Kohdun lämpöpallohoito

Meeri

Hei!
Onko kukaan käynyt kohdun lämpöpallohoidossa jonka pitäisi vähentää kuukautisia tai jopa lopettaa ne kokonaan? Minä kävin maanantaina ja samalla minulle tehtiin sterilisaatio. Lähdin kotiin aika pian kun nukutuksesta tokenin. Jo autossa minulla alkoivat ankarat tauottomat alavatsakivut/supistukset. Tuska oli niin kova, että jalkani tärisivät ja pissaa ei tullut. Mitkään suun kautta otettavat särkylääkkeet eivät auttaneet. Pyysivät minua jo takaisin sairaalaankin mutta pitkän automatkan takia en mennyt. Kävin paikallisella lääkärillä ottamassa kipupiikin joka vähän hellitti, mutta suurin apu tuli kylmähauteesta. Sain sairaslomaa ma-ke, mutta lääkäri kirjoitti minulle vielä loppuviikon saikkua, koska olo on vieläkin aika heikko ja alavatsa on kipeä. Onko muilla kokemuksia näin kovista jälkikivuista? Itse en olisi lähtenyt tähän jos olisin tiennyt. "Mainoksessa" luvattiin vain kohtalaisia kuukautiskipuja mustuttavia kipuja. Lääkäri kertoi minulle sitten puhelimessa, että kohdussa on palovamma joka sen kovan kivun tekee ja se on suht yleistä. Onhan se toki kiva jos tästä on apua runsaisiin kuukautisiin, mutta en olisi halunnut synnyttämään enää ainakaan ilman mukavaa lopputulosta:)

10

9528

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tiistaina

joo. olin samallaisessa toimenpiteessa tiistaina mutta ei sterilisaatiossa se on tehty jo viisivuotta sitten. mutta sähköllä tuhottiin limakalvot kohdusta runsaiden kuukautisten takia. se tehtiin paikallispuudutuksessa ja pääsin kotiin noin 5 tuntia toimenpiteen jälkeen. ei kipuja vain pää sekaisin lääkkeistä. eilen vähän oli supistuksen kaltaisia kipuja tänään ei mitään. eli minulla oli tosi hyvät kokemukset hoidosta. minulla oli kuukautiset kun menin sinne ja sinne näytti jäävän, ei edes jälkivuotoa. mahtoiko onnistua toimenpide lainkaan koska ei tuntemuksia ole. muut siinä porukassa siirrettiin osastolle pahoinvoinnin vuoksi. jos vain pitkistä ja runsaista vuodoista noin helposti pääsee eroon niin suosittelen lämpimästi. ei tarvitse jännittää sieltä saa niin hyvät mömmöt ettei edes puheluista eikä tunnu missään kun vähän puudutetaan.
      syksyn jatkoja..... kyllä se siitä paranee....

• niksu

ette poistattaneet kohtua, jos ei lapsia enää hankita ja kuukautiset on runsaat? Vai onko se kohtu jokin hiton symboli?
        Itse poistatin kohdun. Ei kipuja, tosin sairaslomaa tuli 4 vko, mutta äkkiähän sekin hurahti. Kuukautiset on ikuisesti pois. Olo on suorastaan taivaallinen.

• mkv
        niksu kirjoitti:

ette poistattaneet kohtua, jos ei lapsia enää hankita ja kuukautiset on runsaat? Vai onko se kohtu jokin hiton symboli?
        Itse poistatin kohdun. Ei kipuja, tosin sairaslomaa tuli 4 vko, mutta äkkiähän sekin hurahti. Kuukautiset on ikuisesti pois. Olo on suorastaan taivaallinen.

Ei se kohtu mikään "hiton symboli" ole mutta tänä päivänä ei sitä helposti leikata, lääkärit eivät siis leikkaa jos muitakin vaihtoehtoja on. Kohdun poisto on isompi ja riskaalimpi toimenpide eikä siihen ilman kunnon syitä ryhdytä. Tämä on minun käsitykseni.

Kuumapallohoito onnistui myös minulla hyvin ja ilman isompia kipuja. Yksilöllistä kaikki taitaa olla.

• Meeri
        niksu kirjoitti:

Kohtua ei helposti aleta leikkaamaan ilman mitään painavaa syytä esim. iso myooma. Itse pyysin myös kohdun poistoa, mutta lääkäri pystyi muuttamaan kantani. Kohdunpoisto on muuten iso leikkaus.

• niksu
        Meeri kirjoitti:

Kohtua ei helposti aleta leikkaamaan ilman mitään painavaa syytä esim. iso myooma. Itse pyysin myös kohdun poistoa, mutta lääkäri pystyi muuttamaan kantani. Kohdunpoisto on muuten iso leikkaus.

Jouduinhan mäkin käymään muutaman lääkärin läpi ennen kuin löytyi lääkäri, joka suostui kirjoittamaan lähetteen kohdunpoistoon. Hänen mielestään se oli ns. rutiinileikkaus. Jälkihoito sen sijaan on tärkeää, siis ei saa nostella juuri mitään eikä muutenkaan mitään raisunpaa ekoina viikkoina.

Itse en kokenut sitä yhtään sen suurenpana leikkauksena kuin sterilisaatiota, paitsi että vuodin neljä viikkoa sterilisaation jälkeen, mutta kohdunpoiston jälkeen en vuotanut ollenkaan. Kipujakin oli sterilisaation jälkeen, mutta eipä juurikaan kohdunpoiston jälkeen.

