Voiko kastekaavan valita tai suunnitella itse? En haluaisi ristiäisissä puhuttavan lainkaan esim. synnistä enkä toivoisi sanottavan litaniaa "isän, pojan ja pyhän hengen nimeen". Emme ole vielä varmoja, laitammeko lapsemme kirkon jäseneksi vai ei. Haluaisin kuitenkin, että lapsi siunattaisiin ja toivotettaisiin tervetulleeksi tähän maailmaan. Itse kuulumme vielä kirkkoon, mutta esim. mahdolliset kummit eivät kuulu.
kastekaavan valitseminen itse
25
2798
Vastaukset
- täättä
Muutama huomioni: Lapsihan kastetaan Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen; joten se "litania" kyllä tulee. Kastekaavassahan on moniin kohtiin vaihtoehtoja, joista vanhemmat ja pappi valitsee parhaiten sopivan vaihtoehdon. Ja eihän niistä kummeiksi aiotuista kummeja voi tulla, jos ne ei kirkkoon kuulu.
 - Raamattu
Jos olet tuota mieltä, niin lapsen kastaminen ei kyllä ole teidän perheen juttu. Olet käsittänyt koko kastetoimituksen ilmeisesti ihan väärin. Siinähän nimenomaan kastetaan lapsi pyhän sakramentin mukaan. Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen on koko kastetoimituksen ydin.
Mutta jos et halua kastaa lastasi, kysele seurakunnasta, josko joku pappi tulisi ihan vaan siunaamaan pienokaisen, parempi sekin kuin ei mitään. Kyllä jokainen ihmisenalku tarvii Jumalan suojaa alusta saakka.- marina
ja jos kukaan pappi ei erikseen tule kotiinne siunaamaan lasta (ja muuten, pelkkä siunauskin tapahtuu aina ja ehdottomasti isän, pojan ja pyhänhengen nimeen!) voitte aina mennä pyhänä kirkkoon ja osallistua siellä ehtoolliselle. vaikka ette itse haluaisikaan ottaa ehtoollista vastaan, voitte viedä lapsenne sinne siunattavaksi.
 - vastaa
Meidän seurakunnassamme eivät papit lähde toimittamaan mitään kastetta korvaavaa siunaamistoimitusta lapselle ja toivon, ettei sitä tapahdu missään muuallakaan.
Kasteessa on kysymys monesta muustakin asiasta kuin siunaamisesta.
Hyvin tuossa oli muuten jo vastattukin, joten ei enempiä. 
 - nimiäiset! :)
Voisitte pitää vaikka nimiäiset, sillä kastehan on oikeasti seurakuntaan liittäminen, ei nimenantojuhla. Siitä on vaan muotoontunut sellainen.
Kummien pitää ilmeisesti kuulua kirkkoon, siis sylikummien ainakin. Kummien tarkoitushan on kirkon mukaan kasvattaa kummilapsia kristillisesti. Mutta jos pidätte nimiäiset, siis ilman kirkkoa, niin voihan kummit silti valita, ns. aikuiskavereiksi. :)- todettakoon
että lapsella tulee olla kaksi kirkkoon kuuluvaa, konfirmoitua kummia. Eikä sylikummius ole mikään spesiaali kummiuden muoto, vaan kirkon näkökulmasta kummi mikä kummi.
 - Anonyymi
Ei ole olemassa mitään sylikummia. Kaikki ovat tasavertaisia kummeja. Kummi pitää joskus lasta kastettaessa sylissä ja joskus ei. Joskus lasta pitää isä tai äiti tai huoltaja tai joku muu. Jokaisen kummin tulee kuulua kirkkoon. Yksi riittää tänä päivänä. Yksi tarvii silloin olla todistaja. Joka ei kuulu kirkkoon ei vaan voi olla kummi. Kummi on kirkkoon kuuluvan nimi ei mikään ”joku vaan nimi”. Jos on ei kirkkoon kuuluva läheinen ihminen niin häntä sanotaan aikuiseksi ystäväksi. Tähän ei ole sanaa keksitty. Mutta kummi. Ei.
