Laminaatiin väriainetta?

HanskiV

Voiko laminaattilattian jotenkin värjätä uudelleen? Meidän olohuoneemme pyökkilaminaatti oli tosi kolhuinen joten päätin vihdoin ja viimein hioa sen hiomakoneella. Nyt hionnan jälkeen pinta on sellainen epätasainen ja läikikäs. Vaaleita läikkiä on sillä täällä ja ne pistävät silmään tosi pahasti. Itse pinta on kyllä sileä joten siinä mielessä hionta onnistui, vaikka ihan ensi kertaa olenkin lattiaa remppaamassa.

Eli onko olemassa jotain väriainetta jolla nuo hiottuun pintaan tulleet läikät saisi tasaisen värisiksi?

30

10352

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hionut

laminaattilattiasi pilalle! Äly hoi, uuusiksi menee koko lattia.

• HanskiV

Mikäköhän tuossa hionnassa siis meni pieleen? Mielestäni tei kaiken niinkuin pitikin.

Onko nyt ihan varmaa että meidän laminaatti on pilalla? Haluaisin silti kokeilla värjäämistä jos siihen löytyy joku sopiva aine?

• foliohatut

Muaah hah. Päivä parhaat naurut!

Nyt se kylmä, kalsea luikas laminaatti pihalle ja laita aito puulattia tilalle. Upean ja arvokkaan oloisen parketin asennettua ystäväsi ja naapurisi ovat sinulle kateellisia ja pitävät sinua erittäin fiksuna ja asiallisena henkilönä.

• HanskiV

En nyt oikein ymmärrä mikä tässä muka niin naurattaa? Kyselen vain neuvoa hiotun laminaatin saattamiseksi takaisin tasaväriseksi.

Parkettia en uskalla kokeilla kun se on kuulemma niin pehmeää verrattuna laminaattiin.

• kaktus
        HanskiV kirjoitti:

En nyt oikein ymmärrä mikä tässä muka niin naurattaa? Kyselen vain neuvoa hiotun laminaatin saattamiseksi takaisin tasaväriseksi.

Parkettia en uskalla kokeilla kun se on kuulemma niin pehmeää verrattuna laminaattiin.

Taidanpa jo uskoa, että olet tosissasi.

Se laminaatti nyt vain on rakenteeltaan sellainen, ettei sitä voi uusia ja parantaa hiomalla.

Laminaatissa on alimmaisena lastulevy tai vastaava. Sen päällä on "valokuva", sinun tapauksessasi pyökkilaudasta. Sen päällä on hartsikerros eli eräänlainen muovipinnoite. Pyökkiä (siis kyseistä puuta) ei laminaatti sisällä laisinkaan.

Olet nyt siis hionut lattiastasi pois hartsikerroksen ja ilmeisesti osittain pyökin kuvan. Paikka paikoin on siis lastulevy näkyvissä.

Eipä taida olla konstia saada lattiastasi uudelleen pyökin näköista. Kyllä sinun nyt ilmeisesti on uusittava lattia. Käänny ammattilaisten puoleen, se tulee loppupeleissä kuitenkin halvimmaksi!

• HanskiV
        kaktus kirjoitti:

Taidanpa jo uskoa, että olet tosissasi.

Se laminaatti nyt vain on rakenteeltaan sellainen, ettei sitä voi uusia ja parantaa hiomalla.

Laminaatissa on alimmaisena lastulevy tai vastaava. Sen päällä on "valokuva", sinun tapauksessasi pyökkilaudasta. Sen päällä on hartsikerros eli eräänlainen muovipinnoite. Pyökkiä (siis kyseistä puuta) ei laminaatti sisällä laisinkaan.

Olet nyt siis hionut lattiastasi pois hartsikerroksen ja ilmeisesti osittain pyökin kuvan. Paikka paikoin on siis lastulevy näkyvissä.

Eipä taida olla konstia saada lattiastasi uudelleen pyökin näköista. Kyllä sinun nyt ilmeisesti on uusittava lattia. Käänny ammattilaisten puoleen, se tulee loppupeleissä kuitenkin halvimmaksi!

