volvo kad 42

glygoli

Millä/mistä olette laittan raakavesikiertoon glygolit talveksi.Kokeilin niillä lapuilla vetolaitteesta,mutta ei oikein ottanut onnistuakseen joten juottelin raakavesi kaivon kautta ,mutta hidasta ja aika sotkemista.

19

5317

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sitä

      pakkasnestettä ämpäriin,koneen raakavesiimuletku sinne ja aja konetta kunnes ämpäri on tyhjä.

      • AD31

        Ja jos kilven luona on tosi ahdasta etkä saa letkua sieltä miellyttävästi irti, irrota merivesipumpun alta ja liitä siihen ostettu irtoletku.

        Toinen pää (ei kaverin) ämpäriin ja menoksi.


      • AriT
        AD31 kirjoitti:

        Ja jos kilven luona on tosi ahdasta etkä saa letkua sieltä miellyttävästi irti, irrota merivesipumpun alta ja liitä siihen ostettu irtoletku.

        Toinen pää (ei kaverin) ämpäriin ja menoksi.

        Irtoletkun liittäminen merivesipumppuun on tietenkin yksi vaihtoehto, toinen on irroittaa pumpulle menevä kumiletku ohjaustehostimen lämmönvaihtimesta koneen vasemmalta puolen ja laittaa sen jatkoksi sankoon menevä letku. On tietenkin paljon kiinni siitä, miten paikkoihin pääsee käsiksi. Omassa veneessäni pääsee sivukautta paremmin kiinni tuohon lämmönvaihtimen liitokseen kuin merivesipumppuun.

        Jos letkun irroittaa pumpusta, niin ainakin itse kaataisin varmuuden vuoksi vielä löräyksen glykoliseosta kilvelle menevään letkuun estämään sen, ettei ohjaustehostimen lämmönvaihtimeen jää raakavettä.

        Jotkut tuntuvat liruttavat glykolit merivesisuodattimen kautta, itse en ole tätä keinoa kokeillut, joten siitä muut kertonevat kokemuksiaan.


    • koneeseen

      onnistunee myös konetta käynnistämättä kaatamalla
      raakavesiletkuun ainetta.

      • Semi

        Glykoli on AINA ajettava koneen omalla pumpulla sisään koneen käydessä. Muutoin on vaarana glykolin päätyminen pakosarjaan ja sylintereihin.


      • ihmettelijä
        Semi kirjoitti:

        Glykoli on AINA ajettava koneen omalla pumpulla sisään koneen käydessä. Muutoin on vaarana glykolin päätyminen pakosarjaan ja sylintereihin.

        Mistä ihmeestä se glygoli pääsisi raakavesi puolelta koneeseen en ymmärrä.Tuntuu menevän helposti läpi kun tyhjentää raakavesi puolen ja ottaa pumpusta letkun irti ja kaataa täyteen nestettä ja puhaltaa pää punaisena niin vetolaitteesta lentää glygolia tämän kun tekee pari kertaa niin eiköhän talvehdi komeasti.


      • Semi
        ihmettelijä kirjoitti:

        Mistä ihmeestä se glygoli pääsisi raakavesi puolelta koneeseen en ymmärrä.Tuntuu menevän helposti läpi kun tyhjentää raakavesi puolen ja ottaa pumpusta letkun irti ja kaataa täyteen nestettä ja puhaltaa pää punaisena niin vetolaitteesta lentää glygolia tämän kun tekee pari kertaa niin eiköhän talvehdi komeasti.

        Kriitinen kohta on sekoitusmutka. Koska kone ei käy ei myöskään pakopainetta ole ja on olemassa vaara, että nestettä virtaa koneeseen. Etenkin jos konetta huuhdellaan painevedellä.


      • Semi
        Semi kirjoitti:

        Kriitinen kohta on sekoitusmutka. Koska kone ei käy ei myöskään pakopainetta ole ja on olemassa vaara, että nestettä virtaa koneeseen. Etenkin jos konetta huuhdellaan painevedellä.

        Huomasin puhuvani nyt ennenkaikkea sisämoottorisesta tapauksesta, sisäperän kohdalla en olekaan aivan varma.