 
 - miksei heti
Jos kerran aiotte erota kirkosta niin erotkaa nyt heti! Ei tarvi kastaa ollenkaan lasta, mitä järkeä siinä edes on jos kerran kirkosta erota aiotte!
- kirsikka
Haluaisin kuitenkin ehkä mieluummin pysyä kirkon jäsenenä ja laittaa lapsenikin kirkkoon, mutta en pidä ollenkaan kastetilaisuuden kaavasta. Voiko kastetilaisuuden olla pitämättä ja viettää vaikka omanlaisiaan nimeämisjuhlia, mutta liittää silti lapsi kirkon jäseneksi? Ei kai sieltä kukaan tule pakottamaankaan ;) Eikö tällöin kummitkin voisi olla kirkon ulkopuolelta?
 - xxxxxxx
kirsikka kirjoitti:
Haluaisin kuitenkin ehkä mieluummin pysyä kirkon jäsenenä ja laittaa lapsenikin kirkkoon, mutta en pidä ollenkaan kastetilaisuuden kaavasta. Voiko kastetilaisuuden olla pitämättä ja viettää vaikka omanlaisiaan nimeämisjuhlia, mutta liittää silti lapsi kirkon jäseneksi? Ei kai sieltä kukaan tule pakottamaankaan ;) Eikö tällöin kummitkin voisi olla kirkon ulkopuolelta?
Kaste on kaiken pohjana
 - kirsikka
xxxxxxx kirjoitti:
Kaste on kaiken pohjana
Siis ei voida liittää kirkkoon ilman kastetta ja kummit eivät voi olla kirkon ulkopuolelta?
En ole kristitty, mutta en ole kuitenkaan eronnut kirkosta, koska pidän Jumalasta sekä pyhistä arvoista puhumista tärkeänä; esim. toisen ja Jumalan kunnioittaminen. Jumala-käsitykseni poikkeaa kuitenkin isäjumalasta. Tarkoitan sillä lähinnä kaiken olevaisen kunnioittamisesta. En usko kuolemanjälkeiseen elämään ja pelastukseen. - tosiaan
kirsikka kirjoitti:
Siis ei voida liittää kirkkoon ilman kastetta ja kummit eivät voi olla kirkon ulkopuolelta?
En ole kristitty, mutta en ole kuitenkaan eronnut kirkosta, koska pidän Jumalasta sekä pyhistä arvoista puhumista tärkeänä; esim. toisen ja Jumalan kunnioittaminen. Jumala-käsitykseni poikkeaa kuitenkin isäjumalasta. Tarkoitan sillä lähinnä kaiken olevaisen kunnioittamisesta. En usko kuolemanjälkeiseen elämään ja pelastukseen.Kummit voivat olla kyllä "kirkon ulkopuolelta", mutta eivät ole silloin kirkon silmissä varsinaisia kummeja, eivätkä saa esim. kummitodistusta.
Kirkkoon liittäminen = kaste
Nimenanto = nimenanto
Nuo kaksi eivät siis liity toisiinsa. Sillä, mihin uskot, ei ole paskankaan väliä, jos kyse on nyt lapsesi kastamisesta (eli liittämisestä ev.lut. seurakuntaan).
http://www.evl.fi/ - kirsikka
tosiaan kirjoitti:
Kummit voivat olla kyllä "kirkon ulkopuolelta", mutta eivät ole silloin kirkon silmissä varsinaisia kummeja, eivätkä saa esim. kummitodistusta.
Kirkkoon liittäminen = kaste
Nimenanto = nimenanto
Nuo kaksi eivät siis liity toisiinsa. Sillä, mihin uskot, ei ole paskankaan väliä, jos kyse on nyt lapsesi kastamisesta (eli liittämisestä ev.lut. seurakuntaan).
http://www.evl.fi/Joo. Selailin vielä aikaisempia palstan kirjoituksia, ja ymmärsin jutun.
