Mistäköhän johtuu,

Lempeä unelma

että meidän ikäluokkaamme kuuluvat kirjoittelevat niin harvakseltaan palstalle.Olen seurannut nuoremmille, sekä vanhemmille tarkoitettuja palstoja ja todennut, että siellä juttu luistaa.Onko meitä vähemmän, vai keskustelemmeko mieluummin vanhempien kanssa, mikä ei oikeastaan ole ihme, sillä siellä on kypsimmät, kokemuksen sävytämät kommentit.
Viiskyt iässä ei keskustelun tasoon tarvoitse paljoakaan panostaa, sillä siellä taitavat aikaa tappaakseen puhella fantasiavalehtelijat, työttömät ja 'vonkaajat.'

Elämää palstalle, hyvät ikätoverit!

35

2226

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • BilMan

Kuitenkin kaikki johtunee siintä, että tämä ikäluokka on jäänyt paitsi tälläisestä.
      Oppimäärät minkä saamme eivät ole suhteutettuna ikään, eikä määrättyihin kalvomateariliheihin.

Ikänsä jo tiedostavat ymmärtävät oman vaikutusvaltansa, kuten auktoriteettinsakin.

• voisiko

sen selvemmin sanoa?

• Kun on saanut aloittaa aasta Aapisen, eikä minkään piirtoheitinkalvon kautta, ei ymmärrys aian riitä käsittämään näitä sinun viestejäsi noin sisällöllisessä mielessä.

Me täällä puhumme toinen toisellemme sanoin, ei mielikuvin, eikä kalvolle kirjoitettujen ismien kautta, joten valitettavasti joskus tulee mieleen oletko Sinä liian monimutkaisten, ehkä "neuvotteluissa" käyttämiesi sanontatapojen orja. Niissähän usein peitimme asiamme monimutkaisten lauseiden sisään ja yritimme saada vastapuolen ansaan, eli lupaamaan enemmän kuin tarjosi.

Tuolla 70 palstalla ilmenee myös jotain sellaista sanoissasi joista voin sanoa; Meni yli hilseen.
        Anteeksi vaan kun en yllä tasollesi ja jää moni asiasi (ehkä tärkeäkin sanomasi) ymmärtämättä.

Että kalvoista... kirjoistahan me, tämänikäiset.... ja arvomaailma on jokaisella omansa, auktoriteettiä emme toivottavasti täällä käytä toisiimme ja vaikutusvaltakin on rajoitettua ymmärrettävistä syistä.

• kirjar kirjoitti:

Kun on saanut aloittaa aasta Aapisen, eikä minkään piirtoheitinkalvon kautta, ei ymmärrys aian riitä käsittämään näitä sinun viestejäsi noin sisällöllisessä mielessä.

Me täällä puhumme toinen toisellemme sanoin, ei mielikuvin, eikä kalvolle kirjoitettujen ismien kautta, joten valitettavasti joskus tulee mieleen oletko Sinä liian monimutkaisten, ehkä "neuvotteluissa" käyttämiesi sanontatapojen orja. Niissähän usein peitimme asiamme monimutkaisten lauseiden sisään ja yritimme saada vastapuolen ansaan, eli lupaamaan enemmän kuin tarjosi.

Tuolla 70 palstalla ilmenee myös jotain sellaista sanoissasi joista voin sanoa; Meni yli hilseen.
        Anteeksi vaan kun en yllä tasollesi ja jää moni asiasi (ehkä tärkeäkin sanomasi) ymmärtämättä.

Että kalvoista... kirjoistahan me, tämänikäiset.... ja arvomaailma on jokaisella omansa, auktoriteettiä emme toivottavasti täällä käytä toisiimme ja vaikutusvaltakin on rajoitettua ymmärrettävistä syistä.

Luennoilla ja kursseilla olen usein todennut, että kalvoille tallennettua materiaalia voi käyttää esitelmänsä tukena,(olen itse niin tehnyt) mutta jos koko sisältö on kaivettava kalvolta, on luennoitsija joko heikko puhuja, tai hän ei osaa asiaansa.

Mutta oppiiko kuulija niistä enemmän kuin ilman niitä?, sitäkään en tiedä.

Meidän sisäinen "kalvomme" on hyvä tallentaja, eikö vain? Ja sieltä on hyvä kaivella sanoin ja kuvin muisteluksia....

• Vika
        kirjar kirjoitti:

Kun on saanut aloittaa aasta Aapisen, eikä minkään piirtoheitinkalvon kautta, ei ymmärrys aian riitä käsittämään näitä sinun viestejäsi noin sisällöllisessä mielessä.

on kyllä jossain muualla.