      • Volvo
        Semi kirjoitti:

        Huomasin puhuvani nyt ennenkaikkea sisämoottorisesta tapauksesta, sisäperän kohdalla en olekaan aivan varma.

        Jäähdytysveden sekä pakokaasujen yhdistyminen tapahtuu pakosarjan ulostulossa, siis juuri ennen pakopaljetta. Mikäli sarja on ehjä ei glykoli pääse mitenkään sylintereihin ellei vetarista ulostuloa tukita ja koko systeemiä kaadeta täyteen.


      • ihmetteliä
        Volvo kirjoitti:

        Jäähdytysveden sekä pakokaasujen yhdistyminen tapahtuu pakosarjan ulostulossa, siis juuri ennen pakopaljetta. Mikäli sarja on ehjä ei glykoli pääse mitenkään sylintereihin ellei vetarista ulostuloa tukita ja koko systeemiä kaadeta täyteen.

        On Semi kyllä oikeassa siinä että kun vettä työnnetään järjästelmään ilman pakopainetta elikkä kone sammuksissa on mahdollista että veden pinta nousee pakomutkassa turboon ja sieltä pakosarjaan.En usko että tätä ilmiöä tapahtuu jos kone on kuivilla ,mutta vedessä ollessa ei esim:puhaltamalla saa täyttä pakoputkea tyjäksi ja vesi alkaa nousta ylöspäin.Mutta mitäpä syytä on vesillä ollessa puhallella raakavesi kirtoon ,mutta tapahtuuko tämä sama täyttymis ilmiö jos starttaa konetta eikä se lähde käyntiin.


    • Katsastusmies-1

      Mikäli irrottaa vetolaitteen talveksi, kuten useat meistä tekevät, on moottorin huuhtominen yksinkertaista kilven läpi menevän raakaveden imuletkun kautta.
      Muussa tapauksessa kannattaa yrittää irrottaa raakavesiletku jostakin kohtaa, mihin parhaiten käsiksi pääsee.
      Moottoriin kuuluu vaihtaa jäähdytysneste kahden vuoden välein. On osoittautunut hyväksi konstiksi päästää ulos se määrä jäähdytysnestettä joka kohtuudella ulos tulee = noin puolet, ja ajaa se makeavesihuuhtelun jälkeen merivesipuolelle. Jäähdytysneste pysyy kunnossa ja kirkkaana kun vuosittain siitä vaihdetaan puolet.

      • 31:nen

        Mitä pakkasnestettä olette käyttäneet?Itse olen käyttänyt zeroa (irtotavaraa).Pitäisikö vaihtaa toiseen merkkiin, kun neste muuttuu aika nopeasti tumman ruskeaksi,vaikka systeemi on huuhdeltu.Ja nestekkin on vaihdettu joka vuosi.Sekoitussuhteena olen käyttänyt puolet vettä ja puolet nestettä.


      • Katsastusmies-1
        31:nen kirjoitti:

        Mitä pakkasnestettä olette käyttäneet?Itse olen käyttänyt zeroa (irtotavaraa).Pitäisikö vaihtaa toiseen merkkiin, kun neste muuttuu aika nopeasti tumman ruskeaksi,vaikka systeemi on huuhdeltu.Ja nestekkin on vaihdettu joka vuosi.Sekoitussuhteena olen käyttänyt puolet vettä ja puolet nestettä.

