kohta6v.ja kakkaa housuun

yksinäinen

Onko kellään kokemuksia? Olisi kiva kuulla onko muita samantyyppisessä ongelmassa kamppailevia? Poikani on tarhassa ja tämä tapa on ollut siitä lähtien, kun vaipat otettin pois. Välillä paremmin ja huonommin. Vilkkaimmillaan kakkaaminen housuun on ollut joskus jopa 2 kertaa päivässä ja jokapäivä. Nyt kuitenkin ollaan menty reilussa vuodessa isoja harppauksia eteenpäin. Viime kesänä meni hyvin, mutta nyt taas pelottaa, että näyttää uusiutuvan. Saman olen huomannut yökastelussa. Kakkaaminen ja tuhriminen ei häiritse poikaa ollenkaan, hän voi olla kakat housuissa vaikka koko päivän, jollei muut huomaa hajua. Olemme kokeilleet aika montaa erilaista "kikkaa"(psykologi mukana). Monet, mitkä tehoaa normaalisti lapseen ei tuottaneet tulosta lainkaan. Yksi konsti tehoaa... kerron myöhemmin...täytyy mennä.

20

16950

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      Poika ei osaa ennakoida hätäänsä, ja herkästi tulee housuun. Liittyy ilmeisesti pojan AD/HD:hen, lieviin motorisen kehityksen häiriöihin, ja tuntoaistiin. Nyt alkaa sensoriseen integraatioon keskittyvä toimintaterapia. Ongelma yleensä näyttäytyy silloin, kun on muutostilanteita tms., jotka stressaavat lasta. Silloin myös keskittymiskyvyn puute ja ylivilkkaus lisääntyvät. Vaihtelee kausittain, eikä lääkäri ole varsinaista elimellistä vikaa löytänyt.

      Toivomme, että ennen kouluikää ongelma poistuisi.

      • yksinäinen

        Kiitos Sinulle! Me ollaan käyty erilaisissa tutkimuksissa myös, mutta ei ole diagnoosia. Kehityksen hitautta on havaittu kuitenkin. Tarhassa on avustaja, jotta asiat sujuu. Meillä sama juttu, ei osaa tunnistaa kakan tunnetta ilmeisesti. Psykologi kertoi viimein sen keinon joka tepsi meillä : )
        Jokaisesta kakasta, joka meni pönttöön poika sai pieneen muovipurkkiin kerättävän napin ja kun 3 nappia oli purkissa hän sai yllätyksen.
        Yllätys piti olla hyvin kiinostava esine tai asia, mikä häntä todella motivoi. Pikkuhiljaa kun se alkoi toimia ja onnistumisia saatiin pönttöön, voi sitä riemua. Sitten kerättiinkin 5 nappia ja hän sai yllätyksen. Ymmärsin näin: Tämä toimii siten, että hän motivoituu ja joutuu kohdistamaan kaiken huomionsa alapäähän, jotta hän oppisi kakan tulemisen tunteen.
        Osasinkohan selittää? : P
        Kesällä jäi tää pikkuhiljaa pois ja onnistui aika hyvin kaikki, mutta nyt taas : (
        Onko joitain muita kivoja keskustelupaikkoja myös? Tuntuu hyvältä kirjoittaa näistä.


    • katja

      meillä on sama ongelma 7v tytär meillä käytetää yöllä lastenvaippoja,isoja teippivaippoja.meille se on hankalaa tyttö ei osaa itse vaihtaa vaippaa.
      koulussa se on sama ongelma.kotona tyttö on yksin koska ei voi mennä kavereille.yö kastelu on myös.kun mennään autolla matkoille joudun laittaa tyttölle vaipan koska muuten menee istuimet pilalle.mua harmittaa se miten saa laitettua vaipan itse.onko se noloo tytölle.ollaan käyty lääkärissä ei ole tullut vastausta.onko muilla sama ongelma vaipan kanssa..

      • yksinäinen

        Meillä ihana psykologi auttoi. Voisit varmaan kysellä apua myös neuvolastanne, jos lääkärin apu ei tuota tuloksia. Tyttärtäsikin varmaan asia painaa, vakka hän ei näyttäisikään sitä. Sinulle se on varmasti hyvin raskasta.
        Me ei tällä hetkellä käytetä vaippaa. Alan kuitenkin taas harkita yöksi, jotta petivaatteet ei lopu.


