mulla on suuri ongelma..mun äiti lupas ostaa mulle joko hamsterin taikka gerbiilin, mutta mä en tiiä kumpi oisi parempi vaihtoehto..ja miten niitä hoidetaan..kuinka kauan ne elää...jne..
Toivoisin myös vastauksiin paljon muitakin ohjeita noista ihanista jyrsijöistä
Kiitos kaikille vastanneille jo etukäteen!!:)
HAMSTERI VAIKO GERBIILI?
16
2368
Vastaukset
- Twilight
Noniin. Näistä kummastakin jotain tiedän joten tässäpä tulisi:
Hamsteri: Hamstereita on kahta 'lajia', kääpiöhamstereita ja kultahamstereita. Elikkäs kääppärit elävät n. 1,5 vuotta,kun taas kultahamsteri voi elää 3-4 vuottakin.
Hyödyt*:Kääpiöhamsterit sopivat sinulle jolla ei ole liiemmälti tilaa suurelle häkki sydeemille, sillä ne ovat pienempiä kuin gerbiilit ja mahtuvat pieneenkin häkkiin. (muista kuitenkin että nekin tarvitsevat liikuntaa siinä missä muutkin ja juoksupyörä vapaana pito ovat paikallaan) lisäksi hamsteri on hyvä vaihtoehto sikäli että niitä voi , ja pitääkin pitää yksin. ne ovat varsin kovia reviiri eläimiä(kääppäri sisarukset tosin tulevat joskus toimeen keskenään).
Haitat: hamsterit ovat yö eläimiä,ja niitä ei saa herättää päivällä kesken unien, sillä on todettu että jos hamsteria yhtenään herätetään, se saattaa jopa sairastua ennen pitkää. Ole siis valmis siihen että juoksutus ja käsittely tapahtuu useimmiten ilta aikaan. Lisäksi hamsterit eivät ole mitään sylivauvoja, ne kylläkin tottuvat käsittelyyn ja sietävät sitä,mutta ei voisi sanoa että ne käsittelyä innolla odottavat tai nauttivat siitä. Tosin on poikkeuksia ;)
Gerbiilit:
hyödyt:Gerbiilit ovat hyvin sosiaalisia jyrsijöitä,ja ne tottuvat varsin helposti käsittelyyn. Gerbiilit elävät huomattavan pitkään kokoonsa verrattuna, 3-4 vuotta on keski ikä, mutta olen kyllä tavannut monta viisi vuotiasta ja yhden 6v täyttäneenkin. Gerbiilit ovat päivä aktiivisia(tosin touhuavat joskus yölläkin)joten niitä on helpompi siinä mielessä hoitaa.Gerbiiliä ei saa ikinä ottaa YKSIN vaan se tarvii laji seuraa.
haitat:Gerbiilit tarvitsevat hamstereita enemmän tilaa, lisäksi niille olisi melkeimpä ostettava terraario, jossa ne viihtyvät häkkiä paremmin ja joka on niiden ominaisuuksille parempi. Gerbiilit ovat lisäksi aika vikkeliä, joten saattaa mennä hetki pari kun opettelee niitä kädessä pitämään.
Jos sinua kiinnostaa gerbiilien hoito, voit vaikka mailata, [email protected] tai [email protected].
Toivoisin että joku hamsu asiantuntija kertoisi hamsuista paremmin, ne kun eivät ole vahvin alani ;) Korjatkaa siis virheeni jos niitä pahastikin on :D- L
Eipä noita virheitä pahemmin ollu mutta haluan tarkentaa muutamaa kohtaa!! =D
Lemmikkinä pidettäviä hamstereita on PERIAATTEESSA kaksi lajia. Kääpiöhamsterit ja syyrialainenhamsteri. Tosin kääpiöhamsteri on yhteinen nimitys Venäjänkääpiöhamsteri talvikolle, venäjänkääpiöhamsteri robovskille, venäjänkääpiöhamsteri cambpelli ja kiinankääpöhamstereille.
Kultahamsteri elää yleisimmiten kaksivuotiaaksi, muttei sen ylittäminenkään mikään ihme ole. Kolmevuotiaaksi hamsut elävät aika harvoin. Poikahamsut elävät keskimäärin pitempään.
Kääpiöhamsterit elävät eleensä 1½-2½ vuotta mutta olen tavannut erään joka eli nelivuotiaaksi.
- nixu
Jos et tiedä vielä mitään eläimestä jonka aiot ottaa niin mietipä uudestaan, sinun kannattaa hankkia vaikka kirjastosta kirjoja ja lukea kaikki kummastakin eläimestä, sitten voit päättää kuman otat kun tiedät niistä enemmän ja kun tiedät varmasti että osaat hoitaa lemmikkiäsi oikein niin voit hankkia sen, kumman sitten otatkaan. Onnea lemmikin ostoon!
