Kalamaksaöljyn sivuvaikutukset

nainen83

Olen syönyt Möllerin kalamaksaöljyä ja nyt ovat kynnenaluset keltaiset ja muita oireita, mikä viittaisi ko. vitamiinien liikasaantiin. Onko kellään muulla kokemusta asiasta?

12

14951

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kauhea kala.

      Itse olen kokeillut käyttää kalanmaksaöljyä, ja kokeiluksi on jäänyt. Annostukset ja varoitukset yliannostuksesta olen lukenut ja mielestäni olen ohjeita noudattanut. Muutaman kerran viikossa jos otan ruokalusikallisen sitä öljyä (onko liikaa?) niin aina jossainpäin kehoa tulee patti, joka ei ole tulehtunut tai kipeä, ja kun sitä tulee murjottua, niin voi mahoton sitä talin määrää!
      Tiedän, että kalanmaksaöljy tyystin muuttaa kehon rasva-ainekoostumuksen, mutta aika outo reaktio minulla. En koskaan ole ollut kalansyöjä, joten liekö niin, että olen erityisen herkkä kalan rasvoille?

      • Anonyymi

        Minä otan teelusikallisen päivässä kalanmaksaöljyä


    • joo

      Nenä verenvuotoa kalaöljyä syödessä

      • Kauhea kala.

        Joilla veren hyytymisominaisuudet ovat laskeneet, kalanmaksaöljy heikentää (ohentaa?) niitä lisää, joten verenvuotoriski kasvaa.


    • Möller

      Olen käyttänyt myös Möllerin kalanmaksaöljyä ja ohjeiden mukaan joka päivä oikean annoksen. En ole huomanut mitään haittavaikutuksia. Päinvastoin.

    • calmato

      Jos olet ottanut kalanmaksaöljyä ohjeen mukaan, ei haittaa. Se on vain hyväksi, jos ei ole ongelmia veren hyytymisessä. Jos olet yliannostellut, lopeta käyttö. pariksi kuukaudeksi ja ota sitten ohjeen mukaan.
      Keltaiset kynnenaluset ei voi johtua kalaöljystä. Mitä muuta olet nauttinut/ tehnyt käsilläsi?

      Jos olet kalanmaksaöljylle allerginen, oireet olisivat paljon rajummat.
      Ainoa havaitsemani sivuoire kalanmaksaöljyn nauttimisesta on närästäminen, jos sitä ottaa pelkän kahvin seuraksi aamulla ilman kunnollista aamupalaa.

    • Anniina

      Itse maistoin kyseistä ainetta ja sain hirveän pahoinvoitukohtauksen. Oksesin sen ja koko sisälaukkuni sisällön lattialle.

      Keltaisuutta en sormissani havainnut, mutta joinkin ainetta suoraan pullon suusta. Yleensäkin kehottaisin välttämään suoraa kosketusta. Voi vain kuvitella mille sormet syönnin jälkeen haisisivat.

    • Eki

      Kalanmaksaöljyssä on usein A-, D-, ja E-vitamiineja jotka ovat rasvaliukoisia (A on noista myrkyllisin yliannostusvaaran suhteen).

      Kannattaisi varmaan kokeilla kalaöljyä (joka siis on puristettu kalan lihasta, ei maksasta) koska ne eivät yleensä sisällä vitamiineja. Tuoteselosteesta selviää onko vitamiineja ja kuinka paljon.

      • kalanmaksaöljyssä

        1 ml sisältää 200 mikrogrammaa A-vitamiinia. Ohjeen mukaan päivässä tulee 1000 mikrogrammaa. Päivittäinen tarve on n. 800 – 900 mikrogrammaa.

