kannattaako

ukkometsoa...

..ampua, vaikka hollille saisikin? Omilla mehtämailla on ollut pari vuotta mehtokanta, joka näyttää olevan voimistumaan päin. Olen lukenut, että jos ukkomehdon ampuu voivat koppelot siirtyä pois hakemaan uutta kukkoa, kun ei nuoret kelpaa.

Olen miettinyt olisiko syytä pitäytyä pyissä ja teerissä kokonaan kun niitäkin saa. On se mehto vaan niin komia lintu, että sykähdyttää kun semmoisen näkee. Tosin paistikin maistuu mieluisalta. Olen aika aloittelija, joten neuvoista kiitos!

4

962

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Koppelotko vieraisiin

      En ole ainakaan kuullut, että koppelot lähtisivät kokeneemman ukon hakuun. Minun metsästysmaillani metsokanta on niin pieni, ettei täällä oikein pääse tekemään vertailuja. Kait sitä on jotenkiin tutkittu, eihän toisin paikoin olevalle koppelon rauhoituksella muuten oikein olisi järkeä.
      Kaikki tämä mutu tietoa, kertokaa viisaammat asian oikea laita.

    • harkiten

      Olen huomannut omilla metsästysmaillani että jos siellä on kohtuullinen metsokanta niin sieltä voi ampua yhden tai kaksi lintua ilman että sillä olisi juuri merkitystä kantaan. Tässä korostuu juuri sinun oma harkinta kyky... Olen "rauhoittanut" metsot kokonaan jos kanta on heikko niin silloin se ei ole romahtanut kokonaan vaikka välissä onkin ollut heikompi vuosi. Maltti on valttia... Kanta kestää paremmin ukkojen verottamista kuin koppeloiden; eli ammu ukkometso koppelon sijaan mikäli vain mahdollista.

    • Erämies

      on kannalle tärkeä. Huonona lintuvuonna voisi olla viisaampaa jättää ampumatta. Monesti seurat rauhoittavat koppelon jos metsokanta on heikko. Tälle ei kuitenkaan ole oikein kestävää perustetta, sillä nuori koppelo ei ole kannalle läheskään yhtä tärkeä kuin se vanha homenokka. Näin siksi, että nuorten lintujen talvikuolleisuus on poikkeuksellisen suuri. Myös ensimmäinen pesintä epäonnistuu useammin kuin vanhoilta linnuilta. Jos niitä vanhoja metsoja alueella on mukavasti, ei kanta siitä romahda yhden ampumisella.

    • pyymies

      No arvioi oman metsäpalstasi metso kanta. Seuraa tilannetta vaikka pari vuotta ja mieti sitten uudestaan. Jos kanta sallii voit ampua vaikka heti pois alta mutta pysyttelisin silti yhdessä metsossa per vuosi korkeintaan. Joinakin vuosina kannattaa olla ampumattakin. Kuten sanoit että metsokanta näyttää olevan voimistumaan päin niin odota muutama syksy niin hyvä tulee. Pienpetokannan alhainen määrä auttaa kanalintuja kuten varmaan tiedätkin... metsästä siis niitä pois.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3527
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      157
      2143
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      206
      1845
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      134
      1756
    5. 80
      1175
    6. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      320
      1136
    7. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1104
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      132
      1031
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      949
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      73
      919
    Aihe