Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Löin lastani!

maria

Olen todella huono äiti! Rakastan pikkunuppuani yli kaiken, mutta hän on todella omapäinen, tietää, kuinka äiti saadaan suuttumaan. Ja sitten tänään, väsyneenä töissä vietetystä yöstä,hän oli taas "tuhma" ja löin häntä oikein kovaa takapuolelle. Kaduin sitä heti, otin hänet syliini, pyysin anteeksi, molemmat itkettiin. Pyllyposkessa helotti punainen kädenkuvani. Nyt, taas yötöissä, tunnen valtavaa syyllisyyttä, ihan oksettaa. Se ei ollut edes ensimmäinen kerta. Eka kerta oli ehkä pahempi: Tyttö vain häiritsi minua jankkaamisellaan ja löin häntä poskelle. No, en kovaa, mutta itku tuli ja taas pyysin anteeksi ja halasin häntä, sanoin, että äiti oli tuhma. Jo silloin lupasin itsekseni, että en koskaan enää. Se "ei koskaan" kesti ehkä pari kk. Mikä minusta on tullut? Olen itse todella selkääni saanut lapsi, arvet näkyvät vieläkin. Vannoin aina, että koskaan en omia lapsiani lyö ja aloitin jo, eikä toinen ole kuin 2,5v vanha! Ei todellakaan siis ymmärrä edes koko lyömistä. Miksi äiti satuttaa? Miten ihmeessä opin hillitsemään itseni? Tekisi mieli syyttää väsymystä, stressiä ja mitä vielä,mutta totuus on, että olen kuin oma äitini! Inhottaa! Auttakaa!

30

8489

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sandy

      Et ole huono äiti sen takia, että olet väsyneenä ja vihaisena lyönyt lastasi. Tosin teko oli erittäin huono, mutta senhän sinä olet itsekin tajunnut! Siinä on hyvä alku.

      Oletko useinkin yötöissä? Asutko yhdessä lapsen isän kanssa?

      Olisin itse tullut hulluksi jos minun olisi pitänyt käydä öisin töissä ja päivisin hoitaa lasta. Se on vaativa yhdistelmä! Väsymys on asia, jonka merkitystä ei pidä tapauksessasi vähätellä. Mielestäni sinun pitäisi saada itsellesi tarpeeksi lepoa ja omaa aikaa. Olen varma, että hermolepo auttaa sinua hillitsemään itsesi!

      • ?=?

        Jos vanhemmat lyö lapsiaan niin ne on huonoja ihmisiä, Jos lapset lyö vanhempiaan niin... TE SAATTE TURPAAN VITUN PASKA VANHEMMAT!!!!


      • Sandy
        ?=? kirjoitti:

        Jos vanhemmat lyö lapsiaan niin ne on huonoja ihmisiä, Jos lapset lyö vanhempiaan niin... TE SAATTE TURPAAN VITUN PASKA VANHEMMAT!!!!

        TEKO on huono ei ihminen. Yritähän erottaa ne asiat toisistaan.


      • *
        ?=? kirjoitti:

        Jos vanhemmat lyö lapsiaan niin ne on huonoja ihmisiä, Jos lapset lyö vanhempiaan niin... TE SAATTE TURPAAN VITUN PASKA VANHEMMAT!!!!

        ... jos on niin varmaan on joskus mielitekoja lyödäkin... lapset ihastuttaa, vihastuttaa... Mutta ei niitä saa HAKATA!!!!


      • Sandy
        * kirjoitti:

        ... jos on niin varmaan on joskus mielitekoja lyödäkin... lapset ihastuttaa, vihastuttaa... Mutta ei niitä saa HAKATA!!!!

        tietenkään saa hakata.

        Eihän tässä ollut siitä kysekään, vaan äiti KATUI SYVÄSTI tekoaan, joka ei ollut hakkaamista!


      • Sandy
        Sandy kirjoitti:

        tietenkään saa hakata.

        Eihän tässä ollut siitä kysekään, vaan äiti KATUI SYVÄSTI tekoaan, joka ei ollut hakkaamista!

        lapsia on!