    • kerronpa kuitenkin.

      Tuli mieleeni tuttavaperheen poika. Hän aloitti tarhan ja pidätti kakkaamista tarhassa ollessaan niin paljon, että sitten kun viikonloppu tuli niin melkein jatkuvalla istunnolla vessassa ja housuunkin teki.

      Voisiko olla niin, että tarhatädit niin kiireisiä, että lapsi pelkää pyytää esim. pyyhkimään tai jos hätä tulee kesken leikkien, ei uskalla/kehtaa mennä vessaan?

      Tällaisesta oli kyse tuttavaperheen pojan kohdalla.

      • yksinäinen

        Hyviä ajatuksia. Monenlaisia syitä varmaan on. Monella lapsella saattaa olla hyvinkin niin, kuin kirjoitit. Ja varmastikkin on. Joitakin lapsia häiritsee, jos joku muu on samaa aikaa vessassa. Harvinaisia on ne hetket, jolloin lapsi saa olla rauhassa vessassa.
        Jos hätä tulee kesken leikkien, niin on lapsia jotka vaan ei millään malta lähteä vessaan ja pidättää.


      • Anonyymi

        Oliko se siis koko viikon siellä tarhassa, eikä päässyt kertaakaan viikolla kotona vessaan?


    • antop

      kuullostaa niin tutulta, ku mun poikien serkkupoika on just samanlainen mutta jo kohta 8 v. ! Viisas poika muuten, vähän puheongelmaa, mutta joka ikinen päivä on paska housuissa ennen iltaa... häpeää jo itsekkin puhdistusvaiheessa, mutta ei ennen sitä. kamala haju ja siivo voi olla selkää myöten, mutta poikaa ei haittaa koko päivänä jos ei puhdisteta ollenkaan....
      haluan apua tälle pojalle !!!!

      • ihan lopussa

        Saiko tuttavasi poika jostain apua? Täällä on sama tilanne, enkä enää tiedä mihin mennä kun kaikki vaan levittelevät käsiään... Lapsi ei tunne vessahätää eikä tunne että kakat on housuissa eikä edes haista sitä! Pelkään, että kohta kaikki kaverit kaikkoavat, eikä lääkärit tunnut edes uskovan, että tilanne on näin paha.
        Kertokaa ihmeessä, mistä olette avun löytäneet tai mistä saisi lisätietoa. Tässä ei ole auttanut lahjonta eikä uhkailu - kiristyskään ei tainnut tehota....


    • paskaperse

      minulla on ihan sama ongelma kakkaan ja pissaan housuun 30min-60min välein,mutta en tunne sitä. minulla ei ole yhtään ystävää ongelmani takia.
      miten voisin vaikuttaa ongelmaani.kun kirjoitin tätä laskin taas alleni molemmat pitää mennä pesemään nää housut bye bye

    • ++++++

      Meillä ilmeni nyt juuri samaa ongelmaa, siksi löysin tämän ketjun. Yhtäkkiä 4v. poika on kakannut nyt monena päivänä housuun ja jopa ilman housuja tuolille : / Hänelläkin on puheen kehityksen viivästymää ja karkeamotoriikassa pientä kömpelyyttä, joskin hienomotoriikassa on ihan hyvä (mm. piirtää hirveästi ja taitavasti).
      Meilläkin kyllä yksi mahdollinen selitys olisi huomion/ turvan tarve, kun olen ollut vähän väsynyt viime aikoina ja se on kotona näkynyt. Poika oppi pois vaipasta 3-vuotiaana ja yövaipasta pois puolisen vuotta sitten, eli aika myöhään.
      Mutta tämä on tosiaan ollut ongelmana alle viikon meillä nyt. Yökasteluakin esiintyy joskus, mutta en osaa olla siitä huolissani kun yövaippa jäi pois aika äskettäin.