Täytyy kai luovuttaa ja laittaa lapsi sitten pelkästään rekisteriin. Harmittaa ehkä hieman, mutta eipä tuolla asialla lopulta suurta merkitystä ole. - ajattelua?
kirsikka kirjoitti:
Siis ei voida liittää kirkkoon ilman kastetta ja kummit eivät voi olla kirkon ulkopuolelta?
En ole kristitty, mutta en ole kuitenkaan eronnut kirkosta, koska pidän Jumalasta sekä pyhistä arvoista puhumista tärkeänä; esim. toisen ja Jumalan kunnioittaminen. Jumala-käsitykseni poikkeaa kuitenkin isäjumalasta. Tarkoitan sillä lähinnä kaiken olevaisen kunnioittamisesta. En usko kuolemanjälkeiseen elämään ja pelastukseen.Sinun kannattaa tosiaan itsekin erota kirkosta. Kirkkohan on nimenomaan _kristityille_ tarkoitettu. Ja jos et ole sitä etkä edes usko kirkon keskeisiin asioihin, en ymmärrä, mitä järkeä sinun on kuulua kirkkoon. Jumalasta ja omasta mielestäsi pyhistä arvoista voit lapsellesi puhua, vaikket kirkkoon kuulukaan. Omat pyhät arvosi ovat ilmeisesti kovin erilaiset kuin kirkon pyhät arvot.
Ja jos ajattelit haluta kummeja, jotka eivät kirkkoon kuulu, kuinka he voisivat puhua jumalasta ja pyhistä arvoista, mikä on _ihan oikeasti_ kummien perustehtävä. Ei kummius ole mikään lahjanjako- automaatio-järjestelmä. - Jarski
kirsikka kirjoitti:
Joo. Selailin vielä aikaisempia palstan kirjoituksia, ja ymmärsin jutun.
Täytyy kai luovuttaa ja laittaa lapsi sitten pelkästään rekisteriin. Harmittaa ehkä hieman, mutta eipä tuolla asialla lopulta suurta merkitystä ole.Käypä sivulla
http://www.pro-seremoniat.fi/juhlat/nimiaiset.phtml .
Sieltä voi löytyä jotain, joka kiinnostaa sinua. - hei
kirsikka kirjoitti:
Haluaisin kuitenkin ehkä mieluummin pysyä kirkon jäsenenä ja laittaa lapsenikin kirkkoon, mutta en pidä ollenkaan kastetilaisuuden kaavasta. Voiko kastetilaisuuden olla pitämättä ja viettää vaikka omanlaisiaan nimeämisjuhlia, mutta liittää silti lapsi kirkon jäseneksi? Ei kai sieltä kukaan tule pakottamaankaan ;) Eikö tällöin kummitkin voisi olla kirkon ulkopuolelta?
Mitä järkeä?
 - kirsikka
ajattelua? kirjoitti:
Sinun kannattaa tosiaan itsekin erota kirkosta. Kirkkohan on nimenomaan _kristityille_ tarkoitettu. Ja jos et ole sitä etkä edes usko kirkon keskeisiin asioihin, en ymmärrä, mitä järkeä sinun on kuulua kirkkoon. Jumalasta ja omasta mielestäsi pyhistä arvoista voit lapsellesi puhua, vaikket kirkkoon kuulukaan. Omat pyhät arvosi ovat ilmeisesti kovin erilaiset kuin kirkon pyhät arvot.