        Suomi on jäähdytysnesteiden suhteen kehitysmaa. Täällä on perinteisesti valmistettu erittäin halpoja tuotteita tuomalla halpaa MEG:tä Venäjältä ja apuaineistamalla tämä jäähdytysnesteeksi.
        Nykyaikaiset mottorit joissa on monimetallinen jäähdytysjärjestelmä asettavat suuret vaatimukset jähdytysnesteen ns. korrosionsuojapaketille.
        Meillä perinteisesti on katsottu hintaa ja pakkasenkestoa, tuon korroosiosuojan jäädessä lähes huomiotta.
        Mikäli jäähdytinneste muuttuu ruskeaksi ja sameaksi kauden aikana tarkoittaa tämä yleensä sitä että tuo inhibiittipaketti on kulunut loppuun ja nesteeseen on liuennut syöpynyttä metallia.
        Kun ostat jäähdytysnestettä tarkista mihin laatuluokkaan se kuuluu. Tämä on vaikea juttu Suomessa, koska useimmissa meillä myytävissä nesteissä ei ilmoiteta mitään laatuluokkaa. Jäähdytysnesteille on aivan voiteluöljyjen tavoin tiukat laatuluokat.
        Halvin korroosioinhibiittipaketti muodostuu vesilasista ja Na-Nitriitistä. Tällainen paketti ei suojaa monimetallijäähdytysjärjestelmää vakavilta syöpymisiltä ja vesilasi uhkaa saostua lämmönvaihtimen ripaputkiin alentaen jäähdytystehon lopullisesti, sillä tuon vesilasi saostuman (vesilasi = silikaatti) poistamiseksi ei ole mekaanisen hiomisen ohella tunnettua muuta tapaa.
        Siis kalliin moottorin sisäinen suojaus on ehdottomasti yhtä tärkeätä kuin ulkoinenkin suojaus. Osta aina laatuluokituksen täyttävää jäähdytysnestettä.
        Volvo ei vain valitettavasti muistaakseni anna mitään laatuluokkasuositusta. Alin luokka on British Leyland.
        Olen itse käyttänyt auotnvalmistajien jäähdytysnesteitä, Opel, M-B, BMW, FORD jne.
        Ne ainakin täyttävät sen verran laatuluokkia ettei korroosio heti niitä samenna.
        P.S. Nesteet on vaihdettava joka toinen vuosi. Suosittelen vaihtamaan puolet vuosittain ja ajamaan sen pois oetutn nesteen merivesipuolelle talveksi.


      • 31:nen
        Katsastusmies-1 kirjoitti:

        Suomi on jäähdytysnesteiden suhteen kehitysmaa. Täällä on perinteisesti valmistettu erittäin halpoja tuotteita tuomalla halpaa MEG:tä Venäjältä ja apuaineistamalla tämä jäähdytysnesteeksi.
        Nykyaikaiset mottorit joissa on monimetallinen jäähdytysjärjestelmä asettavat suuret vaatimukset jähdytysnesteen ns. korrosionsuojapaketille.
        Meillä perinteisesti on katsottu hintaa ja pakkasenkestoa, tuon korroosiosuojan jäädessä lähes huomiotta.
        Mikäli jäähdytinneste muuttuu ruskeaksi ja sameaksi kauden aikana tarkoittaa tämä yleensä sitä että tuo inhibiittipaketti on kulunut loppuun ja nesteeseen on liuennut syöpynyttä metallia.
        Kun ostat jäähdytysnestettä tarkista mihin laatuluokkaan se kuuluu. Tämä on vaikea juttu Suomessa, koska useimmissa meillä myytävissä nesteissä ei ilmoiteta mitään laatuluokkaa. Jäähdytysnesteille on aivan voiteluöljyjen tavoin tiukat laatuluokat.
        Halvin korroosioinhibiittipaketti muodostuu vesilasista ja Na-Nitriitistä. Tällainen paketti ei suojaa monimetallijäähdytysjärjestelmää vakavilta syöpymisiltä ja vesilasi uhkaa saostua lämmönvaihtimen ripaputkiin alentaen jäähdytystehon lopullisesti, sillä tuon vesilasi saostuman (vesilasi = silikaatti) poistamiseksi ei ole mekaanisen hiomisen ohella tunnettua muuta tapaa.
        Siis kalliin moottorin sisäinen suojaus on ehdottomasti yhtä tärkeätä kuin ulkoinenkin suojaus. Osta aina laatuluokituksen täyttävää jäähdytysnestettä.
        Volvo ei vain valitettavasti muistaakseni anna mitään laatuluokkasuositusta. Alin luokka on British Leyland.
        Olen itse käyttänyt auotnvalmistajien jäähdytysnesteitä, Opel, M-B, BMW, FORD jne.
        Ne ainakin täyttävät sen verran laatuluokkia ettei korroosio heti niitä samenna.
        P.S. Nesteet on vaihdettava joka toinen vuosi. Suosittelen vaihtamaan puolet vuosittain ja ajamaan sen pois oetutn nesteen merivesipuolelle talveksi.