        Kalamaksaöljystä saa liikaa A-vitamiinia, vahingoittaa maksaa. Käyttäkää kalaöljyä,se on terveellisempää.

        http://tinyurl.com/6w2nj

        Möllerin kalanmaksaöljy / Möllers torskleverolja, oraaliliuos

        2. VAIKUTTAVAT AINEET JA NIIDEN MÄÄRÄT

        1 ml kalanmaksaöljyä (= 925 mg) sisältää:

        A-vitamiinia 200 µg/ml = 660 IU
        D-vitamiinia 2 µg/ml = 80 IU
        Monityydyttymättömiä rasvahappoja 256 mg/ml
        joista
        n-3-rasvahappoja yhteensä 240 mg/ml
        Eikosapentaeenihappoa (20:5 n-3) EPA 76 mg/ml
        Dokosaheksaeenihappoa (22:6 n-3) DHA 110 mg/ml

        A-vitamiinin suositeltu päivittäisannos aikuisille on 800 – 900 mikrogrammaa. A-vitamiinin
        aiheuttamia myrkytysoireita kuten teratogeenisia vaikutuksia, keskushermostovaikutuksia ja iho- ja
        limakalvo-oireita on raportoitu pitkäaikaisten 7,5 – 15 mg päiväannosten jälkeen.


      • MDona
        kalanmaksaöljyssä kirjoitti:

        1 ml sisältää 200 mikrogrammaa A-vitamiinia. Ohjeen mukaan päivässä tulee 1000 mikrogrammaa. Päivittäinen tarve on n. 800 – 900 mikrogrammaa.

        Kalamaksaöljystä saa liikaa A-vitamiinia, vahingoittaa maksaa. Käyttäkää kalaöljyä,se on terveellisempää.

        http://tinyurl.com/6w2nj

        Möllerin kalanmaksaöljy / Möllers torskleverolja, oraaliliuos

        2. VAIKUTTAVAT AINEET JA NIIDEN MÄÄRÄT

        1 ml kalanmaksaöljyä (= 925 mg) sisältää:

        A-vitamiinia 200 µg/ml = 660 IU
        D-vitamiinia 2 µg/ml = 80 IU
        Monityydyttymättömiä rasvahappoja 256 mg/ml
        joista
        n-3-rasvahappoja yhteensä 240 mg/ml
        Eikosapentaeenihappoa (20:5 n-3) EPA 76 mg/ml
        Dokosaheksaeenihappoa (22:6 n-3) DHA 110 mg/ml

        A-vitamiinin suositeltu päivittäisannos aikuisille on 800 – 900 mikrogrammaa. A-vitamiinin
        aiheuttamia myrkytysoireita kuten teratogeenisia vaikutuksia, keskushermostovaikutuksia ja iho- ja
        limakalvo-oireita on raportoitu pitkäaikaisten 7,5 – 15 mg päiväannosten jälkeen.

        Itse otan kalanmaksaöljyä, lääkärin ohjeem mukaan 15ml (= 9000IU) vuorokaudessa sekä lisäksi erillistä A-vitamiinivalmistetta, jossa määrä on 25000IU. Kyseistä ohjetta on tarkoitus noudattaa 6kk, josta nyt on mennyt 2,5kk. Mistään oireista en kärsi, joka viittaisi yliannostukseen. Määräyshetkellä A-vitamiiniarvot olivat viitearvojen sisäpuolella.

        Kyseinen annostus vastaa 11-12mg A-vitamiinia vuorokaudessa.

        Myrkyllisyys tulee yli 100 kertaisilla kerta-annoksilla tai sitten pitkäaikaisilla, yli 15mg/vrk annoksilla jatkuen useista viikoista vuoteen.

        Kysyn, että kuka saa moisen annoksen A-vitamiinia vuorokaudessa, jos ottaa ohjeen mukaisen annoksen kalanmaksaöljyä sekä syö "normaalisti".


    • Anonyymi

      Join äsken yli puolipulloa ja ollut vessassa yli puolituntia

      • Anonyymi

        Juo loput niin pääset pois sieltä vessasta!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      432
      3115
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      107
      2502
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      368
      2326
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      158
      2035
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1857
    6. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1277
    7. 166
      1265
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1176
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      72
      1111
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      967
    Aihe