• Leny
        kirjar kirjoitti:

Bilmanin kirjoitukset ovat osittain vaikeasti ymmärrettäviä. Siksi on vaara, että väärinkäsityksiä tulee. Lukijalla tulee ensiksi mieleen, että kirjoittaja on paljon "ylemmällä tasolla" itseen nähden, että siksi ei ymmärrä mitä hän tarkoittaa. Ajatus on väärä. Kirjoittajalla on vastuu siitä, että sanoma on selkeä ja ymmärrettävä. Taitaa olla niin, ettei kaikilla ole sellaista kirjoitustaitoa. Voi tietysti olla niinkin, että kirjoittaja kuvittelee antavansa fiksumman vaikutuksen itsestään tällä tyylillä. Tai sitten on tottunut yleensäkin puhumaan vähän niinkuin arvoituksellisesti saadakseen kuulijansa hämilleen. En tiedä, mutta mukavampi on lukea selvää tekstiä. Sitähän edellytetään nykyään virkamiehiltäkin.
        P.s. Bilmania vastaan minulla ei muuten ole mitään hampaankolossa.

• kysymyksessä
        Leny kirjoitti:

Bilmanin kirjoitukset ovat osittain vaikeasti ymmärrettäviä. Siksi on vaara, että väärinkäsityksiä tulee. Lukijalla tulee ensiksi mieleen, että kirjoittaja on paljon "ylemmällä tasolla" itseen nähden, että siksi ei ymmärrä mitä hän tarkoittaa. Ajatus on väärä. Kirjoittajalla on vastuu siitä, että sanoma on selkeä ja ymmärrettävä. Taitaa olla niin, ettei kaikilla ole sellaista kirjoitustaitoa. Voi tietysti olla niinkin, että kirjoittaja kuvittelee antavansa fiksumman vaikutuksen itsestään tällä tyylillä. Tai sitten on tottunut yleensäkin puhumaan vähän niinkuin arvoituksellisesti saadakseen kuulijansa hämilleen. En tiedä, mutta mukavampi on lukea selvää tekstiä. Sitähän edellytetään nykyään virkamiehiltäkin.

on vain sanonta.
        Ja kuka meistä aina kirjoittelee niin oikeinkaan.
        Näyttää edelleen olevan vaikeaa osallistua täällä saamatta kritiikkiä. Sallittaisiin kukin sellaisenaan.

• Leny
        kysymyksessä kirjoitti:

on vain sanonta.
        Näyttää edelleen olevan vaikeaa osallistua täällä saamatta kritiikkiä. Sallittaisiin kukin sellaisenaan.

Sainhan minökin sitä nyt sinulta. Että laskeppa itsesikin mukaan kritiikin antajiin.

• kysymyksessä kirjoitti:

on vain sanonta.

Totesinpahan, että eri tavalla asiamme ilmaisemme.

Olen itsekin ollut mukana monissa neuvotteluissa ja tiedän, että molemmat osapuolet käyttävät "piilotajuttavaa" sanomaa monimutkaisten lauseiden sisällä.
        Siitä huolimatta, en aina ymmärrä mitä sanontansa tarkoittavat, ja sitäpä tässä selvittelin, omaa tyhmyyttäni taas. Sillä nyt emme tietääkseni taistele mistään paikasta täällä, vaan keskustelemme, mielellään samalla tasolla, vaikka emme toisiamme myötäilisikään.

• Hintriika
        kysymyksessä kirjoitti:

on vain sanonta.

Ei täällä varmasti kukaan ajattele, että jokaisen pitäisi osata kirjoittaa virheetöntä suomen kieltä. "Rivikirjoittaja" kirjoittakoon sillä taidolla, mikä hänellä on. Olen kuitenkin sitä mieltä, että palstojen valvojilta saa vaatia ymmärrettävän tekstin kirjoitustaitoa. Sen pitäisi olla pääsyvaatimuksena tehtävään.

• Leny
        kirjar kirjoitti:

Totesinpahan, että eri tavalla asiamme ilmaisemme.

Olen itsekin ollut mukana monissa neuvotteluissa ja tiedän, että molemmat osapuolet käyttävät "piilotajuttavaa" sanomaa monimutkaisten lauseiden sisällä.
        Siitä huolimatta, en aina ymmärrä mitä sanontansa tarkoittavat, ja sitäpä tässä selvittelin, omaa tyhmyyttäni taas. Sillä nyt emme tietääkseni taistele mistään paikasta täällä, vaan keskustelemme, mielellään samalla tasolla, vaikka emme toisiamme myötäilisikään.