- mä vaan...
jos otat gerbiilin, niin ota väh. kaksi..... kultahamsuja saa olla vain yksi, tai muuten ne luultavasti tappaa toisensa..... kääpiöhamsuja saa olla enemmän kun yksi....
- minä
hei! minä tidän että kunpi pitäisi ottaa! kannattaa ottaa hamsteri koska mulla itelläkin on hamsteri! mun kaverilla on gerbiili mutta se puree kovempaa kuin hamsteri! ja muutenkin se gerbiili on ärsyttävä!
- tyttö
moi! No, sun kannattaa lukea kirjoista että miten niitä hoidetaan. Mulla on sekä hamsteri, että 2 gerbiiliä joten en tiedä kumman otat, koska kummatkin on niin IHANIA!! Mutta jos haluat jotain tietoa voit mailata mulle, mä kyllä vastaan 100% varmasti! Että mailaappa mulle jos haluat...
- Hamsu
moi! mulla itelläni on hamsu ja sitä ei oo yhtää vaikee hoitaa. ne on sulosia ihania, söpöjä ja ennen kaikkea TÄYDELLISIÄ!!!!!!ne ei maksa kovin paljoo. sä et tuu katuu.
- ukkle
Mun PITÄIS olla hyvä vastaamaan tähän kysymykseen, koska mulla on ollu hamsteri ja tällä hetkellä on 2 gerbiiliä.
Mun mielestä molemmissa eläimissä on hyviä ja huonoja puolia. Mutta sä vaan itte voit tietää minkälainen lemmikki on sun makuun... Ja muistathan että sulla täytyy olla varaa myös (ehkä aika kalliiseenkin) häkkiin/terraarioon. -> Osta aina mahdollisimman iso.
Hamsteri http://www.hamsteriyhdistys.net/hoito-ohjeita.html
Suosittelen ehdottomasti kultahamsteria. :) (=syyrialaista) Syyrialaista voi pitää vain yksin ja niitä on helpompi käsitellä kuin kääpiöhamstereita, niiden ison koon vuoksi. Oma hamsterini ei KOSKAAN purrut minua ja tykkäsi istua kädelläni. :) Kaverini kääpiöhamsteri puri ja oli niin vikkelä ettei se pysynyt kauan sylissä... Mutta jos hamsterin hankit sun täytyy olla iltaihminen. Hamsterit ovat nimittäin yöeläimiä ja juoksutuksen ja ruokinnan tätyy tapahtua illalla. Kääpiöhamsterit valvovat joskus päivälläkin. Hamsterin hoito on helppoa, mutta hamsteriin voi myös helposti kyllästyä "eihän sitä näe koskaan, se vaan nukkuu kaikki päivät" sanoi yksi tyttö kun oli palauttamassa hamsteria eläinkauppaan. :( Huono puoli hamstereissa on kun ne elää niin vähän. Kääpiöhamsterit elävät yleensä vähemmän, kun syyrialaiset. Hamsterit elää keskimäärin n. 1,5 - 2,5 vuotta.
Gerbiilit http://www.gerbiiliyhdistys.fi/gerbiilit/index.html
Gerbiilit ovat veikeita pikku veijareita. :) Gerbiilejä todellakin pitää olla vähintään kaksi. Gerbiilit tarvitsevat ison ja tilavan dunan/terraarion (häkki on todella huono vaihtoehto -> gerbiilien kaivaessa purut lentelee lattialle) jonne voi laittaa paljon purua, että gerbiilit voivat kaivella. Gerbiilin virtsa ja uloste ovat hyvin miedonhajuisia. Tämän johdosta muihin lemmikkieläimiin (hiiriin, rottiin, marsuun, hamsteriin) verrattuna gerbiili on lähes hajuton. Toki gerbiilin terraariokin haisee, jos sitä ei pidetä puhtaana ja purut vaihdetaan vain harvoin. Terraario pitää siivota n. kahden kuukauden välein. (riippuen terraarion koosta.) Gerbiileillä pitää olla PALJON jyrsittävää (ei mitään muovista!). Kaikki vessapaperirullat, tyhjät muropaketit (jne..) menee meillä gerbiileille. Gerbiilit on vilkkaita ja ne valvovat päivisin, ja iltaisin. Itse voi hyvin pitkälti "määrätä" gerbiilien rytmin. Gerbiileissä on se huono puoli, että ne ei kesyynny kovin helposti. Jotkut gerbiilit purevatkin... Gerbiilit elää n. 3-6 vuotta.
Itse oon ainakin ollut tyytyväinen hamsteriini ja gerbiileihini. :)
Kannattaa ettiä netistä paljon tietoa näistä eläimistä... Esim googlella.