        Autossani vw golfissa on G12 pakkasneste (punainen väri).Sitä ohjekirjan mukaan ei tarvitse vaihtaa ensinkään.Sitä ei kuitenkaan saa sekoittaa muihin pakkasnesteisiin.Miten tämä sopisi volvon koneeseen? Konehan on melkein kokonaan valurautaa.Nykyajan koneet alkavat olla jo alumiinia.Onko koneen materiaalilla merkitystä pakkasnesteen valintaan?


      • Katsastusmies-1
        31:nen kirjoitti:

        Autossani vw golfissa on G12 pakkasneste (punainen väri).Sitä ohjekirjan mukaan ei tarvitse vaihtaa ensinkään.Sitä ei kuitenkaan saa sekoittaa muihin pakkasnesteisiin.Miten tämä sopisi volvon koneeseen? Konehan on melkein kokonaan valurautaa.Nykyajan koneet alkavat olla jo alumiinia.Onko koneen materiaalilla merkitystä pakkasnesteen valintaan?

        Nykymoottorit autoissa ovat suurelta osin rautaa ja alumiinia.
        VOLVO KAD:issa on valurautaa sekä ainakin "punaisia lejeerinkejä" esimerkiksi pronssia, messinkiä ja kuparia.
        Josko jossakin kohtaan on alumiiniakin, mene ja tiedä. Ainakin tuulilasinlämmittimen kenno omassa veneessäni on alumiinia.
        Juuri tästä syystä jäähdytinnesteen tulee toimia ns. monimetalli systeemissä. Kun yhdistetään eri metalleja joidenka "jalous" poikkeaa toisistaan rupeaa epäjalommat syöpymään mikäli korroosionsuojaus ei ole kunnossa. Siis tilanne on sama moottorin jäähdytysjärjestelmässä kuin veneen ulkopuolellakin.
        Galvaaninen korroosio vaanii joka paikassa jossa on veteen liuenneita elektrolyyttejä (= suoloja), eri metalleja ja korkea lämpötila.
        Nuo uusimmat autojen nesteet käyvät ilmeisimmin myös VOLVO:on. Täyttävät ankarat laatuvaatimukset.
        Täytyykin kysyä VOLVO:lta suositeltua laatuluokkaa jäähdytinnesteelle. Tähän saakka se on ollut minulta ainakin pimennossa mitä VOLVO suosittaa.


      • Katsastusmies-1 kirjoitti:

        Nykymoottorit autoissa ovat suurelta osin rautaa ja alumiinia.
        VOLVO KAD:issa on valurautaa sekä ainakin "punaisia lejeerinkejä" esimerkiksi pronssia, messinkiä ja kuparia.
        Josko jossakin kohtaan on alumiiniakin, mene ja tiedä. Ainakin tuulilasinlämmittimen kenno omassa veneessäni on alumiinia.
        Juuri tästä syystä jäähdytinnesteen tulee toimia ns. monimetalli systeemissä. Kun yhdistetään eri metalleja joidenka "jalous" poikkeaa toisistaan rupeaa epäjalommat syöpymään mikäli korroosionsuojaus ei ole kunnossa. Siis tilanne on sama moottorin jäähdytysjärjestelmässä kuin veneen ulkopuolellakin.
        Galvaaninen korroosio vaanii joka paikassa jossa on veteen liuenneita elektrolyyttejä (= suoloja), eri metalleja ja korkea lämpötila.
        Nuo uusimmat autojen nesteet käyvät ilmeisimmin myös VOLVO:on. Täyttävät ankarat laatuvaatimukset.
        Täytyykin kysyä VOLVO:lta suositeltua laatuluokkaa jäähdytinnesteelle. Tähän saakka se on ollut minulta ainakin pimennossa mitä VOLVO suosittaa.

        koneissa pakosarja on alumiinia ja sen jäähdyttää pakkasneste.