Olen kanssasi samaa mieltä. Huomasin vaan, että muidenkin on vaikea ymmärtää Bilmanin kirjoituksen sanomaa, siksi sanoin mitä sanoin. Seriffi kun asemastaan johtuen viestittää meille asioita, niin hyvä olisi että ne viestit voisi jokainen käsittää. Sen verran sanon myös, että omassa työssä tulin huomaamaan, kuinka tärkeää oli selkeä tiedoitus. Samalla tasollahan täällä ollaan ja yleensäkin laitan "tasoille" lainausmerkit. Ymmärsin vain väärin sanomasi. Luulin että sinä luulit että minä luulin että... :=)))))) ymmärrät eikö vaan

• Ellei
        Hintriika kirjoitti:

Ei täällä varmasti kukaan ajattele, että jokaisen pitäisi osata kirjoittaa virheetöntä suomen kieltä. "Rivikirjoittaja" kirjoittakoon sillä taidolla, mikä hänellä on. Olen kuitenkin sitä mieltä, että palstojen valvojilta saa vaatia ymmärrettävän tekstin kirjoitustaitoa. Sen pitäisi olla pääsyvaatimuksena tehtävään.

pysty ilmaisemaan ymmärrettävästi sanomaansa, ei pitäisi ryhtyä valvojaksi.

Olen joka ainoan kerran jäänyt ihmettelemään valvojan tekstejä: mitähän tuokin nyt taas oli.

Sitten ne poistot, kuin palstojen Hitler, eliminoija.

• "kritiikkiäni"
        Leny kirjoitti:

Sainhan minökin sitä nyt sinulta. Että laskeppa itsesikin mukaan kritiikin antajiin.

noin yleisesti asiasta ottaen, en suinkaan Sinulle, vaikka se nyt tuli Sinulle vastauksena, mikä oli selvä mokani. Tämä kirjallinen viestintä on niin vaikeaa! Ja aina vaikeammaksi kohta taitaa mennä.:)

Kirjoitukseesi yhdyn alun B:stä lopun a:han (jos muistan oikein nuo kirjaimet).

• Leny kirjoitti:

Olen kanssasi samaa mieltä. Huomasin vaan, että muidenkin on vaikea ymmärtää Bilmanin kirjoituksen sanomaa, siksi sanoin mitä sanoin. Seriffi kun asemastaan johtuen viestittää meille asioita, niin hyvä olisi että ne viestit voisi jokainen käsittää. Sen verran sanon myös, että omassa työssä tulin huomaamaan, kuinka tärkeää oli selkeä tiedoitus. Samalla tasollahan täällä ollaan ja yleensäkin laitan "tasoille" lainausmerkit. Ymmärsin vain väärin sanomasi. Luulin että sinä luulit että minä luulin että... :=)))))) ymmärrät eikö vaan

kun en ihan käsittänyt noita "kalvoja" ja "tasoja"
        mutta minun olisi kai parempi olla hiljaa ilmaisematta tyhmyyteni tasoa, vaan tulihan taas...

Onneksi löytyy muitakin joille kaikki ei ole ihan niin selvää "pässinlihaa" kuin palstanvartijamme olettaa.
        Enkä tässä arvostele hänen toimintaansa.

Minä en luullut että sinä luulit että... mutta ymmärrän Sinua.

• Suvi2
        Leny kirjoitti:

niillä, jotka käyttävät ns. paperikieltä. Kuvitellaan, että silloin kuulija pitää fiksuna. Yllätys yllätys, ei se niin olekaan. Ainakaan minä en pidä plussana sellaista, ettei sanota suoraan mitä tarkoitetaan. Vaikka näin vanhana opettajana taidan olla pudonnut kyydistä jo kauan sitten, ehkä selvä kieli ei olekaan tärkeää.

Bilman, olet mies paikallaan, eikä minullakaan ole mitään sinua vastaan.

• Magda
        Suvi2 kirjoitti:

niillä, jotka käyttävät ns. paperikieltä. Kuvitellaan, että silloin kuulija pitää fiksuna. Yllätys yllätys, ei se niin olekaan. Ainakaan minä en pidä plussana sellaista, ettei sanota suoraan mitä tarkoitetaan. Vaikka näin vanhana opettajana taidan olla pudonnut kyydistä jo kauan sitten, ehkä selvä kieli ei olekaan tärkeää.

Bilman, olet mies paikallaan, eikä minullakaan ole mitään sinua vastaan.

Jokainen ajattelee, toivottavasti, omilla aivoillaan se nimittäin tulee ilmi tekstissä.
        Eräs ilmeisesti referoi jonkun ajatuksia epäymmärrettävään muotoon. Referoidessa helposti lankeaa siihen ettei ilmaisija oikein tajua mitä ja mistä minun pitikään selvästi sanoa. Sanomasta on jäänyt villakoiran ydin löytymättä.

Ihmettelen sitä todistelua, jota saa lukea, minulla ei ole sitä ja tätä vastaan mitään. Kaikki on hyviä.