Onnea ja toivottavasti osaat päättää... :) - Jyrsijä
Moi vaan. Sait paljon vastauksia ja vielä juolahti mieleeni muutama juttu, eli otit sitten kummat/kumman tahansa niin VAPAUTTA paljon, eli onko sulla syksylläkin aikaa ja halua puuhastella näiden ei-niin-pallutettavien pikkuisten kanssa? Gerbiilit tarjoaa enemmän nähtävää ja liikettä kun taas hamsu tykkää siitä että saa touhuta omiaan vaikka omistajalleen kiintymyksensä näyttääkin. Molemmat kun on jyrsijöitä niin tykkää tietty jyrsii kaikenlaista, joten johdot ja lempivaatteet pois lattialta/ulottuvilta. Myös kaikki myrkylliset kasvit, melu, käry ja muut sen sellaiset pitää pitää minimissään. EIKÄ IKINÄ MITÄÄN IHMISTEN HERKKUJA!!!!! Tai seuraa SAIRAUS:(
Ja kun tutustut uuteen/uusiin ystäviisi niin ymmärräthän että maltti on valttia:)eikä niistä koskaan tule jotain muuta kuin mitä ne on.
Ja tosiaan: TILAVA ASUMUS ennen eläimen ostoa jotta voit virittää vesipullot ja muut systeemit valmiiksi.
Hyvää yötä
T:Mä tytöt poika - järsijä
minulla on kokemusta molemmista ja molemmat kyllä ovat ihania,mutta omien kokemusteni perusteella gerbiilit ovat hajuttomampia. Ei hamsteritkaan paljoa, riippuu kopin siivouksesta.
- Äiti
Heippa sinulle. Meidän perheessämme on ollut molempia, eli siis kokemusta on.
Hamsteri oli ihana pörrökkä, jota tosin näki vain iltayöstä ja aikaisin aamulla. Sen häkkiä sai siivota joka päivä jonkin verran, mikäli halusi välttyä hajuhaitoilta. Mutta tosi suloisen näköinen otus.
Gerbiilejä meillä on tälläkin hetkellä. Niitä näkee hereillä lähes koko päivän, ja ainakin silloin kun häkkiin laittaa jotakin uutta; näkkileivän, vessapaperirullan hylsyn tai jonkun jyrsittävän oksan. Gerbiilimme tottuivat tosi nopeasti käsittelyyn, nykyään ovat käsissä heti kun häkkiin käden laittaa. Ja sitten, mikä ehkä minusta äitinä on parasta, häkkiä ei tarvitse siivota niin usein kuin hamsterilla. Gerbiili kun on aavikkoeläin ja juo paljon vähemmän kuin hamsteri, niin että sitä pisuakin tulee vähemmän. Ovat siis lähes hajuttomia otuksia, vaikka ei joka päivä siivoilekaan.
Oikein mukavia hetkiä sinulle lemmikkisi kanssa, oli se sitten kumpi tahansa. - Annika
No gerbiilit elää kauemmin, mutta Hamsterin kans ei tarvii olla niin paljon ku gerbiilin!!
- reissulla?
Hamsterinhan voi jättää joskus yksin kotiinkin jos on yön tai pari reissussa. Tietysti ruokaa ja vettä riittävästi. Mitenkäs gerbiili? Voiko sen jättää vähäksi aikaa kotiin?
- Äiti
reissulla? kirjoitti:
Hamsterinhan voi jättää joskus yksin kotiinkin jos on yön tai pari reissussa. Tietysti ruokaa ja vettä riittävästi. Mitenkäs gerbiili? Voiko sen jättää vähäksi aikaa kotiin?
Ihan samoin on gerbiilinkin kanssa, se voi hyvin olla pari päivää itsekseen kotona. Lähtiessä pitää tietysti tarkistaa että kaikki on kunnossa ja ruokaa ja juomaa riittää. Tuoreruokaa ei kannata silloin häkkiin laittaa, se kun on nopeasti pilaantuvaa, kuivaruokaa ja jyrsittävää vain riittävästi, niin pärjäävät hyvin.
- chincu
moi molemmat on ihan yhtä kivoja!
kokemusta molemmista löytyy!! mutta jos etsiskelet
enemmän seurallista suosittelisin gerbiiliä mutta
jos olet ottamassa vain yhden niin hamsteri siinä
mielessä parempi koska gerbiilit viihtyvät
laumassa tai pareittain!!
mutta hamsterit ovat erakompia lukuun ottamatta
kääpiöhamsteria mutta ne ovat lyhyt ikäisiä!!
ONNEA VAAN KUMPAAN SITTEN PÄÄDYTKIN - Anonyymi
Tiedän jotain molemmista minulla on gerbiilejä ovat todella suloisia ja ovat hereillä päivällä gerbiili elää 3-6 vuotta voi elää ylikin ei saa pitää yksin Hamsteri on aika suloinen ja nukkuu päivällä ja valvoo yöllä hamsteri elää noin 1-2 vuotta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1105875Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631453833Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503285Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4652691Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2681720- 871396
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321383Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151346- 771268
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1541255