    • Clark kent

      Tyttö 6V ja menee syksyllä kouluun. Tarhalla ei ole kakka tullu housuun kertaakaan mut ko ilta tulee ni johan lörähtää. Emme vaimon kanssa oikein ymmärrä miten pitäisi toimia. Homma oli jo hoidossa mutta kun pikku sisko syntyi kaksi vuotta sitten ni silloin alkoi kakka ongelmat. Välillä on jaksoja et ei mitään mut sit taas. Ei auta hyvä eikä paha. Voi lähteä vaikka kauppaan tai kylään sonnat housussa eikä haittaa ollenkaan. Pakko ite aina välillä nuuhkia ettei tarvitse hävetä sit. Asia vähän haittaa jo perhe elämääkin. Tulee kaikenlaisia sananharkkoja ja syytöksiä aikuistenkin välillä että johtuuko tämä sinun siitä oluen juomisesta vai komentamisesta jne... Todellakin aika turhauttavaa. Apuja ei tunnu löytyvän mistään.

    • lila5

      olen aikuinen nainen mutta muistellut lapsuuttani nyt 30-vuotiaana ja helpotti lukea tätä ketjua. olin arka ja ujo lapsi, aloitin koulun 6 vuotiaana ja kahdella ekalla luokalla kakkasin housuun lähes päivittäin koulussa. en uskaltanut käydä vessassa ja en pystynyt pidättämään. häpeä tuosta on vaivannut todella pitkään. salailin asiaa ja pesin likasia housuja.

    • lila9

      niin toivoisin vakavia vastauksia yhä tähän. lapsuuden kokemusten takia tunnen yhä häpeää tarpeistani ja haluaisin tietää onko muilla samaa. en käy ajoissa vessassa. olen 30v.

      • Anonyymi

        Asiaan on varmaan monia eri syitä.
        Itse tunsin kuusi vuotiaan tytön jolla tuli kakkaa housuihin , hänen äitinsä oli lasten kerhon pitäjä ja syytti karkaamisen syyksi että tyttö oli mustasukkainen kun äiti kiinnitti huomionsa muihinkin lapsiin.
        Kun kasvoimme niin tyttö kertoi minulle tdellisen syyn kakkaamiseensa , se oli että kun piti kakata niin se teki kipeää, eikä saanut ulos mitään, joten hän päätti olla kakkaamata niin ei ottaisi kipeää. Kaikkihan tietävät että uloshengityksestä sen on tultava, muttei kuusi vuotiaat lapset. Siis hän ei voinut mitään sille että kakkaa tuli housuihin .
        Joten kovalla oleva vatsa oli syy tytön tahdottomiin housuihin kakkailemisiin . Mutta ei uskaltanut sanoa äidilleen kuten asia oli kun oli kuullut äidin sanovat tädilleen että tyttö haki vaan huomiota kokkaamalla housuihin .
        Asia korjaantui kun tyttö alkoi koulun ja ruokavalio tuli terveellimesemmäksi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asiaan on varmaan monia eri syitä.
        Itse tunsin kuusi vuotiaan tytön jolla tuli kakkaa housuihin , hänen äitinsä oli lasten kerhon pitäjä ja syytti karkaamisen syyksi että tyttö oli mustasukkainen kun äiti kiinnitti huomionsa muihinkin lapsiin.
        Kun kasvoimme niin tyttö kertoi minulle tdellisen syyn kakkaamiseensa , se oli että kun piti kakata niin se teki kipeää, eikä saanut ulos mitään, joten hän päätti olla kakkaamata niin ei ottaisi kipeää. Kaikkihan tietävät että uloshengityksestä sen on tultava, muttei kuusi vuotiaat lapset. Siis hän ei voinut mitään sille että kakkaa tuli housuihin .
        Joten kovalla oleva vatsa oli syy tytön tahdottomiin housuihin kakkailemisiin . Mutta ei uskaltanut sanoa äidilleen kuten asia oli kun oli kuullut äidin sanovat tädilleen että tyttö haki vaan huomiota kokkaamalla housuihin .
        Asia korjaantui kun tyttö alkoi koulun ja ruokavalio tuli terveellimesemmäksi

        Taas kone on muuttanut sanoja sanasta ulos —-tuli uloshengitys


    • erkka3

      mä oon 9 ja kakkaan jok päivä housuun.onks jollaki ideoit miten tän sais loppumaan?

    • Anonyymi

      Ja vessanpöntössä 4v lapsi hahah

    Ketjusta on poistettu 15 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      2970
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      26
      2079
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2034
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1852
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      69
      1567
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1323
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1222
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1221
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1181
    Aihe