Ilmari Kianto muinoin kirjoitti soli-sali-rateista niin että huvittaa vieläkin hänen hauskat kommentit jotka ovat vielä tänäänkin paikkansa pitäviä.

Ihmettelen monia entisajan kirjailijoita, minkälaisen lahjan he ovat Luojalta saaneet, nähdä kauas eteenpäin asioita, tuoda teoksissaan esille tavalla tai toisella näitä visioita.
        jk
        Olen viime aikoina lukenut Paolo Coelhon kirjoja; Istuin Piedra joen rannalla ja itkin, Alkemisti, molemmat pohtivat aihetta elämän tarkoituksesta ja sitä jää lukijakin miettimään.

• Iili

Koko sen ajan, kun olen käynyt näillä palstoilla, 60 -palsta on ollut hiljaisempi kuin 50 ja 70 -palstat. Mikä lieneekin syynä.

Kesällä joku kirjoittaja kertoi, että tämäkin palsta virkistyy syksyllä, mutta ei niin ole tapahtunut.

Ehkei täällä ole samanlaisia persoonallisuuksia kuin 70 -palstalla, ja 6-kymppiset ovat siirtyneent sinne.

• Muija

vajaat 64. Täytän tuon edellä mainitun lukeman loppusyksystä.En koe itseäni liian vanhaksi 50 palstalle, mutta siellä ilmenevä lapsellisuus ja henkisen kypsymättömyyden osoitus keskusteluissa ei innosta liittymään 'keskustelijoiden' joukkoon.
        70 taas on mielestäni aika sisäpiiriläistä, johtuu varmaan siitä kun ihmiset ovat tavallaan tunteneet toisensa noin viiden vuoden ajalta.
        Ajattelin kirjoitella tämän ikäryhmän palstalle.
        En ole edes eka kertaa"pappia kyydissä", vaan parisen vuotta sitten käytin nikkiä "Maija" ja sain niskaani täällä palstoilla mellastaneen ja muita terrorisoineen nikin, joka nyt ei ole näyttäytynytkään - onneksi.
        Häntä enkä ketään mutakaan en tahdo mollata, mutta lopetin kirjoittamisen juuri hänen ilkeilyittensä takia.
        Mielestäni täällä on nykyään miellyttävää ja rauhallista ja hauskaakin.

• Kirjar ejk
        Muija kirjoitti:

vajaat 64. Täytän tuon edellä mainitun lukeman loppusyksystä.En koe itseäni liian vanhaksi 50 palstalle, mutta siellä ilmenevä lapsellisuus ja henkisen kypsymättömyyden osoitus keskusteluissa ei innosta liittymään 'keskustelijoiden' joukkoon.
        70 taas on mielestäni aika sisäpiiriläistä, johtuu varmaan siitä kun ihmiset ovat tavallaan tunteneet toisensa noin viiden vuoden ajalta.
        En ole edes eka kertaa"pappia kyydissä", vaan parisen vuotta sitten käytin nikkiä "Maija" ja sain niskaani täällä palstoilla mellastaneen ja muita terrorisoineen nikin, joka nyt ei ole näyttäytynytkään - onneksi.
        Häntä enkä ketään mutakaan en tahdo mollata, mutta lopetin kirjoittamisen juuri hänen ilkeilyittensä takia.

Olen ollut palstoilla mukana noin vuoden.

Olen tavannut yhden palstalaisen, kirjoittajista tiedän sen mitä he täällä kertovat, enkä usko kuuluvani mihinkään "piiriin", mutta kirjoittelen kun siltä tuntuu, tai kuinka kulloinenkin asia kiinnostaa.

Olen roikkunut mukana, kirjoittanut ilman rek. nimimerkkiä, mutta en sentään tietääkseni ole loukannut ketään.
        50 olen käynyt lukemassakin erittäin harvoin, siellä on keskustelu niin toisen tyyppistä, ettei kiinnosta. Joskus kyllä olen sinne jotain kirjoittanutkin, saamatta suurempaa vastakaikua jota en suinkaan edes odota.

On hauska joskus puhua vaikka puuta heinää, laskea leikkiä ja kuulostella löytyykö samanhenkistä juttukaveria. Iloisia hetkiä olen viettänyt päätteelläni näiden sivuilla kirjoittavien "salapersoonien" kanssa, kun olemme vain tilannekuvauksia ja sattumuksia kirjoitelleet.

Ajanvietettähän tämä on, muutakin elämää pitää olla, sillä ei tämä sentään suoraa ihmiskontaktia korvaa.
        Onnekseni olen täältä löytänyt ystäviäkin.
        Tämä kulunut vuosi täällä palstoilla on antanut uusia ajatuksia ja yksin eläjälle tämäkin on eräs henkireikä jota pääsee ulos isoon maailmaan.

