Onko uskojilla ikäraja

Säde

Tahtoisin tietää, minkä ikäisinä aloitte uskoa luonnonhenkiin ja voimiin ja minkä ikäisiä olette nyt. Itse olen 14 vuotta ja olen 11 vuotiaasta asti tuntenut luonnon vahvana.

5

578

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lucifer

Valitettavasti millään uskonnolla ei ole ikärajaa.

• Säde

Mitähän toi mahto tarkottaa???

• elisant

Viestiketjun aloittajan tarkoitus on varmasti kysyä minkä ikäisiä palstan käyttäjät ovat ja minkä ikäisenä syntyi se yhteys luontoon, luonnonhenkiin ja sen voimiin, joka on muuttanut maailmankäsitystä.

Eli minä itse olen juuri täyttänyt 29 vuotta. Ja se yhteys luontoon, sen voimiin ja kunnioitus sitä kohtaan kokonaisuudessaan on kasvanut minussa pikkuhiljaa vahvemmaksi. Varsinaista ikää, jossa olisin saanut jonkinlaisen oivalluksen tai "herätyksen" en voi sanoa, koska uskoni on pitkän henkisen ja maallisen vaelluksen tulos.

Joku on viestiketjussa kommentoinut, ettei uskonnoissa ole "valitettavasti" ikärajaa. Tähän minä haluaisin kommentoida, että monasti uskonasiat lähtevät kotoa, oli kyse sitten perinteisestä kristinuskosta, wiccalaisuudesta tai mistä muusta tahansa. Lapset seuraavat vanhempiensa esimerkkiä ennen omaa etsikkoaikaansa, jolloin toisille oman identiteetin löytyminen tarkoittaa myös uskonasioiden pohtimista. Tämä on minusta vain hyvä, sillä lapsen mieli on vielä puhdas ja viaton ja vanhemmille jää suunnaton vastuu istuttaa sinne siemen suvaitsevaisuudelle ja terveelle uteliaisuudelle ympäröivästä maailmastamme. Puhumattakaan muista asioista, joita haluamme jälkipolvillemme siirtää, painottaa ja pitää tärkeinä.

• Tässä kulttuurissa lapset ovat usein paremmin yhteydessä luonnonhenkiin kuin aikuiset. Yleensä se yhteys katkeaa silloin kun ne menevät kouluun.
      Minun päähäni alettiin puoli vuosisataa sitten takoa sitä Ruuben-Simeon-Leevi-Juudaa, mitähän nykyajan koululaisille?

Se taas on ihan oma loputon juttunsa, miten taas löysin sen animistisen tulkintatavan, samoin se, miten todellisina ne henget voi kokea ja samalla pitää tiukan luonnontieteellisen maailmankuvan.

Mihinkään ei kannata uskoa uskovaisen tavalla. Luonnontieteissäkin on aivan viime vuosina tapahtunut uskomattomia mullistuksia (vaikkapa pimeän energian löytyminen 1998), enkä ole kuullut yhdenkään fyysikon tai astronomin sen takia tehneen itsaria tai joutuneen lataamoon.

• AROSUSI-09

alkaen aloin viihtyä enemmän luonnossa,metsissä ja näin,enemmän kuin "tavallisessa" elämässä.Luonto tuntui "puhuvan" mulle.Vähän myöhemmin aloin kiinnostua kaikenlaisesta "yliluonnollisesta"...ja siitähän se lähti.Olin about sun ikäinen.Eli ei muuta kuin voimia matkalle:)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Marja sulkee liikkeen

Nyt lähtee kylän ainoa kello ja kultaliike ja kenkäkauppa
      Oulainen
      14
      4383
    2. Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin

Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni
      Haapavesi
      83
      1662
    3. Asunnottomuus lisääntyy

Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ
      Maailman menoa
      264
      1498
    4. Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."

Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä
      Maailman menoa
      73
      1475
    5. Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja

Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S
      Maailman menoa
      240
      1359
    6. Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua

Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais
      Ikävä
      12
      1140
    7. Olen rakastunut sinuun mies edelleen

Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍
      Ikävä
      134
      1090
    8. Sulle on tullut

Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä
      Ikävä
      104
      1079
    9. Oletko loukannut

Oletko loukannut tarkoituksella kaivattuasi?
      Ikävä
      93
      1034
    10. Minä pyydän,

jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi
      Ikävä
      65
      1003
    Aihe