Voinko oppia itse?

mike

Olen jossakin vaiheessa harkinnut hakeutuvani koulutukseen jossa opiskellaan hypnoosia. Mutta kysyisin asiaa näin: Voinko oppia hypnoosia ihan itse? Tietenkin jonkun kaverin tai tuttavan kanssa.. mutta onko mahdollista? Suomessa ei ole varmaankaan mitään mestari-kisälli asetelmaa että pääsisi jonkun henkilökohtaiseen oppiin, vai onko?

24

6777

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • perustiedot tarvitaan

      Kyllä hypnoosin oppii itsekkin, kunhan ottaa selvää missä tapauksessa ei saa eikä sovi hypnotisoida. Mitä tekee ja toimii kun tulee ongelmia.
      Psykologiasta kannattaa hankkia perustiedot ainakin.
      Usein tällä palstalla korostetaan korkeakoulututkintoja ym. ne eivät suoraan auta mitenkään hypnotisoinnissa (kun pysy perusasioissa, ja jättää psykologeille ja psykiatreille heille kuuluvat asiat) toki eivät haittaakkaan.
      Täytyy todellakin tietää mitä tekee ja mitä ei tee !
      Vaikka olisi käynyt erilaisia hypnoosi koulutuksia , tekemällä tekemällä paljon oppii, kyllä käytäntö opettaa.
      Kisälli järjestelmäkin voi jollain olla, uskoisin sen maksavan kuitenkin jotain.
      Toki persoonallisuus ja esiintymisvarmuus ym. puhumisentaito auttaa paljonkin ja siitä on suuri hyöty.
      Mistäpäin olet, olen suunnittelemassa hypnoosikursseja.

      • mike

        Moi! Sanoisin näin että psykologian perustiedot omaan, takana yliopistotutkinto ja työssäni on psykoginen vivahde, vaikka en varsinaisesti psykologi olekaan. Asun Rovaniemellä. Hypnoosikurssit/koulutus kyllä kiinnostaa!!


      • Anonyymi
        mike kirjoitti:

        Moi! Sanoisin näin että psykologian perustiedot omaan, takana yliopistotutkinto ja työssäni on psykoginen vivahde, vaikka en varsinaisesti psykologi olekaan. Asun Rovaniemellä. Hypnoosikurssit/koulutus kyllä kiinnostaa!!

        Tuliko kaverista hypnotisoija?


    • Merika

      Käy Suomen Hypnoosiyhdistyksen sivuilla www.shy.fi . Siellä on lista rekisteröityneistä hypnoterapeuteista ja heidän järjestämistään koulutuksista.

      • Miten nyt?

        Siis tämä SHY ottaa pystymetsästä kenen tahansa kakaran kurssitettavaksi joksikin hypnoositerapeutiksi? Onko tosiaan näin?


    • hypnopena

      Olen itse opetellut hypnotisoinnin taidon Jarl Fahlerin kirjojen pohjalta jo vuonna 1970. Hän on kirjoittanut teokset: Hypnoosi ja Hypnoosin tekniikka. Käy vaikka kirjastossa kyselemässä. Minäkin pystyisin opettamaan sen taidon, mutta luepa ensin ym. teokset - jos tuntuu että ymmärrät OK. Luepa myös teos: Reima Kampman/Ihmisen rajat.

      • Kirjat apuna

        Kirjoista saa vinkkejä, vähän niinkuin jääkiekossa. ( et sinä autoakaan opi ajamaan kuin ajamalla )Oikeasti vain ja ainoastaan kokeilemalla ja tekemällä paljon oppii kun tekee virheitä ensin, ja oppii niistä.
        Liittymällä alan yhdistyksiin ja liittoihin ym. saa oikeata tietoa konkareilta eikä tarvi arvailla. Tosin kirjatkin ovat vain jokun yhden ihmisen näkemyksiä eivät absoluuttisia totuuksia. Vanhan kirjat menneiltä ajoilta ovat todella hyviä jos löytää! Niissä on jo kadonneita asioita joista on todella paljon etua .


      • viisas ihminen
        Kirjat apuna kirjoitti:

        Kirjoista saa vinkkejä, vähän niinkuin jääkiekossa. ( et sinä autoakaan opi ajamaan kuin ajamalla )Oikeasti vain ja ainoastaan kokeilemalla ja tekemällä paljon oppii kun tekee virheitä ensin, ja oppii niistä.
        Liittymällä alan yhdistyksiin ja liittoihin ym. saa oikeata tietoa konkareilta eikä tarvi arvailla. Tosin kirjatkin ovat vain jokun yhden ihmisen näkemyksiä eivät absoluuttisia totuuksia. Vanhan kirjat menneiltä ajoilta ovat todella hyviä jos löytää! Niissä on jo kadonneita asioita joista on todella paljon etua .