Ja jos ajattelit haluta kummeja, jotka eivät kirkkoon kuulu, kuinka he voisivat puhua jumalasta ja pyhistä arvoista, mikä on _ihan oikeasti_ kummien perustehtävä. Ei kummius ole mikään lahjanjako- automaatio-järjestelmä.En todellakaan usko, että valtaosa kirkkoon kuuluvista uskoo ja saati elää kirkon oppien mukaisesti. Ja aika harva kummi antaa kummilapselleen minkäänlaista erityistä kristillistä kasvatusta. Monet haluavat vain viettää mukavat kakkukestit. Itselleni eivät nuo juhlat niin merkittävät ole, vaan lähinnä lapsen toivottaminen tervetulleeksi jonkinlaisen ns. "hengellisen kokemuksen" kautta. Mutta kasteen merkitys on tässä ehtinyt tulemaan hyvinkin selväksi, en ollut ehkä aivan ymmärtänyt sen vakavahenkisyyttä aikaisemmin;). Itse en ole halunnut erota kirkosta, koska koen sen kuitenkin olevan ja olleen osa identiteettiä.
 - kommentoi
kirsikka kirjoitti:
En todellakaan usko, että valtaosa kirkkoon kuuluvista uskoo ja saati elää kirkon oppien mukaisesti. Ja aika harva kummi antaa kummilapselleen minkäänlaista erityistä kristillistä kasvatusta. Monet haluavat vain viettää mukavat kakkukestit. Itselleni eivät nuo juhlat niin merkittävät ole, vaan lähinnä lapsen toivottaminen tervetulleeksi jonkinlaisen ns. "hengellisen kokemuksen" kautta. Mutta kasteen merkitys on tässä ehtinyt tulemaan hyvinkin selväksi, en ollut ehkä aivan ymmärtänyt sen vakavahenkisyyttä aikaisemmin;). Itse en ole halunnut erota kirkosta, koska koen sen kuitenkin olevan ja olleen osa identiteettiä.
Eihän siitä haittaa ole, jos kirkkoon kuulut, vaikket nyt niin uskovaiseksi itseäsi koe, eikä siitäkään ole haittaa, jos lapsesi kastetaan, eivätkä kummit anna selkeästi kristillista kasvatusta. Olet aivan oikeassa siinä, että eiväthän kaikki kirkon jäsenet mitään umpiuskovaisia ole, mutta luterilaisessa kirkossamme katto onkin korkealla ja seinät leveällä. Joitakuita tällainen haittaa.
Mutta jos kirkon palveluja käytät, joudut hyväksymään kirkon oppien ja käytäntöjen mukaisen toiminnan. Tämä kannattaa pitää mielessä. - Anonyymi
kirsikka kirjoitti:
Haluaisin kuitenkin ehkä mieluummin pysyä kirkon jäsenenä ja laittaa lapsenikin kirkkoon, mutta en pidä ollenkaan kastetilaisuuden kaavasta. Voiko kastetilaisuuden olla pitämättä ja viettää vaikka omanlaisiaan nimeämisjuhlia, mutta liittää silti lapsi kirkon jäseneksi? Ei kai sieltä kukaan tule pakottamaankaan ;) Eikö tällöin kummitkin voisi olla kirkon ulkopuolelta?
🤣🤣🤣🤣🤣
 - Anonyymi
ajattelua? kirjoitti:
Sinun kannattaa tosiaan itsekin erota kirkosta. Kirkkohan on nimenomaan _kristityille_ tarkoitettu. Ja jos et ole sitä etkä edes usko kirkon keskeisiin asioihin, en ymmärrä, mitä järkeä sinun on kuulua kirkkoon. Jumalasta ja omasta mielestäsi pyhistä arvoista voit lapsellesi puhua, vaikket kirkkoon kuulukaan. Omat pyhät arvosi ovat ilmeisesti kovin erilaiset kuin kirkon pyhät arvot.
Ja jos ajattelit haluta kummeja, jotka eivät kirkkoon kuulu, kuinka he voisivat puhua jumalasta ja pyhistä arvoista, mikä on _ihan oikeasti_ kummien perustehtävä. Ei kummius ole mikään lahjanjako- automaatio-järjestelmä.Juu ja yksikään kirkkoon kuulumaton ei ole oikea kummi. Kummi on kirkkoon kuuluvan nimi —kyllä on heikoilla tiedot tänä päivänä.
