Rakennusapuaisen palkka?

töihin raksalle?

Olen yliopisto-opiskelija,mutta koulussa saa tarpeeksi päntätä,eli ei huvita mitkään kassantyöt/toimistoapulaisen jopit,vaan riuskana miehenä tykkään fyysisistä töistä.Reilu työtäpelkäämätön luonne kun olen,niin tuntuisi juuri oikealta päästä jonnekin raksalle töihin.Vaikka alalta ei ole virallista työkokemusta niin ei ole peukalo keskellä kämmentä,remppojakin olen tutuille tehnyt.

Millasta palkkaa suunnilleen keskiverroin tälläsille raksaapulaisille maksetaan tunnilta? Edes suunnilleen? Vai kannattaako sittenkin vaan katsella niitä perusopiskelijalisätienestejä :/

17

20904

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on...

      ...isojakin heittoja työnantajien välillä,joissain
      maksetaan 8-9€/t joissain voit saada 12€/t jos pääset urakkaporukkaan.Mutta älä vaan missään
      nimessä nappaa SOL:n syöttiä(katso keskustelu Sol Kiinteistö ja saneerauspalvekut Oy), siellä maksetaan ainakin huonosti ja kun allekirjoitat
      sopimuksen niin ole tarkkana että se on Rakennusalan
      työehtosopimuksen mukainen,nyt on menossa sellainen
      raksaduunarien palkkojen polkemisbuumi ja lähinnä
      TES:lla kikkailemalla.
      Tietysti jos nämä asiat eivät kiinnosta,niin tämä
      on vapaa maa,mutta suosittelen olemaan tarkkana.

      t: Timpuri 10v. kokemuksella

      • edelliseen...

        Olen ollut vain saneerauspuolen hommissa,eli
        en voi puhua uudisrakentamisesta ja siellä vallitsevista palkoista.Luultavasti kuitenkin
        samoissa summissa pyöritään molemmissa ja työnantaja on suurin vaikuttaja palkkojen tasoon.

        "toiset maksavat tehdystä työstä, toiset vaan vetävät hanuriin"


    • TulevaRaksalainen

      Entä millaista se apumiehen työ käytännössä on vaikkapa talonrakennusurakassa? Eikai mikään styrox-jätepalojen siivooja vaan,vaan saako tehdä ihan kunnon töitä /sahata,naulata jne? Kuinka piktiä päiviä(entä miten järkätty ruokailu yleensä jossain okt-työmaalla?)?

      Ja pitääkö olla ennestään joku raksa-haalari vai saako sellasen jostain sitten kun alottaa työt?

      Olen innoissani!

    • lamaan

      Raksalle on aina menneet ne, jotka ei muualle pääse. Hommat perseestä!

      • ...ne...

        ...jotka eivät edes siellä pärjää;) Kyllä työvaatteet saa yleensä työnantajan puolesta, ruokailu on yleensä työmaakopissa jossa vesi ja mikro,kahvinkeitin yms.Työtehtävät taas vaihtelee joka firmassa. Kyllä yleensä jotain muutakin kuin siivousta saa tehdä. Okt-työmailla ei vain nykyään apumiehiä paljon näy vaan heitä käy päivän tai kaksi viikossa lähinnä siivoamassa, mutta isommilla työmailla töitä on ja paljon.Palkoista en tiedä varmaa kun olen kirvesmies mutta luulisin jotain 8-10 euroa/h.


      • Anonyymi

        Niin ne menivät ammattikoulussakin 1960 -luvun alussa. Koulun jälkeen saivat parasta palkkaa.
        Sitten muutaman vuoden jälkeen teknilliseen kouluun. Talonrakennuspuolelle menivät ne jotka eivät muualle päässeet. Joka vuosi pidettiin eri opintosuuntien opiskelijoille yhtenäiskokeet eli samat kokeet kaikille, joille oli opetettu samat asiat. Sähkö- ja autopuoli kilpailivat parhaista pisteistä melko tasaväkisinä. Sitten tuli kaksi konepuolta. Ja hännänhuippuna joka ainut kerta talonrakennuspuoli. Valmistumisen jälkeen (olettaisin) rakennuspuolelta valmistuneet taas parhaille palkoille.
        Tämän loisteliaan koulutuksen ja opin mukaan rakennettuja taloja on Oulussakin purettu jo vuosia sitten. Ainakin sanomalehti Kalevan talo ja tavaratalo Centrumin talo. Ja kaikki v 1963 jälkeen rakennetut P-PKAK:n rakennukset ja vähän vanhempi oppilasasuntola. Tilalle kerrostaloslummia, pääasiassa yksiöitä ilman parkkipaikkoja autoille tai polkupyörille. Kaukovainiolle Kotkantielle 1960 -luvulla rakennetut ammattikoulu ja teknillinen oppilaitos on tarkoitus purkaa. Tilalle pienempiä koulutiloja ja yllätys yllätys: kerrostaloslummia yksiöineen ja ilman parkkipaikkoja. Luonnollisesti ei mihinkään varata tilaa talven lumille niinkuin ei ennenkään ole varattu. Jopa 70-luvun Neuvostoliitossa lumet oli huomioitu!
        Helppo on ainakin Oulussa lahjoa yhdyskuntasuunnittelijat rakennusfirmoille mieluisiin ratkaisuihin.
        Tätä laatua sitä saatiin tuolla koulutuksella jo 60-luvulla. Nyt on taso laskenut siitäkin. Kaikilla aloilla. Helsingin seudulla rakennettiin ensimmäistä puukerrostaloa ja se homehtui jo runkovaiheessa, uutisoitiin pienellä jo vuosia sitten.
        Rakennettiin uusi lastensairaala, suuri osa rahoista vapaaehtoisilta. Minultakin osakkeen hinta. Tilat epäkäytännöllisiä, vesivahinkoja yhtenään ja sisäkattolevyjä tippuu. Hyvällä tuurilla ei ihan potilaitten päälle. Tai sitten sensuroidaan. Asiakas- ja henkilökunnan parkkipaikat puuttuu. Työilmapiiri sairaalassa todella sairas. Jos edes rakennustekniikka olisi toiminut niinkuin pitää, olisi henkilökunnalla helpompaa vaikka hallinto- ja esihenkilöt olisivatkin osaamattomia ja haluttomia oppimaankaan ja muutenkin sopimattomia tehtäviinsä. Kai se puoluekirja tässäkin ratkaisee, niinkuin kaikkialla muuallakin Suomessa?


