kannattaako

ukkometsoa...

..ampua, vaikka hollille saisikin? Omilla mehtämailla on ollut pari vuotta mehtokanta, joka näyttää olevan voimistumaan päin. Olen lukenut, että jos ukkomehdon ampuu voivat koppelot siirtyä pois hakemaan uutta kukkoa, kun ei nuoret kelpaa.

Olen miettinyt olisiko syytä pitäytyä pyissä ja teerissä kokonaan kun niitäkin saa. On se mehto vaan niin komia lintu, että sykähdyttää kun semmoisen näkee. Tosin paistikin maistuu mieluisalta. Olen aika aloittelija, joten neuvoista kiitos!

4

986

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Koppelotko vieraisiin

En ole ainakaan kuullut, että koppelot lähtisivät kokeneemman ukon hakuun. Minun metsästysmaillani metsokanta on niin pieni, ettei täällä oikein pääse tekemään vertailuja. Kait sitä on jotenkiin tutkittu, eihän toisin paikoin olevalle koppelon rauhoituksella muuten oikein olisi järkeä.
      Kaikki tämä mutu tietoa, kertokaa viisaammat asian oikea laita.

• harkiten

Olen huomannut omilla metsästysmaillani että jos siellä on kohtuullinen metsokanta niin sieltä voi ampua yhden tai kaksi lintua ilman että sillä olisi juuri merkitystä kantaan. Tässä korostuu juuri sinun oma harkinta kyky... Olen "rauhoittanut" metsot kokonaan jos kanta on heikko niin silloin se ei ole romahtanut kokonaan vaikka välissä onkin ollut heikompi vuosi. Maltti on valttia... Kanta kestää paremmin ukkojen verottamista kuin koppeloiden; eli ammu ukkometso koppelon sijaan mikäli vain mahdollista.

• Erämies

on kannalle tärkeä. Huonona lintuvuonna voisi olla viisaampaa jättää ampumatta. Monesti seurat rauhoittavat koppelon jos metsokanta on heikko. Tälle ei kuitenkaan ole oikein kestävää perustetta, sillä nuori koppelo ei ole kannalle läheskään yhtä tärkeä kuin se vanha homenokka. Näin siksi, että nuorten lintujen talvikuolleisuus on poikkeuksellisen suuri. Myös ensimmäinen pesintä epäonnistuu useammin kuin vanhoilta linnuilta. Jos niitä vanhoja metsoja alueella on mukavasti, ei kanta siitä romahda yhden ampumisella.

• pyymies

No arvioi oman metsäpalstasi metso kanta. Seuraa tilannetta vaikka pari vuotta ja mieti sitten uudestaan. Jos kanta sallii voit ampua vaikka heti pois alta mutta pysyttelisin silti yhdessä metsossa per vuosi korkeintaan. Joinakin vuosina kannattaa olla ampumattakin. Kuten sanoit että metsokanta näyttää olevan voimistumaan päin niin odota muutama syksy niin hyvä tulee. Pienpetokannan alhainen määrä auttaa kanalintuja kuten varmaan tiedätkin... metsästä siis niitä pois.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      56
      1968
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      165
      1678
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1398
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      241
      1357
    5. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      228
      1295
    6. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      339
      1169
    7. Mitä toivot

ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1155
    8. Minkä merkkisellä

Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      78
      1106
    9. Nyt kun Pride on ohi 3.0

Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      316
      1080
    10. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      336
      1070
    Aihe