 
 - a ja o
Merkitys
Kaste perustuu ylösnousseen Kristuksen kirkolleen antamaan tehtävään, joka on kiteytetty kastekäskyssä:
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa. Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti.
Matt. 28:19-20
Kastetilaisuus
Kaste on keskeisin kirkollisista toimituksista, sillä se on ehtoollisen ohella toinen luterilaisen kirkon sakramenteista. Kirkon jäseneksi tullaan vain kasteen kautta. Kasteessa Jumala liittää ihmisen Jeesuksen Kristuksen yhteyteen ja hänen kirkkonsa jäseneksi, jolloin kastettava saa pelastuksen lahjan ja Pyhän Hengen. Kastetoimitusta nimitetään myös ristiäisjuhlaksi, sillä kasteen yhteydessä lapsen ylle piirretään ristinmerkki, joka kertoo, että lapsi on liitetty kristittyjen joukkoon.
Valtaosa suomalaisista (noin 88 %) kastetaan pieninä sylilapsina. Näin noudatetaan useimpien suurten kristillisten kirkkojen vanhaa perinnettä, jossa pidetään tärkeänä ihmisen pääsemistä osalliseksi jo pienestä pitäen kasteen välittämistä hyvistä lahjoista ja Jumalan siunauksesta.
Jumala jakaa armoaan sanansa ja sakramenttiensa välityksellä. Kristus itse on asettanut kasteen ja ehtoollisen. Ne ovat sakramentteja, sillä niissä Jumalan sana on yhdistynyt aineeseen: veteen, leipään ja viiniin. Sakramentit ovat armon näkyviä merkkejä, joihin voimme tarttua uskolla. Kasteessa ja ehtoollisessa Kristus on todellisella ja havaittavalla tavalla meidän keskellämme.
Kastevesi on tavallista, puhdasta vettä. Jumalan sanaan liitettynä se on pelastavaa vettä, sillä se pesee meidät puhtaaksi kaikesta synnistä. Lähetyskäskyssään Kristus kehottaa tekemään kaikki kansat opetuslapsikseen kastamalla ja opettamalla.
Kaste toimitetaan kolmiyhteisen Jumalan nimeen. Pappi valaa kastettavan päähän vettä kolme kertaa ja lausuu: ”Minä kastan sinut Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.” Jumalan nimeen vetoaminen osoittaa, että kaste on Jumalan työ, jota meidän ei tarvitse ansaita.
Kasteen sakramentissa Jumala kutsuu jokaisen nimeltä omakseen. Tämä armo annetaan kaikille, myös lapsille. Jeesus käski tuomaan lapsia luokseen, koska Jumalan valtakunta kuuluu heidän kaltaisilleen. Vanhemmat tuovat lapsen kasteelle ja rukoilevat yhdessä kummien kanssa hänen puolestaan. Kasteen arvo ei riipu meidän asenteestamme, sillä kaste ja usko ovat Jumalan teko meissä.
Kaste tekee meistä Kristuksen opetuslapsia ja kristillisen kirkon jäseniä. Vaikka olemme syntymästämme saakka ihmiskunnan yhteisen syyllisyyden alaisia, kasteessa meille annetaan kaikki anteeksi ja meidät puetaan Kristuksen puhtauteen. Pyhä Henki synnyttää meidät uudesti ja lahjoittaa meille uskon, jolla voimme tarttua kasteen lupauksiin.
Kasteessa Jumala liittää meidät Kristuksen kuolemaan ja ylösnousemukseen. Jumalan Poika on kuollut puolestamme, ja hänen voittonsa kuolemasta antaa meille osallisuuden uuteen elämään.
Kaste velvoittaa luottamaan yksin Kristukseen ja elämään hänen esimerkkinsä mukaisesti. Joudumme kuitenkin joka päivä tunnustamaan, että uuden ihmisen rinnalla meissä elää itsekäs, vanha ihminen, joka vetää meitä pois Jumalan luota.
