Valitsin lapsettomuuden

m27*

Olen 27-v sinkkumies ja tietoinen valintani on lapsettomuus. Se on nykypäivän Suomessa järkevin vaihtoehto näin nuoren miehen kannalta. Valintani peruste ei ole lapsivihamielisyys. Rakastan esimerkiksi omaa siskontyttöäni kuin omaa lastani.

Syy valinnalleni on maan tämänhetkiset avioerotilastot, sekä sosiaaliviranomaisten ja oikeuslaitoksen tapa toimia huoltajuuskiistoissa. En halua saattaa itseäni tilanteeseen, jossa menetän lapseni ja saatan itseni taloudelliseen ahdinkoon elatusmaksujen muodossa. Tällaisen riskin ottaminen ei ole järkevää eikä kannattavaa.

Suosittelen valintaani jokaiselle ikäluokkani ja nuoremmillekin miehille. Toki olen tietoinen siitä, että jos kaikki noudattaisivat neuvoani, ei lapsia enää syntyisi tässä maassa ollenkaan. Mutta uskon myös, että jyrkästi laskeva syntyvyys asettaisi päättäjille paineita muuttaa toimintatapoja tasa-arvoisempaan suuntaan juuri miesten näkökulmasta!

Kommentteja?

11

398

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • viiden lapsen yh-äiti

      Onneksi meillä kaikilla on valinnanvapaus.Lapsettomuus on hyvä valinta silloin kun itse tietää mitä elämältään haluaa.
      Itse olen valinnut elämän johon kuuluu lapset.
      Serkkutyttöni on tiennyt jo 15 vuotiaasta ettei koskaan halua ensimmäistäkään lasta.On nyt yli 30 vuotias eikä mielipide ole muuttunut.Hän on helpottunut kun pääsi viimein sterilisaatioon vaikka joutui taistelemaan siitä vuosikaudet.Hänelle lapsettomuus on aina ollut itsestäänselvyys.Lapsista voi nauttia ilman että niitä itse hankkii.

      Mitä tulee noihin huoltajuusasioihin niin mies on auttamatta alakynnessä.Vaikka äiti olisi kiistatta se huonompi vaihtoehto lähihuoltajaksi,mies saa taistella todella paljon ja kauan ennenkuin se asia muuksi muuttuu.Onneksi nykyään on jo menty siihen suuntaan että isä huomioidaan muutenkin kuin vain siittäjänä ja maksajana.
      Meillä lapset ovat minulla syystä että lasten isä ei halua lapsia luokseen asumaan.
      Uusi mieheni hakee oikeuden kautta oman lapsensa huoltajuutta ja siitä on meneillään pitkä ja vaikea prosessi.

    • nainen-27

      Kuullostaa hiukan samalta mitä oma mieheni sanoi joskus. Kun lukee lehdistä ja kuulee juttuja, joissa nainen tulee, tekee vauvan, lähtee ja riistää kaikki rahat, niin ei kuulemma tee mieli tehdä lapsia. Onneksi hänen mielensä on iän myötä hiukan muuttunut.

      Ei siinä mitään, onhan niitä tapauksia tosiaan olemassa ja itsekin tiedän muutamia tyyppejä, jotka taistelevat jatkuvasti lapsien elatuksista käräjillä. Itse lähinnä halveksin ihmisiä, jotka eivät voi sovussa kasvattaa lapsiaan. Kun on lapsia hankkinut, niin aisoista pitää pystyä sopimaan aikuisten kesken reilusti, ei lakimiesten kautta!

      Meitä ihan järkeviäkin naisia on olemassa ja toivon, että joskus löydät itsellesi "sen oikean", jonka kanssa mieli vielä muuttuu. Toki, jos lapsettomuus on lopullinen valintasi, niin onnea tielle. Mutta pelkästään lehtijuttuihin ja tilastoihin sellaista päätöstä ei kannata perustaa.

      Totta on kyllä se, että mies on monesti alakynnessä sosiaaliviranomaisten kanssa ja että asioihin täytyy saada muutos. En kuitenkaan usko, että lapsettomuusvalinnalla tapahtuu suuria muutoksia, asioihin täytyy päästä vaikuttamaan varmasti poliittisestikin. Uskon, että nykyisät ovat itse isossa osassa, koska osallistuvat paljon enemmän lastenkasvatukseen ja niihin liittyviin asioihin. Uusien sukupolvien myötä asiatkin muuttuvat, vähitellen.

      Oman miehen mieli on muuttunut jo sen verran, että uusi perheenjäsen on tervetullut. Onneksi. :) Tiedän, että meistä neljästä lapsesta on suurta iloa vanhemmilleni, kun käymme puolisoidemme ja perheidemme kanssa kyläilemässä ja auttelemassa heitä. Luulen, että itse ainakin katuisin vanhempana, jos päättäisin olla hankkimatta lapsia. Tai eihän niitä hankita, niitä saadaan, jos saadaan. Toivottavasti.

      Hyvää jatkoa sinulle!