    • Murh

      mietippäs.....mua on iskä lyöny monta kertaa....vaikka kuinka monta kertaa....niin kauan kunnes vedin sitä niiku kirjaimellisesti turpaan ja niin että tukka lenti!en nyt tarkota sitä että sua tulisin lyömään=)mut älä lyö....lapses lyö pian sua joskus...se ei ois kivaa...tosin jos mua iskä tulis joku päivä lyömään niin mä pieksisin sen!mut koitahan pärjätä=))))

    • Isoisä

      Et ole huono äiti, vaan selvästi rakastat lastasi. Minäkin sain selkään isältäni tuon tuostakin, mutta siitä huolimatta kunnioitin häntä, enkä kanna hänelle lainkaan kaunaa. Hän antoi risua selvinpäin ja aina aiheesta. Juovuksissa hakkaaminen on sensijaan tuomittavaa.

      Isäni ei juonut, oli aina kotona, piti perheestä hyvää huolta ja järkkäsi kotipihaan monenmoista toimintaa meille pojille. Isäni oli mies isolla I:llä. Olen noudattanut samoja kasvatusperiaatteita omiin poikiini ja olen onnistunut hyvin. Pojistani on kasvanut kunnon miehiä ja olemme paljon tekemisissä vieläkin, vaikka pojillani on jo omat perheet.

    • Äidiksi opetteleva

      Olen 24 -vuotias 5 -vuotiaan poikalapsen äiti. Omat vanhempani antoivat selkään harva se päivä, enkä tänäkään päivänä muista miksi. Se varmasti jo kertoo kuinka paljon hyötyä(?!) pieksemisestä on. Minun tapauksessani se loppui myös siihen, kun nappasin remmin äidin kädestä ja pieksin hänet. Kun on kauan satutettu, viha pakkaantuu. Minulla on vielä nykyäänkin raivonpuuskia, joihin osasyynä on varmasti väkivalta ja myös muuten ongelmainen ja ahdistava suhde vanhempiini. Tunnen kuitenkin monia ihmisiä, jotka ovat lapsena saaneet selkään, eikä se heitä haittaa, päinvastoin, he ovat hyvin tasapainoisia ihmisiä.
      Olenkin siis tullut siihen tulokseen, että kuritustapa ei sinäänsä ole merkityksellinen, vaan kaikkein tärkeintä on johdonmukaisuus. Itse kuitenkin sanoit, ettet halua lyödä lastasi. Kuulun samaan kastiin. En myöskään kannata remmiä.
      Lastani olen kuitenkin lyönyt:(( suutuspäissäni kun on mennyt hermot. Eli omaa pahaa oloani olen purkanut samalla tavalla kuin sinäkin. Muutama kerta meni, etten edes itse tajunnut, mutta kun kolmannen kerran(n.vuosi sitten) löin poikaani poskelle niin, että hän alkoi itkeä, otin yksinkertaisesti puhelimen käteen ja soitin mielenterveystoimistoon.
      Sanoin, että olen lyönyt lastani ja varmasti tulen lyömään uudestaankin, jos en saa apua. Sain apua kun en kaunistellut tekojani. Kerroin kuinka lyön ja joskus tekee mieli tehdä kauheita tekoja jne... ihan suoraan, vaikka hävetti.
      Nykyään puran harvat raivonpuuskat huutamalla, mikä ei sekään ole hauskaa, mutta parempi onnettomat naapurit, kuin onneton lapsi:)
      Toivon sinulle voimia kasvaessasi äidiksi. Minun mielestäni hyvä äiti on se, joka ajattelee lapsensa parasta ja sinähän selvästi teet niin pyytäessäsi apua.
      Et ole yksin!!