No ehkä ymmärrän nyt, että joku asia meni hionnassa hieman väärin. Olen siis ilmeisesti vahingossa hionut laminaattiamme liikaa joistakin kohdista. Pelkkä hartsikerrosko on se hiottava osa laminaatissa? Nyt olen siis paikkapaikoin hionut myös enemmän kuin pelkän hartsikerroksen ja tästä syystä lopputulos on läikikäs?

• pieleen
        HanskiV kirjoitti:

No ehkä ymmärrän nyt, että joku asia meni hionnassa hieman väärin. Olen siis ilmeisesti vahingossa hionut laminaattiamme liikaa joistakin kohdista. Pelkkä hartsikerrosko on se hiottava osa laminaatissa? Nyt olen siis paikkapaikoin hionut myös enemmän kuin pelkän hartsikerroksen ja tästä syystä lopputulos on läikikäs?

Laminaatissa ei ole mitään hiottavaa kerrosta.
        Koita nyt pikkuhiljaa uskoa se.
        Laminaatti=laminoitu=jäljitelmäpuukuvio
        Siinä ei ole puuta tai pintaa mitä hioa.
        Laminaatin pohja on suomeksi puristettua pahvia ja pinta muovia

• heh

Ho-hoo!

• Tai koko viikonlopun!

Ei siis voi olla totta!!!?

• Haloo!

Voi pyhäkolmiodraama sentään mitä olet Hanski menny tekemään.
        Hiomapapereiden hinnalla oisit laittanu uuden laminaatin.(melkein)
        Ensin hutkitaan ja sitten tutkitaan.
        Asiallista meininkiä. Näitä lisää.

• kaktus

Tämä taitaa olla malliesimerkki siitä, mitä mainonnalla saadaan aikaan.

Monet lattialaminaattivalmistajat puhuvat laminaattiparketista. Sehän antaa asiasta tietämättömälle sen kuvan, että tuote on samankaltainen (puu)parkettilattian kanssa ja että hoito ja kunnostus hoidetaan samalla tavalla kuin parketissa.

Laminaatilla ja parketilla ei ole muuta yhteistä, kuin että molempia käytetään lattiapinnoitteina. Laminaattia käytetään myös esim. keittiötasoissa (niissä on mm. aika monia eri kivilaatujen kuvioita). Niitäkään ei hoideta tai kunnosteta samoin kuin aitoja kivitasoja.

Ja vastaisuuden varalle vielä muistutus kaikille niille, joilla on muovimatot: muovimattojakaan ei kunnosteta hiomalla!

• HanskiV

Oli sitten pakko ryhtyä tuumasta toimeen kun puolisokaan ei ollut kovin onnellinen kun kerroin hänelle tilanteesta.

Kun tänään oli sopivasti vapaapäivä kävin aamulla rautakaupasta hakemassa olohuoneeseen parkettia. Päätin sitten kerralla laittaa kunnon laatupakettia. Ajattelin että kun kerran laitetaan niin laitetaan kunnolla eikä hinnalla niin väliä. Ostin Tarkett Vivaa 8,5mm paksuudella. Vanha laminaatti pois ja uusi parketti tilalle. Kävi muuten tosi näppärästi tuon asentaminen.

Nyt meillä on olohuoneessa hieno ja laadukas parketti jota kelpaa katsella. Vaimokin on taas tyytyväinen. Ja kolhuistakaan ei nyt ole niin väliä kun on sellainen lattia jota voi huoletta hioa. Loppu hyvin kaikki hyvin.

• kaktus

Tämä olikin siis vain parkettimainos. Myönnän: minua ainakin vietiin kuin laskiämpäriä.

Jos kaverin remonttitiedot ja -taidot on sitä luokkaa, ettei tiedä laminaatin koostumusta, ei hän myöskään osaa asentaa parkettia.

Onneksi olkoon Hanski Viidennelle hyvästä vedätyksestä! Keksi lisää: tämä ainakin oli hauska!

• Aloe-Palmu
        kaktus kirjoitti:

Tämä olikin siis vain parkettimainos. Myönnän: minua ainakin vietiin kuin laskiämpäriä.

Jos kaverin remonttitiedot ja -taidot on sitä luokkaa, ettei tiedä laminaatin koostumusta, ei hän myöskään osaa asentaa parkettia.