Kerran saatu kaste kantaa läpi koko elämän. Kasteen liitto on varma silloinkin, kun uskomme horjuu. Kun turvaamme kasteen armoon, meidän ei tarvitse omin voimin tehdä parannusta. Pyhä Henki kitkee meistä joka päivä itsekkyyttämme ja herättää meissä uutta uskoa ja rakkautta. Kaste antaa meille rohkeuden sekä elää että kuolla.- a ja o
Kastetoimitus
Kastetoimitus pidetään kirkossa, kappelissa, kotona tai missä lapsen vanhemmat ja pappi sen sopivatkin.
Kirkossa on käytössä adventtina 2004 käyttöönotetut kastekaavat, joita ovat lapsen kaste, hätäkaste ja sen vahvistaminen sekä nuoren ja aikuisen kaste. Virsikirjan liiteosasta löytyy kaava lapsen kastetta varten.
Yleensä pappi keskustelee vanhempien kanssa kastekaavan yksityiskohdista ja vaihtoehdoista ennen kastetoimitusta. Tässä yhteydessä voidaan valita myös kastejuhlan virret. Kummeilla, isovanhemmilla ja muilla kastejuhlan läsnäolijoilla on mahdollisuus osallistua aktiivisesti toimitukseen.
Kastetoimituksen aikana yleensä seistään. Lasten evankeliumin (Mark. 10:13-16) voi lukea esimerkiksi isovanhempi, kummi tai joku sisaruksista. Lasta siunattaessa vanhemmat ja kummit voivat yhdessä papin kanssa siunata lapsen panemalla kätensä hänen päänsä päälle.
Kastetoimitus etenee seuraavasti:
1. Virsi
2. Alkusiunaus
3. Johdantosanat
4. Psalmi
5. Kysymykset tai kehotus
6. Ristinmerkki
7. Rukous
8. Raamatunluku
9. Puhe
10. Virsi
11. Kastekäsky
12. Uskontunnustus
13. Kaste
14. Virsi
15. Yhteinen esirukous
16. Isä meidän –rukous
17. Siunaus
18. Virsi
Kaste
Kohdan 5 kysymykset tai kehotus tarkoittaa, että vanhemmat ja kummit voivat etukäteen sopia papin kanssa, vastaavatko he "tahdon" papin kysymyksiin: ”vanhemmat, minkä nimen olette antaneet lapsellenne? ”Vanhemmat, tahdotteko, että hänet kastetaan kristilliseen uskoon?” "Vanhemmat ja kummit, tahdotteko yhdessä seurakunnan kanssa huolehtia siitä, että NN saa kristillisen kasvatuksen?" Vaihtoehtona on pelkkä kehotus, jonka pappi osoittaa vanhemmille ja kummeille. 
 - äitee +4
kasteessa lapsi liitetään kirkkon jäseneksi. Ilman kastetta homma ei siis hoidu. Ristiäisiin on tietääkseni kaksi eri kaavaa joista voi valita ja molemmat ovat kirkolliskokouksen hyväksymiä.
Yhdistyksellä kuin yhdistyksellä on säännöt jne ja seurakunnalla pyhä kolminaisuus erottaa sen monesta muusta porukasta joilla sitä ei ole kuten Jehovista!
Tämä on tällainenota tai jätä juttu tämä..
Niin ja kummiksi kelpaa edelleen vain seuran eiku seurakunnan jäsen joka konfirmoitu! Lapsesi kuuluu kyllä kirkon pitämään väestörekisteriin vaikka häntä ei kasteta ja silloin nimi on ilmoitettava väestörekisteriin. Seurakunnan jäsen hän ei silti käsittääkseni ole.
Katsoppa asioita vaikka www.srk.fi..- a ja o
Seurakunnat pitävät rekisteriä jäsenistään. Tiedot Suomen koko väestöstä kirjataan väestötietojärjestelmään, jota ylläpitää maistraatit ja Väestörekisterikeskus. (www.vaestorekisterikeskus.fi).
