Voisiko joku lainoppinut valaista minua eräässä asiassa.
Eräs iäkäs aviopari oli lapseton, ja heillä oli omaisuutta. Miehen kuoleman jälkeen miehen suku kärkkyi jo perinnön toivossa. Leski luonnollisesti pahastui röyhkeyttä, ja mainitsi että heillä oli ns. välikirja.
Kysymys kuuluukin että mikä on välikirjan tarkoitus? Lapseton parihan perii toisen osapuolen,ja vasta jälkimmäisen kuoltua omaisuus jaetaan kummankin suvulle perintökaaren mukaan.
Voiko jälkimmäisenä kuollut tehdä koko omaisuudesta uuden testamentin? Vai jaetaanko ensinnä kuolleen osuus perintökaaren tai ennen kuolemaa tehdyn testamentin jälkeen?
Onko välikirja eri asia kuin keskinäinen testamentti?
Mikä on hyvä syy laatia välikirja?
Kiitos vastaajille!
Kysymys avioparin välikirjasta
7
4413
Vastaukset
- um.
Välikirjalla tässä lienee tarkoitettu testamenttia. Muulla kuin testamentilla ei perinnöstä voi pätevästi määrätä.
Leski perii lapsettomana kuolleen puolisonsa lain mukaan siten kuin nimimerkki on esittänyt. Leski ei tällöin kuitenkaan voi testamentilla määrätä siitä omaisuudesta, mitä hän on perinyt puolisoltaan.
Jos ensiksi kuollut oli testamentilla antanut viimeksi elävälle jäämistöönsä täyden omistusoikeuden, ensiksi kuolleen suku ei pääse perinnönjaolle viimeksi eläneen kuoltua, vaan omaisuus lankeaa viimeksi eläneen suvulle (ellei testamenttiin sisältynyt ns. toissijaissaajaa koskevaa määräystä). Leskellä on tässä tapauksessa mahdollisuus määrätä testamentilla kaikesta omaisuudestaan miten haluaa (ellei hänellä ole rintaperillisiä). - Lakiluke
Välikirja on vanhahtavaa kielenkäyttöä ja tarkoittanee sopimusta.
Tässä tapauksessa leski ehkä viittauksellaan välikirjaan on tarkoittanut avioehtosopimusta, jossa puolisoiden avio-oikeus on kummaltakin suljettu pois. Näin ollen, jos kaikki omaisuus on lesken nimissä, ei kuolinpesään kuulu mitään ja miehen suku ei saa pesästä mitään.- um.
Mitä kukin nyt sitten "välikirjalla" on tarkoittanut? Tässä sillä lienee kuitenkin viitattu keskinäiseen testamenttiin, kuten kysyjäkin on olettanut. Kysyjän mukaan (molemmilla) puolisoilla oli omaisuutta. Avioehtohan ei määritä, mitä ensiksi kuolleen puolison omaisuudelle tapahtuu. Sen periytyminen tapahtuu joko lain (PK 3) tai testamentin mukaan. Kun leski "välikirjaan" vetoamalla lienee tarkoittanut, että puolison perintö kuuluu hänelle, hän on "välikirjalla" tarkoittanut testamenttia. - Siinä tapauksessa, että "puolisoiden omaisuus" olikin lesken yksin omistamaa, "välikirja" sopii tarkoittamaan avioehtosopimusta.
- prejudge
Olet oikeassa siinä, että välikirja on vanhahtavaa kielenkäyttöä ja tarkoittaa sopimusta.
- um.
prejudge kirjoitti:
Olet oikeassa siinä, että välikirja on vanhahtavaa kielenkäyttöä ja tarkoittaa sopimusta.
Sopimuksella ei kuitenkaan voida (eikä ole voitu) perinnön saajaa nimetä, joten tässä välikirjalla lienee kuitenkin tarkoitettu keskinäistä testamenttia (jossa on kaksi osapuolta, kuten sopimuksessa). Siitä huolimatta, että "välikirjan" merkitys aikanaan on ollut "sopimus". Nythän onkin kysymys siitä, mitä ko. leski tarkoitti sanoessaan, että puolisoilla oli välikirja.
- Maanmittari
Näyttää siltä että tässä keskustelussa saatu ainoa varma tieto on se että välikirja on vanhahtavaa kieltä ja tarkoittaa sopimusta. Mitä sopimusta, keskinäistä testamenttia (joka maallikon silmin näyttää sopimukselta) vai avioehtosopimusta, sitä ei voida saada selville tässä keskustelussa joten kannattaisi varmaan kysyä ko. mummolta mitä hän välikirjalla tarkoittaa. Täällä voidaan vain arvailla
- Anonyymi
Välikirja
Keskinäinen testamentti
turvaa lesken elämää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1166010Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta324107- 823362
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182996Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2522064Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882004Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui431817- 1431795
Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81696Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881569