• lailai
        niksu kirjoitti:

Jouduinhan mäkin käymään muutaman lääkärin läpi ennen kuin löytyi lääkäri, joka suostui kirjoittamaan lähetteen kohdunpoistoon. Hänen mielestään se oli ns. rutiinileikkaus. Jälkihoito sen sijaan on tärkeää, siis ei saa nostella juuri mitään eikä muutenkaan mitään raisunpaa ekoina viikkoina.

Itse en kokenut sitä yhtään sen suurenpana leikkauksena kuin sterilisaatiota, paitsi että vuodin neljä viikkoa sterilisaation jälkeen, mutta kohdunpoiston jälkeen en vuotanut ollenkaan. Kipujakin oli sterilisaation jälkeen, mutta eipä juurikaan kohdunpoiston jälkeen.

Ei ihme että jouduit etsimään. Lääkäri ei tainnut olla aivan ajan tasalla puheissaan eikä teoissaan kun teki sinun mieliksi. On aivan turhaa vähätellä kohdunpoistoleikkauksen suuruutta sterilisaatioon verrattuna. Riskitkin on aivan toista luokkaa.

• niksu
        lailai kirjoitti:

Ei ihme että jouduit etsimään. Lääkäri ei tainnut olla aivan ajan tasalla puheissaan eikä teoissaan kun teki sinun mieliksi. On aivan turhaa vähätellä kohdunpoistoleikkauksen suuruutta sterilisaatioon verrattuna. Riskitkin on aivan toista luokkaa.

hyvää jälkeähän tuo teki. Ainakin se jotain osasi, vaikka olisikin "konitohtori".
        Olen onnellinen pääsessäni mokomasta riesasta.

• kamomilla

Heips!

Itse olin vastaavassa toimenpiteessä 1,5 vuotta sitten.
      Olin kyllä myös tosi kipeä ja mikään kipulääke ei tuntunut auttavan, mutta pahin kipu kyllä talttui puolentoista vuorokauden sisällä.

Ja jos tulosta katsoo, niin kipu oli pientä siihen hyötyyn nähdä, että minulla voi tuskin sanoa olevan nyt kuukautisia. Pikkuhoususuoja tai joskus pienin side on riittävä ja elämä muuttui huomattavan paljon helpommaksi.

Aikaisemmin ei yöside vuorokauden ympäri pidettynäkään meinannut riittää!!

Ja hemoglobiinini on noussut 119--> 145!!

• Ansu-74

kamomilla haluisin kysyy sulta: Miten sun muu esim seksielämä muuttui siitä?Oliks sulla aluksi siin n. puoli vuotta toimenpiteestä vielä sisä(siis kohdunkaulan) limakalvot arat? mulla on ja kuukautiset jäi tyystin pois se oli tosiaan . mutta herkkyys hiiva tulehdukselle on lisääntynyt paljon. Ja ovulaatioaikaan(kun se oikeestipitäs olla) on nipistelyä alavatsalla ja rinnoissa pistelyä.

• aina kaikki vikaan kohdallani

Kyseinen operaatio tehtiin noin pari viikkoa sitten.Muuten ok, mutta selkäkivut alkoivat parin päivän kuluttua hoidosta.Sietämätön kipu vaivaa jatkuvasti ja olen jo kerran hakenut terv.keskuksesta kipupiikit ronkkiin.Ei apua kuin muutama päivä,kipu palaa takaisin.Lomat pidetty ja pitäisi palata työelämään.Olen hoitoalalla ja hirvittää lähteä hoitamaan potilaita.Mitä tehdä?!Haenko lisää sairaslomaa ja piikkiä vai odottavatko jatkotutkimukset, mistä kyseinen vaiva voisi johtua.
      Epätoivoinen immeinen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Kela tukee virallisesti Pride-liikettä

Iso kiitos Kansaneläkelaitokselle tuen osoittamisesta myös vähemmistöille. Näin toimii vastuullinen valtiollinen koko k
      Maailman menoa
      92
      4070
    2. Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa

Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k
      Maailman menoa
      25
      2856
    3. Hitaille omat kassat

Kassoilla hidastelevat ärsyttävät. Menee heti loppupäivä pilalle, kun kauppareissu kestää hidastelijoiden takia. Näille
      Maailman menoa
      222
      2098
    4. Jorma Lind kuollut

Ylen uutisankkurina 40 vuotta toiminut Jorma Lind on kuollut 85-vuotiaana. https://yle.fi/a/74-20230265 ARVl on näet
      Maailman menoa
      55
      2063
    5. Mikä on kaunein

Ja hellyttävin hetki irl kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      72
      1446
    6. Mahdatko ymmärtää sitä

Mä en selviä jollei me jutella kunnolla. Tarvitsen sua siihen. Etkä sä voi sitä tietää kun en ole ilmaissut mutta olen
      Ikävä
      76
      1300
    7. Kävisikö tällainen sopimus?

Olisitko valmis juttelemaan jo ensi viikolla kahden kesken?
      Ikävä
      90
      1109
    8. Ensimmäisenä Helluntaina ei uudelleen kastettu KETÄÄN!

Raamattu kertoo, että Helluntaina kastettiin. Mutta vaikka Raamattu ei erikseen kerro tiedän VARMASTI Ettei
      Kaste
      691
      1091
    9. Mitä yhteistä sinulla

on kaivattusi kanssa? Sama musiikkimaku, tai huumorintaju, tai ehkä työpaikka? Vai ettekö tunne vielä niin hyvin?
      Ikävä
      57
      945
    10. Nyt kerrot mies mitä ajattelet minusta

Ihan suoraan ja suodattamatta.
      Ikävä
      68
      914
    Aihe