Onneksi olkoon Hanski Viidennelle hyvästä vedätyksestä! Keksi lisää: tämä ainakin oli hauska!

Asiahan ei mulle kuulu, mutta etkai vaan ole Etelä-Pohjanmaalta?

• Mä en kestä!

Kai kaikki ihmiset, jolla on ÄO enemmän kuin kengän numero, tietävät ettei kasipuolosta vivaa voi hioa! -11,5mm:stä voi jopa pariinkin kertaan, mutta sillä hinnallahan saakin jo LAATU-PARKETIN, sellasen 14mm paksun...

• kaktus
        Aloe-Palmu kirjoitti:

Asiahan ei mulle kuulu, mutta etkai vaan ole Etelä-Pohjanmaalta?

Etelä-Pohjanmaalta! Näin pahasti minua ei olekaan ikinä ennen loukattu! En missään tapauksessa ole Etelä- enkä muualtakaan Pohjanmaalta! Olen järkyttynyt ja kauhuissani, jos minusta todella voi saada sen käsityksen!

Kyllä se kuuluu sinulle ja kaikille muillekin, etten ole Etelä-Pohjanmaalta kotoisin!

Menen ottamaan nitron!

ps. Olen vanhempaa keski-ikää oleva nainen Pirkanmaalta. Oliko paha yllätys?

• Nääs mää oon nolo...
        kaktus kirjoitti:

Etelä-Pohjanmaalta! Näin pahasti minua ei olekaan ikinä ennen loukattu! En missään tapauksessa ole Etelä- enkä muualtakaan Pohjanmaalta! Olen järkyttynyt ja kauhuissani, jos minusta todella voi saada sen käsityksen!

Kyllä se kuuluu sinulle ja kaikille muillekin, etten ole Etelä-Pohjanmaalta kotoisin!

Menen ottamaan nitron!

ps. Olen vanhempaa keski-ikää oleva nainen Pirkanmaalta. Oliko paha yllätys?

Ei ollut todellakaan tarkoitus "loukata". Mutta sun kirjoituksessa oli yksi lainasana E-P:lta. LASKIÄMPÄRI, joka on muuten suomeksi roska-sanko.
        Laski viittaa keittiössä syntyvään märkäjätteeseen ja ämpäri on taas väännetty ruotsin sankoa tarkoittavasta sanasta. Tällaiset sananväännökset ovat erittäin yleisiä pohjanmaalla. Menin siis "halpaa"...

• kaktus
        Nääs mää oon nolo... kirjoitti:

Ei ollut todellakaan tarkoitus "loukata". Mutta sun kirjoituksessa oli yksi lainasana E-P:lta. LASKIÄMPÄRI, joka on muuten suomeksi roska-sanko.
        Laski viittaa keittiössä syntyvään märkäjätteeseen ja ämpäri on taas väännetty ruotsin sankoa tarkoittavasta sanasta. Tällaiset sananväännökset ovat erittäin yleisiä pohjanmaalla. Menin siis "halpaa"...

Toki saat anteeksi!

Olisikohan siis ollut parempi sanoa: "Minua ainakin veit kuin litranmittaa."

Kyllä me muuten täällä meilläkin päin olemme puhuneet laskiämpäristä. Ja nimenomaan siitä ämpäristä, jossa on keittiöjätettä (usein jokseenkin epämiellyttävän näköistä ja hajuista, märkää, äklöttävää). Roskasangossa on tavallisesti vain kuivajätettä.

Ja tämähän ei mitenkään liittynyt laminaattilattiohin, joita ei edelleenkään voi hioa.

• HanskiV
        Mä en kestä! kirjoitti:

Kai kaikki ihmiset, jolla on ÄO enemmän kuin kengän numero, tietävät ettei kasipuolosta vivaa voi hioa! -11,5mm:stä voi jopa pariinkin kertaan, mutta sillä hinnallahan saakin jo LAATU-PARKETIN, sellasen 14mm paksun...

No jo nyt on kumma. Rautakaupassa ei ainakaan kukaan maininnut, etteikö tätä ostamaani Viva-parkettia voisi hioa. Hitto! Nytkö taas on sellainen lattia jota en voi hioa jos pahoja kolhuja tulee? Miksi tätä sitten edes sanotaan parketiksi?