      • 31:nen
        Katsastusmies-1 kirjoitti:

        Suomi on jäähdytysnesteiden suhteen kehitysmaa. Täällä on perinteisesti valmistettu erittäin halpoja tuotteita tuomalla halpaa MEG:tä Venäjältä ja apuaineistamalla tämä jäähdytysnesteeksi.
        Nykyaikaiset mottorit joissa on monimetallinen jäähdytysjärjestelmä asettavat suuret vaatimukset jähdytysnesteen ns. korrosionsuojapaketille.
        Meillä perinteisesti on katsottu hintaa ja pakkasenkestoa, tuon korroosiosuojan jäädessä lähes huomiotta.
        Mikäli jäähdytinneste muuttuu ruskeaksi ja sameaksi kauden aikana tarkoittaa tämä yleensä sitä että tuo inhibiittipaketti on kulunut loppuun ja nesteeseen on liuennut syöpynyttä metallia.
        Kun ostat jäähdytysnestettä tarkista mihin laatuluokkaan se kuuluu. Tämä on vaikea juttu Suomessa, koska useimmissa meillä myytävissä nesteissä ei ilmoiteta mitään laatuluokkaa. Jäähdytysnesteille on aivan voiteluöljyjen tavoin tiukat laatuluokat.
        Halvin korroosioinhibiittipaketti muodostuu vesilasista ja Na-Nitriitistä. Tällainen paketti ei suojaa monimetallijäähdytysjärjestelmää vakavilta syöpymisiltä ja vesilasi uhkaa saostua lämmönvaihtimen ripaputkiin alentaen jäähdytystehon lopullisesti, sillä tuon vesilasi saostuman (vesilasi = silikaatti) poistamiseksi ei ole mekaanisen hiomisen ohella tunnettua muuta tapaa.
        Siis kalliin moottorin sisäinen suojaus on ehdottomasti yhtä tärkeätä kuin ulkoinenkin suojaus. Osta aina laatuluokituksen täyttävää jäähdytysnestettä.
        Volvo ei vain valitettavasti muistaakseni anna mitään laatuluokkasuositusta. Alin luokka on British Leyland.
        Olen itse käyttänyt auotnvalmistajien jäähdytysnesteitä, Opel, M-B, BMW, FORD jne.
        Ne ainakin täyttävät sen verran laatuluokkia ettei korroosio heti niitä samenna.
        P.S. Nesteet on vaihdettava joka toinen vuosi. Suosittelen vaihtamaan puolet vuosittain ja ajamaan sen pois oetutn nesteen merivesipuolelle talveksi.

        Alussa v.98 lähtien pakkasneste kesti aivan kirkkaana.Vuonna 2002 tuli laitettua passadin jäähdytysneste käyttöinen lämmitin.Samoihin aikoihin rupesi turbon ja pakosarjan välinen tiiviste mehimään.Tänä kesänä se jo tiputteli nestettä. Viime viikolla tuli viimein vaihdettua se.Kuulemma volvon tyyppivika. Nyt tiivisteen materiaali on vaidettu toiseen.Oletukseni mukaan tiiviste vuoti nestettä vain ulospäin,koska nestettä ei ihmeemmin tarvinnut lisätä.Voisiko näillä olla mitään tekemistä pakkasnesteen heti ruosteiseksi värjäytymiseen.Pakkasneste on ollut n.3vuotta sen jälkeen ruosteisen väristä, vaikka sitä huuhdeltu ja vaihdettu nestettä.Pakkasneste on ollut aina samaa vihreätä zeroa.


      • Katsastusmies-1
        31:nen kirjoitti:

        Alussa v.98 lähtien pakkasneste kesti aivan kirkkaana.Vuonna 2002 tuli laitettua passadin jäähdytysneste käyttöinen lämmitin.Samoihin aikoihin rupesi turbon ja pakosarjan välinen tiiviste mehimään.Tänä kesänä se jo tiputteli nestettä. Viime viikolla tuli viimein vaihdettua se.Kuulemma volvon tyyppivika. Nyt tiivisteen materiaali on vaidettu toiseen.Oletukseni mukaan tiiviste vuoti nestettä vain ulospäin,koska nestettä ei ihmeemmin tarvinnut lisätä.Voisiko näillä olla mitään tekemistä pakkasnesteen heti ruosteiseksi värjäytymiseen.Pakkasneste on ollut n.3vuotta sen jälkeen ruosteisen väristä, vaikka sitä huuhdeltu ja vaihdettu nestettä.Pakkasneste on ollut aina samaa vihreätä zeroa.