      • Anis

        Kannat syyllisyyttä teosta, toisaalta se on hyvä. Itse olen kasvanut viiden veljen keskellä ja saanut useita kertoja selkään..mutta en ole katkera mistään. Itselläni on nyt kaksi lasta ja välillä hermot ovat todella kireät. Tyttäreni on aika tavalla samanlainen,...jankka ja jankkaa..Koskaan en ole lyönyt lapsiani enkä lyö.
        Mutta, olen esim:; ottanut niskavilloista kiinni jos oikein olen suuttunut. On opittava hillitsemään itsensä ja jollain muulla keinolla saatava lapsi kuriin kuin lyömäällä. Se ei ole todellakaan mikään ratkaisu.
        Ymmärräntääkseni ole aika väsynyt töistäsi. Hermoloma tosiaan on paikalla. Jos et pysty hillitsemään iteäsi niin lähde siltä seisomalta pois ja lyö vaikka nyrkillä seinään , mutta ei lasta. Homma voi joku kerta lipsua tosi pahasti käsistä ja silloin ei taida enää syyllisyyden tunteet pelkästään riittää. Ja mieti lasta, hän ei varmaan koskaan ymmärrä sitä että olit vain vihainen ja siksi löit.
        Ammatti apuakin varmasti löytyy.


    • rosa

      Olet päässyt hyvään alkuun kun itse tiedostat sen!! minun neuvoni on että puhut ihan ammattiauttajalle, vaikka terveydenhoitajan kautta kysyt jotain, ja työstät sitä asiaa siellä. siellä opetetellaan yhdessä hillitsemis keinoja! ja juuri se että kun on kerran lyöny se tulee niin helposti uudelleen jos ei ole muuta keinoa. ja sinun tapauksesi ei ainakaa vielä ole niin paha että hakkaisit lastasi ihan tosissaaan. mene ihmeessä johonkin terapiaan! lapsesi todella oppii itse muuten samaan. ja jokaiselle meillä on varmasti hermot välillä kireällä ja tekis mieli lyödä mutta pitää opetella purkamaan se tunne johonkin muuhun kuin lapseen. itsekkin kamppailen kun tytöllä uhma ikä ja välillä tekis mieli läimäyttää.. menen eri huoneeseen itse tai vien tytön omaansa ja oven kiinni ja lasken kymmeneen.

    • riivinrauta

      Missä helvetissä ne isät kuhnuilee kun naiset ovat näin uupuneina työstä ja lastenhoidosta että eivät enää jaksa.
      ISÄT VASTUUSEEN:
      Vaatikaa hyvät naiset jo isiäkin huolehtimaan lapsistaan.
      Mitä ne tekee, ovat kaljoilla vai löhöövät sohvalla vai ovat jo lähteneet ennen synnytystä käppäseen kun ei huvittanut ottaa vastuuta ja olla kunnolla?HÄ!

    • Gg man

      Sua pitäs vetästä pari kertaa nenänvarteen oikein olan takaa.
      Tämmöset viestit saa mun veren kiehumaan. nytkin oli lähellä etten moukaroinu näppistä hajalle.

    • sanna

      Tyttäreni on nyt 6-vuotias. Läpsin ja retuutin joitakin kertoja hänen ollessaan n. 2-4 v. Tätä paljon pelottavempaa lapselle oli varmaankin kylmä raivo mitä joskus tunsin häntä kohtaan, käyttäydyin kuin häntä ei olisi olemassakaan.
      Silloin olin ainut aikuinen ja aika masentunutkin, minkä ikäväkseni olen tajunnut vasta jälkeenpäin.
      Vieläkin ajattelen tuota aikaa melkein päivittäin enkä pysty koskaan antamaan anteeksi itselleni omaa paskamaisuuttani. Neuvo: hae apua HETI.

    • lyöty

      Minua on rangaistu pikkumuksuna kovalla kädellä: tukkapöllyä, vitsaa ja remmiä. Silti minusta on kasvanut terve aikuinen. Jos aiheesta rangaistaan ja myös rakastetaan, ei traumoja jää. Liika väkivalta tietysti pois.

    • teinitytär15v.

      Minuakin äiti löi, kun olin pieni. En ole katkera muutamasta läimäytyksestä, ennemmän suututtaa isäni. Hän kuristi, hakkasi ja tukki hengitystiet ollessaan vihainen.

