2006. Kokeet oli huippuhyviä, kun käteni ei kesällä toiminut ehkä 5 min.Jouluna 2006 kysyttiin suvun sairauksista, ainut rakkaideni kuolinsyy oli aivoverenvuoto. Jouduin uudestaan kuvauksiin, kerrottiin, että parempi tutkimus kertoisi tuloksen. Tulos oli 4kpl, joista osa oli 1,2cm ja sijaitsi päävaltimoissa. Menin Tampereelle ja 1 operaatioon kesällä, jota ei voitu tehdä lainkaan. Ei tehty jalan kautta. Sain odottaa puoli vuotta. Odotin ja menin pääkalloleikkkaukseen, jonne jouduin uudestaan tammikuulla 2008 vain tutkimukseen kaulani vuoksi. Ei hätää onneksi. Pääsin leikkaukseen huhtikuussa 2008. Leikkaus kova, oli vasemmalla 2 ainakin. jonka leikkauksessa jouduin infraktiin.Onneksi sain apua mutta sähköiskuja ja toisessa silmässä oli mustavalkoisuutta. Mutta vuoden 2009 leikkaus helmikuussa onnistui hyvin, kiitin kauniisti lääkäriä kaikesta suuresta tehtävästä. Halusin töihin kun ei rahat riittäneet. Olin ollut koulussa uudessa ammatissa harjoittelemassa ja pääsin töihin , mutta tulot pienet. Nuorin poikani kuoli vuonna 2010, aiheutti ystävä autollaan ja poikani lähti alunperin kuskiin ja oli täysin syytön Autonomistaja otti autonsa, ja meidän rakas enkeli kuoli. velkaa jäi kun oli auto oma kotona. Omalle perheelleni tosi kipeä kohtalo. Nuorin poikani kuolema elämässä teki paljon kipeää, hän oli enkeli eläessään. velkaa jäi ja mieheni sai sydärin 2011. Minä pääsin kokoaikatöihin firmaan ja sain ihanan työporukan rakkaita ystäviä. Kaikkemme halusimme mutta minulla tuli nyt viikko sitten epilepsia lauantaina ja matkalla sain toisenkin epilepsian. Olin tajuton hengitys loppui. He saivat minut elämään ja ajattelin vain rakkaitani. minulla on operoidut kunnossa ja niitä oli oikeasti 8-9 kpl. Minulla töissä noin 2v. sitten juuri näitä sähköiskuja. Ne ovat tehneet juuri ohimolleni 3,3cm kasvaimen.Ei elämä ole helppoa kuin sinnikkäälle . Se olen minä, poikani oli paras. Hän itki koko päivän leikkauksesta 2009 ja kertoi veljelleen, jos maailman paras äiti kuolisi, hän ei kestäisi sitä. Mutta miksi äidin pitää kestää tätä elämää oman pojan kuolemalla kun on ihanimmat lapsetlapset kasvamassa ja 2 nuorta aikuista kasvamassa minulta kuoli pikkuveli 7pv vanhana. isoveli 31 v vanhana ja isäni 39v. vanhana kaikki aivoverenvuotoon 1 kpl kaikilla. minulla ei helppoa, rakastan omaisiani täysillä, mutta helpompi luovuttaa.Minulla helppo mennä rakkaan poikani viereen. Minulla erittäin tärkeä ajokortti, jonka sain 28v. menetin sen ainakin vuodeksi. Koska minulla tosi uhkarohkeaa, kun ei tiedä mitä tapahtuu. en ole tehnyt mitään pahaa liikenteessä. Kun mieheni opetti minulle autosta kaikki. Päätin itse opettaa myös rakkaille pojilleni kun he täyttäisivät 18. Itse olen nyt 55v ja poikani 30v ja 37v En ole saanut uniini rakasta nuorintani olisi pian 28v , vaikka olen pyytänyt. On kova ikävä eikä helpota yhtään 4 v. jälkeen. Oman lapsen kuolema kauhein elämässä. Minä yritin olla sitkeä, joku rouva itki kun kuuli minusta. Hänen mielestään voisin nyt yrittää kirjoittaa jos saisin voimaa taivaasta rakkailtani

        Voimia sinulle💗🙏


    • Noohei

      Moikka!
      Vieläköhän joku tätä ketjua käy lukemassa ja tänne kirjoittelemassa... Kovasti kaipaisin kokemuksia verisuonen embolisaatiosta. Itsellä todettiin pikkuaivoissa AVM 11/2015 ja huhtikuun lopulla menossa operaatioon. DSA-angiografia on kertaalleen tehty ja ilmeisesti toimenpiteenä samanlainen, mutta tehdään nukutuksessa. Miten teillä on operaatio mennyt ja miten toipuminen? Itseä pelottaa ihan hulluna ne komplikaatiot, vaikka järjellä koitan ajatella, että oon hyvissä käsissä . Tyksissä siis operaatio tehdään, onko ketään ollut siellä hoidossa? Kiitos jo etukäteen vastauksista.

      • verenpaine

        Hei
        Kyllä täällä yksi ainakin on, joka tätä ketjua on lukenut monesti. Mitä tarjoittaa "embolisaatio"?Minäkin kaipaisin ihan uutta tietoa pullistuman hoidosta. Olen menossa pika puolin varjoainekuvaan tyksiin ja sen jälkeen päätetään mitä tehdään. Tuleeko tuosta varjoainekuvauksesta jotain sivuoireita ja tuleeko sairaslomaa?


      • Noohei

        Embolisaatio tarkoittaa sitä, että mennään valtimoa pitkin tuonne AVM:oon ja tukitaan se liimalla...
        Tehdäänkö sulle siis tuo angiografia? Mulla se meni tosi hyvin eikä tullut muita sivuoireita kuin päänsärkyä ja muutamassa tunnissa ohi menevät näköhäiriöt. Mulle tehtiin se operaatio perjantaina ja koko seuraavan viikon olin sairaslomalla, ku sitä nivusta pitää varoa. Kaiken kaikkiaan kokemuksena ookoo, pelkäsin sitä aikalailla, mutta olikin iisimpi kuin olin kuvitellut!


    • verenpaine

      Hei Olin Tyksissä varjoainekuvauksessa eli angiografiassa. Itse tutkimus meni ihan OK, mutta sen jälkeen tuli kuten sinulle nimim "Noohei" näköhäiriöt. Ja viikko sairaslomaa tuli. Nyt ovat päättäneet tehdä "verkotuksen" pullistuman kohdalle. Onko jollakin kokemusta kuinka kauan joutuu odottamaan hoitoon pääsyä. Entäs mitä rajoitteita on operaation jälkeen? Entäs sairasloman pituus? Olen hermostunut, koska suvussani muitakin tapauksia, joilla on ollut aivoverenvuoto.
      Toivottavasti täällä vielä käy joku lukemassa näitä, että saisin hiukan alkutietoja ennen kuin itse operaatioon menen.

    • ohhoi

      Aika epäasiallinen vastaus edelliseltä. Toivon ettei sinulle tai sukuusi tule ko sairautta. Et varmaan silloin kirjoittaisi noin.

    • Anonyymi

      Miten pullistuma todettiin?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      86
      6133
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2566
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      28
      2073
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      63
      1817
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1631
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1418
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1337
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1331
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1269
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1213
    Aihe