Kirjoitellaan vaan vaikka 70 palstalle, eihän nämä rajat ole niin ahtaat.

• Muija
        Kirjar ejk kirjoitti:

Olen ollut palstoilla mukana noin vuoden.

Olen tavannut yhden palstalaisen, kirjoittajista tiedän sen mitä he täällä kertovat, enkä usko kuuluvani mihinkään "piiriin", mutta kirjoittelen kun siltä tuntuu, tai kuinka kulloinenkin asia kiinnostaa.

Olen roikkunut mukana, kirjoittanut ilman rek. nimimerkkiä, mutta en sentään tietääkseni ole loukannut ketään.
        50 olen käynyt lukemassakin erittäin harvoin, siellä on keskustelu niin toisen tyyppistä, ettei kiinnosta. Joskus kyllä olen sinne jotain kirjoittanutkin, saamatta suurempaa vastakaikua jota en suinkaan edes odota.

On hauska joskus puhua vaikka puuta heinää, laskea leikkiä ja kuulostella löytyykö samanhenkistä juttukaveria. Iloisia hetkiä olen viettänyt päätteelläni näiden sivuilla kirjoittavien "salapersoonien" kanssa, kun olemme vain tilannekuvauksia ja sattumuksia kirjoitelleet.

Ajanvietettähän tämä on, muutakin elämää pitää olla, sillä ei tämä sentään suoraa ihmiskontaktia korvaa.
        Onnekseni olen täältä löytänyt ystäviäkin.
        Tämä kulunut vuosi täällä palstoilla on antanut uusia ajatuksia ja yksin eläjälle tämäkin on eräs henkireikä jota pääsee ulos isoon maailmaan.

Kirjoitellaan vaan vaikka 70 palstalle, eihän nämä rajat ole niin ahtaat.

olen lukenut ja turvallisin mielin - jopa.
        Tarkoitan, että kun avaan nimimerkkisi otsakeen takana olevaa 'tuotantoa', niin olen melko varma, ettei ainakaan tule turpiin, niinkuin joku sanoi.

Me ihmisethän olemme erilaisia, ja hyvä niin, mutta sillan rakentajia todela tarvitaan, muutenhan koko elämä - palstoista puhumattakaan olisi yhtä kaaosta.

• mummeliini
        Muija kirjoitti:

Olen kaivannut sinun kirjoitteluasi. Tulin ilmeisesti samoihin aikoihin tänne lueskelemaan.
        Muistan, kun kerroit tyttäresi sanoneen, että oletteko te ihan kaistapäitä.

Se taas johtui se aikaisesta törkykirjoittelusta.
        Lopetit muistaakeni tuon tyttäresi ihmettelyn jälkeen.
        Mukava, että olet taas palstalla.

• Muija
        mummeliini kirjoitti:

Olen kaivannut sinun kirjoitteluasi. Tulin ilmeisesti samoihin aikoihin tänne lueskelemaan.
        Muistan, kun kerroit tyttäresi sanoneen, että oletteko te ihan kaistapäitä.

Se taas johtui se aikaisesta törkykirjoittelusta.
        Lopetit muistaakeni tuon tyttäresi ihmettelyn jälkeen.
        Mukava, että olet taas palstalla.

mutta nyt on nikissä vaihtunut yksi kirjain.
        Otan ehkä Maijan takaisin jos joku muu ei ole ottanut sitä.
        Oikein muistit kun kerroin tyttäreni ihmetelleen tätä palstojen "keskustelukulttuuria"silloin vuoden päivät sitten.
        Nythän täällä on leppoisa, ystävällien meininki.
        Mukava kun on entisiä tuttuja kirjoittelemassa!

• mummeliini
        Muija kirjoitti:

mutta nyt on nikissä vaihtunut yksi kirjain.
        Otan ehkä Maijan takaisin jos joku muu ei ole ottanut sitä.
        Oikein muistit kun kerroin tyttäreni ihmetelleen tätä palstojen "keskustelukulttuuria"silloin vuoden päivät sitten.
        Nythän täällä on leppoisa, ystävällien meininki.
        Mukava kun on entisiä tuttuja kirjoittelemassa!

on todella muuttunut ja se lienee Bilmanìn ansiota. Aivan kaikenlaista törkyä ei tänne uskalleta suoltaa. Siitä törystähän saimme vähän kaikki osamme silloin ennen.

Onhan täällä vielä paljon entisiäkin kirjoittelijoita, nikit ovat vain ajan saatossa vaihtuneet.

• Muija
        mummeliini kirjoitti:

on todella muuttunut ja se lienee Bilmanìn ansiota. Aivan kaikenlaista törkyä ei tänne uskalleta suoltaa. Siitä törystähän saimme vähän kaikki osamme silloin ennen.