    • Eveline

      Etsippä netistä USA-laisia sivustoja "no spanking". Yhdysvalloissa kun on monissa osavaltiossa lasten ruumiillinen kuritus sallittua, jopa kouluissa, niin lyömisen vastustajat ovat paneutuneet aiheeseen tieteellispohjaisesti. Tällaista tietopakettia ei Suomesta löydy. Lueskeltuani sivuja pikapikaa jäi ensisijaisesti mieleeni, että peppu on ns eroottinen alue, joka on hermoradoiltaan yhteydessä (orastavaan) seksuaalisuuteen. Tämähän on aikuisille selvää, tiedämmehän mitä hyväillä kun olemme sängyssä. Läimäys pyllylle voikin olla lapsen tulevaa seksuaalitunne-elämää vahingoittava.
      Monet selkäsaunojen kannattajat kerskuvat olevansa kunnon ihmisiä. Voi olla, että ollaan tultu kunnon veronmaksajiksi, mutta tunnepuoli on köyhtynyt, samoin kyky osoittaa tunteita kosketuksen hellin keinoin. Kaikille ei ehkä ole tullut mitään pysyvää.
      Tällaisten asoiden laaja ja syvällinen pohtiminen on tosi inhimillisyyttä, näin kukin löytää kestävät ratkaisut omaan elämään.
      Jätä yötyö.

    • Wagner

      Mietin tässä, miksei lapsesi ole päivähoidossa jos itse kerran käyt vuorotyössä? Täytyyhän ihmisen saada nukkua! Vuoroyöläisten on turha kantaa syyllisyyttä josvie lapsensa hoitoon. Onhan se lapsenkin etujen mukaista, että äitikin voi hyvin ja jaksaa lapsen kanssa paremmin. turhaan kukaan enään nykypäivänä ajaa itseään piippuun kun ei kerran ole pakko!

    • bb

      se on tavallaan refleksinomaista toimintaa kun oikein sapettaa. mutta se ei tietenkaan ole oikein, jos lapsesi on pieni. mutta jos ikaa on esim. 10, niin sen ikaiset tietavat mita saavat tehda ja mita ei, joten kylla kuritus on ihan paikallaan. (tietenkin jonkinmoinen kuritus ja rajat pitaa olla jo ennen 10 ikavuotta, muuten se on liian myohaista). mutta tietenkin saat kasvattaa lapsesi aivan niin kuin lystaat, mutta tassa minun mielipiteeni.
      minutkin kasvatettin "satikutilla" ja remmia antamalla, ja ihan tasapainooiseksi olen kasvanut. aion kayttaa kuritusta omiin lapsiini kun niita saan. tietenkin siinakin pitaa kayttaa jarkea eika heittaytya ihan hulluksi!

    • auttaaa

      ehdottomasti kannattaa ottaa yhteyttä paikallisiin ammattiauttajiin ja mennä juttelemaan.

      Mä voisin käsittää sen, että lyö kerran, mutta jos siitä tulee tapa, niin silloin on joitan pahati pielessä. Pitäitikkö seuraavalla kerralla kun tekee mieli lyöädä lasta käydä vaikka juoksemassa taloympäri täysiä tai tekdä 100 punnerrusta?

    • kuri ja kunnia

      Pikastuksissa lyöminen on pahasta. Silloin voi lyödä liian lujaa ja liian pientä lasta. Mutta, paras keino on rauhallisesti selittää lapselle, että hän on téhnyt väärin ja tuhmasti ja jos se toistuu, niin tulee piiskaa. Sitten kun taas lapsi tekee kiellosta huolimatta sitä, niin rauhallisesti otetaan pylly paljaaksi ja annetaan esim. pajuvitsalla muutama napakka isku, jotta koskee. Se ei vahingoita eikä jää arpia, mutta lapsi tietää mitä seuraa ja mistä syystä. Ehkä 2,5 vuotias on vielä hieman nuori, mutta jo 4-5 vuotiaalle on sopiva aloittaa kuri. Muuten saattaa käydä niinkuin lehdistä saa jatkuvasti lukea, kun ei ole mitään rajoja ja vastuuta setettu lapsille.

    • gjdf

      Täysin paskat vanhemmat! Oottakaa kun lapsi kasvaa nii se ************************************************* teijät. heheheheheh ihan oikeen ei kkiinooossta paskaaakaaan

    • potkut ja heti

      Olet siis töissä Sairaanhoitaja ja keskustelu netissä?

      • Äideille.