    • lahtari

      Jätä emailisi niin keskustellaan.
      Ainoa vaade on tässävaiheessa, että et ole kommunisti ja teet työsi niikuin pyydetään.
      Palkka vaihtelee 10 - 13€ välillä, ainakin minulla.

    • Rakennusapumies

      8€/h on ainaki mulla ja kyl sil ihan hyvin toimeen tulee...

    • sinulle vaan

      että kannattaa miettiä aika vakavasti tuota harjoittelupaikkaa. Jos et ole raksapuolen opiskelija, niin henk.kohtaisesti yrittäisin saada oman alan harjoittelua. Se on nimittäin aika helvetin tärkeää sitten kun haet valmistumisen jälkeen töihin - tietenkin jos aiot sittenkin mennä repimään nauloja lankuista niin eikai siinä mitään.

    • jeps

      Olin tuossa kuukausi sitten viikon verran rakennusapulaisena työnvälitys firman kautta.
      Palkka oli vähän päälle 8€/h mikä on mielestäni kohtuullinen palkka.
      Tosin vetihän työnvälitysfirma siitä välistä jonkin verran.
      Olin viikon aikana kahdessa paikassa (YIT ja Gemini)
      ja molemmissa pääsin välillä tekemään jotain muutakin kuin siivoamaan, mutta se siivoaminen taisi olla perusajatuksena.
      Ei se homma kovinkaan helmeä ole, mutta ymmärrän hyvin että eihän noita perslihasten levittämiseen tarkoitettuja töitäkään aina jaksa.

      PS. Ei niillä muilla varusteilla juuri ole väliä, kunhan turvakengät saat. Itse en työnantajaltani saanut moisia vaikka pyysin.. Doh, tiedänpä ainakin miltä naula jalkapohjassa tuntuu :P

      Lisäksi mietin vain että ottavatko rakennusfirmat ollenkaan rakennusapulaisia palkoillisikseen vai käyttävätkö työnvälitys palveluita että pääsevät sitten apulaisista helposti eroon?
      Ajattelin vain että olisiko mitään pointtia mennä duuniin ja sitten laskuttaa vaikka toiminimellä, niin ei tarvitsisi varsinaista työsopparia?

      • jeps

        ...ja saisi siten nyhtävät välikädet pois kuvioista.


    • AROSUSI-09

      Vähän duunista ja siitä riippuen,pääsetkö tunti-vai urakkahommiin.

    • Raksaapulainen

      Itse olen workpower lla raksalla töissä ja rakennusapulainen niin tuntiliksa on 11€/h
      Henk.koht.palkan osuus 0.67€/h
      7,7prosentin tes 0,85€/h työajan lyhennys.raha ja arkipyhäkorvaus, maksetaan joka tilin yhteydessä
      Lomaraha 18,5 prosenttia TES 2,04€/h saan jokaisen tilinyhteydessä yhteensä minulle maksetaan 13,90€/h verotonosuus on matkakorvaus TES mukaan. Näin tällä kertaa

    • Piikkaamaan

      Itse vuokrafirman kautta teen satunnaista keikkaa ja palkkaa tulee 13,80 7,7% / tunti ja siinä kaikki.
      Eli 14,86 euroa tunnille kaikkineen. Koulutuksena rakennusalan prustutkinto, Talonrakentaja. Työt ovat keikkaluonteisia 1 päivä - 2 viikkoa. Välillä ei töitä muutamaan viikkoon.

      Työt on työmaan vittumaisimpia hommia. Piikkausta, vesireikien porausta ontelolaattoihin , tavaran roudaamista, siivousta, valuhommissa avustamista, kylppäreiden verkotuksia, muotinpurkua, eristeidenlaittoa ym.

      Käykää hyvät ihmiset kouluja, että pääsette kunnollisiin hommiin ja elämässä eteenpäin.

      • Anonyymi

        näähän on kunnollisia hommia, ei rakennukset rakenna itseään.


    • Anonyymi

      Minä en lähde tänä päivänä minnekään alle 15 e tunti palkalla koska minulla on kokemusta ja koulutusta . Alle kympin tuntipalkka on jo ihmis arvon mitätöintiä!!!!! .kun ajatellaan esim 10 e tunti siitä pois verot ja muut työmatkat jne kulut.. ei montaa euroo. jää vaivan näöstä kätöseen. Ja jos itse työkään ei ole mistään kotoisin paskaa hommaa paskojen kavereiden kans en nää mitään syytä herätä aamulla liian aikaisin..

    • Anonyymi

      Arsenaali on yksi huono mainen vuokravirma.se tiedetään jo työmaa piireissä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      417
      4667
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      249
      2324
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      70
      1740
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      162
      1477
    5. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      325
      1450
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      67
      1157
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      140
      1151
    8. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      80
      1120
    9. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1095
    10. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      41
      1005
    Aihe