Onhan täällä vielä paljon entisiäkin kirjoittelijoita, nikit ovat vain ajan saatossa vaihtuneet.

etä oikein rupean miettimään kenen kanssa "heitin läppää" (nuorison käyttämä ilmaisu)
        silloin vuosi,pari sitten.
        Itse olin pikkusen syrjään vetäytyvä ja kyselevällä kannalla.
        Sellaineen savustus ei taitaisi nykyään onnistuakaan kuin silloin ennen sheriffiä.
        Muistan monien fiksujen kirjoittajien heittäneen pyyhkeen kehään kun eivät viitsineet kuunnella ainaista haukuskelua.
        Tämä ei ole niinkään vanhojen kaivelemista, kuin nostalgiaa. Muistan Alvar K:n, joka taisi palata Maalaismiehenä. Klara tympääntyi ja oli jonkun aikaa poissa. Ruunereri myöskin ,ja minä väsyin totaalisesti.
        Toivokaamme, että tämä vallitseva rauha säilyy!

• Saattaa sama juttu olla toisillakin: Ei tunnu olevan mitään sanottavaa.

Tuota ongelmaa en kuitenkaan tunnista, että virtuaali lyttyynlyöminen
      estäisi rekisteröitynä kirjoittamisen.

Turpiinhan täällätulee että tukka lähtee; virtuaalihahmoa tusjauttamista
      voi rinnastaa varjonyrkkeilyyn. Ei kun entistä vahvempana vaan baanalle.

Sellaisella etiikalla peliin, ettei kirjoitettu viesti olennaisesti
      eroa rekatustakaan.

Kerranhan täällä eletään. Omassa avoimmuudessa/hölmöydessä
      ei näillä kymmenillä pitäisi olla sen halvatunkaan häpeämistä.

• Oikeastaan en enää ole paljonkaan miettinyt noita syitä ja seurauksia....

Tuolla muualla joku mainitsi, kuinka ikäihmiset on ajettu reservaattiin ja vähän siltä itsestänikin eilen tuntui kun 70:n muutaman rivin kirjoitettuani huomasin palstalle ilmestyneen huomautuksen. Niin...itse kun olen vielä kaukana siitä ikäryhmästä. Hassulta tuntuu olla jonnekin liian nuori, sitten liian vanha, semmoinen huithapeli kuin itse olen...toisinaan.
      Eikä tämän palstan otsikoinnissa näy sen erityisempää teemaakaan olevan, "oma"?

Se, mikä elämässäni on aina saanut kaikki karvat pystyyn, on epäoikeudenmukaisuus. Monesti olen onneksi voinut silloin sanoa useimmiten; 'kiitos ja näkemiin', ehkä peräti hyvästi.

Mukavaa on ollut ajatella kommentteja lukiessaan siellä takana olevaa kirjoittajaa. Katsoa esim. kellonaikaa ja ehkä hymähdellä muistaen omat touhuilunsa.

Monet sanonnat ovat myös jääneet mieleen, tomerasti kirjoitetun (sittemmin poistuneen kommentin) 'täällä ei ruttuja ruusailla eikä p...ja palvella'. Tai monenlaisiin tilanteisiin sovelletun strategisen suunnittelun huipentuman; 'pitäkää tunkkinne'. (lainattu vitsistä, jonka palstoilla näin)
      Hyvä oli myös sanonta 'tänään olen tätä mieltä, huomisesta en tiedä'.

Kaunista tekstiä palstoilla on ollut roppakaupalla, niistä kiitos aina positiivisille kirjoittajille. Onkohan heillä joku ikioma harmaiden ajatusten piilo, täällä niitä ei monestikaan näy. Kuten ei juuri kritiikkiäkään?

Nyt olen tässä 'unelmoinut'liiankin pitkään, kiitos nikille 'lempeä unelma'.
      Yksi unelma olisi vielä; jos seisoo porukassa pysäkillä ja kysyy aikataulua kanssaodottajiltaan, joku siihen aina jotain vastaa, vaikkapa sen 'en tiedän', onhan sekin ihan järkevä vastaus jos ei kerran tiedä. Reaalissa ei sentään jää vastausta vaille.

Ja vielä yksi unelma; ettemme kadottaisi huomista eilisen varjoihin, vaan Helena04:n kehoituksen tapaan 'olisimme onnellisia', tavalla tai toisella.

• ymmärrettäviä,

ja siksi olen niitä välillä etsiskellytkin. Itse en tiedä, viihdynkö täällä, olen vasta vähän aikaa katsellut. Oikeudenmukaisuuden vaatimus sisälläni on ehkä liian suuri. Ei sitä voi sysiä sivuun ja jatkaa.

• Kirjar ejk.

