it-maailman menoa mielipide

koodaus & suunnittelu ...

On ihan liian yliarvostettua hommaa.

Loppupeleissä on aivan yksinkertaisista asioista kysymys. Täytyy vain huomioida eri rajapinnat miten liitytään minnekin ja miten koko roskaa olisi mahdollisimman helppo ylläpitää. Onko koko roska parametrisoitu järkevästi jne...

Ihan apinan hommmaa, miksi siitä pitäisi maksaa liikaa. Mutta Projektipäällikön homma onkin oiken super sinpanssin homma. Olet vain seurustelu-upseerina ja juttelet mukavia. Et sano ei, vaan otetaan selvää, vaikket ymmärrä mistä puhutaan. Aikataulutkin saat suunnittelijoiden suusta, jotka vain kirjaat paperille.

Et ole edes Mies, vaan otat onnistuneista projekteista kaiken kunnian itsellesi ja bonukset pahimmassa tapauksessa, vaikka se kuuluisi porukalle....

Sitten itketään kun on yt-neuvotteluja ja muuta. Eikö ole sen verran miestä niin kuin esim. mtv3:lla ja yle:lla, että pistetään homma seis kun potkitaan.

Mutta tässä maailmassa alistutaan ja hyssytellään... ei se mua koske. Ihan lapasia koko sakki. Kääntäisittekö poskea jos joku tuikkaisi turpaan grilli jonossakin?

terveisin Ihmettelijä

12

3574

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • heh

      ... hyvä huumorintaju sulla!

    • on nähty

      Aivan, nämä projekti simpanssit juoksevat kaverin a paikalta kaverin b ja sitten seuraava kohde on kaverin b paikalta kaverin a paikalle. Siinä välissä sitten käydään itkemässä joku hyvä juttu ja taas rupattelu kierros jatkuu. Sitten itketään että on valtavasti hommia vaikka todellisuudessa niitä ei ole tai jos on niin se on sellaista itsestäänselvyyksien jauhamista jossain palaverissa joka ei muuta mitään, viikosta toiseen nämä "neidit" juoksevat skraka päällä edes takas ja leikkivät jotain maanperuspilaria, mutta kun tulee ongelma yleisin vastaus on :" ei tämä minulle kuulu, mun täytyy lähteä", ja sama ruljanssi jatkuu. Olen ihmetelly näitä projekti simpansseja että miksi heille maksetaan samasta hommasta kuin työttömille 10 kertainen palkka? Työttömät tekevät samaa hommaa eli istuvat kuppiloissa ja viettävät aikaa, mutta nämä simpanssit saavat siitä samasta touhusta käsittämättömän korvauksen. Työttömät tosin ovat omasta syystään useasti työttömiä mutta nämä simpanssit ovat taas ihan omaa syytään loisia! On tämä ihmeellistä touhua!

    • Yamma

      Arvoisa Ihm... Provosoija

      Koodaus ei usein ole rakettitiedettä. Monien muiden alojen tapaan on kuitenkin olemassa kovasti eritasoisia tehtäviä yhden nimikkeen alla. Uskallan väittää, että korkeintaan 25% ihmisistä on kykenevä ryhtymään oikeaksi systeemitason koodaajaksi...

      Monesti näkee, että projektipäällikköinä toimii suoraan koulun penkeiltä tulleita, tai entisiä "oikean" työn tekijöitä, jotka eivät ole siinä hommassa olleet kovin hyviä. Kaikkihan tietävät, ettei pätevää koodaajaa hevillä päästetä irtautumaan hommistaan.

      Aika monessa yrityksessä myös projektipäälliköiden määrä on liian suuri. Siitä seuraa luppoaikaa ja itsensä tarpeelliseksi tekemistä.

      Vaan kokeilkaapa huviksenne tehdä hommia ilman projektipäällikköä. Vähänkään isommassa projektissa katastrofi on valmis muutamassa viikossa. Jokaisella alalla ollaan aina ruohonjuuritasolla vakuuttuneita, että kaikki johtajat ovat vaan peukalo perseessä istuvia tyhjäntoimittajia.

      Kerrohan mistä äärimmäisen vaativasta tehtävästä sinulle maksetaan? Vai maksaako sinun elämisesi sittenkin kela tai sossu?