    • joonas999999999

      aivan viisas ja perusteltu valinta. mutta odotas kun vuodet vielä vierii niin sulla alkaa pää pehmenemään. 10-15 vuoden päästä ajattelet jo ihan toisin, näin se vaan usein menee, kokemusta on. mutta pysy kovana!! mutta pää kylmänä :)

    • Anonyymi

      Niin, haetko tänne kirjoittamisella ja kommenttien pyytämisellä jotain vahvistusta kannallesi? Nuo pointtisi ovat huomionarvoisia mutta lapsia syntyy jopa sodan melskeissä. Sitten, ja tätä alleviivaan: jos vähän vartut ja ikinä milloinkaan tulee mieleen lapsenteko on sille luonnon (ei hallituksen/sossun tms) sanelemia takarajoja. Voin kertoa 55-vuotiaana miehenä että tästä sain elinikäisen vitutuksen kun kaksi edellistä alkaa katkaisi suhteen mielipuolihäiriöissään ja alkoholismeissaan. Nyt olen 55-vuotias mies ja nykyisen muijan kohtu on poistettu, en tule saamaan lapsia ikinä ja miksi? Jos ikinä haluaisinkin, ja koen olevani ihan kunnollinen siinä missä kaikenlaiset hullut ja juopot sikiävät ja sitten laiminlyövät kersansa.

      • Anonyymi

        Hyvä jos olet varma asiasta. Tosiasia kuitenkin, että eroja on paljon. Suurin os vanhemmista eron jälkeen hoitavat lapsensa sovussa. Vain nämä ketkä käräjien kautta riitelevät ovat kuitenkin vähemmistö sovussa eronneiden määrä on suurempi. Myös tiedän useammankin isän olevan nykyään lähihuoltaja. Sekään ei ole itsestäänselvyys, että se olisi automaattisesti aina äiti joka lähihuoltaja on. Käräjäoieuddssahan punnitaan asiaa tarkoin, asiaan vaikuttavat olosuhdeselvitykse ja se miten paljon valmiuksia kummallakin on tukea etävanhemman vanhemmuutta. Näihin päätöksiin kun vaikuttavat monet asiat. Esim. Tasavertaiset vanhemmat jos on muuten niin se joka on myötämielisempi toista vanhempaa kohtaan on vahvemmilla, siinä ei katsota sukupuolta nykypäivänä enää. On vanha myytti tämä lapsen määrääminen aina äidille. Maailma muuttuu ja jatukset. Sinullakin voi vielä muuttu olethan nuori kuitenkin 10v. Päästä voit ajatella toisin, sitä ei kukaan voi tietää etukäteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä jos olet varma asiasta. Tosiasia kuitenkin, että eroja on paljon. Suurin os vanhemmista eron jälkeen hoitavat lapsensa sovussa. Vain nämä ketkä käräjien kautta riitelevät ovat kuitenkin vähemmistö sovussa eronneiden määrä on suurempi. Myös tiedän useammankin isän olevan nykyään lähihuoltaja. Sekään ei ole itsestäänselvyys, että se olisi automaattisesti aina äiti joka lähihuoltaja on. Käräjäoieuddssahan punnitaan asiaa tarkoin, asiaan vaikuttavat olosuhdeselvitykse ja se miten paljon valmiuksia kummallakin on tukea etävanhemman vanhemmuutta. Näihin päätöksiin kun vaikuttavat monet asiat. Esim. Tasavertaiset vanhemmat jos on muuten niin se joka on myötämielisempi toista vanhempaa kohtaan on vahvemmilla, siinä ei katsota sukupuolta nykypäivänä enää. On vanha myytti tämä lapsen määrääminen aina äidille. Maailma muuttuu ja jatukset. Sinullakin voi vielä muuttu olethan nuori kuitenkin 10v. Päästä voit ajatella toisin, sitä ei kukaan voi tietää etukäteen.

        Olen liian juovuksissa nyt lukemaan ja joulunpyhäkin tulosaa. Mutta palaam awiaan..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen liian juovuksissa nyt lukemaan ja joulunpyhäkin tulosaa. Mutta palaam awiaan..

        Aivan- teoria ja hienot nettisivut eri asia kun käytäntö "lastensuojelun, lastenvalvojan" menettelyssä


      • Anonyymi

        Olen edelleen lapseton , aikaa on kulunut jo 15 vuotta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen edelleen lapseton , aikaa on kulunut jo 15 vuotta.

        Joo ja vanhentunutta on tietosi huoltajuusasioissa. Tänä päivänä ei todellakaan mene ihan niin kuin väität. Myös toisten nimien julkaisu ei ole luvallista.


      • Anonyymi

        Jännä et asia kestää ja kestää.....


    • Anonyymi

      Ap, et siis saa pillua, joten teit "tietoisen ja järkevän valinnan" keskittyä runkkamiseen.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      54
      5289
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3417
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1562
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      191
      1449
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1066
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      978
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      887
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      826
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      778
    10. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      769
    Aihe