Ja minä kun luulin että nyt tuli laitettua laatutavaraa lattiiaan. Tästä ei sovi vaimolle kertoa ainakaan ihan vielä.

• HanskiV
        kaktus kirjoitti:

Ei kyllä ollut yhtään tarkoitus mainostaa. Olin vaan niin tyytyväinen ostokseeni kun luulin hankkineeni laatuparketin. No nyt en sitten olekaan niin tyytyväinen jos sitä ei voikaan hioa. Paitsi eihän niitä kolhuja tarvitse korjata kun vasta vuosien jälkeen, joten onhan tässä kuitenkin asiat ihan hyvin.

Parketti oli kyllä ihan oikeasti helppo asentaa ohjeiden mukaan. Olin minä sen edellisen laminaatinkin aikoinaan asentanut. Ja mielestäni osaan kyllä tehdä yhtä sun toista ihan hyvin.

• käytännössä
        HanskiV kirjoitti:

No jo nyt on kumma. Rautakaupassa ei ainakaan kukaan maininnut, etteikö tätä ostamaani Viva-parkettia voisi hioa. Hitto! Nytkö taas on sellainen lattia jota en voi hioa jos pahoja kolhuja tulee? Miksi tätä sitten edes sanotaan parketiksi?

Ja minä kun luulin että nyt tuli laitettua laatutavaraa lattiiaan. Tästä ei sovi vaimolle kertoa ainakaan ihan vielä.

Juu ei noita ohutpuulattioita oikein voi hioa. Esitteet kai kyllä lupaavat, että voi kevyesti hioa lakkakerroksen pois, mutta enpä tiedä onko siitä hirveästi iloa.

Tästä on ollut ennenkin puhetta, että noita 8,5 senttisiä ei saisi kutsua parketeiksi. Ihmiset vaan turhaan sotkevat näitä keskenään ja sytyy väärinkäsityksiä.

• kovempi
        HanskiV kirjoitti:

Ei kyllä ollut yhtään tarkoitus mainostaa. Olin vaan niin tyytyväinen ostokseeni kun luulin hankkineeni laatuparketin. No nyt en sitten olekaan niin tyytyväinen jos sitä ei voikaan hioa. Paitsi eihän niitä kolhuja tarvitse korjata kun vasta vuosien jälkeen, joten onhan tässä kuitenkin asiat ihan hyvin.

Parketti oli kyllä ihan oikeasti helppo asentaa ohjeiden mukaan. Olin minä sen edellisen laminaatinkin aikoinaan asentanut. Ja mielestäni osaan kyllä tehdä yhtä sun toista ihan hyvin.

Kuten jo itse totesitkin, ei lattiaa tarvitse pitkiin aikoihin hioa jos sittenkään. Laittamasi ohutpuulattia on käytännössä vielä parkettia kovempi, joten en usko että tarvetta hiomiselle koskaan tulee ainakaan normaali käytössä.

• ruokaa
        käytännössä kirjoitti:

Juu ei noita ohutpuulattioita oikein voi hioa. Esitteet kai kyllä lupaavat, että voi kevyesti hioa lakkakerroksen pois, mutta enpä tiedä onko siitä hirveästi iloa.

Tästä on ollut ennenkin puhetta, että noita 8,5 senttisiä ei saisi kutsua parketeiksi. Ihmiset vaan turhaan sotkevat näitä keskenään ja sytyy väärinkäsityksiä.

Älkää ruokkiko enää tätä trollia.

• HanskiV
        käytännössä kirjoitti:

Parkettina tuota lattiaa kyllä minullekin myytiin. Eikä missään vaiheessa ollut puhetta etteikö sitä voisi hioa. Tarkistin myös nyt itse esitteestä maininnan tuosta "kevyestä hiomisesta" kun olin jotenkin varma että olin lukenut hiottavuudesta. Onneksi löysin maininnan, etten ole tulossa ihan hulluksi. En tosin niin tarkkaan ollut sitä silloin lukenut, että olisin ymmärtänyt mitä sillä oikeasti tarkoitetaan.