        Paukuttakaa vaikka omaa päätänne seinään, mutta TE ETTE LYÖ TAI LÄPSI LASTA. Tuliko selväksi.


    • slfjposa

      Lasten lyöminen on väärin. Silti olen itekkin tähän syyllistynyt jo liian monta kertaa ja lapsi vain alle 2v. Pitäisi varmaa hakee apua kun en pysty hillitseen itteeni aina. Yh olen eli isästäkään ei mitää apua. Mua myös lapsena lyöty. Isä löi ja huomaan että lyön omaa lasta samoista syistä kun hän mua. Kamalaa!
      Voimia kaikille äideille. Ja yritetään hillitä ittemme. Pakkohan meidän on. En ainakaan itte haluu että lapsestani kasvaa pelokas ja arka niin kuin itse olen.

    • Lapset vaativat huomiota,mutta heillä oltavat rajat mitä saatehdä mitä ei. Siinä onkin se vanhempien näytönpaikka ei ole helpoa aina.
      Vanhemmilla on oltava yhteiset rajat tarkoitan sitä jos toinen kieltää jostakin lapsi kysyy toiselta jos toinen vanhemmista antaa minkä toinen on kieltänyt,lapsi oppi pompottamaan vanhempia kysyy aina siltä joka myötää.

    • huono omatunto

      Osa teistä voihottaa siellä hajottavansa näppiksensä ja kertovan sitä että lyöjälle pitää antaa turpaan, mutta siinä syyllistyy juuri siihen mihin ei pidä, eli väkivallan kierteeseen jatkamiseen ym. aggressiivisen käyttäytymisen hyväksyntään. Lyömistä ei pidä hyvksyä vaan pyrkiä tekemään asioita niin että kakilla onn hyvä olla.

    • hae oikeanlaista apu

      Tarvitset traumapsykoterapiaa. Nyt muille enemmän vastuuta lapsen hoidosta ja sinulle terapiaa. Itsekin masentuneena/väsyneenä löin kerran lastani (puolisen vuotta sitten) ja sillä hetkellä tajusin, että minuakin on pienenä lyöty. En sitä kyllä muista, enkä voi olla ihan varma. Muistan vaan hämärästi , että isäni löi äitiäni... Ja huusi ja pelkäsin häntä. Mutta taisin olla itsekin kohde.

    • Uskokaa pois!

      Aikamoisia kommentteja vaikka noin vuosi viimisestä viestistä onkin, haluan silti kertoa oman kokemukseni.sain pienempänä selkääni ja jopa remmi lauloi, mutta vain siksi että tein väärin. Fyysinen kuritus on oikein kun vanhemmat tietää missä raja menee. Pieni läpsäys tai tukistus saa pienen lapsen itkemään ja tajuamaan mikä on väärin ja mikä on oikein. Itse opin kunnolliseksi sitä kautta ja että lyöminen sattuu, ja kasvaessani auta armias sellaisten käytöstä joita ei ole koskaan fyysisesti kuritettu, naapurissakin vain kerrottiin että ei saa lyödä, mutta ei tehty mitään sen lopettamiseksi, joka vuosi vain paheni entisestään ja mikä oli lopputulos? Kuriton kakara joka pistää tossunsa vanhempiensa niskan päälle.

      Itse en kuitenkaan hyväksy tahallista (esim lyöminen ilman hyvää syytä) tai liian väkivaltaista kuritusta (hakkaaminen, remmi, käy karate tunneilla ja lyö pienempää täysillä jne...) plus onhan se laillisesti kielletty, mutta edes opettajille pitää antaa oikeus palauttaa kuri...Riittää kun katsoo nykypäivän kakaroita, kun ei se sanominen tai jälki-istuntoon jättäminen mitään auta...

      Vanha sananlaskukin sanotaan näin: Kerro minulle niin unohdan, näytä niin tiedän, Anna minun kokea, niin ymmärrän. Mikä on teidän mielestänne sanoman opetus liittyen aiheeseen?

    • browo

      provo

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      87
      2305
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      51
      1997
    3. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1848
    4. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      89
      1837
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1628
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1562
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      25
      1432
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1392
    9. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1390
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1351
    Aihe