        Hypnoosiin vaivuttamisen oppiminen on suhteellisen helppoa. Se on aika mekaaninen taito. Mitä seuraa sitten, hypnoosin aikana, on se olennainen asia terapiassa. Hypnoosissa voi mieleen istuttaa kaikenlaista, mutta jos istuttaja on kehittymätön, mekaaninen ihminen, ei hänen "terapiallaan" ole arvoa, vaan siitä voi olla jopa haittaa.

        Näissä keskusteluissa usein saa lukea hyökkääviä, tökeröitä, huonosti muotoiltuja kommentteja ihmisiltä, jotka pitävät itseään hypnoterapeutteina. Minulle ei tulisi mieleenikään mennä hypnotistille, jonka joka sanoista huokuu oppimattomuus, ymmärtämättömyys ja luonteen puute. Terapeutin on itsensä kasvettava ihmisenä ja ymmärrettävä elämää ja ihmisluonnetta syvästi ja laajasti. Hänellä on oltava eläytymiskykyä ja itsetuntemusta. Muuten hän on vain fraaseja toisteleva pelle.

        En itse ole opiskellut hypnoosia, mutta tunnen hypnoterapeutin (maailman parhaan:). Hän on älykäs, luova kirjoittaja ja ajattelija, tietää paljon filosofiasta ja psykologiasta. Hän jopa säveltää omat taustamusiikkinsa. Ja syvä, sointuva ääni viimeistelee kuvan.

        Voisin verrata hypnoosia vaikka keramiikan tekoon. Hypnoosiin vaivuttaminen on 'savensotkemistaito' ja se, mitä puhuu hypnoosin aikana, on se taiteellinen ilmaisu, jonka avulla syntyy huoliteltu tulos, tai karkea tekele.

        (Lähetin tämän aiemminkin, mutta toistanpahan...)


      • LK
        viisas ihminen kirjoitti:

        Hypnoosiin vaivuttamisen oppiminen on suhteellisen helppoa. Se on aika mekaaninen taito. Mitä seuraa sitten, hypnoosin aikana, on se olennainen asia terapiassa. Hypnoosissa voi mieleen istuttaa kaikenlaista, mutta jos istuttaja on kehittymätön, mekaaninen ihminen, ei hänen "terapiallaan" ole arvoa, vaan siitä voi olla jopa haittaa.

        Näissä keskusteluissa usein saa lukea hyökkääviä, tökeröitä, huonosti muotoiltuja kommentteja ihmisiltä, jotka pitävät itseään hypnoterapeutteina. Minulle ei tulisi mieleenikään mennä hypnotistille, jonka joka sanoista huokuu oppimattomuus, ymmärtämättömyys ja luonteen puute. Terapeutin on itsensä kasvettava ihmisenä ja ymmärrettävä elämää ja ihmisluonnetta syvästi ja laajasti. Hänellä on oltava eläytymiskykyä ja itsetuntemusta. Muuten hän on vain fraaseja toisteleva pelle.

        En itse ole opiskellut hypnoosia, mutta tunnen hypnoterapeutin (maailman parhaan:). Hän on älykäs, luova kirjoittaja ja ajattelija, tietää paljon filosofiasta ja psykologiasta. Hän jopa säveltää omat taustamusiikkinsa. Ja syvä, sointuva ääni viimeistelee kuvan.

        Voisin verrata hypnoosia vaikka keramiikan tekoon. Hypnoosiin vaivuttaminen on 'savensotkemistaito' ja se, mitä puhuu hypnoosin aikana, on se taiteellinen ilmaisu, jonka avulla syntyy huoliteltu tulos, tai karkea tekele.

        (Lähetin tämän aiemminkin, mutta toistanpahan...)

        "En itse ole opiskellut hypnoosia, mutta tunnen hypnoterapeutin (maailman parhaan:). Hän on älykäs, luova kirjoittaja ja ajattelija, tietää paljon filosofiasta ja psykologiasta. Hän jopa säveltää omat taustamusiikkinsa. Ja syvä, sointuva ääni viimeistelee kuvan."

        Ehkä se on hypnotisoinu siut kokemaan sen tollein? :)


    • T.J.K574

      mäki haluaisin oppia hypnoosia se olis kivaa

    • haluun oppia

      mä haluaisin oppiakanssa hypnotisoimaan:D

      • jo entinen

        Hypnotisoimaan oppii varsin helposti itsestäänkin ilman kursseja. Paljon vaikeampaa on oppia hyödyntämään hypnoositilaa järkevästi.


      • Anonyymi

        Tässä on linkki ilmaiseen kirjaan joka opettaa hypnotisoimaan. Sen kirjan tekijänoikeudet ovat vanhentuneet, joten sen saa vapaasti ladata.
        A Practical Guide to Self-Hypnosis --> https://www.gutenberg.org/ebooks/22814


    • Anonyymi

      Et voi. Mene Karmitsalle

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9549
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      392
      4057
    3. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2825
    4. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      87
      2810
    5. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2574
    6. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      183
      2559
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      152
      1813
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      69
      1645
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1590
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1403
    Aihe