• HansikV
        kovempi kirjoitti:

Kuten jo itse totesitkin, ei lattiaa tarvitse pitkiin aikoihin hioa jos sittenkään. Laittamasi ohutpuulattia on käytännössä vielä parkettia kovempi, joten en usko että tarvetta hiomiselle koskaan tulee ainakaan normaali käytössä.

Näin juuri. Vaimon kanssa kun nykyään kahdestaan asustellaan ja tyttäret ovat jo aikoja sitten lentäneet pesästä, niin tuskinpa nyt kovin suuria kolhuja saamme lattiaan aikaiseksi. Tosin lastenlapset ovatkin sitten ihan eri juttu joka voi joskus poikia hiontatarvetta.

• Parketti
        HanskiV kirjoitti:

Parkettina tuota lattiaa kyllä minullekin myytiin. Eikä missään vaiheessa ollut puhetta etteikö sitä voisi hioa. Tarkistin myös nyt itse esitteestä maininnan tuosta "kevyestä hiomisesta" kun olin jotenkin varma että olin lukenut hiottavuudesta. Onneksi löysin maininnan, etten ole tulossa ihan hulluksi. En tosin niin tarkkaan ollut sitä silloin lukenut, että olisin ymmärtänyt mitä sillä oikeasti tarkoitetaan.

Mistäs ostit lattiasi? Olen kuullut että siellä myydään parkettina tuota ohutpuulattiaa...

• HanskiV
        Parketti kirjoitti:

Mistäs ostit lattiasi? Olen kuullut että siellä myydään parkettina tuota ohutpuulattiaa...

No kyllä minä juuri K-raudassa kävin tuon ns. parkettini ostamassa.

• Laminaattori original
        HanskiV kirjoitti:

Parketteja ovat: Lamelliparketit (=lautaparketti), ohutpuulattiat, mosaiikki- ja massiiviparketti.

• Parketti
        Laminaattori original kirjoitti:

Parketteja ovat: Lamelliparketit (=lautaparketti), ohutpuulattiat, mosaiikki- ja massiiviparketti.

Kyllähän myyjän tehtävä on kertoa asiakkaalle asennuksesta, hoidosta ja mahdollisista korjaustoimenpiteistä/-mahdollisuuksista mikäli niille tulee tarvetta.

Lattianhan pystyy todellakin karhentamaan kevyesti (rikkomaan lakkapinnan) ja lakkamaan uudelleen. Mutta varsinaista hiontaa ei voi suorittaa.

Toivottavasti hankkimasi lattia oli Tarkettin, niin siinä on ainakin 15 vuoden valmistajan takuu (ei tietenkään korvaa lattia vaurioitumista, jos taloudessa on esim. koira).

• sanotaan
        Parketti kirjoitti:

Kyllähän myyjän tehtävä on kertoa asiakkaalle asennuksesta, hoidosta ja mahdollisista korjaustoimenpiteistä/-mahdollisuuksista mikäli niille tulee tarvetta.

Lattianhan pystyy todellakin karhentamaan kevyesti (rikkomaan lakkapinnan) ja lakkamaan uudelleen. Mutta varsinaista hiontaa ei voi suorittaa.

Toivottavasti hankkimasi lattia oli Tarkettin, niin siinä on ainakin 15 vuoden valmistajan takuu (ei tietenkään korvaa lattia vaurioitumista, jos taloudessa on esim. koira).

että tällaisen kovapuulattian voi hioa. Ei eritellä sen tarkemmin, että onko kyseessä vain lakkapinnan hiominen tai normaali parketin hionta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      132
      2953
    2. Ruumis ojassa

Kukahan lie ollu, mistä lie löydetty. No ikävä tataus.
      Oulainen
      6
      1341
    3. Mies pyysi rahaa

Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?
      Ikävä
      220
      1296
    4. Jos tapaisimme uudelleen?

niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J
      Ikävä
      70
      1171
    5. Mitä piirteitä rakastat

Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      44
      1129
    6. 37
      1001
    7. Mites nyt suu pannaan

Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va
      Sysmä
      38
      991
    8. Taas Lieksassa tyritty

Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke
      Lieksa
      133
      947
    9. Hän on niin

Hyvännäköinen. Vaikea vastustaa
      Ikävä
      47
      944
    10. Nähdäänkö ensi viikolla

paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.
      Ikävä
      36
      867
    Aihe