Seurakunnat käyttävät valtion väestötietojärjestelmän tietoja omassa toiminnassaan ja hallinnossaan. Seurakuntien tehtävänä on antaa tietoja vanhoista kirkonkirjoista ja jäsenluetteloista, hoitaa avioliiton esteiden tutkinnat sekä ilmoittaa tiedot kirkollisiin toimituksiin liittyvistä tapahtumista.
Väestöstä alettiin pitää kirjaa Suomessa 1500-luvulla. Tällöin laadittiin maakirjoja ja luetteloita tilallisista ja heidän maksamistaan veroista. 1600-luvulla alettiin pitää henkikirjoja ihmisistä, jotka maksoivat veroa.
Kirkko alkoi pitää kirkonkirjoja syntyneistä, vihityistä ja kuolleista 1600-luvulla. Kirkonkirjat vahvistettiin pakollisiksi kaikkiin seurakuntiin vuoden 1686 kirkkolailla. Jäsentiedot olivat aluksi kirkonkirjoissa, sittemmin ns. perhelehdillä ja nykyisin pääosin tietokoneella. 
 - Anonyymi
🤣 kaikkea sitä kuulee. Mihin tarvitsette työntekijää vai meinaatko että hän tekee mitä te käskette eli on ilmainen seremoniamestari. Voi hyvänen aika miten oksettavaa. Eihän se ole kastejuhla jos siinä ei ole kastekaavaa. Pitäkää omat kekkerit ja hankkikaa omat puhujat. Lapsen tiedot voitte ihan itse ilmoittaa. Toki silloin henkilö ei tule liitetyksi seurakunnan jäseneksi mutta sillä ei teillä taida olla merkitystä. Hänet voi kastaa sitten halutessa ennen rippikoulua mutta sielläkään ette te määrää kaavaa.
 
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Päivi Räsänen vs. Abbas Bahmanpour
(Bahmanpour on imaami Helsingissä) Syyttäjä siis jahtaa edelleen Räsästä tämän H-puheista, joissa hän on ilmeisesti vaa1285276Demokratian uhka: Perussuomalaiset ja polarisoiva "me ja muut" -ajattelu
Laurence Rees varoittaa, kuinka demokratian heikkeneminen ja autoritaaristen liikkeiden nousu voidaan liittää "me ja muu1884980"Rauhanomainen" miekkari hesassa: "Eläköön aseellinen vastarinta" - lakana
Kyseessä on Suomen Palestiinalaisten yhdistyksen viime perjantaina järjestämä ”Hiljainen kynttiläkulkue Palestiinalaiste853464Palkansaajan oikeus nauttia työuransa hedelmistä
Työeläkejärjestelmä on verrattavissa pyramidihuijaukseen, jossa alemmat tasot, eli nykyiset palkansaajat, toimivat maksa1082998Monella äärivasemmistolaisella C-paperit armeijasta
Kuinka kävisi sodan tullen noille? Puolustusvoimat huomauttaa, että C-luokituksen saaneiden sijoittumisesta sodan aikan252341Onko rajojen kiinnipitäminen ihmisoikeuksien vastaista?
Maahanmuutosta puhutaan usein niin kuin kyse olisi vain numeroista ja rajoista. Kyse on kumminkin ihmisistä, jotka halua2371771- 1061342
 Toivottavasti odotat minua
Koitan järjestellä asiani niin, että voin olla kanssasi. On valtava ikävä sinua.821335Hurraa! Oon vihdoin vapaa J:stä
Poistin numerosi, poistin chattimme. En halua sua enää enkä odota sulta mitään.1371042Huomenta naiselle
Toivottavasti tiedät, etten ole koskaan tuntenut ketään kohtaan näin voimakkaasti. Olen tietenkin meistä epävarma silti.741030