      • on nähty

        Minulla on omakohtaisia kokemuksia siitä että projektipäällikkö on täysin tarpeellinen kapistus, hänen hommansa hoitavat kaikki muut ja hän sitten kerää aineistoin istuu 2 tuntia palaverissa ja tulee itkemään että tehkää orjat, on siinä kovaa hommaa


      • original ape

        Valitettavasti saan leipäni itsekkin tästä apinan ja sinpanssin välimuodosta, mutta olen vain niin pirun kyllästynyt....

        terveisin Ihmettelijä


      • "Uskallan väittää, että korkeintaan 25% ihmisistä on kykenevä ryhtymään oikeaksi systeemitason koodaajaksi... "

        tarkoittanet, että "kodareista" korkeintaan 25%...? Jos taviksista on kyse, niin väitän, että tuo luku on huomattavasti pienempi. Kodaamisen perusteidenkin tajuaminen on tavikselle haaste, saati sitten osaaminen.


      • Koda Kaveri
        e_tony kirjoitti:

        "Uskallan väittää, että korkeintaan 25% ihmisistä on kykenevä ryhtymään oikeaksi systeemitason koodaajaksi... "

        tarkoittanet, että "kodareista" korkeintaan 25%...? Jos taviksista on kyse, niin väitän, että tuo luku on huomattavasti pienempi. Kodaamisen perusteidenkin tajuaminen on tavikselle haaste, saati sitten osaaminen.

        Kodaamisen ? Ma niinku luulin et kodaaminen o sama kuin naiste pokaaminen.


      • Kode
        e_tony kirjoitti:

        "Uskallan väittää, että korkeintaan 25% ihmisistä on kykenevä ryhtymään oikeaksi systeemitason koodaajaksi... "

        tarkoittanet, että "kodareista" korkeintaan 25%...? Jos taviksista on kyse, niin väitän, että tuo luku on huomattavasti pienempi. Kodaamisen perusteidenkin tajuaminen on tavikselle haaste, saati sitten osaaminen.

        Ehkä 5-10%.

        Ylipäätään koodaajista paras 5% pystyis tekemään huonoimman 50% hommat itse jos niikseen tulis.


      • ...
        original ape kirjoitti:

        Valitettavasti saan leipäni itsekkin tästä apinan ja sinpanssin välimuodosta, mutta olen vain niin pirun kyllästynyt....

        terveisin Ihmettelijä

        sitten alat arvostella kaikkia, jos oma duuni vituttaa? Maailma ei ole ihan niin yksinkertainen kuin väität. Koodari&suunnittelija on hemmetin huono koodari&suunnittelija, jollei osaa kuin toteuttaa rajapinnat ja se on sitten siinä. Hyvä tonttinsa hallitseva koodari on projektille tärkeämpi kuin tosi vittuuntunut projektipäällikkö. Vaihda siis koodariksi ja jätä tylsät palaverit ja asiakkaiden kanssa kädenväännöt muille, mutta tyydy myös heikompaan liksaan. Näin se menee.


    • Jeppe

      Oli sitten yliarvostettua tai ei, niin tiettävästi jokainen voi itse vaikuttaa, miten pelimerkkinsä pelaa tässä elämässä. Aina ei tietenkään voi onnistua. Jokainen meistä on omalla tavallaa yhtä tarpeellinen tai tarpeeton.

    • RonJ

      ... että vaikka projektipäällikön rooli on paskahommien aatelia niin pp:t on silti projektien tärkeimpiä jätkiä.

      Simpanssin hommiin nimittäin kuuluu pitää nämä koodereiksi itseään kutsuvat vellihousut tekemässä töitä eikä haaveilemassa sertifikaateista ja surffaamassa mitä suosikki-open source-kirjastojen maailmaan tänään kuuluu.

      Mielellään projektipäällikötkin varmasti tekisivät muutakin kuin lastenhoitajan tehtäviä.

      • totuuden torvi

        Painetaanpä tämä asia nyt villasella. Ala on menossa semmoista kyytiä pois suomesta näiden riistäjä yritysten offshorejen yms. myötä.

        Kohta ei tarvitse surkutella näillä asioilla ja voi alkaa tehdä oikeita töitä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      125
      1278
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      97
      950
    3. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      934
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      25
      897
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      294
      781
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      95
      748
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      656
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      34
      648
    9. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      139
      586
    10. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      50
      581
    Aihe