eli kyseisessä autossa on moniurahihnan kiristin ruvennut pitämään sellasta ärsyttävää kitinää ja kolinaa. vaihdoin sen kiristinrullan uuteen mutta ei auttanut asiaa, tosin se oli kyllä vaihtokunnossa. mutta se vikinä ja kolina kuuluu siitä vipuvarresta minkä nokassa se rulla on. se vipu menee siitä laturinjalasta läpi ja toisessapäässä on se jousi joka vääntää sitä rullaa hihnaa vasten. ilmeisesti se akseli tai sitten se akselin läpivienti on kulunut hiukan väljäksi ja sitten vikisee ja kolisee.jos valot eivät ole päällä ääntä ei kuulu juurikaan, samoin jos sitä kiristimen vipua painaa alaspäin. kysymys kuuluu onko muilla ollut samaa vaivaa ja miten ootte korjanneet? hinta? kiitos jo etukäteen!!
moniurahihnan kiristin
9
12615
Vastaukset
- rullan vaihtanut
Onneksi selvisin pelkän rullan vaihdolla, koska kaverilta meni myös se kiristinjousi. Kysy suoraan liikkeestä mitä maksaa uusi osa, mutta ota etukäteen tuoli alle, hinta oli moninkertainen rullaan verrattuna.
Onneksi vaihdoit rullan ajoissa, koska on ikävää jos se hajoaa ajossa keskellä metsätaivalta. - vwkake
sorvuuta holkki väljään läpimenoon
- passat tdi -96
kyllä taidan kääntyä sorvarin puoleen koska koko uusi
kiristinsydeemi maksaa n,450 euroa, tuskin tulee sorvaus maksamaan puoliakaan tuosta.
- Jykke
Tänään Passatista (1,9 Tdi 96kW) tapahtui seuraavaa: Laturinhihna pomppasi laturin ja moniura siipipyörän väliin eli laturin akseli tuli ulos ja upposi sähköisen flektin sisään.
Passatissa on yritetty paikallistaa jo kolme kertaa sirittävää ääntä. Äänen oletettiin tulevan ohjaustehostimesta. Ensin vaihdettiin kiristinrulla, joka oli rikki. Se auttoi noin viikon verran. Äänen palatessa vaihdettiin hihna ja pumpun nesteet. Taas auto toimi pari päivää. Viimeksi siihen vaihdettiin peruskunnostettu ohjaustehostimenpumppu.
Ääni palasi taas viikon päästä ja tänään moottoritiellä auto tärisi jonkun verran ja auton latausvalo alkoi palaa. Tärinä lakkasi ja ajoin auton muutaman kilometrin päähän ja latausvalokaan ei enää palanut. Pysäytin auton ja avasin konepellin. Hetken tutkailtuani huomasin alussa kertomani asiat.
Mikä aiheutti hihnan pomppaamisen? Voiko hihna olla liian kireä, eikö kiristinrullan pitäisi pitää kireys sopivana? Moniurasiipipyörä (eli siis kohta, jonka ympäri hihna kiertää)oli vielä puolen tunnin jälkeen erittäin kuuma. Onko laturissa voinut laakeri leikata kiinni vai mikä selittää moisen ylikuumenemisen? Hinausauton kuljettaja piti vikaa täysin mystisenä. Ei ollut koskaan aiemmin nähnyt vastaavaa.
Koska auto on nelivetoinen, niin se piti saada kokonaan hinausauton kyytiin. Normaali hinaaminen ei tullut kyseeseen, koska laturin akseli oli uponnut tohon flektin siipien väliin.
Kirjoitelkaa kokemuksia! Kerron myöhemmin mikä oli vian syynä. Alkaa käydä kalliiksi, ellei vika mene autokorjaamon laskuun/vastuuvakuutukseen.- kahe
Kaverilla -98:ssa oli laturin vapaakytkin rikki ja se kuulemma voi aiheuttaa kiristinrullan jumittumisen ja hihnan hyppäämisen paikaltaan. Laturi rasittaa liikaa kiristinrullaa. Kaverilla jäi auto tien päälle myös tuon takia. Jotain tuollasta se oli.
Itsellä huollossa totesivat kiristinrullan jumittuneen ja vaihtoivat sen, hinta 84 eur ilman alvia. - Jykke
kahe kirjoitti:
Kaverilla -98:ssa oli laturin vapaakytkin rikki ja se kuulemma voi aiheuttaa kiristinrullan jumittumisen ja hihnan hyppäämisen paikaltaan. Laturi rasittaa liikaa kiristinrullaa. Kaverilla jäi auto tien päälle myös tuon takia. Jotain tuollasta se oli.
Itsellä huollossa totesivat kiristinrullan jumittuneen ja vaihtoivat sen, hinta 84 eur ilman alvia.Sama vika. Hinausauto vei Passatin korjaamolle. Ei uskaltanut itse hinata, koska laurin akseli oli työntynyt flektin siipien väliin. Passattia on yritetty korjata aiemminkin, joten korjaamo veloitti vain osan hinnan eli 69 euroa.
Nyt ajohallinnan valo syttyy palamaan pienen ajamisen jälkeen. Korjaamo kuittasi kaikki vikailmoitukset pois, mutta ongelma palasi seuraavana päivänä. Ja taas aikaa varaamaan...
- golffi
vanhassa 96 tdi.ssä on siellä kiristinrullan toisessa päässä se jousi. siinä on myös vaimennin samassa joka ajan myötä menöö huonoks ja alkaa pompottamaan niin kuin auto ilman iskareita.vaihda se jousipaketti niin kaik on taas ok.
- passat tdi -96
mulla se kiristin tosiaan vemputtaa kokoajan vimmatusti eli se vaimennin on varmaan sökö. mulle tuli alkuperäinen kiristinrulla maksamaan 40 euroo ja vaihdoin sen itse. saa nähä kuinka tyyyris se vaimennin ja jousi on!? miksi se kiristin täytyy olla sillä jousella miksei voi olla jäykkä eli sellanen millä kiristetään vaan remmi tiettyyn tiukkuuteen ja se olis siinä.
- merkkiliikkeessä
että tossa vuosimallissa ei oo sitä vaimenninta siellä jousipaketissa, kulemma uudemmissa on joku iskarin tapanen, tiedä sitten kuka on oikeassa, mutta luulis niiden siellä tietävän. se jousisysteemi ois maksanu 77 euroo
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1406653
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1495739- 1234891
Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.434490Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?523892- 623061
Itkin oikeasti aamulla taas
Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.522966Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m242402- 422270
Naiselle hyvää viikkoa
olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢152197