Emmehän luovu unelmistamme.

Kaksi on elämässä tärkeätä.
        Elää täysillä tässä ja nyt, unohtamatta unelmia, haaveita jotka kantavat, vaikka niiden siivet jo olisivat repaleiset, lennossa haavoittuneet.

Kovin kuivaksi tuntisin elämäni jos minun olisi seurusteltava vain oman ikäisteni kanssa!
        Minulta jäisi kokematta pienen lapsen vilpitön hymy, pulleiden, kuumien käsien puristus kaulallani, ja mikä onkaan liikuttavampaa katsottavaa kuin tuhiseva pieni "ihmistaimi" unten maille tuuditettuna...
        Miksi en saisi nauttia vanhempien ihmisten seurasta?, ammentaa heidän kokemuksistansa, tallettaa heidän elämänviisauksiansa omaan "arkkuuni" ja ottaa niitä esiin tilanteen mukaan omissa valinnoissani.

En suostu olemaan missään karsinassa!
        Siellä missä on paha olo ja ahdistaa, ei ole minun paikkani.
        Kuinka monta ovea me elämämme aikana avaammekaan.
        Kaikkia ovia emme sulje takanamme, mutta joistakin ovista ei huvita kulkea uudelleen.
        Niin se vain on, ainakin omalla kohdallani.

Tämän päivän kokemukset ovat huomisen päivän muistoja. Tehkäämme ne hyviksi ainakin itsellemme!

• TiaLiinu evk
        ymmärrettäviä, kirjoitti:

ja siksi olen niitä välillä etsiskellytkin. Itse en tiedä, viihdynkö täällä, olen vasta vähän aikaa katsellut. Oikeudenmukaisuuden vaatimus sisälläni on ehkä liian suuri. Ei sitä voi sysiä sivuun ja jatkaa.

Tuolla naapuripalstalla käsitellään syvällisiä ajatuksia ja sinne melkoisen impulsiivisesti näpsyttelin 'omiani'. Arvata saattaa, ettei niistä kovin 'koskettavia' sanoja tullut. :))
        Päätinkin sitten tulla tähän hiukan selittelemään, olisin voinut mennä muuttoviestiinkin, mutta nuo sanasi viestieni ymmärrettävyydestä toivat tähän. Katsos kun eivät ne sitä ihan kaikille ole. :)

No niin...kun mainitsin siellä, yhtyen yleiseen symboliikkaan, omien 'alahyllyjeni' tilasta, niin eikös muuan 'vitsiniekka' saanutkin aiheen kysäistä ( muissa yhteyksissä), ettei sieltä vaan "vinettoa" sattunut löytymään? ( kiva kysymys, terveisiä! :D)

Ei, ei, joko pettymys tai helpotus Sinulle armas tiedustelija.
        Tarkoitin lähinnä noita itselleenkin vaikeasti anteeksi annettavia juttuja, käyttämättä jätettyjä tilaisuuksia. Sitä ettei kehittänyt itseään, ettei ottanut aina todesta tarjottua tukeakaan, jäi jotenkin keskeneräiseksi. Olihan niitä onnistumisiakin, näin ajatellen pikkuisen pakon sanelemia. Nyt sitä mietiskelee, onko oikeasti saanut anteeksi niiltä, jotka yrittivät ja luovuttivat.

Tämmöisiä asioita tulee pöyhittyä sisinpänsä hyllyjä järjestellessään. Se on sitä 'inhottavaa' puuhaa kuten muuttava mummokin totesi.

Oliskohan näihin ajatuksiin saatavissa jotain pikapuhdistusainetta? :))

• Pikapuhdistaja
        TiaLiinu evk kirjoitti:

Tuolla naapuripalstalla käsitellään syvällisiä ajatuksia ja sinne melkoisen impulsiivisesti näpsyttelin 'omiani'. Arvata saattaa, ettei niistä kovin 'koskettavia' sanoja tullut. :))
        Päätinkin sitten tulla tähän hiukan selittelemään, olisin voinut mennä muuttoviestiinkin, mutta nuo sanasi viestieni ymmärrettävyydestä toivat tähän. Katsos kun eivät ne sitä ihan kaikille ole. :)

No niin...kun mainitsin siellä, yhtyen yleiseen symboliikkaan, omien 'alahyllyjeni' tilasta, niin eikös muuan 'vitsiniekka' saanutkin aiheen kysäistä ( muissa yhteyksissä), ettei sieltä vaan "vinettoa" sattunut löytymään? ( kiva kysymys, terveisiä! :D)

Ei, ei, joko pettymys tai helpotus Sinulle armas tiedustelija.
        Tarkoitin lähinnä noita itselleenkin vaikeasti anteeksi annettavia juttuja, käyttämättä jätettyjä tilaisuuksia. Sitä ettei kehittänyt itseään, ettei ottanut aina todesta tarjottua tukeakaan, jäi jotenkin keskeneräiseksi. Olihan niitä onnistumisiakin, näin ajatellen pikkuisen pakon sanelemia. Nyt sitä mietiskelee, onko oikeasti saanut anteeksi niiltä, jotka yrittivät ja luovuttivat.