        Mitä todennäköisimmin rtyypillinen korroosiovaurio. Tuo lämmönvaihdin oli jotakin metalliseosta joka lisäsi galvaanista korroosiota jäähdytysjärjestelmässä. Jäähdytinnesteen korroosionsuoja ei ollut riittävä suojaamaan järjestelmän osia.
        Tapaus on kuin oppikirjasta.


      • 31:nen
        Katsastusmies-1 kirjoitti:

        Mitä todennäköisimmin rtyypillinen korroosiovaurio. Tuo lämmönvaihdin oli jotakin metalliseosta joka lisäsi galvaanista korroosiota jäähdytysjärjestelmässä. Jäähdytinnesteen korroosionsuoja ei ollut riittävä suojaamaan järjestelmän osia.
        Tapaus on kuin oppikirjasta.

        Tänään tuli hommattua volvon alkuperäistä pakkasnestettä.Kokeillaan nyt sitä, jos antaisi paremman tuloksen.Passadin lämmönvaihdin pitäisi olla kuparia,ainakin putkilähdöt kennosta ovat sitä.Kiitos asiantuntija kommenteista!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. SDP jo 100 % suositumpi kuin persut

      Kertoo Hesarin uusin kannatuskysely. Demareiden kannatus on miltei tuplat verrattuna persuihinl. Suomen kansa ei selväst
      Maailman menoa
      212
      14185
    2. Ikävä sinua mies

      Vuosia kuluu, mutta tunteet ei ole hävinnyt. Tasoittuneet toki, kun ei olla nähty. Järki palannut päähän kuitenkin. Se i
      Ikävä
      55
      5907
    3. Mikä tämä henkilö mahtaa touhuta Parkanossa

      Kamalaa https://www.ylasatakunta.fi/teksti/pirkanmaan-karajaoikeus-vangitsi-koiran-tappamisesta-epaillyn-6.68.127794.b58
      Parkano
      69
      5093
    4. Orpo: Velkajarrua vastustavaa puoluetta vaikea ajatella hallitukseen

      No Minja Koskelan kommunistipuolue jäi ulos tuosta. Kaikki eduskuntapuolueet vasemmistoliittoa lukuun ottamatta sopivat
      Maailman menoa
      288
      3908
    5. Valtavasti suomalaisia asunnottomina, mutta ei yhtään somalia

      tai muuta kehitysmaalaista. Mites tässä näin kävi? Tiedän hyvin, että esim. somaleita lentää ulos mm. Hekan asunnoista,
      Maailman menoa
      141
      3648
    6. PS ylivoimainen nousija myös HS:n gallupissa, SDP laskee taas

      https://www.verkkouutiset.fi/a/hs-gallup-sdpn-suosio-laskee-ps-nousussa/#0a7d2507 Ylivoimainen viime kuukausien nousija
      Maailman menoa
      123
      3645
    7. Hienoa! Eduskunta luopui käteisen käytöstä

      Nyt tuo sama muutos pitää saada myös muuhun yhteiskuntaan. Käteistähän ei tarvitse tänä päivänä enää kuin rikolliset.
      Maailman menoa
      85
      2160
    8. Maajussi-Ville herättää kysymyksiä - Etsiikö oikeasti rakkautta vai mainostaako oliiviöljyä?

      Mitä mieltä olet: etsiikö Ville rakkautta vai mainostaako oliiviöljyään? Maajussille morsian -ohjelmassa yksi maajusseis
      Maajussille morsian
      17
      1507
    9. Kovia syytöksiä Stefan Thermaninsta.

      Jättänyt taas maksamatta kohuliikemies, hupparit ja muita ostamiaan tavaroita. On soiteltu liikkeestä ja Stefan iskenyt
      Kotimaiset julkkisjuorut
      158
      1311
    10. Totuuspuolueen johtaja Jaana "prinsessa Leia" Kavonius on vangittu

      Kavonius määrättiin jo keväällä 2024 poissaolevana vangittavaksi todennäköisin syin epäiltynä 13 vainoamisesta ja 24 kun
      Maailman menoa
      314
      1243
    Aihe