Jeesus oli uudelleen kastaja

Jeremiah

Raamattu kertoo että Jeesus ympärileikattiin lapsena:

Luuk.2:21

Kun sitten kahdeksan päivää oli kulunut ja lapsi oli ympärileikattava, annettiin hänelle nimi Jeesus, jonka enkeli oli hänelle antanut, ennenkuin hän sikisi äitinsä kohdussa.

Mutta kristuksen ympärileikkaus on kaste. Tästä kerrotaan Paavalin kirjeessä Kolossalaisille:

Kol.2:11

ja hänessä te myös olette ympärileikatut, ette käsintehdyllä ympärileikkauksella, vaan lihan ruumiin poisriisumisella, Kristuksen ympärileikkauksella: ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta

Mutta koska ensimmäinen kaste, käsintehty ympärileikkaus, se jonka Jeesus sai lapsena, oli kovin vajavainen, päätti Jeesus ottaa uudelleen kasteen vedessä. Raamattu sanoo että Johannes Kastajan messiaaninen kaste tehtiin joessa, ei astiasta, ja että tuo kaste tehtiin upottamalla:

Matt.3:6

"ja hän [Johannes Kastaja] kastoi heidät Jordanin virrassa"

Matt.3:16

"Kun Jeesus oli kastettu, nousi hän kohta vedestä..."

Uppokaste ei kelpaa luterilaisille, koska se on Raamatussa kuvattu kaste, ja koska sen tekijät eivät olleet pikkuvauvoja, vaan suun tunnustuksen tehneitä uskovaisia. Kovin hankala olisikin luterilaisten värväreiden mennä ihmisten luokse ja saada nämä ottamaan Paavin kaste senjälkeen kun ihmisille on kerrottu tervettä oppia kasteesta ja kerottu muutama sana katolisen kirkon veritöistä.

Mutta pikkuvauvapa ei voi sanoa ei, siksi hän on oivallinen kohde luterilaiselle manipuloinnille.

4

274

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...Mikähän lie IOK:n kanta uudelleen kastamiseen?

Itse ajattelisin näin että tämä kuuluu rituaaleihin ja IOK ei anna rituaaleille itsessään juuri minkäänlaista arvoa...

Tosin Jeesus kastatti itsensä ja opetuslapsensa Johanneksella sekä kehoitti tekemään samoin. Odotan mielenkiinnolla acimlaisen tai muiden IOK:laisten mielipidettä kasteeseen:)

• acimlaine

Rituaalit itsessään eivät ole itsessään yhtään mitään, mutta monesti ne ovat käytännön kannalta tarpeellisia antamaan muotoa ja struktuuria itse asian sisällölle kun kuitenkin elämme fyysisessä maailmassa. Sama koskee kasteen lisäksi ehtoollista jota tosin itse "harrastelen" rituaalienkin avulla.

Se Kerttu josta aikaisemmin olen maininnut kertoo kirjassaan että oli kysellyt Herralta että mihinkä seurakuntaan sitä nyt pitäisi törmätä ja kun kasteesta oli tullut puhe niin Herra oli sanonut Kertulle että Minä kastan sinut. Eli tässäkään tapauksessa rituaalit eivät olleet välttämättömiä.

• nomen
        acimlaine kirjoitti:

Rituaalit itsessään eivät ole itsessään yhtään mitään, mutta monesti ne ovat käytännön kannalta tarpeellisia antamaan muotoa ja struktuuria itse asian sisällölle kun kuitenkin elämme fyysisessä maailmassa. Sama koskee kasteen lisäksi ehtoollista jota tosin itse "harrastelen" rituaalienkin avulla.

Se Kerttu josta aikaisemmin olen maininnut kertoo kirjassaan että oli kysellyt Herralta että mihinkä seurakuntaan sitä nyt pitäisi törmätä ja kun kasteesta oli tullut puhe niin Herra oli sanonut Kertulle että Minä kastan sinut. Eli tässäkään tapauksessa rituaalit eivät olleet välttämättömiä.

oli tullut puhe niin Herra oli sanonut Kertulle että Minä kastan sinut. Eli tässäkään tapauksessa rituaalit eivät olleet välttämättömiä.

taisi Kertulta jäädä kysymättä kuka tuo herra oli, joka hänelle puhui?

• Factaa

Jeesus ei eläissään kastanut ketään silloin käytössä olleella Johanneksen vesikasteella (Joh.4:2)
      Sen sijaan Jeesus antoi synnit anteeksi, kun Jeesus "koski" ihmisiin. Syntinen nainen, ristinryöväri ja lapset, jotka tuotiin estelyistä Jeesuksen luokse. Jeesuksen "kosketuksessa" voimaa eli Pyhää Henkeä siirtyi siihen, jota Jeesus "kosketti".

Mark. 5:30

Ja heti kun Jeesus itsessään tunsi, että voimaa oli hänestä lähtenyt, kääntyi hän väkijoukossa ja sanoi: "Kuka koski minun vaatteisiini?"

Luuk. 18:15

Ja he toivat hänen tykönsä myös pieniä lapsia, että hän koskisi heihin; mutta sen nähdessään opetuslapset nuhtelivat tuojia.

Mark. 2:10

Mutta tietääksenne, että Ihmisen Pojalla on valta maan päällä antaa syntejä anteeksi, niin" -hän sanoi halvatulle-

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      89
      4600
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      140
      3133
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3125
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      403
      2202
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      231
      1348
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      11
      1223
    7. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      76
      1207
    8. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      67
      1097
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      30
      1084
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      112
      999
    Aihe