Tämmöisiä asioita tulee pöyhittyä sisinpänsä hyllyjä järjestellessään. Se on sitä 'inhottavaa' puuhaa kuten muuttava mummokin totesi.

Oliskohan näihin ajatuksiin saatavissa jotain pikapuhdistusainetta? :))

Mikä helpotus!!-
        Tummanpuhuvista vai oliko pölyisistä "alahyllyistään" kun "syvällisissä" tarinoi, niin tällainen turhanrunsaalla mielikuvituksella varustettuhan pyöritteli pienessä mielessään vaikka mitä... :) "Vinetotkin" mielessä.

Mutta eikö ollut sentään hyvä, että ihmettelin sanomasi perään. Tämäkin asia selvisi. Ehkäpä muillekin kuin minulle.

Käyttämättä jättämiä tilaisuuksia suret mm. 'Nuoruutta ja hulluuttako'?! Älä sure! Iän karttuessa niidenkin ikävöimiset vähenevät. Arvostetaan päivää kerrallaan, sen antia. Lisättynä kuitenkin pienellä annoksella huomisen unelmointia.

Ja rohkenisin myös uskoa, TiaLiinu, että olet myös lähimmiltäsi 'tottelemattomuutesi'(?) jo anteeksi saanut - ihan oikeasti.

• Tumpelo

Ehkä meidän ikäistämme "nettikansaa" on vähemmän kuin nuoremmissa ikäryhmissä ja turha hölötys on jo jäänyt. Minäkin aika tumpelo tämän koneen kanssa.

Älkäämme teilatko muiden kirjoituksia, kaikki kun eivät ole yhtä verbaalisia. Annetaan kaikkien kukkien kukkia ja "tähtösen" kommentoida omalla tyylillään.

Hauskoja juttuhetkiä teille jokaiselle ja nyt juttua kehiin.

• Muija

tämän ikäryhmän ihmisten kannattaisi rohkeasti vaihtaa ajatuksia omassa ryhmässään, vaikka eihän kukaan kiellä kirjoittamasta vanhempien , tai nuorempienkaan palstalla.
        Itse koen kyllä, että koska olen vielä yli kuusi vuotta alle 70 ja "kasvanut" ohi viisikymppisten ajatusmaailmasta, niin täällä on turvallisinta kirjoitella.
        Toivottavasti palsta virkistyy syksyn myötä!

• Älä sitä häpeä, että olet tumpelo - en minäkään häpeä sitä, etten osaa nuorallakävelyä. silti sitäkin joskus (ainakin kuvainnollisesti) joutuu harrastamaan.
        Joskus aikoinaan, kun vielä tein töitä leipäni eteen, huomasin jääväni joka vuosi 5 vuotta jälkeen tietotekniikan kehityksestä ;-)

Tällä palstalla olen huomannut ihmisten vastaavan omilla mielipiteillään lähes kysymykseen kuin kysymykseen. Ollaan siis ihmisiä ihmisille!

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Naisella tisulit, kuin lehemän utarehet

Oli kyllä isot tisulit naisella, kuin lehemän utarehet, vaikka paita oli päällä, niin tisulit erottui.
      Sinkut
      77
      8852
    2. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      66
      2845
    3. Nyt tajusin mitä haet takaa

En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä
      Ikävä
      18
      2098
    4. Mitä haluaisit tänään sanoa kaivatullesi?

Onko sydämelläsi jotain?
      Ikävä
      157
      2021
    5. Kemijärven festarit 2025

Onpas taas niin laimea meininki. Eikö tosiaan saada parempia artisteja? ☹️
      Kemijärvi
      21
      1973
    6. Johanna Tukiainen hakkasi miehen sairaalaan!

Viime päivien tiktok-keskusteluissa on tullut esiin, että Johanna Tukiainen on jatkanut väkivaltaista käytöstään. Hän h
      Kotimaiset julkkisjuorut
      138
      1881
    7. Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?

En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?
      Suomussalmi
      30
      1740
    8. Kaksi tyttöä putosi

Minkä takia ne tytöt katolle oli kiivenny?
      Helsinki
      46
      1566
    9. Tekikö mieli laittaa viesti?

Miten on? 😌
      Ikävä
      103
      1502
    10. Salilla oli toissapäivänä söpö tumma

Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen
      Ikävä
      41
      1256
    Aihe