kannattaako

ukkometsoa...

..ampua, vaikka hollille saisikin? Omilla mehtämailla on ollut pari vuotta mehtokanta, joka näyttää olevan voimistumaan päin. Olen lukenut, että jos ukkomehdon ampuu voivat koppelot siirtyä pois hakemaan uutta kukkoa, kun ei nuoret kelpaa.

Olen miettinyt olisiko syytä pitäytyä pyissä ja teerissä kokonaan kun niitäkin saa. On se mehto vaan niin komia lintu, että sykähdyttää kun semmoisen näkee. Tosin paistikin maistuu mieluisalta. Olen aika aloittelija, joten neuvoista kiitos!

4

962

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Koppelotko vieraisiin

      En ole ainakaan kuullut, että koppelot lähtisivät kokeneemman ukon hakuun. Minun metsästysmaillani metsokanta on niin pieni, ettei täällä oikein pääse tekemään vertailuja. Kait sitä on jotenkiin tutkittu, eihän toisin paikoin olevalle koppelon rauhoituksella muuten oikein olisi järkeä.
      Kaikki tämä mutu tietoa, kertokaa viisaammat asian oikea laita.

    • harkiten

      Olen huomannut omilla metsästysmaillani että jos siellä on kohtuullinen metsokanta niin sieltä voi ampua yhden tai kaksi lintua ilman että sillä olisi juuri merkitystä kantaan. Tässä korostuu juuri sinun oma harkinta kyky... Olen "rauhoittanut" metsot kokonaan jos kanta on heikko niin silloin se ei ole romahtanut kokonaan vaikka välissä onkin ollut heikompi vuosi. Maltti on valttia... Kanta kestää paremmin ukkojen verottamista kuin koppeloiden; eli ammu ukkometso koppelon sijaan mikäli vain mahdollista.

    • Erämies